Yhteiskuntarauha järkkyy

  • 18 970
  • 168
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Unohdit kuitenkin mainita, että tuon uudistuksen jälkeen valtio tahkosi verotuloja yrityksiltä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Ennen tuota uudistusta yritykset Suomessa eivät juurikaan voittoa tuottaneet juurikin tuon verotuksen takia. Ne voitot oli piilotettava erilaisiin kuluihin ja muihin. Sitä paitsi, Demarit tulivat valtaan kaksi vuotta tuon uudistuksen jälkeen. Jos se kerran oli niin epäoikeudenmukainen duunareita kohtaan niin miksi he eivät palauttaneet vanhaa systeemiä takaisin?

Muistuttaisin edelleen, että yhteiskunta pyörii rahalla, ei veroprosenteilla.

Kyse on yhteiskunnan tarkoituksesta. Onko se tuottaa vaurautta vai onnellisuutta? Onko tarkoitus maksimoida rahallinen kasvu vai tyytyväisyyden kasvu? Nämähän erkanevat tietyn tulotason jälkeen, joka on Suomessa ohitettu jo kasarilla. Monetaristinen talouspolitiikka lähti oletuksesta, että vapaa rikastuminen ja bkt.n kova kokonaiskasvu valuisi sitten kaikkille. No näin ei ole käynyt, vaan tuloerot ova lähteneet kasvuun siten, että alimmat ja ylimmät desiilit erkaantuvat jyrkästi. Ylimmän desiilin onnelisuus ei tästä juuri kasva, mutta alimman huononee.

No Suomessa ei olla kovin jyrkissä tuloeroissa, mutta trendi on ollut sama kuin muissakin monetarismin käyttöön ottaneessa länsimaassa. Kun nämä varallisuuserot kasvavat, on sillä vaikutusta yhteiskunnan vakauteen. Jo nyt voidaan nähdä asenteissa ja kannoissa se, että ihmiset elävät täysin erilaisissa todellisuuksissa varallisuutensa perusteella.

Kuten todettua, meillä ei olla kovinkaan huolestuttavassa tilanteessa, mutta trendin jatkuessa vielä toiset 20 vuotta, voikin tilanne olla toinen. USAssa tämä on realisoitunut keskiluokan kurjistumisena.

Havainnollinen video millainen tilanne USAssa on monetarismi jäljiltä
Wealth Inequality in America - YouTube

Tämähän oli niitä Piketyn löydöksiä. Tosin Ruotsia Pikety piti optimaalisena tulonjakomallina ja Ruotsissa on suuremmat tuloerot kuin Suomessa, mutta heikkoosasien asema parempi.

Kyse on perimmäisistä yhteiskunnallusista arvoista; max raha vai max tyytyväisyys.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Vähän pyytelen anteeksi tätä lainausta, mutta olisko sulle tullut tässä ihan perinteinen ajatuskämmi? Vai menetkö sairauksinesi mieluummin puoskarille, kuin amattilaiselle, eli lääkärille, vietkö autosi mieluummin kelle tahansa härski hartikaiselle korjattavaksi, kuin ammattitaitoiselle korjaajalle? Tuleeko siis osaamisesta ja ammattitaidosta mieleesi demarileiri ja DDR - lähtöiset ajatuskuviot?

Mulle heräsi tästä viestistä seuraava mielikuva mieleen: Laitatko itse lapsesi ruuat vai vietkö hänet ravintolaan? Pelaatko lapsesi kanssa jalkapalloa vai palkkaatko hänelle ammattivalmentajan? Jos et vie lasta ravintolaan ammatilaisen lihapatojen ääriin, niin et rakasta lastasi.

Tosiaan otit vertauksiksi vähän liian kärjistetyt esimerkit. Minä tarjoan kanssa kärjistetyt esimerkit.

Kyllä minäkin kannatan sitä, että lapsia hoitavat pätevät henkilöt. Olen luultavasti eri mieltä sitten pätevyysvaatimuksista. Maailma muuttuu ja vaatimustasot nousevat. Mutta kun saavutetaan se taso, missä itse tutkintotodistuksesta tulee itseisarvo, jolla osoitetaan se osaaminen hommaan niin ollaan minusta kaukana ihanne tilanteesta. Maailman sivu on naapurin Leilat ja Teijat ja miksei Ramitkin hoitaneet lapsia, jos äiti tai sisarukset eivät ole sitä tehneet. Ihan hyvin minusta on tähän asti pärjätty. Aina on parannettavaa ja ei se tuolla systeemilläkään ole varmasti mennyt kuin Strömsössä, mutta ei nyt niin huonosti kuin sinun viestistä ymmärtää.

Tuo DDR viittaus on minusta aika hyvä Tuamakselta. Sinä et osaa kasvattaa lastasi oikein, eikä ainakaan se naapurin täti. Anna ammattilaisen kertoa mitä mieltä olla uskonnosta, valtiosta ja vaikka Tapparasta. Ne kyllä tietää, ne on ammattilaisia. Vain ammattilainen osaa kasvattaa lapsestasi mallikelpoisen kansalaisen.

(minulla saattaa olla vastaamatta sinulle toisessa ketjussa about samasta asiasta viesti ja pahoittelen tätä, jos näin on. Koitan vastata siihenkin, jos jotain vastattavaa on)
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mulle heräsi tästä viestistä seuraava mielikuva mieleen: Laitatko itse lapsesi ruuat vai vietkö hänet ravintolaan? Pelaatko lapsesi kanssa jalkapalloa vai palkkaatko hänelle ammattivalmentajan? Jos et vie lasta ravintolaan ammatilaisen lihapatojen ääriin, niin et rakasta lastasi.

Tosiaan otit vertauksiksi vähän liian kärjistetyt esimerkit. Minä tarjoan kanssa kärjistetyt esimerkit.

Kyllä minäkin kannatan sitä, että lapsia hoitavat pätevät henkilöt. Olen luultavasti eri mieltä sitten pätevyysvaatimuksista. Maailma muuttuu ja vaatimustasot nousevat. Mutta kun saavutetaan se taso, missä itse tutkintotodistuksesta tulee itseisarvo, jolla osoitetaan se osaaminen hommaan niin ollaan minusta kaukana ihanne tilanteesta. Maailman sivu on naapurin Leilat ja Teijat ja miksei Ramitkin hoitaneet lapsia, jos äiti tai sisarukset eivät ole sitä tehneet. Ihan hyvin minusta on tähän asti pärjätty. Aina on parannettavaa ja ei se tuolla systeemilläkään ole varmasti mennyt kuin Strömsössä, mutta ei nyt niin huonosti kuin sinun viestistä ymmärtää.

Tuo DDR viittaus on minusta aika hyvä Tuamakselta. Sinä et osaa kasvattaa lastasi oikein, eikä ainakaan se naapurin täti. Anna ammattilaisen kertoa mitä mieltä olla uskonnosta, valtiosta ja vaikka Tapparasta. Ne kyllä tietää, ne on ammattilaisia. Vain ammattilainen osaa kasvattaa lapsestasi mallikelpoisen kansalaisen.

(minulla saattaa olla vastaamatta sinulle toisessa ketjussa about samasta asiasta viesti ja pahoittelen tätä, jos näin on. Koitan vastata siihenkin, jos jotain vastattavaa on)

Minä olen ammattilainen ja voin kertoa teille Tapparasta. Suurin ja kaunein kaikilla mittapuilla sanoivat naapurit sitten mitä tahansa. Viirejä roikkuu katossa niin että heikompaa hirvittää sekä se että maan kautta aikain parhaat keskushyökkääjät ovat Tapparan kasvattamia: Jarkko, Lehtonen, Ojanen, Kontiola, Lehterä, Barkov etc. Ja kaikille tietämättömille tiedoksi, Kontiola ja Lehterä on saatettu alulle Tampereella vaikka siitä ei julkisuudessa paljoa puhuta. Sen verran vielä itse ketjun aiheeseen että jos Tappara jää neljännen kerran peräkkäin hopealle tätä maata ei pelasta mikään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mulle heräsi tästä viestistä seuraava mielikuva mieleen: Laitatko itse lapsesi ruuat vai vietkö hänet ravintolaan? Pelaatko lapsesi kanssa jalkapalloa vai palkkaatko hänelle ammattivalmentajan? Jos et vie lasta ravintolaan ammatilaisen lihapatojen ääriin, niin et rakasta lastasi..

Esimerkit eivät mielestäni olleet lainkaan kärjistettyjä, vaan ennen kaikkea valideja asian suhteen. Vastaan jopa kysymyksiisi ihan mielelläni. Kyllä, olen laittanut lapselleni ruoat niin pienestä asti, kun on kiinteällä ollut, en ollut alkuun asiantuntija ravitsemisopillisissa asioissa, mutta koin asian sen verran merkittäväksi itselleni, että halusin oppia ja tietää. Nykyään homma menee jo päinkin vastoin, kun lapsi on sen verran isompi, että osaa ja haluaa itsekin safkaa laitella. On sitä käyty ravintolassakin, on kolmivuotiaasta asti koluttu kaikki mantereet kimpassa, trekkailtu viidakoissa, seikkailtu metropoleissa, seilattu niiliä ja koluttu temppelistä toiseen. Olen pelaillut skloddin kanssa fudista ja kyllä, hyvän ammattivalmentajan opissa on jo vissiin seitsemisen vuotta pelannu, tai valmentajien. Minä autan sitten siinä minkä osaan ja maksan lystin mielelläni. Tuo kappaleesi viimeinen lause ei sen sijaan ole kärjistys vaan lapsellinen heitto, minkä sylki suuhun tuo väittelyssä. Siitä ei varmaankaan tässä kuitenkaan ollut kyse?

Tuo yllä luettelemani kannattaa ajatuksella ajatella. Mitä olen tehnyt olen tehnyt siksi, että minulla on siihen ollut mahdollisuus ja edellytykset. Kun puhumme lasten varhaiskasvatuksesta, emme pelkästään puhu pallottelusta ja nenän niistämisestä seuranpidon merkeissä, vaikka lapselle ihan tärkeätä on sekin, mutta kuinka monella lapsella sitten on ne Leilat ja Teijat olemassa ja kuinka monella se naapurin Ramikin on jo sammunut, ennen kuin ulkovaatteet on saatu lapselle päälle. Oletko siis sitä mieltä, että jääköön heitteille ne onnettomat, joilta Leilat, Teijat ja Ramit puuttuu, vai olisko sittenkin kansantaloudellisesti mielekästä, että niillä olisi ihan selväpäistenkin aikuisten vuorovaikutusta olemassa?

Ylläoleva koskettaa sitten ihan päivähoitoa, sen lisäksi on olemassa ihan oikeasti ammattitaitoa vaativaa esiopetusta, eli varhaiskasvatusta. Ihan ammattiosaamista vaatii kyllä ihan kaikki lapsen hoito, kun ollaan tekemisissä ison lapsikatraan kanssa, Leilalla ja Teijalla ei ehkä papu riitä, kun sinne lisätään se viides ja kuudes Ruusa Ja Antero ja niiden erityistarpeet. Tästä varhaiskasvatuksesta ja sen merkityksestä on olemassa niin pilvin pimein tutkittua tietoa, että alentuva suhtautumisesi ammattikuntaan ja osaamisen tuottamiin tuloksiin kyllä ihmetyttää. Jokainen saa puolestani uskoa vaikka joulupukkiin, mutta jos asiasta on olemassa validia tietoa, mitä järkeä sitä on yrittää kiistää hatarin ja olemattomin perustein. En minä keksi muuta syytä kuin ideologisen, jossa arvotetaan lapsen oikeudet kaiken muun alapuolelle, siksi, väitän, että vertaukseni autonasentajiin ym. oli kaikkea muuta kuin kärjistämistä.

Tuo DDR viittaus on minusta aika hyvä Tuamakselta. Sinä et osaa kasvattaa lastasi oikein, eikä ainakaan se naapurin täti. Anna ammattilaisen kertoa mitä mieltä olla uskonnosta, valtiosta ja vaikka Tapparasta. Ne kyllä tietää, ne on ammattilaisia. Vain ammattilainen osaa kasvattaa lapsestasi mallikelpoisen kansalaisen.

Mistä tämä asenne sitten kertoo, tai harhainen käsitys varhaiskasvatuksesta? Mulle tulee väistämättä mieleen, että niillä Leiloilla, Rameilla ja Teijoilla ei sittenkään tainnu sinun kohdalla ihan ammattitaito riittää, niin on hudaa dunkkua tuo käsitys koko asiasta. Mikäli tämä asia sinussa oikeasti kiinnostusta herättää, suosittelen siihen tutustumista ihan ajan kanssa oikeiden tieteellisten kriteerien pohjalta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kun puhutaan ay-liikkeestä olisi hyvä muistaa että siihen kuuluu paljon muutakin kuin Paperiliitto ja AKT. Mutta nämä nostetaan aina tikunnokkaan kun tulee puhe ammattiliitoista...

Ymmärrän mitä haet takaa, mutta mielestäni AKT tekee tämän kyllä ihan itse, siis nostaa itseään sinne tikun nokkaan. Aika harva ay-kentän pelureista kerää tätä nykyä puoleensa yhtä paljon huomiota kuin AKT, joka on valtavasti julkisuudessa. Milloin puhutaan tukilakoista jne, välillä taas on ollut näitä Räty-oikeudenkäyntejä jne.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tricel on Irlannissa päämajaansa pitävä firma. Sitä en ymmärrä, että mitä tekemistä sillä on vaurauden alaspäin valumisen kanssa. Olisiko kyse kenties siitä, että Tricel toimii mm. jätevesialalla?


Kukin meistä valitsee sen, keskusteleeko asiasta vai saivarteleeko yksityiskohdilla. JA:sta löytyy ihan ketju suomenkielen ja oikeinkirjoituksen keskusteluun.


Mutta Mitä mieltä olet tästä monetaristien teoriasta, jossa varallisuus "valuu" alaspäin? Tutkimusten mukaan siis näin ei ole käynyt, vaikka sen teoriassa niin pitäisi mennä. Olisiko jotain näkemyksiä siitä mitkä rakenteet tätä alaspäin valumista estävät? Ja olisiko siihen rakenteita tai verotusta muuttamalla saada se toimimaan, kuten teoria ennustaa?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ymmärrän mitä haet takaa, mutta mielestäni AKT tekee tämän kyllä ihan itse, siis nostaa itseään sinne tikun nokkaan. Aika harva ay-kentän pelureista kerää tätä nykyä puoleensa yhtä paljon huomiota kuin AKT, joka on valtavasti julkisuudessa. Milloin puhutaan tukilakoista jne, välillä taas on ollut näitä Räty-oikeudenkäyntejä jne.

Tottakai AKT on omilla toimillaan kaiken kritiikin ansainnut mutta edelleen minua ärsyttää yleistäminen ja yksinkertaistaminen. Ay-liikkeeseen kuuluu lukuisia ammattiliittoja jotka eivät ole lakkoilleet vuosikymmeniin mutta kun tulee puhe ay-liikkeestä otetaan aina esimerkiksi AKT tai Paperiliitto. Ammattiliittoihin kuuluvat saati niitä johtavat ei ole mikään homogeeninen ryhmä jossa kaikki toimivat ja ajattelevat samoin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä Suomessa asuvalta köyhältä (esim. työtön) puuttuu mitä hänellä kuuluisi olla?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mitä Suomessa asuvalta köyhältä (esim. työtön) puuttuu mitä hänellä kuuluisi olla?
Ei varmaan mitään. Varsinkin kun he saavat iloa elämäänsä persujen lupauksista ja puolueen äänestämisestä. Ja sen lisäksi heillä on ollut lottovoitto syntyä valkonaamaisena Suomeen ja arvostella ulkomaalaistaustaisia. Ja lukea kirkkoslaavin asiantuntijan Jussi Halla-ahon blogia.

Eivät he ehkä siltikään äänestä persuja enää seuraavissa kunnallisvaaleissa. Mielenkiintoista nähdä.
 
Viimeksi muokattu:

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kyllä, olen laittanut lapselleni ruoat niin pienestä asti, kun on kiinteällä ollut, en ollut alkuun asiantuntija ravitsemisopillisissa asioissa, mutta koin asian sen verran merkittäväksi itselleni, että halusin oppia ja tietää.
Juurikin näin. Mutta onko sinulla ammattipätevyyttä asiaan? Hyväksyisitkö itsesi esim. esikouluun suunnittelemaan ja valmistamaan ruuat? Hyväksyisikö muut vanhemmat? Hyväksyisivätkö suurin osa vanhemmista? Minulla ei ole tosiaan kosketuspintaa nykyaikaisesta esikoulun/päiväkodin toiminnasta.
Tuo yllä luettelemani kannattaa ajatuksella ajatella. Mitä olen tehnyt olen tehnyt siksi, että minulla on siihen ollut mahdollisuus ja edellytykset. Kun puhumme lasten varhaiskasvatuksesta, emme pelkästään puhu pallottelusta ja nenän niistämisestä seuranpidon merkeissä, vaikka lapselle ihan tärkeätä on sekin, mutta kuinka monella lapsella sitten on ne Leilat ja Teijat olemassa ja kuinka monella se naapurin Ramikin on jo sammunut, ennen kuin ulkovaatteet on saatu lapselle päälle. Oletko siis sitä mieltä, että jääköön heitteille ne onnettomat, joilta Leilat, Teijat ja Ramit puuttuu, vai olisko sittenkin kansantaloudellisesti mielekästä, että niillä olisi ihan selväpäistenkin aikuisten vuorovaikutusta olemassa?
Pidän lasten hyvinvointia todella korkealla omassa arvoasteikossa. Se, että jotkut eivät osaa hoitaa lapsiaan ei mielestäni tarkoita sitä, että kaikki hoitaisivat lapsia huonosti. Jos Rami sammuu tai Leila lähtee baariin laulamaan karaokea ei mielestäni tarkoista sitä, että ainoa vaihtoehto on pistää lapset esiopetukseen, jossa opettajalla on ammattipätevyys.
Ylläoleva koskettaa sitten ihan päivähoitoa, sen lisäksi on olemassa ihan oikeasti ammattitaitoa vaativaa esiopetusta, eli varhaiskasvatusta. Ihan ammattiosaamista vaatii kyllä ihan kaikki lapsen hoito, kun ollaan tekemisissä ison lapsikatraan kanssa, Leilalla ja Teijalla ei ehkä papu riitä, kun sinne lisätään se viides ja kuudes Ruusa Ja Antero ja niiden erityistarpeet.
Miksi sinne Leilalle tai Teijalle pitäisi lisätä se viides tai kuudes Petteri tai Antero? Eikö Leila saakkaan opettaa vain yhtä tai kahta lasta esiopetuksen merkeissä? Ymmärtääkseni nykyään opetuksessa se suurin perkele on juuri nuo liian suuret ryhmäkoot. Voisin itse kuvitella, että olisi juurikin ideaalitilanne, että jätetään ne viidennet ja kuudennet Ruusat ja Anterot erityistarpeineen pois. Silloin Leila tai Teila voi keskittyä paremmin niihin muutamaan muksuun.
Tästä varhaiskasvatuksesta ja sen merkityksestä on olemassa niin pilvin pimein tutkittua tietoa, että alentuva suhtautumisesi ammattikuntaan ja osaamisen tuottamiin tuloksiin kyllä ihmetyttää.
En epäile hetkeäkää, etteikö aiheesta olisi tutkittua tietoa (toki mielelläni otan jonkun lähteen asialle (juuri tämä paskin keskusteluntappaja intternetissä "Linkki?"), mutta en tosiaan ole perehtynyt aiheeseen tutkimusten kautta). Ja tarkoitukseni ei ole nyt väheksyä pedakogeja tai mitä näitä nyt kyseiseen ammattikuntaan kuuluukaan. Minä koitan kyseenalaistaa tuon esiopetuksen PAKOLLISUUDEN heidän alaisuudessaan. Lastentarhan tai esikoulun henkilökunta ovat varmasti päteviä työssään. Mutta, vuoden pakollinen esiopetuksen puuttuminen heidän alaisuudessaan ei mielestäni pilaa lasten tulevaisuutta. Joidenkin kohdalla se on toki mahdollista, mutta onko tämä nyt niitä asioita "pelastetaan yksi niin kaikki muutkin pakotetaan samaan myllyyn". Suomalainen peruskoulu on minun ymmärtääkseni maailman huippua ja vaikka esiopetus ei olisikaan jo opettajien alaisuudessa järjestettyä toimintaa, niin minun oma vakaa usko on se, että suomalaisen lapsen opiskelu tulee olemaan todella korkeatasoista. Riippumatta siitä alkaako se opetus ammattipätevyyden omaavan henkilön toimesta 6 vuotiaana vai 7 vuotiaana.
Mistä tämä asenne sitten kertoo, tai harhainen käsitys varhaiskasvatuksesta? Mulle tulee väistämättä mieleen, että niillä Leiloilla, Rameilla ja Teijoilla ei sittenkään tainnu sinun kohdalla ihan ammattitaito riittää, niin on hudaa dunkkua tuo käsitys koko asiasta. Mikäli tämä asia sinussa oikeasti kiinnostusta herättää, suosittelen siihen tutustumista ihan ajan kanssa oikeiden tieteellisten kriteerien pohjalta.
Ehkä ne Leilat ja Ramit ja Teijat tosiaan epäonnistui minun kohdallani. En ole varma mitä herran vuonna 1988 esikoulun henkilökunnalla oli pätevyysvaatimuksina. Ilmeisesti liian helpolla niihin hommiin silloin on päässyt.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mutta Mitä mieltä olet tästä monetaristien teoriasta, jossa varallisuus "valuu" alaspäin? Tutkimusten mukaan siis näin ei ole käynyt, vaikka sen teoriassa niin pitäisi mennä. Olisiko jotain näkemyksiä siitä mitkä rakenteet tätä alaspäin valumista estävät? Ja olisiko siihen rakenteita tai verotusta muuttamalla saada se toimimaan, kuten teoria ennustaa?

Trickledown -efekti on ihan todellisuutta, sen kritiikki tulee yllättäen Yhdysvalloissa jossa tuloerot ovat todella rajut Suomeen verrattuna ja siten efekti jää paljon pienemmäksi.

Suomessa trickledown tulee esim. siitä että keskituloisten käytettävissä oleva tulo kasvaa veronalennusten myötä ja stimuloi kotimaista kysyntää (ja samalla parantaa Suomen kv-kilpailukykyä yms) ja luo työpaikkoja mm. työttömille.

Eli siis kysymys ei ole siitä onko trickledown -efektiä olemassa vaan siitä kuinka suuri vaikutus on. Ja tähän ei olekkaan mitään yleisesti hyväksyttyä vastausta koska se riippuu maasta ja ajankohdasta.
 

Byvajet

Jäsen
Ajattelin Sipilän olevan järkimies, joka ajaa kansakunnan etua, mutta vähitellen on ruvennut tuntumaan, että Sipilä on ideologi, joka tahtoo siirtää veronmaksajien rahoja yrittäjille.
  • Kaikkein heikko-osaisimmista pidetään vieläkin huolta. Sossutuki nousee edelleen, samoin nousee asumistuki ainakin Helsingissä. Ihmisiä ei siis ajeta katuojaan.
  • Työnantajien oikeuksia pyritään parantamaan (mm. irtisanomisen helpottaminen) ja työläisten oikeuksia heikentämään.
  • Kouluttamattomien ihmisten määrää tahdotaan lisätä, siis taistelukyvytöntä halpatyövoimaa tahdotaan lisätä.
  • Maatalouden tukiin ei juurikaan kosketa.
  • Työttömien käyttöä työn tekemiseen pyritään lisäämään (kuntouttava toiminta, harjoittelut jne.).
  • Yksityistämisen kannattaminen, vaikka lukuisat esimerkit osoittavat, että mm. terveyspalvelujen yksityistäminen johtaa vain rajuun kulujen kasvuun.
Vaikuttaa siltä, että Sipilä tahtoo yhteiskunnan, jossa ihmiset pidetään hengissä ja katon alla, mutta jossa samalla yrittäjien vastuu siirretään veronmaksajille. Nollatyösopimukset, jatkuva kilpailuttaminen, palvelujen yksityistäminen, tukiin liittyvä byrokratiaviidakko, maatalouden tukeminen ilmastossa jossa se ei ole järkevää jne. kertoo siitä, että Sipilä kannattaa yhteiskuntaa, jossa yrittäjät keräävät marjat ja yhteiskunta maksaa ihmisille toimeentulon, jota työ ei pysty tarjoamaan.

Väitän että Sipilä kusee päin keskituloisia niin että lorisee.
 
...
  • Kouluttamattomien ihmisten määrää tahdotaan lisätä, siis taistelukyvytöntä halpatyövoimaa tahdotaan lisätä. ...
Tai sitten kyse on siitä, ettei näitä kouluja käyneitä kiinnosta tehdä mitään muuta kuin sitä oman alansa hommaa. Ja ne kuuluisat paskaduunit taas ei kelpaa kenellekään. Ja jos vähänkin on koulua käynyt, niin mihinkään fyysiseen työhönhän ei lähdetä. Eli suuntaus on täysin oikea. Työpaikkoja korkeasti koulutetuille on täällä rajallinen määrä.
 

Byvajet

Jäsen
Tai sitten kyse on siitä, ettei näitä kouluja käyneitä kiinnosta tehdä mitään muuta kuin sitä oman alansa hommaa.

Kun tällaisia väitteitä esittää, samalla olisi hyvä linkata työpaikkoihin, joihin ei saada tekijöitä. Olen aika kyllästynyt keskusteluun, jossa väitetään, että työ ei kelpaa, mutta silti ei pystytä linkkaamaan työpaikkoihin, joihin ei saada tekijöitä.

Tänäkin kesänä on suuri joukko opiskelijoita, jotka ovat hakeneet työtä ja joille kelpaisi mikä tahansa työ, mutta joka ei työtä saa. Olisi kaikkien etu, että työpaikat, joihin ei saada tekijää, olisivat julkisesti jaossa, enkä oikein ymmärräkään, miksi näitä työpaikkoja pidetään piilossa. Miksi niistä ei ilmoiteta kunnolla?
 
Kun tällaisia väitteitä esittää, samalla olisi hyvä linkata työpaikkoihin, joihin ei saada tekijöitä. Olen aika kyllästynyt keskusteluun, jossa väitetään, että työ ei kelpaa, mutta silti ei pystytä linkkaamaan työpaikkoihin, joihin ei saada tekijöitä.

Tänäkin kesänä on suuri joukko opiskelijoita, jotka ovat hakeneet työtä ja joille kelpaisi mikä tahansa työ, mutta joka ei työtä saa. Olisi kaikkien etu, että työpaikat, joihin ei saada tekijää, olisivat julkisesti jaossa, enkä oikein ymmärräkään, miksi näitä työpaikkoja pidetään piilossa. Miksi niistä ei ilmoiteta kunnolla?
No vaikka mol.fi ja sieltä katsoo. Siistijän paikkoja yli 20 vapaana, erilaisia myyjän tehtäviä kokoaikaisina 380, osa-aikaisina 230. Toki niistä osa vaatisi sitä koulutustakin, mutta äkkiseltään varmaan suurin osa ei vaadi mitään kaupallista taustaa edes.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
.
Vaikuttaa siltä, että Sipilä tahtoo yhteiskunnan, jossa ihmiset pidetään hengissä ja katon alla, mutta jossa samalla yrittäjien vastuu siirretään veronmaksajille. Nollatyösopimukset, jatkuva kilpailuttaminen, palvelujen yksityistäminen, tukiin liittyvä byrokratiaviidakko, maatalouden tukeminen ilmastossa jossa se ei ole järkevää jne. kertoo siitä, että Sipilä kannattaa yhteiskuntaa, jossa yrittäjät keräävät marjat ja yhteiskunta maksaa ihmisille toimeentulon, jota työ ei pysty tarjoamaan.

Väitän että Sipilä kusee päin keskituloisia niin että lorisee.

Hyvin ovat menneet SAK:n kauhukuvat läpi ja tähän voisi melkein linkittää sen vaalimainoksen, jossa läski työnantaja ahmii ruokaa pöydässä. Totuushan on se, että suuri osa yrittäjistä on nimenomaan keskituloisia ja huomattava osa jopa pienituoisia yksinyrittäjiä. Hallitusten toimien tarkoituksena on käsitääkseni helpottaa säännöksiä karsien ja kustannuksia alentaen yrittäjien työllistämismahdollisuuksia, jotta tähän maahan saataisiin lisää työpaikkoja ja keskituloisia.
 

Byvajet

Jäsen
No vaikka mol.fi

Mol.fi:n paikkoihin on tuhottomasti hakijoita. Se, että työpaikasta ilmoitetaan, ei tarkoita, ettei siihen saada tekijöitä. Pitäisi olla erillinen sivusto työpaikoille, joihin ei saada tekijöitä. Sivuston nimi voisi olla työvoimapula.fi. Sieltä voisi poimia esimerkiksi tällaisen ilmoituksen.

"Hei!

Ilmoituksemme siivoojan paikasta on ollut Molin sivulla kaksi viikkoa, mutta toistaiseksi hakijoita ei ole ollut. Jos kaipaat työtä, ota yhteyttä. Pystymme tarjoamaan 15-35 viikkotyötuntia."

Molin ilmoituksiin vastaajia on satoja tai kymmeniä. Sitä kautta hakeminen on täysin turhaa, jos kysymyksessä ei ole paikka, joka vaatii tiettyä pätevyyttä ja koulutusta.
 

Byvajet

Jäsen
Hyvin ovat menneet SAK:n kauhukuvat

Eivät ne kauhukuvia ole. Tilastot osoittavat, että työttömien määrä kasvaa (koskee myös korkeasti koulutettuja), pätkätyöt lisääntyvät, tehdyt työtunnit vähenevät, työttömyysjaksot yleistyvät ja sarjakouluttautuminen yleistyy. Osa kansasta raataa enemmän kuin koskaan, kun taas osalle ei riitä töitä.

Yritys, joka ei tarjoa täysiä tunteja työntekijöilleen, saattaa samaan aikaan palkata lisää työntekijöitä samoihin tehtäviin. Tämä on mm. kaupan alalla aivan yleistä. Maksajiksi joutuvat veronmaksajat.

Sipilän strategia on se, että pitkiä päiviä raatavat ihmiset maksavat pätkätyöläisten, jatkuvasti kouluttautuvien ja syrjäytyvien toimeentulon.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, tokihan siinä on se, että jos haetaan pätevää tekijää, niin harvoin Mol:lin kautta sellaista löytyy. Joten turha sinne on kaikkia paikkoja ilmoittaakaan.
Ainakin meillä asiakasyrityksissä rekrytointi on siirtynyt täysin "hiljaiseen rekryyn", jossa suositusten ja kontaktien kautta otetaan päteväksi tiedettyjä jannuja sisään. Koska kun lyöt ilmon Molliin tai julkiseen hakuun, saat sata hakemusta joista kymmenen voisi olla potentiaalisia ja näistäkin isohko osa osoittautuu heikoiksi tekijöiksi.
Yrittäjillä menee hirveä määrä aikaa ja tuloksena julkisista hauista on harvoin mitään timantteja.

Suomessa on "piilotyöpaikkoja" ja potentiaalista työtä vaikka kuinka paljon, mutta tekijöiden taso ja paikkojen vaatimukset eivät kohtaa.
 

Byvajet

Jäsen
Siinäpä se asenne sitten näkyykin. "Ei kannata".

Voihan paikkaa hakea, mutta ei se työtä tarkoita. Monilla työttömillä on kokemusta satojen, jopa tuhansien hakemusten lähettämisestä. Ja vaikka yksi työpaikan saisikin, niin samalla moni jäisi ilman. Ihmisiä voidaan kilpailuttaa toisiaan vastaan, mutta kilpailu ei ole ratkaisu perusongelmaan, joka on työn puuttuminen. Työn puuttumisen yksi perussyy on automatisoituminen, joka on vienyt tavallisten ihmisten keskiluokkaiset työt. Tämä keskiluokka on pitänyt yllä kulutusta, joka on tukenut työllisyyttä, mutta nyt kun keskiluokka automatisoitumisen myötä katoaa, katoaa myös merkittävä osa kulutukseen liittyvistä työpaikoista.

Ymmärrätkö, kuinka kallista on veronmaksajille, kun ihmiset kilpailevat työstä, kouluttautuvat kouluttautumistaan, pyörivät luukulta toiselle ja ponnistelevat eteenpäin byrokratian kujilla, joiden varsilla virkailijat istuvat? Kun katsoo listoja työllistävistä aloista, niin ne ovat julkisella sektorilla. Ei kannata opiskella kauppatieteitä eikä insinööriksi, vaan kannattaa opiskella sairaanhoitajaksi, lääkäriksi tai sosiaalityöntekijäksi. Ensiksi mainituilla aloilla työttömyyden kasvu on suurta. Jälkimmäisillä on työtä. Mutta missä ovat maksajat?
 
No eihän niitä työpaikkoja avoimiksi jätetä! Etenkään hommissa joissa ei suurempia vaatimuksia ole. Eli nämä ajanvaraajat, puhelinmyyjät jne. Kyllä niissä aina se hakijoista sopivin valitaan. Vaihtuvuutta toki on, koska hommat eivät kaikille maita. Töissä kun pitäisi aina olla niin kauhean mukavaa ja viihtyisää - ja saada tietenkin vähintään se 2500€/kk palkkaa. Vaikka olisi kesätöissäkin.

Ja uskallan väittää, että etenkin yhtään vanhemmat ihmiset eivät hae puhelinmyynthommia, koska se nyt ei sovi heidän arvolleen. Ja nuoret eivät hae niitä, koska se on paskaduuniiiii.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Siinäpä se asenne sitten näkyykin. "Ei kannata". Mitäpä jos vaikka hakisi silti? Työttömällä tuskin niin kiire on, etteikö ehtisi.

Nykykäytännöistä en tiedä, kun en palvelua tarvitse, mutta muinoin ainakin työnantajat saivat pikkuisen riihikuivaa valtiolta, kun ilmoittivat "avoimista" työpaikoista valtakunnallisesti. Aika pian kaikki oppivat, ettei moisia paikkoja ole olemassakaan, vaan ne tukia yrittäjille ja lakkasivat niitä hakemasta. Joillekin se osui kipeasti lompakkoon, siis aikana, jolloin sähköinen asiointi ei vielä ollut juurikaan käytössä, eräs sukulaiseni lähti innokkaana työn toivossa toiselta puolen maata työn hakuun juuri tälläisen palvelun tiedon perusteella. Perillä pohjanmaalla firman edustaja sitten ilmoitti, ettei tommosta työpaikkaa ole koskaan ollutkaan olemassa ja ilmottavat ainoastaan kerätäkseen rahat pois, niin kuin muutkin yrittäjät suomessa. No, olivatpa ainakin rehellisiä, ettei tarvinnut hakijan pohtia syitä sen enempää. Persnettoa tuli matkakustannuksista, eikä syömättäkään noin pitkää reissua oikein voi tehdä. Kyllä sitä vitutti, kun kuukauden ruokarahat paloi yhden työnhaun takia, no, eipä hakenut sen jälkeen, vaan rupes tapatyöttömäks ja meni ennen aikojaan hautaan.

Toivon että jäsen "väsyneet kädet" joskus elämässään joutuu oikeasti kokemaan työttömän leppoisan työnhaun arjen ja sen tilan koko henkisen kuormittavuuden, miettisit varmaan suoraselkäisesti, kuin sukulaiseni, että paskaako täällä muiden riesana, kun ei mihinkään kelpaa ja menisit kaulakiikkuun tilastoja rumentamasta. Joo, ja ihan ite kiikkuun meni ja oma oli valintansa, ettei tartte kenenkään palstan besservisserin antaa parasta kontribuutiotaan, mihin tällä palstalla kykenee, tätä kommentoiden.
 
...
Toivon että jäsen "väsyneet kädet" joskus elämässään joutuu oikeasti kokemaan työttömän leppoisan työnhaun arjen ja sen tilan koko henkisen kuormittavuuden, miettisit varmaan suoraselkäisesti, kuin sukulaiseni, että paskaako täällä muiden riesana, kun ei mihinkään kelpaa ja menisit kaulakiikkuun tilastoja rumentamasta. ...
Siinähän toivot, toiveeksi jää. Työttömänä en ole ollut päivääkään tähän mennessä, koska olen ollut hanslankarina raksalla, varastomiehenä, puhelinmyyjänä jne. Sitten on päässyt niihin parempiinkin hommiin. Nykyisestä työstä ei potkuja tule, ellei firma kaadu (toistaiseksi suunta on ollut vahvasti koillisessa), koska en perseile töissä ja anna pomolleni mitään syytäkään ajatella sellaista. Päinvastoin, teen hommani säntillisesti, aina tuoden tulosta yhtiölle ja sitä kautta pitäen itsenikin työllistettynä. Olen tehnyt myös kolmea eri hommaa samanaikaisesti, joten en usko, että vaikka nykyinen päätyöni loppuisi, jäisin ilman hommia hetkeksikään. Ja vaikka jäisinkin, en ole masentuvaa luonteenlaatua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös