Yhteiskuntarauha järkkyy

  • 18 972
  • 168

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Disclaimer: en ole itse lukenut HS artikkelia joten olen sen oletuksen perusteella että hän on tosiaan sanonut tuon @penaz lainaaman lauseen..
Luin tuossa vielä uudestaan Hesarin paperiversion ja kyllä Soini sanasta sanaan noin sanoi. Itsellenikin ensireaktio, mistä vaimollenikin aamukuhvipöydässä sanoin oli, että miten ihmeessä Soini tuon asian tuo julkisuuteen, minkä toki kaikki politiikan seuraajat ovat tienneet. Onko hän niin vallan sokaisema, että kokee mahdolliseksi puhua totta. Tai ehkä nän ymmärtää, että nykyinen hallituskausi on sekä hänen ja persujen ainoa hallituskausi, jonka jälkeen hän jättää puolueen ja luikkii muihin tehtäviin Pekka Vennamon viitoittamaa tietä
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ihan silkasta uteliaisuudesta... Mistä duunista tienaa vähemmän, tai korkeintaan saman, kuin mitä työttömänä?
Ylempänä oleviin keskusteluihin viitaten.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Soini kuitenkin tuntuu luulevan persujen pääsevän hankalista päätöksistä kuin koira veräjästä, kun hän ei ottanut vastaan hänelle kuulunutta valtiovarainmisterin paikkaa. No kunnallisvaaleissa nähdään, mitä äänestäjät ajattelevat.

Ai jaa, eikös vaalien jälkeen valitettu, että persut hävisi äänissä ja prosenteissa? Ja rikottiinko tässä nyt jotain vaalilakia? Ei minun mielestä. Ja voi kultapieni, kyllä nuo vasemmiston lemmikit Putler ja Syriza pitää huolen, että Soinilla kyllä riittää vittumaisia tilanteita hoidettavaksi. Jokseenkin huvittavaa tuo kommunistien poru ulkoministerin pallin turhuudesta. Eikä Paavollekaan kelvannut vaativat liikenneministerin tehtävät, vaan lähti ennemmin Sotshiin ryyppäämään. Nyt ARA-Pave kitisee ulkoministerin ulkomaan matkoista.

Seuraavat eduskuntavaalit sen sitten näyttää, miten kansa palkitsee. Kunnallisvaalit tulee olemaan Kepun juhlaa ja muille jää jyväsiä vain. Ja sitä tulosta pitää verrata edellisen kunnallisvaalin tulokseen, eikö?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Soini nyt kuitenkin Hesarin haastattelussa sanoi , että "puolueen kannatuksen kasvattamiseen ulkoministeriö on helpompi paikka kuin rahaministeriö".
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Luin tuossa vielä uudestaan Hesarin paperiversion ja kyllä Soini sanasta sanaan noin sanoi. Itsellenikin ensireaktio, mistä vaimollenikin aamukuhvipöydässä sanoin oli, että miten ihmeessä Soini tuon asian tuo julkisuuteen, minkä toki kaikki politiikan seuraajat ovat tienneet. Onko hän niin vallan sokaisema, että kokee mahdolliseksi puhua totta. Tai ehkä nän ymmärtää, että nykyinen hallituskausi on sekä hänen ja persujen ainoa hallituskausi, jonka jälkeen hän jättää puolueen ja luikkii muihin tehtäviin Pekka Vennamon viitoittamaa tietä

Mulle on myös jäänyt kuva, että samaa reittiä persut ja kokkareet tuntuu käyttävän, ensin herrahissiin ja sitten suomesta helvettiin ja äkkiä lihaisampien patojen ääreen. Se on sitä nykyajan vastuunkantoa, persettä en myy, mutta kyllä sen rahalla ostaa saa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Soini nyt kuitenkin Hesarin haastattelussa sanoi , että "puolueen kannatuksen kasvattamiseen ulkoministeriö on helpompi paikka kuin rahaministeriö".

Mitä sitten? Ei Soini varmaankaan halunnut sitäkään kertoa, että presidentti halusi hänet ulkoministeriksi. Mitä nyt olen lähellä Salea olevalta taholta kuullut, niin pressalla oli iso rooli Soinin salkun valinnassa. Ja eihän se mikään valtionsalaisuus ole, ettei Sauli ja Alex käy yhdessä suihkussa. Näin Mika Toivolaa mukaillen.

Mutta vaikka punapiipertäjien itku lämmittääkin mieltäni, niin olisi tuota ehkä voinut kommentoida toisellakin tavalla. Mutta sanottu mikä sanottu ja sovitaan nyt niin, että tämä oli nyt ihan varmasti se viimeinen naula persujen arkkuun, niin ei tule paha mieli punapenteillekään.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
. Mitä nyt olen lähellä Salea olevalta taholta kuullut, niin pressalla oli iso rooli Soinin salkun valinnassa. .
Luuletko tosissasi, että presidentin mielestä ulkomaalaiskriittisen puolueen räksyttyjäpuheenjohtaja Soini on ulkoministeriksi sopivampi kuin Stubb olisi ollut?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Luuletko tosissasi, että presidentin mielestä ulkomaalaiskriittisen puolueen räksyttyjäpuheenjohtaja Soini on ulkoministeriksi sopivampi kuin Stubb olisi ollut?

Presidentti ja ulkoministeri ovat luokiteltavissa työpariksi. Jos Sauli jakaisi tuon yli 50 vuoden poliittisella kokemuksellasi annetun analyysin, niin kyllä hän olisi tuon nimityksen voinut estääkin. Mutta väitän, että mulla on nyt tässä kohtaa enemmän tietämystä kuin luulemista.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Luuletko tosissasi, että presidentin mielestä ulkomaalaiskriittisen puolueen räksyttyjäpuheenjohtaja Soini on ulkoministeriksi sopivampi kuin Stubb olisi ollut?

Näin luki ihan painetussa sanassakin, kun vielä arvuuteltiin puolueiden puheenjohtajien salkkujakoa. Eli, tuo ei aivan tuulesta temmattu väite ole.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Missä painetussa sanassa?

Jonkun lehden nettiversiosta sen lukaisin, tai mahdollisesti vain verkossa ilmestyvästä Uudesta Suomesta.
Täytyynee laittaa hakukone laulamaan, koska olen havaitsevinani pientä epäilyksen katkua.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Näin luki ihan painetussa sanassakin, kun vielä arvuuteltiin puolueiden puheenjohtajien salkkujakoa. Eli, tuo ei aivan tuulesta temmattu väite ole.

Sanoi Soini sen ihan ääneenkin jossain vaalipaneelissa, että ulkoministeriö kiinnostaa eniten, jos pääministerin pallia ei lasketa.

Vaikka turkulaiset ökypalkkakomut väittäisi mitä, niin Soini on taitava poliitikko ja eiköhän tuolla ollut myös pieni tarkoitus ärsyttää Ville & Calle poikaparia ja näytti osuvan kohdilleen.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
No ehkä Soini tuossa tehtävässä saa vähemmän vahinkoa aikaiseksi kuin valtiovarainministerinä.

Heh, hyvin vedät kyllä! Vesitit itse oman analyysisi muutamassa minuutissa.

Kyllä minä uskon, että sinulle ja muille katkerille Sirola-veteraaneille riittää vielä itkemistä, kun Soini tuhoaa Suomen mainetta, milloin milläkin tavalla. Ole huoleti.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Missä painetussa sanassa?

Jonkun lehden nettiversiosta sen lukaisin, tai mahdollisesti vain verkossa ilmestyvästä Uudesta Suomesta.
Täytyynee laittaa hakukone laulamaan, koska olen havaitsevinani pientä epäilyksen katkua.

Menee valinnan vaikeuden puolelle. Googleen vain Stubb ja Niinistö, eipä sieltä juuri muuta tulekaan kuin sekalaisia kirjoituksia ministerinpesteistä ja noiden kahden suurista näkemyseroista ulkopolitiikan saralla.

Google

Valitse vain linkin takaa mieleisesi juttu.
 
K

kiwipilot

Mielenkiintoista, että pena on täysin pihalla Niinistön ja Stubbin keskinäisestä nokittelusta, vaikka poliittista asiantuntemusta riittää yli 50 vuoden ajalta.

Unohdit muuten asumisen kymmenissä eksoottisissa maissa sekä tutustumisen afrikkalaisiin laivahuoriin. Varsinainen Turun Aarne Tanninen tämä Pentti.

Olisi tosiaan ollut luultavaa, että tämän Turun Toveri olisi ollut jollain tasolla tietoinen Niinistön sekä Stubbin lähes jäätävistä suhteista - ainakin kun takana on tuo 50 vuoden kokemus politiikan kiemuroista.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Olisi tosiaan ollut luultavaa, että tämän Turun Toveri olisi ollut jollain tasolla tietoinen Niinistön sekä Stubbin lähes jäätävistä suhteista - ainakin kun takana on tuo 50 vuoden kokemus politiikan kiemuroista.
Kaikki eivät tiedä kaikkea enkä edes minä. Mutta kun sinä olet sniderin kanssa perillä asioista niin kertoisitko tällaista tietämätöntä valistaaksesi niin mikä oli tämä ulkoministerikuvio, jonka mukaan Niinistö halusi ulkominiteriksi mieluummin Soinin kuin Stubbin. Minulle ihan uusi asia, mutta enhän kuulukaan sisäpiiriin kuten te kaksi.
 
K

kiwipilot

Kaikki eivät tiedä kaikkea enkä edes minä. Mutta kun sinä olet sniderin kanssa perillä asioista niin kertoisitko tällaista tietämätöntä valistaaksesi niin mikä oli tämä ulkoministerikuvio, jonka mukaan Niinistö halusi ulkominiteriksi mieluummin Soinin kuin Stubbin. Minulle ihan uusi asia, mutta enhän kuulukaan sisäpiiriin kuten te kaksi.

Vaatimattomuus kaunistaa - luetun ymmärtäminen taas ei. Käsittääkseni en puhunut mistään ulkoministerikuviosta vaan Niinistön sekä Stubbin huonoista väleistä ihmetellen samalla sitä, että palstan vaatimattomin, reiluin ja kokenein polittiinen asiantuntija ei kymmenien vuosien kokemuksellaan ollut tästä tietoinen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Vaatimattomuus kaunistaa - luetun ymmärtäminen taas ei. Käsittääkseni en puhunut mistään ulkoministerikuviosta vaan Niinistön sekä Stubbin huonoista väleistä ihmetellen samalla sitä, että palstan vaatimattomin, reiluin ja kokenein polittiinen asiantuntija ei kymmenien vuosien kokemuksellaan ollut tästä tietoinen.

Lienee hyvä täsmentää, että huonojen välien taustalla ovat nimenomaan, paitsi poikkeavat ulkopoliittiset näkemykset tai linjaerot, niin myös täysin erilaiset käsitykset siiitä kuinka ulkoministerin tehtäviä ylipäänsä hoidetaan.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
palstan vaatimattomin, reiluin ja kokenein polittiinen asiantuntija ei kymmenien vuosien kokemuksellaan ollut tästä tietoinen.
Minähän tuota kaikkea mahdollisesti olen piirikunnallisella tasolla, mutta en minä noista valtakunnallista asioista ole samalla kartalla kuin snider. Siksi kyselen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Presidentti ja ulkoministeri ovat luokiteltavissa työpariksi. Jos Sauli jakaisi tuon yli 50 vuoden poliittisella kokemuksellasi annetun analyysin, niin kyllä hän olisi tuon nimityksen voinut estääkin. Mutta väitän, että mulla on nyt tässä kohtaa enemmän tietämystä kuin luulemista.

Tota noin...Presidentillä oli aikaisemmin mahdollisuus vaikuttaa ulkoministerin valitaan, oli virallinen nykytilanne mikä tahansa niin käytännön mahdollisuus tähän on jo mennyt.

Eli käytännössä Niinistö ei olisi voinut estää Soinin (tai Stubbin) nimitystä ulkoministeriksi koska silloin oltaisiin saneltu aika pitkälti koko hallituksen dynamiikkaa. En uskalla varmana sanoa mikä on virallinen/teoreettinen presidentin valta ulkoministerin valinnan suhteen nykyään.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lienee hyvä täsmentää, että huonojen välien taustalla ovat nimenomaan, paitsi poikkeavat ulkopoliittiset näkemykset tai linjaerot, niin myös täysin erilaiset käsitykset siiitä kuinka ulkoministerin tehtäviä ylipäänsä hoidetaan.

Tästä olisi mukava lukea lisää, lähteitä? Muuta kuin politiikan toimittajien vihjailuja siis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös