Uskotko Jumalaan?

  • 1 338 063
  • 14 406

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti The Original Jags
esimerkiksi Veikko Hursti on vakaumuksellinen kristitty?

Veikko Hurstin toimintaa arvostan sinällään hyvin paljon. Mutta arvostaisin sitä huomattavasti enemmän, jos siihen ei sisältyisi paatoksellinen uskon tuputtaminen. Tuon joulujuhlan sisältö kun ei rajoitu pelkästään evankeliumiin tai virrenveisuuseen...

Ei, en itse ole ollut siellä, mutta olen nähnyt muutama vuosi sitten televisiossa tulleen dokumentin Veikko Hurstista. Tässä ohjelmassa näytettiin pätkiä, kun Veikko saarnaa hurmoksessa joulujuhlassaan Helvetin tulesta ja ties mistä kauheuksista. Vaikutti olevan melkoisen tunnekuohun vallassa.

Koomisin tilanne oli kuitenkin, kun Veikko kertoili kameralle myöhemmin tehdyssä haastattelussa ajaneensa joskus jonain sunnuntai-iltana Itä-Suomessa melkoisessa erämaassa ja autosta oli bensa lopussa. Veikko pääsi jonkun pienen kylän bensa-aseman pihalle viimeisillä bensanrippeillä, mutta asema ei ollut auki. Seteliautomaatti löytyi, mutta Veikolla ei ollut seteliä. Siinä Veikko-poika odotteli jonkin aikaa ja mietiskeli, mitä tehdä, kun yhtäkkiä pihaan oli kurvannut auto, josta enkeli oli tullut ja antanut Veikolle satasen bensaa varten.

Hursti ei todellakaan puhunut tuossa vertauskuvallisesti, vaan selitti vielä perään, kuinka hän oli aivan varma että kyseessä oli enkeli, jollaisia hän on nähnyt ennenkin.

Tuossa vaiheessa ohjelmaa keskiverto-kristitty äitinikin rupesi sanomaan, että "sairasta!" tai jotain vastaavaa. En muista tarkasti.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täällähän on oikea uskisten riehaantuminen valloillaan! Ja sama kakofoninen sinfonia jatkuu. Milloin on järkevää että jumala on ollut aina, ja milloin järjellä ei ole mitään tekemistä uskon kanssa. Milloin tieteen havainnot taas kelpaavat todistamaan raamatun legendoja ja milloin tiede ei kelpaakaan auktoriteetiksi. Vähän sen mukaan mikä itselle kulloinkin parhaiten sopii. Out of the body -ilmiö kelpaakin nyt kristitylle todisteeksi jumalasta, kun se tähän saakka on ollut perkeleellinen pelättävä ja varottava temppu, niinkuin hypnoosi ja televisiokin. Yleensähän noissa oobe-tarinoissa kerrotaan, että läpikäynyt ihminen vakuuttuu sielun olemassaolosta, kosmisesta jumaluudesta ja jälleensyntymästä. Oobe-usko liittyy yleensä läheisesti new ageen, hindulaisuuteen, buddhalaisuuteen. Mutta että nyt se kelpaa jo nasaretilaista puuseppää seuraavillekin? Seuraako tästä se että jälleensyntymäkierto ja karma-oppikin palaavat kristikirkon oppeihin 1500 vuoden unohduksen jälkeen?

Viestin lähetti The Original Jags
Kyllä sinä Yläpesä olet erittäin syntinen, oikein todellinen syntisäkki olet. Niin olen muuten minäkin.

Sori, Ehta Jags, olet väärässä. En ole syntinen. En ole tehnyt yhtään syntiä elämässäni, enkä tule tekemäänkään. En pidä edes sitä syntinä että olen syntynyt äitini synnytyselinten kautta, vaikka sinä ja kirkkosi toisin väittävätkin. Olen synnistä vapaa. Jeesus/J*hv* ei pysty ulottumaan minuun. Vääryyksiä olen sensijaan tehnyt ja aiheuttanut monillekin ihmisille teoillani pahaa, mutta ne olen yrittänyt sovitella kyseisten ihmisten kanssa ilman satuolentojen väliintuloa. Ihmisen on kyettävä elämään hyvää eettistä elämää ilman pelkoa henkiolentojen kostosta.

Eli ck kuuluisi sinusta mielisairaalaan? Oliko tämä sinulla taka-ajatuksena, vai mitä halusit sanoa?

Ei suurin osa lievästi psykoottisistakaan ole sairaalahoidossa. Täällä he elelevät meidän keskuudessamme reseptilääkkeiden ja satunnaisten hoitokäyntien voimin. Tarkoitin sitä, että uskoon tuleminen on kovasti psykoosikohtauksen kaltainen tila. Luultavasti ihan sama tila. Todellisuus räjähtää, heittää häränpyllyä, kaikki muuttuu, kaikki ympärillä ja omassa elämässä saa uuden merkityksen. Realiteettitaju hämärtyy. Puheet ovat sekavia, jankuttavia, ulkopuolisille järjettömiä. Ihminen on erittäin haavoittuvassa tilassa ja altis hyväksikäytölle otollisessa seurassa. Ck:sta en osaa sanoa enempää, olisiko uskonpiirien ulkopuolinen apu tarpeen, eikä se minulle kuulukaan. Olen ollut mukana tapahtumaketjussa, jossa hoitoprosessilla pelastettiin yksi ihminen uskovaisilta takaisin elämään.



En väitä, että kristinusko vetäisi puoleensa tämän maailman älykköjä ja omaan järkeensä luottavia. Mutta tälläkin hetkellä on ihmisiä, joita voidaan pitää tämän maailman mittareilla erittäin älykkäinä, ja jotka silti tunnustavat kristillistä uskoa.

Älykkyys ei sinällään ole este kristityksi tulemiselle, vaan esteet johtuvat muista syistä.

Heps, nyt kyllä korjataan asetelmaa. Tarkoitin pyhillä yksinkertaisilla näitä lähetysasentoon itsensä virittäneitä höyrypäitä. Heletappeja, jotka tuputtavat monotonista pelastussanomaansa välittämättä siitä, että se aiheuttaa vastaanottajassa ärtymystä. Duracell-uskiksia, jotka eivät väsy toistelemaan samoja älyttömyyksiä keskusteluissa. Ihmisiä, jotka haluavat väitellä asioista kykenemättä taipumaan väittelyn sääntöihin.

Kyllä minäkin tunnen useita älykkäitä kirkon jäseniä. En tiedä heidän uskonsa syvyyttä tai laatua, mutta em. kaltaiseen älämölöön he eivät syyllisty.

Näille rukouksiaan muiden puolesta täälläkin heitteleviin aggressiivisiin lähettiläisiin suhtaudun seuraavasti. Pyysin muslimiystävääni rukoilemaan Kalen, Ck:n ja kumppaneiden sielujen puolesta, jotta he pelastuisivat ja löytäisivät Allahin ja Muhammedin opit. Hän lupasi tehdä näin seuraavan viikon ajan tukholmalaisessa moskeijassa. Minä itse puolestani lähetin pyynnön Saatanalle, että hän puhuttelisi Kalea, Ck:ta ja kumppaneita oikein kunnolla ja herättäisi heidät houreistaan. En ole saanut mitään vastausta (vielä) mutta toivon että viesti meni perille.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämän omituisen kryptisen viestin lähetti mixu
Kun syyllistetään kristuttyjä niin täytyy muistaa että suurella osalla niistä ihmisistä ja kirkkokunnista jotka toimivat tuon sanan Kristty alla ei ole mitään tekemistä sen Jeesuksen Kristuksen kanssa joka laitettiin ristille silloin kerran.

Ei mitään?? Hä?
Mitäs tekemistä kristityillä sitten on tuon puusepän kanssa?

Esimerkiksi katolinen kirkko joka on ollut yksi pahimmista sortajista niin heidän opillaan ja raamatun opilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Jaa mitä??? Katolinen kirkko ei toteuta raamattua?


Eli yksinkertaistettuna katolinen kirkko on yhtä kaukana Jumalasta kuin on itä lännestä ja lähes samaa voi sanoa kaikista kirkkokunnista.

Yksinkertaistettuna vai mystifioituna? Itä ja länsi kulkevat käsi kädessä. Ne ovat vierekkäiset, iho ihoa vasten.

Jos viittaat tällä hämärällä viestillä siihen, että vain evlut-kirkko tietää totuuden ja katoliset ovat oma pahan otteessa oleva vääräuskoisten liiga, niin sallinet että nauran seur. 15 min?
Nämä jesseläiset ovat sangen riidanhaluista porukkaa, kun tekevät pesäeroja keskenäänkin jatkuvasti. Viimeisenä esimerkkinä "pyhän hengen parantama" Nokian Koivisto, joka ei sitten ollutkaan parantunut syövästään. Hänenkin piti perustaa oikein oma lahkonsa.

Jos taas viittaat siihen että mikään kirkko, lahko, ryhmä tai yksittäinen ihminen ei voi välittää "oikeaa" viestiä jumalalta toiselle ihmiselle (vain jumala itse kykenee sen tekemään), niin eihän silloin ihmisten pidä puhua toisilleen jumalasta. Viesti on aina väärä ja vajavainen. Mikään puhe tai viesti ei auta ellei jumala itse puhu ihmiselle. Tällaiselle uskolle minäkin olen valmis antamaan sijaa. Tervetuloa yksityinen usko ja sisäinen varmuus!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Buccaneer
Ck taisi kerran mainita rukoilevansa jonkun (oliko vlad?) puolesta. Miksi tämä mielestäsi antaa sinulle oikeuden pilkata Ck:ta, Kalea sekä muita palstalle kirjoittaneita uskovaisia ja heidän uskoaan?

Pilkata? Minusta tuo toivottavasti osoittaa uskiksille sen että toisen puolesta rukoileminen ilman suostumusta ja vastoin omaa vakaumusta voi tuntua hyvinkin loukkaavalta. Jos itse kaivaa miekan esiin niin...?

Eikö tämän pitäisi olla vapaa keskustelupalsta, jossa mielipiteensä saavat ilmaista kaikki? Koetapa sinäkin Yläpesä löysätä vähän sitä pipoasi.

Näinhän minä olen tehnytkin, mielipiteitähän nämä minun syötteeni ovat. Löysään piponi kuminauhaa, mutta puolustan tarvittaessa eettistä elämäntapaa siellä missä puusepän seuraajat tahi muut uskossaan väkevät vääryyttä tekevät.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti hannes_ko
Entäpä valta? Raha? Ahneus? Omistaminen? Eikö näitä paheita ole kristinuskon ulkopuolella?

Tottahan toki on, tuskin kukaan väittääkään, että nämä paheet ovat vain kristittyjen "syntejä".

Keskustelu on pääpiirteittäin pyörinyt kristinuskon ympärillä, mutta yhtälailla, kaikki uskonnot, äärimmilleen vietyinä sisältävät tuhovoiman.

Kristinusko merkityksellisyydessään, globaalissa mittakaavassa katsottuna, nousee vain omaan luokkaansa - tosin, jossain vaiheessa islaminuskoiset saavuttanevat sen. Kristillisissä yhteiskunnissa kasvaneina, tietenkin, tarkastelumme kohdistuu ensisijaisesti kristinuskoon, ja sananvapauden aikana voimme myös käydä kriittistä keskustelua kristinuskosta ja sen saavutuksista.

Jos puhtaasti ryhdytään arvottamaan saavutuksia niin en oikein voi pitää kristinuskoa minään positiivisena asiana maapallolle, globaalisti asiaa tarkastellen. Kristinuskon väitetään antaneen meille paljon, mm. moraalikäsityksemme - mutta onko meidän moraalikäsityksemme sitten se oikea? Onko oikein, että me pidämme omaamme parempana kuin esim. muslimeiden? Mutta, palataan vielä tuohon moraalikäsitykseen, moni meistä elää siinä uskossa, että kyseinen käsitys on kristillistä alkuperää mutta, tosiasiassa, näin ei ole asian laita - samat opit kerrottiin itäisen-Välimeren alueella jo ennen kristikunnan syntyä. Niitä välittyi mm. sumereilta ja muinaisilta kreikkalaisilta niin juutalaisuuteen kuin myöhemmin juutalaisuudesta kristinuskoon.

Tahdon kertoa sen, että, aivan kuten paheita, myös hyveitä löytyy kristinuskon ulkopuolelta. Ilman kristinuskoakin läntisenkulttuurin kehdosta olisi voinut nousta globaalisti merkityksellinen voimatekijä, olisiko tämä ollut siunaus vai synti - siihen en ota kantaa.

Uskonnot ovat vain eräs ihmisen jalostama keino jolla päästä toteuttamaan vallanjanoaan. Minä en ole antikristitty - minä olen antiuskonnollinen.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Buccaneer
Ck taisi kerran mainita rukoilevansa jonkun (oliko vlad?) puolesta.

Mikä oikeus Ck:lla on rukoilla puolestani jos en ole antanut siihen lupaa?

vlad.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Buccaneer


Ja tuo Ck:n rukoilun mainitseminen oli sitten jotain riidan haastamista ja miekan esiin kaivamista??? No huh huh, sinä ja vladhan sen aloititte.

Nuo Yläpesän kommentit olivat vain omia mielipiteitä, vaikkakin kärkeviä sellaisia. Tuo Ck:n rukoilu Vladin puolesta ei ollut pelkkä mielipide, vaan "teko" jossa ehkä joidenkin mielestä tunkeuduttiin toisen yksityiselle alueelle.

Eli olisi ollut varmaankin toivottavaa, että Ck:kin olisi jatkanut normaaliin tapaan keskustelua otsikon mainitsemasta asiasta. Kukaan ei ole täällä ilmeisesti rukoillut Saatanaa Ck:n puolesta, vai?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku uskoo korkeampaan voimaan, joka ohjailee ja on jopa luonut tämän kaiken. Pyhä kolminaisuus sisältää mielestäni niin paljon epäloogisuuksia ja kristillinen yhteisö pohjautuu liiaksi jopa massahysteriaan, että tällainen logiikkaan ja tieteeseen nojaava skeptikko voisi jakaa ajatuksiaan heidän kanssaan. Siis nimenomaan niin, että yhteisymmärrys löytyisi. Kristityt tekevät paljon hyvää ja ainakin näennäisesti noudattavat sellaisia normeja, jotka itse koen hyviksi. Siksi minulla ei olekaan mitään ihan peruskristittyjä vastaan.

Mutta ne kiihkouskovaiset saavat sappeni kiehumaan. Mikä ihmeen oikeus jollain hihhulilla (en keksinyt parempaakaan termiä, sori jos se loukkaa jotain) on tulla laukomaan minulle päin naamaa "totuuksia" minusta itsestäni? He eivät ole ikinä tavanneet minua. He eivät tiedä, mitä elämässäni teen tai olen aiemmin tehnyt. Silti he väittävät palavin silmin, että olen syntinen paska, jonka tarvitsee tehdä parannus pelastuakseni. Parannus MISTÄ? Ja pelastuakseni MINNE? Siihen haavemaailmaanko, missä nämä julistajat itse elävät? Tulee ihan mieleen se Koskikeskuksen nurkilla pyörivä pappa, joka karjaisee kaikille vastaantulijoille "MENKÄÄ TÖIHIN!".
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Buccaneer
Miksi muuksi noita voisi edes hyvällä tahdolla käsittää kuin pilkkaamiseksi?
Siis sinä saat nimitellä muita kirjoittajia miksi huvittaa,

Noooh, käyhän Buccaneer vaikka kahvilla tai pienellä kävelylenkillä, jos värikkäät kielikuvat sinua häiritsevät. Jos itse saan vastaani kielikukkasin koristeltuja vastaväitteitä niin lupaan nostaa peukut pystyyn ja kääntää toisenkin poskeni.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Kale

Vlad! Millä oikeudella sä kommentoit toisten rukouksia, se on yksityisasia. Eihän täällä voisi keskustella mitään jos ottaisi noista sun kommenteista vaarin. Kaikkihan on loppujen lopuksi niin yksityistä!

Kun kerran tiesit, että kyse on tyhmästä heitosta niin miksi sitten heitit sen?

Minä en kommentoi muuta kuin minuun kohdistuneita rukouksia, jos Ck rukoilee eikä kuuluta sitä kaikelle kansalle kyse on hänen omasta yksityisasiasta mutta, jos hän sanoo rukoilevansa puolestani, kyse ei ole enää yksityisasia koska asia koskee myös minua.

Jos minä ajattelen jotain ihmistä (ajattelu = rukoilu), enkä tuo asiaani julki tekoni ei voi loukata ketään koska kukaan ei siitä tiedä, sen sijaan, jos suureen ääneen vihjailen jonkin korvaan kuiskivista perkeleistä ja tämän jälkeen kerron suureen ääneen ajattelevani hänen puolesta, tekoni ei olekaan enää yksityisasiani vaan tunkeudun toisen ihmisen yksityisyyteen. Eikä tämä ole mielestäni sallittavaa tai hyvien käytöstapojen mukaista toimintaa.

Ethän sinäkään pidä siitä, että joku "vääräuskoinen" rukoilee sinulle pelastusta omalta jumalaltaan, vai?

vlad.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Viestin lähetti vlad
Ilman kristinuskoakin läntisenkulttuurin kehdosta olisi voinut nousta globaalisti merkityksellinen voimatekijä, olisiko tämä ollut siunaus vai synti - siihen en ota kantaa.

vlad.

Kuitenkin se olisi vaatinut yhtenäistä aatetta, mieluiten uskontoa, voimavarakseen, ja sitten täällä itkettäisiin sen harmeja.

Lähi-idän varhaisimmat kulttuurit valloittivat merkittäviä alueita, mutta kuitenkaan näiden saavutusten perusteella en oikein usko, että yksikään näistä soturikansoista olis pitemmän päälle pystynyt järjestämään asioita sillä tavalla, että nykyisenkaltainen yhden järjestelmän voitto olisi tapahtunut. Eräänlainen Neuvostoliitto-efekti olisi ehkä ollut mahdollinen, mutta pelkkään alistamiseen perustuva voima on vajavaista. Väitänkin, että kirkko on ollut populistinen: se on tarjonnut kansalle sitä mitä se haluaa, ja vieläpä saanut heidät taistelemaan sen puolesta.

Kreikkalaisten keskinäinen kisailu ja äärimmäinen rasisimi taas estivät heitä levittämästä ideoitaan, joista moni on sukua meidän ajatuksillemme, eikä heillä varmasti ollut haluakaan.

Maailmanvalloitus vaati yhteisen idean, joka loisi yhteenkuuluvuutta, ja järjestelmän, joka pystyisi pitämään ohjat käsissä. Tässä onnistui kirkko, joka todella juurrutti kristilliset arvot rahvaan pariin. Kirkon valta siirtyi sittemmin kruunulle, mutta kulttuuri on sama. Luin juuri Paavo Cajanderin kirjasta, kuinka hollantilainen Aasiassa vuosia asunut henkilö tunsi saapuneensa kotiin päästyään Napoliin asti. Niin yhtenäinen eurooppalainen kulttuuri kuitenkin on, ja juuri tuo yhtenäisyys ja ajatusten samansuuntaisuus yhdistettynä vaurauteen on saanut aikaan nykyisen ylivallan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Buccaneer
Jos oikein olen käsittänyt aiemmista teksteistäsi, et pidä rukouksia yhtään minään, etkä usko niillä olevan mitään vaikutuksia. Oliko oikein?

Olet ymmärtänyt oikein, tästä ei tämän enempää.

=> Kun Ck rukoilee puolestasi, se on sinulle sama kuin että hän ajattelee tai puhuu itsekseen jotain sinuun liittyvää. Ja tähänhän Ck:lla tosiaan on oikeus, koska Suomessa on sanan - ja ajatuksenvapaus, jota ei tällaisessa tilanteessa voida rajata. Voihan sinäkin ajatella hänestä tai esim. minusta mitä hyvänsä. Asia olisi tietysti eri, jos voisi olla mahdollista että Ck:n rukoukset voisivat jotenkin vaikuttaa elämääsi, mutta tämänhän tiedät olevan mahdotonta*.

En olisikaan puuttumassa asiaan jos Ck ei toisi asiaa julki, hän siis saa ajatella minusta mitä haluaa, hän saa ajatuksissaan rukoilla puolestani, mutta tuodessaan tämän asian julki kyse ei ole enää yksityisasiasta, näin minä asian koen.

Voin tunnustaa, että minusta on suunnattoman vastenmielistä se, jos aikuinen (oletan Ck:n olevan aikuisen ihmisen) julkituo rukoilevansa - vastoin toisen toivomusta - tämän puolesta. Minä koen tämän yksityisalueelleni astumiseksi, yhtälailla, kuin moni harras kristitty kokisi sen jos minä täällä julistaisin ääneen rukoilevani jonkun tietyn uskovaisen puolesta, että hän avaisi sydämentä saatanalle.

Tiedän ettei toimintani välttämättä ole loogista, koska en usko rukouksen voimaan joten eihän rukoilemisesta ole silloin haittaa/hyötyä minulle vaikka se tehtäisi ilman lupaani. Tämä vastenmielinen inhoreaktio johtaa lapsuudesta, harrasuskovainen mummini tapasi rukoilla aina puolestamme ja minusta moinen tapa tuntui jo tuolloin ikävältä ja ärsyttävältä koska en itse uskonut raamatun jumalaan. Noilta ajoilta siis juontaa juurensa se, että näen punaista jos joku sanoo rukoilevansa puolestani.

Jos siis Ck haluaa rukoilla puolestani niin rukoilkoon mutta älkööt tuoko sitä julki viesteissänsä, tämä on toivomukseni.

vlad.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse ketjun otsikon kysymykseen vastaan, että en tiedä. Periaatteessa en usko, mutta en viitsi mahdollisuutta lähteä kieltämäänkään. Tämä ei ole kuitenkaan syy, miksi raotan nyt sanaista arkkuani. Tätä ei ole suunnattu kenellekään tässä ketjussa enkä viittaa muutenkaan kehenkään.

Oli sitten kyse uskonnosta, jääkiekosta, viinasta tai mistä tahansa, kohtuullisuus on erittäin hyvä muistaa. Siinä vaiheessa mennään yli, kun koko elämä pyörii yhden siitä irrallisen asian ehdoilla tai asioita tehdään sen nimissä niin, että todelliset päämäärät yritetään piilottaa sillä.

Itselläni ei ole mitään uskontoa tai uskovia ihmisiä vastaan. Kuitenkin pidän lähinnä huvittavana tai säälittävänä sitä, jos elämän sisältö on tämän uskonnon saarnaaminen. Uskossa voi elää, vaikka sitä ei jatkuvasti tuokaan joka tilanteessa esille. Sama on verrattavissa alkoholismiin. Jos elämässä ainoa iloa tuottava asia on se krapularyyppy tai jatkuva perseet olalla heiluminen, kaikki muu elämä sekä itsellä että yksilön lähipiirissä kärsii siitä. Ainoa, jotka ymmärtävät, ovat ne, joille se juominen on elämän sisältö. Sama koskee "yliuskovaisia". Ainoat ihmiset, joita se ei häiritse, on ne, jotka itsekin ovat täyttäneet elämänsä uskonnolla niin, että millään muulla ei käytännössä ole merkitystä. Molemmissa tapauksissa lähipiiri alkaa huomaamatta muuttua. Ja siltä tieltä on vaikea päästä takaisin.

Oli sitten kyse uskonnosta tai mistä tahansa "addiktoivasta" aiheesta, kohtuus on kuitenkin mahdollista. Lukioluokallani oli kaksi todella uskovaista, jotka kuitenkin elivät sen kanssa osana yhteiskuntaa sen jäseninä häiritsemättä muita. Uskovaisuus näkyi heidän omissa valinnoissaan, mutta se ei ollut se asia, mikä hallitsi kaikkea muuta elämää. Myös viinankäyttö on mahdollista hoitaa kohtuudella niin, että se ei häiritse normaalia elämää. Ne yksilöt, jotka näkyvät hihhuleina, spurguina, narkkareina tai minä tahansa vastaavina, ovat kuitenkin jäävuoren huippu. He leimaavat kuitenkin näkyvyydellään myös muut asialle omistautuneet. Monien "vanhoillisten" mielestä keskustassa yöllä humalassa hoipertelevat ovat alkoholin vankeja. Eivät he ole. Heistä suurimmalla osalla on elämä täysin hallinnassa. Monen "ateistin" mielestä herätysliikeeseen kuuluvat ovat hihhuleita. Eivät he kaikki ole. Heistä suurimmalla osalla elämä on täysin omissa käsissään, vaikka he ylempään uskovatkin.

Enpä nyt keksi tähän mitään hyvää ja ytimekästä lopetuskappaletta, joten tyydyn vain toteamaan, että nauttikaa uskonnostakin kohtuudella.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti vlad
Vaikka siis tiedän omasta kokemuksestani ettei rukouksilla ole voimaa, pidän toisen puolesta rukoilemista ilman tämän henkilön lupaa puuttumisena (vaikka fyysistä kontaktia ei tapahdu) yksityisasioihin.

Tuskin sinkään toivot sitä, että uskovainen joka uskoo johonkin muuhun kuin kristilliseen jumalaan rukoilee pelastusta sinulle?

Jos haluat rukoilla puolestani niin miksi siitä pitää tehdä numero mainitsemalla asiasta erityisesti? Toiminta viittaa siihen, että jollain tapaa haluat kaikkien huomaavan kuinka harras kristitty olet.

Pyydän anteeksi jos olen loukannut sinua, koska se ei ole tarkoitukseni.

Monesti sitä tulee rukoiltua kaikenlaisia asioita vaikka koko maailman puolesta, silloin rukoilen väistämättäkin myös sinun puolestasi. Mutta jos et usko rukouksen voimaan, niin miksi se sinua noin suututtaa, koska tämähän on ihan sama asia sinulle kuin sinun katsantokannastasi se, että sinä ajattelet minua hyvällä tai pahalla. Kristittynä tosiaan rukoileminen kuuluu elämääni joten en tässä hae mitään tunnustuta itselleni sillä jokainen joka uskoo Jeesuksen pelastukseen rukoilee joten se ei ole mitään itsensä esille tuomista jos kertoo rukoilevansa.

Se, että joku rukoilee joltain muulta kuin Jeesukselta jotain ei vaikuta minuun mitenkään, mutta tämän ihmisen puolesta joka rukoilee jotain muuta kuin Jeesusta toivoisin ja rukoilen, että hän kääntäisi katseensa Jeesuksen, koska Jeesuksen nimessä on voima. Jeesus on minun hallitsijani ja niin kuin uskoni mukaan uskon hänen jalkojensa alle on alistettu kaikki. Tästä puhuu myös Raamattu.

Viestin lähetti vlad
Käännyttämisestä puhuessani en puhu nyt oman itseni käännyttämisestä, minä aikuisena ihmisenä osaan tehdä itselleni oikeat johtopäätökset käännytystyöstä, sen sijaan, käännyttämisen kohdistuessa lapsiin ja nuoriin siirrytään alueelle jota en käännytystyössä hyväksy. He eivät kykene tarkastelemaan asioita kriittisesti, objektiivisuus ei ole heille niin tuttu käsitteenä kuin aikuisille, (tosin, epäilyttää onko se tuttu aina heillekään). Kehittymätön ja oppimaton lapsi on otollista maata käännytystyölle, hänet saa huomattavasti helpommin oman katsontakannan puolelle jos vain hitusen näkee vaivaa ja osaa perustella asioita - vaikkakin virheellisin väittämin. Lapsi ei kykene havannoimaan ympäristöään siinä määrin kuin aikuinen, lapsi luottaa aikuisiin toisella tapaa kuin toinen aikuinen - nämä kaikki syyt tekevät lapsesta otollista maaperää käännytystyölle, ja tätä käännytystyötä minun on vaikea hyväksyä.

Eikös käännytystyö sitten koske kaikkea mitä maailmassa tapahtuu. Television, monien laulujen ja pelien kautta käännytetään ihmisiä tappamaan, harrastamaan irtosuhteita ja paljon muutakin. Esimerkiksi kun puhut lasten kykenemisestä tarkastelemaan asioita kriittisesti, niin eivät he osaa sen enempää tarkastella näitä televisioista sun muualta pulppuavia asiota yhtään sen kriittisemmin. Varmasti myös sinä tiedät sen, että kaikista vaikuttavin paikka vaikuttaa on televisio/media ja esimerkiksi tappo pelit voivat vaikuttaa pahastikin jonkun nuoren ajatusmaailmaan joten eikös tämä ole käännytystä jos jokin.

Viestin lähetti vlad
Käännytystyön perusteet ovat myös sellaisia jotka sotivat minun ajatusmaailmaani vastaan, se ei perustu vapaaehtoiseen tiedon hakemiseen vaan pakonomaiseen tiedon esille tuomiseen. Et sinäkään pitäisi siitä jos joku uusnatsi tulisi julistamaan ideologiansa ylivoimaisuutta seurakuntapaikkasi ulkopuolelle, tai pahimmassa tapauksessa, kotiovesi ulkopuolelle.*

Lapsilla ei ole monesti tätä valinnan vapautta vaan he joutuvat monesti kuulemaan kun isä hakkaa äitiä tai äiti isää, he joutuvat näkemään paljon eroja lähietäisyydeltä ja joutuvat katsomaan ja kuuntelemaan sitä mitä isä tai äiti haluaa. Jos joku uusnatsi tulisi julistamaan seurakuntapaikkani ulkopuolelle ideologiaansa, niin siinähän on oiva tilaisuus kertoa Jeesuksesta vaihtoehtoisesti hänelle.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Yläpesä
Näille rukouksiaan muiden puolesta täälläkin heitteleviin aggressiivisiin lähettiläisiin suhtaudun seuraavasti. Pyysin muslimiystävääni rukoilemaan Kalen, Ck:n ja kumppaneiden sielujen puolesta, jotta he pelastuisivat ja löytäisivät Allahin ja Muhammedin opit. Hän lupasi tehdä näin seuraavan viikon ajan tukholmalaisessa moskeijassa. Minä itse puolestani lähetin pyynnön Saatanalle, että hän puhuttelisi Kalea, Ck:ta ja kumppaneita oikein kunnolla ja herättäisi heidät houreistaan. En ole saanut mitään vastausta (vielä) mutta toivon että viesti meni perille.

Toivon sinun ja tämän ystäväsi puolesta, ettette näin tekisi, mutta minuun nuo eivät vaikuta syystä, että olen Jeesuksen vallan alla ja Jeesus on minun Herrani. Saatana varmasti yrittää käydä kimppuuni joka tapauksessa, koska hänelle on kauhistus jos ihmiset löytävät Jeesuksen, rukoilevat Jeesusta tai kertovat Jeesuksesta.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti vlad
Mikä oikeus Ck:lla on rukoilla puolestani jos en ole antanut siihen lupaa?

vlad.

Sama asia kuin mikä oikeus jollain ihmisellä on ajatella toista ihmistä tai vaikka lainata hänen tekstejään saatika sitten, että puhuu jostain ihmisestä?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ck.

Rukoiluasia olkoot puolestani loppuun käsitelty, ehkäpä reagoin hivenen turhan voimallisesti aikeeseesi, tuossa edellä kertomistani syistä tämä reagointi johtui.

vlad.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Bash.orgissa oli kerran hyvin sanottu tästä asiasta -

"I've got nothing against God, it's his fan club I can't stand."

Asiaa sivuava ketju FutisForumilla:

http://www.suomifutis.net/phpBB2/viewtopic.php?t=40117&start=0

Etenkin avausviesti on aika hauska. Varmasti vertauskuvallisena ryppäänä elämänohjeita ihmisille aikana, jolloin tietoa oli vähemmän ja mieli oli keskimäärin taikauskoisempi, Raamattu on ollut paikallaan, mutta jossain vaiheessa vain joku haksahti ja alkoi ottamaan opetukset turhan kirjaimellisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti Ck
Jeesusta toivoisin ja rukoilen, että hän kääntäisi katseensa Jeesuksen, koska Jeesuksen nimessä on voima. Jeesus on minun hallitsijani ja niin kuin uskoni mukaan uskon hänen jalkojensa alle on alistettu kaikki.

Kyllä minäkin The Penttiin luotan, mutta miksi hänestä pitää käyttää tuollaista peitenimeä. Jeesus, missä pelaa?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti vlad
Ck.

Rukoiluasia olkoot puolestani loppuun käsitelty, ehkäpä reagoin hivenen turhan voimallisesti aikeeseesi, tuossa edellä kertomistani syistä tämä reagointi johtui.

vlad.

Joo, pitetään sitä loppuun käsiteltynä myös minun puolestani, ellei joku sitä vielä nosta esiin. Luin nuo viimeisimmät kommenttisi vasta kirjoitettuani nämä viimeistet kirjoitukseni. Yritän pitää omana tietonani nämä rukoukseni jottei kukaan täällä ottaisi siitä itseensä, koska se ei suinkaan ole tarkoitukseni.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Ck
esimerkiksi tappo pelit voivat vaikuttaa pahastikin jonkun nuoren ajatusmaailmaan joten eikös tämä ole käännytystä jos jokin.
Itse olen ainakin pelannut väkivallalla kuorrutettuja pelejä noin 14-vuotiaasta lähtien, enkä ole muuttunut sadistiseksi murhamieheksi. Lapsen kyky erottaa pelin tarjoama illuusio todellisesta maailmasta on useiden tahojen toimesta aliarvioitu rankasti.

Kristityt varmasti nauttisivat pelistä nimeltä Painkiller, jossa asetutaan heidän jumalansa palkkaaman taistelijan saappaisiin ja lahdataan koko Lusiferin armeija, lopulta jopa niitetään vanha vihtahousu maan tasalle.

Osaan asennoitua nimimerkki vladiin kohdistuneeseen rukoukseen äärimmäisen hyvin oman uskonnollisen vakaumukseni vuoksi, sillä olen itse agnostikko. Varaan itselläni siis oikeuden uskoa mihin huvittaa kunhan tämä taho itsensä minulle todistaa. Tätä taustaa vasten minusta olisi äärimmäisen kiusallista ja vaivalloista se, jos joku lataisi minuun entiteettinä jonkun rukouksen aiheuttaman uskonlatauksen. Tämä taho jolta on rukoiltu neuvoa, rakkautta, mitä ikinä, voi ollakin loppupeleissä vaikka joku universumin pääpaha, ja kilvessäni olisi näinollen tahra, joka saattaisi estää minun pääsyn hyville kirjoille ultimaalisen voittajan, lopullisen totuuden mielessä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Kale

Mielestäni perustelut että kristinusko tappoi joskus 300-luvulla ja sen jälkeenkin paljon ihmisiä vastaväitteenä sille että Jeesus voi pelastaa minut tämän päivän ihmisenä on vaan paljon, paljon typerämpiä... Tsori vaan.

Sinä koet jumalan ja Jeesuksen yksityisenä hyvänä asiana, tässä ei olekaan mitään vikaa niin kauan kuin tämä pysyy omana yksityisenä asiana. Et kuitenkaan näe silmilläsi sitä tosiasiaa, että uskonnon (uskontojen) varjolla tehdään paljon pahaa, se, että sinä koet sen hyvänä ei tarkoita suinkaan sitä, että kaikki kokevat kristinuskon (tai minkä uskonnon tahansa) hyvänä.

Se, että sinä uskot, että Jeesus voi pelastaa sinut ei tarkoita sitä, että kaikkien mielestä tämä usko on hyvä asia. Yhtäoikeassa on ihminen jonka mielestä Jeesus ei voi pelastaa häntä, vaan hän hakee pelastuksensa jostain toisesta uskonnosta tai opista.

Uskonnossa, silloin kun se on yksityinen asia, ei ole mitään pahaa, mutta tähänhän asia ei kovinkaan usein jää vaan uskonnosta, mikä tuntuu hyvältä, on saatettava myös muiden tietoon heidän vastaväitteistä huolimatta. Uskominen saavuttaessaan hurmoshenkisen fanatismin on vaarallinen asia.

Sanotaan "Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi", onko se lähimmäisenrakkautta jos uskonnon varjolla läheisen ihmisen elämästä tehdään helvettiä? Jos joku sanoo "Ei, en halua kääntyä lahkoosi", eikö tuolloin tulisi kunnioittaa hänen toivettaan. Jos hän on tunnustava jumalan ja Jeesuksen, hän tekee sen ilman ulkopuolista painostusta, ilman paholaisen ja kiirastulen uhkaa.

Minä en ole mikään lähimmäisenrakas ihminen, tästä huolimatta koetan kuitenkin kunnioittaa toisen ihmisen vakaumusta tuputtamatta tilalle omaani. Jos olet saanut sen käsityksen, että olen käännyttämässä sinua kristinuskosta pois niin tämä on väärä käsitys, henkilökohtaisessa uskossa ei ole mitään vikaa mutta jos se rajoittaa jo muidenkin elämää niin tuolloin liikutaan harmaalla alueella.

Tämä keskustelu, kuten keskustelut uskonnosta usein, on käynyt kiivaana ja hetkittäin jopa hurmoshenkisenä - molemmin puolin, sen tunnustan. Omasta puolestani voin sanoa haluavani löytää logiikan uskolle, itse en näe siinä mitään logiikkaa ja järkeä* ja tämän tähden minua kiinnostavat uskonnot ja uskovaiset ihmiset, varsinkin sellaiset joille uskonto on elämän tärkein asia. Keskustelujen perusteella olen tullut huomioineeksi etteivät kovinkaan monet heistä kykene uudistamaan ajatuksiaan, korjaamaan oppimiaan virheitä. He tukeutuvat kertomuskokoelmaan tuhansien vuosien takaa, vaikka tämän kertomuskokoelman opit on kenties kumottu toisaalla ties kuinka monet kerrat, heillä ei ole kykyä itsekorjaamiseen. Monasti heidänkaltaistensa mielestä havainnot ovat väärässä jos ne sotivat raamatun oppeja vastaan. Kiintoisaa minusta etten sanoisi.

Mutta, jatkakaa te keskustelua, nyt minun on pidettävä pieni paussi.

vlad.


*: tai näen järjen mutta minusta se ei tunnu järjelliseltä toiminnalta.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti vilpertti
Itse olen ainakin pelannut väkivallalla kuorrutettuja pelejä noin 14-vuotiaasta lähtien, enkä ole muuttunut sadistiseksi murhamieheksi. Lapsen kyky erottaa pelin tarjoama illuusio todellisesta maailmasta on useiden tahojen toimesta aliarvioitu rankasti.

Tämä varmasti tarkoittaa vain sinua joten se ei suinkaan koske jokaista maailmassa olevaa ihmistä. Se on selvää kuitenkin selvää, että jotenkin se vaikuttaa jokaiseen joka näitä pelejä pelaa. Vielä pahempaa on jos puhutaan lapsista jotka ovat esim. ala-asteella.

Viestin lähetti vilpertti
Osaan asennoitua nimimerkki vladiin kohdistuneeseen rukoukseen äärimmäisen hyvin oman uskonnollisen vakaumukseni vuoksi, sillä olen itse agnostikko. Varaan itselläni siis oikeuden uskoa mihin huvittaa kunhan tämä taho itsensä minulle todistaa. Tätä taustaa vasten minusta olisi äärimmäisen kiusallista ja vaivalloista se, jos joku lataisi minuun entiteettinä jonkun rukouksen aiheuttaman uskonlatauksen. Tämä taho jolta on rukoiltu neuvoa, rakkautta, mitä ikinä, voi ollakin loppupeleissä vaikka joku universumin pääpaha, ja kilvessäni olisi näinollen tahra, joka saattaisi estää minun pääsyn hyville kirjoille ultimaalisen voittajan, lopullisen totuuden mielessä.

Uskoisin, että sinunkin puolestasi on joskus rukoiltu joten jos näin on, niin silloin sinun ajatuksissasi sinulla on varmaankin tämmöinen "tahra". Minun mielestäni se on siunaus jos joku sinun puolestasi rukoilee Jeesuksen nimessä ja kun puhut tuosta oikeudestasi varata itsellesi uskoa mihin haluat, niin se on myöskin Jumalan tahto. Sinulla on oikeus ja vapaa tahto valita uskotko Jeesukseen vai et. Näin Jumala on sen tarkoittanukin ja joka haluaa ottaa Jeesuksen sydämeensä voi näin vapaasti hänet valita, sinua ei siihen kukaan pysty pakottamaan ja juuri siinä piilee se Jeesuksen rakkaus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös