PMMP - Joku raja ja siitä kertosäe voisi toimia väkivalta jäähyissä. Kikan Apina mies olisi ihan hauska jossain typerässä jäähyssä. Tietenkin vaihteluna jo mainittu kuka se vielä orrella istuu. Voisihan noissa olla vähän vaihtelua.
Mutta onhan tuo Hit the Road Jack melko vakiintunut biisi.
Nyt puhutaan (pitäisi puhua?) kuitenkin ammattimaisesti järjestetystä ammattilaissarjan ottelutapahtumasta.
Nyt vaikuttaa vähän siltä, että osa kannattajista olisi valmis vaihtamaan periaatteessa kaiken "ihan vain vaihtelun vuoksi". Tämä on juuri se asia, jossa useimmiten mennään metsään. Amerikkalaiset sanovat sen hienosti: "
If it ain't broken, don't fix it!"
Nyt eletään kevättä 2013 ja Turkuhallissa vastustajan jäähybiisinä soi Hit The Road Jack. Mä pystyn oikein hyvin kuvittelemaan, että keväällä 2023 Turkuhallissa soi edelleen vastustajan jäähybiisinä Hit The Road Jack. Kelataan taaksepäin: en voi muistaa aivan satavarmaksi, mutta mielestäni samaa biisiä veivattiin vastustajan jäähybiisinä jo keväällä 2003 - keväällä 1998 - keväällä 1993...
Toisin sanoen Hit The Road Jack on ollut turkulaisille tuttu jo 10-15-20 vuotta sitten. Nyt puhutaan perinteistä! Olen miljoonaan kertaan sen jo todennut, että perinteitä ei noin vain synny; ne pitää itse tehdä. Nyt esim. tässä vastustajan jäähybiisissä meillä on perinne. Miksi sitä pitäisi mennä muuttamaan "vain vaihtelun vuoksi"? Miksi vaihtelun pitäisi ajaa perinteiden edelle? Pari päivää sitten tuli helvetin hieno kommentti Lahden suunnalta:
Näin vieraasta pöydästä huudeltunakin täytyy yhtyä näihin Kettuherran näkemyksiin. Vastustajan kannattajanakin kun menee vierasmatseihin tai katsoo kotona tv:stä, niin sitä odottaa kuulevansa näitä vastapuolen seuralauluja tai muita tunnusbiisejä. Ne ovat ihan yhtä lailla merkittävä osa ottelutapahtumaa kuin vaikkapa värit pelipaidassa ja logossa.
Hataria muistoja Hockey Nightin kautta nähtynä jo jostain 90-luvun puolivälin Jokerit-finaalisarjoista. Kahdesta pahasta Tepsin puolella piti tietenkin vähän olla, varsinkin viimeisillä minuuteilla pelikatkot kestivät aivan helvetin kauan aloituksiin kyyristymisineen ja pilkkimisineen, ja Dirlandaa soi taustalla...
Noista hatarista muistoista on aikaa jo lähes 20 vuotta!
Kysytäänpä näin: olisiko jollain lahtelaisilla edes tuollaisia hataria muistoja, jos biisivalikoimaa vaihdeltaisiin parin-kolmen kauden välein "ihan vain vaihtelun vuoksi"? Koko ajan pitää myös muistaa se, että mä en missään nimessä puhu koko ottelun musiikkivalikoimasta - ainoastaan näistä tietyistä peruselementeistä. Sisääntulo-biisi, maalibiisi, jäähybiisi, voittobiisi...
Mielestäni sellainenkin asia pitää ottaa huomioon, että tuon vastustajan jäähybiisin vaihtajan pitää olla helvetin munakas mies/nainen. Kun peilataan historiaan, niin Hit The Roadia ollaan soitettu jo 20 vuotta sitten. Sen biisin vaihtajan pitää olla valmis ottamaan vastuunsa siitä, että kyseistä uutta biisiä soitetaan hallilla vielä 2033. Tästä syystä se biisi pitäisi myös valita helvetin tarkkaan. Mielestäni tuohon ei sovi mikään tämän päivän hitti tai hassunhauska sisäpiirivitsi tai tuollainen jäähyn syyn mukaan vaihtuva biisi. Mä vain sanon sen, että tässä kohtaa ammutaan itseään jalkaan ja pahasti, jos tuolle linjalle lähdetään.
Elämänmeno on nykyään sellaista, että ihmiset ovat tottuneita kaikkiin tuollaisiin pudotuskilpailuihin, tekstariäänestyksiin, "vaikuta facebookissa" -kampanjoihin jne. Tämä on ymmärrettävää (joskin henkilökohtaisesti asia jota vihaan sydämeni pohjasta), mutta tässä kohdassa myös seurajohdolla on iso vastuu asiasta. Tiettyjen peruselementtien kohdalla tähän leikkiin ei saada ryhtyä. Jos nyt alettaisiin tuollaista perinnettä muuttamaan ja tehtäisiin siitä "nykyaikainen" eli "vaihtuva", niin onko ketään vaihtelun kannattajista ajatellut yhtään tulevaisuutta?
Jäähybiisi vaihtelisi jäähyn syyn mukaan, joskus jopa pelaajan mukaan tai ainakin joukkueen mukaan. Seuraava vaihe olisi luonnollisesti jonkun sponsorin kampanja videotaululla: "äänestä seuraavan VAS-jäähyn biisi tekstiviestillä". Kuinka kauan tästä tarvitsee mennä, että yleisö saisi äänestää TPS:n ensimmäisen, toisen, kolmannen jne. maalin jälkeen soitettavaa biisiä... Olisiko tämä sitten se haluttu muutos? Ainakin saataisiin jotain uutta "ihan vain vaihtelun vuoksi".
Kyllähän näitä jäähybiisejä löytyy. Tässä osa omasta arsenaalista aikanaan salibandypeleistä mm.
- - -
jne...
Ymmärrät varmaan itsekin, että nyt puhutaan eri asioista. Salibandyyn tuollainen vielä kuuluukiin: koko lajikulttuuri on erilainen. Laji on edelleen käytännössä pelkkää harrastustoimintaa, perinteitä ei oikein vielä voi ollakaan, yleisömäärät ovat niin pieniä ja lajille omistautuneita, että sisäpiirin vitsitkin uppoavat paremmin jne. Jotenkin mun mielestäni vieläpä lajin luonteelle ominaisena sinne sopiikin tuollainen pikku hassuttelu.
Toista se on jonkun Suomen suosituimman (ja lähes ainoan) täysammattilaissarjan otteluiden järjestäminen ammattimaisella otteella. Mielestäni juuri tuollaisesta puuhastelusta pitäisi päästä eroon. Eihän se vain voi olla näin, että vastustajan jäähyn aikana soitetaan syyskuussa Nauravaa Kulkuria, lokakuussa Pikku Kakkosen Tunnaria, marraskuussa Apinamiestä jne.
Salibandyliiga on ollut olemassa vajaat parikymmentä vuotta. Turkuhallin lehtereillä istuu katsojia (kuten oma fysiikan maikkani), joilla on ollut kausikortti TPS:n matseihin samalle penkille Turkuhallin avajaisottelusta saakka. Tätä ennen vakiopaikka Kupittalla syksystä 1973... Mä olen henkilökohtaisesti käynyt katsomassa TPS:n matseja livenä jo yli neljännesvuosisadan. Tässä on se lajien ero. Ethän tosin yrittänytkään tuoda tuota omaa soittolistaasi TPS:n peleihin.
Tuo listasihan on hyvä juuri salibandyotteluihin. Korkealla sarjatasolla ja ammattimaisesti järjestettyihin lätkämatseihin en pysty montaakaan noista luettelemistasi biiseistä kuvittelemaan. Ykkösenä luonnollisesti Bad To The Bone (eikö tämä olekin käytössä HIFK:n kotimatseissa?) sekä yhtä selvänä kakkosena Breaking The Law. Bad Boys on ehkä vähän turhan kliseinen, mutta varmasti jossain täysin toimiva.