Tupakka-gallup

  • 39 963
  • 327

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Viestin lähetti Sniper
Neljäs päivä ilman savuja alkaa olla pian takana päin. Otin tueksi Zyban-kuurin, koska ongelmani on enemmän tavassa kuin nikotiiniriippuvuudessa. Aiemmat lakkoni ovat kestäneet maksimissaan 3 kk, mutta viime vuosien yritykset on jostain syystä kuihtuneet jo viikon kohdalla.

Aloitin kuurin samaan aikaan kuin lopetin, eli teen hieman eri tavalla tämän kuin yleensä ottaen pitäisi. Normaalistihan lääkkeen kanssa poltellaan viikon verran kunnes tupakasta ei saa enää mitään nautintoa, kuulemma olo on kuin poskisavuja vetelisi.

Sivuvaikutuksia en ole huomannut kuin nukahtamisvaikeuden, mutta toisaalta taas väsymyksen tunnekin tuntuu olevan vähäisempi. Muutama viime päivä on mennyt todella vähillä unilla mutta silti virtaa piisaa. Myös hikoilua ja pientä jomottavaa pääkipua esintyy, mutta nämä saattaavat olla myös täysin vieroitusoireita.
Miten kuuri sujuu? Alkaako vieroitusoireet yhtään hellittää?

Minulla on tänään Zyban-kuurin seitsemäs päivä ja ohjeita kun noudatan, on päivä ensimmäinen savuton. Heräämisen jälkeen pari ensimmäistä tuntia mielessä pyöri vain aamurööki. Olisikin lohdullista kuulla, että kolmen viikon jälkeen ei ole enää mitään ongelmaa. :P No, tuskin näin. Ajoitin lopettamisyrityksen tälle viikolle, joka minulla vapaata duunista. Vanhana tapatupakoijana vältän täten monta tilannetta, joissa tupakointi oli itsestään selvää. Kotona tukikeinoja ovat olutlakko(!), kahvittelun vähentäminen sekä pienimuotoinen napostelu tupakanhimon iskiessä, esim. aamupalan päälle rouskuttelin suolapähkinöitä.
 

Taatusti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks, Tottenham Hotspur
Zybanista muutama sana. Itse yritin lopettaa zybanin avulla viime syksynä. Ensimmäinen reilu viikko meni ihan hyvin eli se ns. totuttelujakso. Toisesta viikosta eteenpäin, kun annos tuplaantui, aloin kärsiä huimaamisesta ja unettomuudesta. Lähinnä tuo jatkuva huimaaminen ja hontelo olo aiheutti sen, että lopetin kuurin n. kahden viikon käytön jälkeen.

3kk pysyin tupakasta erossa, mutta sitten sorruin jälleen. Nyt on sitten taas kerättävä motivaatiota uudestaan...
 

krobbe

Jäsen
Aivan käsittämätöntä, että ihmiset tieten tahtoen vapaaehtoisesti tuhoavat terveytensä polttamalla tupakkaa. Rahaakin siihen uppoaa melkoinen määrä. Lisäksi tupakoiva ihminen tuoksahtaa vähintäinkin etovalta. Työpaikoilla lintsaillaan päivästä toiseen tupakkatauon nimissä, käsittämätöntä.




Itse poltan n. 30 Camelia päivässä.
 

sweeney

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Opiskelujen, ja baari iltojen myötä, on tullut aloitettua sauhuttelu. Pitäisi kyllä varmaankin lopettaa ennenkuin tässä ehtii keuhkojaan tervaamaan enempää, mutta kovin hankalalta tuo tuntuu jo nyt. Ei tuo savukkeiden kulutus vielä ole kovin suurta ja toivottavasti ei tule olemaankaan.
 

Clark Kent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Leafs,Everton, MuSa,P-Kärpät, Sea City Storm
On harvoja asioita maailmassa joita vihaan. Tupakka on yksi niistä harvoista.

Tupakoitsijoita saa odottaa joka paikkaan. Tupakka haisee. Baari-iltojen ja esim. biljardisalikäynnin jälkeen vaatteet lemuavat tuolta vitsaukselta. Maailman turhin tauko on tupakkatauko, tupakoitsijalta palka pois siltä ajalta. Kauniskin nainen tupakka suussaan muuttuu silmissäni tyhmän ja ruman näköiseksi nartuksi. Tupakoitsija luulee näyttävänsä "coolilta", luulo ei ole tiedon väärti. Un-cool.

Tupakki vaan on persiistä, maapallon syöpä. Sitä paitsi eräässä tupakkiaskissa luki teksti: "Tupakka aiheuttaa impotenssia". Siinä jo tarpeeksi syytä olla polttamatta. :o)
 
Viimeksi muokattu:

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kohta kolme vuorokautta savuttomana. Viimeksi tainnut mennä kokonainen päivä tupakoimatta joskus kymmenisen vuotta sitten.

Zyban on loistava lääke. Kuuri alkoi viime viikon maanantaina, ja tämän viikon maanantai oli ensimmäinen savuton päivä. Varsinaisia nikotiinin vieroitusoireita en ole huomannut lainkaan, jonkin verran rauhattomuutta ja pientä ärtyisyyttä ehkä. Tosin normaalistikin pinnani on tietyissä asioissa aavistuksen lyhyenlainen, joten tiedä sitten onko tuossa mainittavaa eroa.

Kuurin alussa oli minullakin hieman päänsärkyä, mutta se tuntuu jo menneen ohi. Sunnuntai oli ensimmäinen kahden tabletin päivä, ja seuraavana yönä tuli tuo unen "keveneminen" huomattua. Heräilin varmaan lähemmäs kymmenen kertaa yön aikana. Viime yönä taas havahduin vain pari kertaa, joten ilmeisesti kroppa alkaa tottua Zybaniin.

Yleisesti ottaen homma on tähän asti ollut helpompaa kuin olisin ikinä uskonut. Periaatteessa kai vieroitusoireiden pitäisi olla justiinsa nyt pahimmillaan, mutta perhana kun ei tee edes mieli polttaa. Hetkittäisiä "flashbackeja" tiettyihin tilanteisiin aiemmin kuuluneista tupakkatauoista tulee, mutta ne menevät aika pian ohi. Ja jos ei muuten, niin väkevä karamelli auttaa. Ksylitolipastilleja onkin mennyt aika lailla reilusti, samoin purkkaa. Se maininta laatikon kyljessä ("Liiallinen käyttö voi aiheuttaa laksatiivisia oireita") ei muuten ole olleenkaan tuulesta temmattu.

Itselleni sopi lopetuspäiväksi työpäivä paremmin kuin vapaapäivä. Olipahan ainakin tekemistä, eikä tullut joka hetki mietittyä nikkiksiä. Mutta tuo kai riippuu työnkuvastakin; hommissa joissa voi polttaa työn ohessa tuo varmaan ei ole kaikkein helpointa.

Mutta perhana kun tuo suklaa on tänään maistunut hyvältä. Ja tupakalla käyneet työtoverit tuoksuneet hyvältä.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Itse kokeilin tässä joku päivä niitä Nicorette vai mitä olivatkaan nikotiinipurukumeja.
Tuli ihan älyttömän paha olo 2 mg purkasta ja alkoi polttelemaan kitalakeen. Kaveri sanoi että jauhan liian nopeasti, onko tarkoitus siis imeskellä kumia jonkun aikaa ja sitten alkaa hitaasti pureksimaan???

En kyllä kokeile uudestaan, tulkoon vaan keuhkosyöpä polttamalla, perkele!
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti tilliliha
Itse kokeilin tässä joku päivä niitä Nicorette vai mitä olivatkaan nikotiinipurukumeja.
Tuli ihan älyttömän paha olo 2 mg purkasta ja alkoi polttelemaan kitalakeen. Kaveri sanoi että jauhan liian nopeasti, onko tarkoitus siis imeskellä kumia jonkun aikaa ja sitten alkaa hitaasti pureksimaan???

En kyllä kokeile uudestaan, tulkoon vaan keuhkosyöpä polttamalla, perkele!

Ei kyllä toiminut mullakaan toi purkka systeemi. Saatanan oksettava olo, palan tunne ruokatorven alaosaan ja hirveä närästys seurauksena. Kaksi päivää yritin, kunnes palasin syöpäkääryleiden pariin.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyään tupakoiminen on lisääntynyt huomattavasti.

Kuitenkaan (vielä?) ei olla sillä linjalla, että kaupasta ostettaisiin tupakkaa. Baarissa sen sijaan tulee vedettyä pari röökiä per ilta. Kuukausitasolla siis ehkä yhden pikkuaskin verran.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Nicorette

Kyseisen purkan ideahan on se että sitä pureskellaan niin kauan että siitä jää voimakas maku suuhun, jonka jälkeen se laitetaan "huilaamaan" poskeen tai vaikka huulen ja ikenien väliin. Kun maku on taas haihtunut tehdään sama toimenpide uusiksi. Näin jatketaan ca. puolen tunnin ajan, kunnes purkasta ei enää makua irtoa.

Itse olen tehnyt myös nämä klassiset virheet eli pureskellut kuin jenkkiä (aiheuttaa paskan olon), pureskellut liian kauan (tekee sekin heikkoa oloa). Jos pureskelee liian nopeasti, imeytyy nikotiini liian nopeasti vereen.

Itsekin olen Nicorettea/Nicotinellia kokeillut. Huono homma on se että jos jauhat purkkaa niin et saisi samoihin aikoihin vetää lainkaan röökiä, (ns. kännipolttaminenkin pitäisi lopettaa). Ja siinä ollaan kusessa kun näiden korvausmenetelmien teho laskee merkittävästi kun on kännissä. Kerran kokeilin, eikä mitään apua ollut. Laastarista en sitten tiedä, saattaisiko se toimia paremmin..

Kaikenkaikkiaan mullakin ongelma on tuo humalassa polttaminen, siitä kun ei niin vaan eroon päästäkään. Töissä ja vapaalla en enää ole vetänyt, jos yllättävä tarve iskee mulla on 4 mg purkkaa varalla messissä.
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Tupakkaa menee välillä ihan fiiliksen mukaan, yleensä päivässä n. 5-10 mutta paljon päiviä ilmankin. Se on ihan sama miten paljon poltan koska kuitenkin nuuskaan yhtä paljon kuin savuttomina päivinä. Eli voisi sanoa että poltan ihan fiilis pohjalta ja hyvä näin. Nuuskaa kuluu päivässä yleensä n. 3/4osa purkkia.

Wewe
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Ikinä en ole polttanut, enkä tule polttamaankaan, tarjottu on ja koeteltu kaverien taholta vaikka miten suostutella, mutta kun ei niin ei, olen ylpeä itsestäni.
 

Steelers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins,
Ensimmäinen polttamani rööki oli muistaakseni vihreä KIM??? joskus kersana 80 luvulla. merkittäin tupakointi "urani" oli seuraavanlainen: Punanen nortti --> Camel --> sininen Braclay --> erimerkkisiä sätkiä --> Prince --> Camel --> Marlboro Lights. Nyt oon ollut 3 kuukautta polttamatta eikä ole tarkoitus enää jatkaa. Tuli vaan totaalinen kyllästyminen koko polttamiseen ja kyllä ajatus siitä, että 26 vuotiaana olin polttanut puolet elämästäni pani lopettamaan.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viikko on kärvistelty ilman. Olen tosin sallinut itselleni lipeämisiä, rajan olen vetänyt ~3 savukkeeseen päivässä. Vieroitusoireita ei juuri ole näkynyt, tosin ehkä kerran tai kaksi päivässä tulee ohimenevä noin 5-10 minsaa kestävä sikamainen röökintuska ;) Nicorettea on tullut maiskuteltua noin 5kpl päivässä. Katotaan miten äijän käy.

EDIT: Noin 10 vuotta punaista marlboroa takana.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Minulla on tässä ensimmäisinä savuttomina viikkoina laastarit tukena. En ollut niitä aiemmin kokeillut, mutta hyvää tavaraa ovat - näin parin viikon kokemuksella. Vahvimmat (21mg) laput on käytetty, 14mg laastareita on pari jäljellä ja 7:n milligramman "ultra lightit" on ensi viikoksi. Yhtä laastaria pidetään koko vuorokausi, nikotiinin imeytyessä ihon läpi koko ajan tasaisesti. Huonompi homma on ettei siitä saa pahaan tupakanhimoon "nikotiinipiikkiä", kuten purkasta. Toisaalta kärsin - tai oikeastaan perheenjäsenet kärsi - vuosikaudet aamuisesta ärtymyksestäni, joka poistui parilla aamuröökillä. Nyt kiukuttelusta ei ole tietoakaan.

Luottavaisin mielin jatketaan. Tällä viikolla oli yksi läheltä piti -tilanne, kun neljän oluen jälkeen otin jo tupakan sormien väliin pyöriteltäväksi. Parvekkeen ovella käännyin takaisin, mutta varmuuden vuoksi jäi loput kaljatkin juomatta.

Välillä pistää hikoiluttaan, poskihampaat on (tiedostamatta) pureksittu kipeiksi ja sylkeä nielty litroittain. Kai se tästä kohta helpottaa.

"Älä koskaan kyseenalaista lopettamispäätöstäsi koska tiedät sen olevan oikea"
Kiitokset Sniperille tuosta lauseesta, olen sitä monesti toistellut. Toinen psykologinen juttu on koko ajan mukana kulkeva Marlboro-aski, joka on vielä avaamatta.
 

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
kärvistelyä

Sunnuntaina 2 viikkoa ilman tupakkaa. Alun 2-3 päivää olivat hankalimmat jolloin todellisia vieroitusoireita oli jatkuvasti. Toisena päivänä hankin sitten 4mg purukumia, joka auttaa kyllä. Mikähän auttaa sitten, kun leuat ja hampaat on pureskeltu palasiksi? Purukumia menee 6-10 kpl päivässä, enkä vielä aio vaihtaa kevyempään. Katsotaan sitten myöhemmin.

Kummallista on, että nyt tällä viikolla, tänään ja eilen, on ollut tosi vaikeata. Tupakkaa tekee mieli aina välillä ja itsensä huomaakin aina hetken perustelevan itselleen, että ei kai nyt yksi tupakka haittaa, eihän? Onneksi on kuitenkin selkärankaa.

Toinen kummallisuus on se, että olen alkanut nauttia olutta joka päivä kulutustahdin ollessa 1-4 ploa päivässä. Rahaa ei siis ainakaan säästy, mutta ehkä tuo toimii jonkinlaisena mielihyvän korvikkeena. Ennen en olutta juonut muuta kuin ruoan yhteydessä silloin tällöin.

Poltin n. 12 vuotta Marlboroa, L&M:ää, sätkiä, Chesterfieldiä ja viimeksi punaista Smartia n 15-25 kpl päivässä. Olen kahdesti ollut kuukauden polttamatta vuosina 1998 ja -99.

Toivottavasti en polta enää koskaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Neljäs päivä menossa ilman röökiä,mutta on tää jumalauta yhtä painajaista.
Täytyy myöhemmin hakea apteekista laastareita lievittämään tätä tuskaisaa kiemurtelua.

Hermot ei vielä ihmeemmin reistaa,mutta eiköhän silläkin rintamalla vielä jotain tapahdu.
 

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
Nyt on yli kolme viikkoa takana ja ajoittain tekee mieli tupakkaa. Mielitekotilanteissa syntyy hyvin karkeasti sanottuna mielikuva siitä, että "elämällä ei ole sisältöä ilman tupakkia".

No onhan sillä toki, mutta on aukkoja, jotka pitäisi tuon tekemisen saralla vielä täyttää. Vaikeinta aikaa ovat vapaapäivät töistä, jolloin tekemistä ei ole samaan tapaan kuin työpäivinä. Luppoaikaa, jonka ennen käytti tupakointiin.

Lisäksi sitä kaipaa tupakalla pidettyjä juttutuokioita muiden tupakoitsijoiden kanssa. Ehkäpä sitä voisi mennä tupakkatiloihin ihan vaan seuraksi, joka tuntuu vähintäänkin hassulta toiminnalta.

Ruoka ei maistu sen paremmin kuin ennenkään enkä vaa´alla ole käynyt. Oluen juontikin on jo vähentynyt siitä mitä se oli lopettamisen alkuaikana. Vain ruokajuomana.



"Älä koskaan kyseenalaista lopettamispäätöstäsi koska tiedät sen olevan oikea" -Sniper

Tämä on toiminut kohdallani myös hyvin.



Toinen voisi olla:

"Lapsellani on nyt tupakoimattomat vanhemmat"


Mitenkäs teillä muilla, onko lopetuspäätös pitänyt?
 

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Viestin lähetti pata13
*KLIP*
Mitenkäs teillä muilla, onko lopetuspäätös pitänyt?

Ei muuta kuin hatunnosto sinne ja muillekin sinnittelijöille. Itselläni savuttomuus on kestänyt viime vuoden vapunpäivästä, joten pikku hiljaa alkaa se maaginen vuosi häämöttää.

Omalla kohdallani tämä (lopettamis)kerta on poikennut tyystin aikaisemmista, nimittäin tupakansavu tuntuu nykyään todella vastenmieliseltä (edellisillä kerroilla taisin jopa ylpeillä sillä, ettei tupakansavu häiritse vaikka taukoa savuttamisesta pidänkin).

Toivotaan, että näin mennään jatkossakin.
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti pata13
Lisäksi sitä kaipaa tupakalla pidettyjä juttutuokioita muiden tupakoitsijoiden kanssa. Ehkäpä sitä voisi mennä tupakkatiloihin ihan vaan seuraksi, joka tuntuu vähintäänkin hassulta toiminnalta.

Ruoka ei maistu sen paremmin kuin ennenkään enkä vaa´alla ole käynyt. Oluen juontikin on jo vähentynyt siitä mitä se oli lopettamisen alkuaikana. Vain ruokajuomana.
[/B]

Lopetin viime vuoden huhtikuun 28.päivä tupakoinnin, sen jälkeen olen polttanut kaksi(2) tupakkaa. Nämä hairahtumiset tapahtuivat baarissa umpihumalassa. Käyn aina koulussa ja töissä kavereiden kanssa "tupakalla" eli juttelemassa ja ulkoilemassa. Ei ole mitään syytä jättää tätä tapaa pois, sillä se tekisi polttamattomuudesta vielä vaikeampaa.
Ruokahalu on lisääntynyt ja syön todella paljon, paino on noussut 5-10kg ajasta ennen lopettamista.
Päivääkään en ole katunut lopettamista. Unet joissa poltan tupakkaa ovat vähentyneet, mutta silti niitä ajoittan näkyy.
 
Viimeksi muokattu:

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Neljä savutonta viikkoa takana. Edelleenkään ei ole tehnyt edes tiukkaa, mistä kiitos kuuluu Zybanille. Sivuvaikutuksia ei sitä suun kuivumista ja lisääntyneitä yöllisiä vessareissuja lukuunottamatta edelleenkään ole. Nukkumaanmeno on aikaistunut, kuten myös herääminen. En tiedä onko tässä kyse polttamisen lopettamisesta, Zybanista vai vähentyneestä viikonlopputisuttelusta. Mutta eipä tuostakaan haittaa ole, tuleepahan päästyä työmaalle ajoissa.

Nämä kirjoitukseni muuten taitavat muistuttaa melko lailla Ostos-TV:n mainoksia, mutta voin vakuuttaa ettei GlaxoSmithKline maksa minulle senttiäkään näistä ylistyspuheistani.

Pari viikkoa olisi vielä kuuria jäljellä, sitten onkin se seuraava pelottava vaihe. Onkos muilla antaa vinkkejä tuon kuurin loppumisen varalle? Sniper ainakin taisi lopettaa lääkityksen jokin aika sitten, mikähän mahtaa olla miehellä tilanne?

Tupakattomuuden vaikutukset ovat jo hyvinkin havaittavissa. Liikkuminen on helpompaa, en hengästy juurikaan edes reippaammassa kävelytahdissa. Hajuaisti on käsittämättömässä iskussa, varsinkin tupakanhajun osalta. Niin, ja oikean käden etu- ja keskisormi ovat jo saman väriset kuin vasemmankin, se kellertävä kohta ylimmän nivelen lähellä on kadonnut. Jalat eivät enää palele yhtä mittaa.

Aika lailla positiiviset fiilikset siis on. Toivottavasti sama tahti jatkuu lopun elämää.
 

Fordél

Jäsen
Fordel osoittaa jumiutensa ja tunnustaa ettei edes ole koskaan edes maistanut tupakkaa, mutta jos joskus päässäni niin pahasti sumenisi, että alkaisin polttamaan niin silloin vetäisin ehdottomasti Kenttiä! Tosin korostettakoon vielä, että ton mahdollisuus on sama kuin että ryhtyisin kannattamaan Vaasan Sporttia...
 

viba

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
N. 5 vuotta on tullut polteltua, montaa eri merkkiä. Nyt olen viimeisen puolen vuoden aikana yrittänyt lopettaa muutaman kerran.
Yhdellä kerralla olen ollut muutaman viikon polttamatta.
Aina olen repsahtanut uudelleen.

Nyt olen jo miettinyt kauan, että mistä saisi sen "todellisen" sytykkeen siihen lopettamiseen.
Tuntuu, että se on mahdotonta olla polttamatta ne "ihanat" ilta ja aamusavut, sehän on mahdotonta?
Ei ole mahdollista, että enään ei polttaisikaan. Olisin aivan helvetillisen onnellinen jos pääsis jotenkin tuosta myrkystä eroon.
Mutta vielä ei ole ainakaan itsekuri riittänyt, toivottavasti onnistun vielä joskus pääsemään eroon. Rahan ja terveyden sen vie.
 

Tobias

Jäsen
Tupakka

Minä inhoan tupakkaa.
Olen maistanut nuorempana muutaman kerran tupakkaa ja helvetin pahaahan se oli joka kerta.
Lisäksi ravintolaillan jälkeen vaatteet haisevat aina tupakalle.

No, tämä ei ole tämän viestin pointti, vaan tupakan alhainen hinta.

Omasta mielestäni alkoholin terveyshaitoista käytävä debatti on jossain määrin jopa jyrännyt vastaavan keskustelun koskien tupakkaa. Mulla ei ole esittää minkäänlaista faktatietoa alkoholin aiheuttamista kustannuksista kansantaloudelle verrattuna vastaaviin kustannuksiin, jotka ovat syntyneet tupakan aiheuttamista sairauksista.
Joka tapauksessa olen varma, että tupakointi on yhteiskunnalle varsin kallista.

Siksipä mua ihmetyttää tupakoinnin halpuus. Miksei tupakka-aski voi maksaa vaikka 10 euroa? Varmasti vähenisi se tupakointi.

Toki kansantaloustieteilijänä ymmärrän tupakan hinnanmuodostuksen, helvetinmoinen bisneshän tuo tupakkateollisuus on. Tuo bisnes onkin ainoa positiivinen puoli tupakoinnissa.

Vaikka olen valtion roolin minimoinnin kannalla, tupakan suhteen olisin valmis korottamaan verotusta erittäin rajusti. Ihan vaan siksi, että tupakointi on tyhmää, se tappaa ja tupakoivat naiset eivät miellytä mua.

Eipä tässä kummempaa, tällaisia mietteitä vaan. Nyt takasin töihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös