Tupakka-gallup

  • 39 968
  • 327

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vai kävi Sniperilla vanhanaikaisesti. Ikävä juttu, mutta uutta yritystä vaan. Eihän se varsinainen lopettaminen viimeksikään hirvittävän vaikeaa tainnut olla.

Ajattelinkin tuossa jokin aika sitten, että pitänee palata ketjuun jahka tammikuun loppu on käsillä. Menköön nyt kuitenkin jo tässä vaiheessa, onhan melkein vuosi jo täynnä.

30. päivä tätä kuuta siis vuosi ilman savuakaan tulee täyteen, ellei nyt jotain aivan ihmeellisiä tapahdu. Helposti onnistui, tuohon viimeisimpään helmikuun lopun viestiini ei juuri ole lisättävää. Paino on noussut, mutta se nyt ei jo pohjalla olleiden ihrojen päällä juuri näy tai tunnu.

Allergia- ja astmaoireiden osalta tilanne ei juuri ole muuttunut. Edelleenkin käytän päivittäistä lääkitystä, mutta ennen tupakoinnin lopettamistakaan ei astma juuri vaivannut kuin lähinnä pölyisissä oloissa. Siskolikan koiran kanssa peuhatessa taas allergialääkitystä tarvitsen, aivan kuten ennenkin.

Sortuminen ei ole ollut lähelläkään. Unia näen ajoittain vieläkin, mutta nekin ovat vähentyneet. Edelleen kuitenkin saatan seuraavana päivänä huomata noituvani heikkouttani. Noista unista meinaan jää erittäin todentuntuiset muistijäljet, ja sitä tosiaan luulee oikeasti polttaneensa.

Olen ollut myös baarissa, päissänikin, ja tupakoivassa seurueessa, ilman että olisin joutunut kynsiä normaalia enempää syömään. Kesän jälkeen ei ole juuri edes tullut sellaisia hetkellisiä mielitekoja. Tuossa ennen joulua tosin yhden päivän aikana piti nelisen kertaa siirtää ajatukset väkisin pois tupakasta. En osaa yhtään sanoa miksi tuolloin flashback-sarja iski, mutta sen jälkeen ei ongelmia ole ollut. Tupakkaa ei sinänsä ole ikävä, vaikka, kuten sanottua, sen mausta pidinkin. Ei se maku ja "fiilis" kuitenkaan ole vieläkään unohtunut, joten varpaillaan joudun olemaan varmaan lopun ikääni.

Loppusummauksena: suosittelen lämpimästi sinullekin, Bon.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
pata13 kirjoitti:
Joku kaveri mukaan ja kunnon rahasummasta veto. Se maksaa, kumpi ensin alkaa polttaa. Jonkin ajan päästä et edes halua polttaa. Itselläni tuo toimi tupakointiin kyllästymisen ohella.

Nyt sunnuntaina tulee 7 viikkoa täyteen. Ilman tupakkaa. On hyvä olla.

Miten sitä kaveriakin sitten valvoo että onko polttamatta? 24h päivässäkö pitäisi roikkua persiissä kiinni?
 

Cactus

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Andrej kirjoitti:
Sortuminen ei ole ollut lähelläkään. Unia näen ajoittain vieläkin, mutta nekin ovat vähentyneet. Edelleen kuitenkin saatan seuraavana päivänä huomata noituvani heikkouttani. Noista unista meinaan jää erittäin todentuntuiset muistijäljet, ja sitä tosiaan luulee oikeasti polttaneensa.
Sama juttu Andrejin kanssa, lopettamisestani on muutamia vuosia, mutta kyllä se tupakka palaa unissa ikävästi kuvioihin todella usein vielä ja miten aitoa se onkaan, voisi melkein maistaa sen maun suussa ja sen tunteen. Aamulla/unessa semmoinen pieni morkkis että tähänkö tämä lopetus sitten tyssäsi, mutta sitten muistaa miten asiat todella ovat. :)

Nuuskan lopettamista olen kaavaillut ja olen vakaasti päättänyt lopettaa sen vielä päivänä jonaina. Mutta se tupakan ylivalta on kyllä mieletöntä, se miten se hallitsee ja pitää loukussa!

Mutta lopetukseni myötä en ole itselleni suonut edes sikarin polttelua, mun mielestä se on vain joku tekosyy itselleen että saisi jotain polttaa eikä joku huomauttaisi että hei, etkös sä ole lopettanut. Ei näin mun mielestä.

-Cactus-

Edit: Derbylle: rehellisyys maan perii, mutta olen samaa mieltä kanssasi tuosta asiasta, milläs todistat.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Derby kirjoitti:
Miten sitä kaveriakin sitten valvoo että onko polttamatta? 24h päivässäkö pitäisi roikkua persiissä kiinni?
En tiedä sinusta tai kaveripiiristäsi, mutta itse en ymmärrä, miksi aikuisen ihmisen pitäisi tuollaisessa asiassa kaverille valehdella. Jos on polttanut, niin sitten on polttanut, ryssittyä asiaa ei salaamalla korjata. Vaikeampaa lopettamisen epäonnistuminen on itselle myöntää kuin kaverille.
 

Juzsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid, Espanja, Raul
Nostetaanpas tätä ketjua ylös. Äsken tuli poltettua viimenen tupakki. Saa nähdä kauan lakko kestää : )
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Nostetaanpas tätä ketjua ylös. Äsken tuli poltettua viimenen tupakki. Saa nähdä kauan lakko kestää : )

Jos olet noin epävarma, niin kirjoita mieluummin viimeisin tupakki.

Minä poltan Tobak "ah" Kiltaa. Sätkämiehiä siis. Paperit ovat ruåttalaisia ja Ventit pitkiä. Mikäli ihmistupakkiin ryhdyn, on valintani punainen Smart. Vihreästä en välitä, mutta se on toisinaan piristävä vaihtelu.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Toinen sätkämies ilmoittautuu. Kultasta Bonusta tulee pössyteltyä. Mikäli laatutupakkaan sorrun, niin ei sillä merkillä väliä ole. Samalta paskalta se ainakin kännissä maustuu (lähinnä ryyppyreissuille tulee askeja ostettua, harvemmin selvin päin). Lopettaa pitäisi, mutta en ole edes kokeillut, kun ei ole ollut mitään suurta motivaatiota lähteä itseään kiduttamaan ja tiedän että ilman sitä motivaatioita siitä ei mitään tule. Kymmenisen vuotta on tullut pilattua keuhkoja ja viimeistään oman mukulan syntymän aikoihin olisi tarkoitus lopullisesti tumpata.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nostetaanpas tätä ketjua ylös. Äsken tuli poltettua viimenen tupakki. Saa nähdä kauan lakko kestää : )

Onnea yritykseen. Itse olen onnistunut lakossa/lopettamisessa aika hyvin. 3 tupakkaa olen polttanut viimeisen 6 viikon aikana. Reilut 14-vuotta tuli tupakoitua, joten kyllähän sitä siinä olikin jo.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mä polttelen lähestulkoon pelkästään viihteellä. Ostan yleensä aina mustan Sweets-rasian, mukava peltikantinen kymmensikarinen boksi. Filtterit. Maksaa jotain vähän reilut 5 euroa. Joskus ostan myös Hofnar Aroman, ilman filtteriä.

Jos pitää jostain syystä ostaa röökiä niin se on Camelia sitten silloin.
 

Kaberle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Maple Leafs, Chelsea
Puolisen vuotta tullut nyt sauhuteltua (ikää 18), viihteellä polttamisesta se kesälomilla lähti ja siinä sitten loman loputtua tullut pössyteltyä selvänäkin aski pariin-kolmeen päivään (riippuen mitä tekee). Duunipäivinä tuota menee kyllä huomattavasti enemmän kuin vapaalla (pl. baarireissut yms) eli vähän toistakymmentä, himassa kun vaan on niin selviää hyvinkin jollain 5:llä päivässä...

Ensin tuli polteltua muutama kuukausi punaista L&M:ää/Chesterfieldiä, nykyään lähinnä vain sinistä Chesterfieldiä. Periaatteessa kannattaisi kyllä varmaan kaivaa jostain motivaatiota ja koittaa lopettaa vielä kun se luultavasti kohtuu helposti kävisi. Ongelmaksi muodostuisi varmaan lähinnä nämä baari-illat ja muut ryyppyreissut, joita nyt riittää oikeastaan joka viikonloppu ja lomalla useamminkin. Silloin tulee kuitenkin poltettua niin koita siinä sitten lopettaa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Smoke of my life...

Aloitin Aroma-sätkällä 15-vuotiaana, sen jälkeen onkin huulestani tavattu erinäisiä tupakkamuotoja ja -laatuja.
Nyttemmin olen tupakoinut jo 16 vuoden ajan.
Suosikkilaatuni ns. ihmistupakeista on ollut väkevät punainen L&M (lääkärin määräämää), Marlboro ja viime vuosina Smart. Toki on mennyt myös North Statea
ja Armiroa. Light-savukkeisiin en mielelläni huuliani yhdytä. Ja jos yhdytän, leikkaan ensin teräaseella filtterin poikki. Punainen on siis värini, tupakka-
kysymyksessäkin.

Sätkätupakkalaaduissa olen myös panostanut tiukkoihin laatuihin. Kun markkinoilla oli vielä Rolls-möyheitä, poltin niitä. Oli nimittäin
äkäisintä. Jopa Armiro jäi taakse, samoin Kilta. Ensimmäinen sätkätupakkani oli Trend, punainen Trend. Hirveää paskaa. Nyttemmin on Arskakin liian
laiskaa. Ainoa mikä kelpaa on rutikuiva Kilta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Periaatteessa kannattaisi kyllä varmaan kaivaa jostain motivaatiota ja koittaa lopettaa vielä kun se luultavasti kohtuu helposti kävisi. Ongelmaksi muodostuisi varmaan lähinnä nämä baari-illat ja muut ryyppyreissut, joita nyt riittää oikeastaan joka viikonloppu ja lomalla useamminkin. Silloin tulee kuitenkin poltettua niin koita siinä sitten lopettaa.

Itsellä on kaveri joka on n.5+ vuotta poltellut vain kännissä. Intin aikoihin oli palanut kuulemma päivittäin rööki, mutta tuota ajanjaksoa lukuunottamati on kyllä sormin laskettavissa ne kerrat kun ko. tyyppi on selvänä polttanut. Eikä kuulemma tee mielikään. Eli ei se mahdotonta ole rajoittaa polttamista ryyppyreissuihin jos ei aikaisemmin ole tullut röökattua.

Toisenlaisesta tilanteesta (henkilö A polttaa X vuotta, lopettaa X vuodeksi, jonka jälkeen alkaa polttamaan kännissä) löytyy monia esimerkkejä. Ja yksikään ei ole vielä omassa ystäväpiirissä tuossa onnistunut. Kyllä siitä on aina sorruttu täysipäiväiseksi kemmikeuhkoksi taas.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Allen Carrin Stumppaa tähän! -teosta suosittelen kaikille, jotka yrittävät lopettaa. Tuota on ennenkin täällä Jatkoajassa kehuttu ja mainostettu.

Itse kerkesin vajaa pari vuotta pössytellä, ennen kuin lukasin tuon kirjan. Nyt olen ollut yli kolme kuukautta röökittä. Ihme ja kumma se vaan on, kun käytännössä mitään vaikeuksia ei ole ollut. Pari kertaa on tullut pyydettyä jotkut sikarin jämät lähinnä mielenkiinnosta maistaa miltä se nyt tuntuu. Täyttä kuraahan se on ainakin itsellä ollut, kun ollut pitkään polttamatta. Toiveikas fiilis on itsellä, että se nikotiinipeikko on nyt lopullisesti selätetty.

Itse kerkesin harjaantua vihreälle laadulle. Lämää ja Chesterfieldiä paloi eniten. Punanen tuntui aina vähän liian tujulta.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Teinivuosina kun tämän touhun aloitti ja rahat olivat kortilla niin silloin paloi punainen smart. 3 euron askihinta ja vahva maku vaan olivat molemmat valttikortteja. Amikseen siirtyessä etsin omaa merkkiäni, ja paloi niin marlborot ja chesterfieldit kuin myös L&M, kaikki aina punaista ehdottomasti. Mutta 18 vuotta täytettyäni olin juhlistamassa kaverin synttäreitä baarissa, jossa myytiin vain Pall Mallia, ja heti ensimmäisen kääryleen jälkeen olin myyty. Ehdottomasti miellyttävimmän makuinen full flavor-tupakka, mitä olen maistanut. Viime syksynä flunssan kourissa meni pari erinäistä askia vihreitä, kuten Mallun fresh mint ja Pall mallin tummanvihreä. Siitä lähtien on tuo pall mallin vihreä ollut kova sana!
 

Baldrick

Jäsen
19 vuotta on elelty, joista viimoset 5 ja puoli vuotta on tullut röpösteltyä päivittäin. Ei ehkä kuulosta järin hehkeältä, muttei tuo perin harvinaistakaan ole.

Sätkiä kun kerta kääntelen paremman maun ja hinnan vuoksi, poltan Pall&Mall sinistä ja punaista. Vaihtelen niitä vaihtelun vuoksi :) Askiröökit on kuivia, kun taas sätkästä voi väsätä minkälaisen haluaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Viimeiset 20 vuotta on körssiä tullut vedettyä eri muodoissaan.

Nykyään tulee duunissa vedettyä tuota sinistä L&M:ää. Tupakat tulee hankittua ns. verottomasti, eli ne ovat Venäjän tuontia. Mielestäni tuo on paremman makuista kuin täällä Suomessa myytävä vastine.

Jonkin verran tulee kotioloissa nautiskeltua havanalaisista. Eräs sukulaiseni on kova sikarimies ja hän tilaa melko suuria määriä Hollannista, joten hänen tilaukseensa voi ujuttaa sen oman laatikollisen mukaan. Toimitusaika tuolta Hollannista on pari viikkoa ja toimitus on ns. "huomaamaton", eli ei ole jäänyt koskaan tulliin, vaikka joskus on ollut lähemmäs tonnin tilaus. Toimituskulut 25€/tilaus.

Piippuakin testailin tuossa joku aika sitten, mutta ei se oikein ole meikäläisen hommaa. Liian hankalaa...

Sätkääkin tulee käärittyä kotioloissa, kun tuo L&M alkaa kyllästyttää. On muutamaa laatua vähän parempilaatuisia puruja, joita säilytän sikarien seurana jääkaapissa. Nuo bulkkipurut ei innosta yhtään. Kelvannevat ainoastaan tuon homemade nuuskaan tekoon.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Punainen Lucky Strike. Kyllä sillä keuhkot rikki saa.
 

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
En ole koskaan tupakkaa polttanut enkä tule koskaan polttamaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Vihreä West ja kuppi kahvia. Elämän pikku nautintoja, joista en luovu vaikka vähentänyt olenkin.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sininen L&M. Poltan nykyään ns. viihteellä. Käryttelin kyllä vakituisesti noin 15 vuotta, mutta päätin että arkitupakointi saa jäädä. Kassotaan pääsiskö tästä satunnaisesta kessuttelusta vielä joskus eroon. Tupakka ja hyvä olut nyt vain sopii yhteen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Satunnaisesti on tullut röyhyteltyä. Toistaiseksi viimeisen syöpäkääryleen tumppasin 6.8.2005.
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Tämän vuoden ollut taas sähköröökin varassa. Taitaa olla kolmas vuosi nyt putkeen kun pidän taukoa alkuvuodesta. Töissä olen käyttänyt pelkkää vapea runsaat pari vuotta, vapaalla mennään pikkusikareilla. Tupakkaa sellaisenaan en ole polttanut muutamaan vuoteen. Juu tiedetään, pikkusikarit on samaa tavaraa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Intissä virojokelainen kaveri lupasi tarjota koko armeija-ajan tupakat, jos aloitan polttamaan punaista norttia kanssaan, mutta viekoittelevasta tarjouksesta huolimatta kieltäydyin. Kesätöissä tuli ajoittain sauhuteltua keltaista Smarttia, mutta onneksi ko. anismaku katosi, koska siihen olisi voinut koukahtaa. Veikkaan oikeasti, että Suomesta voi hyvin tulla savuton viimeistään 2030-luvulla, koska esim. nykyisistä lukioilaisista ei polta oikein kukaan. Nuuskaa toki menee sitäkin enemmän, ihan sukupuolta katsomatta.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
33 vuotta polteltu, nykyään enimmäkseen piippua. Älkää nuoret kokeilko, aivan perseestä. Menee rahat ja terveys. Ja vaikea päästä irti. Keuhkoa on leikattu, kuukauden olin ilman, ja sitten alkoi taas. Nyt kun jotain tekee, niin alkaa keuhkoja ahdistaa, ei ainakaan raitis ilma ;). Vetäkää sitten vaikka viinaa ennemmin, tai vaikka käteen, aina parempi vaihtoehto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös