Tämän olen aina halunnut tietää Jatkoajan keskustelupalstasta

  • 291 356
  • 1 868
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mistähän se kertoo, että "ak:n kanssa" toi minulle mieleen ensimmäiseksi AK-47:n eikä allekirjoittanutta eli sinua?
Kertoo siitä, että olet lukenut enemmän kuin osasi korkkareista (korkeajännitys, huom nille joilla ei sivistys riitä) ja sieltä tulee flashbackkeja.
Tuo ”ak” ei mielestäni ole kielessä yleisesti käytössä oleva tunnettu lyhenne sanasta ”allekirjoittanut”. Kielellä sopii toki joskus kikkailla ja ottaa vähän sääntöjä kyseenalaistavia erivapauksia, eipä tuossa mitään. Silti, ymmärretyksi tuleminen joko yleisesti tai vähintään viestin oletetussa kohderyhmässä on jonkinlainen perusedellytys. En tosin tiedä, olinko tuon ak-viestin kohderyhmää muutoin kuin tämän keskustelupalstan lukijana. Ehkä palstalle tai laajemmin ugrilaisen kielemme käyttäjien sosiaaliseen solukkoon on muodostunut huomaamattani ak-lyhennettä käyttävä ja ymmärtävä viestijöiden joukko. Kielihän kehittyy ja ottaa vaikutteita. Tänä päivänä sitä tapahtuu varsinaisena kymenä, vuona ja haipakkana vaikkapa vain teollisen ja jälkiteollisen historian perspektiiviin suhteutettuna, jos nyt tässä ajassamme kieltä käyttävä tohtii moisia nopeutta tai tahtia kuvaavia ilmaisuja enää käyttää.

Suomeksi tiivistäen, minulle tuli lyhenteestä ”ak” täsmälleen sama mieleen kuin mitä @Musta Nuoli edellä totesi. Tosin ko. ampuma-aseesta kirjoitettaessa on yleensä tapana käyttää isoja kirjaimia, mutta silti AK-47 oli minunkin ensimmäinen tulkintani. Toki oivalsin sen heti vääräksi, kun en arvellut kenenkään pohtiloivan urheilutapahtumaan menemistä rynnäkköaseella varustautuneena, mutta mistäpä minä kaikista sisäpiirilyhenteistä voisin tietää. Ammattikoripalloilija? Apukoululainen? Avauskokoonpano? Anuskiihotin? Apuklovni? Rynkky tuntuu yhtäkkiä kovinkin järkevältä selitykseltä. Tähän jokin hymiön tapainen persuksiin.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo ”ak” ei mielestäni ole kielessä yleisesti käytössä oleva tunnettu lyhenne sanasta ”allekirjoittanut”.

Minulla on eriävä mielipide asiasta ja siksi moista lyhennettä myös käytin. Sinä ja Musta Nuoli ja varmaan muutama muukin on eri mieltä, mutta se vaan osoittaa sen, että erilaisia mielipiteitä löytää ja se puolestaan on vain ja ainoastaan hyvä asia. Tulee kohtaamisia ja sen myötä ajattelutapa rikastuu.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Siis kyllähän virastoissa käytetään toistuvasti lyhennettä "ak", kun viestitään viraston sisäisesti.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllä ”ak” ihan arvattavissa oleva ilmaisu on, jos asiayhteys tukee @Hera80 :n tekstin tapaan arvaamista. Yleiskieleen juurtuneeksi en voi sitä millään oivaltaa, ainakaan samalla tavalla kuin mitä esim. tj. toimitusjohtajaan viitattaessa on. Ja sekin voi mennä jollakulla hätähousulla sekaisin inttijannujen tj-lukeman kanssa, ilman asiayhteyttä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kuinka moni palstalainen on keksinyt hyvän vitsin ja kirjoittanut Naisia, jotka saavat sinulta jalat alta -ketjuun viestin tyyliin "X saisi luultavasti minulta jalat alta", jossa X on painija tai muu fyysinen pelote?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kuinka moni palstalainen on keksinyt hyvän vitsin ja kirjoittanut Naisia, jotka saavat sinulta jalat alta -ketjuun viestin tyyliin "X saisi luultavasti minulta jalat alta", jossa X on painija tai muu fyysinen pelote?
Minä olen sitä välillä miettinyt koska naisena naiset ei silleen saa jalkoja alta... Olen ajatellut kirjoittaa kaveristani joka harrasti taidoa ja tykkäsi esitellä taitojaan minuun... Ihan leikisti ja varovasti. No en ole kirjoittanut... mutta miettinyt olen kirjoittavani.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Olenko ainoa, joka illan tullen "katsoo" matsit otteluseurantaketjusta lukemalla aivan sieltä ensimmäisestä viestistä viimeiseen, jos en muuten ole katsonut/kuunnellut otteluita?
Et, tällä kaudella varsinkin on tullut tätä käytettyä kun jätin Telian ottamatta Ässien perseilyn takia...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olenko ainoa, joka illan tullen "katsoo" matsit otteluseurantaketjusta lukemalla aivan sieltä ensimmäisestä viestistä viimeiseen, jos en muuten ole katsonut/kuunnellut otteluita?

Otteluseurantaketju useimmiten sisältää pelkästäään syvällistä pohdintaa joukkueiden voimasuhteista ilman värilaseja sekä tiukkaa asiapitoista argumentaatiota
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mietitkö koskaan miltä edellisen viestin kirjoittaja näyttää tai onko sinulla jostain kirjoittajasta selkeä mielikuva? (Ja Vanha Len ja Scholl jätetään tämän keskustelun ulkopuolelle)
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Rekisteröityneitä nimimerkkejä palstalla on ilmeisesti 17073 jos nyt tein tuon laskutoimituksen oikein, mutta kuinka paljon on aktiivisesti kirjoittavia (sanotaan kirjoittanut ainakin kerran viimeisen kuukauden aikana)? Saako tuon jostain selville?
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kenellä on eniten pelikieltoja ilman lopullista päätyovista poistamista? Jotkuthan ovat kahmineet useamman "pikkukakkosen" ts yhden viikon huilin ja jotkut "kympin" eli kuukauden tauon useamman kerran?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kenellä on eniten pelikieltoja ilman lopullista päätyovista poistamista? Jotkuthan ovat kahmineet useamman "pikkukakkosen" ts yhden viikon huilin ja jotkut "kympin" eli kuukauden tauon useamman kerran?
The Original Jags taisi olla vähän väliä puolen vuoden pelikiellossa. Nykyisistä kirjoittajista en osaa sanoa. Kimmo Stasi ja Ippenator ovat napanneet lähiaikoina aika kovaa tahtia pelikieltoja. Toisaalta @pernaveikko on vaikuttanut niin kauan palstalla, että hän saattaa olla kärjessä. Modet varmaan tietäisivät.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
The Original Jags taisi olla vähän väliä puolen vuoden pelikiellossa. Nykyisistä kirjoittajista en osaa sanoa. Kimmo Stasi ja Ippenator ovat napanneet lähiaikoina aika kovaa tahtia pelikieltoja. Toisaalta @pernaveikko on vaikuttanut niin kauan palstalla, että hän saattaa olla kärjessä. Modet varmaan tietäisivät.
Daespoo on tässä myös varmasti vahvoilla. Erityismainintana vielä se, että nimimerkillä oli kuitenkin yli 20 000 viestiä palstalle hakattuna.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Laskeskelin nopeasti että mulla on ollut 7 kuukauden pelikieltoa ja lisäksi yksi 2 kuukauden kakku. Varmaan niitä enemmänkin on, näistä vaan oli joku merkintä tuolla yksityisviesteissä joko Moderaattoreilta tai joltain sympatian antajalta/ilkkujalta. Aiemmin ei tullu Modeilta kakuista viestiä. Lisäksi oli kaksi kahden viikon kakkua ja viikon penalteja nyt on napsunut harva se sunnuntai. Kyllä mä aika varmana pitäisin että oon ainakin yli vuoden verran istunut penaltiboksissa täällä. Viime aikoina vähemmän, en tiedä johtuuko se siitä että olen nykyään Mensan jäsen vai siitä että pahimmat tennispallokainalot ovat poistuneet ja Mode-tiimiin on tullut enemmän tolkun ihmisiä. Tai voi kai se johtua kaikista niistä lahjuksistakin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Daespoo on tässä myös varmasti vahvoilla. Erityismainintana vielä se, että nimimerkillä oli kuitenkin yli 20 000 viestiä palstalle hakattuna.
Mutta eikös hänet potkittu kerran kokonaan poiskin? Ja otettiin sitten takaisin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko palstalla yhtään normaalia ihmistä. Siis sellaista mitä edes jollain lavealla pensselillä voisi jotenkin määritellä normaaliksi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Onko palstalla yhtään normaalia ihmistä. Siis sellaista mitä edes jollain lavealla pensselillä voisi jotenkin määritellä normaaliksi.
Tulee heti mieleen toveritar @Iisoppi. Hän on kuin Jatkoajan pakasta vedetty hopeanharmaa Toyota Avensis. Perusvarmaa suorittamista päivästä toiseen. Laatukamaa ja toimii kuin junan vessa kunhan vaan muistaa pitää huolta ja hyvänä. Luotettava. Ei räiskyvä blingbling eikä rämisevä ruostekasa. Tai tällaisen kuvan olen siis saanut. Ja tämä siis kaikella positiivisella hyväntahtoisuudella mainittu.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
@Johnny B. Goode tuo kuulosti aika hauskalta... Hyvin kirjoitettu. Normaalista en tiedä mutta ehkä joku tolkun ihminen voisi sopia?

Onko täällä paljon asperger-ihmisiä?
Minulla on epäilty aspergeriä mutta en ole koskaan mennyt mihinkään tarkempiin tutkimuksiin ja saanut selville saisinko diagnoosia. Kun ei se enää mitään muuta, olen se mikä olen ja ihmiset ovat tottuneet siihen että olen töksähtelevä totuudentorvi jonka on lähestulkoon mahdotonta tulkita sanattomia viestejä. Kärsin myös aistiyliherkkyyksistä, ääniyliherkkyyden takia en voi oikeastaan käydä konserteissa, jääkiekkopeleissä, elokuvissa enkä kapakoissa yms.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Sen sijaan Tampereen porukoilla, KooKoolla ynnä Jukureilla ei ole erityisen laaja-alaista joukkoa, ainakaan kahdella jälkimmäisellä.
Kyllä täällä varmaan on paljonkin Ilvesfaneja, mutta niitä nyt vaan on asioita joita ei kehtaa julki tuoda.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös