Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 986 198
  • 12 228

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Törkeimpien listassa automerkkejä ei ole verrattu siihen, kuinka paljon niitä on rekisterissä. Toyotan nousu listan kärkisijoille selittynee pitkälti sillä, että merkki on Suomen ylivoimaisesti suosituin.

BMW:n ykkössija kaahariautoissa korostuu entisestään, jos sitä vertaa maan koko kantaan: bemarikuskit kaahaavat autoillaan kuusi kertaa useammin kuin Toyotalla ajavat.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Varmaan sen takia, että uusilla tai edes uudehkoilla autoilla joku 80km/h könnääminen on turhauttavaa. Autot ovat ajettavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan sellaisia että kovempaakin voi ajaa huoletta. Varmaan siksi..

Tuo on kyllä totta. Siltikin laki määrää rajoitukset, joidenka mukaan suurinosa autoilijoista menee. Sitten on kuitenkin tämä pieni ihmisryhmä, joidenka mielestä autolla saa ajaa niin kovaa kun uskaltaa. Nämä aiheuttavat vaaratilanteita jo pelkästään sillä, että vauhtieroa on parhaillaan se 40km/h yleiseen liikennevirtaan. Ohituksissa esim tulee lähes väkisin tilanteita, joissa juuri tarkastettu vapaa väli on mennyt, kun takaa tuleekin vielä huomattavan paljon kovempaa. Kaikkein pahin tilanne on se, kun toinen tulee takaa huomattavaa ylinopeutta, ja välissä on rekka/muu isoauto (molemmat samalla kaistalla ohituksen alkaessa), jollainka tätä huomattavaa ylinopeutta ajavaa ei välttämättä näe ennen kuin valot vilkkuvat puskurissa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Poliisien tilastojen mukaan vaanhat bemarit kaahailevat eniten http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711266882289_uu.shtml. Tosin luotettavamman tuloksen olisi saanut ottamalla huomioon myös automerkin yleisyyden liikenteessä(siis paljonko ko. automerkkiä rekisterissä).

Toiselta keskustelupalstalta tilastot suhteutettuna autojen määrään:

BMW 429/52 362=0,82%
Porsche 11/1 777=0,62%
Audi 229/57 942=0,40%
Mercedes Benz 232/109 223=0,21%
Volvo 320/179 227=0,18%
Opel 403/225 245=0,17%
Jaguar 4/2 765=0,14%
Nissan 244/189 412=0,13%
Ford 241/205 105=0,12%
Toyota 355/310 171=0,11%
Skoda 33/29 958=0,11%
Volkswagen 210/234 658=0,089%
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin tai vaikka kymmentä rekkaa, joilla on tosin kaikilla sen verran etäisyyttä, että ohitus kokonaisuutena kestää 15 min. Ihan turha tulla taakse vilkuttamaan valoja, perkele minähän en anna tietä kenellekään hurjastelijalle?

Menen sinne oikealle kaistalle mikäli minun ei tarvitse hidastaa omaa vauhtiani. Miksi minun pitäisi hidastaa omaa etenemistäni? Normaalisti jo parin rekan ohitus ehtii raivostuttamaan sen perässä roikkuvan pienipippelisen kanssa-autoilijan ja se valojen vilkuttelu alkaa. Normaaliälyinen autoilija taas näkee ne kaksi rekkaa, ymmärtää miksi olen siinä edessä vasemmalla kaistalla ja arvaa oikein että sirryn sinne oikealle taas rekat ohiettuani.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Tuo on kyllä totta. Siltikin laki määrää rajoitukset, joidenka mukaan suurinosa autoilijoista menee. Sitten on kuitenkin tämä pieni ihmisryhmä, joidenka mielestä autolla saa ajaa niin kovaa kun uskaltaa. Nämä aiheuttavat vaaratilanteita jo pelkästään sillä, että vauhtieroa on parhaillaan se 40km/h yleiseen liikennevirtaan. Ohituksissa esim tulee lähes väkisin tilanteita, joissa juuri tarkastettu vapaa väli on mennyt, kun takaa tuleekin vielä huomattavan paljon kovempaa. Kaikkein pahin tilanne on se, kun toinen tulee takaa huomattavaa ylinopeutta, ja välissä on rekka/muu isoauto (molemmat samalla kaistalla ohituksen alkaessa), jollainka tätä huomattavaa ylinopeutta ajavaa ei välttämättä näe ennen kuin valot vilkkuvat puskurissa kiinni.
Lainsäätäjät ovat sitten asia erikseen. Käyttävät takseja eivätkä omaa pelisilmää muun kuin tilastojen luvun osalta. Lait säädetään sen vanhan - 120 vuotiaan - mukaan. Vaikka on kuinka kuivunut ilmaus, niin tuntuu, että lainsäätäjillä ei ole ajokorttia ollenkaan. Sen verran idioottimaisia ovat jotkin rajoitukset eri paikoissa.

Hieman ihmetyttää myös eräät foorumin kirjoittajat sen osalta, että auton peilejä ei osata tarkkailla kuin harvoin. Aina kun ohittamaan lähdetään pitää niitä peilejä katsoa - eikä muuten sitä ohittamaanlähtöä tarvitse viivyttää sen jälkeen minuuttitolkulla. Ei 40 km/h ero kuitenkaan moottoritiellä niin valtava ole. Jos on niin se kertoo hieman vain säätäjän pelisilmän puutteesta.

Edit: Poistettu yksi sana.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Hätävilkut

Minua häiritsee se, ettei hätävilkkuja käytetä. Moni jättää auton pimeänä toiseen riviin, jos on toimittamassa jotain asiaa tai roudaamassa jotain tavaraa. Jollain pimeällä kadulla sitä ei oikeasti huomaa. Itse jätän aina jos noin joutuu jättää, auton hätävilkuille, enkä näe siinä mitään huonoa asiaa.

Toinen on motareilla tai muilla vilkkailla teillä tulevat äkkiruuhkat. Äsken tulin esim. varmaan lähemmäs satasta Kehä kakkosta ja yht'äkkiä liikenne pysähtyy. Tottakai pystyin arvioimaan, että niin voi käydä, koska tiesin tieosuuden ruuhkaiseksi, mutta entä landet. Ihmettelen, jos ei tule enemmänkin ketjukolareita. Noissa nopeissa hidastumisissa olisi hyvä, jos voimakkaasti jarruttavat autoilijat vilkuttaisivat pari kertaa hätävilkkuja niinkuin ulkomailla tehdään. Kerran muuten luin jonkun auton käsikirjasta, että siinä autossa vakiona oleva automaattinen hätävilkutus äkkijarrutuksissa oli kytketty pois lainsäädännöllisistä syistä. Suomessa ei siis edes lakikarhu katso hyvällä hätävilkkujen käyttöä.
 

Rocco

Jäsen
Hätävilkut

Noissa nopeissa hidastumisissa olisi hyvä, jos voimakkaasti jarruttavat autoilijat vilkuttaisivat pari kertaa hätävilkkuja niinkuin ulkomailla tehdään. Kerran muuten luin jonkun auton käsikirjasta, että siinä autossa vakiona oleva automaattinen hätävilkutus äkkijarrutuksissa oli kytketty pois lainsäädännöllisistä syistä. Suomessa ei siis edes lakikarhu katso hyvällä hätävilkkujen käyttöä.
Kyllä kun autossa on jo kirkkaat punaiset jarruvalot olemassa niin mitä lisäarvoa siihen päälle hätävilkut tekisivät? Ei mitään. Ja harvassa on sellaiset ihmiset jotka ylipäätään kovassa jarrutuksessa pystyvät etsimään hätävilkkujen nappulaa jostakin kojelaudasta.

Hätävilkkuja saa Suomessa käyttää vain silloin jos auto on pysäytetty (eli hajonnut tms.) paikkaan missä se aiheuttaa vaaraa muulle liikenteelle. Jos hätävilkkuja käytetään milloin missäkin niin onko siinä järkeä?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missä ulkomailla hätävilkkuja käytetään mainitsemallasi tavalla noissa äkkipysäyksissä? En ole nimittäin koskaan nähnyt tai kuullut sellaisesta.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Hieman ihmetyttää myös eräät foorumin kirjoittajat sen osalta, että auton peilejä ei osata tarkkailla kuin harvoin. Aina kun ohittamaan lähdetään pitää niitä peilejä katsoa - eikä muuten sitä ohittamaanlähtöä tarvitse viivyttää sen jälkeen minuuttitolkulla. Ei 40 km/h ero kuitenkaan moottoritiellä niin valtava ole. Jos on niin se kertoo vain hieman vain säätäjän pelisilmän puutteesta.

Kukaan ei ole täydellinen, ja välillä pitäisi katsoa myös eteenpäin. Kenenkään eteen ei itselläni ole tarvetta mennä, ei vaikka itse joutuisi tiputtamaan nopeuttani siinä rekan takana. Ei ole myöskään tarvetta tunkea rekan takaa siihen vähän reilun autonmittaiseen väliin joka sattuu jonossa olemaan, niitäkin näkee todella usein.
Ja muutenkin, henkiriepu on sen verran kallis, etten itse rupea vaikeuttamaan kenenkään etenemistä tahallisesti, en vaikka kaikenlaisia ajatuksia välillä päässä liikkuukin. Sujuva liikenne - mennään sitten rajoitusten mukaan tai ei - on kuitenkin se kaikkein turvallisin tapa liikkua.

Itseäni kuitenkin ihmetyttää kaiken eniten, kuinka kiivaasti täällä puolustellaan ylinopeutta ajamista. Toisilla ei ole pelisilmää, ei tarvitse jäädä tukoksi, katselkaa peilihin, yms. Itsessä ei ole mitään vikaa, vaikka auto kulkee 140km/h talvirajoituksilla.

P.S. Itselleni se tämän talven toistaiseksi ainoa (toivottavasti myös jää semmoiseksi) valoshow tapahtui juuri siten, ettei siellä ohituskaistalla ollut ketään kun katsoin tilanteen. Vaihdoin kaistan, huomasin takaa tulevan auton todella nopeasti. Olin jo kerennyt ruveta nostamaan nopeuttani, kun valoshow alkoi.
Tuon toisen auton on pakko olla ollut samalla kaistalla minun kanssani, kun tilanteen tarkastin. Ja varmasti on myös sen rekan nähnyt, jota itse lähdin ohittamaan. Ja kun vilkkua käytin ennen kaistanvaihtoa (jota läheskään kaikki eivät muista tehdä), ei tilanne sinne taaksekkaan voinut yllätyksenä tulla.
Mutta ihan sama, itse en koe tehneeni tilanteessa väärin.
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missä ulkomailla hätävilkkuja käytetään mainitsemallasi tavalla noissa äkkipysäyksissä? En ole nimittäin koskaan nähnyt tai kuullut sellaisesta.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, oletko autoillut missään ulkomailla? Aloitetaan nyt vaikka niinkin eksoottisesta maasta kuin Saksasta.

Ja jos joku joutuu etsimään hätävilkkujen katkaisijaa, niin näkökyky ei ole ajamisen edellyttämällä tasolla, niin keskeisellä paikalla se katkaisija aina on.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Kukaan ei ole täydellinen, ja välillä pitäisi katsoa myös eteenpäin. Kenenkään eteen ei itselläni ole tarvetta mennä, ei vaikka itse joutuisi tiputtamaan nopeuttani siinä rekan takana. Ei ole myöskään tarvetta tunkea rekan takaa siihen vähän reilun autonmittaiseen väliin joka sattuu jonossa olemaan, niitäkin näkee todella usein.
Ja muutenkin, henkiriepu on sen verran kallis, etten itse rupea vaikeuttamaan kenenkään etenemistä tahallisesti, en vaikka kaikenlaisia ajatuksia välillä päässä liikkuukin. Sujuva liikenne - mennään sitten rajoitusten mukaan tai ei - on kuitenkin se kaikkein turvallisin tapa liikkua.

Itseäni kuitenkin ihmetyttää kaiken eniten, kuinka kiivaasti täällä puolustellaan ylinopeutta ajamista. Toisilla ei ole pelisilmää, ei tarvitse jäädä tukoksi, katselkaa peilihin, yms. Itsessä ei ole mitään vikaa, vaikka auto kulkee 140km/h talvirajoituksilla.

P.S. Itselleni se tämän talven toistaiseksi ainoa (toivottavasti myös jää semmoiseksi) valoshow tapahtui juuri siten, ettei siellä ohituskaistalla ollut ketään kun katsoin tilanteen. Vaihdoin kaistan, huomasin takaa tulevan auton todella nopeasti. Olin jo kerennyt ruveta nostamaan nopeuttani, kun valoshow alkoi.
Tuon toisen auton on pakko olla ollut samalla kaistalla minun kanssani, kun tilanteen tarkastin. Ja varmasti on myös sen rekan nähnyt, jota itse lähdin ohittamaan. Ja kun vilkkua käytin ennen kaistanvaihtoa (jota läheskään kaikki eivät muista tehdä), ei tilanne sinne taaksekkaan voinut yllätyksenä tulla.
Mutta ihan sama, itse en koe tehneeni tilanteessa väärin.
Myönnän, että teen virheitä liikenteessä - en siis ole täydellinen. Ajan ylinopeutta sään sen salliessa, mutta sen verran vähän kuitenkin, että poliisit eivät pysäytä - huonolla kelillä taasen ajan jopa alinopeutta jos keli sitä vaatii. Tärkein asia mielestäni liikenteessä on turvallisuus ja toisten huomioiminen ja sen mukaan pyrin toimimaan aina. Alinopeus täysin syyttä taasen saa vitutuskäyrän nousemaan huippulukemiin. Toinen vitutusta nostava tapahtui naapurin perässä ajaessani, kun hän ei ollut ehtinyt vaihtaa talvirenkaita autoonsa ja lähti siitä huolimatta liikenteeseen ja körötteli sitten jonoa keräten 20-40 km/h kaupungissa (rajoitus 50-60 km/h) - Olisi perkele tilannut taksin jos ei auto ole ajokunnossa. Eli välinpitämättömyys vituttaa myös liikenteessä.

PS. 20 km/h ylinopeus ei ole mielestäni mitenkään törkeää. Lainsäätäjät säätävät nopeuksia jatkuvasti alemmaksi vaikka tiet ja autot ovat parantuneet huomattavasti. Missä se näkyy?

Edit: Lisätty PS-teksti.
 
Viimeksi muokattu:

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Mielestäni 20 km/h ylinopeus on törkeää esim. 30 km/h nopeusrajoitusalueella (67 %:n ylinopeus).
Tottakai tuossa tapauksessa - tarkoitin moottoritienopeuksia, minkä olisit huomannut mikäli olisit lukenut aiempia viestejä. Taisit vain vittuilla tässä tapauksessa.
 

scholl

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta kysyn, oletko autoillut missään ulkomailla? Aloitetaan nyt vaikka niinkin eksoottisesta maasta kuin Saksasta.

Niin tai Italiassa. Siellä saattaa olla nopeutta 160km/h ja seuraavassa millisekunnissa jono seisoo kokonaan. Vaikka jarruvalot olisivat kuinka kirkkaat niin kun näet hyvin kaukaa pysähtyneitä tai hyvin voimakkaasti jarruttavia autoja, et pysty arvioimaan niiden nopeutta. Sen sijaan jos näkyy vaikkapa 400m päässä vilkkuvia hätävilkkuja niin tajuat, että nyt kannattaa olla tarkkana.

Ja kuten sanoin niin osassa autoissa se on vakiovarusteena ulkomailla niin, että jos tulee äkkijarrutus niin hätävilkut vilkkuvat.

Täytyy olla todellinen puusilmä, jos jotain katkaisijaa pitää etsiä. Saattaa olla ko. autoilija sellainen, joka ei ole sinut autonsa kanssa. Ainakin itselläni hätävilkut menevät millisekunnissa asiaa edes ajattelematta päälle, jos käyn vaikkapa paikallisessa K-Extrassa. Alitajuista toimintaa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Ainakin itselläni hätävilkut menevät millisekunnissa asiaa edes ajattelematta päälle, jos käyn vaikkapa paikallisessa K-Extrassa. Alitajuista toimintaa.

Jos käyttäisi laillista parkkipaikkaa ja maksaisi parkkimaksun, ei tarvitsisi hätävilkkuja. Ei paljon ambulanssikuskia naurata, jos K-Extran sisäänkäynnin on tukkinut joku hätävilkkumies ja sisällä odottaa sydänkohtauspotilas.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, kyllähän Suomeen olisi saatava ehdottomasti samanlainen touhu kuin esim. Espanjassa; auto keskelle kaistaa hätävilkuilla ja itse syömään Big Mac-ateria sisälle..

Edit: Vai onkohan Espanjassakin vain leveät kadut.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Jos käyttäisi laillista parkkipaikkaa ja maksaisi parkkimaksun, ei tarvitsisi hätävilkkuja. Ei paljon ambulanssikuskia naurata, jos K-Extran sisäänkäynnin on tukkinut joku hätävilkkumies ja sisällä odottaa sydänkohtauspotilas.

Minkä helvetin sisäänkäynnin? Puhun toiseen riviin pysähtymisestä. Kun on leveä katu niin iltaisin on vaikka kuinka paljon autoja toisessa rivissä, jotka pysähtyvät esimerkiksi 30 sekunniksi. Taksit jättävät asiakkaita, joku ottaa kaverin kyytiin, joku vie kirjeen postilaatikkoon, joku käy hakemassa K-Extrasta vaikka puuttuvan ruukkusalaatin jne.

Kantakaupungissa eletään toisella tavalla kuin jossain pellossa. Täällä sitä kutsutaan joustavuudeksi. Kun tie on leveä niin 17:kin mahtuu vastaan vaikka auto olisi pysähtyneenä toiseen riviin. Sen sijaan parkkipaikkoja ei ole, mutta ei sillä ole väliä. Auton voi käydä parkkeerammassa kun tulee kotiin.

Sinulla taitaakin olla kokemuksia niistä sydänkohtauksista. Ei kun sairaalaan sitten vain.

ps. pysäköinnistä olen maksanut asukaspysäköintitunnuksen, joten valitettavasti joudut nyt nielemään katkeran kalkkisi senkin suhteen
 

YSI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
[avautuminen]Lisävalospedet ja sumuvalourpot... argh! Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että niitä sumuvaloja ei pidetä päällä kuin sumussa??? Alkaa ihan oikeesti ottaan kupoliin noi niin paljon, että ajan kohta pitkät päällä niitä vastaan ja asennan takaikkunalle kirkkaan valon, jonka räppään päälle, kun spede tai urpo tulee taakse. Ne valot on niin kirkkaat, että mulla ainakin sattuu silmiin ja pää tulee kipeeks, jos joka peilistä paistaa kauan valot suoraan silmiin. [/avautuminen]
 

Veijari

Jäsen
Lisävalospedet ja sumuvalourpot... argh!

Oon huomannut, että 90-luvun bemariamikset ovat suurin ryhmä sumuvalojen käyttäjinä. Joukkoon mahtuu toki myös wannabe-amikset - perhecorollan omistajat. On se sitten varmaan niin helvetin siistin näköistä, että siksi niitä pidetään päällä säällä kuin säällä.
 

Rocco

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta kysyn, oletko autoillut missään ulkomailla? Aloitetaan nyt vaikka niinkin eksoottisesta maasta kuin Saksasta.

Ja jos joku joutuu etsimään hätävilkkujen katkaisijaa, niin näkökyky ei ole ajamisen edellyttämällä tasolla, niin keskeisellä paikalla se katkaisija aina on.

Silloin kun itse jarrutan äkillisesti niin kyllä pidän tiukasti käteni ratissa ja katseeni tiessä. Vaikka tiedänkin missä se hätävilkku kojelaudassa on.

Olen autoillut nopeasti laskettuna seitsemässä Euroopan maassa, Saksa mukaanluettuna + USA ja Kanada. Ja yhteensä olen matkustanut autokyydissä näiden lisäksi kolmessa muussakin maassa. Siltikään en ole koskaan kuullut tai nähnyt että missään olisi äkkijarrutuksissa hätävilkkuja paineltu.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen autoillut nopeasti laskettuna seitsemässä Euroopan maassa, Saksa mukaanluettuna + USA ja Kanada. Ja yhteensä olen matkustanut autokyydissä näiden lisäksi kolmessa muussakin maassa. Siltikään en ole koskaan kuullut tai nähnyt että missään olisi äkkijarrutuksissa hätävilkkuja paineltu.

Et sitten ole kovin pitkiä pätkiä Saksassa Autobahnalla autoillut? Ainakin täällä Etelä-Saksassa tuo hätävilkkujen käyttö on eritääin yleistä ja jo parinkymmenen kilometrin työmatkalla ruuhka-aikaan lähes päivittäin tulee käytettyä tai näkee käytettävän hätävilkkuja varoittamaan seisovan jonon alkamisesta. Ja riittää, että ne vilkut lyödään päälle siinä vaiheessa, kun on itse jo melkein pysähtynyt, ei välttämättä kesken hätäjarrutuksen. (Usein mitään hätäjarrutusta ei edes tarvita, vaan jonon toki havaitsee jo ajoissa ja voi jarrutella rauhallisesti. Hätävilkut tuovat vähän lisäturvaa, että se takaa 200 km/h tuleva näkee myös jonon ajoissa.)

TM:ssä muuten oli aiheesta hyvä kirjoitus muutama numero sitten, ts. siitä kuinka Suomen hätävilkkusäädökset ovat älyttömiä, kun eivät salli hätävilkkujen käyttöä oikeastaan missään tilanteessa.

Olen sitä mieltä, että hätävilkkujen käyttö tulisi olla vähintäänkin sallittua ellei suositeltavaa kaikissa tilanteissa, joissa niiden käytöllä edes saatetaan tarjota turvallisuutta/näkyvyyttä lisäävää informaatiota muille autoilijoille; hyvänä esimerkkinä tuo Schollin pysäköintitilanne.

-tt
 

Rocco

Jäsen
Et sitten ole kovin pitkiä pätkiä Saksassa Autobahnalla autoillut? Ainakin täällä Etelä-Saksassa tuo hätävilkkujen käyttö on eritääin yleistä ja jo parinkymmenen kilometrin työmatkalla ruuhka-aikaan lähes päivittäin tulee käytettyä tai näkee käytettävän hätävilkkuja varoittamaan seisovan jonon alkamisesta. Ja riittää, että ne vilkut lyödään päälle siinä vaiheessa, kun on itse jo melkein pysähtynyt, ei välttämättä kesken hätäjarrutuksen. (Usein mitään hätäjarrutusta ei edes tarvita, vaan jonon toki havaitsee jo ajoissa ja voi jarrutella rauhallisesti. Hätävilkut tuovat vähän lisäturvaa, että se takaa 200 km/h tuleva näkee myös jonon ajoissa.)
Olen ajanut.

Sitten toki ymmärrän että hätävilkkuja käytetään jos koko jono on pysähtynyt keskelle tietä. Autobahnilla nopeudet kun ovat paikoitellen aika reippaita... Suomessakin tuo on aivan suositeltavaa (ja käsittääkseni myös pakollista) jos auto tai autoja on jostakin syystä keskellä ajorataa pysähtyneenä.

Mutta sitä en vieläkään tajua miksi jarrutuksissa tarvitsisi hätävilkkuja käyttää.

Ai niin, suomalaiset voisivat opetella sen hätävilkuista että ainakaan hinattaessa niitä ei saa käyttää...
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitten toki ymmärrän että hätävilkkuja käytetään jos koko jono on pysähtynyt keskelle tietä. Autobahnilla nopeudet kun ovat paikoitellen aika reippaita... Suomessakin tuo on aivan suositeltavaa (ja käsittääkseni myös pakollista) jos auto tai autoja on jostakin syystä keskellä ajorataa pysähtyneenä.

...

Ai niin, suomalaiset voisivat opetella sen hätävilkuista että ainakaan hinattaessa niitä ei saa käyttää...

Niin, mielestäni siinä ei ole suurtakaan eroa liikkuuko se jono vaikka 20-50 km/h vai seisooko se, hätävilkkujen käyttö molempien jonojen alkamisesta varoittamiseen tuo turvallisuutta lisäävää informaatiota muille autoilijoille.

Hätävilkkujen käyttö hinattaessa tulisi mielestäni ehdottomasti sallia. Niiden käytöstä olisi huomattavasti enemmän hyötyä kuin käyttämättömyydestä, ts. itseäni hyödyttää enemmän tieto, että kyseessä on poikkeuksellinen ajoneuvoyhdistelmä kuin haittaa se, että hinattavasssa autossa ei ole suuntavilkut käytössä.

-tt
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Puhun toiseen riviin pysähtymisestä. Kun on leveä katu niin iltaisin on vaikka kuinka paljon autoja toisessa rivissä, jotka pysähtyvät esimerkiksi 30 sekunniksi. Taksit jättävät asiakkaita, joku ottaa kaverin kyytiin, joku vie kirjeen postilaatikkoon, joku käy hakemassa K-Extrasta vaikka puuttuvan ruukkusalaatin jne.
Kyseinen toiminta kuulostaa äärimmäisen typerältä ja onhan se myös yksiselitteisesti kielletty.
TLL 28 § kirjoitti:
Erityiset pysäköintikiellot
Pysäköinti on kielletty:
....
3) ajoradan reunan suuntaisesti pysäytetyn muun ajoneuvon kuin kaksipyöräisen polkupyörän, mopon tai sivuvaunuttoman moottoripyörän rinnalla;
Ei mitään tulkinnanvaraa.
 

Rocco

Jäsen
Hätävilkkujen käyttö hinattaessa tulisi mielestäni ehdottomasti sallia. Niiden käytöstä olisi huomattavasti enemmän hyötyä kuin käyttämättömyydestä, ts. itseäni hyödyttää enemmän tieto, että kyseessä on poikkeuksellinen ajoneuvoyhdistelmä kuin haittaa se, että hinattavasssa autossa ei ole suuntavilkut käytössä.

-tt
Kyllähän hinattavassa autossa vilkut toimivat normaalisti. Autoahan ei saa hinata jollei valot yms hallintalaitteet toimi, vaan tuolloin auto on vietävä muilla konsteilla määränpäähän. Virrat autossa on oltava päällä muutenkin, muutenhan mutkissa rattilukko napsahtaa päälle.

Ja jos hinataan oikein niin ei hinaus ole mitenkään poikkeava ajoneuvoyhdistelmä. Hieman hitaammin lähtee paikaltaan ja hieman aiemmin jarruttaa.

Itse olen hätävilkuista sitä mieltä että niitä saa käyttää vain silloin kun on kyseessä oikea hätä. Esim. kolari tai muu vastaava milloin ajorata on tukossa tms. Jos niitä käytetään jarrutuksissa tai hinattaessa niin mistä tietää sitten ettei kyseessä ole oikeasti joku hätätilanne?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta. Oon aiemminkin tästä sanonut, eli sumuvalovastustajien joukosta kanssa löytyy kanssa ihme kiivailijoita.
Sumuvalot valaisevat vain lähelle ja kun lähialue valaistaan hyvin heikkenee näkyvyys kauemmaksi huomattavasti. Tämä on todistettu useassa tutkimuksessa. Seuraus: Sumuvaloja turhaan käyttävä vajukki on suuri riski muulle liikenteelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös