Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 991 185
  • 12 248

Tuamas

Jäsen
Katselin tuossa hetki sitten TV2 ohjelmaa joka käsitteli Britanian liikennekäyttäytymistä. Aikasta paljon kovemmat sanktiot on käytössä saarivaltiossa.

.........

Tulipahan mieleen, että mitä suomessa olisi saanut? Ehkä 500 € sakkoa ?

Briteissä liikenteenvalvonta ja rangaistukset liikenteessä tuntuvat paljon enemmän pohjautuvan maalaisjärkeen ja sopivat paremmin yleiseen oikeustajuun, kuin Suomen vastaavat.

Briteissä ei esimerkiksi nopeuksia valvota kuin liikenneturvallisuuden kannalta oleellisissa paikoissa, kuten koulujen lähellä ja niissäkin automaattikameroin joista varoitetaan hyvissä ajoin. Poliisit eivät käytännössä kai edes saa pitää nopeusratsioita kuin ennalta määrätyissä paikoissa. Tästä toki poiketaan, jos autoilija aiheuttaa kanssa-autoilijoille vaaraa poskettomalla tilannenopeudella.

Tämän lisäksi yllä mainitun kaltaiset tapaukset ovat yleisiä briteissä, eli jos jäät rattijuopumuksesta kiinni ja/tai aiheutat jonkun vammautumisen tai loukkaantumisen liikenneturvallisuudesta piittaamattomuudella, ovat tuomiot kovia. Esim. ammattiautoilijoille kahden vuoden kortin menetys rattijuopumuksesta ei ole mitenkään erikoista.

Toki rattijuoppoutta ei Suomen tyyliin valvota niin tarkasti, joka onkin ainoa tähän mennessä havaitsemani lapsus liikenteenvalvonnassa.

Samoin sakotus perustuu yleensä tekoon, eikä tuloihin. Suomen systeemi jossa hyvätuloisia rangotaan aivan uskomattoman kovalla kädellä jo lievistä rikesakkorajan ylittävistä ylinopeuksista on mielestäni syvältä ja poikittain.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Turvaväli

Perskele että kävi sapettamaan valkoisen Opel Astran (LGM-9..) kuski juuri äsken Helsingin Vihdintiellä! Tyyppi ajoi pitkän matkaa takapuskurissani kiinni 70 km/h nopeudessa. Jos olisin tehnyt pienenkin jarrutuksen, niin olisi opeli ollut takakontissa kiinni ja vetokoukkuni olisi ainakin puhkaissut puskurin ja syylärin. Kun sälli pääsi minusta ohi, niin seuraava uhri oli edessä ja taas liimautu about metrin etäisyydelle.

Siis kyllähän pk-seudun liikenteessä tulee jatkuvasti tilanteita, jolloin joutuu tilapäisesti ajamaan hieman turvavälin vaarallisemmalla puolella, mutta joku raja tälläkin käytöksellä on. Juuri nämä tyypit aiheuttavat niitä päivittäin sattuvia ketjukolareita täällä, jotka syövät kallista aikaa aika monen työssäkäyvän arkipäivästä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Terveiset sille mulvaanille, joka tarjosi eilen valoshow:n Riihimäen nurkilla motarilla. Elämältäsi meni varmaan pohja, kun siirryin noin parinsadan metrin päähän eteesi ohituskaistalle rekkaa ohittaessani. Minun mittarini näytti 105 km/h, sinun luultavasti lähemmäs 140 km/h.

Onhan se saatanan raskasta joutua klikkaamaan cruise hetkeksi pois päältä, mutta en jatkossakaan aio ruveta jarruttelemaan tai kiihdyttelemään laillisesta nopeudesta kaltaistesi vuoksi.

Kysymys ei toki ole vakavasta asiasta, minäminäminä-tyypit pistävät vain välillä riepomaan.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Terveiset sille mulvaanille, joka tarjosi eilen valoshow:n Riihimäen nurkilla motarilla. Elämältäsi meni varmaan pohja, kun siirryin noin parinsadan metrin päähän eteesi ohituskaistalle rekkaa ohittaessani. Minun mittarini näytti 105 km/h, sinun luultavasti lähemmäs 140 km/h.

Onhan se saatanan raskasta joutua klikkaamaan cruise hetkeksi pois päältä, mutta en jatkossakaan aio ruveta jarruttelemaan tai kiihdyttelemään laillisesta nopeudesta kaltaistesi vuoksi.

Kysymys ei toki ole vakavasta asiasta, minäminäminä-tyypit pistävät vain välillä riepomaan.

Ei millään pahalla, mutta etkös sinä tässä tapauksessa ollut se minä-minä tyyppi. Yhtä helposti olisit voinut päästää kovempaa tulevan auton ensin? Tässä tapauksessa "mulvaanilla" oli kuitenkin reilu ylinopeus, mutta olisi mennyt nopeasti sinustakin ohi.

Huom! En ole ajanut Riihimäen nurkilla muutamaan kuukauteen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ei millään pahalla, mutta etkös sinä tässä tapauksessa ollut se minä-minä tyyppi. Yhtä helposti olisit voinut päästää kovempaa tulevan auton ensin? Tässä tapauksessa "mulvaanilla" oli kuitenkin reilu ylinopeus, mutta olisi mennyt nopeasti sinustakin ohi.

Huom! En ole ajanut Riihimäen nurkilla muutamaan kuukauteen.

Jos se rekka tulee eteen, niin kait sen saa ohittaa, ilman että ylinopeutta ajavat citymaasturikusipäät vilkuttelevat valoja takana? Etenkin kun siihen "eteen" mentiin ihan järkevellä hajuraolle, eikä mitenkään suoraan nokan eteen, vaikka se citymaasturikusipäästä siltä varmasti tuntuukin, kun ajaa hillitöntä ylinopeutta ja edellä menevän auto perä lähestyy nopeaa vauhtia.
Ajasivat vain rajoitusten mukaan, niin ei tarvitse pitää valoshowta kesken ajomatkan.

Ja tuota vastaavaa on itsellenikin sattunut Riihimäki - Helsinki välillä, etenkin näin talvinopeusrajoitusten aikaan. Ja olenkin leikitellyt ajatuksella jäädä ajamaan rekan rinnalle seuraavan kerran kun tuo tapahtuu.
Tuskin tuota toteutan, mutta vituttaa se silti suuresti, kun euroopanomistajat antavat palautetta ajamisesta rajoitusten mukaan - ehkä he tietevät lainsäätäjiä paremmin.
Ja tuolla välillähän voi huoletta ajella ylinopeutta, sillä poliiseja sillä pätkällä on äärinmäisen harvoin.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ei millään pahalla, mutta etkös sinä tässä tapauksessa ollut se minä-minä tyyppi. Yhtä helposti olisit voinut päästää kovempaa tulevan auton ensin? Tässä tapauksessa "mulvaanilla" oli kuitenkin reilu ylinopeus, mutta olisi mennyt nopeasti sinustakin ohi.

Huom! En ole ajanut Riihimäen nurkilla muutamaan kuukauteen.

Kaipa sitä minäminää inanen itsessänikin oli, mutta periaatteessa koen kuitenkin olleeni ainakin enemmän oikeassa tai vähemmän väärässä. Jätin kuitenkin kaverille mielestäni varsin reilusti matkaa ja aikaa tiputtaa nopeuttaan, mutta niin vaan piti tulla puskuriin ja laittaa kaikki jouluvalot vilkkumaan.

Ei reilu ylinopeus oikeuta siihen, että normaalit tielläliikkujat olisivat mitenkään vähempiarvoisia ohittelemaan tai muutenkaan liikkumaan liikennevirrassa.

Jos ja kun väki haluaa talvikeleilläkin ruuvata sen 30-40 km/h ylinopeutta, senkun vaan, mutta ei minun kuulu sen tähden nostaa jalkaa kaasulta, jäädä roikkumaan rekkajonoon ja odotella kilometrin mittaista tyhjää aukkoa, että saisin taas ajaa normaalinopeudella.
 
Viimeksi muokattu:

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Porvoon motarilla ajelevat venäläiset ovat pari kertaa mökkimatkalla saaneet verenpaineen nousemaan. Kaksi kertaa olen todistanut sellaisia n. 8-10 auton porukoita, jotka ajavat bränikät urheiluautonsa Suomen kautta kotiinsa täysin mielipuolisesti. Siis melko vilkkaassakin perjantailiikenteessä kisaillaan kavereiden kanssa sellaista 160 km/h vauhtia ja pahimmillaan neljä autoa vierekkäin (kahdella kaistalla). Luonnollisesti soitin molemmista poliisille, mutta en kauheasti elättele toiveita, että olisivat kiinni jääneet.

Pahin oli kuitenkin yksi CL-mersua Helsinkiin päin ajanut slobo, jonka kanssa kolari oli todella lähellä. Ajoin ohiuskaistaa 130 km/h ja näin peilistä, että jonkun matkan päässä takaa tullaan kovaa. Ei ollut riittävää rakoa mihin väistää, joten piti ohittaa vielä pari autoa ennen kuin pääsi alta pois. Tästä ei veli venäläinen tykännyt vaan ajoi töötti pohjassa metrin päähän puskurista. No sitten tuli sopiva väli, johon olin juuri väistämässä (vilkku oikealle), mutta viime hetkellä huomaan, että tämä sankari ottikin itse sen kaistan ja ohitti minut puolen metrin päästä autoni oikeasta kyljestä ja leikkasi edestäni takaisin vasemmalle kaistalle. En oikein digannut kyseistä liikettä, joten vilkutin pari kertaa valoja, josta loukkaantuneena slobo löi jarrut pohjaan. Golfin jarrut ja omat reaktiot riittivät juuri ja juuri, etten täräyttänyt vauhdilla jannun perään. Jos olisin väsyneenä ajanut, niin olisi tullut rumaa jälkeä.

Jos tosta nyt voi jotain oppia, niin ei kannata vilkutella valoja tai muuten provosoida näitä raivon vallassa ajavia kilipäitä.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Jos ja kun väki haluaa talvikeleilläkin ruuvata sen 30-40 km/h ylinopeutta, senkun vaan, mutta ei minun kuulu sen tähden nostaa jalkaa kaasulta, jäädä roikkumaan rekkajonoon ja odotella kilometrin mittaista tyhjää aukkoa, että saisin taas ajaa normaalinopeudella.

Eipä sitten tullut mieleen ohittaessa nostaa nopeutta väliaikaisesti? Jos mennään ohi, nähdään että joku tulee takaalta, hoidetaan se ohitus nopeasti alta pois.. ja ei olisi tarvetta vilkuttaa niitä valoja.

Ja ei, en omista citymaasturia, enkä ole ajanut kuukauteen Riksun lähellä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä sitten tullut mieleen ohittaessa nostaa nopeutta väliaikaisesti? Jos mennään ohi, nähdään että joku tulee takaalta, hoidetaan se ohitus nopeasti alta pois.. ja ei olisi tarvetta vilkuttaa niitä valoja.

Tähän ei ole kyllä ohittajalla mitään velvollisuutta, kunhan ohittaja ajaa vas. kaistalla vain ohituksen ollessa kesken, eikä jää tukkimaan sitä turhanpäiväisesti.

Eri asia sitten on, että hyvin usein joku Almera -kuski paukkaa oikealta suoraan eteen tekemään viiden minuutin ohitustaan, vaikka takanani olisi ollut kilometritolkulla taas tyhjää. Mutta peilien heijastavan pinnan yllättävä toimimattomuus tuntuu olevan vähintään yhtä yleinen vika kuin vilkkujen toimimattomuus.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ja tuota vastaavaa on itsellenikin sattunut Riihimäki - Helsinki välillä, etenkin näin talvinopeusrajoitusten aikaan. Ja olenkin leikitellyt ajatuksella jäädä ajamaan rekan rinnalle seuraavan kerran kun tuo tapahtuu.

Jos tuon joskus toteutat, niin toivottavasti rekasta puhkeaa samaan aikaan rengas ja yhdistelma muljahtaa autosi yli.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ohittamisesta tulee turhan monimutkaista, jos ajaa itse jonkin verran yli sallittua nopeutta (esim. 105km/h moottoritiellä talvella) ja pitää koko ajan tarkkailla taustapeiliä reipasta ylinopeutta ajavia huomioiden. Eli en näe mitään syytä väistellä kaistalta toiselle, jos jollain on vain kiire kotiin ja "pakko" ajaa n. 20-30 km/h ylinopeutta.

Sellainen sääntökin on poistettu tieliikennelaista yli 20 vuotta sitten, jossa nopeammin takaa tulevalle piti antaa moottoritiellä tilaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tuon joskus toteutat, niin toivottavasti rekasta puhkeaa samaan aikaan rengas ja yhdistelma muljahtaa autosi yli.

Minulla ainakin ohitus hidastuu oleellisesti joka kerta vastaavissa tapauksissa kun joku ajaa puskuriin kiinni ja aloittaa valoshown....
 

timosusi

Jäsen
Minulla ainakin ohitus hidastuu oleellisesti joka kerta vastaavissa tapauksissa kun joku ajaa puskuriin kiinni ja aloittaa valoshown....

Olen ilmeisesti käsittänyt ketjun idean väärin. Tämähän onkin näemmä tämmöinen rippituolihenkinen, kaikki idiootit käyvät kertomassa miten liikenne optimaalisesti ruuhkautetaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen ilmeisesti käsittänyt ketjun idean väärin. Tämähän onkin näemmä tämmöinen rippituolihenkinen, kaikki idiootit käyvät kertomassa miten liikenne optimaalisesti ruuhkautetaan.

Valoshow ei taida olla sen fiksumpaa käytöstä, jos hidastamiseen on aikaa. Sen ymmärrän, että pinna saattaa mennä, jos hiukan ennen ohitusta joku paukkaa tielle. Siinähän on kysymys silloin muun liikenteen huomioimattomuudesta, ja tuosta olen toisinaan itsekin avautunut ratin takana.
 

qhangas

Jäsen
Suosikkijoukkue
I F K
Joo terve. Tänään siinä joskus 14.30 liityn Kehä I:ltä Lahdenmoottoritielle keskustaan päin, tai siis ainakin koitin liittyä normaaliin tapaan. Vauhtia se 80 joka paikassa sallitaan. Mutkan takana odottaakin kiihdytyskaistalla yllätys. About 40-50km/h etenevä Corolla. Jarruttaa ehdin tuohon Corollan vauhtiin hyvin, mutta taas tapahtuu. Corolla laittaa vilkun vasemmalle ja miltein pysähtyy kiihdytyskaistan alkupäähän josta jo liikenteeseen pystyy mukaan hyppäämään. En siitä sitten viittinyt poikkelehtia oikealta puolelta ohi, kun juuri siinä kohti missä Corolla veteli todella hiljaa on toinenin liittymä samaiselle kiihdytyskaistalle ja sieltä usein todella tullaan se 80-100km/h, vaan päätin katsoa kortit loppuun eli oli nähtävä kuka tätä punaista Corollaa oikein hallitsi näin hyvin. About 120vuotias naishenkilö. Ikävä sanoa, mut eihän jatkossa myönnettäs kortteja näille.
 

Veijari

Jäsen
Imettelen miksi esim kaupunkiruuhkassa kaistan vaihtaminen täytyy tehdä niin vaikeaksi kanssa-autoilijoiden toimesta. Jos lykkäät vilkun päälle niin poikkeuksetta autoilijat viereisellä kaistalla painaa siinä vaiheessa lisää kaasua, ettei kukaan vaan pääse etuilemaan. Pitää olla jopa röyhkeä, jotta kaistan vaihto onnistuu sujuvasti. On ikäänkuin synti vaihtaa kaistaa ja tunkea toisen eteen viereisestä jonosta. Asiat voisi tehdä helpomminkin. Tuntuu olevan samanlainen meininki kuin ravintolajonossa, jossa etuilijoille näytetään keskaria tai mutistaan muuten vaan.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Ihmettelen miksi esim kaupunkiruuhkassa kaistan vaihtaminen täytyy tehdä niin vaikeaksi kanssa-autoilijoiden toimesta. Jos lykkäät vilkun päälle niin poikkeuksetta autoilijat viereisellä kaistalla painaa siinä vaiheessa lisää kaasua, ettei kukaan vaan pääse etuilemaan.

Omakohtasiin kokemuksiin pohjautuen uskallan vähän kehasta tätä Lahen meininkiä. Ei oo koskaan ollu keskustassakaan kaistanvaihdoissa ongelmia, aina on tilaa annettu jos ei nyt hyvin, niin ainaki riittävästi. Oulussa taas huomasin enemmän tuota epämukavampaa puolta.

Voin toki olla väärässäkin, mutta näin ainaki omilla autoilukokemuksilla on menny.

Ja nyt täytyy varmaan koputella sitä puutakin..
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On täällä uskomatonta porukkaa. Omaa idioottimaista käyttäytymistä perustellaan peiliin katsomisen tarpeettomuudella ja ties millä. Että on oikeus tehdä liikenteessä kiusaa toisille ja mahdollisesti vaarantaa yllättävällä käyttäytymisellä toisten turvallisuus tiellä vai siksi, että haluaa ajella rauhassa hiljempaa kuin joku toinen. Sitä paitsi, mistä kukaan tietää, mihin toisella on kiire. Saattaa olla kiire sairaalaan tai muuta vastaavaa. Voi tulla kallis hinta sille jääräpäisyydelle.

Monesti nämä moottoritiellä rekkaa ohittavat siirtyvät tosiaan sen 200 metrin päässä rekan takapuskurista sille vasemmalle kaistalle ja ohittavat rekkaa koko lailla tarkkaan sen viisi minuuttia. Noh, sitä liikkuu nykyään teillä kaikenlaisia naamoja, joille ei tosiaankaan vittuilla. Hymy hyytyy viimeistään siinä vaiheessa, kun arvon tientukko ajaa autonsa parkkiin ja perässä seurannut virnuilun kohde kaivaa pesäpallomailaa tai muuta väkevämpää takakontista. Onnea vaan teille siinä tilanteessa. Näitä on meinaan jo tapahtunut.

Itse ajelen joitakin kymppitonneja vuodessa ja pyrin autoilemaan tiellä niin, että otan mahdollisuuksien mukaan toiset tielläliikkujat huomioon. Ajelen yleensä hiukan keskimääräistä kovempaa, mutta ei harmita yhtään siirtyä sivuun, jos takaa tulee joku vielä kovempaa. Yleensä kiihdytän ohittaessani sen verran, että toinen pääsee sujuvasti ohitse. Otan myös ne oikealla kaistalla ajavat huomioon, eli otan cruisen pois päältä ja pyrin sopeuttamaan vauhtini hitaampien vauhtiin, mutta kiusallaan hidastelevat ovat asia erikseen.

Itse noudatan liikenteessä sääntöä, joka sopii moneen muuhukin tilanteeseen: tee muille niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän. Ja toisinpäin tuo toimii myös, nimittäin aika nopeasti oman hölmöilyn löytää edestään.

Ja sitten yksi esimerkki palatessani tänään pohjoisesta: Ikaalisten kohdalla Tampereen suuntaan on kiihdytyskaista. Edelläni ajeli rekka ja kiihdytyskaistaa tuli Corolla ja sen takana joku korotettu Toyotan lavaneliveto. Rekka hiljensi hiukan vauhtia päästääkseen autot eteensä, mutta kiihdytyskaistalla eivät tehneet elettäkään hiljentääkseen tai kiihdyttääkseen. Katselin tilannetta ja aloin himmailla omaa vauhtia. Corolla päässi sitten rekan avustuksella rekan eteen. Pickup sen sijaan jatkoi arpomistaan niin kauan, että kaista päättyi. Siinä tuli sellainen koukkaus asfaltin reunan päättyessä ja varmaan neliön kokoinen alue oli pudotusta ojaan. Jos ei olisi ollut korotettu auto, kaara olisi ollut ojassa. Nyt pickup meni vasemmat renkaat asfaltilla ja oikeanpuoleiset renkaat kävivät vuorotellen tyhjän päällä osuen sitten penkkaan kuopan jälkeen. Auto heilahti voimakkaasti ja meinasi kääntyä poikittain, mutta kuski sai sitten jotenkin oikaistua ja palasi kaistalle eteeni.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
On täällä uskomatonta porukkaa. Omaa idioottimaista käyttäytymistä perustellaan peiliin katsomisen tarpeettomuudella ja ties millä. Että on oikeus tehdä liikenteessä kiusaa toisille ja mahdollisesti vaarantaa yllättävällä käyttäytymisellä toisten turvallisuus tiellä vai siksi, että haluaa ajella rauhassa hiljempaa kuin joku toinen. Sitä paitsi, mistä kukaan tietää, mihin toisella on kiire. Saattaa olla kiire sairaalaan tai muuta vastaavaa. Voi tulla kallis hinta sille jääräpäisyydelle.

Kyllä mulle ainakin tulee ensimmäisenä mieleen laittaa hätävilkut päälle, jos on kiire esim. sairaalaan tai muuhun sellaiseen missä on kysymys elämästä. Tuskin kukaan kikkailee tahalleen edessä, varsinkaan jos toinen osoittaa hädän olevan kyseessä?
Muuten pidän aika itsekkäänä oletusta, että rajoitusten mukaan ajavien eli suurimman osan autoilijoista pitäisi jotenkin ottaa erityisesti huomioon ylinopeutta ajavat. Itsekkin ajan usein normaalia kovempaa, mutta en kyllä pidä idiootteina rajoituksien noudattajia.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jos tuon joskus toteutat, niin toivottavasti rekasta puhkeaa samaan aikaan rengas ja yhdistelma muljahtaa autosi yli.

Onpas söpösti toivottu. No toivottavasti siitä sinun ritsastasi, puhkeaa rengas ja auto heittää sen miljoona volttia päätyen ihan paskana metsähallituksen puolella, kun ensi kerran satut ylinopeutta ajamaan.

P.S. Nostan kyllä joka helvetin kerta nopeutta motarilla ohittaessani, jos näen jonkun tulevan takaa nopeampaa. Jopa silloinkin kun ne helvetin citymaasturihinttarit pitävät valoshowtaan. Ei ole itselläni tarvetta pidätellä muiden kiirettä, vaikka joidenkin käytös pistääkin joskus vituttamaan.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä mulle ainakin tulee ensimmäisenä mieleen laittaa hätävilkut päälle, jos on kiire esim. sairaalaan tai muuhun sellaiseen missä on kysymys elämästä. Tuskin kukaan kikkailee tahalleen edessä, varsinkaan jos toinen osoittaa hädän olevan kyseessä?
Muuten pidän aika itsekkäänä oletusta, että rajoitusten mukaan ajavien eli suurimman osan autoilijoista pitäisi jotenkin ottaa erityisesti huomioon ylinopeutta ajavat. Itsekkin ajan usein normaalia kovempaa, mutta en kyllä pidä idiootteina rajoituksien noudattajia.

Just tuossa edellä ovat ihmiset kuvailleet, kuinka vilkuttelijat saavat hölläämään kaasua entisestään ja virneen korviin. Jotenkin tuosta päätellen voisi luulla, että hätävilkujen käyttö ei toisi tähän käytökseen poikkeusta. "Siellä se mulkku vilkuttelee nyt jo hätävilkkuja, hehee... Ei mulla ole mikään kiire mihinkään."

En minäkään pidä idiootteina rajoitusten noudattajia. Ainoastan niitä, jotka eivät ota toisia huomioon liikenteessä, ja joilla riittää oman ajelun ohella intoa / kykyä hankaloittaa toisten ajamista, edellä kuvattuen tarinoiden perusteella jopa tahallisesti.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muuten pidän aika itsekkäänä oletusta, että rajoitusten mukaan ajavien eli suurimman osan autoilijoista pitäisi jotenkin ottaa erityisesti huomioon ylinopeutta ajavat. Itsekkin ajan usein normaalia kovempaa, mutta en kyllä pidä idiootteina rajoituksien noudattajia.
Polvipetterin viestistä en ainakaan itse saanut tätä kuvaa.

Ei ylinopeutta ajavia tarvitse ottaa huomioon mitenkään erityisesti, vaan aivan normaalisti. Toisin sanoen tavoitteena tulisi olla, että kaikki saisivat ajaa mahdollisimman lähellä tavoitenopeuttaan, mahdollisimman vähäisellä jarruun koskemisella. Itse ajan yleensä motarilla 140 mittarissa kesällä, joka lienee 132 tjsp todellisuudessa. Itse toteutan tätä huomioon ottamista esim, kun lähestyn 120:ä kulkevaa autoa ja 90:ä ajavaa rekkaa. Ajan oikeaa kaistaa ja koitan päätellä ehdinkö ohi henkilöautosta ennenkuin se saavuttaa rekan. Vaihdan vasemmalle kaistalle suht myöhään, jotta h-autolla on mahdollisuus tehdä ohitus ennen, jos katsoo sen ehtivän tehdä sen suht sujuvasti tai rekan lähestyessä liian nopeasti. Jos edellä oleva kuski ei vaihda vasemmalle tai lasken että ehdin itse sujuvasti ennenkuin rekka saavutetaan, saatan nostaa nopeutta 10:llä, jos tarpeen ja samalla edellä menevä saa viestin aikeistani. Tällöin on toki paska tsägä, jos tutkataan tällä nopeudella, mutta tavoitenopeus tulisi mielestäni valita siten, että on valmis vähän nostamaan sitä ohitusten sujuvoittamiseksi.

Jos edellä menevä ajaa selkeästi hitaammin, mutta aikoo ohittaa ennen minua, niin päästän kaasun ajoissa, jotta ei tarvitse paljoa jarruttaa eikä hyökkää takaluukkuun painostamaan. Toki kaikki ei aina toimi samojen pelisääntöjen pohjalta, mutta useimmat toimivat suunnilleen vastaavaan tapaan. Itse en esim. tykkää ajaa käytännössä yhtään vasemmalla kaistalla ohitusten välissä. Jos ehdin vaikkapa 20:ksi sekunniksi oikealla, niin vaihdan sinne. Vasemmalla on vaan niin outoa ajaa ilman ohitusta ja jotenkin orpo olo. Toki huonolla kelillä koitan ajaa mahdollisimman kauan vasemmalla, ohituksen jälkeen, jos ei kukaan muu ole tulossa takaa kovempaa. Tästä päinvastaisena esimerkkinä on joskus harvoin vastaan tuleva tilanne, jossa vaihdan h-auton ohituksen jälkeen takaisin oikealla, mutta ohitettu auto vaihtaa välittömästi vasemmalle, koska edessä menee rekka, jonka saavuttamiseen itselläni menee 20 sekuntia.

Vielä alkuperäiseen tilanteeseen kommenttia. 40:n ylinopeus/nopeusero alkaa olla jo sen verran tuntuva, että sitä on vaikeakin ottaa huomioon.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ohitus nelostiellä epäonnistui
Onnettomuus tapahtui nelostiellä, kun kuljettaja menetti ohitustilanteessa maastoautonsa hallinnan. Iän puolesta tuskin oli ensi kertaa ratissa. Keli ilmeisesti pääsi yllättämään. Tähän tapaukseen suoraan liittymättä, ajoneuvot ovat kehittyneet, mutta joidenkin ajonopeudet ovat säällä kuin säällä rajoitus+20km/h. Todennäköisesti tässäkin syytetään tienhoitoa tai sen puutetta, liukasta oli ollut. Kelin mukaan ajaminen on taito sekin, liikaa näkee että luotetaan ajoneuvon ominaisuuksiin ja omiin taitohin. Tämäkin ohitus oli viimeinen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse ajelen joitakin kymppitonneja vuodessa ja pyrin autoilemaan tiellä niin, että otan mahdollisuuksien mukaan toiset tielläliikkujat huomioon. Ajelen yleensä hiukan keskimääräistä kovempaa, mutta ei harmita yhtään siirtyä sivuun, jos takaa tulee joku vielä kovempaa. Yleensä kiihdytän ohittaessani sen verran, että toinen pääsee sujuvasti ohitse. Otan myös ne oikealla kaistalla ajavat huomioon, eli otan cruisen pois päältä ja pyrin sopeuttamaan vauhtini hitaampien vauhtiin, mutta kiusallaan hidastelevat ovat asia erikseen.

Itsellä tulee vuodessa noin 40000km josta yli puolet moottoritiellä. Oma ajotapani on yksi yhteen polvipetterin ajotavan kanssa. pitkien vilkuttaminen on täysin turhaa enkä moiseen ole käytännössä syyllistynyt.

Tämä on kuitenkin tapahtunut jo muutaman kerran - joka kerta syyllinen on ollut joko 70+ vuotias mies tai sitten kauniimman sukupuolen edustaja. Eli ajetaan moottoritien vasenta kaistaa vaikka yhtään autoa ei ole edes näkyvissä edessä ja lisäksi vaihti on noin 20-30km/h alle rajoituksen. Kyllä sillon laitetaan pitkät päälle ja torveakin voi ja pitää painaa. Käytännössä aina joutuu kuitenkin moisessa tilanteessa rikkomaan lakia ja painamaan oikealta ohi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käytännössä aina joutuu kuitenkin moisessa tilanteessa rikkomaan lakia ja painamaan oikealta ohi.
Ainakaan tavallisella kaksikaistaisella tiellä ei ole lain vastaista ohittaa oikealta puolelta. Onko moottoritiellä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös