Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 992 359
  • 12 249

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiittäminen

On perin selvää, että toisen ihmisen tehdessä vastikkeetta mitä tahansa, mikä itseä hyödyttää tavalla tai toisella, pitää häntä tästä kiittää. Väistäminen, tilan antaminen, oven auki pitäminen, jonossa eteen päästäminen, suojatiellä huomioiminen tai mikä tahansa pieni palvelus on eittämättä kiitoksen arvoinen.

Terve järki sanelee hyvien käytöstapojen ohella sen, milloin kuuluu kiittää. Mieluummin liian usein kuin liian harvoin. Ystävällisyys liikenteessä on kadonnut jonnekin. Saisi tulla takaisin!

Liikenteessä kiitän kun joku antaa minulle tietä kun hänen ei vallitsevissa olosuhteissa tai varsinkaan sääntöjen mukaan niin kuuluisi tehdä (esim. jos joskus harvoin joudun tunkemaan keskelle toisen kaistan jonoa esim. tietyömailla, ruuhkissa...) Samoin odotan eteeni tunkevan kiirehtijän kiittävän minua jos hänet siihen ystävällisesti lasken.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kuvaavaa, että kun päästän suojatien päässä ihmettelevän jalankulkijan, lakien mukaan, menemään ensin, nämä usein kiittävät. Varsin hupaisaa kiittää toista siitä, että tämä noudattaa lakia.

No jos kiittäminen vituttaa, niin johan on saatana mallillaan. Niitä omaan napaansa tuijottelevia autoilijoita on ihan tarpeeksi. Jos joku osoittaa ottavansa myös autottomat ihmiset huomioon, olen siitä hyvilläni ja varmasti myös kiittelen. Älä siis satu samalle suojatielle, voin hyvällä säkällä pilata loppupäiväsi aiheettomalla huomioimisellani.

Ja nythän se sitten selvisi miksi lapset ovat nykyään niin kiittämättömiä. Vähemmästäkin, jos kaltaisesi juntit opettavat olemaan kiittämättä.

Kiitos? Mitä vittua?!?
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Kuvaavaa, että kun päästän suojatien päässä ihmettelevän jalankulkijan, lakien mukaan, menemään ensin, nämä usein kiittävät. Varsin hupaisaa kiittää toista siitä, että tämä noudattaa lakia. Hieman sama kuin kiittäisi jokaista vastaantulijaa siitä, että nämä eivät lyö puukolla.

Ehkäpä tuo kiittäminen polveutuu siitä, että noita kevyen liikenteen suhteen päteviä lakeja autoilijat noudattavat verrattain harvoin. Vähän vastaavaa, kuin jos huonosti käyttäytyvä kakara kerrankin tekisi jotain oikein. Onko väärin kehua ja kiittää?

Kaikesta sitä nuristaankin (perkele) :)
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Ehkäpä tuo kiittäminen polveutuu siitä, että noita kevyen liikenteen suhteen päteviä lakeja autoilijat noudattavat verrattain harvoin. Vähän vastaavaa, kuin jos huonosti käyttäytyvä kakara kerrankin tekisi jotain oikein. Onko väärin kehua ja kiittää?

Kaikesta sitä nuristaankin (perkele) :)

Tästäpä juuri onkin kyse. Liiikennesäännöt tuntevia / niitä noudattavia autoilijoita on Helsingissä sen verran harvassa, että kohdalle osuessa sitä ihminen hämmästyksissään kiittää.

Nurinani kohdistui henkilöihin jotka eivät kunnioita Suomen lakeja. Kuten itsekin viittasit, tuo kiittely on vain hupaisa todiste asioiden tilasta. Jos kirjoituksestani saa kuvan, että minua harmittaa kiittely sinänsä, saattaa kyseessä olla kalinasta ja älinästä johtuva häiriö tulkitsijan tulkintaolosuhteissa. Tiedä häntä - know the tail.

Huonosti käyttäyvien autoilijoiden vertaaminen huonosti käyttäytyviin kakaroihin on kieltämättä osuvaa jonkinlaisen kypsyyden metaforana. Toisaalta taas lapsi ei ole oikeustoimikelpoinen eikä samalla tavalla vastuussa lain edessä kuin aikuinen jolla sattuu vielä olemaan hallussaan värkki jolla väärissä käsissä saadaan tarvittaessa aika pahaa jälkeä aikaan ja jonka puikkoihin ei pääse ilman asianmukaista koulutusta ja lisenssiä.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Kyllä vituttaa tämmöisellä kelillä ihmisten tyhmyys. Mikä helvetti siinä on, että pitää roikkua aivan perseessä kiinni. Jarrutusmatkat kun ovat pienilläkin nopeuksilla varsin pitkät nyt.

Toinen asia mikä vitutti tänään oli nämä urpot Lahden moottoritiellä (ja yleisesti sadekelillä) jotka ohituksen jälkeen tulevat aivan saatanan lähelle eteen. Vaikka tie olisi tyhjä. Pari kertaa kävi tänään näin ja toisella kerralla oli pakko lisätä vauhtia ja mennä tästä urposta ohi ja toisella kerralla tiputin suosiolla nopeutta, että jäin vähän kauemmaksi. Tällä hetkellä räntäsade oli alkanut ja näkyvyys oli aivan nollassa. Mukavahan se on kun edellä ajavasta näkyy vain punaiset perävalot.
 

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sama kuin JuViilla. Varsinkin jos on joskus vaivautunut pesemään itse auton vimosen päälle, niin kyllä pistää vituttaan kun välittömästi ohituksen jälkeen kiilataan samalle kaistalle vaikka takaa ei tule ketään ja tyhjää baanaa edessä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Nyt kun noi sateet on meillapain taas alkaneet, niin vituttaa namat autoilijat... Meinaan on kolme asiaa, jota jenkkilainen autoilija ei osaa:

1) Valot paalle kun sataa, jumalauta!
2) Ryhmittyminen motarille. Ei sielta tartte tulla heti motarille, kun "on ramp:in" yhtenainen viiva loppuu. Pankaa nyt edes 50mph lasiin ensin, -ttu!
3) Mika helvetti siina on, etta varsinkin naisilla on hirrrvee kiire sinne motarin vasemmalle kaistalle, vaikka ohittaa ei ole edes tarkoitus, saatana? Vedetaan siina vasemmalla kaistalla alinopeutta, eika MINKAANLAISTA tarkoitustakaan ajaa missaan muualla. Noita taytyy sitten liikeneturvallisuutta vaarantaen ohitella oikealta puolelta.

Pitaako Suomesta asti tulla ja opettaa teita vitun ylipainoisia tukkalaitteita ajamaan???!!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Missä tämä "hesassa ei osata ajaa autolla" jengi nyt on?

Jermu on kova jermu.

Muualla Suomessa tapahtuu kerran vuodessa ketjukolari ihmisten tyhmyyden vuoksi, kun taas Helsingissä tyhmät ihmiset kolaroivat joka viikko pari kertaa. Tosin onhan teillä siellä paljon enemmän niitä tyhmiä ihmisiä, joten sikäli ymmärrettävää.

PS: hesassa ei osata ajaa autolla.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
3) Mika helvetti siina on, etta varsinkin naisilla on hirrrvee kiire sinne motarin vasemmalle kaistalle, vaikka ohittaa ei ole edes tarkoitus, saatana? Vedetaan siina vasemmalla kaistalla alinopeutta, eika MINKAANLAISTA tarkoitustakaan ajaa missaan muualla. Noita taytyy sitten liikeneturvallisuutta vaarantaen ohitella oikealta puolelta.

Pitaako Suomesta asti tulla ja opettaa teita vitun ylipainoisia tukkalaitteita ajamaan???!!

Heh. Juuri tänään tapahtui leppävaaran kohdilla kehällä seuraavaa. Nainen tuli pysäkkien (leppävaaran tuntevat tietävät. siinä sellon kohdilla mutta toisella puolella kehää) puolelta suoraan toisen auton eteen ensin oikealle kaistalle ja meinasi samantein pamauttaa meikäläisen kylkeen mutta refleksit pelastivat tällä kertaa.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu

Tuo Linnanmaan ramppi on kyllä uskomattoman typerästi suunniteltu noin vilkkaaseen paikkaan. Joka helvetin aamu motarin oikea kaista seisoo tuosta rampista n. kilometrin päähän asti ja silti urpot Volvoilla ja Bemareillaan kaahaavat vasenta kaistaa kuin heikkopäiset ja yrittävät kiilata paikallaan seisovaan jonoon lopulta tukkien sen vasemmankin kaistan täysin. Kiire näyttää IT-nörteillä olevan töihin.
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En vittu käsitä tätä motarilla. Itse ollaan juuri ohittamassa (täys-perävaunu)rekka, joka ajaa about 90km/h. No eikös siinä samalla perään tule vähintään 150km/h bemarikuski, joka tunkee lähes takalasista sisään. Onko se niin vaikeaa hahmottaa sitä edessä ajavan nopeutta, vai mikä tässä on ongelma?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
En vittu käsitä tätä motarilla. Itse ollaan juuri ohittamassa (täys-perävaunu)rekka, joka ajaa about 90km/h. No eikös siinä samalla perään tule vähintään 150km/h bemarikuski, joka tunkee lähes takalasista sisään. Onko se niin vaikeaa hahmottaa sitä edessä ajavan nopeutta, vai mikä tässä on ongelma?

Se kun sinä hidastelet edessä. Tämähän selvitettiin aukottomasti tuossa joku aika sitten käydyssä keskustelussa.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
H:gissä taitaa olla maan junteimmat autoilijat mitä tulee kykyyn noudattaa liikennesääntöjä jalankulkijan väistämiseksi silloin kun tämä on suojatiellä tai sille astumassa.

Ihan hyvin sieltä pääsee. Tänään aamulla laskin 34 ohikaasuttavaa autoa, sitten heti tuli tilaa. Kun 100 metrin päässä palaneiden punaisten jonon pää saavutti suojatien. Kaikkien oli pakko päästä kiinni siihen jonoon viimeisen autoon ilman turhia pysähdyksiä niden outojen valkoisten viivojen kohdalla.

Oma käytäntö suojatien käyttäjien turvaksi on pysäyttää 12,4-metrinen ajoneuvoni poikittain kahdelle kaistalle. Neuvokkaimmat autoilijat pääsevät koukkaamaan ratikkakiskojen kautta jalankulkijoiden päälle, edelleen kiirehtiessään seuraaviin punaisiin valoihin.

Päivän erikoismaininta Itäväylän suurelle seikkailijalle. Surffaus alkoi Kulosaaressa Stadin valojen siintäessä: keskikaista - vasen kaista - keskikaista - oikea kaista - keskikaista. Kun auto saapui takaisin vasemmalle kaistalle, ajattelin arvonnan päättyneen ja uskaltauduin läheisyyteen. Kulosaaren sillalla vauhti tippui 50km/h kun ihmeteltiin jänniä opasteita missä oli nuolia, eri suuntiin!! (Oikeastihan kaikki näyttävät suoraan, mikähän oli navigaattorin ohjeena seuraavaan risteykseen) Hyvä asia oli, että sain oman vauhdin pois, sillä sitten kuski PYSÄYTTÄÄ auton vasemmalle kaistalle ja alkaa kurkkimaan takaikkunasta kuin parkkiruudusta lähtiessä onkohan muita tienkäyttäjiä tulossa. Siinä sitten hetkinen istutaan odottelemassa tuleeko keskikaistalle riittävästi tyhjää että sinne pääsee kiihdyttämään seisovalla lähdöllä. Onnitteluni esimerkillisen turvallisesta kaistanvaihdosta!
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästäpä juuri onkin kyse. Liiikennesäännöt tuntevia / niitä noudattavia autoilijoita on Helsingissä sen verran harvassa, että kohdalle osuessa sitä ihminen hämmästyksissään kiittää.
Hienosti sait kytkettyä Helsinki-vastaisuutesi viestiin. Voitko samantien kertoa, missä päin Suomea tilanne on jollain lailla poikkeava parempaan suuntaan? Väitän asian olevan jopa päin vastoin. Vaikka Helsingissä n. 75 % autoilijoista on tilannetajuttomia moukkia, täällä sentään löytyy se neljännes joka on tottunut ajamaan kaupungissa. Helppoahan jossain Kuoreveden taajamassa on pysähtyä sen ainoan suojatien eteen. Silti olen sitä mieltä, että myös täällä pitää pysähtyä jokaisen 10 metrin välein olevan suojatien eteen, jos jalankulkija on tulossa yli. Kunhan se oikeasti on tulossa yli eikä vain päivystä siinä odottamassa oikeaa hetkeä. Stadilaisille jalankulkijoille onkin parempi antaa tietä, kun ne tietävät oikeutensa ja osaavat toimia sen mukaisesti.

Osoittaa a) käytöstapojen puutetta ja b) junttimaisuutta, jos ei voi heilauttaa kättä sellaiselle, joka kohteliaasti antaa tietä. Vaikka sitä tapahtuisi jokaisella suojatiellä, se käsi ei siitä liikaa kulu, jos sitä vähän heilauttaa. Itsekin annan autoilijana mielummin tietä jalankulkijalle, jos jalankulkija jollain tavalla osoittaa arvostavansa tätä.

Suomalaisten junttien perusongelma on juuri siinä, että katsotaan tilanteessa kuin tilanteessa, että ei tarvitse kiittää, jos toimenpide kuuluu toisen osapuolen velvollisuuksiin. Vakion kassaesimerkki oli loistava. Ei ihme, että Suomessa ei osata kiittää ja täällä esiintyy paljon masentuneisuutta ja pahaa oloa, kun joillakin on tuollainen ajatusmaailma.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Hienosti sait kytkettyä Helsinki-vastaisuutesi viestiin. Voitko samantien kertoa, missä päin Suomea tilanne on jollain lailla poikkeava parempaan suuntaan?

Ensimmäistä kertaa muutoin JA:n historiassa sivuunkirjoittanutta moititaan Helsinki-vastaiseksi. Yleensä tilanne on ollut hieman toisin päin, aiheesta.

Tuon kiittämisjutun väänsin jo kertaalleen huolella rautalangasta, kun alkuperäisen kirjoitukseni pointti näytti joillakin karkailevan mopon mukana minne lie. Jos ei aikuinen ihminen sitä sen jälkeenkään ymmärrä, katson tehneeni voitavani.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereella, Kalevantien ja Iidesrannantien valoristeys. VW Passat laskettaa suoraan päin punaisia, eikä keltaisia edes näkynyt! Saatika idiootin jarruvaloja. Kun juuri sillä hetkellä ei ketään liikkunut siinä edessä, niin varmaan aatteli että hän voi siitä mennä, niin ei jarrupalat kulu.

Ja toinen aina yhtä raskas ilmiö on pysäkiltä lähtevien bussien väistäminen Hervannan valtaväylällä. (70 rajoitus)
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Kyllä ihmetyttää joidenkin kuljettajien täydellinen pelisilmän puute valoristeyspaikoissa. Jonon ensimmäinen saattaa olla jopa puolentoista autonmitan päässä suojatiestä. Valtaosissa valoristeyksiä on siellä risteyksen toisellakin puolen ne valot nähtävissä. Ja onpa myös sellaisiakin paikkoja, jossa on sitä jonon ensimmäistä varten olemassa ne pikkuvalot. Vaan ei... pitää jättäytyä sinne kauemmas, että voi kurkkia niitä edessä ylhäällä olevia valoja. Tätä näkee yllättävänkin paljon tapahtuvan.

Jokuhan tietysti tuohon lohkaisemaan, että "kyseinen risteysalue ei ole sille kuskille tuttu". Osin se varmaan noin onkin, mutta ei sekään silti selitä täysin moista käyttäytymistä. Varovainenhan liikenteessä pitää olla, mutta jos tuo liikennekäyttäytyminen on yltiövarovaista, niin onko sekään sitten sujuvuuden kannalta hyvä asia?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään tuossa päivällä lähestyin oikealla kaistalla valoristeystä, jossa vasen kaista kääntyy nuolivaloilla vasemalle ja oikea kaista vihreillä oikealle tai suoraan. Vieressäni ajoi vasenta kaistaa harmaa auto, merkkiin en kiinnittänyt niin paljoa huomiota, että vielä sen muistaisin. Oikealla kaistalla punaisissa odotti yksi auto ja meidän lähestyessämme valoja vaihtui oikean kaistan valot vihreäksi (nuoli jäi punaiseksi). Vasemman kaistan sankari heitti n. 2 metriä ennen risteystä vilkun oikealle ja ajoi vasemmalta kaistalta suoraan eteeni koukaten. Onneksi käännyin risteyksestä oikealle, muuten olisi saattanu kolahtaa, ihan vain piruuttani.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Vaimo juuri valotti liikkenneympyrissä urpoilevien ajatusmaailmaa ajamalla suoraan kolmion takaa ympyrää kiertävän eteen.
Hänen mukaansa mennä saa se joka kerkiää mihin väliin haluaa, koska ´kaikilla on kolmio ja kaikkien on siis väistettävä´.
Lohduttavaa tässä on se,että kaikki ympyröissä torveilevat eivät ilmeisesti ole muuten totaaliääliöitä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kyllä ihmetyttää joidenkin kuljettajien täydellinen pelisilmän puute valoristeyspaikoissa. Jonon ensimmäinen saattaa olla jopa puolentoista autonmitan päässä suojatiestä. Valtaosissa valoristeyksiä on siellä risteyksen toisellakin puolen ne valot nähtävissä. Ja onpa myös sellaisiakin paikkoja, jossa on sitä jonon ensimmäistä varten olemassa ne pikkuvalot. Vaan ei... pitää jättäytyä sinne kauemmas, että voi kurkkia niitä edessä ylhäällä olevia valoja. Tätä näkee yllättävänkin paljon tapahtuvan.

Yksi juttu mikä todella vituttaa ovat ne ääliöt jotka ruuhkassa ajelevat päin punaisia ja jäävät keskelle tietä tukkimaan toiset kaistat. Mitä tällä saavutetaan? Muuta kuin ikävä vitutus kanssa-autoilijoille ja entistä pahempi ruuhka.

On toki sellaisiakin risteyksiä, joissa voi hieman kikkailla niin että liikenne todella sujuu paremmin, mutta näissä jutuissa todella tarvitaan sitä pelisilmää.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Nyt on tunnustettava sellainen törttöily, ettei mitään rajaa. Nousin tänä aamuna bussiin niin kuin jokaisena muunakin arkiaamuna, kunnes huomasin tietä pitkin kirmaavan rouvashenkilön. Kyseinen rouva on tähän asti noussut juurikin samaan bussiin kuin minäkin jokaisena arkiaamuna monta viikkoa putkeen, joten ei tarvittu Einsteinia päättelemään, mihin hänellä oli kiire. Ja mitä menin tekemään? Peruutin bussin oven väliin ja estin sen sulkeutumisen!

Voiko ihminen olla näin pässi? Kyseisellä tempauksellani vein jokaisen samaan linja-autoon astuneen viattoman ihmisen elämästä vähintään 6-7 sekuntia. Tällä kertaa matkustajia ei ollut kuin kolmisenkymmentä, mutta ruuhkabussissa tuo tarkoittaisi kumulatiivisesti lähes 10 minuuttia! Ja vain sen takia, että yhden arviointivirheen tehneen rouvan ei tarvitsisi odottaa 20 minuuttia seuraavaa vuoroa.

Onneksi bussikuski antoi sentään meikäläisen kuulla suorat sanat, vaikkakin nekin olisivat saaneet olla ihan rehellisen tylyllä äänenpainolla lausuttuja. Nyt meni niin piilopottuiluksi, että tajusin niiden merkityksen vasta käytävää marssiessani.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Mites tää nyt käytännössä menee? Eli jos tiedän niinkin harvinaisen risteyksen, jossa joka päivä suoraan menevälle minulle vihreän vaihtuessa vastaantulijoista kaistojen yli vasemmalle nuolivaloilla kääntyvät tulevat ihan surutta punaisilla yksitellen vielä toisen ja kolmannen auton voimin läpi (huom, eivät tuki risteystä, menevät vaan siitä ihan normaalisti),

niin,

- jos siitä ykkönen silmässä kytkin pohjassa odottelen päästäkseni heti kun vihreät vaihtuvat, ja vedän kääntyjän apukuskin puolelta sisään

- jos siitä ykkönen silmässä kytkin pohjassa odottelen vain sitä, että vedän pitkät päällä, töötti pohjassa apukuskin puolelta sisään

onko näillä mitään eroa? Saisinko periaatteessa jälkimmäisestä sakot? Vai ensimmäisestä? Vai saisiko molemmat? Molemmista? Vai voisinko vedota johonkin? Vai onko vain viisainta odotella kytkin pohjassa tien vapautumista ja vaikkapa vaihtaa radiokanavaa sillä aikaa kun kiireisimmät menevät alta pois?

edit: ennenkuin joku kerkiää, niin en pidä kytkintä pohjassa aina valoissa. Ainoastaan silloin, kun poltan kytkintä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös