Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 991 238
  • 12 248

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Itseäni ärsyttää jalankulkijana se, kun autoilijat eivät anna oikeastaan ikinä tilaa suojatiellä.. Periaatteessahan kävelijä saisi painella missä välissä tahansa yli.. Siis suojatiellä.
 

Dave S

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, Sport, Wa1ld Royals

Löytyy tuohonkin motarilla oikealta ohittamiseen poikkeuksia eli totaalikieltoa ei sielläkään ole, silloi saa ohittaa oikealta...

Jos ajoneuvot ajavat jonossa
Jos ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle
tarkoitettuja ajokaistoja tai
Jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa.
 

Rocco

Jäsen
Itseäni ärsyttää jalankulkijana se, kun autoilijat eivät anna oikeastaan ikinä tilaa suojatiellä.. Periaatteessahan kävelijä saisi painella missä välissä tahansa yli.. Siis suojatiellä.

Itseäni yhtälailla vituttaa se, kun itse hidastaa suojatien eteen kun siellä jalkakäytävällä joku seisoo. Ja sitten kun pysähtyy ja katsoo jalaknkulkijaa että meneekö se tien yli niin ei. Seisoo vaan, tuijottaa takaisin ja sitten viittaa että "aja pois".

Totta kuitenkin on se, että jalankulkijoille ei kovinkaan moni tilaa anna, eikä edes hidasta. Itse joskus tarkoituksella olen astumassa suojatielle, jos jäen että autoilija tulee kovaa eikä meinaa huomata Toivottavasti edes säikähtävät siellä ratin takana, vaikken oikeasti yhtä askelta enempää otakaan.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Itseäni yhtälailla vituttaa se, kun itse hidastaa suojatien eteen kun siellä jalkakäytävällä joku seisoo. Ja sitten kun pysähtyy ja katsoo jalaknkulkijaa että meneekö se tien yli niin ei. Seisoo vaan, tuijottaa takaisin ja sitten viittaa että "aja pois".

Toikin on muuten tosi ärsyttävää.. Vaikka ei itselläni korttia olekaan, mutta olen silti auton kyydissä ollut ;) Kun auto hidastaa ennen suojatietä, mutta ei lähde liikkeelle ennen kuin auto pysähtyy kokonaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse varsinkin mukulan kanssa liikkuessa saatan useinkin jäädä jumimaan jalkakäytävälle, vaikka yksi auto tietä antaisikin, kas kun se toinen kaista saattaa jatkaa ajoaan ja lapsen kanssa tämä voi olla sangen vaarallinen yhtälö.
 

Betoz

Jäsen
Itseäni yhtälailla vituttaa se, kun itse hidastaa suojatien eteen kun siellä jalkakäytävällä joku seisoo. Ja sitten kun pysähtyy ja katsoo jalaknkulkijaa että meneekö se tien yli niin ei. Seisoo vaan, tuijottaa takaisin ja sitten viittaa että "aja pois".

Totta kuitenkin on se, että jalankulkijoille ei kovinkaan moni tilaa anna, eikä edes hidasta. Itse joskus tarkoituksella olen astumassa suojatielle, jos jäen että autoilija tulee kovaa eikä meinaa huomata Toivottavasti edes säikähtävät siellä ratin takana, vaikken oikeasti yhtä askelta enempää otakaan.
Mielestäni jälkimmäinen kappale on suuressa ristiriidassa ensimmäisen kanssa. Juuri tuollainen aiheuttaa kaikenlaisia väärinkästyksiä. Itse olen aina käyttänyt sellaista periaatetta, että jalankulkijana on helpompi pysähtyä ja nopeampaa käyttää pienet saumat hyväkseen - kunhan osaa lukea liikennettä oikein. Koko ikäni olen pk-seudulla asunut, monia ruuhkaisempiakin (liikennevalottomia) kohtia ylittänyt, mutta ikinä ei ole tullut väärinkäsityksiä tai tiukkoja tilanteita. Enkä ole myöskään ärsyyntynyt vaikka joskus vähän joutuisikin odottelemaan. Usein puolestaan ärsyttää, kun autoilija pysähtyy suojatien eteen vaikka voisi samoilla vauhdeilla painaa rauhassa ohi, jolloin minä pääsen ylittämään tien.

Autoilijana puolestaan annan monesti tietä, jos mennään pitkässä jonossa ja edellä menevän auton saa kiinni muutamassa sekunnissa, vaikka välillä päästäisikin jalankulkijan tien yli. Usein perässäkin tulee tolkuton jono, ja jalankulkija saattaa joutuisi odottamaan pitkän ajan ellei kukaan tee tilaa. Myös tenavat saavat usein tietä ihan periaatteen vuoksi. Muut voivat ihan hyvin odottaa sen muutaman sekunnin elleivät ennen minua ehdi ylittämään.

Näinä aikoina ärsyttää todella paljon ihmiset, jotka olettavat heidän tummien vaatteidensa näkyvän autoilijoille pimeässä. Käytetään niitä vitun heijastimia.

Nimimerkeille FreezingHell ja polvipetteri erittäin lämmin kädenpuristus. Viestien perusteella todellisia pelimiehiä, joita paljon autolla liikkuvana osaan arvostaa. Samalla toivon, etteivät nimimerkit Punainen vaara ja repe_joke ikinä satu samalle tielle kanssani. Todella rasittavia tapauksia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En minäkään pidä idiootteina rajoitusten noudattajia. Ainoastan niitä, jotka eivät ota toisia huomioon liikenteessä, ja joilla riittää oman ajelun ohella intoa / kykyä hankaloittaa toisten ajamista, edellä kuvattuen tarinoiden perusteella jopa tahallisesti.
Eli sinun mielestäsi on ihan ok käyttäytymistä moottoritievauhdissa ajaa muutaman metrin päässä toisen autoilijan puskurissa? Lisäksi valoshow:n avulla "komentaa" toista nostaman vauhti satasen alueella johonkin sataanneljäänkymppiin?
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseäni vituttaa yli kaiken ihmiset joita näkee joka päivä ainakain tuusulantiellä eli ajellaan tyytyväisenä vasenta kaistaa 90 km/h vaikka seuraava auto on jossain 7 km päässä. Sitten se ruuhka jota varten ollaan vaihdettu ajoissa vasemmalle kaistalle on jossain 17km päässä. Eikö sitä saatanan alinopeutta voisi körötellä joko oikealla kaistalla tai sitten mennä bussilla, jos noin paljon jännittää. Se on ihan ok, jos mennään vaikka sitten tasan satasta mutta ei alinopeutta vasemmalla kaistalla kiitos. Ei luulisi olevan heiltä pois, jos päästävät minut ajamaan hieman lujempaa.

Sitten nämä juustot jotka runkkaavat kehällä neljän jälkeen molemmilla kaistoilla kuun asennon mukaan. Ei se toinen jono vedä yhtään sen nopeammin vaikka se hetkellisesti siltä tuntuukin. Elleivät he onnistu vaihtamaan toiselle kaistalle niin roikkuvat parin sentin päässä omasta kontista kun yrität itse pitää edes kolmen metrin turvaväliä seuraavaan autoon.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viikko sitten ajeltiin maalle ja radiosta tuli juttua turvaetäisyyksistä. Kokeilin piruuttani ajaa niiden ohjeiden mukaan. Elikäs silloisella räntäsateella pitäisi edellä olevaan pitää turvavälinä sama matka metreinä kuin on nopeutta mittarissa. Vanhana golfarina arvioin moottoritiellä edellä olevaan sen sata metriä matkaa. On se aika huikea väli, kannattaa kokeilla ja miettiä. Hiukan eroa siihen kahteen autonmittaan, mikä lienee aika yleinen "turvaväli".

Btw. Moottoriteillä usein valotolppien väli on n. 50 metriä, joten niistä on hyvä aloittaa.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli sinun mielestäsi on ihan ok käyttäytymistä moottoritievauhdissa ajaa muutaman metrin päässä toisen autoilijan puskurissa? Lisäksi valoshow:n avulla "komentaa" toista nostaman vauhti satasen alueella johonkin sataanneljäänkymppiin?

Mistä kohdasta kirjoittamaani tekstiä löysit kohdan, joka tukee tuota päätelmääsi? Missä kohdin otin kantaa perässäroikkumiseen tai peräti sallin sen? Hiukan malttia toivoisin näihin puuskahduksiinkin. Minun ideaalimaailmassani tuollaisia tilanteita ei edes aiheudu, kun kaikki osapuolet ottavat toisensa huomioon.

Liikenteessä on monenlaista tyhmyyttä. Tahalliselle tyhmyydelle en löydä sympatiaa ollenkaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä kohdasta kirjoittamaani tekstiä löysit kohdan, joka tukee tuota päätelmääsi? Missä kohdin otin kantaa perässäroikkumiseen tai peräti sallin sen?
Koska näit asiaksesi kertoa tuohtumuksesi vauhdin hiljentamisesta perässä roikujien edellä, mutta et ollenkaan tuominnut perässäroikkumista niin totta kai oletin sinunkin olevan näitä pesäpallomaila peräkontissa ajelevia jouluvalomiehiä. Kerroithan tietäväsi hidastelijoiden olevan "virne korvissa" noissa tilanteissa eli siitä oletin että olet ollut noissa tilanteissa useinkin mukana...
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koska näit asiaksesi kertoa tuohtumuksesi vauhdin hiljentamisesta perässä roikujien edellä, mutta et ollenkaan tuominnut perässäroikkumista niin totta kai oletin sinunkin olevan näitä pesäpallomaila peräkontissa ajelevia jouluvalomiehiä. Kerroithan tietäväsi hidastelijoiden olevan "virne korvissa" noissa tilanteissa eli siitä oletin että olet ollut noissa tilanteissa useinkin mukana...

Eli kun et onnistunut löytämään sellaista tekstiä, niin kuvittelit. Ja ansiokkaasti jatkat tuota päättelyäsi edelleen.

Tästä kaikesta avautumisestasi päätellen sinun roolisi on tulla hidastelemaan sieltä oikealta vasemmalle kaistalle kovempaa ajavien eteen. Sinua kun ei teksteissäsi kiinnosta tuo toisen osapuolen rooli ollenkaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinua kun ei teksteissäsi kiinnosta tuo toisen osapuolen rooli ollenkaan.
Totta, siinä vaiheessa kun joku kusipäinen tyyppi vaarantaa muiden hengen esim. ajamalla törkeitä ylinopeuksia ja/tai roikkumalla liian lähellä edellä ajavan puskuria, niin minulla ei todellakaan ole yhtään kykyä taikka halua ymmärtää näiden henkilöiden päänsisäistä elämää.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Totta, siinä vaiheessa kun joku kusipäinen tyyppi vaarantaa muiden hengen esim. ajamalla törkeitä ylinopeuksia ja/tai roikkumalla liian lähellä edellä ajavan puskuria, niin minulla ei todellakaan ole yhtään kykyä taikka halua ymmärtää näiden henkilöiden päänsisäistä elämää.

Mutta silti vaan köröttelet siinä edessä?
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Tässä asiassa olen heavyn kanssa samoilla linjoilla. Jos minä ajan sitä +10 km/h ylinopeutta vasenta kaistaa ohittaen rekkaa tai paria, on ihan turha tulla siihen persuksiin vilkuttelemaan.

Kyse ei ollut alunperin siitä että ollaan valmiiksi ohittamassa, vaan siitä että mennään eteen vaikka huomataan takaa tulevan nopeammin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä asiassa olen heavyn kanssa samoilla linjoilla. Jos minä ajan sitä +10 km/h ylinopeutta vasenta kaistaa ohittaen rekkaa tai paria, on ihan turha tulla siihen persuksiin vilkuttelemaan.

Niin tai vaikka kymmentä rekkaa, joilla on tosin kaikilla sen verran etäisyyttä, että ohitus kokonaisuutena kestää 15 min. Ihan turha tulla taakse vilkuttamaan valoja, perkele minähän en anna tietä kenellekään hurjastelijalle?

(Vaikka itseäni ärsyttää suunnattomasti nämä vasemmankaistantukkijat, jotka eivät osaa / uskalla palata takaisin oikealle kaistalle, niin toki nämä oikean kaistan kautta koukkaavat kiilailijat ovat moninkertaisesti pahempia kusipäitä, sillä siinä on sentään kyse todella vaarallisesta toiminnasta, eikä ainoastaan itsekkyydestä / kusipäisyydestä / tyhmyydestä, kuten näillä vasemmalla kaistalla roikkujilla.)
 
Ihan vaan yleisenä pohdintakysymyksenä: Miksi on niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan?

Itsekin siis ajan etenkin motarilla vähän yli rajoituksen. Mutta ihan poikkeuksetta joka paikassa joku ajaa rajoituksesta riippumatta selkeätä ylinopeutta. Mistä moinen johtuu?
 

Rocco

Jäsen
Ihan vaan yleisenä pohdintakysymyksenä: Miksi on niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan?

Itsekin siis ajan etenkin motarilla vähän yli rajoituksen. Mutta ihan poikkeuksetta joka paikassa joku ajaa rajoituksesta riippumatta selkeätä ylinopeutta. Mistä moinen johtuu?

Varmaan sen takia, että uusilla tai edes uudehkoilla autoilla joku 80km/h könnääminen on turhauttavaa. Autot ovat ajettavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan sellaisia että kovempaakin voi ajaa huoletta. Varmaan siksi..
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tosin luotettavamman tuloksen olisi saanut ottamalla huomioon myös automerkin yleisyyden liikenteessä(siis paljonko ko. automerkkiä rekisterissä).

Nimenomaan. Näinhän tulos vääristyy melko paljon, koska joka toisella amiksella on jonkinlainen Bemari, Toyota tai Opel. Ja Volvolla ajavat nyt ovat niin Volvolla ajavia, että luonnollisesti hekin kärkeen menevät. Onhan Volvoja toki paljon Suomen teillä.

Ei mitenkään maata mullistava tutkimustulos tämäkään. Onneksi pääsi kuitenkin lehteen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Onkos joku tietynlaisen auton omistaja kiksauttanu sun emäntää?

Ei tietääkseni. Nuo citymaasturin omistajat vain tuntuvat olevan se ihmisryhmä, joka ajelee kaikkein suurinta ylinopeutta motarilla. Taksit sitten kaikkialla muualla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös