Stadi vs. Helsinki vs. Lande vs. Skutsi

  • 57 663
  • 437

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Hemingway kirjoitti:
Kiinnostaisi myös tietää, mitä palveluilla käytännössä tarkoitetaan. Mitä sellaisia palveluja käytätte Helsingissä, joita ei ole saatavissa Tampereella, Turussa, Oulussa, Hämeenlinnassa jne.?

Julkisen liikenteen osalta: metroa ja spåraa. Nämä nyt tulevat ensimmäisiksi mieleen.

Kulttuuripalveluista ehdoton ykkönen on vuodesta toiseen jalkapallon kesäinen Hesa-Cup.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
AnaMasa kirjoitti:
Kiva nähdä kun Turku raastaa pelkällä olemassaolollaan helsinkiläisten itsetuntoa.

Just. Mistähän niitä turkulaisten takia huonoa itsetuntoa potevia stadilaisia löytyy, kun en ole sellaisiin koskaan törmännyt. Turku on valtaosalle joko yhdentekevä paikka tai se mesta, mistä julistetaan joulurauha. Olen sanonut jo aikoja sitten, että ottakoon Turku ihan rauhassa sen pääkaupunkistatuksen itselleen, niin ei tarvitse näitä itkemisiä kuunnella/lukea. Turku on ainakin pintapuolisesti tutustuttuna ihan OK mesta. Hienoja vanhoja rakennuksia, mitä nyt DDR settiä tungettu mauttomasti sekaan, mutta ihan sama ongelma on Helsingissäkin. Suomessa ei ole sinänsä mitään erityisen kehuttavaa kaupunkulttuuria ollenkaan, mutta Helsinki on ainoa kunnon kaupungilta edes tuntuva paikka ja sekin lähinnä vain kantakaupungin(=Stadi) osalta.

Itse rankkaan Helsingin ykkösmestaksi lähinnä nostalgiasysitä, eli puhdasta kotiseuturakkautta siis. Enkä silti koe ylimielisenä väittää, että Helsingin ja varsinkin pk-seudun ulkopuoliset alueet Suomesta ovat junttilaa ja/tai landea. Suomi on kokonaisuutena nuori maalaisten maa, piste. Turkua en tosin sinänsä ihan landena koe. Itseasiassa pidän alkuperäisten turkulaisten virolaistyylisesta vittumaisuudesta ja murteesta. Koen sen terveenä paikkakuntaylpeytenä.

Mitä tulee kaupunki vs maaseutu -asetelmaan yleisesti, niin ainakin tälläinen kaupungissa syntynyt, kasvanut ja elänyt kokee ihmisten paljouden vapauttavana ja tietynlaista yksityisyyttä tuovana tekijänä(jos nyt ei ole mediajulkkis), mikä voi tuntua heinähatun mielestä paradoksaaliselta. Se mikä joillekin on vastenmielistä pinnallisuutta tarkoittaa lähinnä sitä, että ainakin elämän omistaville ihmisille ei riitä kaupungissa aikaa kyräillä toistensa tekemisiä rasittavuuteen asti, vaan jokainen keskityy enemmän omiin juttuihinsa. Ja niitä oikeita frendejäkin pääsee kaupungissa valitsemaan hieman suuremmasta ringistä kuin landella.

Tietysti mökille Porvoon lähistölle on aina välillä päästävä, mutta se johtuu enemmän luonnonkaipuusta kuin maaseudun kylien/pikkukaupunkien kaipuusta. Tosin Porvoon vanhakaupunki on ihan viehättävä paikka vierailla sekin.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Analyytikko_ kirjoitti:
Julkisen liikenteen osalta: metroa ja spåraa. Nämä nyt tulevat ensimmäisiksi mieleen.
Miksei Lauttasaareen ole ikinä rakennettu ratikkalinjaa?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
MS kirjoitti:
Miksei Lauttasaareen ole ikinä rakennettu ratikkalinjaa?
Kyllä käsittääkseni Lauttasaaressa on aikoinaan ollut raitiovaunu, silloin kun se oli Tallbergin suvun yksityisomistuksessa. Kyseessä oli toki ns. hevosraitiovaunut.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jermu kirjoitti:
Niin, alkuperäiset turkulaisethan eivät tulleet Turkuun mistään, vaan se oli uusi rotu joka kehittyi evoluution seurauksena 1200-1300 –luvulla. Tämä kyllä selittäisi monia asioita.

Käsittääkseni asia on juuri näin. Muistaakseni asiaan liittyi vielä jotenkin turun edustalle haaksirikkoutunut laiva, josta eivät selvinneet maihin kuin laivan kokki ja rahtina ollut porsas.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
spertti kirjoitti:
K
Muistaakseni asiaan liittyi vielä jotenkin turun edustalle haaksirikkoutunut laiva, josta eivät selvinneet maihin kuin laivan kokki ja rahtina ollut porsas.

Eikös tuo ole legenda, mitä raumalaiset ja porilaiset kertovat toisistaan? Tosin aika samassa läjässähän nuo Turun kanssa ovat.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
spertti kirjoitti:
Käsittääkseni asia on juuri näin. Muistaakseni asiaan liittyi vielä jotenkin turun edustalle haaksirikkoutunut laiva, josta eivät selvinneet maihin kuin laivan kokki ja rahtina ollut porsas.

Minä taas olen kuulut että kyseessä on Ahvenanmaalainen kalastaja joka yhtyi hylkeeseen. Siitä Turkulaisten käytämä sana (ääni), Onk on tullut :)
 

Handyy

Jäsen
Analyytikko_ kirjoitti:
Julkisen liikenteen osalta: metroa ja spåraa. Nämä nyt tulevat ensimmäisiksi mieleen.

Kulttuuripalveluista ehdoton ykkönen on vuodesta toiseen jalkapallon kesäinen Hesa-Cup.
Kulttuuripalveluista ehdoton ykkönen on vuodesta toiseen Suomen MM-Ralli Jyväskylässä.

Muistan kyllä aiemmin tällä kaudella HIFK-JYP -ottelussa kun HIFK-pikkupojat huutelivat koko pelin ajan JYPin faniporukalle että "teillä ei ookkaan metroa". Hyvät naurut irtos. Siinä erätauolla sitten kyllä oikein mietin asiaa ja tuli mieleen että minkä takia meillä ei oo metroa. No meillä kun ei oo ruuhkia, voi ajella autolla kotiovelta töihin ongelmitta :)

Mutta joo, jos ihan tosissaan puhutaan niin eniten koko asiassa ärsyttää se, että jos joku ottelu on ollut värikäs paikallisseutu-maakunta -kamppailu eikä tulos jonkun tuomarin virheen yms. takia miellytä, menee ehkä se nanosekunti kun alkaa tämä väittely mistä ollaan kotoisin. Eiköhän käytännössä jokainen asu juuri siellä missä haluaakin asua, eli esim. minä Jyväskylän kupeessa enkä ikinä haluaisi asua Helsingissä mutta vastaavasti ei helsinkiläinen haluaisi asua Jyväskylässä. Jos juot KOFFia, et halua juoda Olvia. Jos juot Olvia, et halua juoda KOFFia. Noin vertauskuvallisesti siis, pilkkua ei tarvitse alkaa viilaamaan.

Mutta mitään tämä(kään) puhe ei tietty hyödytä, heti kunhan tänäänkin ihmiset heräilevät ja lätkäpuheet alkavat, niin taas se sama rumba on käynnissä.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Handyy kirjoitti:
Kulttuuripalveluista ehdoton ykkönen on vuodesta toiseen Suomen MM-Ralli Jyväskylässä.

Helmi. Siinähän sitä kyldyyriä onkin, kun auto-uunot kaahaavat joillain metsätaipaileilla tjsp ja valittelevat jälkeenpäin pikkutaajamaan pystytetyssä muoviteltassa jotta "poks, kaputt, samtink is proken". Lande ja Skutsi on ihan kivoja, mutta se sisäsiittoisuus ja sen navetan ja halkovajan välisen mutaisen maapläntin palvominen saa joskus huvittavia piirteitä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Itse olen viettänyt suurimman osan elämästäni lähellä Suomen muutamaa suurinta kaupunkia pk-seudulla ja samoin on tullut asuttua vähän pienemmissä paikoissa ja sitten Treelllakin.

Omasta mielestäni kysymys on eniten tottumisesta ja sen myötä kasvamisesta tiettyyn malliin. Esim. Turku, Tampere, Oulu ja varmaan muutama muukin vähän pienempi suurkaupunki tarjoaa aika pitkälle samat palvelut kuin Helsinki, toki jotain poikkeuksia löytyy, mutta ei niin merkittäviä että näissä voisi puhua mistään "paremmat palvelut" tapauksista. Kuitenkaan kyseessä ei ole mikään Pariisi vs Nantes kysymys tai Madrid vs Villarreal.

Sen sijaan jos on tottunut jonkun kaupungin menoon ja paikat ovat tuttuja on myös siellä asuminen tottumisen kannalta "se juttu". Ne jotka nyt liputtavat vain vaikkapa Helsingin nimeen ja muita kaupunkeja siinä sivussa haukkuvat landeiksi todennäköisesti eivät ole kovin kattavaa kuvaa saaneet Suomen muista suuremmista kaupungeista.

Itse viihdyn Tampereella paljon Helsinkiä paremmin, mutta esim. sukulaisia on Helsingissä ja itse kaupunkina Helsingissä on paljon hyviä asioita ja hienoja paikkoja. Joten itse kaupunkina en näe suuntaan taikka toiseen kovin suuria eroja. Täällä on vähemmän ruuhkia, toisaalta vähemmän ehkä kansainvälistä väriä ja keskusta-alue ei ole niin laaja, eikä julkisissa ole niin paljon vaihtoehtoja. Tosin mielestäni samalla sanottakoon että Tampereella kyllä bussit kulkevat enemmän kuin hyvin ja riittävästi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Handyy kirjoitti:
No meillä kun ei oo ruuhkia, voi ajella autolla kotiovelta töihin ongelmitta :)

Jyväskylän Voionmaankadulla on kyllä aamuisin ihan perkeleelliset ruuhkat. Nimim. vuosikaudet sitä töihin kelannut aiemmin
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
#12 kirjoitti:
Lande ja Skutsi on ihan kivoja, mutta se sisäsiittoisuus ja sen navetan ja halkovajan välisen mutaisen maapläntin palvominen saa joskus huvittavia piirteitä.

Tässä tuli esiin aika hyvin karrikoitu stadilainen ajattelumalli. Lande siinä mielessä, kuin sinäkin sen tunnut käsittävän, käsittää koko kehä kolmosen ulkopuolisen alueen ja siellä on aika paljon muutakin, kuin aitanpolulla astuskelevia emäntiä. Melkoisen monella stadilaisella on jossainpäin landea se halkovajalle johtava polku, mitä he palvovat paljon enemmän, kuin sitä asfaltoitua pihamaataan Eirassa.

Itselläni on sellainen käsitys, että meillä maalaisilla on useimmiten parempi käsitys Stadista, kuin stadilaisilla landesta. Tämä toki onkin luonnollista, kun Stadi on vain "yksi pieni alue", jossa jokainen meistä tulee poikkeamaan, mutta lande on miljoona erilaista aluetta, yhteisöä ja 4 miljoonaa elämäntarinaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ymmärtäähän sen, että suuri maailma pelottaa ja isot kerrostalot luovat turvallisuuden tunnetta heikolle itsetunnolle. Ne stadilaiset, joilla ei ole tätä ongelmaa, tietävät, että maailmassa on muutakin. On isompaa ja pienempää. Eikä kaikilla heillä ole edes kuopiolaisia sukujuuria. Eikä tarvetta nolata itseään lässyttämällä typeryyksiä jollain keskustelupalstalla.

Noista spedeistä huolimatta Stadi on kiva mesta ja oikeat stadilaiset ovat mukavaa jengiä.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
#12 kirjoitti:
Lande ja Skutsi on ihan kivoja, mutta se sisäsiittoisuus ja sen navetan ja halkovajan välisen mutaisen maapläntin palvominen saa joskus huvittavia piirteitä.
Helmi. Oikein hauskasti kirjoitettu, oikeasti. Joskin tällaisten hauskojen heittojen ja omien mielipiteiden paikkansa pitävyyttä olisi varmasti ihan hyvä itse kunkin Etelä-Suomeen jämähtäneen käydä aika ajoin katselemassa kehä III:n ulkopuolella. Tiedä, vaikka löytyisi mukavia ajanviettopaikkoja tai jopa uusi kotikaupunki. Esim. joku loma voisi olla ihan hyvä käyttää basic- etelänmatkan sijaan kotimaahan tutustumiseen ja käydä muutamassa muussa kaupungissa.

Itsekin tulen todennäköisesti tulevaisuudessa asumaan jossakin Helsingin ympäristössä, esim. työn velvoittamana. Onhan se ehdottomasti kansainvälisin paikka Suomessa, mutta ei muissa suurehkoissa kaupungeissa katukuvassa mitään järisyttävää eroa ole. Toki tungosta ja valinnanvaraa tietyissä asioissa on vähemmän, mutta väittäisin, että moni vain ehdottomasti Helsingissä mielellään asuva viihtyisi hyvin jossain muissakin kaupungeissa. Ainakin vielä muutaman vuoden Kuopio on kuitenkin minun asuin ja -kotikaupunkini.
 

Juuso74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Miksi kuka tahansa savolainen tai saamelainen on aina tervetullut Helsinkiin, mutta annas olla kun helsinkiläinen itse eksyy provinsseihin. Useimmiten selviää pelkällä vittuilulla, mutta on sitä meinannut useamman kerran tulla turpaankin ihan vaan sen takia missä sattuu asumaan. Tuskin esim. tamperelaisilla tai oululaisilla on tällaisia kokemuksia ympäri maata. Vai onko?

Helsingin ulkopuolella porukka selittää antaumuksella oman asuinpaikkakuntansa loistavuutta ja vittuilee surutta siitä millainen tämä kurja pääkaupunkimme on, vaikka kokemukset rajoittuisivat lähinnä Linnanmäkeen, Korkeasaareen ja Länsisatamaan. Ja jos helsinkiläinen erehtyy edes jotain negatiivista siitä paikkakunnasta sanomaan tai edes kehumaan omaa kotikaupunkiaan, niin helvetti on valmis.

Niin, itse olen syntynyt ja asun Helsingissä (kolmas kerta menossa), mutta suurimman osan elämästäni kuitenkin viettänyt sen ulkopuolella. Nyt olen kuitenkin vakaasti päättänyt ettei täältä enää lähdetä. Paitsi ulkomaille...
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Juuso74:lle: Itse olen alunperin kotoisin Tampereelta (sielä ensimmäiset 20v), opiskellut n. 4v Oulussa, sitten työskennellyt n. 5v Helsingissä ja noin 1,5v sitten palannut takaisin Tampereelle.

Kaikkialla olen ollut oma itseni, en ole kotipaikastani huudellut ja kaikkialla olen saanut hyviä ystäviä. Tupiin ei ole kukaan koskaan uhannnutkaan.

Samoissa paikoissa voi elää niin monella eritavalla.

Minusta kyse ei ole siitä mistä olet vaan siitä miten suhtaudut muihin ihmisiin.

ps. onko Tampere teille aidoille tsadilaisille lande vai skutsi?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juuso74 kirjoitti:
Miksi kuka tahansa savolainen tai saamelainen on aina tervetullut Helsinkiin, mutta annas olla kun helsinkiläinen itse eksyy provinsseihin. Useimmiten selviää pelkällä vittuilulla, mutta on sitä meinannut useamman kerran tulla turpaankin ihan vaan sen takia missä sattuu asumaan.
Lue esim. tuo #12 viesti hiukan tuosta ylempää ja tee ihan villi veikkaus, miksi helsinkiläisyyttään ei kannata ihan joka seurassa toitottaa ;)
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Juuso74 kirjoitti:
Miksi kuka tahansa savolainen tai saamelainen on aina tervetullut Helsinkiin, mutta annas olla kun helsinkiläinen itse eksyy provinsseihin. Useimmiten selviää pelkällä vittuilulla, mutta on sitä meinannut useamman kerran tulla turpaankin ihan vaan sen takia missä sattuu asumaan. Tuskin esim. tamperelaisilla tai oululaisilla on tällaisia kokemuksia ympäri maata. Vai onko?

Tämä tarina ei nyt liity sinuun tai suurimpaan osaan helsinkiläisiä mitenkään.

Minun ensi kosketukseni stadilaisiin oli varsin mielenkiintoinen. Joku 12 vuotta sitten oltiin silloisen kaverini kanssa odottamassa Varkauden juna-asemalla hänen serkkuaan, joka siis oli kotoisin helsingistä.
No juna tuli, ja kaverin serkkukin pääsi junasta pois. Kaveri esitteli minut serkulleen, ja tarjosin kättä tervehtiäkseni. No tämä vittuili jotain maalaisista, ja ei kätellyt. Ajattelin, että ompahan kummallinen sälli, mutta en sitten kaverilleni asiasta mitään maininnut.

Mentiin siinä sitten citymarkettiin, kun piti kuulemma limpparia saada. Limpparit käytiin ostamassa, ja suunnattiin pelikoneille. Siinä oli pelaamassa yksi koulusta tuttu tapaus, joka oli normaalikansalaista hiukan tukevampi.
Herra helsinkiläinen sitten päätti siitä ruveta soittamaan suutaan, ja homma meni molemmin puoliseksi vittuiluksi ja uhkailuksi.
Lopulta tuo homma meni siihen pisteeseen, että kaverin serkku ja tämä pelikoneille jo valmiiksi ollut tapaus ottivat miehestä mittaa kaupan ulkopuolella.
Homma ei onneksi mennyt painia pidemälle, mutta täytyy kuitenkin sanoa tällä helsinkiläisellä olleen varsin lentävälähtö Varkaudessa. Ei kerennyt varmasti 30 minuuttia "landella" olla, kun oli saanu tappelun pystyyn. Ja ihan vain sillä, että mies oli ihan täysi kusipää, ja toi sen esille parhaan taitonsa mukaan.

Pari tuommoista kaveria kun pyörii ympäri maakuntia julistamassa omaa parhauttaan, niin ei ole ihme jos ne normaalitkin helsinkiläiset joutuvat välillä painimaan maakunnissa.
Tosin noita tapauksia nyt löytyy jokaisesta kaupungista. Mutta yksi tuommoinen voi tehdä paljon tuhoa, kun muistetaan mitenkä vahvasti Suomessa elää erilaiset stereotypiat.
 

Jeffrey

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Tosin noita tapauksia nyt löytyy jokaisesta kaupungista. Mutta yksi tuommoinen voi tehdä paljon tuhoa, kun muistetaan mitenkä vahvasti Suomessa elää erilaiset stereotypiat.

Niin. Itse joudun painimaan hyvin harvoin, ehkäpä' kokonipuolesta. Ehkäpä vapaalla parikertaa vuodessa, ja duunissa sen toisen pari, mutta lähes aina kun painimaan olen joutunut niin on kyseessä ollut ulkopaikkakuntalainen kaveri. Ja itse en ole ikinä tappelua aloittanut. Skutsissa en ole tainnut tapella vielä elämäni varrella kertaakaan.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Helsinki on kiva kaupunki. Tai se on kesäisin kiva kaupunki. Talvisin siinä on samat viat kuin muissakin eteläsuomalaiskaupungeissa + että siellä on vielä märempää ja tuulisempaa. Synkkää.

Olen ennen pitänyt Helsinkiä syrjäisenä ja unohtuneena kaupunkina - ikään kuin koko kylmän sodan ikeen alle jääneen maan karuna symbolina. Vertailuna siis oikeisiin suurkaupunkeihin Euroopassamme.

Viime aikoina sekä Helsinki, että minun asenteeni ovat kehittyneet. Osittain asenteeni on muuttunut sen ansiosta, että asun ulkomailla. Olen oppinut arvostamaan koko kotimaata enemmän, siinä samalla myös (kesäisin) kaunista pääkaupunkiamme Helsinkiä. Helsinki on oikeasti hieno sekoitus tsaariajan venäläistä rakennuskulttuuria (ja vähän muutankin kulttuuria) ja länsimaista - nämä ja tuo "brezhneviläisyys" tekevät Helsingistä omaleimaisen verrattuna vaikkapa Köpikseen ja Tukholmaan. Merellisyys on läsnä Helsingissä vielä paljon selkeämmin, kuin edellä mainituissa skandinaavisissa pääkaupungeissa sekä matkailupuolella kilpailevissa Tallinnassa ja Pietarissa. Tosin se merellisyys on myös läsnä negatiivisessa mielessä: nimittäin se tuuli...

Niin se matkailu avartaa. Samaa se varmasti tekisi tietyille helsinkiläisille, jotka tuntuvat olevan oikeasti sitä mieltä, että Kehä III:n ulkopuolella ei ole elämää. Eräs tuttunikin väitti pokerilla, että Suomessa muualla kuin Helsingissä ei käy käytännössä ollenkaan ulkomaalaisia turisteja. Totuus on kuitenkin, että aika harva tulee Suomeen kaupunkilomalle - sehän olisi vähän sama, kuin että jos suomalainen lähtisi Saksaan ihan vain nauttimaan luonnon rauhasta. Keskivertoturistihan on pari päivää Helsingissä (sinnehän hän kuitenkin joutuu ekana Suomeen saapuessaan ;) ja jatkaa sitten jollekin mökille Järvi-Suomeen tai Lappiin.

Pääkaupunki vs. muu maa asetelma on melkein joka massa voimissaan, mikä kuuluu mielestäni asiaankin ja on ihan hauskaa. Joskus vain puheista heijastuu aito kunnioituksen puute, mikä on puhdasta junttiutta. Tätä junttiutta esiintyy yhtä paljon kummassakin osapuolessa (stadilaisissa ja maalaisissa).

Mutta metsäläisiähän me kaikki suomalaiset olemme, emmekä koskaan muuksi muutu. Olkaamme siis ylpeitä siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
BitterX kirjoitti:
Keskivertoturistihan on pari päivää Helsingissä (sinnehän hän kuitenkin joutuu ekana Suomeen saapuessaan ;)
Jos lentokentistä puhutaan, niin Helsingissähän ei tarkalleen ottaen ole kansainvälistä lentokenttää. Tämä fiksusti nimetty Hki-Vantaan kenttähän sijaitsee Vantaalla, joten sinänsä Suomeen saapuvan turistin ei ole mikään pakko käydä Helsingin maaperällä.
 

Jeffrey

Jäsen
BitterX kirjoitti:
Helsinki on oikeasti hieno sekoitus tsaariajan venäläistä rakennuskulttuuria

Olisi vieläkin hienompi, ilman sitä vitun 70-lukua. Rupesi oikeasti vituttamaan se kun näki minkälaisia rakennuksia esim. Hakaniemessä purettiin hienojen 70-lukulaisten rotiskojen alta.

Helsingin Sanomien sivuilta:

"Sarja esitteli Helsingin purettuja taloja ja niiden tilalla nyt olevia rakennuksia. Se kertoi erityisesti 1960- ja -70-luvun purkuvimmasta, jonka tuhot olivat paljon pahemmat kuin toisen maailmansodan ilmapommitusten hävitykset. Kaikki puretut talot eivät olleet rakennustaiteellisesti korvaamattomia aarteita. Niillä oli kuitenkin oma merkityksensä kaupunkikuvan elävöittäjinä."

Kuvat ei ole enää netissä, johtuen siitä, että ne on julkaistu kirjaksi: Puretut talot, sata tarinaa Helsingistä
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Simon kirjoitti:
Jos lentokentistä puhutaan, niin Helsingissähän ei tarkalleen ottaen ole kansainvälistä lentokenttää. Tämä fiksusti nimetty Hki-Vantaan kenttähän sijaitsee Vantaalla, joten sinänsä Suomeen saapuvan turistin ei ole mikään pakko käydä Helsingin maaperällä.

Niin, mutta kukaan ei kuitenkaan tiedä mikä vittu on Vantaa. Mutta, jos joku Suomeen lomalle eksyy, hän lukee melko varmasti, että Helsinki on maan pääkaupunki. Ja tutustuu siihen parin päivän ajan. Ja onhan se ihan tutustumisen väärti.

Ja lisäksi. Aika moni turisti tulee Suomeen omalla autolla. Silloin suurella todennäköisyydellä joutuu ekana Helsinkiin, kun Superfast:kin paukuttaa nykyään sinne.


Jeffrey kirjoitti:
Olisi vieläkin hienompi, ilman sitä vitun 70-lukua. Rupesi oikeasti vituttamaan se kun näki minkälaisia rakennuksia esim. Hakaniemessä purettiin hienojen 70-lukulaisten rotiskojen alta.

Pitää minunkin mielestä paikkansa. Silloin ei paljon vanhaa kunnioitettu, nyt monet 70-luvun rotiskot ovat suojeltuja.

Tavallaan kuitenkin ymmärrän suojelun. Antaahan ne Kekkostalotkin leimansa kaupungille. Kekkoslaisuus leimasi koko maata niin vahvasti, että pitäähän siitä jotain jälkipolvillekin jättää :-)

Sen Merihaan vois kyllä räjäyttää. Ydinvoimalakaan ei tekisi alueesta rumempaa, kuin se on nykyään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
BitterX kirjoitti:
Niin, mutta kukaan ei kuitenkaan tiedä mikä vittu on Vantaa. Mutta, jos joku Suomeen lomalle eksyy, hän lukee melko varmasti, että Helsinki on maan pääkaupunki. Ja tutustuu siihen parin päivän ajan. Ja onhan se ihan tutustumisen väärti.
Kyllä, näin on. Pitipä vain hieman halkoa hiuksia su-illan ratoksi.

Itse aiheeseen liittyen voisi todeta, että itselläkin on kokemuksia ns. maakuntamatkailusta ja siitä, ettei helsinkiläisyyttä pidetä kovin suuressa arvossa. Ainakin Jyväskylässä paikalliset känniteinit vittuilivat antaumuksella kuullessaan kotipaikkakuntani. Paitsi että tuolloin asuin Kirkkonummella ja silti mut laskettiin helsinkiläiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös