Sotilasarvo ja tehtävä

  • 84 896
  • 422

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
1. res. jääkäri
2. PSTK, raskassinkojoukkue (eli The Mustin kanssa ollaan tuttuja)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Lisättäköön tuohon sotilasarvolistaan sotilasarvoista ylin, Kirjuri, jonka arvon listaajat ovat unohtaneet, kenties vahingossa, kenties henkilökohtaisten kaunojensa takia. Myönnettäköön, että ajoittain Kirjuri tekee myös jopa Kenraalin tahdon mukaan, mutta se tapahtuu ainoastaan siitä syystä, että Kirjuri on äärimmäisen sosiaalinen ja mukava jamppa. Usein kuuleekin käytettävän termiä "Kuningaskirjuri", joka on varsin kuvaava ilmaus Kirjurin arvosta."

Muttamutta, mehän tuon arvojärjestyksen tuohon kirjasimme
->olemme kirjureita->kirjuri+sotilasarvo
->kirjuriupseeri > kirjurivilpertti
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sodassa ansioitunut neljän leijonan kenraali voi käsittääkseni vielä ylentyä/voidaan nimittää marsalkaksi. C.G.E. Mannerheim tästä tuoreempana esimerkkinä.

Myös ylenemiskieltoon voi joutua, kuten panssariprikaatin lääkintäluutnantti Lohiniemi.

[tornihuhu]
Tämä nappihirmu on myös portsarina ja oli aamuherätykseksi potkaissut jotain kaveria vastaanotolla päähän kun tämä oli kuulemma torkkunut. Oli tietenkin yrittänyt potkaista vain pään viereen, mutta ohi meni.
[/tornihuhu]
 

HOOPEEKOO

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti RaLu
Muutamia vastauksia:
- Puolen vuoden intin aikana ei korpraalia korkeammalle voi nousta, koska siinä ajassa ei johtajakoulutuksia käydä.

Lukuunottamatta Turhapuron Uunoa. :)

Jaa niin... Ite oon Kaartinjääkäri/Kranaatinheitinkomppania/tulenjohtue/ etäisyydenmittaaja
 

Spede#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tiedämpä tapauksen jossa eräs taistelija puolen vuoden palveluksen jälkeen pääsi kotiin alikersanttina. Tällä kyseisellä henkilöllä kyllä sattui kuolemaan tämän puolen vuoden aikana isä, äiti ja muistaakseni vielä mummo. Ei jäänyt enää ketään lähisukulaista henkiin niin olivat katsoneet että kaveri ei välttämättä pysty suorittamaan palvelusta loppuun. Tämä tietenkin poikkeustapaus. Eikä tarvinnut tulla enää takaisin kyseisen kaverin esim. parin vuoden päästä. Tiedä sitten onko muita vastaavia ollut.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Rekkamatruusi -armeijan selkäranka

Niin, itse olen arvoltani Matruusi ja tehtävänä ajaa yhdistelmä- ja kuorma-autoja.

Jos oikein tarkkoja ollaan, vannoin sotilasvalani Autosotamiehenä, mutta sotilaspassissa lukee Matruusi. Palveluspaikkana oli legendaarinen puolisotilaallinen rekkakerho 4ErAutoK Hämiksessä ja SlLaiv Upinniemessä, ryssien kasarmissa.

Mikäli sota syttyy, kuskailen kaiken karvaisia juippeja ja tavaraa eri kohteisiin ilmeisesti jossain rannikolla. Itse sotiminen kiinnostaa "vitunvähän".

Itse koen olevani armeijamme teräksistä selkärankaa.

Jos joku muuta väittää, niin kävelköön ja kantakoon itse kamansa.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti RaLu
Tämä kenraali-juttu pitää todella paikkaansa. Neljän leijonan kenraaleja/amiraaleja ei muistaakseni voi olla yhtä aikaa virassa kuin yksi eli puolustusvoimien komentaja.

Pitää paikkansa. Ja nimenomaan Suomen puolustusvoimain palveluksessa. Onhan Hågglund jossain EU-virassa, mutta taitaa olla eläkkeellä puolustusvoimista.

Maanpuolustuskorkeakouluun/-opistoon voi tietääkseni päästä alikessukin, mutta sitten pitää toimia ylikessuna vähintään puoli vuotta, jotta saa RUK:n korvattua. Korjatkaa jos olen väärässä.
 

Spede#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Köpi
Maanpuolustuskorkeakouluun/-opistoon voi tietääkseni päästä alikessukin, mutta sitten pitää toimia ylikessuna vähintään puoli vuotta, jotta saa RUK:n korvattua. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kyllä voi alikessukin päästä, mutta ei tarvi tuota ylikessuna olemista hoitaa. Alikessuille järjestettään käsittääkseni ennen MPKKn alkua erillinen kurssi joka pitää suorittaa jä tällä korvaavat tuon RUKn puuttumisen. Tuosta ajankohdasta en ole täysin varma mutta kuitenkin alikessut käyvät jonkun erillisen kurssin jossakin vaiheessa.Eli ei tarvitse olla ylikessuna missään.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti vilpertti
Lisättäköön tuohon sotilasarvolistaan sotilasarvoista ylin, Kirjuri, jonka arvon listaajat ovat unohtaneet, kenties vahingossa, kenties henkilökohtaisten kaunojensa takia. Myönnettäköön, että ajoittain Kirjuri tekee myös jopa Kenraalin tahdon mukaan, mutta se tapahtuu ainoastaan siitä syystä, että Kirjuri on äärimmäisen sosiaalinen ja mukava jamppa. Usein kuuleekin käytettävän termiä "Kuningaskirjuri", joka on varsin kuvaava ilmaus Kirjurin arvosta.

Kirjurista seuraava on Tasavallan Presidentti. Enkä tarkoita sitä orkesteria, vaan meidän Tarjaa.

Amen.

Res. tkm, kirjuri. SA-sijoitus: JoPo. (tarkoittaa johtoporrasta, eli toisinsanoen kenraalien kahvinkeittäjää)
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Vaasan veri ei vapise!!!

Res. Alik
VaaRPsto RT/MTRT
KIÖAU
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
>

Res > eli korpraali.

Varusmiesaikana olin peruskoulutukseltani tuliasemamies, erikoiskoulutukseni oli Sotkun pullakuski. Eli koko armeijan taistelumotivaatio on minun käsissä...

Kertauksissa uudelleenkoulutus kirjuriksi.

Eli olen Suomen armeijan motivaatio, muonavahvuus ja ruumiinlaskija. Vaviskaa edessäni.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Damien
Tietysti noi on rauhan aikana ja sodassa voi käsittääkseni ylentyä nopeastikkin ihan huippuhommiin?

Joo, sodan aikana eivät normaalit keinot ylenemiseen ole voimassa. Vaarini oli sodassa vapaaehtoisena ja sotilasarvona oli silloin korpraali, kuollessaan hän oli kuitenkin reservin vänrikki. Eikä varmaankaan käynyt aukkia tai rukkia tuota arvoa varten.

Poikkeus sotilasarvoissa on myös tämä lääkintämiesten juttu, jossa he nousevat jääkäristä/korpraalista/alikersantista/kersantista vänrikiksi, jos valmistuvat lääkäriksi yliopistosta.

Omat tiedot: reservin panssarimies, VMTK-toimihenkilö / varusmiestoimittaja. Varmasti yksi armeijan parhaita hommia, jolla olen saanut jopa korvattua opintoja yliopistossa kotiutumisen jälkeen.

Lohiniemen tuntien ei yhtään ihmetytä, että tyyppi olisi ylenemiskiellossa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Varusmiespalvelus on vielä kesken, mutta tällaiseksi taitaa jäädä

1. Jääkäri
2. pst-mies
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti FourForty

Poikkeus sotilasarvoissa on myös tämä lääkintämiesten juttu, jossa he nousevat jääkäristä/korpraalista/alikersantista/kersantista vänrikiksi, jos valmistuvat lääkäriksi yliopistosta.

Onkohan nyt aivan näin? Vaikka valmistuisi lääketieteen lisensiaatiksi varusmiespalveluksensa jälkeen, niin nousisiko sotilasarvo välittömästi? En oikein jaksa uskoa tähän. Uudelleensijoitus siitä tosin varmasti seuraisi.

Ai niin. Itse kysymys.

1. res. tkm
2. KaiTR / tulipatterin viestimies

edit: mokaus lainauksessa.
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
1. Res. Vääpeli

2. Apumekaanikko MG Bis-21 (IlmaVTK I/81)
- MG Käyttöryhmänjohtaja
- Tukikohtamestari
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti FourForty

Poikkeus sotilasarvoissa on myös tämä lääkintämiesten juttu, jossa he nousevat jääkäristä/korpraalista/alikersantista/kersantista vänrikiksi, jos valmistuvat lääkäriksi yliopistosta.

AFAIK, ei näin ainakaan rauhan aikana. Sodan aikana voisi onnistua intin jälkeen valmistuneelle lääkärille jotta saataisiin joukkueenjohtoon pieniruusuinen mies :p
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Viestin lähetti Sumu
1. Jääkäri/Rsksko-ampuja
2. PstK/JPr

Mustissa on munaa.

Jep näinhän se on..

Minä itse:
1. Alik
2. rj/PstK/JPr

Koskas Sumu siellä olit?? (itse palvelin 2/92)
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Jantteri-Pantteri
Onkohan nyt aivan näin? Vaikka valmistuisi lääketieteen lisensiaatiksi varusmiespalveluksensa jälkeen, niin nousisiko sotilasarvo välittömästi? En oikein jaksa uskoa tähän. Uudelleensijoitus siitä tosin varmasti seuraisi.

Näin on ainakin tyttöystävä, jonka veli on ollut lääkintämies ja opiskelee nyt lääkiksessä, minulle uskotellut. Mutta voi kyseessä olla väärinkäsityskin, tuon kummempaa tietopohjaa minulla ei asialle ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös