Sotilasarvo ja tehtävä

  • 85 110
  • 422

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Arvoni on alikersantti ja tehtäväni on johtaa viestiliikenneryhmää. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että ryhmäni varajohtaja on kersantti. Toinen, ei niin hauska yksityikohta on se, että olin kertaamassa puoli vuotta kotiutumiseni jälkeen. V*tutti suuresti, kun sain kutsun. Noh.. Onneksi siitä sentään maksettiin kohtalaisen hyvin. Kyseessä siis oli pakollinen kertaaminen. Eihän ne maksaa paskaakaan jos kyseessä on vapaaehtoinen kertausharjoitus.
 

Pantteri78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
1. Alikessun retku
2. LapITR / KvIt patterin tulenjohto

Sodan ajan sijoitus oli joku varalisä tms. Eli ei harmaintakaan aavistusta mihin kuulun. Sitä kun käy aukin "kahdesti" niin ei tiedä mistään mitään. Vaan eipä tuolla ole niin väliäkään.
 

manager78

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS, Suomen maajoukkueet
Jääkäri

Porin Prikaati, Tiedottajan apulainen (VMTK+esikunta)

Voin näin jälkeenpäin sanoa etten tehnyt intissä yhtään mitään. No morttiaika mentiin muitten mukana AUK:n alokasosastossa, mutta sen jälkeen pääsin Säkylän löysimpään hommaan josta olen ylpeä! Kuvasin kameralla muutaman hassun tapahtuman varuskunnassa sekä kirjotin pari juttua Porilainen-lehteen. Muuten aikani kului netissä surffailussa, syömisessä, nukkumisessa ,videoiden katselemisessa. Kävimme myös muiden vmtk:n jätkien kanssa välillä mm. raumalla muutamalla oluella. Enkä tarkoita mitään iltavapaita vaan kävimme monasti oluella keskellä päivää. Sotkussa saimme käydä mihin aikaan tahansa, aseet luovutimme pois jo alokasajan jälkeen. Syömässä kävimme milloin huvitti ja muodossa emme kävelleet alokasajan jälkeen.

Esimieheni, joka toimi tiedottajana prikaatissa oli todella reilu. Arvoltaan hän oli yliluutnantti.

Syy miksi pääsin tuohon hommaan oli lukiossa käymäni toimittajakurssi, jossa en tosin montaa kertaa paikalla ollut.

Alokasaikakaan ei mikään rankka ollut. Muistaakseni olin kolme yötä metsässä. Alikessut oli todella mukavia. Kaapitkin oli säkylässä tehty alokkaille valmiiksi. Varusteita ei siis tarvinnut itse hakea ensimmäisenä päivänä. Itse tosin jouduin vaihtamaan maiharit, koska olivat hieman liian isot.
 
Viimeksi muokattu:

Svitek

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK juniorijääkiekko
1. Alikersantti
2. IT-patterin vääpeli

Minulle kolahti ensimmäinen kertausharjoituskutsu vain vähän yli 3 kuukautta kotiutumisen jälkeen. 15 vuorokautta Rovajärvellä elokuussa hyttysten syötävänä. Sain onneksi tuolloin lykkäystä opiskelusyihin vedoten. Uutta kutsua ei sen jälkeen ole kuulunut, vaikka nyt voisi jo lähteä kokeilemaankin. Eka kertauskutsu ei paljon naurattanut.
 

taisto-74

Jäsen
Suosikkijoukkue
5.SS-Panzerdivision "Wiking" Regiment "Nordland"
1. Pioneeri
2. 2.PionK/PorPr/2/98

Erikoiskoulutus: taistelukirjuri
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Viestin lähetti manager78
Kaapitkin oli säkylässä tehty alokkaille valmiiksi. Varusteita ei siis tarvinnut itse hakea ensimmäisenä päivänä.

Koskakohan tällaista on tapahtunut? Ainakin vielä tammikuussa 2000 kannettiin ekana iltana varusteet säkissä varusvarastolta komppaniaan, jossa ne sitten laitettiin kaappiin muistaakseni jossain paperissa olleiden ohjeiden mukaan.
 

manager78

Jäsen
Suosikkijoukkue
FPS, Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti JimmyMac
Koskakohan tällaista on tapahtunut? Ainakin vielä tammikuussa 2000 kannettiin ekana iltana varusteet säkissä varusvarastolta komppaniaan, jossa ne sitten laitettiin kaappiin muistaakseni jossain paperissa olleiden ohjeiden mukaan.

Itse olin säkylässä 90-luvun loppupuolella. Silloin siellä oli kaapit tehty valmiiksi. On näköjään asiat sitten muuttuneet 2000-luvulla.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
1. Alikersantti

2. Radioautoryhmän johtaja

Armeijan olen käynyt TykPR:ssä Niinisalossa saapumiserässä 1/98.
 

Wolves

Jäsen
1. Rakuuna

2. Kirjurihan minä. Palvellut 1. Rakuuna Eskadroona, Lappeenranta
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Viestin lähetti Sumu
1. Jääkäri/Rsksko-ampuja
2. PstK/JPr

Mustissa on munaa.

True enough. Ei ole Mustin voittanutta...Apilas pääsee tosin aika lähelle :)

Itte oon:

1) pahainen alikessu

2) jääkärijoukkueen rsksko-partion johtaja
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
1. Res. kersantti

2. Tiedustelukomppanian viestiryhmän johtaja, tiedustelu-/sissiryhmän radisti
 

Lsh

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
1) Reservin kersantti

2) Panssaritykistön tulenjohtovaunun johtaja. Työvälineenä BMP-1.

Lisättäköön tähän, että meitin Bemarit olivat ehtaa venäläistä laatutyötä, eivätkä mitään Tsekinmaalla valmistettuja halpakopioita. Kertaamaan tekisi mieli pelkästään siitä syystä, että vaunulla rellestäminen on pirun romakkaa puuhaa.

"Bemari on metsän nopein pieneläin." kuten eräs kouluttajistamme tokaisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lupasin palata tähän ketjuun jo tammikuun aikana, mutta unohdin koko jutun. Kyseessä oli siis kaveri, joka kotiutui muistelemani mukaan reservin kokelaana. Hän näytti minulle passinsa, jossa todellakin luki kotiuttamisarvon kohdalla "kokelas (aseeton)". Hänet oli uhattu alentaa kessuksi, mutta asian mentyä eteenpäin oli vanhempi majuri käskenyt nuorempaa täyttämään papeihin aseettoman kokelaan arvon kotiutusta varten. Hänestä oli ehditty ottaa jo kuvakin (sen näin myös) vänskän nappien kanssa, joten koko show tapahtui käsittääkseni melko lähellä kotiutusta. Omin silmin nähdyn perusteella voin siis vakuuttaa, ettei juttu ainakaan hänen osaltaan ole legendaa.

Jonkun aikaa jälkeenpäin hän oli pyytänyt esikunnasta perusteluja menettelylle, koska oli itsekin alkanut ihmetellä asiaa intin loppuhässäköistä selvittyään. Hänelle olikin lähetetty jotain dokumentteja, mutta kopiot olivat sen verran (tahallisen?) epäselviä, ettei niistä ollut selvinnyt mitään uutta. Sen jälkeen hän on antanut asian olla.
 

Bailey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
1. Sotilasarvosi?
Tykkimies

2. Joukko-osasto ja tehtävä?
Helsingin ilmatorjuntarykmentti, Hyrylä.Tulenjohtoryhmän kuljettaja

Eli olen tykkimies joka ei periaatteessa ole koskenutkaan tykkiin(sergei),Masit ja SK-Sisut+viestintähärverlit(TASP yms) tuli kyllä tutuiksi :).Saapumiserä oli 1/99 ja palvelin 180vrk.
 
Viimeksi muokattu:

Spenroos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, JanPa
Viestin lähetti Ande

Myös ylenemiskieltoon voi joutua, kuten panssariprikaatin lääkintäluutnantti Lohiniemi.

[tornihuhu]
Tämä nappihirmu on myös portsarina ja oli aamuherätykseksi potkaissut jotain kaveria vastaanotolla päähän kun tämä oli kuulemma torkkunut. Oli tietenkin yrittänyt potkaista vain pään viereen, mutta ohi meni.
[/tornihuhu]

Minä taas kuulin miehestä sellaisen tornarin että hän olisi pitänyt aikanaan jollekin porukalle suksisulkeiset fillarivajan katolla. No yksi kaveri oli sitten pudonnut ja Lohiniemelle rapsahti tuo ylenemiskielto ja siirto varuskuntasairaalaan.

Kuulostaa kyllä niin uskomattomalta että tuskin on kovin todenperäinen juttu mutta on se niin hullu äijä että tokihan tuo on mahdollistakin.

Itse olen kuninkaallinen it-tykäri. Sodanaikana toimisin patterimme erään tykkiryhmän ammusmiehenä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Bailey: Ketä oli kouluttajina?? Patterin johtajana taisi toimia Ylil Vihulainen? Nykysin Kapteeni...

Niin... Korpraali
Hel ItR Hyrylä, 35 ItK 88, lataaja/tykkiryhmän varajohtaja.
Saapumiserä 1/00
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noi "tornarit" ovat kyllä varsin huvittavia juttuja. Tuossa syksyllä sain kuulla ainakin neljä erilaista versiota ns. "ei näillä nappuloilla"-huhusta, ja jokaisella kerralla tarinankertoja vakuutti tuntevansa henkilön/henkilöitä, jotka olivat olleet tapahtumahetkellä paikalla. Aika hauskaa, mutta eihän siinä ilkeä vauhdissa olevaa jutuniskijää keskeyttää ja todeta, että kuulin muuten eilen ihan saman jutun vain vähän muuteltuna.

Vähän meni aiheesta ohi joten kerrotaan nyt että miehistöön kuulun, ja vuoden palvelin.
 

cc_rider23

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ässät, San Francisco Giants
1. Reservin vänrikki

2. UudPr / Patterin päällikkö

Onhan näitä "tornareita" kuultu myös aika paljon. Dragsvikissahan on kuuluisa Sot.mestari Axberg, joka on kuulemma ampunut ruokalan kattoon, kun oli niin kova meteli ruokalassa. Toinen juttu oli, että kyseinen äijä oli ajanut fillarilla sivarit päällä portista sisään, ja kun sotilaspoliisi oli hakannut hampaat sisään, niin herra oli noussut ylös ja vetänyt lippaa ja kiittänyt hyvästä toiminnasta. Legenda äijä, 70 vuotiaan näköinen, vaikka ikää oli noin 35........
 

Bailey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Nickelbacl
Bailey: Ketä oli kouluttajina?? Patterin johtajana taisi toimia Ylil Vihulainen? Nykysin Kapteeni...

Niin... Korpraali
Hel ItR Hyrylä, 35 ItK 88, lataaja/tykkiryhmän varajohtaja.
Saapumiserä 1/00

Olin 2. patterilla..patterin päällikkö oli ylil. Kananen.Muita skappareita oli mm. Nissi ja Naumanen..
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Viestin lähetti Bailey
Olin 2. patterilla..patterin päällikkö oli ylil. Kananen.Muita skappareita oli mm. Nissi ja Naumanen..

Ahaa... No sekin on nykyään Kapteeni Kananen, jos et ollu asiasta tietoinen. Yhden sortin m****u sekin. Meillä oli Tukia, Ylimartimo, Siren ja joku kolmas just alottanu vänskä... Ei muista nimeä nyt...
 

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Viestin lähetti Ande
Myös ylenemiskieltoon voi joutua, kuten panssariprikaatin lääkintäluutnantti Lohiniemi.

[tornihuhu]
Tämä nappihirmu on myös portsarina ja oli aamuherätykseksi potkaissut jotain kaveria vastaanotolla päähän kun tämä oli kuulemma torkkunut. Oli tietenkin yrittänyt potkaista vain pään viereen, mutta ohi meni.
[/tornihuhu]

"Loharin" ylenemiskiellosta en itse kuullut ikinä mitään vedenpitävää, mutta miehestä riittää noita "tornadoja" yllin kyllin. Lisätään tähän pari, "ei-tornadoa". VKS:n aamuvastaanotolle taas kerran tulleet vempat (joukossa tietysti muutama oikeasti sairaskin) pääsivät pienimuotoiselle jumpalle ulos pakkaseen, kun porukka näytti hieman väsyneeltä. Eräällä leirillä vastaanotolle tulijoiden määrä läheni nollaa kun lääkintäluutnantti Lohiniemi ilmoitti kaikilta tulijoilta mitattavan peräsuolilämmön (been there, done that). Lohiniemi on kyllä oikeasti mies paikallaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös