Sijoitusvinkkejä?

  • 1 084 168
  • 6 077

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos olisi oikeasti tietynlaiset laskennalliset tunnusluvut tai kaavat joilla löisi indeksit säännöllisesti, niin indeksisijoittaminen ei noin suosittua olisi. Lisäksi, mitä jos näillä tietyillä kaavoilla laskettua yritystä ostettaisiin ylipainolla "indeksiin" ja se menee konkurssiin? Paras esimerkki tähän liittyen on mielestäni Talvivaara, lähes joka paikassa selitettiin että kyseessä on selvästi aliarvostettu yritys joka on vähintään potentiaalinen tenbäggeri, tietyt laskelmatkin tämän "todistivat". Miten sitten kävikään.

Joskus noihin (equal weight ETF) enemmän perehdyin, mutta totesin loppujen lopuksi sinänsä turhaksi ja ei noistakaan läheskään kaikki indeksiä voittaisi.

Ja suurin kysymys on että mistä tiedetään että mikä osake on yliarvostettu ja mikä aliarvostettu, oliko vaikka juuri tuo Talvivaara aliarvostettu? Helppo vastata nyt jälkikäteen.

Silti kaiken tämän jälkeen itsekkin olen vielä pohtinut että lisään salkkuun myös noita eri tavalla koottuja ETF:iä, mutta itsellä pysyy vielä tulevaisuudessakin pääpaino perinteisissä ETF:ssä.

Eli hyvä kirjoitus, kärkevästi kirjoitettu ja neuvoisin tuon lukijoita käyttämään itse paljon kritiikkiä tuon lukemisen suhteen.

Ja equal weight vs normal löytyy lontoon murteella huomattavan paljon juttua, jossain välissä noita pidettiin jeesuksen uutena tulemisena, mutta nyt mielipiteet ovat taas kääntyneet hieman.

JA ei se perinteinen ETF mielestäni ole täydellinen, mutta aika lähellä.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Tätä on varmasti kyselty jo moneen otteeseen, mutta olen ketjua seurannut ja en ole ihan selkeää vastausta vielä saanut omaan tilanteeseen. Eli tililläni on muutama tonni, jota voisin sijoittaa. Sain juuri vakipaikan eli rahaa tulee myös jatkossa ja sitä tulee sen verran että voisin tehdä joka kk tai kvartaali uuden talletuksen (riippuen mikä summa on minimi että kannattaa sijoittaa ilman, että kulut syövät liikaa sijoitettavasta summasta). Oma pankkitili on nordeassa ja he ainakin tarjoavat sijoituspalveluita, ilmeisesti vielä kohtuu kilpailukykyinen nordnettiin(?) verrattuna. Sijoituskokemusta ei löydy ja täten en lähtisi itse kovin mielellään ostamaan osakkeita.

Mitään pikavoittoa en etsi, vaan toiveissa olisi että rahat ovat kasvamassa hyvän tovin korkoa, jolloin pitkän ajan päästä rahaa olisi kertynyt mukavasti. Suuria riskejä välttelen vaikka se tarkoittaisi pienempiä voittoja (siksi myös en halua itse valkata osakkeita). Mitä vaihtoehtoja minulla on ja mitä itse suosittelisitte näistä lähtökohdista?

Ajattelin myös laittaa asp tilin yhdessä emännän kanssa, onko eri pankkien välillä eroja ehdoissa vaan onko sama laittaa tili myös nordeaan?
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyssäri verotuksesta... Myyntivoitosta maksetaan vero ja se on edes jotenkin selkeää. Mutta onko jotain summaa, jonka voi tehdä vuodessa verovapaasti? Muistelin että alle 1000€ voitosta vielä ei joituisi veroa maksaa, mutta en löydä vahvistusta muisteluilleni.

Osaako joku vahvistaa tai kumota asiaani?

Terv. Nappikauppias
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyssäri verotuksesta... Myyntivoitosta maksetaan vero ja se on edes jotenkin selkeää. Mutta onko jotain summaa, jonka voi tehdä vuodessa verovapaasti? Muistelin että alle 1000€ voitosta vielä ei joituisi veroa maksaa, mutta en löydä vahvistusta muisteluilleni.

Osaako joku vahvistaa tai kumota asiaani?

Terv. Nappikauppias
Ei se mene ihan noin vain niin, että jos sijoitusomaisuuden luovutusten arvo yhteensä on verovuodelta alle 1000 € saat pitää mahdolliset voitot verovapaasti (muistaakseni et vastaavasti mahdollista tappiota voi tällöin vähentää voitoista). Eli jos jouluna huomaa, ettei ole tehnyt yhtään myyntiä vuoden aikana, kannattaa välipäivinä myydä eniten voitolla olevaa osaketta tmv hiukan alle 1000 euron arvosta niin saa maksimihyödyn verovapaista voitoista.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kyssäri verotuksesta... Myyntivoitosta maksetaan vero ja se on edes jotenkin selkeää. Mutta onko jotain summaa, jonka voi tehdä vuodessa verovapaasti? Muistelin että alle 1000€ voitosta vielä ei joituisi veroa maksaa, mutta en löydä vahvistusta muisteluilleni.

Osaako joku vahvistaa tai kumota asiaani?

Terv. Nappikauppias

Linkistä Verohallinnon ohjetta:

Verohallinto > Kokonaan tai osittain verovapaat luovutusvoitot henkilöverotuksessa

@Sphinx edellä olevan ohjeen perusteella tuossa ei huomioida vain sijoitusomaisuuden luovutuksia, vaan kaikki luovutukset ellei niitä ole nimenomaisesti rajattu pois.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ostakaa Nokiaa, nyt (vielä) saa edullisesti.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osaisikohan täällä joku selventää minulle vanhojen puhelinosakkeiden arvon muodostumisen? Eli vanhoista puhelinosakkeista maksetaan nykyään jopa tuhansia (kuulopuhetta) euroja. Koska kiinteisiin puhelinliittymiin ei nyt olla ihan heti palaamassa, niin kiinnostaa miksi näiden osakkeiden hinta vain kasvaa. oikeuttaako vanha puhelinosake lunastamaan joitain uusia osakkeita vanhoilla ja halvoilla hinnoilla tms.?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Osaisikohan täällä joku selventää minulle vanhojen puhelinosakkeiden arvon muodostumisen? Eli vanhoista puhelinosakkeista maksetaan nykyään jopa tuhansia (kuulopuhetta) euroja. Koska kiinteisiin puhelinliittymiin ei nyt olla ihan heti palaamassa, niin kiinnostaa miksi näiden osakkeiden hinta vain kasvaa. oikeuttaako vanha puhelinosake lunastamaan joitain uusia osakkeita vanhoilla ja halvoilla hinnoilla tms.?
Puhelinosakkeet ovat puhelinyhtiöiden osakkeita toisinkun nykyiset kännykkäliittymät. Nämä yhtiöt maksavat osinkoja liiketoiminnastaan. Ja usein se liiketoiminta on muuta kuin puhelinyhtiöiden perinteistä liiketoimintaa. Joku Anvia on aika tunnettu viime aikoina pinnalla ollut tapaus.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Kiitokset vastauksesta. Jotain tällaista arvelinkin olevan taustalla. Tietenkin puhelinosakkeiden ostoilmoitukset pistävät silmään kun muita osakkeita ei ilmeisesti näin hamuta. Tietty monella puhelinosakkeen haltijalla ei välttämätti ole kattavaa tietoa omistamansa osakkeen todellisesta arvosta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tietenkin puhelinosakkeiden ostoilmoitukset pistävät silmään kun muita osakkeita ei ilmeisesti näin hamuta. Tietty monella puhelinosakkeen haltijalla ei välttämätti ole kattavaa tietoa omistamansa osakkeen todellisesta arvosta.
Nyt olet asian ytimessä. Varsinkin silloin kun HPY muuttui Elisaksi, niin noilla monet jobbarit tekijät todella kovat tilit mummojen kustannuksella. Yhdellä HPY:n puhelinosakkeella sai 150 kpl Elisan osaketta. Elisan osakkeen hinta oli vuosituhannen vaihteessa parhaillaan lähes kuutisenkymmentä euroa. 60 x 150 = 9000 euroa. Voin kertoa, että mummoille ei niistä maksettu sitä summaa..
Näiden hinta oli 90-luvun vaihteessa 3000-5000 markkaa ja mummoille niistä on maksettu ehkä 10 000 markkaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Osaisiko joku antaa vinkkejä, mihin kannattaisi nyt lähteä sijoittamaan, kun sijoittamisesta ei hirveästi kokemusta ole?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Riippuu kuinka paljon on sijoittamassa, mille aikavälille, kuinka paljon on valmis ottamaan riskejä sekä kuinka paljon haluaa aiheeseen perehtyä.

Indeksirahastot ovat helppo sekä kohtuullisen pienikuluinen tapa sijoittaa. Itse suosin niitä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Osaisiko joku antaa vinkkejä, mihin kannattaisi nyt lähteä sijoittamaan, kun sijoittamisesta ei hirveästi kokemusta ole?

Vakiovastaus, riippuu sijoitushorisontista ja riskinsietokyvystä. Jos horistontti on pitkä (=vuosia), osta osakkeita joiden osinkohistoria on hyvä ja johto on hyväksi todettu. Jos Helsingin pörssistä pitäisi mainita yksi osake johon olisi pakotettuna lyömään all-in niin se olisi Sampo.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ai tätä onnen päivää. Joskus nuorena onnistuivat myymään vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ja muutamana viime vuonna seurannut miten kulut syö lähes kokonaan tuotot. Menin vielä aiemmin tänä vuonna kysymään, että onko mitään mahdollisuutta irtisanoa ja vaihtoehdot taisi olla oma kuolema, oma eläköityminen, puolison kuolema tai avioero. Ei ole tuollaiset näköpiirissä joten jumissa oltiin. Nyt sitten tipahti kirje kotiin, että joutuvat muuttamaan korkotason vuoksi ehtoja sen verran, että jos ei hyväksy uusia ehtoja, voi irtisanoa ja nostaa sijoituksen pois kokonaan. Irtisanoin saman tien. Pidempään jo miettinyt, että noillakin rahoilla olisi sijoittanut sokkona nämä vuodet suoraan osakkeisiin ja olisi parempi tuotto ollut.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
En tiedä minkälaisista summista edellisen kirjoittajan eläkevakuutuksessa puhutaan, mutta jos tuon irtisanoo ja nostaa kaiken kerrallaan, siitä taitaa tulla aika kovia veroseuraamuksia, kun se verotetaan kaiketi ansiotuloina. Mitä enemmän nostaa kerrallaan sitä korkeampi tietysti veroprosentti.

Sinänsä on kyllä paskamaista, että noihin eläkevakuutuksen ehtoihin on voitu jälkeenpäin lakimuutoksilla kajota. Minullekin myytiin aikanaan eläkevakuutus, jota saa alkaa nostaa kun täyttää 60 vuotta. Mutta sittemmin on säädetty, että ensi vuoden alusta alkaen maksettuja eriä saakin alkaa nostaa vasta kun lakisääteinen eläkeikä koittaa. Ymmärrän, että uusia vakuutuksia voidaan myydä kulloinkin voimassa olevilla ehdoilla, mutta että jälkeenpäin muutetaan sopimusta, se on hanurista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nääh. Kannattaa sijoittaa vain sellaiseen, jonka saa muutettua rahaksi kun joutuu hankkimaan jotain pakollista, esimerkiksi lennot muualle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä minkälaisista summista edellisen kirjoittajan eläkevakuutuksessa puhutaan, mutta jos tuon irtisanoo ja nostaa kaiken kerrallaan, siitä taitaa tulla aika kovia veroseuraamuksia, kun se verotetaan kaiketi ansiotuloina. Mitä enemmän nostaa kerrallaan sitä korkeampi tietysti veroprosentti..

Pääomaverona menee ainakin ko. pankin mukaan mutta ärsyttävästi koko summasta. Onneksi pienet summat kyseessä.

Sehän tässä nyppikin kun ei voi hallinnoida rahoja tarpeen mukaan. Sekä kulut. Aikamoinen miinakenttä koko eläkevakuutus: Eläkevakuutuksen karmea totuus • Saituri
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Näistä eläkevakuutuksista piti kysymäni. Eräs lähipiirin eläkeläinen panikoi nyt kun hänen Suomi-yhtiönsä vapaaehtoinen eläkevakuutus siirtyy vuodenvaihteessa OP:lle. Kutsui sitä kaikkien aikojen parhaaksi sijoituksekseen. Hänelle pitäisi maksaa sitä vielä joitain vuosia ja nyt hän on saanut päähänsä että mahtaakohan tuo OP-kuvio vaikuttaa tuohon. Itse yritin vakuutella, että vakuutus varmasti siirtyy sellaisenaan sinne, koska näin myös lähetetyssä kirjeessa sanottiin, mutta kovin on skeptinen asian suhteen. Onko jollain näistä jotain muuta tietoa?
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Itse yritin vakuutella, että vakuutus varmasti siirtyy sellaisenaan sinne, koska näin myös lähetetyssä kirjeessa sanottiin, mutta kovin on skeptinen asian suhteen. Onko jollain näistä jotain muuta tietoa?

Mitä hän epäilee, että OP irtisanoo vakuutuksen ja maksaa kaikki ulos heti, vai että OP estää rahan maksamisen sopimukselle jatkoss? En kyllä osaa 100% varmuudella mutta ei kunpikaan vaihtoehto pitäisi olla mahdollinen, tai vaikka jompi kumpi toteutuisikin niin tuskin on syytä mihinkään paniikkiin koska saa sieltä sen ulos mitä kertynyt joka tapauksessa ja jos jo pitkään maksettu ja vain muutama vuosi jäljellä niin ei siitä mitään valtavaa tappiota tulisi.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mitä hän epäilee, että OP irtisanoo vakuutuksen ja maksaa kaikki ulos heti, vai että OP estää rahan maksamisen sopimukselle jatkoss? En kyllä osaa 100% varmuudella mutta ei kunpikaan vaihtoehto pitäisi olla mahdollinen, tai vaikka jompi kumpi toteutuisikin niin tuskin on syytä mihinkään paniikkiin koska saa sieltä sen ulos mitä kertynyt joka tapauksessa ja jos jo pitkään maksettu ja vain muutama vuosi jäljellä niin ei siitä mitään valtavaa tappiota tulisi.

Käsitin, että kuusi vuotta kuitenkin vielä jäljellä. Mullekin vähän epäselvää, mutta olen tulkinnut niin, että pelkää nimenomaan jotain sen tyyppistä ettei vanhaa sopimusta enää kunnioiteta ja maksut loppuvat. Sen verran olen noita lukemia nähnyt, että onhan se hänen peruseläkkeeseensä oikein mukava lisä ja ilmeisesti nyt sitten pelot ovat täysin vallanneet. Tässä toki vaikuttaa myös se, että ennen niin voimakas ihminen on nyt 70-vuotiaana selvästi aiempaa vaisumpi ja ihmisenä muuttunut. Juuri sen takia ei oikein haluaisi että hänellä näistä asioista olisi sen enempää huolia ja kovasti haluaisin rauhoitella asian suhteen.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Käsitin, että kuusi vuotta kuitenkin vielä jäljellä. Mullekin vähän epäselvää, mutta olen tulkinnut niin, että pelkää nimenomaan jotain sen tyyppistä ettei vanhaa sopimusta enää kunnioiteta ja maksut loppuvat. Sen verran olen noita lukemia nähnyt, että onhan se hänen peruseläkkeeseensä oikein mukava lisä ja ilmeisesti nyt sitten pelot ovat täysin vallanneet. Tässä toki vaikuttaa myös se, että ennen niin voimakas ihminen on nyt 70-vuotiaana selvästi aiempaa vaisumpi ja ihmisenä muuttunut. Juuri sen takia ei oikein haluaisi että hänellä näistä asioista olisi sen enempää huolia ja kovasti haluaisin rauhoitella asian suhteen.

Siis hänelle maksetaan eläkettä vakuutuksesta? Minä ymmärsin että oli tarkoitus vielä itse maksaa sopimukselle rahaa.

Siis eihän se nyt mitenkään ole mahdollista että OP lopettaisi eläkkeen maksun. Mitä silloin rahoilla jotka sopimuksella on tekisi? Kuittaisi itselleen vakuutuksilta. Tuo on täysin turha pelko, olisi täysin laitonta ja varmaankin petos.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Siis hänelle maksetaan eläkettä vakuutuksesta? Minä ymmärsin että oli tarkoitus vielä itse maksaa sopimukselle rahaa.

Siis eihän se nyt mitenkään ole mahdollista että OP lopettaisi eläkkeen maksun. Mitä silloin rahoilla jotka sopimuksella on tekisi? Kuittaisi itselleen vakuutuksilta. Tuo on täysin turha pelko, olisi täysin laitonta ja varmaankin petos.

Nimenomaan ja noin itsekin tuon näen. Luulen, että tuo ikääntymisen myötä tapahtunut henkinen muutos ja jonkinlainen pettymys Suomi-yhtiön alasajoon ovat laukaisseet pelkotiloja, jotka johtavat noihin ajatuksiin.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Ai tätä onnen päivää. Joskus nuorena onnistuivat myymään vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ja muutamana viime vuonna seurannut miten kulut syö lähes kokonaan tuotot. Menin vielä aiemmin tänä vuonna kysymään, että onko mitään mahdollisuutta irtisanoa ja vaihtoehdot taisi olla oma kuolema, oma eläköityminen, puolison kuolema tai avioero. Ei ole tuollaiset näköpiirissä joten jumissa oltiin. Nyt sitten tipahti kirje kotiin, että joutuvat muuttamaan korkotason vuoksi ehtoja sen verran, että jos ei hyväksy uusia ehtoja, voi irtisanoa ja nostaa sijoituksen pois kokonaan. Irtisanoin saman tien. Pidempään jo miettinyt, että noillakin rahoilla olisi sijoittanut sokkona nämä vuodet suoraan osakkeisiin ja olisi parempi tuotto ollut.
Oliko tämä OP:n eläkevakuutus? Kävin äsken itse OP:ssa irtisanomassa omat eläkevakuutusjärjestelyt, jotka olin nuorenä hölmönä hommannut. Vuoden vaihteessa sopimusehdot muuttuvat, että säästöjen nostoikä pompsahti 63 vuodesta 68 ikävuoteen. Itse olen tuolloin suurella todennäköisyydellä kiviaidan sisällä kasvamassa kukkaa. Vaikka sopimusehdot muuttuivat, OP katsoi että ehdot muuttuivat kolmannen osapuolen toimien johdosta, joten säästöt jäi kaniin ja on sitten nostettavissa perikunnan toimesta joskus. Enää en siis laita uutta rahaa eläkesäästöön, mutta kymmenen vuoden aikana sinne laitettu jokunen tonni tuonne eläkerahastoon jäi. Harmittaa.

Samalla kyselin pankilta, millaisia korkokattoja he kauppaisivat noin 100k€ asuntolainaan seuraavaksi 15 vuodeksi. Laskin, että 15 vuoden 3% korkokatto olisi maksanut minulle lähes 7500€. Jäi ottamatta.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Täällä taas, muutama kk sitten kyselin neuvoja ja paljon hyvää tulikin, mutta en silloin vielä tehnyt mitään päätöksiä.

Nyt on siis 4-5k rahaa sijoitettavaksi ja vahvasti ajattelin noita Nordnetin superrahastoja? Viimeisiä kysymyksiä ennen sijoitusten tekoa, kannattaako hajauttaa ajallisesti kuinka paljon (esim kahdessa kuukaudessa kaikki vrt viidessä kuukaudessa) ja kannattaako ostaa vain vaikka paria, vai kaikkia neljää (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska)

Toisella foorumilla joku mainosti myös noita ETF:iä, kannattaako laittaa mielummin niitä vai noita superrahastoja?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös