Sijoitusvinkkejä?

  • 1 080 715
  • 6 068

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Viimeisiä kysymyksiä ennen sijoitusten tekoa, kannattaako hajauttaa ajallisesti kuinka paljon (esim kahdessa kuukaudessa kaikki vrt viidessä kuukaudessa)
Tuskin tuolla on mitään merkitystä, vaikka rysäyttäisit kaikki kerralla. Ajallinen hajautus oleellista sitten jatkossa tai yleisesti jatkuvassa sijoittamisessa. Kun ostat tasaisesti vaikka kuukausittain, niin hyvät ja heikot ostoajankohdat tasapainottavat toisiaan. Tuskin tulee kuitenkaan 5 kk sisään niin suuria heilahduksia, että tuolla olisi tässä isoa merkitystä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Lukaisin tuossa keväällä että osakesalkun kannattaa olla väh. 500€ arvoinen ennen kuin se alkaa olemaan kannattava (hallinnointikulut ilmeisesti vievät kaiken tuoton). Aloinkin tässä miettimään kannattaako sijoittaa pienemmillä rahasummilla rahastoihin hiljalleen ja vasta salkun vahvistuttua alkaa hajasijoittelemaan osakkeisiin?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Lukaisin tuossa keväällä että osakesalkun kannattaa olla väh. 500€ arvoinen ennen kuin se alkaa olemaan kannattava (hallinnointikulut ilmeisesti vievät kaiken tuoton). Aloinkin tässä miettimään kannattaako sijoittaa pienemmillä rahasummilla rahastoihin hiljalleen ja vasta salkun vahvistuttua alkaa hajasijoittelemaan osakkeisiin?

Jos sijoitat pienillä summilla (alle 100€) niin indeksirahastoihin vaan, koska noissa ei ole ainakaan nordnetissä kaupankäyntikuluja. Jos ostat taas suoraan osakkeita, niin mieluiten kannattaa ostaa vähintään useilla sadoilla euroilla per ostos, koska muuten nuo minimikomissiot (nordnetillä 7€ helsingin pörssissä) nostavat ikävästi keskikurssia. Esimerkiksi jos ostat yhden Nokian osakkeen hintaan 4,5€ niin tuon yhden osakkeen hinnaksi muodostuukin se +11,5€. Ei hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Lukaisin tuossa keväällä että osakesalkun kannattaa olla väh. 500€ arvoinen ennen kuin se alkaa olemaan kannattava (hallinnointikulut ilmeisesti vievät kaiken tuoton). Aloinkin tässä miettimään kannattaako sijoittaa pienemmillä rahasummilla rahastoihin hiljalleen ja vasta salkun vahvistuttua alkaa hajasijoittelemaan osakkeisiin?

Jos osakkeita haluaa ostaa, niin toki ne välityspalkkiot on monessa paikkaa suhteessa pieneen sijoitukseen kovat. Esimerkikkinä monissa paikoissa minimi välityskulu on 8 euroa tai enemmän. Ainakin Nordeassa ne keväällä/kesällä muutti välityspalkkion niin, että se on korkeintaan 1% kaupankäynnistä. Eli 500 eurolle se olisi 5 euroa. Toki noi hallinnointikulutkin vaikuttaa, mutta aika monilla välittäjillä niitä ei ole tai tarpeeksi aktiivisella kaupankäynnillä ne välttää. Yleensä niitä mitataan kaupankäyntimäärillä ja useimmiten ne on hyvinkin maltilliset, sopien hyvin esimerkiksi kuukausisäästämiseen.

Välittäjillä on kyllä huimia eroja ehdoissa ja säännöissä. Kannattanee tutkia vaihtoehtoja.
 
Toisella foorumilla joku mainosti myös noita ETF:iä, kannattaako laittaa mielummin niitä vai noita superrahastoja?

Miksei ETF:ääkin, mutta kannattaa ottaa huomioon rahaston hallinnointikulu, tracking error, fyysinen replikointi ja verotuksellisesti tietysti kannattaa ostaa kasvuosuuksia.

Superrahastojen miinus on se, että maantieteellinen hajautus jää omasta mielestäni aika laihaksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos sijoitat pienillä summilla (alle 100€) niin indeksirahastoihin vaan, koska noissa ei ole ainakaan nordnetissä kaupankäyntikuluja. Jos ostat taas suoraan osakkeita, niin mieluiten kannattaa ostaa vähintään useilla sadoilla euroilla per ostos, koska muuten nuo minimikomissiot (nordnetillä 7€ helsingin pörssissä) nostavat ikävästi keskikurssia. Esimerkiksi jos ostat yhden Nokian osakkeen hintaan 4,5€ niin tuon yhden osakkeen hinnaksi muodostuukin se +11,5€. Ei hyvä.
Juu jotain tuollaista oletinkin sen olevan. Pitänee Nordnetistä noita rahastoja katsoa kun sinne tuli tili perustettua kuukausi pari takaperin. En kuitenkaan rahassa pyöri niin ajattelin ettei osakkeita kannata vielä juurikaan hankkia. Ainakin jos muut kulut ovat tuota luokkaa. Kiitos sinulle ja @Styge myös.
 

GeneRation

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juu jotain tuollaista oletinkin sen olevan. Pitänee Nordnetistä noita rahastoja katsoa kun sinne tuli tili perustettua kuukausi pari takaperin. En kuitenkaan rahassa pyöri niin ajattelin ettei osakkeita kannata vielä juurikaan hankkia. Ainakin jos muut kulut ovat tuota luokkaa. Kiitos sinulle ja @Styge myös.

Tässä on Nordeassa nykyään fiksu 1% palkkiokatto, eli kun ostat yhden Nokian osakkeen maksat 4,50c kuluja. Sama myydessä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En kuitenkaan rahassa pyöri niin ajattelin ettei osakkeita kannata vielä juurikaan hankkia. Ainakin jos muut kulut ovat tuota luokkaa. Kiitos sinulle ja @Styge myös.
No eihän noita ikinä yksitellen osteta, joten sikäli tuo esitetty esimerkki oli turhan kärjistävä. Jos ostaa 500 eurolla kerrallaan, niin ei tuo 7-9 euroa sitten niin kova hinta enää ole. Kuukausittain ei ehkä monikaan tuohon taivu, mutta kyllä 3-4 kuukauden väleinkin voi ostaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No eihän noita ikinä yksitellen osteta, joten sikäli tuo esitetty esimerkki oli turhan kärjistävä. Jos ostaa 500 eurolla kerrallaan, niin ei tuo 7-9 euroa sitten niin kova hinta enää ole. Kuukausittain ei ehkä monikaan tuohon taivu, mutta kyllä 3-4 kuukauden väleinkin voi ostaa.
Niin ei tietenkään mutta ajattelin lähteä pienillä summilla liikkeelle niin menisi melko kalliiksi. Nordean tarjous on hyvä, mutta kun ei ole tiliä siellä niin en viitsi sinne erikseen tiliä perustaa sijoituksia varten.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Niin ei tietenkään mutta ajattelin lähteä pienillä summilla liikkeelle niin menisi melko kalliiksi. Nordean tarjous on hyvä, mutta kun ei ole tiliä siellä niin en viitsi sinne erikseen tiliä perustaa sijoituksia varten.

Alle 29-vuotiaalle Nordean pankkitilistä ei koidu mitään kuluja, kun olet oikeutettu automaattisesti Check-in-asiakkuuteen. Arvo-osuustilistä ei koidu mitään kuukausikuluja, kun muistat ostaa ainakin yhden osakkeen per vuosineljännes. Nordealla myös ulkomaiset pörssit kuuluvat tuohon toimeksiantojen 1% kulukattoon (alle 800€). Pienillä summilla, jos sijoittelee osakkeisiin niin tällä hetkellä Nordea on kuluystävällisempi vaihtoehto kuin Nordnet. Tuo saattaa olla muuttumassa ensi vuoden puolella, mutta tällä hetkellä tilanne on tuo. Nordnetin hyvä puoli on se, että välillä heillä on kampanjoita joissa et joudu maksamaan toimeksiannoista mitään kuluja.

Minulta löytyy sekä Nordealta, että Nordnetiltä arvo-osuustilit ja olen todennut, että noilla kahdella kulut pysyvät pieninä ja touhu mielekkäänä.
 

BaronFIN

Jäsen
Itsellä on noin 7k€:n osakesalkku josta löytyy hajautusta aina makkarasta kiinteistöihin sekä teknologiasta rahoitukseen. Myös metsäteollisuus ja operaattorit löytyvät salkusta sulassa sovussa. Osakkeet on poimittu osinkohistorian perusteella salkkuun ja olen tietoisesti välttänyt veikkaamasta "kasvuyhtiöitä", koska niissä voi mennä miten vaan ja osinkoja tulee todella nihkeästi. Kesän brexit auttoi kummasti tekemään löytöjä siten, että aiemmat osakerahastot myytiin ja siirrettiin suoraan osakkeisiin. Ensi keväänä odotettavissa noin 450-500€:n osingot. Tulevaisuudessa salkku kymmenkertaiseksi, niin ihan kiva eläkkeenlisä tulossa. Jos salkun yhtiöistä tulee turskaa tulevaisuudessa, niin silloin Suomessa on isompia ongelmia kuin eläkeläisen asumislisät.

Handelsbanken luopui osakesuosituksista ja tavoitehintojen julkaisusta kesällä. Tähän tuli ilmeisesti finanssivalvonnalta joku uusi linjaus jota pankit tulkitsivat tiukemmin kuin oli viranomaisen tarkoitus. Onko palstaveljillä antaa vinkkiä mistä saisi osviittaa Helsingin pörssin osakkeiden tavoitehinnoista? Monta hyvää löytöä olen tehnyt ihan pelkästään korkean tavoitehinnan ja historiallisesti halvan nykyhinnan eroja vertailemalla. Tämä oli ilmeisen laitonta viranomaisen mielestä?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
No eihän noita ikinä yksitellen osteta, joten sikäli tuo esitetty esimerkki oli turhan kärjistävä. Jos ostaa 500 eurolla kerrallaan, niin ei tuo 7-9 euroa sitten niin kova hinta enää ole. Kuukausittain ei ehkä monikaan tuohon taivu, mutta kyllä 3-4 kuukauden väleinkin voi ostaa.

Esimerkit tehdään aina niin, että niistä on helppo tulkita se punainen lanka eli pointti. Ei tietenkään oleteta, että kukaan ostaisi yksittäisiä osakkeita. Mutta pointti siis oli, että esimerkiksi alle 100 eurolla ei kannata mennä nordnetillä ainakaan ostelemaan osakkeita.

Itse laitan nordnet tilille about 30% nettopalkasta kuukaudessa, ja ostan osakkeita aina kun kurssit ovat alhaalla "osta ja pidä" periaatteella. Pyrin sijoittamaan n. 80% vakavaraisiin laatuyhtiöihin jotka ovat maksaneet varmaa osinkoa vuosikymmeniä, ja 20% kasvu/käänneyhtiöihin tuomaan kaivattua lisätuottoa. Sijoitushorisonttina eläkeikä, mihin onkin muodostumassa mukava pesämuna. Tällä hetkellä ison käteispinon päällä odottamassa seuraavia alennusmyyntejä.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta pointti siis oli, että esimerkiksi alle 100 eurolla ei kannata mennä nordnetillä ainakaan ostelemaan osakkeita.

Itse pidän sunnuntaisijoittana osaketoimeksiannon alarajana ihan pihiydestä johtuen noin 1000e luokkaa. Sitä pienemmissä erissä (osto ja myynti yhteenlaskettuna) se kohtalainenkin kurssinousu hupenee ihan silmissä. Toimiva strategia on säästellä pienempiä eriä joko Nordnetin kuluttomiin superrahastoihin tai vaikka tuulipukukansa S-Pankin "omiin" suhteellisen pienikuluisiin rahastoihin siihen saakka että potti kasvaa tonnin kieppeille ja vaihtaa sitten suoraan osakkeeseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitäs muut kirjoittajat ajattelevat siitä, että edellisestä romahduksesta on yli 8 vuotta aikaa ja Yhdysvalloissa kurssit ovat ennätyskorkealla? Itse olen aloittanut ajallisesti hajautetut myynnit. Eipä tuo toki mistään ole tae ja nousu-ura voi jatkua vaikka seuraavatkin 8 vuotta.

Itsellä tosin pelkästään Pohjois-Amerikka ja Aasia indeksi-rahastoja eikä voida puhua mistään jättimäisistä sijoituksista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitäs muut kirjoittajat ajattelevat siitä, että edellisestä romahduksesta on yli 8 vuotta aikaa ja Yhdysvalloissa kurssit ovat ennätyskorkealla? Itse olen aloittanut ajallisesti hajautetut myynnit. Eipä tuo toki mistään ole tae ja nousu-ura voi jatkua vaikka seuraavatkin 8 vuotta.

Saman asian kanssa olen paininut viime aikoina. Tämä vuoden aikana olen myynyt yli 2/3 osakkeistani pois, ja jälkiviisaana olisi kannattanut vain pitää koska sen jälkeen nousua vielä tullut jonkin verran. Vaikka oli jo takana 5-6 vuotta pelkkää nousua. Odottelin, että lasku olisi alkanut tämän vuoden aikana kun oli tulossa Brexit, Kiinasta kuulunut välillä huonoa, Venäjä-pakotteet, talouskehitys jumissa jne. Toisaalta esim. olematon korkomarkkina suosii osakkeita joka ehkä vääristää tilannetta kun raha ui muista instrumenteista osakkeisiin.

Nyt sitten odottelen, että koskahan olisi hyvä hetki ostaa. Kuitenkin all time high'ta pukkaa koko ajan niin tuurillaan se olisi rysähdyksien rysähdys viikko ostosta. Joten odottelen toistaiseksi.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mitäs muut kirjoittajat ajattelevat siitä, että edellisestä romahduksesta on yli 8 vuotta aikaa ja Yhdysvalloissa kurssit ovat ennätyskorkealla? Itse olen aloittanut ajallisesti hajautetut myynnit. Eipä tuo toki mistään ole tae ja nousu-ura voi jatkua vaikka seuraavatkin 8 vuotta.

Itsellä tosin pelkästään Pohjois-Amerikka ja Aasia indeksi-rahastoja eikä voida puhua mistään jättimäisistä sijoituksista.

Itse en lähtisi arvailemaan kurssiromahduksia ja myymään omistuksiani pois, koska osinkovirta tulee silti säilymään, joten en käytännössä koskaan myy pois. Kun kurssit ovat korkeilla, niin en vain ohjaa enää lisää rahaa osakkeisiin, vaan kasvatan käteispinojani, joita voin sitten käyttää agressiivisesti osakkeiden ostoon, jos kurssit alkavat oikeasti romahtaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rommarien huuteluita on kuunneltu puolivuosikymmentä. Jos niihin olisi lähtenyt mukaan niin aika paljon ohkaisempi tili olisi tällä hetkellä.
Pelokas voi toki myydä vaikka puolet potistaan ja sitten jos romahdus oikeasti tapahtuu niin laittaa sen summan romahduksen ajaksi johonkin Bear-paperiin ja/tai kultaan ja sitten kun romahdus rauhoittuu niin ostaa taas myymänsä osakkeet takaisin.
 
Mitäs muut kirjoittajat ajattelevat siitä, että edellisestä romahduksesta on yli 8 vuotta aikaa ja Yhdysvalloissa kurssit ovat ennätyskorkealla? Itse olen aloittanut ajallisesti hajautetut myynnit. Eipä tuo toki mistään ole tae ja nousu-ura voi jatkua vaikka seuraavatkin 8 vuotta.

Itsellä tosin pelkästään Pohjois-Amerikka ja Aasia indeksi-rahastoja eikä voida puhua mistään jättimäisistä sijoituksista.

Nyt kun FED nostaa ohjauskorkoa, luulisi kurssinousun edes vähän maltistuvan. Seuraavien vuosien suuntaa määrittää paljon se, miten Trumpin politiikka puree ja miten sairas Eurooppa elpyy.

Omalla sijoitusfilosofialla en koskaan myisi osakkeita tai rahastoja - oli markkinatilanne mikä tahansa. Paitsi ehkä 30 vuoden päästä, kun realisoin voitot - tai jos olisi tehnyt aloittelijan mokia ja sijoittanut johonkin överikalliiseen pankin rahastoon.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse aloitin juuri kuukausisäästämisen Nordnetissä strategialla puolet Superrahastoihin ja puolet etf-indeksirahastoihin painotuksella 60% maailma ja 40% kehittyvät. Superrahastojen painotus johtui puhtaasti siitä ettei kuluja ole.

Olisin halunnut vielä USA small cap etf rahastoa, mutta sellaisesta olisi mennyt jo ihan komissiotakin ostettaessa.

Sijoitushorisontti 20 vuotta.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt on siis 4-5k rahaa sijoitettavaksi ja vahvasti ajattelin noita Nordnetin superrahastoja? Viimeisiä kysymyksiä ennen sijoitusten tekoa, kannattaako hajauttaa ajallisesti kuinka paljon (esim kahdessa kuukaudessa kaikki vrt viidessä kuukaudessa) ja kannattaako ostaa vain vaikka paria, vai kaikkia neljää (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska)

Laitetaas tähän vielä oma kommentti. Itse rupesin laittamaan Suomi ja Ruotsi-rahastoihin pieniä summia viime vuoden elokuussa samalla kun muukin osakeomistus tuli siirrettyä Nordnettiin. Summat kun tuskin kateutta herättävät kenessäkään, joten ne kehtaa tähän ihan sellaisenaankin laittaa.

Alkuun panostin noin 500 euron eriä kuukaudessa pieneksi alkukiihdytykseksi ja tämän vuoden puolella jonkun 100-300€/kk tilanteista riippuen. Joka kuukausi kuitenkin jotain. Ruotsin superrahaston ruokkimisen lopetin jo viime vuoden vaihteeseen. Tällä hetkellä tuolla Suomi-rahastossa on sijoitettuna 4700€ ja markkina-arvo 5258€, tuotto% 11.87. Ruotsin panostukset on jätetty 1600 euroon ja siellä vastaavat luvut 1709€ ja 6.81%. Vaikka tämän päivän lukemat näyttävät "ihan kivoilta", niin kumpikin rahasto on pyörinyt välillä nollilla ja välillä miinuksellakin. Suurimmat nousut vähän joka puolella rahastoissa ja osakkeissa on itse asiassa nähty USA:n vaalien jälkeen menneen viiden viikon aikana.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
No eihän noita ikinä yksitellen osteta, joten sikäli tuo esitetty esimerkki oli turhan kärjistävä. Jos ostaa 500 eurolla kerrallaan, niin ei tuo 7-9 euroa sitten niin kova hinta enää ole. Kuukausittain ei ehkä monikaan tuohon taivu, mutta kyllä 3-4 kuukauden väleinkin voi ostaa.
Omasta mielestäni 500e on turhan vähän jos maksat 7-9e kaupankäyntikuluja. Kannattaa myös miettiä että mahdollisesti joskus tarvitsee myös luopua noista osakkeista, ja tällöin joudut maksamaan taas uudestaan 7-9e. 9+9e kk-kulut tekisi jo 3,6% kokonaiskulut, mikä voi tarkoittaa että ensimmäisen kahden vuoden netto-osingot menee noiden kaupankäyntikulujen kustantamiseen. Itse olen pitänyt rajaa aina tuossa prosentissa. Tästä syystä Nordeaan vaihtaminen houkuttaa aika paljon, ei tarvitsisi stressata että saako tarpeeksi suuren summan kasaan. Voisi hajauttaa ajallisesti paljon helpommin.

Joku mainitsi Nordnetin kampanjat. Minä olen kieltämättä jo niihinkin vähän kyllästynyt. Melko suppeita valikoimaltaan, sekä muita typeriä rajoituksia kuten kampanja-aika pari päivää. Okei viimeisin S&P500-kamppis oli poikkeus näiden molempien suhteen. Ilman kampanjoita Nordnet on valitettavan kallis. Esimerkiksi itselleni kävi seuraava tapaus, ostin amerikkalaista yhtiötä 2400 eurolla pari vuotta sitten. Nyt yhtiö meni jakautumaan (spin-off), eli omistukseni jakautui kahdelle eri yhtiölle. Ja uuden yhtiön arvo salkussani on liikkunut 130-200e välillä nyt. Tällä hetkellä minulla makaa tuo vajaa 200e kiinni yhtiössä jota en varsinaisesti edes halunnut. Jos haluan päästä eroon noista osakkeista niin joudun maksamaan 15e + valuutanvaihdot, eli noin 10% menisi kaupankäyntikuluihin! Laitoin aspaan palautetta (juuri tuon S&P500-kamppiksen aikaan) että olisiko mitenkään mahdollista että venytätte kampanjan koskemaan kaikkia Jenkki-osakkeita, tai sitten tekisitte "salkunsiivous-kampanjan" jossa voisi näistä jakautumisista tulleista osakkeista vähän halvemmalla eroon. Vastaus oli että jakautumiset ovat ihan arkipäivää eikä kampanjaa ole tulossa. Muistutettiin että saanhan minä vähentää verotuksessa nuo kuluni. Haistakaa paska! Nordnetin Rahapodissa ollaan mukamas niin piensijoittajan ystävää ja puhutaan miten muut finanssialan yritykset kusettaa asiakkaitaan. Tekisi mieli laittaa palautetta Nordnetin omasta hinnoittelusta tuohon ohjelmaan, mutten oikein kehtaakaan, ainakaan omalla nimellä. Mutta viimeistään tuo spin-off sai minut tosissaan miettimään hiljaista siirtymistä Nordean pariin osakevälittäjänä. Kai sitä täytyy äänestää jaloillaan, kun Nordnet ei aio hinnastoaan jatkuvasta valittaisesta huolimatta muuttaa.

Itse en lähtisi arvailemaan kurssiromahduksia ja myymään omistuksiani pois, koska osinkovirta tulee silti säilymään, joten en käytännössä koskaan myy pois. Kun kurssit ovat korkeilla, niin en vain ohjaa enää lisää rahaa osakkeisiin, vaan kasvatan käteispinojani, joita voin sitten käyttää agressiivisesti osakkeiden ostoon, jos kurssit alkavat oikeasti romahtaa.
Petrin kanssa täysin samoilla linjoilla tuohon ATH-keskusteluun. Lisäisin ehkä tuohon viestiisi vielä että velkavivun käyttöä kannattaa nyt miettiä vähän pidempään. Jos velkaa on paljon, saattaisin keventää. Mutta velatonta salkkua en lähtisi tyhjentämään, romahduksia kun on niin vaikea ennustaa. Tammikuuta odotellessa, eiköhän mediat ala taas ennustamaan että tämä ja tämä ennustaa huonoa pörssivuotta 2017.

Jos osakkeet kuumottavat, niin onhan muitakin vaihtoehtoja. Itse olen laittanut tämän vuoden ASP-tililleni maksimisummia mitä saa laittaa. Jos asunnon osto on aikeissa 5v sisällä, en pidä sitä ollenkaan huonona vaihtoehtona osakkeille.
 

BaronFIN

Jäsen
Luovutustappioiden verovähennys oikeutta on ymmärtääkseni laajennettu tänä vuonna. Aikaisemmin osakkeiden luovutustappion sai vähentää vain osakkeiden myyntivoitosta, mutta nykyisellään vähennyksen voi tehdä koko pääomatulon repertuaarista.

Eli soveltaen: aikoinaan olen saanut perintönä 5 hehtaaria peltoa, mutta kaupunkilaispoikana olen vuokrannut pellot eteen päin ja saan niistä nykyään vuokratuloa 1000€ vuodessa, josta menee veroa öbaut 300€. Nykyinen luovutustappioiden vähentämisen laajennus avaa näppärän takaoven salkun siivoamiseen tappioista kuluneen vuoden ajalta. Esim HKScan on itselläni 120€ tappiolla, joten tappiolla myymällä voisin "tienata" vähentämällä ne peltoveroista ja sijoittaa myöhemmin uudelleen.

En tiedä ketä varten tuo kuvio on rakennettu, mutta kiitollisna otetaan vastaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lukaisin tuossa keväällä että osakesalkun kannattaa olla väh. 500€ arvoinen ennen kuin se alkaa olemaan kannattava (hallinnointikulut ilmeisesti vievät kaiken tuoton). Aloinkin tässä miettimään kannattaako sijoittaa pienemmillä rahasummilla rahastoihin hiljalleen ja vasta salkun vahvistuttua alkaa hajasijoittelemaan osakkeisiin?

Valitse oikea välittäjä, esim. Nordnetillä ei ole mitään hallinointikuluja osakkeissa.

Kaikki on kiinni siitä mitä haet ja millä aikataululla. Jos horisontti 10v+ etkä halua jännittää niin sitten rahastoihin, Seligson on aika hyvä esimerkki näistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen viime aikoina alkanut huolehtia, että onko osakesijoitukset tällä hetkellä enää niin hyvä kohde kuin mitä itsekin olen tahtonut ajatella. Lähtökohtani on ollut, että osakkeet ovat aina pitkässä juoksussa niin hyvä sijoitus, että niistä ei kannata lähteä pois edes karhunmarkkinoilla. Trumpin valinnan myötä kurssit ovat kuitenkin laukanneet lähes 25% vuoden takaisesta (enkä vertaa Brexitiin pohjiin) ja minä en näe nousua kovinkaan perusteltuna eli ts pidän sitä kuplana. Vaikeampi kysymys on, että pitäisikö alkaa toimenpiteisiin. Toisaalta yritysten tulokset ovat kunnossa eikä reaalitaloudessa ole välitöntä romahdusta näköpiirissä. Ongelma on vain korkeat arvostustasot.

Oma strategiani on ollut ETF-rahastoon kuukausittainen buy & hold, mutta nyt kurssit ovat niin korkealla, että a) ei tunnu kovin mielekkäälltä hankkia nykyhinnoilla lisää rahastoa ja b) mietitytää että jos myisi rahaston nyt huippuarvossaan, niin löytyisikö tilalle jotain järkevää ostettavaa. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin lopettaa ostaminen ja holdata nykyiset.

Tuntuu että korkeat arvostustasot vaivaavat länsimaiden lisäksi myös kehittyviä markkinoita. Onko siis mitään vähäriskistä omaisuuslajia tai kategoriaa, joka ei olisi ylihintainen e/p ajatelulla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös