Rasmus-ryhmä

  • 83 469
  • 283

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rikoksen määrittely tapahtuu oikeusistuimissa kokonaiskuvaa arvioiden. Tässä tapauksessa on ihan relevanttia tarkastella, täyttääkö teko terrorismin kriteerit. Ihan valideja pointteja, siis.

Täysin totta.

Mutta Rasmuksessa se menee lainauksen mukaan

1. Oikeudenkäyntiä koskevissa jutuissa epälty nauraa
2. Sen seurauksena saadaan ulkomaalaisvastaisuus nousemaan

Pimitetään myös seuraavaa tieto lainauksen mukaan:

1. Jätetään kertomatta, että tekijä on todennäköisesti psykopaatti

Mihin tässä mediaa, oikeutta tai edes lääketiedettä tarvitaan, kun Rasmus toimii virallisena ylivirastona.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täysin totta.

Mutta Rasmuksessa se menee lainauksen mukaan

1. Oikeudenkäyntiä koskevissa jutuissa epälty nauraa
2. Sen seurauksena saadaan ulkomaalaisvastaisuus nousemaan

Pimitetään myös seuraavaa tieto lainauksen mukaan:

1. Jätetään kertomatta, että tekijä on todennäköisesti psykopaatti

Mihin tässä oikeutta tarvitaan tai edes lääketiedettä, kun Rasmus toimii molempina.
Olen ymmärtänyt, että Rasmus-ryhmä on keskustelukanava siinä missä tämä jatkoaikakin. Totta kai siellä esiintyy myös hölmöjä kommentteja ja kaikenlaista tarpeetonta spekulointia.

Voitko kuitenkaan kiistää, etteikö tämän tapauksen tiimoilta olisi havaittavissa myös joiltakin tahoilta tarkoituksellista rasismin lietsomista sekä maahanmuuttokriittisen agendan ajamista teon varjolla? Ainakin täällä Turussa on ollut kesän jälkeen jos jonkinmoista täysin viattomiin kohdistuvaa rasistista huutelua.

Tuossa ketjussa kaiketi esitetään varsin relevantti kysymys siitä, miksi Bouananea tulisi kohdella erilaisin kriteerein kuin muita massamurhaajia alkaen Auvisesta tai Saaresta. Terrorismi-määritelmä liittyy myös pitkälti organisatorisiin rakenteisiin, joiden merkitys tässä teossa on käsittääkseni varsin kyseenalainen.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Rikoksen määrittely tapahtuu oikeusistuimissa kokonaiskuvaa arvioiden. Tässä tapauksessa on ihan relevanttia tarkastella, täyttääkö teko terrorismin kriteerit. Ihan valideja pointteja, siis.

Voi yhden kerran. Hän itse on myöntänyt ja avoimesti kertonut toimineensa suunnitelmallisesti, terroristisessa tarkoituksessa ja ISIS:iä kunnioittakseen. Eli Abderrahman Bouanane on kertonut oikeudessa näin. Rasmuksessa syytetään mediaa ja mielentilatutkijoita siitä, että kertovat nämä asiat julkisuuteen, mitä oikeudessa on puhuttu. Eli RASMUS tietää paremmin, kuin Bouanane itse, mitä hän on tehnyt, miksi ja miten.

Otetaan pieni muuttuva tekijä-jumppa tähän kohtaan: Natsipukuun sonnustautunut mies hyökkää aseistettuna vokkiin ja tappaa siellä ihmisiä. Poliisi saa hänet kiinni hengissä. Hän ei osoita mitään katumisen merkkejä, vaan tuntuu olevan tyytyväinen tekonsa lopputulokseen. Hänestä kerrotaan tuttujen taholta asioita, jotka viittaavat tekijän ihastuksesta selkeästi äärioikeistolaiseen radikalismiin ja fasismiin. Mielentilatutkimuksesta samat tulokset, mitä Bouanane nyt sai. Oikeudessa hän hymyilee ja naureskelee tyytyväisenä. Hän kertoo, että teki terrori-iskunsa kunnioittaakseen Jesse Torniaista, SVL:llää ja vaikkapa Jussi Halla-ahoa. Ja tarkoituksena oli nimenomaan tappaa mahdollisimman monta mamua. Sitten hän vielä oikeussalissa huutaa rasistisia ja uhkaavia solvauksia uhreille, jotka ovat selviytyneet iskusta hengissä ja todistavat häntä vastaan.

Minun on todella vaikea uskoa, että sinä ja rasmuslaiset pseudoliberaalit nousisitte yhtä voimakkaasti barrikaadeille tekijän puolesta kertomaan, että mielentilatutkimus on valheellinen, tekijä ei ole terroristi ja tällä teolla ei ole mitään tekemistä äärioikeistolaisuuden kanssa. #validejapointteja

Rasmuksessa tekoa vähätellään myös surma-aseen perusteella. Esim. tämän tyylinen kommentti: Terrori-isku puukolla, camoon hei. En itsekään pidä lähtökohtaisesti rekka-autoja terrori-iskun välineenä, mutta kummasti ovat kelvanneet moisiin tempauksiin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hän itse on myöntänyt ja avoimesti kertonut toimineensa suunnitelmallisesti, terroristisessa tarkoituksessa ja ISIS:iä kunnioittakseen. Eli Abderrahman Bouanane on kertonut oikeudessa näin. Rasmuksessa syytetään mediaa ja mielentilatutkijoita siitä, että kertovat nämä asiat julkisuuteen, mitä oikeudessa on puhuttu. Eli RASMUS tietää paremmin, kuin Bouanane itse, mitä hän on tehnyt, miksi ja miten.
"Kokonaiskuvan tarkastelu" pitää sisällään myös syytetyn itse määrittelemät motiivit mutta myös monia muita seikkoja, jotka eivät ilmeisesti sinusta ole oleellisia.

Tuosta mitä nopeasti luin, Rasmus-ryhmässä kritisoidaan sitä että juttua pidetään pinnalla ja sillä suorastaan revitellään. Tätä olen itsekin kritisoinut.

Minun on todella vaikea uskoa, että sinä ja rasmuslaiset pseudoliberaalit nousisitte yhtä voimakkaasti barrikaadeille tekijän puolesta kertomaan, että mielentilatutkimus on valheellinen, tekijä ei ole terroristi ja tällä teolla ei ole mitään tekemistä äärioikeistolaisuuden kanssa. #validejapointteja
Mikä on pseudoliberaali?

Minulla ei ole mitään halukkuutta ratsastaa yksittäisillä väkivallanteoilla tai "nousta barrikadeille". Enemmän kiinnostaa näiden tekojen taustalla vaikuttavat ilmiöt ja taustavirtaukset, joiden innoittamana yksittäiset aivopestyt tai mielenterveysongelmaiset hakevat julkisuutta tai vaikutusvaltaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Minulla ei ole mitään halukkuutta ratsastaa yksittäisillä väkivallanteoilla tai "nousta barrikadeille". Enemmän kiinnostaa näiden tekojen taustalla vaikuttavat ilmiöt ja taustavirtaukset, joiden innoittamana yksittäiset aivopestyt tai mielenterveysongelmaiset hakevat julkisuutta tai vaikutusvaltaa.

Sano vaan "terroristi". Mikä siinä sanassa on niin vaikeaa? Keksittiinkö terrorismi Turun puukotusten myötä, vai voiko olla, että sitä ihan aikuisten oikeasti esiintyy maailmassa? Onko teon volyymi se mikä määrittelee onko teko terrorismia, vai ei? Jos Turun puukotus olisi tapahtunut samaan aikaan myös Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja vaikka Äkäslompolossa, niin puhuttaisiinko silloinkin mielenterveysongelmista ja yksittäisistä tekijöistä? Minulla ei ole mitään intressiä lukea kaikkia Suomeen tulleita turvapaikanhakijoita potentiaalisiksi terroristeiksi, mutta en myöskään säikähdä sitä jos asioista puhutaan "niiden oikeilla nimillä", jos sen pohjalta tehdään havaintoja, joilla maamme turvallisuustilannetta saadaan parannettua. Keppihevostelua en ole koskaan ymmärtänyt, eli siinä mielessä olen samaa mieltä, että aika usein (lue= aina) tällaiset tapaukset valjastetaan oman poliittisen agendan vetojuhdaksi ja meno on pian kuin Ben Hurin kuvauksissa. Jos taas oikeus asiantuntijoineen toteaa tekijän tyypiksi, joka ensiksi on masturboinut omissa ulosteissaan ja kuullut sitten ääniä, jotka käskivät tappaa, koska Hollannin puolustuslinja 1978, niin tyydyn siihen päätökseen, mutta pitäisikö oikeuslaitoksen ensin antaa tehdä työnsä? (Koskee meitä kaikkia)

Mietin myös maamme resursseja ymmärtää "taustavirtauksia" ja "vaikuttavia ilmiöitä". Kyllähän meillä on ansiokasta islamintutkimusta, mutta jotenkin minulle tulee käsitys (virheellinen varmasti), että on Suomen kontolla estää se, etteivät nuoret ihmiset ympäri maailmaa radikalisoidu. Manchesterin pop-konsertti-iskun tekijä oli ainakin lehdistön mukaan "lädeistä lädein". Tykkäsi käydä pubissa poikien kanssa juttelemassa, kun ManU ei enää pärjää. Sitten seuraavana iltana räjäytettiin itsensä keskellä lapsia ja nuoria. Mitähän UK olisi voinut tehdä toisin, että tähän tekoon ei oltaisi ajauduttu? Ja mitä ylipäätään tarkoitetaan "julkisuuden hakemisella"; Andy Warholin tyyppistä 15 minuuttia julkisuudessa, vai julkisuutta aatteelle, vai haetaanko ylipäätään mitään julkisuutta sen tullessa automaattisesti jutun käsittelyn myötä, tahtoi, tai ei? Voiko siis olla, että syy on paljon "arkisempi", eli uskon aatteeseen X ja toimin sen johdosta tavalla Y ilman syrjintäkokemuksia ja kirkkaalla mielellä. Se on toki uuden keskustelun paikka, että onko terrorismi sitten sama kuin mielenhäiriö. Muuttuuko johonkin asiaan uskominen mielenhäiriöksi sillä hetkellä, kun sen agendan ajamiseksi päätetään käyttää muita keinoja kuin kynää, paperia ja äänihuulia? Laajoja kysymyksiä ja meiksi vetelee tässä ihan ilman mitään mutkia suoriksi, pahoittelut. Ja hymiö perään, vaikka asia vakava onkin.

Boldaukset minun.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sano vaan "terroristi". Mikä siinä sanassa on niin vaikeaa? Keksittiinkö terrorismi Turun puukotusten myötä, vai voiko olla, että sitä ihan aikuisten oikeasti esiintyy maailmassa? Onko teon volyymi se mikä määrittelee onko teko terrorismia, vai ei? Jos Turun puukotus olisi tapahtunut samaan aikaan myös Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja vaikka Äkäslompolossa, niin puhuttaisiinko silloinkin mielenterveysongelmista ja yksittäisistä tekijöistä? Minulla ei ole mitään intressiä lukea kaikkia Suomeen tulleita turvapaikanhakijoita potentiaalisiksi terroristeiksi, mutta en myöskään säikähdä sitä jos asioista puhutaan "niiden oikeilla nimillä", jos sen pohjalta tehdään havaintoja, joilla maamme turvallisuustilannetta saadaan parannettua.
Minulle on ihan sama, millä termillä yksittäiset ihmiset Bouananea nimittävät. Varmaankin "terroristi" on monelle kätevin ilmaisu, joka linkittää teon osaksi laajempaa ilmiötä.

Mutta tässähän ei nyt sinällään ollut siitä kyse. Tuon linkitetyn Rasmus-ryhmän jutussa monet päivittelevät sitä, miksi Bouananea käsitellään tämän terrorismi-kontekstin takia ikään kuin hän eroaisi jotenkin oleellisesti kaikenlaisista kajahtaneista massamurhaajista. Jos nyt Suomen tasolta etsitään esimerkkiä, niin aiemmin mainitsemani Auvinen oli tällainen "yksinäinen susi", jolla oli poliittinen motiivi ja pyrkimys aiheuttaa summittaista tuhoa mutta joka ei kuitenkaan näyttäytynyt ihmisille ensisijaisesti terroristina vaan seonneena reppanana.

Terrorismi ymmäretään yleisemmin organisatorisena toimintana, joka pyrkii sekasorron ja pelon keinoin ajamaan yhteiskunnan konfliktitilanteeseen. Tässä Turun tapauksessa on mielestäni jokseenkin epäselvää, mikä oli tekijän suhde terroristiorganisaatioon.

Mietin myös maamme resursseja ymmärtää "taustavirtauksia" ja "vaikuttavia ilmiöitä". Kyllähän meillä on ansiokasta islamintutkimusta, mutta jotenkin minulle tulee käsitys (virheellinen varmasti), että on Suomen kontolla estää se, etteivät nuoret ihmiset ympäri maailmaa radikalisoidu.
Eikai kukaan ole tällaista vaatinutkaan? On mahdotonta luoda täysin turvallista yhteiskuntaa. Aina on tahoja, jotka ajautuvat vaarallisten aatteiden äärelle tai joiden mielenterveys pettää.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuosta mitä nopeasti luin, Rasmus-ryhmässä kritisoidaan sitä että juttua pidetään pinnalla ja sillä suorastaan revitellään. Tätä olen itsekin kritisoinut.
On kyllä harmi, että tuollaista pikkujuttua väkisin pidetään pinnalla. Sen sijaan Jesse Torniaisen juttua ei saa unohtaa. Nevöforget. Rasismia on nääs joka puolella. Etenkin iltapäivälehdissä ja niiden revittelyissä. Rasmus tekee juuri sitä työtä mitä sen pitääkin tehdä. Taistelee uljaasti inhaa rasismia vastaan. Ylistys! Hyvät ihmiset.

Joistain asioista kun nyt vaan olisi parempi vaieta. Rassejonnet ei tajuu. Tämä Turun tekijä taisi muuten myös olla jonkin sortin rasisti. Vihasi suomalaisia tai jotain. Tosin Rasmusjonnet eivät taida sitä muistaa. Ikävä juttu, lakaistaan maton alle.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tuon linkitetyn Rasmus-ryhmän jutussa monet päivittelevät sitä, miksi Bouananea käsitellään tämän terrorismi-kontekstin takia ikään kuin hän eroaisi jotenkin oleellisesti kaikenlaisista kajahtaneista massamurhaajista.

Ellen nyt väärin muista, niin Madridin, Lontoon ja Pariisin jälkeen jokainen radikaali-islamiin viittaava terroriteko on ollut Euroopassa yksinäisten susien tekemä. Samaan aikaan on kuitenkin paljastettu useita usean henkilön ryhmittymiä, jotka ovat suunnitelleet iskuja koordinoidummin, viimeksi Saksassa. Tuskin näiden henkilöiden käsissä kuitenkaan olisivat lentokoneet tippuneet, tai pommit räjähdelleet metrotunneleissa, vaan keinovalikoima olisi ollut samaa kokinveitsi/ rekka-auto-osastoa. Kyllä minuakin kiinnostaa mitä näiden yksinäisten susien taustalla on. Mistä tulee innoitus tällaisiin tekoihin ja miten niitä voisi jatkossa estää. Ja mikä kollektiivinen mielenhäiriö on kyseessä silloin, kun samassa harrastuspiirissä onkin useampi henkilö. Samoin kiinnostaa se, että miten nämä tekijät yksin, tai ryhmässä altistuvat tuolle mainitsemallesi aivopesulle ja olisiko siihen jotain keinoja puuttua. Jos tarkastelee lopputulemaa, niin ei varmasti erottuisikaan yhdestäkään massamurhaajasta, mutta mitkä ovat ne vaikuttimet. Sarjamurhaajista "Son of Sam" tappoi nuoria autoon ampumalla, koska Saatana puhui hänelle naapurin koiran kautta, pastori Jim Jones sai karismallaan liki 1000 ihmistä tappamaan itsensä ja jollekin saarnataan pyhää sotaa "herranhuoneessa"..

Mutta en siis ihmettele jos joku, tai jotkut tuon Turun keissinkin haluavat liittää osaksi laajempaa ilmiötä.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voitko kuitenkaan kiistää, etteikö tämän tapauksen tiimoilta olisi havaittavissa myös joiltakin tahoilta tarkoituksellista rasismin lietsomista sekä maahanmuuttokriittisen agendan ajamista teon varjolla? Ainakin täällä Turussa on ollut kesän jälkeen jos jonkinmoista täysin viattomiin kohdistuvaa rasistista huutelua.

Ei minulla ole tietoa siitä, että tämän tapaukselta tiimoilta olisi havaittavissa myös joiltakin tahoilta tarkoituksellista rasismin lietsomista sekä maahanmuuttokriittisen agendan ajamista teon varjolla.

Sen sijaan minulla on näkemys, että tämän terroristin suorittamat terroristiset murhat ja oma ilmoituksensa oikeudenkäynnissä halustaan katkaista kauloja sekä tutkimuksessa esille tulleet manifesti ja terroristin halu toimia Isisin sotilaana, ovat saattaneet lisätä maahanmuuttokriittisyyttä. Päinvastoin kuin Rasmuksessa, näen pahana terroristin teot, en terroristin kuvaamisen. Ilman niitä tekoja useampi ihminen olisi vielä elossa.

Minusta on todella outoa, ettei Rasmuksessa olla huolissaan uhreista ja heidän läheisistään tai Suomen turvallisuudesta jatkossa, mutta ollaan huolissaan siitä, että on olemassa salaliitto, jossa terrorista kuvataan hymyilevänä ja salaliiton tarkoitus on lisätä ulkomaalaisvastaisuutta. Sanoisin jopa, että Rasmuksessa kyse on jo sairaalloisesta monikultista.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ellen nyt väärin muista, niin Madridin, Lontoon ja Pariisin jälkeen jokainen radikaali-islamiin viittaava terroriteko on ollut Euroopassa yksinäisten susien tekemä. Samaan aikaan on kuitenkin paljastettu useita usean henkilön ryhmittymiä, jotka ovat suunnitelleet iskuja koordinoidummin, viimeksi Saksassa. Tuskin näiden henkilöiden käsissä kuitenkaan olisivat lentokoneet tippuneet, tai pommit räjähdelleet metrotunneleissa, vaan keinovalikoima olisi ollut samaa kokinveitsi/ rekka-auto-osastoa. Kyllä minuakin kiinnostaa mitä näiden yksinäisten susien taustalla on. Mistä tulee innoitus tällaisiin tekoihin ja miten niitä voisi jatkossa estää. Ja mikä kollektiivinen mielenhäiriö on kyseessä silloin, kun samassa harrastuspiirissä onkin useampi henkilö. Samoin kiinnostaa se, että miten nämä tekijät yksin, tai ryhmässä altistuvat tuolle mainitsemallesi aivopesulle ja olisiko siihen jotain keinoja puuttua. Jos tarkastelee lopputulemaa, niin ei varmasti erottuisikaan yhdestäkään massamurhaajasta, mutta mitkä ovat ne vaikuttimet. Sarjamurhaajista "Son of Sam" tappoi nuoria autoon ampumalla, koska Saatana puhui hänelle naapurin koiran kautta, pastori Jim Jones sai karismallaan liki 1000 ihmistä tappamaan itsensä ja jollekin saarnataan pyhää sotaa "herranhuoneessa"..

Mutta en siis ihmettele jos joku, tai jotkut tuon Turun keissinkin haluavat liittää osaksi laajempaa ilmiötä.
Se että tekijä itse liittää itsensä ja tekonsa osaksi terroriverkostoa, ei vielä kerro aukottomasti, onko näin todellisuudessa. Terrorismi ja erilaiset ääriajattelun muodot keräävät epävarmoja, katkeria ja mieleltään järkkyneitä ihmisiä ympärilleen. Tämä on tietysti näiden järjestöjenkin edun mukaista.

Tässä Turun iskussa on kuitenkin minun ymmärtääkseni jonkin verran epäselvää, mitkä olivat tekijän yhteydet terroristiorganisaatioihin. Oliko hän verkostoitunut, saanut ohjeita ja apua ylemmiltä tasoilta? On näyttänyt vahvasti siltä, että teko ei ollut kovinkaan koordinoitu: tekijä taisteli vielä viime hetkillä tunnontuskiaan vastaan ja yritti perustella itselleen tekoa. Hän ei myöskään tappanut itseään, mikä kielii siitä, ettei hän ollut aivan varma asiastaan.
Ei minulla ole tietoa siitä, että tämän tapaukselta tiimoilta olisi havaittavissa myös joiltakin tahoilta tarkoituksellista rasismin lietsomista sekä maahanmuuttokriittisen agendan ajamista teon varjolla.
Kukaan ei varmastikaan toivo Suomessa tapahtuvaksi tällaista iskua, mutta kun se tapahtuu, siitä tulee kätevä vakioperustelu monille asioille, kuten maahanmuuton haittavaikutuksille, turvallisuuden vähenemiselle ja väkivallan lisääntymiselle.

Tämä turvattomuus-diskurssi oli voimakkaasti läsnä tiedustelulakikeskustelussa ja on ihan arkipäivää nettikeskusteluissa. Suuret massat hahmottavat maailmaa tarinoiden ja mielikuvien perusteella, joten tällaisen yksittäisen tapahtuman merkitys nousee aivan ratkaisevaksi. Näitä iskujahan olisi voinut tapahtua useampia - tai olla tapahtumatta lainkaan. Ilmiö on samaa sukua Halla-ahon saamalle tuomiolle, josta tuli standardiperustelu sille, että on legitiimiä väittää häntä rasistiksi.

Sen sijaan minulla on näkemys, että tämän terroristin suorittamat terroristiset murhat ja oma ilmoituksensa oikeudenkäynnissä halustaan katkaista kauloja sekä tutkimuksessa esille tulleet manifesti ja terroristin halu toimia Isisin sotilaana, ovat saattaneet lisätä maahanmuuttokriittisyyttä. Päinvastoin kuin Rasmuksessa, näen pahana terroristin teot, en terroristin kuvaamisen. Ilman niitä tekoja useampi ihminen olisi vielä elossa.

Minusta on todella outoa, ettei Rasmuksessa olla huolissaan uhreista ja heidän läheisistään tai Suomen turvallisuudesta jatkossa, mutta ollaan huolissaan siitä, että on olemassa salaliitto, jossa terrorista kuvataan hymyilevänä ja salaliiton tarkoitus on lisätä ulkomaalaisvastaisuutta. Sanoisin jopa, että Rasmuksessa kyse on jo sairaalloisesta monikultista.
Aika kummallinen väite, etteikö rasmuslaisia kiinnostaisi uhrien kohtalo. Onko sinun ajattelussasi olemassa jonkinlaine rajoitus asioille, joista ihminen voi olla huolestunut?

Tuon Rasmus-ryhmän ominaisuus on minun ymmärtääkseni suhtautua kriittisesti maahanmuuttokriittiseen diskurssiin ja sen seurauksiin. Täten on aika ilmeistä, että sisältö kohdistuu merkittävältä osin näiden ongelmakohtien ja huolien ympärille.

Se, että tuolla kannetaan huolta siitä, miten asia kehystetään ja mitkä muodostuneen julkisuuskuvan seuraukset ovat, on ihan relevantti näkökulma. Toki keskustelu pyörii aika korkeissa sfääreissä, kun medialle niputetaan jokin yhteinen agenda.

Minusta tässä on kyse myös siitä, miten media yleisesti ottaen suhtautuu näihin massamurhaajiin. Keskustelua käytiin jo Jokelan-iskun kohdalla aika runsaasti, ja tuolloin oli laaja huoli siitä, antaako media liikaa huomiota tekijälle. Auvistahan analysoitiin lehdissä kuin jotain rokkistaraa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tässä Turun iskussa on kuitenkin minun ymmärtääkseni jonkin verran epäselvää, mitkä olivat tekijän yhteydet terroristiorganisaatioihin. Oliko hän verkostoitunut, saanut ohjeita ja apua ylemmiltä tasoilta? On näyttänyt vahvasti siltä, että teko ei ollut kovinkaan koordinoitu: tekijä taisteli vielä viime hetkillä tunnontuskiaan vastaan ja yritti perustella itselleen tekoa. Hän ei myöskään tappanut itseään, mikä kielii siitä, ettei hän ollut aivan varma asiastaan.
Tuohon Auviseen kun kovasti viitataan, niin onhan tilanne tähän verrattuna kai siinä mielessä eri, että jos syväekologian (ainakin tämä termi kovasti tuntui silloin esiintyvän) merkeissä tehtäisiin Euroopassa tasaisin väliajoin iskuja, niin varmasti alettaisiin etsiä yhtäläisyysmerkkejä, vaikutteita ja pontimia tekojen taustalla. Että onko kyseessä jokin laajempi ilmiö ja miten siihen pitäisi turvallisuusseikkojen kannalta suhtautua. Toki samasta yli-ihmisopista ammensi myös Kauhajoen kouluampuja. Petri Gerdtin kohdalla teoriat vaihtelevat vahingosta laajennettuun itsemurhaan.

Tappanut itseään ei, mutta olisi toivonut Poliisin ampuvan hänet kuoliaaksi. Onhan henkiinjäämisvietti voimakkain mitä ihmiseltä löytyy.

Turun puukottaja halusi kuolla marttyyrina tekonsa aikana: "Hän toivoi, että poliisi olisi ampunut hänet kuoliaaksi" - Rikos - Uutiset - MTV.fi

Kukaan ei varmastikaan toivo Suomessa tapahtuvaksi tällaista iskua, mutta kun se tapahtuu, siitä tulee kätevä vakioperustelu monille asioille, kuten maahanmuuton haittavaikutuksille, turvallisuuden vähenemiselle ja väkivallan lisääntymiselle.
Kuten aiemmin totesin, olen siitä keppihevostelusta sinun kanssasi samaa mieltä. Jotenkin vain tuntuu, että me tarkastellaan tätä asiaa hieman eri näkövinkkelistä. Sinä pelkäät sitä, että JOS kyseinen tekijä tuomittaisiin terroristisessa tarkoituksessa tehdyistä murhista, jolloin hänestä kait olisi ihan käypää käyttää nimitystä "terroristi", johtaisi se kansan syvien rivien parissa siihen, että kaikki turvapaikanhakijat luettaisiin terroristeiksi ja potentiaalisiksi pahantekijöiksi ja näen ollen muukalaisviha kasvaisi. Siksi olisi erittäin tärkeää, että tekijää käsiteltäisiin ennen kaikkea surkeana ressukkana, joka päätti purkaa pahaa oloaan tällä tavoin. Minä taas ajattelen asiaa niin, että tutkittaisiin, vilpittömin mielin ja puhtaalta pöydältä, että onko kyse järjestäytyneestä toiminnasta, onko mahdollisen terrorismin suhteen riski Suomessa kohonnut ja mikä tärkeintä, voidaanko, JOS teko koetaan terrorismiksi, asiasta oppia jotain, mikä lisäisi turvallisuutta. Noh, en tiedä ollaanko tässä isossa kuvassa kuitenkaan niin eri mieltä asioista. En pidä muukalaisvihasta, etkä sinäkään varmaan pommeista länsimetrossa.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuohon Auviseen kun kovasti viitataan, niin onhan tilanne tähän verrattuna kai siinä mielessä eri, että jos syväekologian (ainakin tämä termi kovasti tuntui silloin esiintyvän) merkeissä tehtäisiin Euroopassa tasaisin väliajoin iskuja, niin varmasti alettaisiin etsiä yhtäläisyysmerkkejä, vaikutteita ja pontimia tekojen taustalla. Että onko kyseessä jokin laajempi ilmiö ja miten siihen pitäisi turvallisuusseikkojen kannalta suhtautua. Toki samasta yli-ihmisopista ammensi myös Kauhajoen kouluampuja. Petri Gerdtin kohdalla teoriat vaihtelevat vahingosta laajennettuun itsemurhaan.
Kyllähän tuolloinkin etsittiin juuri yhteistä nimittäjää teoille. Iskuja oli muuallakin Euroopassa varsin tiheästi - jenkeistä puhumattakaan. Silloin ruodittiin paljon vaikka mitä selityksiä, kuten pelejä, elokuvia, Nietzschen kirjallisuutta ja black metallia.

Kuten aiemmin totesin, olen siitä keppihevostelusta sinun kanssasi samaa mieltä. Jotenkin vain tuntuu, että me tarkastellaan tätä asiaa hieman eri näkövinkkelistä. Sinä pelkäät sitä, että JOS kyseinen tekijä tuomittaisiin terroristisessa tarkoituksessa tehdyistä murhista, jolloin hänestä kait olisi ihan käypää käyttää nimitystä "terroristi", johtaisi se kansan syvien rivien parissa siihen, että kaikki turvapaikanhakijat luettaisiin terroristeiksi ja potentiaalisiksi pahantekijöiksi ja näen ollen muukalaisviha kasvaisi. Siksi olisi erittäin tärkeää, että tekijää käsiteltäisiin ennen kaikkea surkeana ressukkana, joka päätti purkaa pahaa oloaan tällä tavoin. Minä taas ajattelen asiaa niin, että tutkittaisiin, vilpittömin mielin ja puhtaalta pöydältä, että onko kyse järjestäytyneestä toiminnasta, onko mahdollisen terrorismin suhteen riski Suomessa kohonnut ja mikä tärkeintä, voidaanko, JOS teko koetaan terrorismiksi, asiasta oppia jotain, mikä lisäisi turvallisuutta. Noh, en tiedä ollaanko tässä isossa kuvassa kuitenkaan niin eri mieltä asioista. En pidä muukalaisvihasta, etkä sinäkään varmaan pommeista länsimetrossa.
Tapauksesta puhutaan jo nyt laajalti terroritekona ja sille on vahoja perusteita. Tämä asia ei niinkään ole minulle ongelma sinällään.

Oikeastaan tämä keskustelu lähti vähän sivuraiteille. Minusta tässä on itse asiassa aivan keskeistä se, miten määrittelemme "terveen" ja "sairaan" ihmisen. Onko tervettä tappaa ihmisiä summittaisesti puukolla? Mielestäni ei ole, ja tämähän tuossa Rasmus-ryhmän viestiketjussakin oli sellainen keskeinen näkemys. Mielentilatutkimus on toki osoittanut, että tekijä ei ole ollut esim. psykoosissa, mutta ei se tarkoita, etteikö hän noin muuten olisi mieleltään sairas.

Tästä terve/sairas -dikotomiasta tulee muuten mieleen laajempi kriminologinen keskustelu massamurhaajien mielenliikkeistä. Aiemminhan oli tendenssi ajatella heidän olevan vain "pahoja", jotka tekevät vääriä valintoja. Sittemmin on kuitenkin alettu tunnistamaan niitä tekijöitä - niin biologisia kuin ympäristöstä johtuvia - jotka johtavat hirvittäviin lopputuloksiin. Tätä ajatustavan muutosta kuvaa hyvin Netflix-sarja Mindhunter.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aika kummallinen väite, etteikö rasmuslaisia kiinnostaisi uhrien kohtalo. Onko sinun ajattelussasi olemassa jonkinlaine rajoitus asioille, joista ihminen voi olla huolestunut?

Minä en liitty Rasmukseen mitenkään, joten pysytään asiassa.

Tuon Rasmus-ryhmän ominaisuus on minun ymmärtääkseni suhtautua kriittisesti maahanmuuttokriittiseen diskurssiin ja sen seurauksiin. Täten on aika ilmeistä, että sisältö kohdistuu merkittävältä osin näiden ongelmakohtien ja huolien ympärille.

Olisi hyvä, jos yllä oleva pitäisi myös paikkansa. Silloin Rasmuksessa ei keksittäisi salaliittoja, joiden mukaan mm. terroristia kuvataan hymyilevänä sen takia, että luotaisiin maahanmuuttajavastaisuutta. Samoin Rasmuksessa olisi tilaa Rebekka Härköselle tai Rönkölle, jolloin minäkin voisin harkita jäsenyyttä. En kuitenkaan näe syytä osallistua ääripään toimintaan, jota Rasmus nykyisellään edustaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oikeastaan tämä keskustelu lähti vähän sivuraiteille. Minusta tässä on itse asiassa aivan keskeistä se, miten määrittelemme "terveen" ja "sairaan" ihmisen. Onko tervettä tappaa ihmisiä summittaisesti puukolla? Mielestäni ei ole, ja tämähän tuossa Rasmus-ryhmän viestiketjussakin oli sellainen keskeinen näkemys. Mielentilatutkimus on toki osoittanut, että tekijä ei ole ollut esim. psykoosissa, mutta ei se tarkoita, etteikö hän noin muuten olisi mieleltään sairas.

Abderrahman Bouanane oli mielentilatutkimuksen mukaan syyntakeinen tehdessään puukotukset. Tämä tarkoittaa sitä, että Bouanane toimi täydessä ymmärryksessä. Esitutkinnan mukaan tekijä ihannoi Isisiä ja näki itsensä Isisin sotilaana. Silminnäkijöiden mukaan hän huusi tapahtumien aikaan "allahu akbar", suomeksi käännettynä "jumala on suuri". Bouanane kertoi itse poliisille aloittaneensa Isisin liittyvään materiaaliin tutustumisen noin kolme kuukautta ennen puukotuksia. Yhdeksi syyksi tekoonsa hän on sanonut länsiliittouman ilmaiskut Syyrian Raqqassa.

Näin siis faktat. Voisi sanoa, että hyvin tyypillinen terroristi, joka saa innoituksen ja oikeutuksen tekoihin Isisiltä tai joltain muulta vastaavalta terroristitaholta. Meillä on kanssasi kovin erilainen näkemys asiasta, joten en enempää faktoja viitsi laittaa. Niillä ei ole sinulle merkitystä. Kuten ei silläkään, ettei tekijä suinkaan summittaisesti valinnut uhrejaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Minusta tässä on itse asiassa aivan keskeistä se, miten määrittelemme "terveen" ja "sairaan" ihmisen. Onko tervettä tappaa ihmisiä summittaisesti puukolla?
Niin, ei varmaan yhtään sen terveempää kuin räjäyttää itsensä lasten ja nuorten pop-konsertissa, ampua konetuliaseella toisen konsertin vieraita, ajaa jalankulkijoiden päälle rekalla, tai ohjata kaupallinen lentokone päin kaupungin maamerkkiä, tai tappaa pankkiireita anarkismin nimissä. Näin on kuitenkin tapahtunut ja jonkinlainen aatteen palo tuntuu olevan kaikkein tekojen taustalla. Esitin jo aiemmin kysymyksen, muuttuuko ääriajattelu mielenhäiriöksi silloin kun aletaan puhua kättä pidemmällä?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä en liitty Rasmukseen mitenkään, joten pysytään asiassa.
Et liity, mutta teet johtopäätöksiä ja kommentoit ryhmän viestejä, mikä linkittää sinut osaksi tätä keskustelua.

Olisi hyvä, jos yllä oleva pitäisi myös paikkansa. Silloin Rasmuksessa ei keksittäisi salaliittoja, joiden mukaan mm. terroristia kuvataan hymyilevänä sen takia, että luotaisiin maahanmuuttajavastaisuutta. Samoin Rasmuksessa olisi tilaa Rebekka Härköselle tai Rönkölle, jolloin minäkin voisin harkita jäsenyyttä. En kuitenkaan näe syytä osallistua ääripään toimintaan, jota Rasmus nykyisellään edustaa.
Nojoo, en nyt tiedä, onko oikein puhua salaliitosta tässä yhteydessä. Toki tuossa keskustelussa näyttäisi taustalla piilevän sellainen ajatus, että suomalainen media tai valtavirta olisi jotenkin joukolla pelaamassa maahanmuuttokriitikoiden pussiin. Tämä on mielestäni aika liioiteltu näkemys.

Tuon Rönkön osalta en ihmettele, että sijaa ryhmässä ei löydy. Rönkkö on jo vuosia julkaissut juttuja Hommaforumille ja on pelkästään tämän perusteella varmastikin epäilyttävä hahmo rasmuslaisten mielestä. Härkösen jäsenyyden esteistä en tiedä.
Abderrahman Bouanane oli mielentilatutkimuksen mukaan syyntakeinen tehdessään puukotukset. Tämä tarkoittaa sitä, että Bouanane toimi täydessä ymmärryksessä. Esitutkinnan mukaan tekijä ihannoi Isisiä ja näki itsensä Isisin sotilaana. Silminnäkijöiden mukaan hän huusi tapahtumien aikaan "allahu akbar", suomeksi käännettynä "jumala on suuri". Bouanane kertoi itse poliisille aloittaneensa Isisin liittyvään materiaaliin tutustumisen noin kolme kuukautta ennen puukotuksia. Yhdeksi syyksi tekoonsa hän on sanonut länsiliittouman ilmaiskut Syyrian Raqqassa.

Näin siis faktat. Voisi sanoa, että hyvin tyypillinen terroristi, joka saa innoituksen ja oikeutuksen tekoihin Isisiltä tai joltain muulta vastaavalta terroristitaholta. Meillä on kanssasi kovin erilainen näkemys asiasta, joten en enempää faktoja viitsi laittaa. Niillä ei ole sinulle merkitystä. Kuten ei silläkään, ettei tekijä suinkaan summittaisesti valinnut uhrejaan.
En ole kiistänyt noita fatkoja. Kuten edellä esitin, tässä on keskeistä se, miten ihmiset määrittelevät "terveen".

Summittaisuuteen viittaa mielestäni monetkin seikat. Varmasti jonkinlainen suunnitelma on ollut käytössä, mutta sekin on elänyt vielä tapahtumapäivänä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, ei varmaan yhtään sen terveempää kuin räjäyttää itsensä lasten ja nuorten pop-konsertissa, ampua konetuliaseella toisen konsertin vieraita, ajaa jalankulkijoiden päälle rekalla, tai ohjata kaupallinen lentokone päin kaupungin maamerkkiä, tai tappaa pankkiireita anarkismin nimissä. Näin on kuitenkin tapahtunut ja jonkinlainen aatteen palo tuntuu olevan kaikkein tekojen taustalla. Esitin jo aiemmin kysymyksen, muuttuuko ääriajattelu mielenhäiriöksi silloin kun aletaan puhua kättä pidemmällä?
Nämä yleensä limittyvät. Harva ihminen kuitenkaan ryhtyy väkivaltatekoihin ilman jotain laukaisevaa tekijää. Toisaalta ääriajattelun lähteille hakeutuvat jo lähtökohtaisesti sellaiset tyypit, joilla ei ole kaikki kunnossa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En ole kiistänyt noita fatkoja. Kuten edellä esitin, tässä on keskeistä se, miten ihmiset määrittelevät "terveen"..

Suomessa määrittely ei tapahdu Rasmuksessa tai somessa, vaan ihan lääkärien toimesta.

Asiantuntija-apuna syyntakeisuuden arvioinnissa käytetään lääketieteen alan asiantuntijaa, psykiatrian erikoislääkäriä. Jos tulos ei sovi agendaan, vika ei ole lääkärin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Nämä yleensä limittyvät. Harva ihminen kuitenkaan ryhtyy väkivaltatekoihin ilman jotain laukaisevaa tekijää. Toisaalta ääriajattelun lähteille hakeutuvat jo lähtökohtaisesti sellaiset tyypit, joilla ei ole kaikki kunnossa.

Jolloin heitä tulisi käsitellä ennen kaikkea yksilöinä ja sivuuttaa se mitä hän edustaa ja se onko tällä hänen edustamallaan viiteryhmällä sellaista kykyä ja voimavaraa, jolla pystytään luomaan vaaratilanteita ihmisille? Tai sanotaan, käsitellä ennen kaikkea mielenterveydellisistä näkökulmista.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suomessa määrittely ei tapahdu Rasmuksessa tai somessa, vaan ihan lääkärien toimesta.

Asiantuntija-apuna syyntakeisuuden arvioinnissa käytetään lääketieteen alan asiantuntijaa, psykiatrian erikoislääkäriä. Jos tulos ei sovi agendaan, vika ei ole lääkärin.
Sinä puhut nyt aivan eri asiasta. En minä ole kiistänyt asiantuntija-arviota siitä, että syytetty oli syyntakeinen. Tuo määrittely on kuitenkin rikosoikeudellinen. Minä käsittelen asiaa laajemmin siitä näkökulmasta, millainen ihminen on kykeneväinen massamurhaan. Pitäydyn näkemyksessäni, että tuollaisen teon suorittajalla ei ole psyykkisesti kaikki kunnossa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jolloin heitä tulisi käsitellä ennen kaikkea yksilöinä ja sivuuttaa se mitä hän edustaa ja se onko tällä hänen edustamallaan viiteryhmällä sellaista kykyä ja voimavaraa, jolla pystytään luomaan vaaratilanteita ihmisille? Tai sanotaan, käsitellä ennen kaikkea mielenterveydellisistä näkökulmista.
Asiaa voidaan tarkastella sekä yksilötasolla että aatteellisena kokonaisuutena. Yleensä siellä pohjalla on kuitenkin yksilötason tapahtumat, jotka ovat johtaneet ääriajattelun piiriin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Pitäydyn näkemyksessäni, että tuollaisen teon suorittajalla ei ole psyykkisesti kaikki kunnossa.

Sinä katsot asiaa ns. tavallisen suomalaisen kansalaisen näkökulmasta ja unohdat samalla ympäristön vaikutuksen ihmiseen. En tunne Bouananen taustaa tarkemmin, mutta olen ymmärtänyt mediassa esitettyjen tietojen perusteella, että hänen lapsuus ja nuoruus on ollut väkivallan värittämään. Kun kasvaa väkivaltaisessa ympäristössä, väkivallasta tulee normaalia, eikä sen käyttämiseen tarvita psyykkistä häiriöitä. Asiaa on tutkittu sodissa, joissa tappamisesta tulee parissa viikossa normaalia toimintaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinä puhut nyt aivan eri asiasta. En minä ole kiistänyt asiantuntija-arviota siitä, että syytetty oli syyntakeinen. Tuo määrittely on kuitenkin rikosoikeudellinen. Minä käsittelen asiaa laajemmin siitä näkökulmasta, millainen ihminen on kykeneväinen massamurhaan. Pitäydyn näkemyksessäni, että tuollaisen teon suorittajalla ei ole psyykkisesti kaikki kunnossa.

OK, olemme siis rikosoikeudellisesta syyntakeisuudesta samaa mieltä. Jos asiaa tarkastellaan laajemmasta näkökulmasta siten kuin sinä kaiketi tarkastelet, ilmeisesti sinusta yksikään terroristi ei ole tuomittavissa terroristisista teoista, koska hänellä ei sellaisen teon suorittajana ole psyykkisesti kaikki kunnossa?

Vai onko sinun mielestäsi sellaisia terroristisia tekoja, joiden tekijä voidaan terrorismista tuomita ja jos on, miksi suunnilleen vastaavasta teosta ei voida tuomita toista tai samaa tekijää?
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oulussa raiskataan alaikäistä tyttöä monen miehen voimin kuukausikaupalla. Rasmuksessa huomataan, miten ongelmallista on kun asiaa uutisoidessa (MTV) mainitaan kansallisuudet ja vielä ihan vääränlaisella fontilla: linkki Rasmuksen faceen.

Tämäpä se onkin se todellinen ongelma.

Koskaan nuo valokuitupäät bonjaavat että parasta rasisminvastaista työtä olisi huolehtia siitä, että turvapaikanhakijat ja maahanmuuttajat eivät tekisi näitä joukkoraiskauksia yms. Tuo että kaikki mahdollinen pannaan rasistien ja kantaväestön syyksi ei vaan pitkässä juoksussa edistä mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös