Piratismi ja vapaamatkustajat

  • 60 855
  • 448
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Vlad, seuraatko tv-sarjoja netistä?

Itse seuraan, ja myöskin ostan kaudet heti kun vuoden päästä tulevat Euroopassa myyntiin. Mutta minua ei kiinnosta odottaa vuotta, kun voin nähdä jakson tänään.

Leffapuolella katson paljon leffoja netistä, mutta lähinnä siksi, että tiedän mitä kannattaa leffassa tsiigailla ja mihin paskaan ei kannata rahojaan upottaa. Omistan yli 500 leffaa tai tv-sarjan tuotantokautta.

Musiikkia ei jaksa edes imuttaa, Spotifyista voi ilmaiseksi asian tarkistaa. Jos on hyvä, niin voi ostaa levyn. TV-lupaa en maksa, mutta maksan taas laadukkaasta urheilutarjonnasta, siksi koska siitä kannattaa maksaa.

Laadukkaasta tuotteesta kannattaa maksaa, paskasta ei. Ja siksi, jotta paskoja tuotteita tehdä enää, en halua niihin rahojani myöskään upottaa. En myöskään Ylelle enkä maikkarille. Tehkööt sellaista ohjelmaa, jota kuluttaja haluaa ostaa.

Moraali on hävinnyt yhteiskunnasta jo vuosia sitten. Kv. yhtiöt tuskin ovat parhaita paasaamaan imuttamisen moraalisesta puolesta. Lisäksi kuluttaja on nykyään valistunut eikä häntä valtio eikä kukaan muukaan pakota maksamaan paskasta. Ei vaikka yrittäisi. Ilmeisesti olen rikollinen, koska haluan hyvää laadukasta viihdettä ja myös maksan siitä, että sitä saan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä ostan levyt joita haluan kuunnella, rahalla levykaupasta ja mieluiten kotikaupungin yrittäjien pienestä ja riippumattomasta. Ajattelen, että kannan näin korteni kekoon artistien uran jatkuvuuden suhteen. Lisäksi haluan levyt fyysisinä esineinä, kokonaistaideteoksina joihin kuuluu kannet sun muut. Pelkkä bittivirta koneella on perseestä, en harrasta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ilmeisesti olen rikollinen, koska haluan hyvää laadukasta viihdettä ja myös maksan siitä, että sitä saan.

Kovin moni tuskin hommaa yksittäisiä leffoja ne ensin netistä imuroituaan.

Jos tv-lupa on pakollinen niin se sitten on pakollinen. Muutama muukin asia on pakollinen, vaikka ei aivan kiistatonta suosiota nautikaan. Sisällöstä voi olla montaa mieltä. Yleensä Yleä haukkuvat paskaksi tyypit, jotka kuluttavat aikaansa vähä-älyisen viihteen parissa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mutta katson, että minulla on oikeus moralisoida ihmisiä, jotka varastavat itselleen hyödykkeitä, vai varastatteko kaupasta mielenkiintoisen musiikki- tai leffalehden itsellenne? Jos ette niin miksi sitten varastatte yhtyeen levyn itsellenne lataamalla sen ilmaiseksi netistä tai lataamalla leffan maksamatta siitä (olettaen tietty, että kyseessä on laiton lataaminen kummassakin tapauksessa)?

Periaatteessa kyllä hyväksyn tuon varastamis-analogian enkä itse lataa luvattomasti netistä - tekijänoikeudet on turvattava. Mutta tunnustan että minua silti suuresti ärsyttää viihdeteollisuuden suhtautuminen tähän uuden teknologian muuttamaan tilanteeseen. Se on jäänyt täysin itsepäisesti vanhaan maailmaan kiinni, koska vanha maailma oli sille tuottoisampi. Tilanne aika yksinkertaisesti on se, että viihdeteollisuus joutuu pakosta tinkimään voitoistaan - sitä en osaa sanoa, joutuvatko artistit tinkimään omista tuloistaan, minusta se ei ole mitenkään automaattinen lopputulos. Tämän takia en itse aivan täysillä moralisoi nettipiratismia vaan jopa tietyltä osin ymmärränkin sitä reaktiona viihdeteollisuuden itsepäiseen vanhakantaisuuteen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Minä ostan levyt joita haluan kuunnella, rahalla levykaupasta ja mieluiten kotikaupungin yrittäjien pienestä ja riippumattomasta. Ajattelen, että kannan näin korteni kekoon artistien uran jatkuvuuden suhteen. Lisäksi haluan levyt fyysisinä esineinä, kokonaistaideteoksina joihin kuuluu kannet sun muut. Pelkkä bittivirta koneella on perseestä, en harrasta.
Levy-Eskoillako käyt?

Minäkin hankin ihan vanhanaikaisesti haluamani levyt cd-formaatissa. Avautui että vaimo pitää tätä järjettömyytenä. Nehän, perkele, vievät tilaa hyllyssäkin. Koneella ne olisivat kaikki niin nätisti! Kaikkea kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Kovin moni tuskin hommaa yksittäisiä leffoja ne ensin netistä imuroituaan.

Niin, no en ole harva enkä köyhä, joten ostan loistoleffat täydellä hinnalla heti kun tulevat myyntiin.

Jos tv-lupa on pakollinen niin se sitten on pakollinen. Muutama muukin asia on pakollinen, vaikka ei aivan kiistatonta suosiota nautikaan. Sisällöstä voi olla montaa mieltä. Yleensä Yleä haukkuvat paskaksi tyypit, jotka kuluttavat aikaansa vähä-älyisen viihteen parissa.

Täytyy kyllä myöntää, että pidän vähä-älyisestä viihteestä. Hyvää vaihtelua työpäiville, jotka täyttyvät itseään täynnä olevista muka-älyköistä, jotka tietävät asian aina paremmin kuin muut.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Periaatteessa kyllä hyväksyn tuon varastamis-analogian enkä itse lataa luvattomasti netistä - tekijänoikeudet on turvattava. Mutta tunnustan että minua silti suuresti ärsyttää viihdeteollisuuden suhtautuminen tähän uuden teknologian muuttamaan tilanteeseen. Se on jäänyt täysin itsepäisesti vanhaan maailmaan kiinni, koska vanha maailma oli sille tuottoisampi. Tilanne aika yksinkertaisesti on se, että viihdeteollisuus joutuu pakosta tinkimään voitoistaan - sitä en osaa sanoa, joutuvatko artistit tinkimään omista tuloistaan, minusta se ei ole mitenkään automaattinen lopputulos. Tämän takia en itse aivan täysillä moralisoi nettipiratismia vaan jopa tietyltä osin ymmärränkin sitä reaktiona viihdeteollisuuden itsepäiseen vanhakantaisuuteen.

Onko sitten nettipiratismi ainoa keino vastustaa tätä viihdeteollisuuden itsepintaista vanhakantaisuutta vai löytyykö muitakin keinoja tähän toimintaan? Tiettyyn rajaan saakka varkaus on varkaus olipa ajatus kuinka hyvä tahansa, jotenkin jaksan epäillä sitä, että suurin osa piratismin tukijoista ajattelisi niin ylevästi, että haluavat toiminnallaan vaikuttaa uusien ja modernimpien välityskanavien muodostumiseen. Raadollisesti ajateltuna, takana on täysin oma hyöty - helpompaa ja halvempaa varastaa kuin ostaa ja maksaa levystä tai leffasta kymmen tai parikymmentä euroa. Toiminnassa ei välttämättä ole lyhyellä aikavälillä yhtään voitajaa mutta pidemmällä aikavälillä tilanne voi olla toinen ja suuryritysten "hegemonia" taittuu ja tilalle, etenkin musiikkibisneksessä, voi tulla paljon pieniä ja keskisuuria yrittäjiä tai yhtyeiden omia välityskanavia (nettisivut - joita toki jo on tms.) mutta elokuvabisneksessä tilanne ollee toinen. Suuryritykset hallitsevat suurelta osalta toimintaa mutta joutuvat kehittämään uusia väyliä välittää leffoja katsojille (ehkäpä pienemmin kustannuksin mutta näkyykö tämä sitten katsojille pienempinä maksuina per leffa?)

Mutta edelleen, onko pertti, joka lataa leffan illassa ja katsoo sen ja lataa seuraavana tai sitä seuraavana uuden ja sama toistuu, idealisti, joka haluaa olla toteuttamassa vallankumousta vai vaan häikäilemätön varas?

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vlad, seuraatko tv-sarjoja netistä?

En seuraa mitään ilmaiseksi netistä. En leffoja, en tv-sarjoja, en musiikkiohjelmia. Seuraan netistä vain sellaisia ohjelmia, jotka ovat maksuttomia katsojille, joita siis saa katsoa luvalla ilman maksua.

Jos jokin leffa, sarja, musiikkilevy kiinnostaa minua, luen siitä arvosteluja ja suosituksia ja niiden perusteella teen hankinnan.

vlad.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Onko sitten nettipiratismi ainoa keino vastustaa tätä viihdeteollisuuden itsepintaista vanhakantaisuutta vai löytyykö muitakin keinoja tähän toimintaan? Tiettyyn rajaan saakka varkaus on varkaus olipa ajatus kuinka hyvä tahansa, jotenkin jaksan epäillä sitä, että suurin osa piratismin tukijoista ajattelisi niin ylevästi, että haluavat toiminnallaan vaikuttaa uusien ja modernimpien välityskanavien muodostumiseen.

Joo, käytännössähän tässä syyllistän uhria: "mitäs lähti sinne puistoon aamuyöllä minihameessa - sitä saa mitä tilaa". Tietysti asian karuutta lieventää se, että ihan hyvin tuntuu tuo suurteollisuus kuitenkin pärjäävän.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten teet hankinnan TV-sarjasta, joka osuisi täydellisesti sinulle, mutta jota ei Suomessa näytetä?

Niinpä! Myönnän että tulee netistä latailtua sekä elokuvia, musiikkia että TV-sarjoja, mutta minulla on sellainen tapa että mikäli ko. elokuva tai levy on hyvä niin marssin sitten kyllä kauppaan ja ostan sen. Ja TV-sarjojen suhteen latailen sellaisia sarjoja joita ei suomessa esitetä tai sitten esitetään monta vuotta jäljessä alkuperämaata. Yleensä nämäkin sarjan katson sitten uudelleen TV:stä kun/jos ne joskus Suomessa esitetään. Eli kaikki netistä lataaminen ei ole välttämättä sitä että haluaa vain päästä ilmaiseksi kaikesta, minä kyllä olen varmasti kantanut oman korteni kekoon viihdeteollisuuden hyväksi ja tulen niin vastaisuudessakin tekemään. Periaatteessa on ihan sama menenkö minä jonnekin levykauppaan kuuntelemaan levyn läpi ja sitten teen sen perusteella ostopäätöksen, vai lataanko sen netistä ja kuuntelen läpi ennen kuin menen kauppaan ostamaan levyn.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämän takia en itse aivan täysillä moralisoi nettipiratismia vaan jopa tietyltä osin ymmärränkin sitä reaktiona viihdeteollisuuden itsepäiseen vanhakantaisuuteen.
Ja sitten tietysti on se näkökulma, että ilman piratismia ei todennäköisesti olisi edes nykyisen kaltaista nettikauppaa. Rikollisuus kehittää maailmaa, vai miten se yksi väitöskirja nyt oivalsikaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Miten teet hankinnan TV-sarjasta, joka osuisi täydellisesti sinulle, mutta jota ei Suomessa näytetä?

Elämäni ei ole yksistä tv-sarjoista kiinni. Mutta jos kuvitellaan, että luen täällä Jatkoajassa mielenkiintoisesta tv-sarjasta, etsisin siitä lisää tietoa ja tämän jälkeen ostaisin sen itselleni - katsos kun sarjoja, leffoja, musiikkia, kirjoja tms. voi myös ostaa laillisesti netistä lukuisten firmojen kautta, ei siihen tarvita piratismiin tukeutumista. Tosin tällaista täydellistä sarjaa ei taida kohdalleni sattua, jollei sitten Pasific ole sellainen, mutta jaksan kyllä odottaa kunnes se tulee, jos tulee, myyntiin Suomeen.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Periaatteessa on ihan sama menenkö minä jonnekin levykauppaan kuuntelemaan levyn läpi ja sitten teen sen perusteella ostopäätöksen, vai lataanko sen netistä ja kuuntelen läpi ennen kuin menen kauppaan ostamaan levyn.

Silloin kun itse olen kahden vaiheilla levyn ostamisesta, käyn youtubessa tai myspacessa kuuntelemassa muutaman raidan ja teen niiden perusteella ostopäätöksen. Suosittelen.

Ongelmahan on siinä että nykyään on iskostunut sellainen "kaikkihan sitä tekee" ajatusmalli. Ei musiikin, leffojen tai sarjojen varastaminen ole tuomittavaa nyky-yhteiskunnassa. Yleisin puolustus on se että ei se niitä miljonääri artisteja / levy-yhtiöitä liikuta. Totuus on kuitenkin se että esim. metalliartisteista n. 10 % elää musiikin tekemisellä. Ja levy-yhtiöthän ovat ne ensisijaiset kärsijät, nämä kasvottomat suuryritykset. Mutta mitäs sitten tapahtuukaan kun näitä levy-yhtiöitä alkaa mennä nurin? Ei ole enää porukkaa joka on valmis maksamaan musiikin tekemisestä ja levittämisestä. Tämä taasen sitten heijastuu artistien määrään.

Miettikää nyt; mitä väliä sillä on jos lipastat K-Raudasta vasaran? Eihän se sitä firmaa kaada. Jostain syystä tämä on kuitenkin yleisesti paheksuttavaa, mutta viihteen varastaminen taas on ihan ok.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Silloin kun itse olen kahden vaiheilla levyn ostamisesta, käyn youtubessa tai myspacessa kuuntelemassa muutaman raidan ja teen niiden perusteella ostopäätöksen. Suosittelen.

Eroaako se nyt valtavan suuresti siitä että minä lataan sen levyn kokonaisuudessaan torrentina, kuuntelen läpi ja sitten ostan/tilaan levyn ihan "virallisesti" kaupasta? Iso osa YouTubessakin olevista musiikkipätkistä on siellä ilman lupaa joten en minä nyt kyllä tunne oloani sen rikollisemmaksi jos minä lataan sen jostain torrent-sivustolta.


katsos kun sarjoja, leffoja, musiikkia, kirjoja tms. voi myös ostaa laillisesti netistä lukuisten firmojen kautta, ei siihen tarvita piratismiin tukeutumista.

Vaan kun edelleenkään kaikkia TV-sarjoja ja -ohjelmia ei julkaista DVD:nä joten niitä ei saa laillisesti ostettua. Ja kaikkia leffojakaan ei välttämättä suomesta saa DVD:nä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä ostan levyt joita haluan kuunnella, rahalla levykaupasta ja mieluiten kotikaupungin yrittäjien pienestä ja riippumattomasta. Ajattelen, että kannan näin korteni kekoon artistien uran jatkuvuuden suhteen. Lisäksi haluan levyt fyysisinä esineinä, kokonaistaideteoksina joihin kuuluu kannet sun muut. Pelkkä bittivirta koneella on perseestä, en harrasta.

Levy-Eskoillako käyt?

Minäkin hankin ihan vanhanaikaisesti haluamani levyt cd-formaatissa. Avautui että vaimo pitää tätä järjettömyytenä. Nehän, perkele, vievät tilaa hyllyssäkin. Koneella ne olisivat kaikki niin nätisti! Kaikkea kanssa.

Pidämme ilmeisesti kolmisin yllä suomalaista äänilevyteollisuutta :)?
Nimim. tänään jälleen uutta cd-tornia metsästänyt.
 
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki, HIFK
Vaan kun edelleenkään kaikkia TV-sarjoja ja -ohjelmia ei julkaista DVD:nä joten niitä ei saa laillisesti ostettua. Ja kaikkia leffojakaan ei välttämättä suomesta saa DVD:nä.

Ei välttämättä Suomesta, vaan netistä kun voi tilata laillisesti myös kauempaa. Ja jos jotain sarjaa nyt ei satu näkemään heti amerikan serkun kanssa yhtäaikaa, oikeuttaako se sinut hankkimaan sen lataamalla? Onko se joku maailmankansalaisen oikeus, että kaikkien on nähtävä se samaan aikaan ja jos näkyisi niiin maksaisitko siitä ilosta vai odottaisitko jotta se on näytetty kerran ja pistetty sitten verkkoon jakoon...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vaan kun edelleenkään kaikkia TV-sarjoja ja -ohjelmia ei julkaista DVD:nä joten niitä ei saa laillisesti ostettua. Ja kaikkia leffojakaan ei välttämättä suomesta saa DVD:nä.

Ei minun elämäni todellakaan ole kiinni mistään sarjasta - itseasiassa en edes tiedä mitä sarjoja pyörii Suomessa tai maailmalla. Ja jos nyt jotain jonka haluan itselleni ei saa/voi ostaa esim. Iso-Britanniasta tai Yhdysvalloista (tai Suomesta) niin olen ilman. En näe tätäkään perusteena sille, että ryhtyisin varastamaan jonkun omaisuutta. En esim. varasta kirjastostakaan mitään mitä siellä näen, vaikka tilanne olisi sellainen ettei kyseistä kirjaa käytännössä saa enää mistään muualta kuin hakuammuntana antikvariaateista. Varkaus mikä varkaus, turha sitä on puolustella millään tavalla.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Eroaako se nyt valtavan suuresti siitä että minä lataan sen levyn kokonaisuudessaan torrentina, kuuntelen läpi ja sitten ostan/tilaan levyn ihan "virallisesti" kaupasta?

Eroaa se sillä, että sen torrentin lataaminen on rikollista, kun taas youtuben käyttö ei :)

Mielestäni on myös helvetisti vaivattomampaa kuunnella ne n. 3 biisiä netistä (kestää n. 15 min), kuin ensin ladata levyllinen koneelle, kuunnella se läpi ja poistaa se.

Pidämme ilmeisesti kolmisin yllä suomalaista äänilevyteollisuutta :)?
Nimim. tänään jälleen uutta cd-tornia metsästänyt.

Kyllä meitä ainakin neljä on. Nimim. tällä viikolla 6 levyä ostanut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei välttämättä Suomesta, vaan netistä kun voi tilata laillisesti myös kauempaa. Ja jos jotain sarjaa nyt ei satu näkemään heti amerikan serkun kanssa yhtäaikaa, oikeuttaako se sinut hankkimaan sen lataamalla? Onko se joku maailmankansalaisen oikeus, että kaikkien on nähtävä se samaan aikaan ja jos näkyisi niiin maksaisitko siitä ilosta vai odottaisitko jotta se on näytetty kerran ja pistetty sitten verkkoon jakoon...

Kuten kirjoitin jo aiemmin, niin minulla on tapana joka tapauksessa hankkia aika iso osa näistä katsomistani elokuvista/TV-sarjoista/levyistä ihan laillisia teitä kun ne vaan on saatavilla. Joten onko se nyt oikeasti niin vitun katastrofaalista jos minä lataan sen netistä ja katson "etukäteen"? En minäkään sitä hyväksy että kaikki ladataan netistä koska ne on sieltä ilmaiseksi saatavilla, eikä hankita mitään laillisia teitä, mutta tästä ei minun kohdallani ole kysymys kuten aikaisemmin selitin.

Ja syy miksi esim. joitakin TV-sarjoja katselen mielelläni alkuperämaan tahtiin on ensinnäkin se että netissä on niin kovasti vaikea välttyä spoilereilta jos vähänkin seurailee TV-aiheisia keskusteluita/sivustoja. Ja toisekseen minusta on mukava seurailla ja osallistua näiden sarjojen keskustelupalstoilla käytäviin keskusteluihin koska monesti sieltäkin saa lisäarvoa tuolle ohjelmalle. On aika vitun vaikeaa osallistua näihin keskusteluihin jos sarjaa esitetään Suomessa joku 2-3 vuotta jälkijunassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varkaus mikä varkaus, turha sitä on puolustella millään tavalla.

Jos ajatellaan asiaa näin että on joku sarja jota esitetään vain USA:ssa, eikä sitä ole koskaan tarkoituskaan hankkia Suomeen. Mitä tämä TV-sarjaa tuottava yhtiö menettää siinä jos minä lataan tuon sarjan torrentina koneelleni ja katson? Eikö varkaudessa ole kysymys siitä että toinen on menettävänä osapuolena?

Pidä minua varkaana jos pidät, mutta minun mielipiteeni on että kaikki asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia.


Mielestäni on myös helvetisti vaivattomampaa kuunnella ne n. 3 biisiä netistä (kestää n. 15 min), kuin ensin ladata levyllinen koneelle, kuunnella se läpi ja poistaa se.

Kukin tavallaan. Ei sekään niin kovasti vaadi ponnisteluja että lataat torrentina levyn (kestää n. 15 min) ja kuuntelet sen läpi vaikkapa kirjoitellessasi jotain haistapaskan jorinoita Jatkoaikaan. Se delete-napin painaminenkaan levyn ostamisen jälkeen ei ihan ylitsepääsemättömän vaikea toimenpide ole. Kuuleepahan ihan koko levyn läpi eikä vaan niitä tarkkaan valikoituja helmiä jotka bändi laittaa esim. MySpace-sivuilleen tai ihan viralliselle (lailliselle!) YouTube-kanavalleen. Aika monesti kun törmää siihenkin että niiden parin hittibiisin sijasta levy onkin täynnä jotain täytepaskaa, ja köyhänä poikana en mielelläni maksa mistään turhasta. Minulla nimittäin menee jo ihan riittävästi muutenkin rahaa levyihin ja elokuviin, niin valinnat on tehtävä siksi tarkasti.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos ajatellaan asiaa näin että on joku sarja jota esitetään vain USA:ssa, eikä sitä ole koskaan tarkoituskaan hankkia Suomeen. Mitä tämä TV-sarjaa tuottava yhtiö menettää siinä jos minä lataan tuon sarjan torrentina koneelleni ja katson? Eikö varkaudessa ole kysymys siitä että toinen on menettävänä osapuolena?

Pidä minua varkaana jos pidät, mutta minun mielipiteeni on että kaikki asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia.

Veikkaisin, että tässäkin tapauksessa sinun on mahdollista tilata kyseinen sarja jonkin ulkomaisen firman kautta itsellesi. En vain ymmärrä perustetta jolla tätä toimintaa osaltaan perustellaan, "mutta kun sitä ei saa Suomesta ja se ei mahdollisesti tule koskaan Suomeen". Se ei ole mikään peruste rikolliselle toiminnalle. Entäpä jos se sarja tuleekin Suomeen tai myyntiin Suomeen? Silloin selitykseltäsi menee hetimmiten pohja pois. Et sinä koskaan voi tietää sitä onko jokin sarja tarkoitus hankkia mitään jakelukanavaa kautta Suomeen myyntiin, joten jos haluat sarjan, joko:

a. odota kunnes se tulee myyntiin - odotat vaikka viisi vuotta.
b. jos välttämättä haluat sen (laillisesti) niin tilaat vaikka jenkeistä sen itsellesi tai jostain muualta.

Kaikki asiat eivät ole mustavalkoisia mutta varastamisessa ei minusta ole kuin kaksi puolta - kyllä ja ei.* Jokaisella on periaatteensa ja ne voivat muuttua aikaamyöten. Minun periaatteeni on se, että jos haluan jotain ostan sen itselleni, jos sitä ei voi ostaa, olen sitä ilman. Maailmani ei kaadu siihen jollen näe jotain leffaa tai sarjaa tai dokumenttia. Mutta ilmeisesti joidenkin elämä on niin "köyhää", että yhden fiktiivisen sarjan menettäminen on "kohtalokasta".

vlad.

*: Sanotaan, että on tapauksia joissa pidän varastamista hyväksyttävänä. Sellainen on esim. taistelu diktatuuria vastaan mutta minusta ylikansallisiafirmoja ei vielä voi verrata diktatuuriin, joten en voi varastaa (imuttaa tms.) näiden firmojen omaisuutta. Eipä sillä, en edes osaa suorittaa tätä toimenpidettä, enkä halua oppiakaan sitä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Veikkaisin, että tässäkin tapauksessa sinun on mahdollista tilata kyseinen sarja jonkin ulkomaisen firman kautta itsellesi. En vain ymmärrä perustetta jolla tätä toimintaa osaltaan perustellaan, "mutta kun sitä ei saa Suomesta ja se ei mahdollisesti tule koskaan Suomeen". Se ei ole mikään peruste rikolliselle toiminnalle. Entäpä jos se sarja tuleekin Suomeen tai myyntiin Suomeen? Silloin selitykseltäsi menee hetimmiten pohja pois. Et sinä koskaan voi tietää sitä onko jokin sarja tarkoitus hankkia mitään jakelukanavaa kautta Suomeen myyntiin, joten jos haluat sarjan, joko:

a. odota kunnes se tulee myyntiin - odotat vaikka viisi vuotta.
b. jos välttämättä haluat sen (laillisesti) niin tilaat vaikka jenkeistä sen itsellesi tai jostain muualta.

Kuinka monta kertaa minun pitää tämä sama asia selittää ennen kuin menee perille? Katsopa huviksesi kuinka monta kertaa minä olen sanonut että yleensä hankin kyllä nämä hyvät sarjat DVD:nä heti kun ne tulee myyntiin. Mutta jos edelleen katselet mitä olen tähän ketjuun tänään kirjoittanut niin minä selitän tuossa syitä sille miksi haluan katsoa tietyt sarjat ihan reaaliaikaisesti, siksi minä en halua odotella sitäkään että se julkaistaan vaikkapa USA:ssa DVD:nä, koska sekin on jälkijunassa. Siinä tapauksessa minun on jo aivan sama odotella että tuo sarja esitetään tai julkaistaan DVD:nä suomessa.

Otetaan vaikkapa nyt esimerkiksi Survivor-sarja joka on yksi niistä sarjoista joita mielelläni haluan katsoa reaaliaikaisesti. Minä lataan jaksot netistä ja katson ne reaaliajassa, mutta sitten kun ko. kausi esitetään Suomessa TV:stä niin minä yleensä olen katsonut ne uudestaan. Kuka tässä siis on menettävänä osapuolena? CBS ei menetä mitään (koska he joka tapauksessa saavat myytyä sarjansa MTV3:lle, katsoinpa minä sen tahi en), ja MTV3 ei menetä siinä mitään jos minä olen ladannut sen sarjan netistä (koska minä joka tapauksessa katson sarjan uudestaan ja näen siihen myydyt mainokset jolla tuo ohjelma rahoitetaan). Missä se varkaus siis on?

EDIT: Ai niin, tähän lisähuomautuksena vielä että tämän Survivor-sarjan kaikkia kausia ei olla vieläkään julkaistu DVD:nä edes USA:ssa. Joten jos vaikka haluaisinkin ostaa tämän sarjan DVD:nä niin se ei ole mahdollista

OK, jos haluaa asiaa katsoa ihan helvetin mustavalkoisella ja jyrkällä tavalla (kuten sinä näytät asiaa katsovan, ja sinulla tietenkin on oikeus siihen) niin kyllähän tuo torrentien lataaminen on laitonta. Mutta onko se sitten moraalisesti ihan helvetin väärin jos tekee "laittomuuden" jossa kukaan ei kärsi mitään eikä menetä mitään?

Ja jos se tekee minun elämästäni köyhää jos minä tahdon katsoa jonkun ohjelman jota ei Suomessa esitetä niin olkoon sitten niin, minä olen ihan tyytyväinen omaan köyhään elämääni. Ja en tunne omantunnon tuskia siitä jos teen "varkauden" jossa kukaan ei menetä mitään. Ihmetyttää vaan se miten hanakoita ihmiset ovat tuomitsemaan tällaisessa asiassa, minä kun en näe tätä ihan samanlaisena asiana kuin vaikkapa jonkun makkarapaketin varastamista kaupan lihatiskiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös