Pentti Matikainen, huippujohtaja vai floppi ?

  • 271 934
  • 1 020
Tila
Viestiketju on suljettu.

Animal

Jäsen
douppi kirjoitti:
Murphy = puolikuntoinen
Saarinen = myös loukkaantumisten runtelema
Karalahti = pelikiellossa

Aika vaikea lähteä Penaa potkimaan näistä asioista.

Näistä voidaan sitten taas antaa Penalle palautetta:

Tibbetts = asennevammainen, ei loppupeleissä mitään hyötyä
Kovanen = Mika Niskanen, voidaan myös lukea Jan Latvala
Francis = selkävammainen juoppo, katastrofin siemen

Schnabel olisi ehdottomasti tarvittu sarjassa HPK:ta vastaan, nyt HPK:n isokokoiset pistelingot kuten Lahti, Moravec, Mäkiaho ja Leino saivat tehdä maalin edustalla lähes mitä huvittaa. Lundellin ansioksi voidaan sanoa se, että piti lukemat siedettävinä tämän puolikuntoisten, junnujen ja mikkihiirien täyttämän pakiston takana.

Itse olen tällä hetkellä sitä mieltä, että ihan oikeasti pitäisi miettiä miten ensi kauden jengi rakennetaan. Tästä kaudesta ei jäänyt paljon mitään hyvää käteen, sillä sen lisäksi että tiputtiin pihalle heti kättelyssä, pelasi jengi mitäänsanomatonta kärppäkiekon tehotonta versiota, jota suorastaan vitutti seurata. Yleisesti isona ja pahana pidetty HIFK oli ämmälauma, joka sumputti, surffaili, itki ja käänsi toisen posken.

Positiivisena seikkana ensi kautta silmällä pitäen mainitaan se, että runko on hyvin kasassa ja valmennus on kohdillaan. Baxterille nostan peukun pystyyn vielä sen takia, että mies tuli vittumaiseen saumaan penkin taakse ja kuormitti ratkaisupelaajia tärkeillä hetkillä. Se ei paljon ole valmetajasta kiinni, jos liigan huippupelaajat eivät saa kiekkoa maaliin poskettomasta peliajasta huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Animal kirjoitti:
Näistä voidaan sitten taas antaa Penalle palautetta:

Tibbetts = asennevammainen, ei loppupeleissä mitään hyötyä
Kovanen = Mika Niskanen, voidaan myös lukea Jan Latvala
Francis = selkävammainen juoppo, katastrofin siemen

---clip---

Itse olen tällä hetkellä sitä mieltä, että ihan oikeasti pitäisi miettiä miten ensi kauden jengi rakennetaan. Tästä kaudesta ei jäänyt paljon mitään hyvää käteen, sillä sen lisäksi että tiputtiin pihalle heti kättelyssä, pelasi jengi mitäänsanomatonta kärppäkiekon tehotonta versiota, jota suorastaan vitutti seurata. Yleisesti isona ja pahana pidetty HIFK oli ämmälauma, joka sumputti, surffaili, itki ja käänsi toisen posken.
Tästä hieman eri mieltä. Tibbetsistä oli ainakin se hyöty, ettei lähdetty neljä-muna tappioin laulukuoroon, kun herra järjesti voiton ensimmäisestä kotipleijarimatsista viikko sitten lauantaina.

Kovanenkin jätti ainakin tuossa matsissa ainakin minuun positiivisen vaikutelman. Oli kiekollisena hyvä ja varma ja oli pari kertaa liki hyökkäyksen kärkenä (mikä ei tosin tietenkään ole puolustajan päätehtävä) Joka tapauksessa ajattelen, että Kovasesta oli enemmän hyötyä kuin haittaa. Olen kyllä samaa mieltä, että ensi kaudeksi saisi hankkia muutaman kookkaan pakin, kunhan osaavat muutakin, kuin pitää mailaa oikein päin kädessään.

Francis oli tapaus sinänsä, ja sitä voidaan näin jälkikäteen pitää selkeänä virheenä. Eikö miehen terveystilaa välitetty tarkistaa vai mikä meni vikaan, en tiedä. Siinä kuitenkin jäi tyhjä arpa Penan & Co:n käteen.

Ja mitä tuohon ämmälaumaan tulee, niin olisiko ollut parempi, että joukkue olisi tapellut ja jäähyillyt joka matsissa puoli tuntia, sen ansiosta hävinnyt 2/3 matseista ja jäänyt säälipleijareistakin rannalle? Ehkä tuo näytti hieman pehmeältä joukkueelta, mutta ainakin se voitti (vielä runkosarjassa) matseja.
 

Animal

Jäsen
Viherpuiston Ruoska kirjoitti:
Tästä hieman eri mieltä. Tibbetsistä oli ainakin se hyöty, ettei lähdetty neljä-muna tappioin laulukuoroon, kun herra järjesti voiton ensimmäisestä kotipleijarimatsista viikko sitten lauantaina.

Rohkenen väittää, että esim. Turo Järvisestä olisi samalla peliajalla ollut enemmän hyötyä HIFKille kuin Tibbettsistä. Yksi peli sinne tai tänne, paska on jo housussa. Ja kuten aiemmin sanoin, ADHD:n tulo tarkoitti Schnabelin siirtoa narreihin ja minun näkemykseni mukaan Schnabi olisi ollut isompi apu HIFKille pleijareissa kuin Tibbetts.

Kovanenkin jätti ainakin tuossa matsissa ainakin minuun positiivisen vaikutelman. Oli kiekollisena hyvä ja varma ja oli pari kertaa liki hyökkäyksen kärkenä (mikä ei tosin tietenkään ole puolustajan päätehtävä) Joka tapauksessa ajattelen, että Kovasesta oli enemmän hyötyä kuin haittaa. Olen kyllä samaa mieltä, että ensi kaudeksi saisi hankkia muutaman kookkaan pakin, kunhan osaavat muutakin, kuin pitää mailaa oikein päin kädessään.

Kovanen oli männä kaudella sinänsä ihan ok, mutta jos kaveri tulee jonkun käsittämättömän härdellin jälkeen kiekollisen pakin statuksella jengiin, niin yksi syöttöpiste ei riitä. Ja jos puhutaan, että JYP maksoi tälle jätkälle 50000€ kaudesta ja se ei naukujalle riittänyt, niin paljonkohan HIFK jätkästä mahtaa pulittaa?

Ja mitä tuohon ämmälaumaan tulee, niin olisiko ollut parempi, että joukkue olisi tapellut ja jäähyillyt joka matsissa puoli tuntia, sen ansiosta hävinnyt 2/3 matseista ja jäänyt säälipleijareistakin rannalle? Ehkä tuo näytti hieman pehmeältä joukkueelta, mutta ainakin se voitti (vielä runkosarjassa) matseja.

Jos joukkueessa on pelaajia kuten Karalahti, Nielikäinen, Porthen, Laine, Järvinen, Pikkarainen, Petrell jne. niin ei tarvitse olla mikään ydinfyysikko jos väittää, että näiden pelaajien kanssa joukkueen pelitavankin tulee olla railakkaampi. Ja itse en valitettavasti ymmärrä sitä, että oikeanlainen ja oikeanaikainen räväkkyys ja rähinöinti olisi menestyksen poissulkeva tekijä. Niin ei ollut kausilla 97-98, 98-99 eikä myöskään 05-06.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Ketjun aiheeseen vastattaessa ehdottomasti floppi ja ollut sitä lähes koko sen ajan, minkä HIFK:ssa on viettänyt. Tätä mieltä olen ollut jo vuosia, eikä mielipide muutu tämän vuodenkaan jälkeen. Pentti ei vain yksinkertaisesti ole riittävän ammattitaitoinen tehtävässään ja tulokset ovat varmaan se selkeästi paras peruste. Tämän kauden epäonnistuminen oli helppo arvata jo syksyllä kauden alkaessa tai oikeastaan jo ennen juhannusta, kun joukkueen kokoonpano oli selvillä. Erästä lakkokautta lukuunottamatta Pentti ei ole koskaan kyennyt rakentamaan joukkuetta kauden aikana, jotta se paranisi merkittävästi.
Olen täälläkin sanonut mielipiteenäni monta kertaa, ettei HIFK tule koskaan menestymään Matikaisen aikana, eikä mielipidettä ole syytä muuttaa tällä hetkelläkään. Pentin aikahan on ollut HIFK:n historian huonoin, sinä aikana, kun olen seurannut seuraa ja se on aikamoinen saavutus, koska muitakin heikkoja jaksoja on ollut.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Johnny99 kirjoitti:
Jahas, kämppä siivottu viikonloppua varten, toivottavasti siivosi vähän tuota yläkertaakin. Vaikka yhdessä kerroksessa asutaankin.
Niin, miehekkyysjutuista en tiedä, mutta itse voin rehellisesti sanoa, etten ole monestakaan kyseenalaisesta, kenties virheeksikin osoittautuneesta päätöksestä ollut samaa mieltä alun alkaenkaan tässä vuosien mittaan. Kuten ei moni muukaan. Esimerkkejä en jaksa luetella, nitä kyllä riittää Alposta alkaen.

Ja vaikka olisin ollut mitä mieltä noista asioista, niin mitään vastuuta niistä minulla ei kyllä olisi. Enkä koe olleeni yhdessäkään noista asioista edes "osallinen", kuten muotoilit. Penttihän on aina päinvastoin korostanut, kuinka mikään nettimaailma ei heidän päätöksiään sanele. Enkä kyllä häävisti osaisikaan, ei sillä. Mutta heidän pitäisi osata. Tai jos eivät osaa, olisiko syytä vaihtaa ukko(j)a.
Eivätkä nämäkään riipustukset ole kuin meidän omaksi iloksi/ajanvietteeksi, koskaan en ole muuta kuvitellutkaan.
Luonnollisesti en tarkoittanutkaan, että kirjoitukseni sopisi jokaikisen kirjoittajan sanomisiin ja mielipiteisiin kuin nyrkki silmään.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Animal kirjoitti:
Kovanen oli männä kaudella sinänsä ihan ok, mutta jos kaveri tulee jonkun käsittämättömän härdellin jälkeen kiekollisen pakin statuksella jengiin, niin yksi syöttöpiste ei riitä. Ja jos puhutaan, että JYP maksoi tälle jätkälle 50000€ kaudesta ja se ei naukujalle riittänyt, niin paljonkohan HIFK jätkästä mahtaa pulittaa?
Vaikea edelleenkään käsittää, että Kovanen hommattiin korvaamaan Niskanen ja sen hän teki monin verroin paremmin.

Paljonkohan Hifk pulittaa Naukuja-Jerelle?
Kovanen sentään pelasi tärkeimmät pelit Jereltä jääden ne taas kerran väliin.
 

Animal

Jäsen
Metukka kirjoitti:
Paljonkohan Hifk pulittaa Naukuja-Jerelle?

Aivan varmasti liikaa nykyisten peliesitysten perusteella.

Kovanen sentään pelasi tärkeimmät pelit Jereltä jääden ne taas kerran väliin.

Aika paksua. Jere saa pelitilanteesta (vahinko tai ei) pelikiellon, niin vertaat sitä näihin kupittelujuttuihin? Puolustelematta Jeren kännisekoiluja ja työpaikkalintsaamista, niin oikeasti tärkeitä pelejä Jereltä ei kyllä taida viinan takia olla jäänyt väliin. Saivarrella tietenkin voidaan näillä parilla pitemmällä päihteisiin liittyvällä pelikiellolla.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Metukka kirjoitti:
Vaikea edelleenkään käsittää, että Kovanen hommattiin korvaamaan Niskanen ja sen hän teki monin verroin paremmin.

Paljonkohan Hifk pulittaa Naukuja-Jerelle?
Kovanen sentään pelasi tärkeimmät pelit Jereltä jääden ne taas kerran väliin.

Kovasen hommaaminen oli oikeasti helvetin hyvä veto, jos verrataan, että sillä paikalla olisi pelannut Niskanen. Kovanen oli useimmiten aika näkymätön, joka on Niskaseen verrattuna helvetin hyvä meriitti. Niskanen ei ollut näkymätön, mutta aika ikävästi se näkyvyys aiheutui lähinnä hirveistä hazardisyötöistä ja olemattomasta puolustuspelaamisesta. case closed.

Edit: Ketju koskikin Penaa. Penassa on hyvätkin puolensa, mutta kyllä mies kantaa mukanaan vitullisen määrän huonoja puolia. Pena on jäänyt jossain määrin liikaa kiinni historiaan, "Mä olin maajokkuekoutsi, ja purkkaa löyty ja kaikki usko mitä sanottiin".

Ongelma on siinä, että Matikaisella ei ole kompetenssia hoitaa oikeita toimarin hommia, ja samalla tipahtaa kärryiltä lätkähommistakin, kun kaikki aika menee toimarin hommissa kitkutellessa.

Ehkäpä se toimarin homma olis Penalle ihan ok, jos saataisiin joku Kekäläisen tapainen UTJ, en tiedä.

Näin laji-ihmisenä täytyy sanoa, että kyllä pena on tehnyt aika hyvää duunia aikoinaan maajoukkueessa, ja ansaitsee jonkinlaisen kunnioituksen. Pena ei myöskään ole tunnettu diplomaattisuudestaan, tavallaan pidän asiasta, ja tavallaan en.
 
Viimeksi muokattu:

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jymäkkä kirjoitti:
Luonnollisesti en tarkoittanutkaan, että kirjoitukseni sopisi jokaikisen kirjoittajan sanomisiin ja mielipiteisiin kuin nyrkki silmään.
Juu, näinpä. Eikä tässä mitään vastakkainasettelua, sen aikahan on sitäpaitsi ohi. :) Pudottiin, ttu, mutta niinhän se aina menee.

Penasta: ihan ok karaktääri toki, ja über-lätkä-jätkä, mutta kunpa se laiva ei joka vuosi vuotaisi jostain nurkasta. Itseäni kiinnostaisi tietää, mikä on Penan/hallituksen ukkojen visio hyvästä, toimivasta jengistä. Keitä pelaajia hankkisivat, jos rahaa olisi riittävästi? Tällä en tarkoita mitään NHL-fantasiarostereita tms. Vaan ihan saatavilla olevia pelaajia. Välillä tuntuu, ettei ukoilla välttämättä edes ole se iso kuva selvillä siitä, mitä halutaan vaikka rahaa olisikin. Toivottavasti todistavat luuloni vääräksi sitten kun tämä kuuluisa säästökuuri on ohitse.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pena ja HIFK brändi

On varmasti kenelle tahansa vaikeaa olla TJ HIFK:ssa. Suuri näkyvyys, meidän ns. Brändi ja fanien sekä median paine luovat niin paljon päivittäistä ongelmaa, että johto on lähes koko ajan kriisinjohtamismoodissa. Tämä kriisijohtaminen johtaa usein lyhytjänteisiin ratkaisuihin, koska johdon on koko ajan viikkotasolla näytettävä, että se on ajan hermoilla. Ei ole varmaan yhtään joukkuetta jonka hankintoja seurataan ja arvioidaan samalla tavalla kuin HIFK.n. Ei ole yhtään toista joukkuetta jonka pelaajat seurataan ja rangaistaan erikoislisällä pienestäkin (epä-)syystä. Ei ole yhtään toista joukkuetta jota muut joukkueet haluavat voittaa niin paljon kuin HIFK:ta.

HIFK.n ympärillä oleva kulttuuri ja toiminta pakottaa johdon koko ajan toimimaan, vaikka ei olisi syytä toimiakaan. Kritiikkiä tulee jokaisesta pienestäkin epäonnistumisesta, tai asiasta joka näyttää vähääkään epäonnistumiselta.

En ole mikään Penafani, ja minun puolestani voidaan TJ:ta vaihtaakin, ilman mitään kyyneleitä minun puoleltani. Mutta jos realistisesti yrittää arvidoida Penan toimintaa niin täytyy sanoa, että hankinnat menivät ihan hyvin tänä vuonna pääsääntöisesti, paitsi Francisin suhteen joka taisi olla enemmän narrinokitteluhankinta kuin mitään muuta. Yksi puhelinsoitto Wayne Gretzykille olisi kertonut Francisin taipumuksista, mutta se tarkistussoitto taisi jäädä tekemättä. Toisaalta oli taas Baxter-hankinta ja sen ympärillä oleva aktiviteetti esimerkkiä hyvästä dynaamisesta johtamisesta.

Junnujen perään itkeminen, ja ns. siltojen polttamisen pohdinta on suurelta osin paskanjauhanta. HIFK.m junioritoiminta tuottaa niin paljon hyviä kavereita, etteivät kaikki koskaan mahdu liigajoukkueeseen. Korkeintaan 1-3 kaveria vuodessa voi päästä kokeilemaan. Muut on vaan siirrettävä muiden joukkueiden riveihin. Näilläkin sivuilla on vaadittu seuraavien pelaajien myyntiä äänekkäästi vuosien aikana: Bäckström, Viitaluoma, Grunn, Vihko, Hirso, Hurme, Kalto, Lundell, Kuhta jne. Lista on loputon. Sitten kun he onnistuvat muualla itketään Penan huonoutta TJ:nä. Lyhytnäköistä ämmäilyä. Faniemme joukossa on kasa "tieteilijötä" jotka vuoron perään kehuvat Penan hankintoja ja seuraavana päivänä kääntävät takkejaan ja vetävät tikaria miehelle selkään, kun tilanne tuntuu sopivalta. Harva täällä uskaltaa rehellisesti myöntää oleensa väärässä aikaisemmissa tuomioissaan. Tibbetts käy tässä hyvänä esimerkkinä.

Osa HIFK.n brändiä on johdon jatkuva haukkuminen. HIFK tarvitsee pitkäjänteistä ja määrätietoista johtamista. Nyt on taas siihen pieni mahdollisuus kun saamme edes jatkaa samalla valmentajalla ensi kaudella ja kun pari tärkeää ulkomaalaisvahvistusta on tehnyt sopimuksen ensi vuodelle.

Itse uskon, ettei sillä ole mitään merkitystä kuka toimii HIFK.n TJ.nä. Ainoa varma asia on, että aina tulee kritiikkiä jostain suunnasta. Eli Pena on varmasti yhtä hyvä kuin moni muukin, mutta UTJ.n ottaisin mielelläni Penan avuksi.

Toivotaan nyt, että Baxter jää taloon, ja alkaa rakentaa ensi vuoden joukkuetta yhdessä Penan kanssa.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
RoopeS kirjoitti:
Faniemme joukossa on kasa "tieteilijötä" jotka vuoron perään kehuvat Penan hankintoja ja seuraavana päivänä kääntävät takkejaan ja vetävät tikaria miehelle selkään, kun tilanne tuntuu sopivalta. Harva täällä uskaltaa rehellisesti myöntää oleensa väärässä aikaisemmissa tuomioissaan.
No juu, otin jo aiemmin kantaa samankaltaiseen viestiin; Vitunko merkitystä meidän kehuillamme tai tuomioillamme on. Minulla on täysi oikeus sanoa kylmän viileästi, että vitun Pena, miksi möit Viitaluoman, miksi Bäckströmin? Oletko huono hommassasi?

Minun duunini ei ole nähdä sen enempää tämänhetkistä kuin piilevääkään potentiaalia pelaajissa. IFK:n lätkäjoukkueella ainakin pitäisi olla ammattimiehet sitä varten. Minä olen maksava asiakas, joka netissä saa jauhaa ihan mitä lystää seuran toimista tai toimimattomuuksista.

On se vaan huvittavaa, että tj:n (ja luultavasti koko hallituksen) kykenemättömyyttä perustellaan tyyliin, että tuskinpa olisit itse kyennyt parempaan. Eihän sillä ole merkitystä, kuinka inhimillisesti ymmärrettävää Penan tai muiden huonous on. Jos ei kuudessa vuodessa mitään saada aikaan, luulisi jotain tapahtuvan. Näin ainakin missä tahansa muussa firmassa.

RoopeS kirjoitti:
Itse uskon, ettei sillä ole mitään merkitystä kuka toimii HIFK.n TJ.nä. Ainoa varma asia on, että aina tulee kritiikkiä jostain suunnasta. Eli Pena on varmasti yhtä hyvä kuin moni muukin, mutta UTJ.n ottaisin mielelläni Penan avuksi.
Tästä tasan samaa mieltä. UTJ olisi hieno juttu ja saisi vastata edellä peräänkuuluttamastani visiosta. Pena huolehtikoon sponsoreista jne.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Naulan kantaan sanottu, Hyvä Veli.

RoopeS kirjoitti:
...En ole mikään Penafani, ja minun puolestani voidaan TJ:ta vaihtaakin, ilman mitään kyyneleitä minun puoleltani...Toivotaan nyt, että Baxter jää taloon, ja alkaa rakentaa ensi vuoden joukkuetta ...

Kaksi virkettä viestistä meni erittäin hyvin kohdalleen. Toivomukset Perusmummon lähdöstä (tai yhden tekevyys sen suhteen) ja siitä, että Paul Baxter`s Unit jatkaisi ensi kaudellakin.

Olen myös kanssasi samaa mieltä siitä, että ns. omien poikien perään on turha itkeä. Niin sanotulle oravapartiolle annettiin niin paljon tilaisuuksia, joista ei tullut sen enempää tulosta IFK:ssa, ettei todennäköisyys TÄSSÄ JOUKKUEESSA olisi ollut jatkossakaan parempi. Maalla & muualla voi tulla paremmin toimeen, kun ei ole niitä paineita, jotka pitäisi kestää.

Joukkueen rakentelu ei ole Perusmummon "peruspuuroa"; siitä ei tule yhtään mitään eikä ole koskaan tullut. Olen vahvistusketjussa esittänyt 3+1 -päivämukaelmaa siitä, mitä menestykseen tarvitaan. Olennaisinta olisi kuitenkin, että olisi joku, joka osaisi scoutata muutakin kuin Pielisjoen pohjaa. Ero Perusmummon ja Kekäläisen valtakausien välillä on kauhea. Muistettava on myös se, etteivät sen paremmin Perusmummo kuin hänen kokoamansa joukkeen ns. ykkösveskari ole koskaan voittaneet mitään. Eivätkä voita - molemmat ovat menneisyyden miehiä.

Eli: ykkösveskari, kolme kädellistä pakkia, kaksi sentteriä ja 2-3 kädellistä, maalintekoon kykenevää laituria, joilta siis löytyy käsiä, jalkoja ja päätä. JA P. Baxterille tilaisuus rakentaa uusi joukkue ja hitsauttaa se yhteen kesän aikana. SIINÄ SE OLISI. Minun puolestani loputkin ns. oravapartion edustajat voitaisiin vaihtaa sellaisiin pelaajiin, joilla hinta/laatu -suhde olisi paremmin paikallaan.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aurinkotuuli kirjoitti:
Eli: ykkösveskari, kolme kädellistä pakkia, kaksi sentteriä ja 2-3 kädellistä, maalintekoon kykenevää laituria, joilta siis löytyy käsiä, jalkoja ja päätä. JA P. Baxterille tilaisuus rakentaa uusi joukkue ja hitsauttaa se yhteen kesän aikana. SIINÄ SE OLISI. Minun puolestani loputkin ns. oravapartion edustajat voitaisiin vaihtaa sellaisiin pelaajiin, joilla hinta/laatu -suhde olisi paremmin paikallaan.

Dream on. Pena toteaa tämän päivän HBL:ssä, että kausi meni kiville epäonnistuneen Francis dealin takia. (Minun mielestäsi hyvä juttu Penalta seisoa oman mokansa takana ryhdikkäästi). Lehti kirjoittaa että Murphy lähtee Nahilaan ja että Pena aikookin hankkia ainakin 3-4 uutta kaveria, josta yhden tulee olla huippusena. Sitten tullee pari kaveria kuten Keränen jne. A:sta. Pitää myös muistaa, että jotkut vanhoista kaverit taas kehittyvät tämän vuoden aikana, ja eritoten nyt Baxtertyyppisiksi kun hän pääsee harjoituttamaan joukkueen oman näköisekseen. Viimeisten POO-pelien perusteell voi jo uskoa, että HIFK pelaa fyysistä peliä ensi kautena....:o)
 

Jake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
RoopeS kirjoitti:
1) On varmasti kenelle tahansa vaikeaa olla TJ HIFK:ssa. Suuri näkyvyys, meidän ns. Brändi ja fanien sekä median paine luovat niin paljon päivittäistä ongelmaa, että johto on lähes koko ajan kriisinjohtamismoodissa. Tämä kriisijohtaminen johtaa usein lyhytjänteisiin ratkaisuihin, koska johdon on koko ajan viikkotasolla näytettävä, että se on ajan hermoilla. Ei ole varmaan yhtään joukkuetta jonka hankintoja seurataan ja arvioidaan samalla tavalla kuin HIFK.n. Ei ole yhtään toista joukkuetta jonka pelaajat seurataan ja rangaistaan erikoislisällä pienestäkin (epä-)syystä. Ei ole yhtään toista joukkuetta jota muut joukkueet haluavat voittaa niin paljon kuin HIFK:ta.

2) Mutta jos realistisesti yrittää arvidoida Penan toimintaa niin täytyy sanoa, että hankinnat menivät ihan hyvin tänä vuonna pääsääntöisesti, paitsi Francisin suhteen joka taisi olla enemmän narrinokitteluhankinta kuin mitään muuta. Yksi puhelinsoitto Wayne Gretzykille olisi kertonut Francisin taipumuksista, mutta se tarkistussoitto taisi jäädä tekemättä. Toisaalta oli taas Baxter-hankinta ja sen ympärillä oleva aktiviteetti esimerkkiä hyvästä dynaamisesta johtamisesta.

3) Junnujen perään itkeminen, ja ns. siltojen polttamisen pohdinta on suurelta osin paskanjauhanta. HIFK.m junioritoiminta tuottaa niin paljon hyviä kavereita, etteivät kaikki koskaan mahdu liigajoukkueeseen. Korkeintaan 1-3 kaveria vuodessa voi päästä kokeilemaan.
Olen monessa asiassa lähes samaa mieltä, mutta hieman voisin kommentoida muutamaa kohtaa.

1) Toki IFK:n tekemisiä seurataan tarkemmin ja niitä kritisoidaan, jos ei homma toimi. Samoin pelaajat ovat suurennuslasin alla jatkuvasti ja monelle tuleekin leima otsaan, että suurkaupungin valot häikäsivät liikaa, ja kundi ei kestänyt paineita. Eikö näitä samoja asioita voida vaatia toimitusjohtajaltakin, eli jos et kestä paineita ja suoriudut tehtävistäsi huonosti, niin ulos kassan kautta.

Ja toisekseen, jos Matikaisen aikana olisi tullut edes vähän parempaa menestystä, uskoisin, ettei me fanit oltaisi niin kriittisiä joka asiasta. Kekäläisen aikana ei tainnut olla vielä keskustelupalstoja, mutta jos olikin, niin tuskin kritiikki oli silloin niin kovaa. Ehkä ensimmäisenä vuotena, mutta tuskin enää sen jälkeen.

2) Kyllä Matikaisen ulkomaalaishankinnat menivät tällä kaudella KERRANKIN hyvin, ja siitä hän on täällä kiitosta saanutkin. Mutta kyllähän kaikki näkivät alkusyksystä sen materiaalin kapeuden, kun joukkueessa oli kolme sentteriä. Pitkälti siihen materiaalin kapeuteenhan IFK lopulta hävisikin, kun pakkikalusto oli niin ohut. Tietysti case-Francis oli osa syynä.

3) Ei siinä olekaan mitään ihmeellistä, ettei kaikille junnuille riitä pelipaikkoja ylempää, mutta se oli mielestäni outoa, että kaikki viime kesän lähtijät olivat ikäluokkien parhaimmasta päästä. Enlund ja Ramstedt dominoivat Laakson, Niemisen ja Seppäsen kanssa -87 ikäluokkaa ainakin C-, ja B-junnuissa, ja olivat maajoukkueen vakiokalustoa. Esim. Keräsestä en ollut kuullutkaan. Tietysti hyvä, että Keränen osoittautui loistavaksi junnuksi, mutta olisin alkusyksystä nähnyt joko Enlundin tai Ramstedtin 3.sentterinä, kun pulaa niistä senttereistä oli.

Mielestäni Matikaisen ura IFK:ssa lähti jo heti kättelyssä vähän huonosti liikkeelle, kun hän ryssi Peltosen Jokereihin. Jos Ville olisi saatu IFK:hon, ja Caloun olisi jatkanut, ensimmäiset kaudet olisivat olleet ihan erilaisia, eivätkä ne olisi olleet sen kalliimpia kuin niistä lopulta tuli jatkuvine valmentajan ja pelaajien erotuksineen.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jake74 kirjoitti:
Mielestäni Matikaisen ura IFK:ssa lähti jo heti kättelyssä vähän huonosti liikkeelle, kun hän ryssi Peltosen Jokereihin. Jos Ville olisi saatu IFK:hon, ja Caloun olisi jatkanut, ensimmäiset kaudet olisivat olleet ihan erilaisia, eivätkä ne olisi olleet sen kalliimpia kuin niistä lopulta tuli jatkuvine valmentajan ja pelaajien erotuksineen.

Totta puhut tässä. Ongelma oli kuitenkin se, että tilanne joukkueen sisällä oli niin räjähdysaltis case Caloun takia, ettei kukaan TJ olisi pystynyt hoitamaan sen paremminkaan. Oli vain pakko siivota paskakasassa kovalla kädellä. Mutta siinä olet oikeassa, että alku oli todella vaikea, ja miehelle olisi tietysti suonut helpommankin alun.

Joskus tuntuu siltä, että lähes kaikki jumalat ja onnettaret ovat HIFK.ta vastassa. Olen joskus ajatellut, että meillä pitäisi olla 1,3 kertaa parempi joukkue kun jollain muulla jotta voittaisimme mestaruuden. En tiedä onko kysymys epiksestä vai mistä, mutta tuntuu siltä, että kurinpitoporukka, tuomarit ja kaikki vastustajajoukkueet ovat iloisia kun meillä menee huonosti. Kaikkien tahojen ykköstoive taitaa olla HIFK.n prässääminen tavalla tai toisella. Kerro minulle yhtään valmentajaa tai vastustajanpelajaa joka ei ennen ottelua HIFK:ta vastaan aina toteaa "Kyllä HIFK aina sytyttää", "On HIFK:lla parhaat fanit", "Nordiksessa on aina hieno pelata, kun on niin hieno tunnelma". Prkl. Meidän jengi pelaa aina kovia pelejä. Noh! Sitä kai se brändi sitten on.

Johda nyt sitten sellaista jengiä fiksusti.....:o)

Edit: Samalla on jänskää, että meitä rakastetaan ja ihaillaan salaa. SalaHIFK:läisä on maakunta täynnä....:o)
 

#76

Jäsen
Tämän kauden osalta Pena onnistui erittäin hyvin ulkomaalaisten osalta ja myöhemmin selvinnee miten kausi meni taloudellisesti.

Menneitä voidaan ruotia ja pitääkin ruotia, mutta otetaan esim. Viitaluoma, joka ajoittain nousee esiin hukattuna junnuna. Teki HIFK:ssa 02-03 kaudella 55 pelissä 25 pistettä, seuraavan vuonna 39 pelissä 7 pistettä ja Pelicanssissa 9 peliä tehoitta. Siirto Saipaaa ja ensimmäinen kausi tuotti 55 pelissä 14 pistettä. Tässä vaiheessa ei varmaan kukaan jäänyt kaipaamaan? Toinen Saipa kausi sitten nosti tehot ennätystasolle 51 peliä ja 45 pistettä. Tänä vuonna Espoossa 36 pistettä 54 pelissä. Pelaajan pisteisiin kuitenkin vaikuttaa suuresti pelikaverit ja peliaika sekä roolijoukkueessa.

Peliajan puolesta Viitaluoma pelasi runkosarjassa reilut 18 minuuttia. Vastaavalla peliajalla HIFK:ssa pelasi Kuhta, Guolla, Pikkarainen. Viitaluoma teki samat tehot kuin HIFK:n Laakkonen, joka pelasi nelisen minuuttia per peli vähemmän. Laakkosta on ulostettu pitkin kautta joukkueesta, mutta Viitaluoman peräänkaipaillaan. Ei ole helppoa olla Pena.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
#76 kirjoitti:
Peliajan puolesta Viitaluoma pelasi runkosarjassa reilut 18 minuuttia. Vastaavalla peliajalla HIFK:ssa pelasi Kuhta, Guolla, Pikkarainen. Viitaluoma teki samat tehot kuin HIFK:n Laakkonen, joka pelasi nelisen minuuttia per peli vähemmän. Laakkosta on ulostettu pitkin kautta joukkueesta, mutta Viitaluoman peräänkaipaillaan. Ei ole helppoa olla Pena.

Muistan kun olin pieni ja isoveli sai mielestäni isomman kakkupalan. Vaihdettiin paloja, mutta silti oli veljen pala isompi. Taidettiin itse asiassa vaihtaa vielä useamman kerrankin, aina vaan oli veljen kakkupala isompi. Näin se tuntuu menevän näissä pelaajakaupoissakin...
 

Stigu

Jäsen
RoopeS kirjoitti:
Joskus tuntuu siltä, että lähes kaikki jumalat ja onnettaret ovat HIFK.ta vastassa.
Kieltämättä yksittäisissä otteluissa tulee joskus tällainen fiilis, mutta kun asiaa tarkastellaan pitkällä aikavälillä, niin onnettaren suosion/epäsuosion vaikutus häviää: 6 vuotta ilman edes finaalipaikkaa on karua kertomaansa. Vähän sama, kuin heittäisi noppaa 6 kertaa, eikä saisi kertaakaa ykköstä tai kakkosta- sitä alkaa epäillä onko noita numeroita koko nopassa olemassakaan.

Penan plussat omissa silmissäni ovat tietty äijämäisyys ja oman tien kulkeminen - Penan karisma sopii IFK:hon. Lisäksi Pentti kokoaa vuosi toisensa jälkeen ihan riittävän kokoisen hillopurkin. Penan heikkoudet ovat lyhytjänteisyys ja kykenemättömyys hanskata TJ:n toimenkuvan kaikkia osa-aluieta yhtäaikaisesti (saman kauden aikana).

Mutta en kyllä syyttäisi pelkästään Penttiä näistä laihoista tuloksista. Miksi hallitus vuosi toisensa jälkeen siunaa Penan toiminnan ja sen tulokset? Tähän on kaksi vaihtoehtoa:
1) Hallitus on päätösten takana (kokonaan tai osittain)
2) Hallitus on tyytyväinen Penan saavutuksiin

Molemmissa tapauksessa lopullinen vika on siis hallituksessa.

Positiivisena asiana toteaisin, että jos kasvihuone-ilmiö etenee samaan malliin, voimme me IFK:n kannattajat ehkä jo vuonna 2009 siirtyä IFK:n viimeisestä ottelusta (säälipleijari SaiPa-IFK, maaliskuun 23. päivä) suoraan Hietaniemen aurinkorannalle uimaan.
 

hel

Jäsen
RoopeS kirjoitti:
Joskus tuntuu siltä, että lähes kaikki jumalat ja onnettaret ovat HIFK.ta vastassa. Olen joskus ajatellut, että meillä pitäisi olla 1,3 kertaa parempi joukkue kun jollain muulla jotta voittaisimme mestaruuden. En tiedä onko kysymys epiksestä vai mistä, mutta tuntuu siltä, että kurinpitoporukka, tuomarit ja kaikki vastustajajoukkueet ovat iloisia kun meillä menee huonosti. Kaikkien tahojen ykköstoive taitaa olla HIFK.n prässääminen tavalla tai toisella. Kerro minulle yhtään valmentajaa tai vastustajanpelajaa joka ei ennen ottelua HIFK:ta vastaan aina toteaa "Kyllä HIFK aina sytyttää", "On HIFK:lla parhaat fanit", "Nordiksessa on aina hieno pelata, kun on niin hieno tunnelma". Prkl. Meidän jengi pelaa aina kovia pelejä. Noh! Sitä kai se brändi sitten on.

Väistämättä tulee mieleen huonot pokerinpelaajat, jotka valittavat, että kortit ovat aina vastaan. Vaikka tilastot (yksi pronssi) antavat hieman liian huonon kuvan HIFK:n pelaamisen tasosta 2000-luvulla, niin surullinen tosiasia on, ettei HIFK ole koskaan menestynyt näin huonosti näin pitkään. Ja surullista on myös se, että fanit ovat hiljaa hyväksyneet heikon menestyksen, allekirjoittanut mukaan lukien. Heikko menestys ei ole näkynyt yleisön tai sponsorien kaikkoamisena. Päin vastoin, tänäkin vuotena HIFK:n katsojamäärät ovat pysyneet korkealle, kun taas pari kautta rämpineen TPS:n tilanne on katastrofaalinen. Tämä HIFK:n fanien lojaalisuus seuraa kohtaan on tietenkin kunnioitettavaa, mutta toisaalta lojaalisuuden ansiosta mitään ei tunnu muuttuvan. Hallitus & Pena voivat taas ensi kaudella luottaa, että me fanit kuuliaisesti maksetaan Suomen kalleimmat liput keskinkertaisesta lätkästä. Edes spanieli ei ole niin lojaali kuin HIFK:n fani.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh. Oletetaan nyt vaikka, etta olisin Zsa Zsa Gabor. Seitsematta kertaa erotessani en kerta kaikkiaan voi enaa vedota siihen, etta sain huonon aviomiehen. '"Miksi mulle aina kay nain?". Joskus pitaa vaan katsoa peiliin. Yllattavan usein sielta loytyy ainakin osasyyllinen.
 

purkki_paa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
hel kirjoitti:
Ja surullista on myös se, että fanit ovat hiljaa hyväksyneet heikon menestyksen, allekirjoittanut mukaan lukien. Heikko menestys ei ole näkynyt yleisön tai sponsorien kaikkoamisena. Päin vastoin, tänäkin vuotena HIFK:n katsojamäärät ovat pysyneet korkealle, kun taas pari kautta rämpineen TPS:n tilanne on katastrofaalinen. Tämä HIFK:n fanien lojaalisuus seuraa kohtaan on tietenkin kunnioitettavaa, mutta toisaalta lojaalisuuden ansiosta mitään ei tunnu muuttuvan. Hallitus & Pena voivat taas ensi kaudella luottaa, että me fanit kuuliaisesti maksetaan Suomen kalleimmat liput keskinkertaisesta lätkästä. Edes spanieli ei ole niin lojaali kuin HIFK:n fani.

Itse ainakaan en ala boikotoimaan pelejä vain sillä perusteella, että "ei olla voitettu mestaruutta sitten -98". Tullessani pleijari tai runkosarja peliin, tahdon ensisijaisesti nähdä hyvää ja viihtyisää lätkää...ja mielestäni tässä HIFK on vähintäänkin tyydyttävästi onnistunut. Toki pleijareissa on se tietynlainen sytyke ja vähän eri fiilis, jolloin mm.ottelusarjan tilanne...yms vaikuttaa pelinseuraamis fiilikseen.

Mutta esim. runkosarjapeli Kärppiä vastaan, niin miksi minun tulisi jäädä himaan, jos on mahdollisuus mennä hallille seuraamaan viihdearvoltaan ihan hyvää kiekkoa? Kyllä HIFK jäällä voi esittää ihan hyvätasoista kiekkoa, vaikka mestaruuksilla ei olla pahemmin viime vuosina mässäilty...täten niiden välillä ei ole mitään kunnollista yhteyttä.
 

scholl

Jäsen
tant gredulin kirjoitti:
Noh. Oletetaan nyt vaikka, etta olisin Zsa Zsa Gabor. Seitsematta kertaa erotessani en kerta kaikkiaan voi enaa vedota siihen, etta sain huonon aviomiehen. '"Miksi mulle aina kay nain?". Joskus pitaa vaan katsoa peiliin. Yllattavan usein sielta loytyy ainakin osasyyllinen.

Sanoisin, että osasyyllinen on Zsa Zsan mutsi Jolie, jolle oli tärkeätä, että tyttäristä tulee kuuluisat. Jokainen avioliitto on siinä mielessä sitten hyötytarkoituksessa solmittu. Sama pätee Paris Hiltonin isoäitiin Big Kathyyn ja mutsiin Kathyyn. Samanlaisia pyrkyreitä koko jengi.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitkäjänteisellä duunilla ja sen tuomalla menestyksellä ei ole mitään tekemistä onnen kanssa. Vai väittääkö joku, että Kärpät ja HPK ovat onnekkaampia kuin muut joukkueet? Päät pois puskasta. Vai on kaikki muut ilkeitä ja salaliitossa Hifkiä vastaan? Tottakai muilla on hauskaa, kun iso laiva karahtaa karille joka vuosi. Mutta siitä on turha muita syyttää, kun se ihan omaa aikaansaannosta.
 

#76

Jäsen
Olisi mukava nähdä esim. -83 mestaruudesta tähän päivään tilasto miten HIFK on oikeasti sijoittunut, kun omat muistikuvat on mitä on.

Toinen mielenkiintoinen seikka olisi tieto, koska viimeksi on HIFK:ssa sama valmentaja valmentanut 2, 3 tai 4 vuotta yhtäjaksoisesti. Viime vuosina jatkuvat valmentajavaihdoksen kauden jälkeen ja jopa kesken kauden ovat pakostakin vaikuttaneet, kun yhtenään on ollut joku kaveri uusilla ideoilla penkin takana.
 

hel

Jäsen
purkki_paa kirjoitti:
Itse ainakaan en ala boikotoimaan pelejä vain sillä perusteella, että "ei olla voitettu mestaruutta sitten -98". Tullessani pleijari tai runkosarja peliin, tahdon ensisijaisesti nähdä hyvää ja viihtyisää lätkää...ja mielestäni tässä HIFK on vähintäänkin tyydyttävästi onnistunut. Toki pleijareissa on se tietynlainen sytyke ja vähän eri fiilis, jolloin mm.ottelusarjan tilanne...yms vaikuttaa pelinseuraamis fiilikseen.

Mutta esim. runkosarjapeli Kärppiä vastaan, niin miksi minun tulisi jäädä himaan, jos on mahdollisuus mennä hallille seuraamaan viihdearvoltaan ihan hyvää kiekkoa? Kyllä HIFK jäällä voi esittää ihan hyvätasoista kiekkoa, vaikka mestaruuksilla ei olla pahemmin viime vuosina mässäilty...täten niiden välillä ei ole mitään kunnollista yhteyttä.

Mitään boikottia en itsekään ehdota, mutta nykyinen "menestys" on kammottavaa resurssien tuhlausta. Vuodesta toiseen fanit&sponssit antavat HIFK:n johdolle käyttöön täydet resurssit voittaa mestaruus, mutta mitään ei tapahdu. En tiedä minkä ikäinen sinä olet, mutta itse muistan hämärästi lapsuudestani 80-luvun ajat, jolloin HIFK aidosti joka vuosi kamppaili mestaruudesta. Aika kultaa muistot, mutta kyllä silloin oli katsomossa kivempaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös