Paljonko käytät rahaa joululahjoihin?

  • 24 176
  • 214

Paljonko kuluu rahaa lahjoihin?


  • Äänestäjiä
    426

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tarkistin tämänhetkisen tilanteen excel-taulukostani, jonne olen alustavasti koonnut kaikki eri lahjojen saajat sekä heille hankitut eri lahjat/esineet/asiat. Taulukko on vielä keskeneräinen, koska hankin vielä lähipiirille ja ystäville tavaroita mm. ulkomaisista nettikaupoista, mutta vastasin tällä kertaa 150-200 euroa. Voi mennä ylikin kahdensadan, mutta näillä näkymin jää vähän alle.

Joululahjoja hankin pitkin vuotta varastoon ja mietin asiaa jos/kun eteen tulee jotain sellaista, josta toivon lahjan saajan ilahtuvan. Joululahjoihin ja yleensäkin joulunviettoon on hyvä polttaa veronpalautukset kokonaan, tätä varten maksan vuoden mittaan hitusen ekstraveroja ja saan sitten muutaman satasen joulukuussa veronpalautusta.

Valtavia määriä en hanki per henkilö, joillekin enemmän ja joillekin vähemmän (=suklaarasia ja jotain pientä), eikä lahjojen saajia ole niin valtavasti, sillä ihan joka kumminkaimalle ja hyvänpäivän tutulle en anna mitään. Summat eivät ole sinänsä olennaisia, olennaisinta on ilahduttaa lähisukulaisia ja parhaita ystäviä ja nauttia sekä lahjojen antamisen ilosta että lahjojen saamisen ilosta. Tosin annan vuoden mittaan spontaanistikin joskus lahjoja, saatan esim. tilata parhaalle ystävälleni vaikka hyvän cd-levyn tai t-paidan jos sellainen fiilis iskee.

Joulu on yksi vuoden kohokohdista ja ehdottomasti loppuvuoden parasta aikaa, jota jo odottaa ja jonka parissa on joka vuosi antoisaa ja nautinnollista hiljentyä ja rentoutua. Ei ole mitään sen parempaa kuin tämän vuoden kombo eli ensin viikonloppu ja sitten kolmen päivän joulupyhät viikolla, eli yhteensä viisi päivää putkeen silkkaa joulunviettoa. Otin vielä välipäivät lomiksi, joten turha sitä keskeyttää juhlanviettoa.

Joulun vanhat pakanalliset viettotavat eli ruoan syöminen ja lahjojen jakaminen muodostavat minulle joulun sanoman ytimen, samoin mahdollisuus hiljentyä omaan rauhaisaan yksinäisyyteen. Jouluaattohan kuuluu viettää lähiperheen parissa, käydä saunassa, katsoa Lumiukko, syödä mittava ja joko kokonaan alkoholiton tai leppoisalla kohtuudella alkoholia sisältävä ateria (rähinäviinan juonnista ja riitelystä perheen parissa pitäisi langettaa keskitysleirituomio), jakaa lahjat ja käydä lopuksi hautausmaalla kynttilänsytyttämisreissulla.

Sitten voi joulupäivän viettää totaalisessa, auvoisassa yksinäisyydessä poistumatta edes kotoa ja haahuillen aamutakissa tai pyjamissa kinkkulautanen kädessä ja hyvä kirja toisessa. Tapaninpäivänä voi tarvittaessa jo poistua asunnosta uloskin, jos siltä tuntuu. Yleensä ei tunnu, vapaaehtoinen asunnosta poistuminen talvella on yliarvostettua, ellei asunnosta poistuta suoraan taksiin ja lentokentälle kohti etelän lämpöä.

Sinänsä on erikoista, että vaikka joulu tai joku muu juhlapyhä ei itseä kiinnostaisi, niin silti ei osata nauttia sen tuomasta vapaasta ja mahdollisuudesta rauhoittua hetkeksi vaan maristaan katkerana juhlapyhien olemassaolosta. Ei minuakaan kiinnosta vittuakaan joku helatorstain uskonnollinen symboliikka, mutta kyllä minä sen torstain vain ilomielin vapaapäivänä vietän. Ei kiinnosta oikeastaan myöskään juhannus tai vappu, vuoden kaksi turhinta juhlaa ja surkeaa tekosyytä ihmiskarjan pakkoryyppäämiselle, mutta aina sitä jotain tekemistä tuolloinkin vain keksii.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Muksuille, eukolle, vanhemmille, parille parhaalle kaverille ajattelin lahjoja hommata. Jos selviäisi kuitenkin alle 400, niin olen äärimmäisen tyytyväinen. Nyt näyttää siltä, että saattaapi tuo riittääkin, koska tänä vuonna ei tarvitse ostaa kenellekään elektroniikkaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo sukulaisille ajattelin viedä tuliaisina 12-päkin halpaa virolaista viinaa. Ja pikkubroidille ajattelin ostaa jonkinlaisen pelin, minkä se nyt haluaa. Ja täytyy katsoa jos tyttökaverin kanssa sovitaan jostain ihan pienestä, mutta pitää nyt ensin katsoa näytänkö mä sille ovea ennen joulua vai mitä tässä keksitään.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Pakko kysäistä Prof. Puckilta, että onko tuo sinun budjettisi euroina, ja jos on, niin koostuuko budjettisi muutamasta isommasta lahjasta, vai tyhjennätkö paikallisen cittarin leluhyllyn yksin? Ei sillä, ettetkö saisi rahoillasi tehdä mitä lystää, eikä mulle yksityiskohdat kuulu, mutta kiinnostaa vain..

Sampiolle vastaan, että odotas vaan, kun omat muksusi kasvavat hiukan isommaksi, niin tiedät, mitä rahanmeno todella tarkoittaa... iPad, kännykkä, mopo, kannettava, kamera, kielikurssit... joka vuosi kyllä keksitään toinen toistaan kalliimpia lahjaideoita, heh

Budjetti on US dollareina, eipä tullut tuo valuuttajuttu tässä mieleen. Ja kyllä, budjetti koostuu pääosin isommista hankinnoista, kun jälkikasvuni on jo leikki-iän (toisin kuin minä...) ohittaneet. Esim tänä vuonna lasten lahjat koostuvat uusista kannettavista. Muutama kirja ja vaatekappale päälle, niin budjetoitu kolme tonniakin taitaa tänä vuonna olla alimitoitettu arvio lasten lahjojen osalta.

Vaimon lahjaan voi mennä ihan mitä vaan (riippuen mitä hän on antanut ymmärtää haluavansa...) 500-1500 dollarin väliltä ja eläkkeellä oleville vanhemmilleni ostan kerta vuoteen (joululahjaksi) lentoliput lastenlapsiaan katsomaan ja pakoon Suomen synkintä aikaa. Siihen päälle vielä muutamat lahjat läheisimmille ystäville ja muutamalle sukulaiselle, niin kyllä tuo em. summa on kutakuinkin minimi. Ja omaa lahjaa tuohon budjettiin ei ole vielä edes mitoitettu, sillä enhän minä sitä osta ;-)

Mutta on tässä aikanaan vietetty rahalliselta satsaukseltaan paljon vaatimattomampiakin jouluja, esimerkiksi opiskeluaikoina. Ei se käytetty raha kuitenkaan sitä joulun tunnelmaa tuo. Itse tykkään vaan niin kovasti siitä joulun fiiliksestä, olla kotona perheen kanssa. Myös minulle, nimimerkki Mustan Nuolen tavoin, joulun pakanallinen osuus hyvine ruokineen ja erityisesti lasten riemua katsellessa on joulun ydin. Jouluna rauhoitutaan perheen kanssa kotona. Tosin tapaninpäivänä pitää jo päästä hiukan liikkeelle, kun jouluruoka alkaa kyllästyttämään.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yhden lahjan olen ostanut ja sen hinta meni jo yli asteikon. Saa vaimo olla tyytyväinen. Tai sitten ei ole, koska olen mennyt käyttämään liian paljon rahaa. Vielä olisi tytölle sekä siskon pojille lahjat ostamatta. Niin ja kummimuksuille.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
30 euroa on sovittu katto. Vuoden päästä sitten varmaan alkaa taas menemään lahjoihin hieman enemmän rahaa.
 

Eleanor

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Devils
Muutamalla kympillä ostan lähipiirille jotain, mitä nyt ikinä keksisinkään.
 

adston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Tavoite on, että alle 100€ menisi, mutta yleensä menee vähän reilummin. Joskus käy niin, että viime hetkillä puuttuu vielä joku lahja ja siihen sitten käyttää vähän enemmän kun ei jaksa etsiä sitä edullisinta vaihtoehtoa.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Ensimmäinen joululahja maksoi jo 469€ joten eipä taida 500€ riittää.. Tykkään kyllä joulusta, sen viettäminen vaan käy kukkarolle.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kummitytölle ostain jotain joka pyörii 50e:n hujakoilla. Ei tollanen alle vuoden ikäinen mitää kalliimpaa tarttee.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juuri laskeskelin paljonko olen lahjoihin polttanut rahaa menemään ja kalkulaattorin taulu näyttää lukemaa 850€. Tavallisesti en todellakaan käytä ihan tämmöisiä summia lahjoihin, mutta tänä vuonna oli mahtavaa tuuria ja joulukuussa pamahti lähes 10k€ täysin budjetoimatonta ns. ylimääräistä pätäkkää, joten mukava oli kerrankin muistaa läheisiään hieman hövelimmin.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Vähäisestä budjetista lohkeaa 100-120e. Ihan lähipiirille jotain pientä ja eräälle ystävälle. Sitten kun joskus on varaa, niin sitten otetaan nämä niukat ajat takaisin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tarkistin tämänhetkisen tilanteen excel-taulukostani, jonne olen alustavasti koonnut kaikki eri lahjojen saajat sekä heille hankitut eri lahjat/esineet/asiat. Taulukko on vielä keskeneräinen, koska hankin vielä lähipiirille ja ystäville tavaroita mm. ulkomaisista nettikaupoista, mutta vastasin tällä kertaa 150-200 euroa. Voi mennä ylikin kahdensadan, mutta näillä näkymin jää vähän alle.

Aika tehdä tarkistus nyt kun on päivä maailmanloppuun ja muutama päivä jouluun. Alkuperäisarvio pitää aika tarkkaan kutinsa, nippa nappa jäädään alle kahdensadan euron. Veronpalautuksia tuli reilut 250 euroa, joten jouluruokien yms. ostoineen joulubudjetti kuittaantuu tällä. Tämän takia pyrin jatkossakin maksamaan joka kuukausi muutaman kympin ylimääräisiä veroja, jotta saan veronpalautuksia joulukuussa takaisin ja niille vieläpä valtion maksamaa korkoakin hitusen.

Ehkä pari juttua vielä saatan ostaa, jos ehdin käymään esim. Turun joulutorilla ja keskustassa viikonloppuna, mutta muuten valtaosa lahjoista on ostettu/tilattu ja suurimmaksi osaksi paketoitukin.
 
Taitaa mennä kokonaisuudessaan max. 50 euroa. En itsekään odota mitään ihemeellisyyksiä. Se vasta kummallista on, kun aikuiset ihmiset ostavat toisilleen jotain sadoilla euroilla. Noh, kaupan liitto diggailee ja valtion kassaankin taitaa kilahtaa euro jos toinenkin!

Mä keskityn siihen kalapöytään ja rauhalliseen get-together meiningistä nauttimiseen.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tänä vuonna meni reilusti yli 500, joka on kyllä liikaa minun makuuni. Tosin tuohon sisältyy yksi iso ostos, kun piti ostaa pleikkari mukuloille. Lasten, vaimon ja kummipojan lahjoihin meni siis melkein tuo 500, sitten omille vanhemmille ja anopille sekä appiukolle yhteensä noin satasen lahjat. Mutta on se sitten tietysti mukavaa katsoa kun tenavat avaavat sen kalliin paketin. Pahaa pelkään että tuskin tästä halvemmalla selvitään lähitulevaisuudessa. Toivottavasti töitä ja veronpalautuksia riittää jatkossakin.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
0€

En osta joululahjoja.

Ehkä kummipojalle voisi jotain keksiä, mutta periaatteessa en anna kenellekkään mitään.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
86,65€ meni. Siinä on lahjat viidelle henkilölle. Samaa luokkaa se summa on ollut viimeiset nelisen vuotta.
 
Muutama lahja tulee ostettua sisaruksille ja vanhemmille. Vajaat viiskymppii meni kuten yleensäkin. Kavereiden kanssa ei harrasteta teennäistä lahjojen vaihtoa.
 

Northern King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olin vastannut tähän kyselyyn aikaisemmin, että alle 100 euroa menisi, mutta kyllähän se yli menee. Viimeisen lahjan käyn vielä hakemassa. Uskoisin, että tuo lopullinen hassattu rahamäärä on välillä 100€ - 150€.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Olin vastannut tähän kyselyyn aikaisemmin, että alle 100 euroa menisi, mutta kyllähän se yli menee. Viimeisen lahjan käyn vielä hakemassa. Uskoisin, että tuo lopullinen hassattu rahamäärä on välillä 100€ - 150€.

Sama juttu täällä. Piti mennä parisen sataa, mutta innostuin lahjomaan myös itseäni ja veronpalautuksia on palanut joululahjoihin nyt n. 500 erkkiä. Nyt saa riittää!
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Nyt on kaikki lahjat hankittu ja rahaa meni 170 euroa. Kummilapsille meni n.120€ ja loput ripottelin aikuisille pieninä lahjoina. Exän aikaan sitä rahaa saikin sitten tuhlattua reilummin, kun oli enemmän lahjottavia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös