Pakkasongelmia?

  • 125 509
  • 560

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Passat 2010 1.6 diesel. Napista käyntiin muutamana aamuna, ilman lämppärissä oloa. Mittari näytti -29 ja -31,5 toisena aamuna joten ei sillä suunnalla ongelmia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Focus mietti aamulla ennen käynnistymistä sen verran, että piti vääntää avaimesta toisenkin kerran. Komeasti se kuulostaa dieseliltä ensimmäiset kilometrit, vaikka monen henkisen maailman kaataneella E10:llä toimiikin. Ei kai se ihmekään olisi jos akku tässä piakkoin sippaisi, ikää kun akulla on seitsemisen vuotta ja autolla noin 145000 kilometriä takana. Tehtaalla asennettu akku, siis.

Jotenkin tuohon kireämpään pakkaseen alkaa itse jo tottua. Vähän meinaa naamaa palella, jos yli puolta tuntia on putkeen ulkona.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onneksi hommasin viime vuoden puolella noi pakkas/viimasuojat ettei tarvitse ajaa koko ajan Webasto päällä valtatiellä jos on yli kymmenen astetta pakkasta.

Onko muuten jatkislaisilla nuo Webastot/Eberit kärähdelleet? Jo kolmella duunikavereilla Webastot paskana 1-2 vuotta vanhoissa autoissa. Onhan siinä monta kilowattia pienessä paketissa, mutta silti tuntuvat olevan aika herkkiä hajoamaan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Lähtiessäni naapurista hakemaan kahvivettä pakitin uuden (vanhan) dieselautoni piuhan kanssa tielle ja luultavasti jostainpäin jotain sähköjohtoa tai pistoketta hajosikin.
Tuossa on syy miksi me miehet rakastamme teitä naisia. Kun pienenä katselee piirrettyjä, niin isona ei ehkä enää katsella Kelju.K.Kojoottia temmeltämässä milloin missäkin vaan naisia erinäisissä höperöissä tilanteissa.

Latasin vuorokauden autoni akkua. Nyt se Volkkarini on kuin varsa kevätlaitumella, jotenkin tuntuu kulkevankin paremmin, johtuneeko akusta(? täh) vaiko siitä, että survoin sinne bensatankkiin jotain kosteusongelmaa poistavaa ainetta. Ovethan eivät tietenkään aukene tai mene kiinni. Nyt pidän koko ajan yhtä ovea lukitsemattomana, jotta pääsee sisälle. Viekööt varkaat jos huvittaa. Ei siellä ole kuin Juicen levy.

Paleleekohan Juicea.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuossa on syy miksi me miehet rakastamme teitä naisia. Kun pienenä katselee piirrettyjä, niin isona ei ehkä enää katsella Kelju.K.Kojoottia temmeltämässä milloin missäkin vaan naisia erinäisissä höperöissä tilanteissa.
Miehet nyt on just niin höperöitä kun naiset haluaa. Minä ainakin haluan täst edes aina uuden auton tulipalopakkasilla. Nyt koeajan ihan puss ja smack versiota kansanautosta nimeltä Passat, ja häpeilemättä jätän tuon viikon vanhan "romun" miehelleni.

Terveisin koo
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hoo. Vaihdoin akun ja vaihdatutin öljyt, saa ny nährä, käynnistyykö kylmän yön jälkeen yhtään halukkaammin kuin tänä aamuna. Jumantsuiga kun tekisi mieli vaihtaa koko auto. Mutta Jazzilla mennään vielä kaksi talvea.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ei helvetti, pamahti hermo tähään umpijäähän ja varasin suoraan matkat lämpimään koko perheelle. Vittu, tajusin että nyt kyllä jää pleijareiden ekat kierrokset väliin. Noh, ei voi mitään.

Onhan se tietysti harmi missata Lukon kauden viimeiset pelit, mutta eipähän ole silloin täällä enää näin kylmää.

Onhan tässä pakkasongelmia. Ei saa oikein itseään käyntiin ja akkua pitää ladata jatkuvasti.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hienoa säätä pidellyt -ketjun sijaan tämä lienee parempi otsikko tähän vuodenaikaan.

Kyllähän Suomen talveen kunnon pakkaset kuuluu. Toistaiseksi ei ole vielä mitään ongelmia sen suhteen tullut, tosin tässä länsirannikon tuntumassa lämpötilat eivät niin nopeasti laske kuin idempänä ja pohjoisessa. Mutta viikon loppua kohden on luvattu tännekin vähintään -20 celsiusta.

Vaatetta vaan tarpeeksi päälle, niin kyllä pärjää. Melkeimpä enemmän vituttaa ne kesän 30-asteen helteet. Ai niin, mutta Suomessa ei saanut lämpimistä säistä valittaa, sori.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaatetta vaan tarpeeksi päälle niin kyllä pärjää.

Ei kyse siitä olekaan etteikö pärjäisi, mutta vittumaista se on. Ei minusta sekään mitenkään erityisen mukavaa ole että joka kerta ulos mennessäsi on puettava kuin olisit lähdössä naparetkelle siten että liikkuminen on helppoa kuin jossain sumopuvussa.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Onko tuo -20 astetta kunnon pakkanen?
Kyllähän Suomen talveen kunnon pakkaset kuuluu. Toistaiseksi ei ole vielä mitään ongelmia sen suhteen tullut, tosin tässä länsirannikon tuntumassa lämpötilat eivät niin nopeasti laske kuin idempänä ja pohjoisessa. Mutta viikon loppua kohden on luvattu tännekin vähintään -20 celsiusta.

Jopa on kylmää sinne luvattu. Tänä aaamuna pakkasmittari näytti vaatimatonta -34,5 celsiusastetta töihin lähtiessä. Kotiin lähtiessäni huomasin pakkasta olevan vain -27 celsiusastetta. Ensi yö lienee vielä kylmempi. Ai että on mukavaa...
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko tuo -20 astetta kunnon pakkanen?

Jopa on kylmää sinne luvattu. Tänä aaamuna pakkasmittari näytti vaatimatonta -34,5 celsiusastetta töihin lähtiessä. Kotiin lähtiessäni huomasin pakkasta olevan vain -27 celsiusastetta. Ensi yö lienee vielä kylmempi. Ai että on mukavaa...
No yleensä tässä lounaisessa ja läntisessä Suomessa ei pakkanen yllä samanlaisiin lukemiin kuin jossain maan itäosissa, Kainuun korvessa ja Lapissa. En tiedä missä sinä asut, mutta kyllä Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa reilut 20 pakkasastetta on jo melkoisen kylmää. Viime talvena täällä taisi olla alimmillaan juurikin tuo -27. Kaikki on suhteellista.
 

Lombardi18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Washington Capitals, Manchester United
Onneksi ei vielä ole tullut mitään pakkasongelmia vastaan. Aamulla oli kouluun lähtiessä tässä Joensuun keskustassa -28, joka herätti hyvin heti aamusta. Alkuillasta kävin kävelemässä noin tunnin verran tuolla Mehtimäen suunnalla ja oli oikeastaan ihan mukava kävellä kun oli tarpeeksi vaatteita päällä, etenkin luonto näytti kauniilta puiden ollessa valkoisena kuurasta. Kurkkuunhan tuo kuiva ilma käy, mutta ei se kauheasti haitannut.

Autoon en ole koskenut eilisen jälkeen, kun ei ole ollut tarvetta. Ensi viikonloppuna sitten kun sää lauhtuu voi autonkin iskeä käyntiin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ihmettelen, että Ilmatieteen laitos antaa Etelä-Suomeen pakkasvaroituksen jos siellä on 20 astetta pakkasta mutta Pohjois-Suomeen vasta jos on 30 astetta pakkasta. Tällä logiikalla, eri virastoon sovellettuna, varmaan sitten tavallinen lentsu ja pieni kuume on Etelä-Suomessa kuolemansairaus ja pohjoisessa se on ihan vaan lentsu ja henkilölle jokunen päivä sairauslomaa.

Eikös ollutkin hassu provo! Mutta olihan tuossa kyllä mukana faktaakin ja yhteiskuntakritiikkiä. Ai tottumuskysymys, en osta, ainakaan kokonaan. Yksikin tuntemani Afrikan neekeri ei ole yhtään viluissaan, vaikka pakkasta paljon on.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Onhan tuolla kylmää, mutta tammi-helmikuussa tuollainen 15-20 astetta pakkasta on kuitenkin sitä itteensä, normi talvisää. Enemmänkin pitäisi kysyä autonvalmistajilta, että mitä kirkkovenettä, miksei tekniikka kestä pakkasta?

Vertailun vuoksi 80-luvultakin muistan miten Datsunit sun muut kyllä kulki ongelmitta -30 asteen pakkasissakin. Huolestuttavaa tämän päivän autoissa on erityisesti se, että siellä jopa uudenkarheat saksalaiset automerkit hyytyvät nykyään Suomen talveen kuin pendolinot konsanaan. Onko autoteollisuudessa laskettu liikaa ilmastonlämpenemisen varaan vai mikä on. Kaikenmaailman elektronista hilavingutinta löytyy, mutta ajamaan et sillä välttämättä talvella pääse.

Moni muuten tekee talvella sen virheen, ettei konetta ajeta melkein koskaan parin kilometrin työmatkoilla täysin lämpöiseksi ja kuivaksi. Sitten syntyy ongelmia kosteuden ja akun varauksen kanssa. Ajan ja bensiinin säästäminen voi tulla kalliiksi. Auto toimii talvella vakaammin jos ajetaan vaikka tarvittaessa ylimääräinen lenkki, että saadaan kone kunnolla lämpöiseksi ja akku latautumaan. Sitten myös tyhjällä tankilla ajamista tulisi talvella välttää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hoo. Vaihdoin akun ja vaihdatutin öljyt, saa ny nährä, käynnistyykö kylmän yön jälkeen yhtään halukkaammin kuin tänä aamuna. Jumantsuiga kun tekisi mieli vaihtaa koko auto. Mutta Jazzilla mennään vielä kaksi talvea.
Hoo vaan. Vaihdoin siis syksyllä akun, öljyt ja siinä samalla koko auton.

Ostaa räväytin vielä tuollaisen vinhan peiton auton unikaveriksi. Minuutin-pari sitä saa räveltää paikoilleen, mutta hyvin pitää ikkunat kirkkaina. Tosin ajan säästöstä on se haitta, ettei auto ehdi lämmetä ennen ratin taakse istumista kunnolla.

Meillä tuntuisi toimivan kellotolpat ihan hyvin. Syksyllä en ollut tajunnut painaa sulaketta päälle, joten ei toiminut ymmärrettävästi ihan niin hyvin kuin pitäisi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Meillä tuntuisi toimivan kellotolpat ihan hyvin. Syksyllä en ollut tajunnut painaa sulaketta päälle, joten ei toiminut ymmärrettävästi ihan niin hyvin kuin pitäisi.

Olisit tarvinnut ilmeisesti insinöörin johtamaan työtä ja asentajan tekemään käytännön työn. Muistat tämän sitten ensi kerralla.
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Meillä tuntuisi toimivan kellotolpat ihan hyvin. Syksyllä en ollut tajunnut painaa sulaketta päälle, joten ei toiminut ymmärrettävästi ihan niin hyvin kuin pitäisi.

Täällä ei voi sanoa samaa...
Nyt kun mentiin tuonne -22 asteen tietämille, niin taloyhtiön kellotolppa toimii täysin randomilla: sunnuntaina iltapäivästä se oli täysin jumissa. Laitoin sitten illalla sen 'ON' -asentoon, että onpahan aamusta ollu sitte lämmössä pitkään...ja paskanmarjat! oli sitten jossain vaiheessa yötä lähteny taas toimimaan.

Eilen illalla laitoin ajastimen kohdilleen aamua varten, niin nyt se oli sitten jumittanut siihen, että lämmitys olis lähteny päälle vasta 2 tunnin päästä.
ARGH! Ei raskinu ykkösautoa (diesel) laittaa siitä tulille, niin lähin sitten vanhemmalla kakkosautolla (bensa) liikeelle - sitä ei tarvi niin sääliä. :/

Täytyy ottaa tänään puhelua kiinteistöhuoltoon, että tekevät sille jotain. Jumittaisivat nyt vaikka sen koko ajan päälle, niin sais edes joskus auton sähköön.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
No yleensä tässä lounaisessa ja läntisessä Suomessa ei pakkanen yllä samanlaisiin lukemiin kuin jossain maan itäosissa, Kainuun korvessa ja Lapissa. En tiedä missä sinä asut, mutta kyllä Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa reilut 20 pakkasastetta on jo melkoisen kylmää. Viime talvena täällä taisi olla alimmillaan juurikin tuo -27. Kaikki on suhteellista.

Sitä paitsi -20 astetta meren äärellä on ihan pirun paljon kylmemmän tuntuista kuin sisämään -30 astetta. Jatkuva tuuli ja viima joka menee ytimiin sekä ennen kaikkea se ilman kosteus joka täällä rannikolla on korkeampi, tekee pakkasesta purevan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kun mentiin tuonne -22 asteen tietämille, niin taloyhtiön kellotolppa toimii täysin randomilla: sunnuntaina iltapäivästä se oli täysin jumissa. Laitoin sitten illalla sen 'ON' -asentoon, että onpahan aamusta ollu sitte lämmössä pitkään...ja paskanmarjat! oli sitten jossain vaiheessa yötä lähteny taas toimimaan.

Juuri tuolla tavalla ne toimii meilläkin. Lähtee päälle milloin sattuu jos lähtee, ja välillä ei lähde ollenkaan vaikka miten ruuvailisi. Ja mitä kovempi pakkanen niin sen epävarmemmin nuo kellot toimii. Täysin turha ja paska keksintö koko tuo integroitu kello jos minulta kysytään!
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Täysin turha ja paska keksintö koko tuo integroitu kello jos minulta kysytään!

Joo, ei tuo 'munakello' tyylinen ratkaisu vakuuta...

Edellisessä kämpässä oli digitaalinen ajastus tolpassa. Se toimi viime talvena ongelmitta. Olipa vielä 2 pistoketta/autopaikka ja niihin molempiin sai ajastaa lähtöajan minuutin tarkkuudella ja se lämitti sen 2 tuntia.
No onneksi kohta valmistuu oma talo, niin saa sitten siihen laittaa semmosen ajastimen mikä vois toimiakin - tai sitten ei. :)
 

Colin Hunt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alkaa olla suht pelottavaa käynnistää auto aamulla, kun kuulostaa siltä, että joku vetelis sirkkelillä konepellin alla. Auto oli huollossa, mutta tuo ääni joka sieltä tulee on kuulemma ominaisuus, ei vika. Ohjaustehostimen laukeamista odotellessa..
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Pitäisi saada auto tänään illalla lämmitykseen, mutta pistorasia on niin hankalassa paikassa, että on käytettävä jatkojohtoa. Taloyhtiön varastossa on tuollainen 20 m kaapelikela neljällä pistokkeella. Uskaltaako sitä käyttää jatkojohtona?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Joo, ei tuo 'munakello' tyylinen ratkaisu vakuuta...
Mulla oli aikoinaan taloyhtiön tolpassa tuollainen munakello, jolla sai lämmityksen kahdeksi tunniksi päälle haluamaansa aikaan. Vituti siihen malliin aina etukäteen miettiä, milloin lämmintä autoa tarvitaan, että tein tolpasta jatkuvalämmitteisen. Kiilasin kellon kehän paikoilleen hammastikulla ON-asentoon ja hyvin toimi.

Pitäisi saada auto tänään illalla lämmitykseen, mutta pistorasia on niin hankalassa paikassa, että on käytettävä jatkojohtoa. Taloyhtiön varastossa on tuollainen 20 m kaapelikela neljällä pistokkeella. Uskaltaako sitä käyttää jatkojohtona?
Jos se on ulkokäyttöön tarkoitettu, niin siitä vaan. Kannattaa ottaa kaikki johto ulos kelalta, ettei se lämpiä. Moottori- ja sisätilanlämmitin vievät suhteellisen paljon virtaa, jolloin kelalla oleva johto saattaa kuumentua.
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Jos se on ulkokäyttöön tarkoitettu, niin siitä vaan. Kannattaa ottaa kaikki johto ulos kelalta, ettei se lämpiä. Moottori- ja sisätilanlämmitin vievät suhteellisen paljon virtaa, jolloin kelalla oleva johto saattaa kuumentua.
Kyseessä on ulkokäyttöön tarkoitettu kela. Kiitoksia neuvoista, etenkin johdon uloskelaamisvinkistä.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Jaa pakkasongelmia? Kyllä on. Aamulla 10:00 kävin laittamassa auton lämpöön, jotta pääsisin 12:00 aikoihin lähtemään kauppaan. No eihän se auton perkele mihinkään inahtanut. Onneksi satun omistamaan myös erillisen boosterin (isketään auton akkuun kiinni ja auto startataan sen avulla), joten sillä sitten yrittämään. Noh, ei lähtenyt käyntiin. Eipä siinä mitään. Akku ei kuitenkaan ole jäätynyt tai muuten sökönä, joten eikun auto uudestaan toiseksi kahdeksi tunniksi lämpöön ja akun ylläpitolaturi akkuun myös kiinni. Pitääpi käydä neljän aikoihin katsomassa, josko auton saisi sitten käyntiin, boosterin kera tietenkin.

Vähän kyllä pistää näin talvisin vituttamaan, kun taloyhtiössä lämpötolpat ovat kahden tunnin ajastimella. Olisi niin helppoa laittaa akku vaikka kuudeksi tunniksi ylläpitolataukseen ja lähteä sitten huoletta asioille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös