Pakkasongelmia?

  • 125 758
  • 560

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Suomen talvi ja ranskalainen auto. Ei vitti mikä yhdistelmä. Iltapäivällä pitäisi olla lähdössä joulunviettoon autoilemalla ja auto on "ehkä" kondiksessa neljältä. Siinä vaiheessa varmaan on helppo ruveta puljaamaan sijaisautoa, jos sattuu nyt niin että meidän ranskalainen jellona jääkin huoltoliikkeen pihaan.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Suomen talvi ja ranskalainen auto. Ei vitti mikä yhdistelmä.

Oma entinen ranskalainen (auto) toimi siinä mielessä järkevästi, ettei se ottanut enää kuskia sisäänsä kun lämpötila laski -15 alle. Jos ovi joskus suostui aukeamaan, niin kiinnihän sitä ei saanut enää millään. Ajaminen ja roikkuminen auki olevassa ovessa on muuten kohtuullisen kova urheilusuoritus ainakin suuremmilla nopeuksilla. Lämmitin auttoi oven kiinni pysymiseen, mutta ei auton sisälle pääsemiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Mittari näytti -22 astetta kun aamulla suuntasin kohti autokatosta. Muuten aina niin luotettava Ford Sierra -82 ei lähtenyt millään käyntiin. Oli pari päivää seissytkin pakkasessa. Piuhoilla piti starttaa, eikä ihme. En minäkään käyntiin lähtisi jos tuolla ulkona tuossa pakkasessa olisin yön ollut.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ajaminen ja roikkuminen auki olevassa ovessa on muuten kohtuullisen kova urheilusuoritus ainakin suuremmilla nopeuksilla. Lämmitin auttoi oven kiinni pysymiseen, mutta ei auton sisälle pääsemiseen.

Eikös tuo kuskin ovi pysy lähes kiinni kovemmissa vauhdeissa ihan itsestään ilmanvastuksen vuoksi. Ainoastaan jos oikealla kaartaa niin saa pidellä sitä kiinni.

Tuo ongelma oli minullakin. Lisäksi karmiton ikkuna jäätyi aika helposti kiinni.
 

Samsonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HFBoards oikeinkirjoitus
Eikös tuo kuskin ovi pysy lähes kiinni kovemmissa vauhdeissa ihan itsestään ilmanvastuksen vuoksi. Ainoastaan jos oikealla kaartaa niin saa pidellä sitä kiinni.

Tuo ongelma oli minullakin. Lisäksi karmiton ikkuna jäätyi aika helposti kiinni.

Voi piru vie mitä hommaa ajaa Mondeolla ruokakauppaan ja pitää ovea kokoajan kiinni. Jos ei ole roikassa saanut olla niin ihan jäässä koko Fordin paska ja mikään ei toimi. Sitten takakonttia ei saa auki niinkuin se pitäisi saada auki, iskarit on jäässä. Hyvä ominaisuus on, että tuossa on niin paskat talvirenkaat et saa koko matkan kauppaan ajella ns. ripa edellä. Talvi on ihanaa aikaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eikös tuo kuskin ovi pysy lähes kiinni kovemmissa vauhdeissa ihan itsestään ilmanvastuksen vuoksi.

Niin, kiinni ja kiinni. Jos vauhtia on about 200km/h niin voihan se lähes kiinni olla, mutta ei suinkaan kiinni asti. Ilmavastus ei jaksa rutistaa tiivistettä kasaan, vaikka vauhtia olisi enemmänkin.

***

Naureskelin jossain muussa ketjussa naapuria, joka starttailee autoaan päivittäin saadakseen akussa pysymään edes vähän jännitettä. Pilkka meinaa osua omaan nilkkaan, kun tänään oli -25 pakkasta aamulla, niin ilmoitti meikäläisen auton akku ennusmerkkejä väsähtämisestään. Toki kyseessä on lähes 7 vuotta vanha akku, joten sen elinkaari alkaa olemaan tiensä päässä. No, saas nähdä selviääkö ko. akulla koko talven, vai pitääkö uusi käydä ostamassa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toki kyseessä on lähes 7 vuotta vanha akku, joten sen elinkaari alkaa olemaan tiensä päässä. No, saas nähdä selviääkö ko. akulla koko talven, vai pitääkö uusi käydä ostamassa.
Viime tammikuun pakkasilla mun autoni 7,5 vuotta vanha alkuperäinen akku sanoi työehtosopimuksen irti työpaikan parkkiksella. Eikä tietenkään kaapeleita ollut mukana. Onneksi työkaveri oli sen verran valistuneempi että hänellä oli ja pääsin kotiin.

Veikkaan että sama tapahtuu sinullekin eli ei se akku tätä talvea kestä.

Minulla on semmoinen käsitys lisäksi että ei nykyiset huoltamoilla myytävät akut juuri muuta kestäkään kuin sen pari tai korkeintaan kolme talvea. Ainakaan mistään 7-8 vuotta kestävistä on turha haaveilla.
 

Nick Neim

Jäsen
Suomen talvi ja ranskalainen auto. Ei vitti mikä yhdistelmä.

Mun taasen täytyy jopa kehua, niin jännältä kun se kuulostaakin. Omassa citikassa ei oo ilmenny minkäänlaisia ongelmia, vaikka en sitä pistokkeen päähän saakkaan. Moitteitta lähtenyt käyntiin, eikä ovetkaan ole jäätyilleet. Plus näiden lisäksi auto lämpiää helvetin nopeasti, oli pakkasta ulkona -5 tai -25. Kai tää mun on sitten jokin virhekappale?

P.S. Ei, en ole trolli.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikös tuo kuskin ovi pysy lähes kiinni kovemmissa vauhdeissa ihan itsestään ilmanvastuksen vuoksi. Ainoastaan jos oikealla kaartaa niin saa pidellä sitä kiinni.

Kyllä periaatteessa, mutta välillä se haukkasi kovemmassa vauhdissa ilmaa ja tuntui että käsi lähtee suunnilleen irti kun siinä roikkui. Kaupunkiajo on toki keskimäärin rasittavampaa.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Täällä El Lude ja Pohjois-Arjala. Reilua -32 pakkasastetta mittari näyttää. Tuulikin käy koillisesta kohtuullisen purevasti. Ei todellakaan huvittaisi lähteä ulos - ei. Joten on todellakin pakkasongelmia.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
On pakkasongelmia joo. Yöllä ollut pakkasasteita -25, nyt -18. Auto käyttäytyy kuin akku olisi tyhjä. Laitoin akkulaturin kiinni, 40 minuutin päästä laturi väitti akun olevan nyt täynnä. Auto kuitenkin käyttäytyy edelleen kuin tyhjällä akulla. Alkaa pikkuhiljaa vituttaa todenteolla tuon kanssa, viime talvena vaihdettiin sekä akku että auton laturi, joten siitä ei pitäisi olla kiinni. Akun huoltosilmäkin näyttää vihreää. Onneksi ei ole pakko päästä tänään liikenteeseen, vaan vasta huomenna...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mikke73: Sinun autossasi on luultavasti ns. sähkövuoto jossain, jos akku menee tuossa ajassa huonoksi. Vaihtoehtoja on toki monia, mutta esim. radio tai cd-soitin voi olla sellainen kapistus. Takakoppaan voi jäädä valo päälle jne.

Se on kyllä sanottava, että tuollaisen vian hakeminen on tosi haastavaa puuhaa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mikke73: Sinun autossasi on luultavasti ns. sähkövuoto jossain, jos akku menee tuossa ajassa huonoksi. Vaihtoehtoja on toki monia, mutta esim. radio tai cd-soitin voi olla sellainen kapistus. Takakoppaan voi jäädä valo päälle jne.

Se on kyllä sanottava, että tuollaisen vian hakeminen on tosi haastavaa puuhaa.
Katsotaan nyt, laturi on ladannut nyt reilun tunnin eikä vielä väitä että akku olisi täynnä. Näyttää siis siltä että akku ottaisi nyt paremmin virtaa vastaan. Tarkennusta myös sen verran, että akku ei ollut aivan tyhjä, mutta kylmällä koneella virta ei riittänyt käynnistämiseen millään.

Eilinen kävi kyllä akun päälle, kylmäkäynnistys -25 asteessa, sitten ajo työpaikalle jona aikana moottori ei ehtinyt edes lämmetä kunnolla. 8 tunnin päästä uusi kylmäkäynnistys ja ajo kotiin. Moottorilämmitin tulee kyllä hankittua hyvin pian joulun jälkeen, todennäköisesti nytkin olisi lähtenyt käyntiin jos vain olisi ollut lämmitin käytössä.

EDIT: Nyt sitten lähti käyntiin. Olisikohan ollut akku jäätynyt yön aikana, pääasia että nyt kaikki taas pelaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kalalokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaihelaatikon ja ratin käyttäminen on aika tönkköä ja hidasta, kyllä tämmönen pitempi pakkasjakso on liikaa minun italiaanolle.

Mutta kehuja pitää myös antaa. Viime talvena kun olin viikon kanarialla ja auto seisoi helsinkivantaan parkissa viikon (lunta tuli niin julmetusti ja pakkastakin oli ko. viikon suht samoissa lukemissa kuin nyt), niin olin aivan varma että auton alkuperäinen 10 vuotta vanha akku sanoisi sopimuksen irti, mutta vielä mitä! Hyrähti komeasti ensi yrittämällä käyntiin, ihan kuin olisi kesäkelissä lähtenyt liikkeelle. Tosin täksi talveksi vaihdoin jo uuden akun, ettei vanha pura tien päällä yht äkkiä sopimustaan irti.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Tänään ensimmäistä kerta pariin vuoteen ongelmia auton ja pakkasen kanssa. Lohkolämmitin oli kyllä lämmittänyt ihan normaalisti, mutta pakkanen oli imaissut akusta virrat. Johtunee varmaan myös osittain siitä, että tullut viimeaikoina ajettua paljon lyhyitä matkoja, jolloin kylmänä starttaaminen on vienyt virtaa, mutta ajon aikana akku ei ole ehtinyt latautua.

No ei siinä, velipoika onneksi oli maisemissa starttikaapeleineen, niin päästiin joulunviettoon ajoissa.

Alkutalvesta on ollut joka vuosi ongelmia ovien ja lukkojen kanssa, mutta kun sinne on ne yhden tökötit (lukkosulat, CRC koneistoon jne.) heittänyt talven alussa, ja auto "tottunut" kylmyyteen, niin lopputalvi ja pahimmat pakkaset on yleensä pärjätty ongelmitta.
 

jsavolai

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat,TiTu,Akaan Kiekko,Pelicans
1/3 vaiheesta torpassa sekasin (polttaa pääsulakkeita jotka ovat nätisti katon rajassa olevassa taulussa kiitos ilmajohtojen jotka tähänkin torppaan tulivat joskus ja kaapeleiden tultua sitä ei kukaan jaksanut siirtää enää pois..). Ulkona pakkasta semmonen -25 ja sisällä sähkölämmitys :) Osa pattereista siis poissa pelistä ja osa valaistuksesta ja sähköpistokkeista. Niin ja pakastin ja jääkaappi. (FFFFUUUUU....)

Kertaalleen tuo sulake vaihdettiin ja iloa kesti noin tunteroisen jolloin paukahti taas. No pakastimeen ja jääkaappiin virrat roikalla toisaalta ja onneksi torpassa on takka ja hella jolla pitää pirtin lämpösenä, mutta ääretön vitutus taas kun tietää että pitää se sulake sinne taivaisiin teutaroida uusiksi.

Mitä opimme tästä:

1) Jos jokin asia ei ole koskaan aikaisemmin lauennut niin se kyllä laukeaa kun on sen laukeaminen aiheuttaa suhteellisesti helkkaristi ongelmia.
2) Jos jokin toimii riittävän hyvin ja sitä ei hoida lopullisesti kuntoon kerjää verta klyyvaristaan. Isosti.
3) Kun tässä joulun jälkeen saadaan se sähkäri paikalle niin olisi kiva jos sähköpiirrustuksiin saatas merkinnät että mitkä on minnekin vaiheeseen kytketty. Piirrustukset mallia -82 ei oikein asiaa valaisseet näin maallikolle.
4) Vahva virta on vahvaa virtaa, ja linnun paska sulakelootan ovessa on aika helkkarin hyvää liimaa. 10 vuoden kerros ja aika tiukassa on.
5) Isot patterilamput saa aika ison liikevoiman tipahdettuaan 10 metrin korkeudesta.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Meitillä on nyt melko erikoinen ongelma täällä. Eli vessan hanasta ei tule lämmintä vettä. Eli kylmää tulee, mutta kun kääntää kuumalle, loppuu veden tulo kokonaan. Suihkusta ja köökistä tulee lämmintä vettä normaalisti. ???
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Meitillä on nyt melko erikoinen ongelma täällä. Eli vessan hanasta ei tule lämmintä vettä. Eli kylmää tulee, mutta kun kääntää kuumalle, loppuu veden tulo kokonaan. Suihkusta ja köökistä tulee lämmintä vettä normaalisti. ???
Äkkiä arvioituna vaikuttaisi, että putki on jäässä siltäosin, josta vesi hanalle tulee. Onhan vastaavia tapauksia nähty aiemminkin.

Vesiputken jäätyminen on sinällään paskamainen ongelma, koska helposti se putki myöskin halkeaa jäädyttyään. Ja sitten onkin vesivahinko käsillä, eikä se ole kivaa varsinkaan näin talvella.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Äkkiä arvioituna vaikuttaisi, että putki on jäässä siltäosin, josta vesi hanalle tulee. Onhan vastaavia tapauksia nähty aiemminkin.

Vesiputken jäätyminen on sinällään paskamainen ongelma, koska helposti se putki myöskin halkeaa jäädyttyään. Ja sitten onkin vesivahinko käsillä, eikä se ole kivaa varsinkaan näin talvella.

Joo, sitähän tässä pelätään. Mutta kun siinä kohtaa ollaan keskellä taloa ja siinä ei pitäisi kylmin paikka olla. Täytyy toivoa, että halkeamiselta vältyttäisiin..
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Meitillä on nyt melko erikoinen ongelma täällä. Eli vessan hanasta ei tule lämmintä vettä. Eli kylmää tulee, mutta kun kääntää kuumalle, loppuu veden tulo kokonaan. Suihkusta ja köökistä tulee lämmintä vettä normaalisti. ???

Joskus aikanaan sain ihan vastaavan ongelman korjattua, kun jätin hanan auki sellaiseen asentoon kylmän ja kuuman välille, että se juuri ja juuri vielä lorotti vettä ohuena vanana. Jonkin aikaa valuttuaan rupesi pikku hiljaa myös lämmintä vettä tulemaan. Liekkö ollut kyse tuurista vaiko mistä, mutta toimi ainakin siis itselläni.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Joskus aikanaan sain ihan vastaavan ongelman korjattua, kun jätin hanan auki sellaiseen asentoon kylmän ja kuuman välille, että se juuri ja juuri vielä lorotti vettä ohuena vanana. Jonkin aikaa valuttuaan rupesi pikku hiljaa myös lämmintä vettä tulemaan. Liekkö ollut kyse tuurista vaiko mistä, mutta toimi ainakin siis itselläni.

Sama operaatio käynnissä täällä. Sitten vielä lämmittelen hiustenkuivaajalla lämminvesiputkea. Sain ammattilaiselta hieman vinkkejä ja ei kuulemma suurempaan paniikkiin ole aihetta. Tarkkaavaisena pitää olla, joten suunniteltu mukittelu jää nyt suorittamatta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Porukoilla joulua viettämässä Malmilla ja vedenjakelu keskeytetty tästä aamusta lähtien. Ilmeisesti jokin isompi putki pamahtanu tuossa lähistöllä. Tulipahan tekosyy lähteä aikaisemmin kotiin. Eiköhän tämäkin mene pakkasen piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Tosin täksi talveksi vaihdoin jo uuden akun, ettei vanha pura tien päällä yht äkkiä sopimustaan irti.

Monella on juuri pakkasilla se vikana, että on liian vanha akku autossa. Se kannattaa kyllä vaihdattaa. Joissain autoissa akku on vain ns. vittumaisessa paikassa, jolloin akkuliikkeen tyypeillä menee sormi suuhun. Mulla on yksi auto, jossa joutuivat vaihtamaan akun pyöräkotelon kautta. Samoin prätkässä on aika pahassa paikassa akku. Sen on joutunut vaihtamaan about kerran vuodessa, kun varashälytin on rikkonut akun.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Että siälä on 1.5 neljön kaapeli 16 A sulakkeen perässä, tai liikaa kuormaa 10A:n perässä. Molemissa tapauksissa liiallinen kuorma paukautaa sulakeen parissa tunnissa.

Tuossa ensimmäisessä skenaariossa ei kyllä pala se sulake. Huonolla tuurilla jotain palaa, muttei sulake missään nimessä, jollei siellä sitten ole kuormaa takana reilusti yli 16 A edestä. Liika kuorma minkä tahansa sulakkeen perässä polttaa sen sulakkeen. Tässä tapauksessa taitaa olla kyse pääsulakkeesta, jonka palaminen mitä suurimmalla todennäköisyydellä johtuu sähköasennusten huonosta ryhmittelystä, liian pienistä pääsulakkeista tai tehonrajoituksen puuttumisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös