Pakkasongelmia?

  • 125 437
  • 560

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Eikös tämän saa ohjelmoitua automaattiseksi, vai tuleeko normaalissa käytössä niin paljon pysähdyksiä (sammutuksia ja käynnistyksiä) päivän aikana ettei kannata?

Valitettavasti juuri näin. Ja eilen illalla unohdin ohjelmoinnin kokonaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jo on kyynikolla huolet. Mulla on oma auto kolarikorjauksessa, elvytin emännän Fiestan työmatkoja varten käyttööni. Toimii muuten kuin unelma, mutta helvetin kylmähän se on. Nätisti lähti käyntiin aamullakin, vaikka en muistanut laittaa yöllä lohkolämmitintä päälle. Sisälle sitä lämpöä ei kyllä irtoa astettakaan, lienee termostaatti rikki tms. Kuka noista tietää....
Jos kyseessä on Fiesta about vm 92-02 tai jotain, niin niissä taitaa olla tyyppivikana sen lämpötilanamiskan sähköisen ohjauksen (ns. HCV) rikkoutuminen.
Fiesta heater blows cold air only

Pikkuvika, helppo korjata.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eilen kun käynnistelin -25 asteessa ollutta Citikkaani, niin hyvin lähti kyllä käyntiin, mutta oli syönyt jäähdytysnestettä, joten sitä jouduin lisäämään jonninverran. Tänään ei ollut mitään ongelmia, vaikka yöllä on käyty 30 pakkasasteen puolella. Taloudessa kaksi autoa ja itse viettelen vapaapäivää, niin muijan pirssi makoili tallissa. Ainoa asia joka vituttaa, on se että joku pölvästi on ajanut C4 perään ja takaluukussa kivannäköinen lommo...

Mutta aikamoista rääkkiähän tämä on autoille muutenkin, vaikka piuhan päähän saisikin.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vanha sotaratsu VW Golf teki temput ensimmäistä kertaa vuosien käytön jälkeen. Alkuviikosta ei startannut, vaikka johdon päässä. Akun vaihdoksihan se meni. Nyt on taas eri meininki, mutta sais silti perhana jo hiukan lämmetä. Kaverin sanoin: "ei nää oo valkosen miehen kelejä"
 

scholl

Jäsen
Tykkään muutenkin talvesta ihan vitusti enemmän kuin vastaavasta 30 asteen helteestä. Pukekaa ihmiset päälle jos palelee. :P


Itse tykkään kyllä lumisesta talvesta, jolloin pääsee hiihtämään, mutta kylmemmästä kuin -10C en tykkää. Tänään huomasin esim. ettei mulla taida olla Stadissa yhtään päähinettä. Pakko varmaan käydä ostamassa joku. Sen sijaan helteillä mulla ei ole mitään ongelmia. Olen jopa hissukseen juossut lenkkiä joskus lähes 50 asteen helteessä. Kuuma on parempi kuin kylmä ja saunassakin käyn ihan mielelläni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tykkään muutenkin talvesta ihan vitusti enemmän kuin vastaavasta 30 asteen helteestä. Pukekaa ihmiset päälle jos palelee. :P

Minä vihaan molempia. Parhaat lämpötilat ovat mielestäni noin -10...-5 sekä +15...+22 astetta...
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Pukemalla hyvin päälle niin ei pakkaset kyllä tuntuneet missään. Ja täällä muailman navalla pakkasasteita kuitenkin semmoiset 25-30. Autoa oli turha yrittääkkään liikuttaa kun ei pistokepaikkaa ole ja ei webastookaan löydy.

Mielummin otan tälläisen -25 asteisen ilman tuulta kuin -10 tai -15 hiton purevan tuulen kera. Toisaalta se myönnettäköön, ettei tämä sää jatkuvana mitään nautintoa tuo, mutta kyllä jokaisen suomalaisen on silti pakkasta kestettävä ja turha neiteily jättää pois.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pukemalla hyvin päälle niin ei pakkaset kyllä tuntuneet missään. Ja täällä muailman navalla pakkasasteita kuitenkin semmoiset 25-30. Autoa oli turha yrittääkkään liikuttaa kun ei pistokepaikkaa ole ja ei webastookaan löydy.

Mielummin otan tälläisen -25 asteisen ilman tuulta kuin -10 tai -15 hiton purevan tuulen kera. Toisaalta se myönnettäköön, ettei tämä sää jatkuvana mitään nautintoa tuo, mutta kyllä jokaisen suomalaisen on silti pakkasta kestettävä ja turha neiteily jättää pois.

Auto, Passat vm 2010 diesel, lähti aamulla 26 asteen pakkasessa käyntiin ilman webastoa tai tolppaa. On se peli.
Säistä sitten... vtu täällä Vaasassa tuulee aina, aamulla katsoin säätietoja, 26 astetta, tuulee, ilman kosteus yli 85% (kun se sisämaassa on yleensä noin 70%). Menee luihin saakka tuo tuulen ja kosteuden yhdistelmä.
 

scholl

Jäsen
Mielummin otan tälläisen -25 asteisen ilman tuulta kuin -10 tai -15 hiton purevan tuulen kera. Toisaalta se myönnettäköön, ettei tämä sää jatkuvana mitään nautintoa tuo, mutta kyllä jokaisen suomalaisen on silti pakkasta kestettävä ja turha neiteily jättää pois.

No miksi esim. Kari Jalonen on sitten käyttänyt pitkiä kalsareita? Täällä on ollut kyllä välillä aikamoinen tuulikin, eilen taisi Mechelininkadulla olla joku juuri se 15 ja hillitön tuuli. Feissi on koko ajan paleltumisen rajamailla. Tänään neiteilin kyllä sen verran, että ajoin jäähallille ja ostin varmuuden vuoksi IFK:n pipon. Se on hyvä olla ns. reservissä, koska minulla ei ole ollut mitään päähinettä.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Säistä sitten... vtu täällä Vaasassa tuulee aina, aamulla katsoin säätietoja, 26 astetta, tuulee, ilman kosteus yli 85% (kun se sisämaassa on yleensä noin 70%). Menee luihin saakka tuo tuulen ja kosteuden yhdistelmä.

Tämä on kyllä harvinaisen anaalista. Jengi aina selittää että johtuu merestä, mutta pohjoisesta sijainnista se on kiinni. Lapsuudenkoti sijaitsee Porissa 200m merenrannasta, mutta siellä merituuli on huomattavasti lempeämpää verrattuna tähän tundraan. Ei silti, Oulussa on varmaan vielä pahemmat olosuhteet.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Jaa pakkasongelmia? Kyllä on. Aamulla 10:00 kävin laittamassa auton lämpöön, jotta pääsisin 12:00 aikoihin lähtemään kauppaan. No eihän se auton perkele mihinkään inahtanut....

Itse itseäni lainaten. Tuolloin sain auton starttiboosterin avulla käyntiin ongelmitta ja sen jälkeen auto sekä akku on toiminut täysin ongelmitta. Oli tuuria, että akku ei täysin tyhjäksi mennyt, eikä näin ollen päässyt jäätymään.

Tänään aamupäivällä mittari näytti Jyväskylässä -28 astetta, mutta auto toimi edelleen kuin unelma. Sisätilalämmitin lämmitti auton mukavasti valmiiksi ajoa varten ja ongelmia ei ollut. Tämä on ensimmäinen talvi tuon auton kanssa, kun ei ole pahemmin tarvinut kiroilla akun kanssa. Lähes poikkeuksetta joka talvi on akku päässyt tyhjenemään ja jäätymään, kun auto on 3-4 päivää ollut seisonnassa.

Niin ja kyseessähän on Ford Focus vm -02.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kuuma on parempi kuin kylmä
Aamen tälle.

P-Karjalassa on tämän viikkoa pidellyt 25-35 asteen pakkasta. Vituttaa, kun lapsia ei oikein voi ulostaa talosta kuin hetkeksi kerrallaan. Sitten ne riehuu ylimääräistä energiaansa sisällä, mikä käy hermoille.

Auto on toiminut mukavasti, mitä nyt takaovien keskuslukitus jäätyi alkuviikosta. Eilen ihmeen kaupalla toinen takaovi tosin jo aukesi. Käynnistymisen kannalta ei ongelmia ole ollut. Ajastimeton tolppapaikka löytyy, ja joka päivä kun joutuu ajamaan pitkähkön työmatkan niin akkukin pysyy latingissa.

Silti odotan kesää.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
On muuallakin kylmää. Yle uutisoi, että Eurooppa palelee - jopa Mustameri jäätyy.

Ostakaas nyt äkkiä jokainen mahdollisimman monta tölkkiä kaikenlaisia aerosoleja. Menneniä, hiuslakkaa, kaikkea saatavilla olevaa otsonintuhoajaa. Sitten takapihalle ja ruiskuttelemaan kohti taivasta. Kerrostaloissa asuvat käyttäkööt parvekkeitaan: ylempää vaikutus otsonin ohenemiseen saattaa olla jopa suurempi. Hankitaan nyt perkele se kasvihuoneilmiö tänne ja äkkiä! Ei tätä kylmyyttä kestä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kun lueskelee noita (Itä-)Euroopan pakkasjuttuja niin ei kyllä käy kateeksi. Suomessa on sentään tottunut pakkasiin ja lumeen sekä infra rakennettu siten, että se pelaa talviolosuhteissa (pl. VR) ja taloissa lämmintä. Olisi tunnelmat aika "mielenkiintoiset" jos nyt värjöttelisi jossain kommunistiajan läävässä, jossa puhaltaa viima ikkunoista sekä vesi ja sähkö toimivat silloin tällöin, lämmöistä puhumattakaan. Siitä sitten töihin lähtiessä auto ei lähdekään käyntiin, julkiset on jumissa ja töissä vielä lisäsäätöä asian tiimoilta. Saksassa kerran oli sammunut talon lämmitys yöllä ja pakkasta oli ollut n. 15-20 astetta. Se tunne kun aamulla heräsi kylmyyteen ja asteli jäisellä lattialla avojaloin.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muita ongelmia ei ole ollut autojen osalta vielä kuin se, että tyhjäkäynti hävisi autosta hetkellisesti kokonaan. Vähän aikaa parkissa ja meno jatkui sen jälkeen taas normaalisti, liekö tuolta jotain jäätynyt. En tosin tiedä autoista käytännöstä mitään mutta luulen, että joku tyhjäkäyntimoottori tai vastaava ei vaan tykännyt kylmästä.
Onneksi ensi viikolla näyttää lauhtuvan.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Hetken ajattelin tässä joku päivä, että entä jos tällaiset kelit olisivat olleet sen joulun myrskyn aikaan tai heti perään, kun lukemattoman monet taloudet olivat pitkään ilman sähköä. Jälki olisi voinut olla rumaa, mutta onneksi tämä on vain jälkiviisautta. Ja en tiedä sitten, millä todennäköisyydellä myrsky ja kaikkien aikojen korkeapaine osuvat samoille seuduille yhtä aikaa.

Se aihe on vaiettu niin hyvin, että luulisin suurimman osan sähköverkosta olevan taas kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ostakaas nyt äkkiä jokainen mahdollisimman monta tölkkiä kaikenlaisia aerosoleja. Menneniä, hiuslakkaa, kaikkea saatavilla olevaa otsonintuhoajaa. Sitten takapihalle ja ruiskuttelemaan kohti taivasta. Kerrostaloissa asuvat käyttäkööt parvekkeitaan: ylempää vaikutus otsonin ohenemiseen saattaa olla jopa suurempi. Hankitaan nyt perkele se kasvihuoneilmiö tänne ja äkkiä! Ei tätä kylmyyttä kestä.

Kasvihuoneilmiö meillä on koko ajan melko vahvana, muutenhan maapallo olisi pyöreästi noin 30 astetta kylmempi. Ymmärrän kyllä, että näillä keleillä tätä termostaattia tekisi itse kunkin mieli vääntää vähän lämpimämmälle. Sitä taas en ymmärrä miksi otsonikerros pitäisi tuhota. Jos nyt ei kestä kylmyyttä niin sitten ei kestäisi aurinkoa. Toki otsonikerroksen tuhoamisella olisi jonkinlaisia vaikutuksia myös säähän ja ilmastoon, koska tällöin stratosfääri kylmenisi paljon. Tästä seuraisi oletettavasti napapyörteen voimistuminen, joka Suomen osalta veisi niin lämpötilojen kuin tuulisuudenkin suhteen ilmastoamme enemmän joulukuussa koettuun suuntaan.

Hetken ajattelin tässä joku päivä, että entä jos tällaiset kelit olisivat olleet sen joulun myrskyn aikaan tai heti perään, kun lukemattoman monet taloudet olivat pitkään ilman sähköä. Jälki olisi voinut olla rumaa, mutta onneksi tämä on vain jälkiviisautta.

Talvella 1999 Lapin 50 asteen ennätyspakkasten aikoihinhan ainakin Inarissa sähköt katkesivat viideksi tunniksi, kun lämpölaajenemisen vastakohta, pakkaskutistuminen?, katkaisi jostain sähköjohdon.
 

passenger

Jäsen
Pakkasongelmia ei ole ollut muuta kuin auton kanssa; tuppaa ranskattaren ovista lukkojen eletroniikka ja mekaniikka jäätyä kun pakkanen kipuaa julmettomiin yli kymmenen asteen lukemiin. Pakkasen kivutessa kahteenkymmeneen hirttää autosta kaasu, startatessa heti. Yleensä asialla ei kuitenkaan ole merkitystä, koska kuljen työmatkat aina kävellen tai pyörällä. Muutenhan pakkanen ei sinänsä haittaa, molemmat sopivat minulle, kylmä ja kuuma, kuuma tosin mieluummin. Eilen kävin viimeksi varovaisen lenkinkin juoksemassa, sopivan pirtsakka keli -19 ja kosteusprosentti 80 tietämissä. Urheilu on mukavaa joka säällä, Scholl kun usein mainitsee lämpimässä urheilusta/juoksemisesta, niin on täälläkin maraton tullut juostua yli 30 asteen helteessä Tukholmassa, muistaakseni vuosi oli 2003.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Minä vihaan molempia. Parhaat lämpötilat ovat mielestäni noin -10...-5 sekä +15...+22 astetta...
Erimieltä osittain, sillä +15...+22 ei vielä riitä t-paidassa prätkällä ajeluun niin, että olisi mukavan lämmin. Tähän tarttee yli +25 lämpötiloja.

Talvella -10...-5 on passeli, kun ei ole liian kylmä, mutta ne s..tanan suola-autot pysyy parkissa.
 

scholl

Jäsen
Erimieltä osittain, sillä +15...+22 ei vielä riitä t-paidassa prätkällä ajeluun niin, että olisi mukavan lämmin. Tähän tarttee yli +25 lämpötiloja.

Joo niin kylmät kelit on paskaa, jolloin merivesi on alle 20 asteista. Kahtena viime kesänä ollut sopivaa. Itekin ajan prätkällä t-paidassa ja shortseissa kesällä.

Nyt saavat hipit nenilleen. HSL: "Kävelkää". Osuu omaan nilkkaan toi Haavisto-huuma.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pakkasongelmia ei ole ollut muuta kuin auton kanssa; tuppaa ranskattaren ovista lukkojen eletroniikka ja mekaniikka jäätyä kun pakkanen kipuaa julmettomiin yli kymmenen asteen lukemiin. Pakkasen kivutessa kahteenkymmeneen hirttää autosta kaasu, startatessa heti.
Täysin samat ongelmat omassakin ranskalaisessa. Jostain syystä ei vielä tänä talvena ole tapahtunut tuota kaasun hirttämistä. Viime talvena kovilla pakkasilla kaasu hirtti myös kesken ajon. Oli perin vittumaista kun 80kmh alueella kaasu hirtti ohitustilanteessa n. 90 vauhdissa. Sitten oli kiva murjoa pienempää vaihdetta silmään että saa koslan pysäyttettyä.

Tuo ovien lukkojen elektroniikan jäätyminen on myös ikävää. Aina joutuu tarkistamaan että kaikki ovet ja takaluukku on lukossa kun jättää auton parkkiin.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pahvilaatikko. Ylivoimaisesti paras, tarpeellisin ja edullisin auton lisävaruste. Tuunataan teräaseella suorakaiteen muotoiseksi kaistaleeksi, joka asennetaan auton maskin eteen esim. nippusiteiden avustuksella. Säästeliäs panee loput pahvilaatikosta talteen seuraavaa talvea varten. Nippusiteistä katkaistuilla ylimääräisillä saa esim. kaiveltua räkämöykyn syvältäkin ja laitettua suuhun hygienisesti käsin koskematta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Näkyy pääkaupunkiseudella olevan. Yhä Kekkonen, Yhä Kolmonen, Lahdenväylä ja Hämeenlinnanväylä ainakin osittain suljettuja. Poliisi kehottaa duuniin autolla lähteneitä jättämään auton duuniin ja kulkemaan himaan julkisilla, jotka tosin kulkevat miten sattuu, kun aikataulut on hyllytetty. Onneks mä olen himassa, auto on tolpassa, ja tossa Alkossa on varmaan kaljaa jäljellä. Muija tosin on töissä ja lähtee himaan pahimpaan ruuhka-aikaan mut sehän ei oo mun ongelma.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Poliisi kehottaa duuniin autolla lähteneitä jättämään auton duuniin ja kulkemaan himaan julkisilla, jotka tosin kulkevat miten sattuu, kun aikataulut on hyllytetty. Onneks mä olen himassa, auto on tolpassa, ja tossa Alkossa on varmaan kaljaa jäljellä. Muija tosin on töissä ja lähtee himaan pahimpaan ruuhka-aikaan mut sehän ei oo mun ongelma.
Olen Helsingin keskustassa duunissa ja onhan tuo liikenne aika sekaisin. Piti aamupäivästä liikkua keskustan alueella ja HSL:n kehotuksen mukaisesti kävelyksi meni. Sporalla piti kulkemani, mutta nehän olivat kaikki jumissa jossakin päin, joten no service.

Pohjois-Helsinkiin pitäisi kohta lähteä ja omalla autolla totta kai. Saa nähdä selviänkö alle tunnin tuosta vajaan 10 km:n reissusta. Sillä lailla ajattelin olla "ovela", että kun poliisit kehottivat jättämään autot työpaikalle tai lykkäämään lähtöä niin josko sitä vaikka lähtisi normaalia aikaisemmin ja näin välttäisi pahimmat kaaokset ;)
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pohjois-Helsinkiin pitäisi kohta lähteä ja omalla autolla totta kai. Saa nähdä selviänkö alle tunnin tuosta vajaan 10 km:n reissusta.
Vastataan itselle. Reissu kesti noin tunnin ja 15 minuuttia. Kun siis stadista kotiin ajelin niin keskinopeus taisi olla jossakin 6-7 km/h tienoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös