Pakkasongelmia?

  • 125 565
  • 560

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kanoille piti hommata lisälämmitin, kun mittari näytti enää +2 ja lattian rajassa alkoi juomavesi mennä hileeseen. Kanat kestävät kyllä nollan tienoilla olevia lämpötiloja, mutta juomavettä pitää olla aina saatavilla. Nyt lämpötila kanakopissa on +12 ja sähköä menee jonkin verran enemmän, mutta ei auta!
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
20 vuotta ollut ranskalainen auto (ei koko ajan sama, sentään muutama eri), eikä ole koskaan tullut tuollaisia ominaisuuksia vastaan, eikä oikeastaan edes minkäänlaisia ongelmia pakkasesta.
Sama. Meidän Peugeot 207 toimi täydellisesti sen aikaa kun sen omistimme. Eikä ollut edes piuhan päässä koskaan, kun ei ollut paikkaa. 250 000km tuli sinä aikana mittariin. Ja tähän mennessä meidän nykyinen Citroen on selvittänyt tämän ensimmäisen pakkashaasteen kunniakkaasti. Ei mitään ongelmaa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
20 vuotta ollut ranskalainen auto (ei koko ajan sama, sentään muutama eri), eikä ole koskaan tullut tuollaisia ominaisuuksia vastaan, eikä oikeastaan edes minkäänlaisia ongelmia pakkasesta.
No ei varmasti kaikissa yksilöissä ole, mutta empiirisen tutkimukseni ja suusta suuhun perimätiedon mukaan ovat kyllä paljon yleisempiä kuin muissa autoissa. Ehkä sinne sähköjohtojen ja liittimien väliin on tippunut patonginmuruja kasausvaiheessa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
No ei varmasti kaikissa yksilöissä ole, mutta empiirisen tutkimukseni ja suusta suuhun perimätiedon mukaan ovat kyllä paljon yleisempiä kuin muissa autoissa. Ehkä sinne sähköjohtojen ja liittimien väliin on tippunut patonginmuruja kasausvaiheessa.
Vaikuttaa stereotypialta. Onko sinulla näyttää jonkinlaista dataa tutkimuksistasi tai valokuvia väärään paikkaan joutuneista patonginmuruista, muuten en usko!
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä muutin tuossa syksyllä (elokuussa) Pohjois-Suomeen pienelle paikkakunnalle töihin. Tosin nyt olen viettänyt "pitkää joululomaa, joka tässä ammatissa suodaan luontaisetuna" täällä Pirkanmaan kotikonnuilla. Jouduin siinä sitten tekemään investoinnin, koska liikkuminen ei ilman omaa autoa enää onnistukaan. Näinpä syntyi rahoitusyhtiön ja peterran välinen pitkä kuuden vuoden liitto. Liiton hedelmänä käytössäni on Toyota Yaris 1,5 vuodelta 2019.

Noviisi kun autoasioissa olen niin täytyi ottaa sellainen merkki, joka on tuttu. Mutta nykyautoissa ei oikein ole enää näitä vempaimia, joita itse pidin jonkinlaisina perusvarusteina ennen. Kun marraskuu saapui niin onnellinen auton omistaja sai lyödä ensimmäiset 500 € kiinni, kun vakiomallista puuttuva lohkolämmitin oli pakko saada. Muuten auto toimii erinomaisesti, mutta eipä ole kyllä toivoakaan näillä pakkasilla siitä, että jaksaisi käynnistyä ilman lämmitystä. Auto kyllä käytössä sitten lämpiää nopeasti ja kestää kovallakin pakkasella sen pari tuntia ennen kuin alkaa hyytyä.

Yllättäen myös minulle ovat tulleet tutuksi nämä autojen uudet sähköjärjestelmät: joka pakkaspäivä on kuin Kinder-muna, että mikäs valo tänään palaa. Ensimmäiseksi menivät "rengaspaineet pieleen" ja seuraavana päivänä kun auto oli kylmä niin ilmoitti, että luistonesto on kytketty pois päältä. Sitten kun auto lämpiää niin kummasti nämä kaikki järjestelmät kuitenkin ovat kunnossa ja matka etenee hyvin.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Sama. Meidän Peugeot 207 toimi täydellisesti sen aikaa kun sen omistimme. Eikä ollut edes piuhan päässä koskaan, kun ei ollut paikkaa. 250 000km tuli sinä aikana mittariin. Ja tähän mennessä meidän nykyinen Citroen on selvittänyt tämän ensimmäisen pakkashaasteen kunniakkaasti. Ei mitään ongelmaa.
Meillä oli myös 207 1,6 D. Uutena hankittiin, ja reippaasti päälle 200 000 km oli mittarissa, kun laitoin eteenpäin. Ei ongelmia. Joskus oikein kovilla pakkasilla kun käänsi hehkulle, niin syttyi vain jokunen punainen varoitusvalo. Käyntiin lähti silti.

Auton taival muuten jatkuu edelleen. Myin käteisellä…köh…kansallispukuisille.
 
Itselläni oli samantyyppinen ongelma maanantaiaamuna. Uudehkossa Volvossa vain matkustajan puolen etuovi sekä peräluukku avautuivat ulkopuolelta. Muut kolme ovea sai kyllä sitten sisäpuolelta pukattua auki eli jäässä tuskin olivat..

Aikanaan nuorempana tuli monesti käveltyä töihin n. 3km matka kaikkein kylmimmillä ilmoilla kun ei raaskinut autoa startata. Lämpimimillä keleillä mentiin sitten autolla.. Toppahousut ja yksi ylimääräinen paita talvitakin alle + paksut kintaat ja pipo. Selkähän siinä aina kastui ennen kuin oli työpaikalla vaikka naama olikin kovilla. Nykyäänkin tykkään käydä kävelyllä tällaisilla 30 pikkupakkasilla - toki tällä kertaa on jäänyt väliin kun sitkeä räkätauti on vaivannut jo useamman viikon ajan.
Uudehkossa Volvossa lukot jäätyy? Luulin, että Volvo olisi jo päässyt noista ongelmista eroon. Itselläni vanha Volvo (yli viisi vuotta) ja kertaalleen kaikki lukkopesät vaihdettu ja silti jäätyminen edelleen ongelma. En laita ovia enää lukkoon yli 15 asteen pakkasella. Alla juttua muiden Volvo-autoilijoiden kokemuksia.

 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Volvojen ikuisuusongelma tuo lukkojen jäätyminen. Mulla on ollut useita Volvoja ja ihan joka ikisessä ollut tuo ongelma, että takaovet jäätyy pakkasella. Kun ostin tämän nykyisen S90:n, oletin että Volvo oliso tuon ongelman jo näihin uudempiin saanut ratkaistua, mutta tässä ongelma on oikeastaan kaikista pahin. Aiemmissa Volvoissa se on ollut lähinnä niin, että takaovia ei ole saanut ulkoa auki kun ne jäätyy, mutta S90:ssä on tehnyt välillä sitä, että takaovia ei saa edes kiinni. Ja sitten kun saat ne kiinni, niin eivät enää aukea ulkoa eikä sisältä.

Tässäkin tosin mielenkiintoisia eroja sikäli, että viime talvena, joka oli aika lämmin, ongelmia oli paljon enemmän. Tänä talvena näistä pakkasista huolimatta ei ole ollut mitään muuta ongelmaa kuin että takaovet ei mene välillä lukkoon. Tästä oli tutun autokorjaamoyrittäjän kanssa puhetta, ja hän sanoi että nuo ovet ja mekanismit tehdään nykyisin niin tiiviiksi, että jos sinne jää jossakin vaiheessa vähänkin kosteutta, niin se aiheuttaa sitten toistuvasti ongelmia heti kun kelit kylmenee. Nyt on ollut täällä jo liki 2 kuukautta reilusti pakkasen puolella, ja loppusyksykin oli varsin kuiva ja viileä, niin todennäköisesti sen takia oviin ei nyt jäänyt kosteutta.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laittakaa ase/lukko-öljyä lukkopesiin ennen pakkasia niin ei ainakaan niin helposti nuo ovet jäädy. Omasta Octaviassa ei menneet ovet lukkoon kun oli tuo unohtunut, mutta öljyn lisäys poisti ongelman.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös