Paistinpannu-ketju

  • 43 395
  • 181

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Nyt hyviä vinkkejä miten se rasvanpoltto tehdään, että saan pannun käyttöön.

Tässä on instagram-"story" jota olen käyttänyt ohjeena paistinpannujen valinnassa:
https://www.instagram.com/s/aGlnaGx...54004350872834_1454964186&igshid=MDJmNzVkMjY=
Tuolla ei ainakaan pahasti voi mennä pieleen. Hiiliteräspannuohjeet alkavat jostain puolesta välistä. Sitä ennen on muita paistinpannuasioita.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvää keskustelua. Jos joku innostuu hiiliteräksestä, niin Tori.fi on aika usein myynnissä pannuja ja jo valmiiksi halpaa hintaa halvempana.

Uusi pannu on hengittänyt ihan uutta intoa kokkailuun. Voi olla, että tässä pikku hiljaa hivuttautuu kohti elämää ilman pinnoitettuja pannuja.
 

444

Jäsen
Olen saanut muutamia vuosia sitten de Buyerin hiiliteräspannun joululahjaksi. Yritin muutaman kerran rasvanpolttoa, siinä onnistumatta. Vähän tummaa sain siihen ja luulin että se käytössä tummuu lisää. Aina muutaman käyttökerran jälkeen se kuitenkin irtosi.
Nyt hyviä vinkkejä miten se rasvanpoltto tehdään, että saan pannun käyttöön.

Vähän harmittaa, kun se on nyt käyttämättömänä hyllyssä.
Mulla on toiminut tuo jo aiemmin mainitsemani. Eli jos uutta pannua rasvapoltat, niin peset ensin sen mukana tulleen rasvan pois. Sen jälkeen uuni niin kuumalle kuin menee, silavaa pannun pintaan ja kun uuni hehkuu mansikkana, niin pannu sinne ja n. tunnin päästä pois. Ei haittaa vaikka olisi pidempäänkin. Annat pannun jäähtyä huoneenlämpöön ja toistat käsittelyn. Noi de Buyerit ainakin kestää tuon, kun ei ole muoviosia.
Vanhan rasvan saat pois mm. suolalla ja kevyellä hankauksella, mieluiten kuumalla pannulla. Tuon käsittelyn jälkeen vain rasvapoltto alusta.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kellään kokemuksia Heirolin Allsafe-pannuista? Olen suunnitellut ostavani hiiliteräksen ja valuraudan seuraksi vielä teräksisen pannun, niin tuo vaikutti ihan mielenkiintoiselta. Löytyyhän Heirolilta toki ihan teräspannujakin ja muotoilu tuntuu kädessä ihan mukavalta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Onko kellään kokemuksia Heirolin Allsafe-pannuista? Olen suunnitellut ostavani hiiliteräksen ja valuraudan seuraksi vielä teräksisen pannun, niin tuo vaikutti ihan mielenkiintoiselta. Löytyyhän Heirolilta toki ihan teräspannujakin ja muotoilu tuntuu kädessä ihan mukavalta.
Noh, ovathan nuo aivan helvetin hyviä pannuja. Joku voisi sanoa että parhaita mahdollisia, vikoja ei ole. Itselleni asioita joista en tingi, ovat kahvan kiinnitys niiteillä tai hitsaamalla - ei ruuvilla, tasainen lämmönjako, korkea lämmönkesto ja paksu pohja. Nuo ovat allsafeissa täydellisessä kondiksessa. Itse en ostaisi hinnan takia, mutta jos se ei ole este, niin anna ihmeessä mennä.

Itselläni on lahjaksi saatu Heirolin kuparoitu teräspannu, joka näyttää samalta kuin tuo allsafe, eli on todella kaunis.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noh, ovathan nuo aivan helvetin hyviä pannuja. Joku voisi sanoa että parhaita mahdollisia, vikoja ei ole. Itselleni asioita joista en tingi, ovat kahvan kiinnitys niiteillä tai hitsaamalla - ei ruuvilla, tasainen lämmönjako, korkea lämmönkesto ja paksu pohja. Nuo ovat allsafeissa täydellisessä kondiksessa. Itse en ostaisi hinnan takia, mutta jos se ei ole este, niin anna ihmeessä mennä.

Itselläni on lahjaksi saatu Heirolin kuparoitu teräspannu, joka näyttää samalta kuin tuo allsafe, eli on todella kaunis.
Turun motarin varrella Design Hill -puljussa noita näin melko huokeasti, 24cm malli (mikä itsellä harkinnassa) taisi olla vähän päälle 50€. Pitääpä harkita jos paluumatkalla sellaisen ostaisi. Siellä oli muutenkin melko kilpailukykyiset hinnat Heirolin tuotteille.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Turun motarin varrella Design Hill -puljussa noita näin melko huokeasti, 24cm malli (mikä itsellä harkinnassa) taisi olla vähän päälle 50€. Pitääpä harkita jos paluumatkalla sellaisen ostaisi. Siellä oli muutenkin melko kilpailukykyiset hinnat Heirolin tuotteille.
No kannattaa tuossa tapauksessa. Pitääpä itsekin mennä ihmettelemään kun käydään tuolla joka tapauksessa useammankin kerran vuodessa.

Suosittelen muuten sen kahvilan leivosvalikoimaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@V-G- sen verran teki muisti tepposet, että olikin 69€ arvoinen. Tuli silti ostettua, tuskin tarvitsee samanlaiseen ihan heti investoida. Fransmannit pitäköön tunkkinsa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Monien teflonpannujjen jälkeen ostin ruotsalaisen painavan valurautapannun.
Pysyy kunnossa kun pesun jälkeen rasvaa sianihralla.
Kun on syönyt pihvin tai pari valutautapannusta niin teflontuotokset tuntuvat koulun keittolalle. Kokeilkaa!
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Monien teflonpannujjen jälkeen ostin ruotsalaisen painavan valurautapannun.
Onko mahdollisesti Skeppshult? Itselläni on tuolta merkiltä sekä pyöreä valurautapannu että suorakulmion muotoinen valurautaparila. Molemmat ovat aivan järjettömän hyviä. Tyyriitähän nuo ovat, mutta kestänevät luultavasti vähintään lastenlapsille asti. Ja paistopinta esim. lihaa tehdessä on kyllä aivan yliveto, kuten sanot.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kokemuksia Heirolin Allsafe-pannusta: todella hyvä. Olen oliiviöljy/valkosipuli -pohjaisia pastoja (myös carbonara kokeiltu) enimmäkseen tuolla vääntänyt ja jonkun verran pihvejä paistanut. Paistaa todella nätisti ja pysyy myös siistinä, varsinkin kun astianpesukoneen kautta käyttää. Reunat kuumenevat myös todella hyvin, tässä iso ero mm. pinnoitettuihin pannuihin. Pitää ehkä testimielessä kokeilla kananmunaakin paistaa. Tässä 24cm koossa aika mainio kun itselleen kokkailee, pitänee jollain aikavälillä myös tuo 28cm hankkia.

Syystä tai toisesta pitää lämmön paremmin kuin De Buyerin hiiliteräspannu, mutta jokseenkin varmasti myös vaikuttaa todella surkea keraaminen liesi.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kokemuksia Heirolin Allsafe-pannusta: todella hyvä. Olen oliiviöljy/valkosipuli -pohjaisia pastoja (myös carbonara kokeiltu) enimmäkseen tuolla vääntänyt ja jonkun verran pihvejä paistanut. Paistaa todella nätisti ja pysyy myös siistinä, varsinkin kun astianpesukoneen kautta käyttää. Reunat kuumenevat myös todella hyvin, tässä iso ero mm. pinnoitettuihin pannuihin.

Samainen pannu tuli hankittua 28cm kokoisena. En ole toistaiseksi pesukoneeseen työntänyt, käsipelillä on puhdistunut nopeasti. Toistaiseksi olen paistanut kanaa ja lihaa, ja ihmeempää tarttumista ei ole ollut havaittavissa. Ja mikä mukavinta, ei tarvitse miettiä, mitä soosia alkaa pannussa paiston jälkeen rakentamaan. Sama havainto siitä, että pannun reunat ovat tulikuumat ylös asti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Sain viikonloppuna käyttööni (ja omaksi) 28-senttisen Heirolin Steelsafe-pannun. Jos en ollut aiemmin mikään välinekokkaaja, niin nyt olen. Olin yhdistänyt lahjakkaasti mielessäni kaksi eri Heirolin tuotetta, Allsafen ja Steelsafen. Allsafea olen käytellyt erilaisissa yhteyksissä aiemminkin, mutta luulin sitä Steelsafeksi, tai pidin Allsafea jonkinlaisena yläkäsitteenä. No, nyt tiedän, että näissä kahdessa on eroa aika paljon.

Tuo on aivan käsittämättömän laadukas pannu. Näin kolmen kokkauksen kokemuksella voisin melkein sanoa varmaksi, etten tule enää palaamaan muihin pinnoitettuihin pannuihin. Etenkin tuo lämmön johtaminen, varaaminen ja tasaisuus ovat oikeasti lähes valurautapannun tasoa. Hinta huitelee 100 ja 200 euron välimaastossa, yleisimmin n. 150 eurossa, mutta tuntuisi todellakin olevan sen väärti.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sain viikonloppuna käyttööni (ja omaksi) 28-senttisen Heirolin Steelsafe-pannun. Jos en ollut aiemmin mikään välinekokkaaja, niin nyt olen. Olin yhdistänyt lahjakkaasti mielessäni kaksi eri Heirolin tuotetta, Allsafen ja Steelsafen. Allsafea olen käytellyt erilaisissa yhteyksissä aiemminkin, mutta luulin sitä Steelsafeksi, tai pidin Allsafea jonkinlaisena yläkäsitteenä. No, nyt tiedän, että näissä kahdessa on eroa aika paljon.

Tuo on aivan käsittämättömän laadukas pannu. Näin kolmen kokkauksen kokemuksella voisin melkein sanoa varmaksi, etten tule enää palaamaan muihin pinnoitettuihin pannuihin. Etenkin tuo lämmön johtaminen, varaaminen ja tasaisuus ovat oikeasti lähes valurautapannun tasoa. Hinta huitelee 100 ja 200 euron välimaastossa, yleisimmin n. 150 eurossa, mutta tuntuisi todellakin olevan sen väärti.
Tuolla varmaan onnistuu suhteellisen hyvin munakokkeli yms. valurautapannun hommat?

Minä taas ostin Torista pienemmän Allsafen rinnalle myös isomman 28cm version. Halvalla lähti, toki myyjä olisi voinut mainita että pohja oli kuumennettu täysin kieroksi. Sain vitutukseltani onneksi taottua sen taloyhtiön työhuoneella kumivasaralla suoraksi, ja nyt on myös pysynyt täysin suorana. Lähti kyllä sellainen ääni, että korvissa soi vieläkin.

Olen siis täysin myyty tälle Allsafelle ja pl. helpommin tarttuvat ruoat (esim. kananmunat), tulee nyt pääosa paistamisesta tehtyä näillä. De Buyerin hiiliteräksellä sitten loput, vaikka onnistuinkin hyvin kehittynyttä pintaa jo kerran heikentämään. Heirolit kyllä jakavat lämpöä todella paljon paremmin kuin oma De Buyer. Internet on hyvin jakaantunut teräsvillan käytön kanssa pesemisessä, voin ainakin omalla kokemuksella kertoa, että kyllä se sitä rasvapintaakin syö (toki puhdistaa erittäin hyvin).

Nyt olen itse siirtynyt siis täysin pois perinteisistä pinnoitetuista pannuista, vaimokkeen vuoksi edelleen tefalit on myös hyllyssä. Ne toimii kyllä myös erittäin hyvin uunissa vuokina, kun on tuota mallia missä on irroitettava kahva.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Nämä Onyxin pannut taitaa olla aika lähelle noita Heirolin tuotteita:
Ensimmäinen pannu mitä meillä ei toinen kokkaaja ole saanut tuhottua. Kaikki muut pinnoitepannut tuhotaan meillä helposti alle vuodessa. Tuo on ollut jo reilut 1,5 vuotta käytössä eikä mitään jälkeä pannussa. Tuota on pesty koneessa ja teräsvillalla eikä mene miksikään. Eiköhän tässä vähitellen muutkin pannut vaihdeta Onyxin tuotteisiin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nämä Onyxin pannut taitaa olla aika lähelle noita Heirolin tuotteita:
Ensimmäinen pannu mitä meillä ei toinen kokkaaja ole saanut tuhottua. Kaikki muut pinnoitepannut tuhotaan meillä helposti alle vuodessa. Tuo on ollut jo reilut 1,5 vuotta käytössä eikä mitään jälkeä pannussa. Tuota on pesty koneessa ja teräsvillalla eikä mene miksikään. Eiköhän tässä vähitellen muutkin pannut vaihdeta Onyxin tuotteisiin.
Tämä onkin hyvä vinkki. Pitääpä ottaa harkintaan kun nuo vanhemmat tefalit pitää korvata ennen pitkää, varsinkin kun tuolla Onyxilla löytyy näemmä myös irroitettavalla kahvalla. Saan ehkä myytyä tämän idean myös eteenpäin ns. pinnoitettuna pannuna.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Nämä Onyxin pannut taitaa olla aika lähelle noita Heirolin tuotteita:
Ensimmäinen pannu mitä meillä ei toinen kokkaaja ole saanut tuhottua. Kaikki muut pinnoitepannut tuhotaan meillä helposti alle vuodessa. Tuo on ollut jo reilut 1,5 vuotta käytössä eikä mitään jälkeä pannussa. Tuota on pesty koneessa ja teräsvillalla eikä mene miksikään. Eiköhän tässä vähitellen muutkin pannut vaihdeta Onyxin tuotteisiin.

Varmistuksena kysyn, että oliko kyseessä siis tuo keraamisella pinnoitteella oleva malli?
 

Jeffrey

Jäsen
Tuo on aivan käsittämättömän laadukas pannu. Näin kolmen kokkauksen kokemuksella voisin melkein sanoa varmaksi, etten tule enää palaamaan muihin pinnoitettuihin pannuihin. Etenkin tuo lämmön johtaminen, varaaminen ja tasaisuus ovat oikeasti lähes valurautapannun tasoa. Hinta huitelee 100 ja 200 euron välimaastossa, yleisimmin n. 150 eurossa, mutta tuntuisi todellakin olevan sen väärti.

Pitäiskö kaivella vanhoja tammikuulta ja mainintaa, että kolmenkympin hiiliteräspannu pesee Heirolin oikeastaan kaikessa. ;)

Tuolla varmaan onnistuu suhteellisen hyvin munakokkeli yms. valurautapannun hommat?

En oikein ole varma mikä lopulta jämähti omaan Steelsafeeni, mutta itse välttäisin munakokkelitouhuja tällä pannulla. Fried Ricejä tuolla harrastin ja sen totesin olevan liian monimutkaista touhua Steelsafelle.

Kyrvähdin täysin tuohon jämähtämiseen ja pannu on nyt jäänyt hyväksi aikaa kaappiin lepäämään. Pitäisi nyt ainakin soodatemppu ja ehkä teräsvilla ansa pannulle virittää ennen kun lähtee uusia investointeja harkitsemaan. Eipä tässä nyt mitään hävittävääkään enää ole. Tosin tässä Steelsafen ollessa tauolla olen todennut Cerasafen erittäin hyväksi hinta-laatusuhteen pannuksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Pitäiskö kaivella vanhoja tammikuulta ja mainintaa, että kolmenkympin hiiliteräspannu pesee Heirolin oikeastaan kaikessa. ;)
Mulla on ihan hakusessa vieläkin nämä Heirolin tuoteperheen eri jäsenet. Näköjään Allsafe ei olekaan se pinnoitettu, vaan rosterinen pinnoittamaton. Jos nyt kuvista tunnistelen, niin Cerasafe lienee sittenkin se, jota olen aiemmin käytellyt ja johon tuolla kommentilla viittasin. Ainakin nyt tämä Steelsafe on aivan eri tason kamaa kuin perus hiiliteräkset, jotka ovat tietysti erityisen hyviä nekin.

Eli joo, aivan kuistilla olen ollut. Kuinka monta näitä eri safeja oikein on? :D


En oikein ole varma mikä lopulta jämähti omaan Steelsafeeni, mutta itse välttäisin munakokkelitouhuja tällä pannulla. Fried Ricejä tuolla harrastin ja sen totesin olevan liian monimutkaista touhua Steelsafelle.
Munakokkeli kattilassa intervallikypsennyksellä ja karmealla määrällä voita n. kymmenessä minuutissa on se the tapa, ja fried ricet wokkiin! Mutta kuulostaa, että tuo on ongelma, joka menee sen 5v. takuun piiriin. Heirolin kiska taitaa olla tätä nykyä siinä Savoyn kupeessa, siellä asiaa voi ainakin edistää.

---

Tuo Onyx on muuten käytännössä sama kuin Gordon Ramsayn markkinoima Hexclad. Toinen on musta, toinen metallin värinen, ja joitain muita mallierojakin on, mutta siis periaatteessa sama pannu. Kuulemma laadukkaita.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Etenkin tuo lämmön johtaminen, varaaminen ja tasaisuus ovat oikeasti lähes valurautapannun tasoa.

Valurautapannuthan ovat nimenomaan huonoja johtamaan lämpöä eivätkä siksi lämpene tasaisesti. Samasta syystä (ja massansa takia) ne todella varaavat hyvin lämpöä mikä niiden paras ominaisuus onkin. Korjatkoon joku asiantuntija jos olen väärässä mutta puhe valuraudan erinomaisesta lämmön johtamisesta on sitkeä myytti joka on ristiriidassa sen todellisten vahvuuksien kanssa.

Heirolin erinomaisuutta en epäile, kiinnostava arvio!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Korjatkoon joku asiantuntija jos olen väärässä mutta puhe valuraudan erinomaisesta lämmön johtamisesta on sitkeä myytti joka on ristiriidassa sen todellisten vahvuuksien kanssa.

Valurauta johtaa lämpöä hyvin - aineena siis. Toisaalta ominaislämpökapasiteetti on suuri, joten lämpenemiseen menee kauan ja lämpö voi olla jakautunut epätasaisesti, jos kiirehtii liikaa.

Ylemmät vähän mutulla. Osassa pannuista on esim. sekä alumiinia että terästä, millä on yritetty saada sopiva combo. Pannu, joka lämpenee nopeammin, mutta varaa lämpöä myös tarpeeksi.

edit: En muuten yhtään tiedä, minkälaisia laatueroja on valurautapannuilla? Ehkä niillä on? Paljon voidaan jo aineen ominaisuuksiin vaikuttaa hiilen ja muiden alkuaineiden määrällä.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Valurautapannuthan ovat nimenomaan huonoja johtamaan lämpöä eivätkä siksi lämpene tasaisesti.
Joo, johtavat huonosti lämpöä suhteessa alumiiniin tai vaikka kupariin, mutta käytännössä tismalleen samalla tavalla kuin hiiliteräspannut. Mutta totta, Steelsafe lämpenee aika selkeästi nopeammin kuin nuo Skeppshultit, jotka ovat tietysti myös huomattavasti painavampia. Sen sijaan tuosta tasaisuudesta kyselisin, mitä tarkoitat. Valurautapannun yksi parhaista ominaisuuksista on nimenomaan tasainen lämpö, jos kohta lämmittämiseen pitää varata aikaa enemmän kuin perus teflonrimpulan kanssa. Tämähän liittyy lämmön varaavuuteen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, johtavat huonosti lämpöä suhteessa alumiiniin tai vaikka kupariin, mutta käytännössä tismalleen samalla tavalla kuin hiiliteräspannut. Mutta totta, Steelsafe lämpenee aika selkeästi nopeammin kuin nuo Skeppshultit, jotka ovat tietysti myös huomattavasti painavampia. Sen sijaan tuosta tasaisuudesta kyselisin, mitä tarkoitat. Valurautapannun yksi parhaista ominaisuuksista on nimenomaan tasainen lämpö, jos kohta lämmittämiseen pitää varata aikaa enemmän kuin perus teflonrimpulan kanssa. Tämähän liittyy lämmön varaavuuteen.

Jos tasaisella lämmöllä tarkoittaa sitä, että valurautapannu reagoi hitaasti ympäristössä tapahtuviin lämpötilamuutoksiin ja siten tasoittaa näitä (kuumenee ja jäähtyy hitaasti), niin kyllä. Tuo tosiaan liittyy varaavuuteen.

Jos taas tarkoittaa että pannu lämpenee tasaisesti joka puolelta, niin ei. Se liittyy lämmön johtamiseen ja siinä valurauta on huono.

 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Jos taas tarkoittaa että pannu lämpenee tasaisesti joka puolelta, niin ei. Se liittyy lämmön johtamiseen ja siinä valurauta on huono.
Ensinnäkään ei ole huono, vaan vain selkeästi heikompi kuin alumiini ja kupari, jotka taas ovat muilta paisto-ominaisuuksiltaan heikompia. Valuraudan ja hiiliteräksen lämmönjohtavuus on lähes täysin samaa luokkaa, ja esim. rosterin valurauta pesee mennen ja tullen.

Toisekseen, tuo ongelma, jota kuvaat, liittyy eniten väärien liesityyppien (vääränlaiseen) käyttöön. Kuten tuossa linkkaamassasi jutussakin sanotaan, valurautapannu ei lämpene tasaisesti kaasuliedellä tai liian pienikokoisella hellalla. Tämä ei liene yllätys kenellekään, mutta ei myöskään liity mitenkään siihen, miten tasaisesti valurautapannu lämpenee, jos sen lämmittää oikein. Voihan hiiliteräspannunkin laittaa induktioliedelle ja ihmetellä miksi kananmuna kypsyy täysteholla hitaasti. Ts. isolla hellalla tuollaista epätasaisuusongelmaa ei ole ollenkaan, ja tämä todellakin on valuraudan yksi parhaita puolia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös