Paistinpannu-ketju

  • 43 162
  • 181

444

Jäsen
Tää on aina ajatuksena kiva, mutta sitten kun alkaa hiiliteräspannua käyttämään niin aina miettii että ”miksi???”. Hyötyä siitä ei ole tefloniin verrattuna ja kaikki palaa kiinni vaikka olisi litra öljyä pannulla.

Kokeiltu on rasvapoltot uunissa, grillissä, liedellä ja kaikissa moneen kertaan ja monin eri tekniikoin (youtube ja forumit apuna), mutta ikinä pinnasta ei ole non-stickkiä tullut. Lisäksi kokeiltu eri lämpötiloja kun ruokaa on pannulle laittanut. En vaan pääse kiinni tuohon hienouteen enkä oikein tiedä mitä hyötyä siitä olisi pinnoitettuun pannuun.

Oikeastaan ainut mikä siinä kiehtoo on se harrastuneisuus, kun tykkää hifistellä vähän kaikkea muutakin. Sitten taas esim pihvin paistossa valurautapannu toimii paremmin ja jostain syystä siihen ei pala kiinni niin helposti.
Mä en kyllä keksi, miten hiiliteräksellä saa mitään poltettua kiinni. Tai no, rasvan olen saanut siihen tarttumaan. Viimeksi taisin polttaa ihan rypsiöljyllä. Silavan kanssa oli aiemmin haasteita, mutta rypsiöljy on ihan järkyttävän hyvä ja halpa vaihtoehto. Ja tuon kun tekee kerralla kunnolla - tai kolmesti putkeen, kuten itse tein - niin ei tarvitse ihan heti uusia. Toki tuo on helposti ryssittävissä esim. tyrkkäämällä liikaa öljyä, jolloin pinta jää vain tahmeaksi. Kevyt sipaisu öljyä päälle, helvetin kuumaan uuniin, ja jo onnistuu.

Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että nykyään taloudesta löytyy myös pinnoitettu Heirol. Joku malli, en muista. Tämä ihan siksi, että talon naisväellä on suunnattomia vaikeuksia putsata tuota hiiliteräspannua oikein. Joko se jää pesemättä tai sitten se jää öljyämättä pesun jälkeen. Eivät sentään ole enää tunkeneet astianpesukoneeseen, kuten joskus muinoin. Eihän se siitäkään pysyvästi pilalle mene, mutta aiheuttaa turhaa vaivaa. Joten paistelkoot omat mössönsä sitten pinnoitetulla ja tuhotkoon sitä mielensä mukaan. Mä kuitenkin itse hoidan n. 90% kokkailusta, joten käytän mieluiten hyvin hoidettuja ja pidettyjä työkaluja.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heirol on julkaissut oman hiiliterässarjansa: Blacksteel pannut - HEIROL

Täytyy sanoa, että erittäin pätevän näköinen kattaus. Onkohan yhdelläkään muulla valmistajalla tarjolla valmiiksi rasvapoltettua hiiliteräspannua? Luulisin, että tuo on aloittelijalle todella helppo ottaa käyttöön. Jos ei olisi omaa 28cm De Buyeria tuota tarkoitusta varten, niin ostaisin varmasti Heirolin vastaavaan. Eikä ole kummoiset hinnatkaan. Pitää ehkä hankkia vanhemmille tuollainen, niin pääsee ajoittain testaamaan.

e. ja lyön vaikka pääni pantiksi, että tuota voi huoletta jynssätä Fairylla, kuten voi muitakin hiiliteräs- ja valurautapannuja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
e. ja lyön vaikka pääni pantiksi, että tuota voi huoletta jynssätä Fairylla, kuten voi muitakin hiiliteräs- ja valurautapannuja.
Voihan niitä pestä, mutta sitten tuo valmis rasvapinnoite lähtee pois. Tuskinpa sitä muuten suositeltaisiin pesemään vedellä.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heirol on julkaissut oman hiiliterässarjansa: Blacksteel pannut - HEIROL

Täytyy sanoa, että erittäin pätevän näköinen kattaus. Onkohan yhdelläkään muulla valmistajalla tarjolla valmiiksi rasvapoltettua hiiliteräspannua? Luulisin, että tuo on aloittelijalle todella helppo ottaa käyttöön. Jos ei olisi omaa 28cm De Buyeria tuota tarkoitusta varten, niin ostaisin varmasti Heirolin vastaavaan. Eikä ole kummoiset hinnatkaan. Pitää ehkä hankkia vanhemmille tuollainen, niin pääsee ajoittain testaamaan.

e. ja lyön vaikka pääni pantiksi, että tuota voi huoletta jynssätä Fairylla, kuten voi muitakin hiiliteräs- ja valurautapannuja.
Ainakin Henri Alen on vakuuttunut pannusta.



 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voihan niitä pestä, mutta sitten tuo valmis rasvapinnoite lähtee pois. Tuskinpa sitä muuten suositeltaisiin pesemään vedellä.
Olisin todella yllättynyt, jos lähtee pois. En tiedä tarkemmin Heirolin rasvapoltosta, mutta oletan sen olevan samanlainen, kuin normaalikin rasvapoltto. Tämä on ikiaikainen internet-väittely, mutta lyhyesti: nykyajan saippuat ovat niin kevyttä kamaa, ettei niillä saa palanutta rasvapintaa pois. Entisaikaan saippuat sisälsivät lipeää, joka kuorii ihonkin sormista pois. Silti, kaikki valmistajat pitävät tuon klausuulin tuotteissaan, todennäköisesti varmuuden vuoksi.

Minäkin jynssäsin vain vedellä ja harjalla aikani, kunnes rohkaistuin kokeilemaan saippuaa. Olen omaa hiiliteräspannua jynssännyt jopa teräsvillalla ja Fairylla, eikä ole pinta lähtenyt pois.
 

shells

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Olisin todella yllättynyt, jos lähtee pois. En tiedä tarkemmin Heirolin rasvapoltosta, mutta oletan sen olevan samanlainen, kuin normaalikin rasvapoltto. Tämä on ikiaikainen internet-väittely, mutta lyhyesti: nykyajan saippuat ovat niin kevyttä kamaa, ettei niillä saa palanutta rasvapintaa pois. Entisaikaan saippuat sisälsivät lipeää, joka kuorii ihonkin sormista pois. Silti, kaikki valmistajat pitävät tuon klausuulin tuotteissaan, todennäköisesti varmuuden vuoksi.

Minäkin jynssäsin vain vedellä ja harjalla aikani, kunnes rohkaistuin kokeilemaan saippuaa. Olen omaa hiiliteräspannua jynssännyt jopa teräsvillalla ja Fairylla, eikä ole pinta lähtenyt pois.
Jos Fairylla lähtee, niin on kyllä huonosti tehty rasvapoltto. Mä oon kanssa omaa valurautapannua jynssäny fairy+teräsvilla combolla ja pinta kyllä sen kestää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ainakin Henri Alen on vakuuttunut pannusta.
Tähän voi todeta, että mikäli Henkka ei olisi vakuuttunut tuosta pannusta, hän rikkoisi Heirolin kanssa tekemäänsä sopimusta. Hän on siis Heirolin ykkösmannekiini. Toki on ihan oikeastikin sitä mieltä, että Heirolin pannut ovat parasta A-luokkaa, mutta näistä some-päivityksistä ei kannata liikaa päätellä.

---

Mitä tulee hiiliteräspannun pesemiseen Fairyllä, niin todellakaan ei ole huolta pinnan heikentymisestä. Hiiliteräspannun rasvapoltossa syntyvä polymerisoituneen rasvan pinnoite on niin kova, ettei normaalista pesusta ole mitään haittaa. Jos käyttäisi vahvaa pesuainetta, kiehuvaa vettä tai aivan erityisen runsasta määrää pesuainetta, tilanne voisi olla toinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös