Paistinpannu-ketju

  • 43 154
  • 181

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hiiliteräspannu on eri asia kuin teräspannu. Hiiliteräspannua ei koneeseen, koska se poistaa sen paistopinnan, mikä siihen muodostuu pikuhiljaa pannua käytettäessä. Tässä linkki, missä näkee sen paistopinnan kehittymisen: Jäbä kokkaa..: Hiiliteräspannun seurantaa ja kokemuksia matkalla..

Linkin tekstissä on pari virhettä. Eli niinkuin täälläkin on todettu, kuperaksi vääntyneen pohjan voi suoristaa mäjäyttämällä siihen vasaralla. Ja kun pannu on käytön jälkeen pesty ja kuivattu, suosittelen sipaisemaan pintaan auringonkukkaöljyä. Se suojaa sitä aikaansaatua paistopintaa. Auringonkukkaöljyä ihan vaan siitä syystä, että oliiviöljy saattaa tahmaantua, jos pannu on käyttämättä vahänkin pidempään. Sinänsä mikä tahansa syöntikelpoinen rasva käy, kunhan se ei eltaannu tai muuten käyttäydy huonosti huoneenlämmössä. Auringonkukkaöljy ei tahmaannu ja on maultaan neutraali.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@Anssi #5 antoikin hyviä vinkkejä. Jos @jussi_j haluat kokeilla hiiliteräspannua, vaikkapa Verkkokaupasta saa laadukkaan halvalla, samoin Chez Mariuksesta. Hinta koosta riippuen vähän reilut parikymppiä. Hiiliteräs tosiaan toimii paremmin patinoituessaan, eli 10-100 käyttökerran jälkeen alkaa olla sellainen pinta, ettei mikään tartu. Koska mitään pinnoitetta tai käsittelyä ei ole, pannussa ei saa säilöä ruokaa valmistamisen jälkeen, vaan se tulee pestä ja kuivata heti. Liottaa ei saa, jottei ruostu.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
@Anssi #5 antoikin hyviä vinkkejä. Jos @jussi_j haluat kokeilla hiiliteräspannua, vaikkapa Verkkokaupasta saa laadukkaan halvalla, samoin Chez Mariuksesta. Hinta koosta riippuen vähän reilut parikymppiä. Hiiliteräs tosiaan toimii paremmin patinoituessaan, eli 10-100 käyttökerran jälkeen alkaa olla sellainen pinta, ettei mikään tartu. Koska mitään pinnoitetta tai käsittelyä ei ole, pannussa ei saa säilöä ruokaa valmistamisen jälkeen, vaan se tulee pestä ja kuivata heti. Liottaa ei saa, jottei ruostu.

Itse ostin korkeareunaisen hiiliteräspannun ja tätä valintaa olen katunut. Hiiliteräspannu on hyvä paistamisessa, mutta jos alat siinä sörsseleitä kokkaamaan, niin käytännössä joudut heti ruuan valmistumisen jälkeen siirtämään kamat esim. tarjoiluastiaan ja pesemään pannun. Likaisena pannu ruostuu aika nopeasti. Eli ostakaa matalareunainen hiiliteräspannu, niin saatte kevyemmän ja reunatkaan eivät ole paistosuorituksessa tiellä.

Käytännössä hiiliteräspannu ja valurautapannu pitää puhdistaa nopeasti paistamisen jälkeen, mutta sama sääntö pätee myös näihin pinnotettuihin pannuihin, jos haluaa pinnan säilyvän hyvänä.

Paistinpannuista jotain tiedän ammatin kautta:

Äijä tietää pannuista ja imureista! Varmasti unelmavävy.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ruostumattomasta teräksestä tehtyyn pinnoittamattomaan pannuun kananmuna kyllä tarttuu, samoin rasvaton tai vähärasvainen kala. Tai ainakin kannattaa laittaa tavallista enemmän rasvaa. Sen sijaan hiiliteräspannuun kun polttaa kunnolla mustaa pintaa, onnistuu kaikenlaisten ruokien paistaminen ihan normaalisti. Sitten on vielä tuo valurauta, josta @Major Julli tietänee enemmän. Itse olen valurautaisella paistanut vain pihvejä landella.

Ostin Lidlistä ihan tavallisen teräspannun hintaan 7.99€. Tein rasvapolton muutaman kerran ennen käyttöönottoa ja pannu toimii kuin junan vessa. Mikään ei ole tuohon tarttunut kiinni. Onhan tuo vähän rujon ja epäsiistin näköinen, mutta helppohoitoinen. Pesu tietysti vain pelkällä vedellä kuten valutautapannussakin.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostin Lidlistä ihan tavallisen teräspannun hintaan 7.99€. Tein rasvapolton muutaman kerran ennen käyttöönottoa ja pannu toimii kuin junan vessa. Mikään ei ole tuohon tarttunut kiinni. Onhan tuo vähän rujon ja epäsiistin näköinen, mutta helppohoitoinen. Pesu tietysti vain pelkällä vedellä kuten valutautapannussakin.
Epäselvyyden välttämiseksi, Moby kirjoittaa nimenomaan hiiliteräspannusta. Rosteripannulle ei tehdä rasvapolttoa ja sen voi pestä myös astianpesukoneessa jne.

Mäkin ostin tuon lidlin hiiliteräspannun ja ihan yhtä hyvin tuntuu toimivan kuin Chez Mariuksen tai De Buyerin pannut. Tossa lidlin pannussa ei ole kunnon kahvaa, vaan molemmin puolin olevat "korvat". Siksi mä sen oikeastaan ostinkin. Mahtuu hyvin uuniin ja eihän se maksanutkaan juuri mitään. Niitä on ollut viime aikoina myynnissä lidilissä jonkun espanjan tai meksikon tms viikkojen yheydessä. Ja hinta taisi olla juuri tuo vajaat 8 euroa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ostin korkeareunaisen hiiliteräspannun ja tätä valintaa olen katunut. Hiiliteräspannu on hyvä paistamisessa, mutta jos alat siinä sörsseleitä kokkaamaan, niin käytännössä joudut heti ruuan valmistumisen jälkeen siirtämään kamat esim. tarjoiluastiaan ja pesemään pannun. Likaisena pannu ruostuu aika nopeasti. Eli ostakaa matalareunainen hiiliteräspannu, niin saatte kevyemmän ja reunatkaan eivät ole paistosuorituksessa tiellä
Juu, sama huomio tuosta korkeareunaisesta pannusta. Aika vähälle käytölle jäänyt tuon matalareunaisen rinnalla. Alun perin ajattelin, että siinä tulisi kastikkeet, risotot yms, mutta ei se oikein onnistu, kun noiden keittely ikävästi syö sitä paistopintaa. Eli hiiliteräspannu on oikein hyvä paistinpannu, mutta ei haudutuksiin, keittelyihin eikä vastaaviin.

Edit. Ilmeisesti haudutteluongelmat on olleet user erroreita, eli vedellään nuo loppuosan väitteet takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Niin siis kyllä hiiliteräspannu sopii oikein hyvin haudutukseen mutta ehtona on huolellinen rasvapoltto useaan kertaan. Hiiliteräspannua kannattaa valurautapannusta poiketen pestä saippuavedellä ja käsitellä sen jälkeen tilkalla hyvin kuumuutta kestävää öljyä.

Tuosta rasvapoltosta: Se ei tapahdu kerralla tai parilla, vaan pikkuhiljaa. Oma paistinpannuni alkaa nyt olla melko nonstick kun olen sitä reippaan vuoden käyttänyt. Pohjaanhan voi muuten polttaa muutakin kuin rasvaa; jotkut suosittavat ensimmäisenä toimenpiteenä perunankuoria, sokeria ja vettä, jotta pohjaan tarttuu tärkkelystä. Sen jälkeen joku rasvaisen lihan pohjaanpolttaminen ja skrabaushommiin.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin siis kyllä hiiliteräspannu sopii oikein hyvin haudutukseen mutta ehtona on huolellinen rasvapoltto useaan kertaan. Hiiliteräspannua kannattaa valurautapannusta poiketen pestä saippuavedellä ja käsitellä sen jälkeen tilkalla hyvin kuumuutta kestävää öljyä.
Kyllä se mulla on syönyt pintaa, kun olen siinä olen haudutellut. Siihen korkeareunaiseen ei ole kyllä kerennyt läheskään yhtä hyvä pinta syntyä, kun tuohon matalareunaiseen, kun en jaksanut paistella sillä niin pitkään ennen kokeilua. Voihan tuota kesälomalla kattella, saisko siihen korkeareunaiseen kunnon pinnan ja hauduttelis vasta sitten. Saippuavettä olen käyttänyt pesuun tarvittaessa. Yleensähän ei tarvitse, jos heti käytön jälkeen pesee.

Perunan kuorien sijaan tein pari ensimmäistä kertaa paistettuja perunoita raaoista perunoista. Siitä sai hyvän ruuan ja hyvän alun paistopinnalle. Mahtaako tuo paistopinta olla ihan oikea termi? En tiedä, mutta ymmärrätte varmaan, mitä tarkoitan.

Edit. paisto-ominaisuuksien hekkeneminen hauduttamisen jälkeen johtuikin ilmeisesti liian vähästä käytöstä ennen haudutusta. Harjoitukset jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@Anssi #5 Mä en ihan hiffaa mitä tarkoitat paistopinnan syömisellä. Lähteekö patinoituneesta pannusta jotain töhkää ruuan sekaan hauduttaessa?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Anssi #5 Mä en ihan hiffaa mitä tarkoitat paistopinnan syömisellä. Lähteekö patinoituneesta pannusta jotain töhkää ruuan sekaan hauduttaessa?
Tarkoitan paistopinnalla siis sitä mistä sinä puhut "non-stick" pintana. Kun hauduttelin kastiketta, niin se "non-stick" heikkeni.

edit. Pidän ihan mahdollisena, että olin vain liian hätäinen pannun kanssa, Täytyy kattella kesälomien aikana uudestaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tarkoitan paistopinnalla siis sitä mistä sinä puhut "non-stick" pintana. Kun hauduttelin kastiketta, niin se "non-stick" heikkeni.

edit. Pidän ihan mahdollisena, että olin vain liian hätäinen pannun kanssa, Täytyy kattella kesälomien aikana uudestaan.
Sen ei tosiaan pitäisi kadota siitä minnekään. Hyvä testi on kokeilla rapsutella karhunkielellä. Jos lähtee sillä irti, kyseessä on vain ns. paistolikaa, joka sietääkin irrota. Se tarttumattoman pinnan aiheuttava mustan värinen patina jota siihen rasvanpoltossa kertyy/ilmestyy, ei irtoa oikein millään.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen ei tosiaan pitäisi kadota siitä minnekään. Hyvä testi on kokeilla rapsutella karhunkielellä. Jos lähtee sillä irti, kyseessä on vain ns. paistolikaa, joka sietääkin irrota. Se tarttumattoman pinnan aiheuttava mustan värinen patina jota siihen rasvanpoltossa kertyy/ilmestyy, ei irtoa oikein millään.
Ok. Kiitos korjauksista ja tiedoista. Olin lukenut jostain, että tomaattipohjaisia kastikkeita ei kannata tehdä, tai menee tuo non-stick pilalle ja oletin, että tuo oman pannun heikkeneminen johtui siitä kastikkeen hauduttelusta. Taisi syy olla sitten vaan liika hätäily, eli liian vähäinen käyttö ennen haudutteluja.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tulipas nyt itsellenikin ensimmäinen hiiliteräspannu. Nyt vähän kipuillut tuon rasvapolton kanssa.

Ensiksi tein rasvapolton silavalla ja keraamisella liedellä useampaan kertaan, mutta tuntui, että pinnasta tuli epätasainen ja tahmea.
Seuraavaksi kokeilin rypsiöljyä ja keraamista liettä. Nyt viimeisenä käytin taas silavaa, mutta kuumentamiseen käytin hiiligrilliä. Vedin kolme kertaa silavat pannuun käyttäen ihan talouspaperia sen hieromiseen ja nyt se jäähtyy grillin mukana pihalla.

Saa nähdä. Tuntuu, että vaikka tekee mitä, niin ainakin pannun keskiosa polttaa ruokaa kiinni.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täälläkin nyt hiiliteräspannu keittiössä. Rasvapoltto onnistui hyvin, tein tämän aika pomminvarmasti ohjeiden mukaan uunissa. Laitoin pintaan aivan minimimäärän rypsiöljyä, niin tuli tasainen kuparin väri koko pannuun, ei laikkuja.

Teen lähes joka aamu pekonit ja kananmunat, joten tässä hommassa tulee eniten käyttöä. Tänään sain ensimmäistä kertaa kananmunan paistettua tarttumatta, kun tiputin lämpöä vielä entisestään (omalla keraamisella liedellä 4/9). Muuten olen vasta kasviksia paistanut pannulla, ja niissä ei odotusten mukaisesti ole ollut ongelmia.

Erittäin tyytyväinen tähän mennessä, kyllä tälle on ehdottomasti paikkansa keittiössä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Täälläkin nyt hiiliteräspannu keittiössä. Rasvapoltto onnistui hyvin, tein tämän aika pomminvarmasti ohjeiden mukaan uunissa. Laitoin pintaan aivan minimimäärän rypsiöljyä, niin tuli tasainen kuparin väri koko pannuun, ei laikkuja.

Teen lähes joka aamu pekonit ja kananmunat, joten tässä hommassa tulee eniten käyttöä. Tänään sain ensimmäistä kertaa kananmunan paistettua tarttumatta, kun tiputin lämpöä vielä entisestään (omalla keraamisella liedellä 4/9). Muuten olen vasta kasviksia paistanut pannulla, ja niissä ei odotusten mukaisesti ole ollut ongelmia.

Erittäin tyytyväinen tähän mennessä, kyllä tälle on ehdottomasti paikkansa keittiössä.
Itse ajattelin ottaa ainakin yleispannuksi joka korvaisi kaikki teflonit. Eli tällä tehtäisiin kasvikset, kananmunat, lihat ja kastikkeetkin. Siihen on tietty vähän vielä matkaa.

Nyt otin grillistä pannun ulos ja pinta on kuparinen ja vain vähän epätasainen. Uskoisin, että ollaan jo lähellä totuutta. Viikonloppuna voisin grillauksen yhteydessä ottaa vielä pari erää rasvapolttoa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Oma Lidlin hiiliteräspannu on ollut käytössä kuutisen vuotta. On pikimusta sekä sisältä että ulkoa. Toimii hyvin lihojen paistossa, muuten on käytössä teflon-pannu. Yhdellä pannulla ei vaan tahdo pärjätä, joten vältän riskejä ja käytän useampaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Oma Lidlin hiiliteräspannu on ollut käytössä kuutisen vuotta. On pikimusta sekä sisältä että ulkoa. Toimii hyvin lihojen paistossa, muuten on käytössä teflon-pannu. Yhdellä pannulla ei vaan tahdo pärjätä, joten vältän riskejä ja käytän useampaa.
Jos sinulla olisi noita lidlin pannuja pikimustina kaapissa vaikkapa neljä kappaletta, niin voisitko kuvitella tekeväsi kaiken niillä? Kysyn siis siitä syystä, että tuleeko noista hiiliteräspannuista ajan kanssa niin hyviä, että mikä vaan onnistuu miten päin vaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kysyn siis siitä syystä, että tuleeko noista hiiliteräspannuista ajan kanssa niin hyviä, että mikä vaan onnistuu miten päin vaan.
Kaksi sellaista kokkaustyyliä tulee mieleen, jotka eivät onnistu. Toinen pitkään haudutettavat kastikkeet, etenkin happamat (mallia tomaatti- ja viinikastikkeet), koska happo liuottaa/irrottaa rasvan polymeerejä. Hiiliteräspannun mustunut pintahan on polymerisoitunutta rasvaa. Toinen on sellaiset ruokalajit jotka vaativat todella kuumaa uunia. Nämähän ovat aika harvinaisia varsinkin kotikeittiössä.

Tässä on instagram-"story" jota olen käyttänyt ohjeena paistinpannujen valinnassa:
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jos sinulla olisi noita lidlin pannuja pikimustina kaapissa vaikkapa neljä kappaletta, niin voisitko kuvitella tekeväsi kaiken niillä? Kysyn siis siitä syystä, että tuleeko noista hiiliteräspannuista ajan kanssa niin hyviä, että mikä vaan onnistuu miten päin vaan.
Tykkään tehdä kastikkeet kattilassa, kun tulee tehtyä isompia määriä, joten tuskin tekisin kastikkeita Lidlin pannulla, vaikka niitä olisi kaapissa useampia. Jokaisella pannulla on omat vahvuutensa, joten jos päädyt yhden tyyppiseen pannuun, joudut aina tinkimään jostain. Jos kuset teräspannun pinnoitteen, niin se on pitkä prosessi valmistella uusi pinnoite.

Hiiliteräspannu sopii minun mielestä sellaiseen paistamiseen, jossa tarvitaan maksimilämmöt, eli käytännössä lihan paistamiseen ja ilman muoviosia myös uuniin. Toki monilla valmistajilla on muovikahvaisia teräspannuja, mutta niitä en kuitenkaan laittaisi uuniin, jos lämpötilat ovat korkeita.

Liitteenä mörköpannu.
 

Liitteet

  • IMG20230104174349.jpg
    IMG20230104174349.jpg
    222,7 KB · kertaa luettu: 125

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kaksi sellaista kokkaustyyliä tulee mieleen, jotka eivät onnistu. Toinen pitkään haudutettavat kastikkeet, etenkin happamat (mallia tomaatti- ja viinikastikkeet), koska happo liuottaa/irrottaa rasvan polymeerejä. Hiiliteräspannun mustunut pintahan on polymerisoitunutta rasvaa. Toinen on sellaiset ruokalajit jotka vaativat todella kuumaa uunia. Nämähän ovat aika harvinaisia varsinkin kotikeittiössä.

Tässä on instagram-"story" jota olen käyttänyt ohjeena paistinpannujen valinnassa:
Tämä oli uutta asiaa itselleni, että se hiiliteräspannun rasvapinnoite ei tykkää hapoista. Kiitos siitä. Voisi ehkä tuollaista Bourgeatin pinnoitettua pannua harkita toiseksi yleispannuksi ja juuri vaikkapa kastikkeita varten. Äkkiseltään katsottuna ne ei vaan toimi induktioliedellä, mikä on pienoinen ongelma.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tämä oli uutta asiaa itselleni, että se hiiliteräspannun rasvapinnoite ei tykkää hapoista. Kiitos siitä. Voisi ehkä tuollaista Bourgeatin pinnoitettua pannua harkita toiseksi yleispannuksi ja juuri vaikkapa kastikkeita varten. Äkkiseltään katsottuna ne ei vaan toimi induktioliedellä, mikä on pienoinen ongelma.
Jep, induktioliesi on se mikä pitää ottaa huomioon. Ainakin Chez Mariuksessa on hyviä vaihtoehtoja.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos sinulla olisi noita lidlin pannuja pikimustina kaapissa vaikkapa neljä kappaletta, niin voisitko kuvitella tekeväsi kaiken niillä? Kysyn siis siitä syystä, että tuleeko noista hiiliteräspannuista ajan kanssa niin hyviä, että mikä vaan onnistuu miten päin vaan.
Ei. Tomaattipohjainen (tai muu hapan) kastike pilaa paistopinnan. Nimim. kokemuksen kautta...
Tuossa on rasvapoltosta ja rasvapolttoon sopivista öljyistä hyvä kooste.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei. Tomaattipohjainen (tai muu hapan) kastike pilaa paistopinnan. Nimim. kokemuksen kautta...
Tuossa on rasvapoltosta ja rasvapolttoon sopivista öljyistä hyvä kooste.
Joo kiitos tuosta. Tuollahan oli myös runsaasti hyviä kysymyksiä ja niihin vastauksia. Voisin viikonloppuna poltella pari ohutta kerrosta pannuun lisää grillissä ja tällä kertaa käyttää silavan sijaan rypsiöljyä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Valurautainen parilapannu pihvejä varten. Hiiliteräksinen pannu yleiskäyttöön nimenomaan paistamiseen. Iso, matala kannellinen rosterikasari muuhun paistamiseen ja kastikehommiin. Munien paistamiseen sitten yksi häpellinen pinnoitettu halpispannu. Kaikki sujuu kun harkitsee etukäteen mitä käyttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös