Ostoksilla nettikaupassa

  • 178 884
  • 570

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Googlen kautta löydän nettikauppoja, mutta mielellään ostaisin paikasta, josta löytyy kokemuksia.

Asos.com, nelly.fi, noista olen joskus kenkiä ostellut. Asokselta useammatkin itse asiassa, nopea ja luotettava paikka. Lenkkareita ei taida pahemmin löytyä, mutta talvikenkiä kyllä. Kannattaa odotella muuten alennuksia mistä tahansa tuotteesta, n. parin viikon syklillä niitä tulee alennukseen. Useimmiten myös se tavara, minkä itse haluaisi. Asoksella ei tarvitse maksaa postimaksuja, paitsi jos palauttaa.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Asoksella ei tarvitse maksaa postimaksuja, paitsi jos palauttaa.
Hetkonen, mitäs peliä tämä on? Kuluttajalta peritään siis maksua siitä, että hän käyttää laillista oikeuttaan peruuttaa etäkauppa? Aika epäilyttävä pulju mielestäni.

Kuluttajansuojalaki 17§, Suoritusten palauttaminen etämyynnissä

Jos kuluttaja etämyynnissä peruuttaa sopimuksen, hänen on palautettava vastaanotettu tavara tai muu palautettavissa oleva suoritus kohtuullisen ajan kuluessa elinkeinonharjoittajalle.

Elinkeinonharjoittajan on viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tavaran tai suorituksen takaisin saatuaan palautettava, mitä hinnasta on maksettu, sekä korvattava kuluttajalle palauttamisesta aiheutuneet kulut, jos tavara tai suoritus voidaan palauttaa tavanomaisella tavalla postitse. Elinkeinonharjoittaja vastaa kuitenkin aina 18 §:n 3 momentissa tarkoitetun korvaavan hyödykkeen palauttamiskuluista. Jos palautettavaa tavaraa tai suoritusta ei ole, 30 päivän aika lasketaan peruuttamisilmoituksen saamisesta.

Edit: paitsi että kyseessä ei ollutkaan suomalainen yritys.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Suosin Amazon uk:ta myös kenkien ostamisessa. Valtava valikoima ja hommat pelaavat aina.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Hetkonen, mitäs peliä tämä on? Kuluttajalta peritään siis maksua siitä, että hän käyttää laillista oikeuttaan peruuttaa etäkauppa? Aika epäilyttävä pulju mielestäni.



Edit: paitsi että kyseessä ei ollutkaan suomalainen yritys.

Tämä muuten tulee muuttumaan ensi vuoden aikana. Ei ole enää kauppias velvollinen hoitamaan palautuskuluja
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Amazonista puheenollen, onko kenelläkään kokemusta, miten sujuva viallisen tuotteen vaihtamisprosessi niillä on? Tässä tapauksessa on britti-amazonista kyse. Taannoin tilasin sieltä yhden tupla-cd:n, jossa toinen CD:istä on viimeisiltä sekunneiltaan rikki. Kun kyseessä on kuitenkin varsinaisen albumin kämäinen bonus-cd, jota tuskin tulee muutenkaan ensikuuntelun jälkeen pahemmin käytettyä, en oikein tiedä viitsiikö ryhtyä palauttamaan, ellei se ole jotain tyyliin "lähettävät vastauskuoren, jossa on postimaksu maksettu". CDONilla se meni muistaakseni tuohon tapaan.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Suosin Amazon uk:ta myös kenkien ostamisessa. Valtava valikoima ja hommat pelaavat aina.

Miten tuo Amazonin palautus/vaihto toimii kengissä? Itselläni on sellainen jalka, että harvoin ensimmäisellä yrittämällä oikea koko osuu. Voi palauttaa ilmaiseksi ja laittavat sieltä seuraavan koon tulemaan?
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Miten tuo Amazonin palautus/vaihto toimii kengissä? Itselläni on sellainen jalka, että harvoin ensimmäisellä yrittämällä oikea koko osuu. Voi palauttaa ilmaiseksi ja laittavat sieltä seuraavan koon tulemaan?

tuskin. Taidat itse maksaa palautuksen. Kauppias kun ei ole suomalainen
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Miten tuo Amazonin palautus/vaihto toimii kengissä? Itselläni on sellainen jalka, että harvoin ensimmäisellä yrittämällä oikea koko osuu. Voi palauttaa ilmaiseksi ja laittavat sieltä seuraavan koon tulemaan?

Epäilen että maksat itse. Itse olen tilannut 3 eri merkkisiä kenkiä, joista kaikista on ollut jo malleja ennen, joten ei tarvinnut arpoa. Epäilen että kannattaa ostaa jostain muusta kaupasta jos kokojen kanssa on epäilyksiä.
 

zucchini

Jäsen
Amazonista puheenollen, onko kenelläkään kokemusta, miten sujuva viallisen tuotteen vaihtamisprosessi niillä on?

Pari vuotta sitten äidilleni lahjaksi Brittien Amazonista ostettu DVD ei toiminut kaikissa soittimissa kunnolla (aluekoodi oli oikea), ja tästä valitettiin Amazonille. En tiedä tarkkaa prosessia, kun en hoitanut asiaa itse, mutta loppujen lopuksi Amazon lähetti uuden vastaavan DVD:n eikä tuota toimimatonta tarvinnut lähettää minnekään.

Kannattaa siis kysäistä vaikka sähköpostitse, miten asiassa voisi edetä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katsoin Amazonin palautusohjeet ja kaipa tuo riittävän helppoa on. Amazonin sivulta.

Eli osoitelappu ja palautelappu vaan tulostukseen ja paketti postiin. Postikulut pitää maksaa itse, mutta ne hyvitetään jälkikäteen. Sen verran tylytän niitä, että postitan kilpailijalta peräisin olevassa pehmustetussa kuoressa, kun alkuperäistäkään pakettia ei enää ole...
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Amazon on netin parhaimpia verkkokauppoja, ei ole ikinä ole ollut ongelmia palautusten kanssa, eikä ikinä ole tarvinnut maksaa mitään palautuksesta. Useimmiten sieltä tulee vain uusi tuote tilalle, eikä vanhaa/rikkinäistä tarvitse edes palauttaa.

Suosittelen käyttämään Amazonin chattia.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Mitä mieltä olette vuoden alusta voimaan astuvasta muutoksesta, jossa Tulli alkaa periä arvonlisäveroa entistä pienemmistä Euroopan ulkopuolisista nettiostoksista? Kysymys on retorinen, sillä totta kai kyseessä on kuluttajan kannalta aivan järjetön uudistus.

Tähän astihan käytäntö on ollut virallisesti se, että mikäli arvonlisäveron tai tullin osuudet jäävät alle 10 euron, niitä ei peritä. Koska tullimaksut ovat korkeimmillaankin noin 15 prosenttia, on olennainen raja ollut 23 % alv:n osuus. Toisin sanoen hiukan valuuttakursseista riippuen esimerkiksi USA:sta on voinut vapaasti tilata tullitta ja alvitta tavaraa, jos niiden arvo postikuluineen on jäänyt alle 50 euron. Käytännössä useimmat alle satasen osotokset ovat tulleet sukkana läpi Tullista.

Nyt Tulli on kuitenkin saanut nettitullauksensa siihen kuosiin (lue: pannut tavaroita tilaavat itse töihin), että tämä rahasampo voidaan käynnistää toden teolla. Vuoden alusta raja kulkee jossain 22 eurossa eli kun vähänkään isomman tavaran postikulut ovat USA:sta ostettaessa vähintään 10 dollarin luokkaa, muuttuu nettiostosten tekeminen ison veden takaa käytännössä lähes kannattamattomaksi.

Lakiin pitäisi ehdottomasti saada ainakin se muutos, että rahtikuluja ei saa sisällyttää alvin piiriin. On aivan naurettavaa, että jos tilaan vaikka 20 dollarin hintaisen tuotteen ja maksan postikuluja toiset 20 dollaria joudun maksamaan arvonlisäveron 40 dollarin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katsoin Amazonin palautusohjeet ja kaipa tuo riittävän helppoa on. Amazonin sivulta.

Eli osoitelappu ja palautelappu vaan tulostukseen ja paketti postiin. Postikulut pitää maksaa itse, mutta ne hyvitetään jälkikäteen. Sen verran tylytän niitä, että postitan kilpailijalta peräisin olevassa pehmustetussa kuoressa, kun alkuperäistäkään pakettia ei enää ole...

Olen Amazonin (amazon.de / Prime) suurkuluttaja ja palautuksissa ei ole Amazonin kanssa ollut koskaan mitaan ongelmaa. Tuote pakettiin, paketti postiin ja Amazonin Ruecksendezentrumiin takaisin. Rahat ovat parin paivan sisalla tililla tai lahettavat uuden korvaavan tuotteen, jos niin on valinnut.

Ongelmia voivatkin olla sitten ne Amazonin kautta myyvat jalleenmyyjat, joiden ehdot voivat olla ihan mita tahansa postikuluista takaisin lahettamiseen.

Esim. pullonavaaja 2,50 e (+postikulut 14,95 e!!!)
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lakiin pitäisi ehdottomasti saada ainakin se muutos, että rahtikuluja ei saa sisällyttää alvin piiriin. On aivan naurettavaa, että jos tilaan vaikka 20 dollarin hintaisen tuotteen ja maksan postikuluja toiset 20 dollaria joudun maksamaan arvonlisäveron 40 dollarin mukaan.

Tuossa on veronkerääjän kannalta katsottuna se ongelma että myyjät voisivat siirtää osan tuotteen hinnasta postikuluihin. Ei tietenkään suurimmat kauppiaat viitsisi lähteä noin kikkailemaan mutta pienet tai yksityiset voisivat hyvinkin tehdä.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Tuossa on veronkerääjän kannalta katsottuna se ongelma että myyjät voisivat siirtää osan tuotteen hinnasta postikuluihin. Ei tietenkään suurimmat kauppiaat viitsisi lähteä noin kikkailemaan mutta pienet tai yksityiset voisivat hyvinkin tehdä.

Tuo on tietysti totta, mutta Suomi tuskin on markkina-alueena niin merkittävä, että kukaan merkittävä toimija moiseen ryhtyisi. Joku yksityinen myyjä tietysti voisi suostuteltuna toimiakin näin.

Jos ongelma olisi euroopanlaajuinen, voisivat suosituimmat jenkkifirmat perustaa jotain depotteja Eurooppaan, jolloin ongelma poistuisi. Amazonilla nyt onkin eurooppalaisia "haarakonttoreita".
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mitä mieltä olette vuoden alusta voimaan astuvasta muutoksesta, jossa Tulli alkaa periä arvonlisäveroa entistä pienemmistä Euroopan ulkopuolisista nettiostoksista? Kysymys on retorinen, sillä totta kai kyseessä on kuluttajan kannalta aivan järjetön uudistus.

Tähän astihan käytäntö on ollut virallisesti se, että mikäli arvonlisäveron tai tullin osuudet jäävät alle 10 euron, niitä ei peritä. Koska tullimaksut ovat korkeimmillaankin noin 15 prosenttia, on olennainen raja ollut 23 % alv:n osuus. Toisin sanoen hiukan valuuttakursseista riippuen esimerkiksi USA:sta on voinut vapaasti tilata tullitta ja alvitta tavaraa, jos niiden arvo postikuluineen on jäänyt alle 50 euron. Käytännössä useimmat alle satasen osotokset ovat tulleet sukkana läpi Tullista.

Eikös tässä alv-rajan laskemisessa nyt lisäkulunkeja tule pienemmissä ostoksissa alvin muodossa 9,99€ maksimissaan? Tulliraja taitaa olla 150€, joten halvimpiin kamoihin tämä vaikuttaa korkeintaan juuri tuon mainitun summan verran, jos olen oikein tämän ymmärtänyt.

Lakiin pitäisi ehdottomasti saada ainakin se muutos, että rahtikuluja ei saa sisällyttää alvin piiriin. On aivan naurettavaa, että jos tilaan vaikka 20 dollarin hintaisen tuotteen ja maksan postikuluja toiset 20 dollaria joudun maksamaan arvonlisäveron 40 dollarin mukaan.

nykyään: 40$ ~ 32,63€, kohta: 40$ x1,23 = 49,20$ ~ 39,97€, tulliahan ei tuosta peritä
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Tekisi mieli masinoida kansanliike, jossa jokainen menisi ihan piruuttaan hoitamaan jokaisen pienenkin tavaran noudon ja verojen maksun paikan päälle tulliin. Ei mitään nettitullauksia ja verkkomaksuja vaan konttorille tukkimaan koko muu toiminta näilä kahdenkympin nettiostoksilla.

Olisin odottanut, että pikemminkin olisi helpotettu nettiostamista ja korotettu alarajaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Niin siis, jos nyt alv-raja, jonka alta ei peritä, on kymmenen euroa ja tuo tulee olemaan viisi euroa, niin tuossa häviää korkeintaan tuon 9,99€ per ostos. Ja tämä siis pätee tavaroihin, joiden hinta rahteineen on alle 150€, koska niistä ei tullia peritä.

OK. Nyt taidan ymmärtää pointtisi. Vertailet siis sitä, että ennenkin piti joka tapauksessa maksaa verot karvan alta 50 euroa rahteineen maksaneesta ostoksesta. Se vaan, että todellisuudessa minulle ainakin on tullut paljon kalliimpaakin tavaraa ilman veroja ja tulleja. Käytännössä kaikki alle 100 euron ostokset ovat tulleet suoraan joko postilaatikkoon tai lähipostiin. Olen tilannut tavaraa ulkomailta jo 80-luvun alusta lähtien lähes kuukausittain ja joutunut asioimaan tullissa koko aikana alle kymmenen kertaa. Lähes kaikki ostokseni ovat olleet alle 100 dollaria, joten minulle tämä muutos merkitsee aikamoista hinnankorotusta, jos tästedes joudun pulittamaan näistä keskimäärin 50 euron ostoksistani nyt noin kympin enemmän kuin tähän asti.
 

Fat Mark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Boston Bruins, Nott'm Forest
Onko kenellekään kokemuksia Vistaprint nimisestä nettipuljusta, jonka kautta voi tilata kalenteita, paitoja ym. omilla kuvilla varustettuna? Pikaisella googletuksella sai liikkeestä aika epämääräisen maineen ainakin useiden keskustelupalstojen perusteella.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kenellekään kokemuksia Vistaprint nimisestä nettipuljusta, jonka kautta voi tilata kalenteita, paitoja ym. omilla kuvilla varustettuna?
Tuon firman mainoskortteja/esitteitä on tullut jos jonkin nettitilauksen, lehden yms. kylkiäisinä. Ei ole kiinnostanut tarttua koukkuun, näemmä onneksi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
OK. Nyt taidan ymmärtää pointtisi. Vertailet siis sitä, että ennenkin piti joka tapauksessa maksaa verot karvan alta 50 euroa rahteineen maksaneesta ostoksesta. Se vaan, että todellisuudessa minulle ainakin on tullut paljon kalliimpaakin tavaraa ilman veroja ja tulleja. Käytännössä kaikki alle 100 euron ostokset ovat tulleet suoraan joko postilaatikkoon tai lähipostiin. Olen tilannut tavaraa ulkomailta jo 80-luvun alusta lähtien lähes kuukausittain ja joutunut asioimaan tullissa koko aikana alle kymmenen kertaa. Lähes kaikki ostokseni ovat olleet alle 100 dollaria, joten minulle tämä muutos merkitsee aikamoista hinnankorotusta, jos tästedes joudun pulittamaan näistä keskimäärin 50 euron ostoksistani nyt noin kympin enemmän kuin tähän asti.

Eli sua nyt harmittaa se, että joudut ehkä pahimmassa tapauksessa jopa maksamaan nuo verot ostoksistasi, joista osa on tähän asti tullut aiheetta verotta?
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Onko kenellekään kokemuksia Vistaprint nimisestä nettipuljusta, jonka kautta voi tilata kalenteita, paitoja ym. omilla kuvilla varustettuna? Pikaisella googletuksella sai liikkeestä aika epämääräisen maineen ainakin useiden keskustelupalstojen perusteella.

Olen tilannut käyntikortteja tuolta ja ihan periaatteesta jäi yhteen kertaan noi tilaukset. Periaatteessa kaikki meni ihan hyvin, mutta pari ikävää yllätystä tuli matkalla, joten en tilaa toiste.

Ensinnäkin kyseessä oli ensimmäinen kerta kun käyntikortteja tilasin, joten aikaisempia kokemuksia ei juuri ollut. Hinnat oli ihan lyömättömät Vistaprintillä ja valmiita pohjia oli paljon ja omatkin sai uploadattua tarvittaessa. Käytin helvetin pitkän ajan korttien suunnitteluun, ja lopulta olin ihan tyytyväinen lopputulokseen. Mallikappaleen olisi voinut tilata, mutta taisi maksaa parikymppiä, joten jätin tilaamatta. Maksuvaiheessa tajusin, että minkä takia hinnat oli niinkin halvat. Halvimmat toimitusajat olivat jotain ihan käsittämättömiä, tyyliin 20-25 arkipäivää. Jos olisin halunnut kortit järkevällä toimituksella, kuten viikon sisään, niin olisi tilauksen hinta ainakin tuplaantunut (suurin piirtein).

No, otin sitten vähän pidemmän ajan tilaukseen kun noilla ei ihan järjetön kiire tuossa vaiheessa ollut. Kortit taisi mennä painoon pari päivää ennen luvattua toimituspäivää ja saapuivat siis juuri oikeana päivänä. Korttien värit ei kuitenkaan ollut samanlaiset kuin nettisivuilla vaan jotenkin erittäin halvan oloiset kortit sain postista.

No, periaatteessahan kaikki kuitenkin meni kuten sovittu mutta henkilökohtaisesti vituttaa tollanen, että se tuotteen hinta pistetään "käsittely- ja lähetyskuluihin", eikä siihen itse tuotteeseen. Todennäköisesti nuo laskevat sen varaan, että kun asiakas on jo käyttänyt aikaa ja vaivaa korttien suunnitteluun, niin eivät enää viitsi lähteä toiseen paikkaan sama työ edessään. Pitäisin kuitenkin rehdimpänä toimintana, että todelliset hinnat ilmotettaisiin heti kättelyssä.

Toinen asia, mikä ärsytti oli korttien laatu. Ei todellakaan sitä, mitä odotin. Seuraavan kerran tilasin toiselta firmalta, jonka hinnat oli jokusen dollarin kalliimmat, mutta palvelu oli suoraselkäistä ja kortitkin näytti hyviltä. Menen siis sinne seuraavankin kerran.

Ja sanotaan nyt vielä, että varmasti olisin voinut toimituskulut selvittää etukäteen ja tilata vielä ne parikymppiä maksavat mallikappaleet, mutta jotenkin sitä naiivisti ajatteli että ton kokonen firma hoitaisi hommansa hyvin. Virheestä oppineena en enää käytä Vistaprintin palveluja mihinkään.

Painotan vielä, että tämä siis Jenkkien Vistaprintistä kokemus. Suomessa piti kerran aikaisemmin kokeilla, mutta jostain syystä päädyin tuolloin toiseen paikkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös