Ostoksilla nettikaupassa

  • 178 777
  • 570
Tämä ketju pitää siis sisällään vinkkejä ja kysymyksiä / vastauksia netissä ostoksilla olemisesta. Hyviä ja huonoja kokemuksia - yleisesti kaikkea nettikauppoihin ja nettiostoksiin liittyvää

Tähän päivään asti olen pidättäytynyt ostoksien suorittamisesta netissä, mutta äsken tuli tilattua varaosia saksalaisen sivun kautta.

Sain kautta rantain eräästä yrityksestä kaksi epäkuntoista HP Laserjet 4L tulostinta. Koneissa oli samanlainen vika, käynnistyksen jälkeen alkutestit ja vihreä valmiusvalo päälle mutta tulostaessa särisevä ääni ja paperitukos valo päälle. Koneet oli käytetty huollossa ja palautettu kommentein "ei näitä kannata korjata".

Näin siis alkoi operaatio "kahdesta laserista ehkä yksi toimiva", toinen kone atomeiksi ja vikaa etsimään. Paljon ruuveja piti aukaista mutta kone oli helppo purkaa ja luullakseni vikakin löytyi, eli vetomoottorin päässä oleva muovinen hammaspyörä oli kulunut eikä kestänyt lainkaan vastusta.

Koska yhtä toimivaa ei voinut näistä osista koota, olin jo lähellä heittää vehkeet roskasäiliöön mutta lähdin vielä hakemaan osia netistä. Osat löytyivät, hinta alle 3 euroa kappale - tilasin samalla molempiin koneisiin paperikasetista papereita nostavan telan koska muuten postimaksu olisi tullut kalliimmaksi kuin pelkät osat eikä nytkään koko potti tee kotiin toimitettuna kuin alle 20 euroa.

Koska luottokorttivaihtoehtoa ei ollut maksutavaksi Vorkasse eli etumaksu, rahat tilille ja odottamaan. Tämä kyllä hieman epäilytti mutta toisaalta tappio ei ole valtava vaikka osia ei koskaan tulisikaan.

Tarina jatkuu, kerron myöhemmin miten kävi ja saapuivatko osat ja onko kohta lasertulostinta kaupan vai tuliko terassi-iltapäivä hukattua nahkahousujen henkselinpaukkeeseen.

Ennen tarinan jatkoa muut pelottelemaan tai rauhoittamaan lokkia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
No on tullut ostettua paljonkin (ehkä 50 kertaa) eikä yllätyksiä ole oikeastaan kuin yksi, olin ostanut jenkeistä yhden pelin (15$) - muutaman kuukauden päästä peliä aloittaessani pop-uppi kysyi haluanko siihen päivityksen. Vastasin pahaa aavistamatta kyllä, mutta jotenkin oli juttu hämätty niin, että tuo päivitys maksoi 15$ ja että se vietiin VISA-tililtäni vaikka en taatusti antanut kortin numeroa uudelleen.

Onko muuten kukaan koskaan ostanut rekisteröityä versiota Real Playeristä? Onko siitä mitään hyötyä?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onhan noita ostoksia tullut tehtyä, mainittakoon pizza ja neljä lavaa mäyrää.

Sitten tietenkin kaikki nämä normaalit matkat, kirjat jne.

Koskaan ei vielä ole ollut ongelmia, vaikka tilauksia on useita kymmeniä ja ensimmäinen kerta vuonna 1997.

Tämähän ei tietenkään todista mitään mihinkään suuntaan, mutta näin on minulla toiminut.
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juuri eilen tipahti postiluukusta MC Solaarin CD. Ostin sen ebay:n kautta Kalifornialaisesta levykaupasta. Maksoin ostokseni, kuten aina ennenkin, PayPal:lla eli luottokortillani, ja hinta oli kotiin kannettuna postikuluineen noin 17eur.

Suomessa sama levy maksaa sen ~20eur.

Dollarin nykykurssilla suosittelen siis tutkailemaan ostoksia rapakon tuolta puolen.
 
En ole ostanut kuin perinteisistä suomalaisista firmoista. Viimeksi anttilasta. Jonka pakettia odotellaan. Jotenkin ei vaan luota sellaisiin paikkoihin missä pitää maksaa etukäteen. Eikä minulla ole edes luottokorttia. Kyllä kai noista suomalaisista tunnetuimmista paikoista uskaltaisi tilailla. Mutta ei ole ollut tarvetta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
Täällä on kaikki tilaukset tulleet perille(yksi matkalla), eikä mitään ongelmia ole ollut. Ihmetyttää kavereiden epäluuloisuus netistä tilaamiseen. "Vielä sä menetät rahas".
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Apple iPod Mini tuli ostettua Applen verkkokaupasta, huomattavasti halvemmalla sai kuin normaalista kaupasta, ei tullut teostomaksuja lainkaan hintaan mukaan. Kuriiripalvelu kuskasi ovella saakka ja paketin matkaa sai netistä seurattua. Ongelmitta toimi ostaminen ja toimitus.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Käytän paljon erilaisia nettikauppoja, pääasiassa ulkolaisia. Netistä on tullut ostettua ainakin DVD-leffoja, CD-levyjä, matkalippuja, kirjoja, julisteita, elektroniikkaa, tietokoneen komponentteja, PDA + lisävarusteita, vaatteita ja varmasti vielä muutakin. Nykyään pyrin maksamaan kaiken luottokortilla eikä kertaakaan ole tarvinnut Luottokunnalle alkaa reklamoimaan, kaikki tilaukset ovat tulleet perille ja tavara on ollut kunnossa ja halutunlainen. Myös ennakkomaksua olen pari kertaa Saksaan käyttänyt eikä siinäkään mitään ongelmia ole ollut. Nykyään tosin pyrin valitsemaan sellaisen ostomapaikan missä luottokortti kelpaa, sillä maksaessa kun rahat saa aina takaisin jos ongelmia ilmenee.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Pixmania.com

Onkos kukaan käyttänyt kyseistä nettikauppaa? Jos on, niin millaisia kokemuksia ko. palvelusta on? Luotettava? Maksutavat ainakin näytti olevan kunnossa(esim. Solo-maksu). Näytti vaan kamera jonka olen ajatellut hankkia, olevan todella edullinen tuolla.
 

Fallossymboli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pixmaniasta tilasin digikameran about puoltoista vuotta sitten eikä minkäänlaista valittamista touhussa. Kamera tuli luvatussa ajassa ja muistaakseni tilauksen vaiheita pystyi myös seuraamaan netin kautta.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Re: Pixmania.com

Viestin lähetti L4E
Onkos kukaan käyttänyt kyseistä nettikauppaa? Jos on, niin millaisia kokemuksia ko. palvelusta on? Luotettava? Maksutavat ainakin näytti olevan kunnossa(esim. Solo-maksu). Näytti vaan kamera jonka olen ajatellut hankkia, olevan todella edullinen tuolla.

Pixmaniasta ei ole kuin hyviä kokemuksia - tuli tilattua sieltä tallentava DVD-soitin ja se tuli parissa päivässä kotio DHL-lähetyksenä, jota pystyi seuraamaan netin kautta.

Suosittelen.

p.s Tässä putiikissa on myös se hyvä puoli, että maksat silloin kun saat tavaran.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Vuosia on tullut ostettua ympäri maailmaa netistä kirjoja, dvd-leffoja, musiikkia, elektroniikkaa... Oikeastaan aina sieltä ostetaan mistä halvalla saa. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, toimituksetkin ovat tulleet pääasiassa ajallaan. Joskus Play lähetti American Beautysta R1-version vaikka tilasin R2:n, tosin en ollut pahoillani koska R1-versio oli parempi laadultaan. Luottokortti on oiva väline, sillä silloin on parempi mahdollisuus saada rahansa takaisin jos jokin menee vikaan. Kerran on joutunut kuolettamaan korttinsa kun krakkerit hakkeroivat erään kanadalaisfirman asiakastietokannan josta minäkin olin ostanut leffoja...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muutaman vuoden aikana on kertynyt yli tuhat ostosta yli sadalta eri toimittajalta. Play ja CD-Wow ulkomaisista useimmiten kumppanina, CDOn "kotimaisista". CDt, vinyylit, tyhjät CD:t/DVD:t, tietokonekomponentit, kamerat, AVR-vahvistin, kirjat, fanikamat, jotain vaatteita, kalastustavaraa. Näistä diileistä vain kolme toimittajaa oli roistoja eli tilattua tavaraa ei tullut -> Luottokunta/VISA palautti rahat. Muutaman kanssa on joutunut sähköposteilemaan erinäisten ylimääräisten kulujen vuoksi (varsinkin britit ovat syvältä anuksesta näiden maksujen kanssa). Saksalaiset ovat suosikkejani, ei mitään häikkää ja maksuja on voinut luottamuksella lähettää jopa suoraan pankkitilille EU-maksuna. Monet lähettävät tavaran jopa suoraan kotiovelle - edellyttäen että on joku vastaanottamassa.

Nettikauppa sopii mainiosti standarditavaran ostamiseen. En näe oikein mitään järkevää syytä sen käyttämättä jättämiseen. Mikä se olikaan se Kikantin mainos...?
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Aika monista nettikaupoista on kokemusta, ikinä ei ole ollut mitään valittamista. Tyhjien cd/dvd-levyjen ja koteloiden tilauspaikaksi voin varauksetta suositella Nierleä, Nierlestä tilattaessa ei tule tullimaksuja, vaikka hinta ylittäisi tullirajan.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suomalaisista nettikaupoista olen ostanut kannettavan tietokoneeni, kännykän, viritin-vahvistimen ja digikameran. Kaikki eri kaupoista, eikä missään mitään ongelmia. Kännykän maksoin etukäteen, lähetti toi kotiovelle seuraavana päivänä. Kannettava myös etukäteen, lähetti toi seuraavalla viikolla. Digikameran ja viritin-vahvistimen maksoin postiennakolla, koska kaupat tarjosivat postikulut ilmaiseksi. Molemmat oli Postista haettavana parin päivän päästä tilauksesta.
Ulkomaista nettikauppaa olen käynyt vain pari kertaa akvaariotarvikkeissa. Ilmeisesti sen verran erikoisala, että parhaimmillaan hinta on alle puolet Suomesta ostettuihin verrattuna, postikuluineen ja kotiin toimitettuina.
Takuuhuoltoja ei (onneksi) ole tarvinnut vielä testata. Niissä ei lukemani perusteella ole kehumista, varsinkaan ulkomaalaisten kanssa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onhan tuota netin kautta tullut tilattua erinäisiä kertoja tavaraa - hintahaitarin ollessa parista kymmenestä eurosta satoihin euroihin.

Pääsääntöisesti tilaan kotimaisista lähteistä, suurimmista kuten netAnttilasta pienemipiin leffoja välittäviin firmoihin, ongelmia ei yleensä ole ollut paitsi nyt kun leffat.com on ajettu yhdistymisen syystä alas jäi yksi leffa saamatta Visalla maksoin. Tässäkään tapauksessa koko peli ei ole vielä menetetty vaan tämä fdiscshop johon leffat.com ilmeisesti sulautettiin ilmeisesti toimittaa minulle tämän toimittamattoman tilaukseni.

Ulkomailta olen tilannut leffoja (play.com) tai kirjoja (amazon.com). Kertaakaan palvelu ei ole tökkinyt vaan olen saanut haluamani.

Maksan pääsääntöisesti kortilla, minkä kanssa ei myöskään ole ollut ongelmia.

vlad.
 

Filosofem

Jäsen
Itse olen tilannut muutama sata kertaa netistä tavaraa, lähinnä vinyyleitä, kirjoja, vaatteita tai elektroniikkatarvikkeita. Suomen lisäksi olen tilannut Norjasta, Ruotsista, Saksasta, Ranskasta, Sveitsistä, Iso-Britanniasta, Tanskasta, Hollannista, Perusta, Braziliasta, USA:sta, Kanadasta, Australiasta, Japanista, Virosta sekä Venäjältä jo monen vuoden ajan jopa ennen kuin omistin mitään nettiliittymää, joten voisin sanoa, että kokemusta näistä toiminnoista on kertynyt jo jonkin verran. Sitten kun kuvaan lisätään Huuto.net ja Ebay -kaupat, niin on sitä vähän ympäri maailmaa kieltämättä tullut osteltua yhtä jos toista tavaraa. PayPal ja luottokortti ovat todella kätevä yhdistelmä, mutta suurimmaksi osaksi olen maksanut lähettämällä rahat kirjatussa kirjeessä. Mielestäni paljon parempi tapa, kuin esimerkiksi postiennakko. Pääset paljon halvemmalla, jos vain pystyt luottamaan näihin firmoihin.

Kaksi kertaa posti on "hukannut" (=varastanut, postilaitokset ympäri maailmaa ovat täynnä varkaita) minulle kuuluvat tavarat. Ensimmäisen kerran muuan ulkomaalainen levy-yhtiö suostui kustantamaan mulle monen sadan euron arvoiset tavarat ilman, että olisin maksanut tuotteista uudelleen. Toisen kerran tanskalainen levyfirma antoi puolet alennusta seuraavasta tilauksesta, kun tilamaani muutaman euron arvoiset tavarat eivät saapuneet koskaan meikäläiselle.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Joitakin nettiostoksia olen tehnyt minäkin. Ongelmia ei ole ilmennyt. Kerran tosin pakettini jäi tulliin ja mainiot virkamiehet muistivat ilmoittaa asiasta jo kuuden viikon kuluttua.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Itse olen tilannut pääasiassa cdonista elokuvia ja cd-levyjä, kerran tilasin playeronesta pelin, ja perille tuli. Myös dvdpuresta olen kerran tilannut. Ei mitään ongelmia ole vielä ilmennyt. Ulkomailta en ole tilannut. Hieman kyllä houkuttaisi tilata Aston Villan pelipaita joukkueen virallisesta shopista, ellei jollain olisi vinkkiä, mistä saisi edullisemmalla hinnalla noita paitoja? Supportersplacen hinnat eivät houkuttele tilaamaan.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Mahtiankka
Hieman kyllä houkuttaisi tilata Aston Villan pelipaita joukkueen virallisesta shopista, ellei jollain olisi vinkkiä, mistä saisi edullisemmalla hinnalla noita paitoja? Supportersplacen hinnat eivät houkuttele tilaamaan.

http://www.kitbag.com/
http://www.subside.co.uk/

Näitä kahta voi myös tutkailla, mutta niissäkin uusinta mallia saa harvemmin edullisemmin. Sen sijaan tarjoukset ovat joskus erittäin hyviä ja noissahan on mukava tehdä kimppatilauksia, kun löytyy useamman joukkueen pelipaitoja.

Olen tilaillut netistä roinaa noin kymmenisen vuotta, eikä ongelmia ole ollut. Kerran jäi jokin paita tulematta hollantilaiselta firmalta - laitoin vihaisen viestin, koska myös kuitti puuttui selityksineen. Meni noin 10 minuuttia siihen, että Hollannista soitettiin ja luvattiin laittaa puuttuva tuote välittömästi postiin.
 

Jusbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Chelsea FC
Huuto.net

Olen huutanut ja myynyt tuolla paljon tavaraa. Jotkut tavarat lähtevät yllättävän halvalla, mutta eivät kaikki myyjät ihan rehellisiä ole. Tosin kyseisellä sivustolla lukee, että jos myyjä ei suostu tekemään kauppaa tai ostaja ostamaan tavaraa, niin siitä voi mennä jopa oikeuteen. Sivuilla on myynnissä valtava määrä tavaraa ja se on netin suosituin huutokauppa.

Sivustosta ja sen myyjistä on vai positiivisia kokemuksia: tuotteet ovat tulleet aina ajoissa perille ja ostajat ovat maksaneet ne ajoissa.


Suosittelen myös ennen ostoksia sivustoa www.vertaa.fi. Siellä voi verrata tuotteiden hintoja eri nettikaupoissa ennen ostoksia.

Lisäksi olen ostanut pelejä Tilt.tv:n kaupasta ja sieltä on positiivisia kokemuksia.
 

#18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total Sec
Itse olen muutaman kerran tilannut tuotteita netistä. Lähinnä pelejä ja vaatteita. Joka kerta tavara on tullut kahden arkipäivän kuluessa paikalliseen postiin. Tavarakin on ollut kunnossa, jopa käytetyt ovat lähes uuden veroisia...Eli ainakin alle 100€ tilauksia suosittelen kaikille. Jos yli 100 menee niin silloin voi alkaa vähän miettimään että josko sittenkin kävisi normi kaupassa. En tiedä mistä tämä ennakkoluulo on peräisin. Osa syy saattaa olla se että olen ollut töissä eräässä pelifirmassa jonka tarjontaan kuului nettikauppa. Ja kun niitä reklamaatioita sattui muutama viikossa tulemaan, niin se todisti ainakin sen että niitä virheitä sattuu, vaikka kaikki työntekijät yrittivät olla todella tarkkoja. Jos asiaa tarkemmin alkaa miettimään niin 1000 tiluksesta tuli keskimäärin 2 reklamaatiota, eli häviän pieni määrä. Eli kyllä se nettikaupasta ostaminen on lähes yhtä luotettavaa kuin normaalia kaupasta ostaminen.
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo.
Itse oon erityisesti levyjä tilannu netin kautta. Uusin tuttavuus on www.play.com. Sivuilta voi tilata cd- ja dvd-levyjen lisäksi myös paitoja ym. tavaraa ILMAN POSTIKULUJA (yritys toimii Jerseyn saarilla)! Hinnatkin ovat suhteellisen halvat, esim. levyt maksaa järjestään vähemmän kuin Suomessa..
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Voisikohan tämän ja sen aiemman "verkkokauppa" ketjun yhdistää, niin olisi nämä linkit sitten sopivasti yhdessä ketjussa?

Itse olen tilannut tavaraa näistä paikoista:

www.cdon.com
www.dvdsoon.com
www.swampmusic.com
www.motorradonline24.de
www.moto-plus-accessories.com
www.thomann.fi
www.boxman.fi

Kaikista on tavarat ovat tulleet niin nopeasti kuin mahdollista. Toki jos varastosta ei tavaraa ole löytynyt on tilauskin pitkittynyt, mutta mitään suoranaisia yllätyksiä/ongelmia ei ole tullut vastaan. Ainoastaan edesmenneellä boxmanilla oli ongelmia ja tilatuista levyistä sain vain yhden ja senkin tulo kesti kuukausia, antoivat tavaran toki ilmaiseksi(ei ihme, että firma kaatui!). CDON:lta on joskus tullut rikkinäisiä koteloita, mutta kun pistää asiasta reklamaation saa uudet kannet alle viikossa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huuto.netin kautta mä oon tehnyt noin 170 kauppaa, eli aika paljon. Tollasta huutokauppaa ei silleen voi verrata varsinaisiin nettikauppoihin. Huuto.netissä kun on kaikki tavallisia ihmisiä, osa varmasti huijareitakin, mutta suurin osa rehellisiä ihmisiä. Siellä on käytössä sellainen palautejärjestelmä josta näkee millaisia palautteita toinen osapuoli on saanut edellisistä kaupoista.

Yhden digikameran tilasin saksasta. En nyt muista mikä liike se oli. Lisäksi olen aika paljon pienempia juttuja tilannut netistä, esim. valokuvat teetättänyt jne. Hyvin on kaikki onnistunut.

Mä oon miettinyt että tilaisin jotain viinoja, tai siis esim. viskiä ulkomailta. Onkohan kellään kokemuksia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös