Oletko oikeistolainen vai vasemmistolainen?

  • 19 739
  • 191

Oletko oikeistolainen vai vasemmistolainen?

  • Olen oikeistolainen

    Ääniä: 194 43,1%
  • Olen vasemmistolainen

    Ääniä: 86 19,1%
  • Olen siltä väliltä

    Ääniä: 52 11,6%
  • Oikeisto-vasemmisto-jako ei toimi enää

    Ääniä: 84 18,7%
  • Mitä tarkoittaa oikeisto/vasemmisto?

    Ääniä: 34 7,6%

  • Äänestäjiä
    450

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Tää oli hauska. Tosin samalla kun tietää, että kyseessä on usein ihan aito vasemmistolaislogiikka, ei pitäisi kai kauheasti nauraa.

Miksi persujen fasistisia piirteitä tulisi piilotella? Suomen Sisu on selvästi fasistihenkinen järjestö ja sen puheenjohtaja on persujen kansanedustaja. Lähes kaikissa halla-aholaisissa löytyy fasistisia piirteitä. Puolueessa on myös ei-halla-aholaisia, joilla on fasismisympatioita. Tällainen on Jussi Niinistö.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Todennäköisesti myös demareista saa kaiveltua esiin fasistisia piirteitä, jos tikulla aletaan kaivaa. Ja aivan sama, vaikkei olisikaan samassa laajuudessa kuin persuissa, koska vähäinen juuri hapattaa koko taikinan jne. Toisaalta, natsipersu-nimikkeen alle menee moni sellainenkin, joka ei fasistin leimaa tarvitsisi, mutta vasemmistolaislogiikalla kai se on ihan hyväksyttävää. Hassua, että sama logiikka ei päde niitä helsinkiläisliikkeiden ikkunoita rikkovien pellelaumojen tuomitsemiseen.

Selvennykseksi vielä se, etten ole persuja koskaan äänestänyt. En kyllä vasureitakaan, vaikka vihreisiin saattaisin jossain tapauksessa retkahtaakin. Esim. Haavistolle olisin ääneni ennen Soinia antanut. Ei kuitenkaan tarvinnut, kun loppusuoralla oli vielä parempi vaihtoehto.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Puolueessa on myös ei-halla-aholaisia, joilla on fasismisympatioita. Tällainen on Jussi Niinistö.
Eerolasta ja Immosesta voidaan toki puhua jopa fasistimyönteisinä, mutta Jussi Niinistöstä en puhuisi fasistina. Hän toki on kirjoittanut heimosodista ja muista kansallismielisistä asioista, mutten häntä fasistiksi laske. Itse asiassa pidänkin häntä yhtenä parhaimmista persuista koko Arkadianmäellä.

Toivottavasti Niinistöstä tulisi puolustusministeri, hän on puolustuspolitiikan suurimpia asiantuntijoita eduskunnassa. Eerola ja Immonen saisivat taas pudota pois eduskunnasta seuraavissa vaaleissa.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Onhan se nyt ihan dorkaa jauhaa jostain oikeisto/vasemmisto-jaoista modernissa Suomessa. Siitä ei seuraa mitään muuta kuin se, että niiden tulkinnoissa rajat häilyvät harmaampina koko ajan enemmän ja sen seurauksena ääri-liite on aina helpompaa saavuttaa omaan statukseensa. Nykypäivän anarkistikin vaikuttaa olevan pelkkä vasemmistolaisen aatteen käsikassara ja kapitalisti perus wahlrooslainen 80%-jengiläinen.

Joku luokkajakokin on täällä täysin turhaa, kun keskiluokka kattaa myös sen 80-prosenttia, pömpöösit viisi ja köyhät loput viisitoista. Kiitos ammattiliittojen ja ansiosidonnaisten, voi täällä jopa työtönkin elää keskiluokan kriterian täyttävää elämää. Uudet jaot pitäisi saada.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mitä anarkistit hakevat valtiottomalla yhteiskunnalla? Haluavatko he yhteiskunnan, jossa esimerkiksi yhdysvaltalaiset yritykset voivat tulla tänne ja tehdä mitä haluavat, vaikka siitä koituisi suurta haittaa ihmisille ja luonnolle? Puuttuahan siihen ei anarkistien yhteiskunnassa voi, koska sitä mahdollistavia rakenteita ei anarkistien yhteiskunnassa ole olemassa, eli ainakaan vasemmistolaisia he eivät ole. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Eerolasta ja Immosesta voidaan toki puhua jopa fasistimyönteisinä, mutta Jussi Niinistöstä en puhuisi fasistina. Hän toki on kirjoittanut heimosodista ja muista kansallismielisistä asioista, mutten häntä fasistiksi laske. Itse asiassa pidänkin häntä yhtenä parhaimmista persuista koko Arkadianmäellä.

Niinistöhän on kai entinen äärioikeistolainen, nykyinen "sosialistinationalisti"? Eli jos sovelletaan oikeiston vihreisiin/vasemmistoon kohdistamaa logiikkaa, hän on loppuelämänsä epäkelpo esittämään mitään mielipiteitä mistään.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Mitäköhän on viimeaikaiset tempaukset A-lipun alla olleet? Siellä on häiritty dösäliikennettä kuskien työehtosopimusten nimissä ja marssittu työväkiläisinä läpi stadin. Aika ylilatautunutta makhnolaista tulkintaa aatteesta. Siinä taas yksi syy lisää siihen, miksi nämä käsitteet ovat täysin typeriä nykytulkinnoissaan.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tää oli hauska. Tosin samalla kun tietää, että kyseessä on usein ihan aito vasemmistolaislogiikka, ei pitäisi kai kauheasti nauraa.
Ota huomioon, että minä en ole valinnut tulosta vaan kone tai mikä lie systeemi se on. Ainut, joka pysyy on se, että olen vasemmistolainen ja sydän on ja pysyy vasemmalla niin kauan kuin elän ja hengitän. Ei ole muuta. Ja jos viittaat ahdasmielisyyteen persujen perusnatsimeiningistä, niin sitten olen sitä. Oletko itse niin vapaamielinen, että hyväksyt kaiken, mikä loukkaa ihmisyyttä?Minä en.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Minua ei voi sijoittaa poliittisella kentällä. Olen konservatiivi ja liberaali, vasemmisto- ja oikeistolainen. Kunnioitan perinteisiä arvoja, mutta kannustan yhteiskunnan kehittymistä ja vahvoja visionäärejä sekä yksilö vapautta toteuttaa lahjojaan. Kapitalismi on monipuolisen talouselämän perusta, mutta minun yhteiskunnassani valtio on silti vahva talouselämän säätelijä ja kaikenlaisen keinottelun ja rikollisen toiminnan ja rajattoman ahneuden rajoittaja.

Kaikissa on hyviä puolia, mutta ainaisena USA-fanina, ääritilanteessa (ehhen), liittyisin mielummin SKP:hen kuin PS:n äärioikeistolaisiin.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Vastasin oikeistolainen, koska olen enemmän kansallissosialisti, kuin sosialisti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja jos viittaat ahdasmielisyyteen persujen perusnatsimeiningistä, niin sitten olen sitä. Oletko itse niin vapaamielinen, että hyväksyt kaiken, mikä loukkaa ihmisyyttä?Minä en.
Toki saat olla mitä mieltä tahansa ja mistä tahansa, ja kyllä minäkin joitain vasemmistolaisia arvoja kannata, osaa jopa vahvastikin. Vaan en oikein ymmärrä näin mustavalkoista jaottelua, mitä aika usein sieltä vasemmalta harrastetaan. Tuo persujen linkittäminen ihmisyyden loukkaamiseen on jälleen sitä itseään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Piti vastata tuo "Oikeisto-vasemmisto-jako ei toimi enää" oikeistolaisuuteen liittyy paljon näitä negatiivisia piirteitä konservatiivisuuden suhteen. Talous- ja arvoliberaaliksi minua kai voisi sanoa. Tai ehkä taloudellisesti lähempänä keskustaa kuin ihan oikeistoa kun kuitenkin pidän hyvinvointivaltiota hyvänä asiana.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
. Uutena aineena Väittely, joĺloin lapset oppivat nauramaan vasemmiston ulos kaikista keskusteluista
Ei tule tapahtumaan, pikemminkin käy niin, että oikeisto nauretaan halveksuen nurkkaan näissä väittelyissä. Itse oikeistolaisena henkilönä olen huomannut, että on käytännössä mahdotonta voittaa vasemmistolaista face to face -väittelyissä, niin ehdottomia etenkin nuoret vasemmistonaiset ovat. Heidät kykenee voittamaan lähinnä jankkaamalla.
 
Äänestin että olen oikeistolainen. Talousasioissa on selkeästi oikeistolainen. Sen lisäksi olen humanitaarisen maahanmuuton osalta kriittinen. Työperäinen maahanmuutto on ok. Persuja en oikeastaan tunne mutta miellän heidät vasemmistolaisiksi.
Kokoomuksen Stubbit ja Kataiset on mulle yök. Vitun nulikat sössi oikein kunnolla. Minkään puolueen jäsen en ole ja äänestän fiiliksen mukaan.
Minun mielestäni suomesta puuttuu täysin talousoikeistolainen puolue. Kokoomus on lähinnä köyhän miehen demarit loikkari-Vartiaisineen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minä jo aiemmin tähän ketjuun kirjoitinkin, mutta kirjoitetaan vielä uudestaankin, nyt kun vaalikampanjointi on käynnissä.

Äänestin vaihtoehtoa "oikeisto-vasemmisto-jako ei toimi enää", koska Suomessa ja monessa muussakin maassa tällaista selkeää kahtiajakoa ei poliittisesti ole enää olemassa ja luokittelu johonkin ahtaaseen määritelmään on muutenkin typerää. Toki sitten voi vielä oikeistosta ja vasemmistosta puhuakin, kun mennään äärisuuntauksiin - mutta niistä ei ole koskaan seurannut mitään hyvää: oli kyse sitten fanatismista uskonnon, politiikan tai minkä muun suhteen tahansa.

Sen verran täytyy kyllä sanoa, että jos keskustelukumppaneinani olisi kaksi henkilöä, joista toinen tunnustautuisi oikeistolaiseksi ja toinen vasemmistolaiseksi, niin hyvin todennäköisesti jakaisin enemmän samoja mielipiteitä tämän vasemmistolaiseksi tunnustautuvan kanssa.

Lopuksi vielä sama asia vaaliflyerin muodossa niille, ketkä eivät jaksa lukea kuin vähän alusta. Koska sekin on ihan ok.
 

Liitteet

  • myway.jpg
    myway.jpg
    44,2 KB · kertaa luettu: 308

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Äänestin: "Oikeisto-vasemmisto-jako ei toimi enää"

Mielestäni, enkä ole aivan yksin mielipiteineni, jako ei toimi ainakaan siinä perinteisessä kontekstissa, jona minäkin olen sen oppinut tuntemaan, siis lähinnä sosialismi vs. kapitalismi. Otetaanpa esimerkiksi vaikka työväenliikkeeseen aina aatteellisesti yhdistetty ammattiyhdistysliike - konservatismin, yhden oikeistolaisuuden vahvimman määritelmän mukaan ei Suomesta löydy helposti yhtä konservatiivista blokkia kuin mainittu "liike". Myöskään nyky-puoluepoliittinen kenttä ei tue ao. jakoa mitenkään yksiselitteisesti, ei etenkään nyt, kun PS on noussut vahvaksi poliittiseksi tekijäksi puoluekartalle sijoittumatta selkeästi kumpaankaan leiriin.
Kommunismin aatteen väljähdyttyä NL:n romahduksen eli kehityksen myötä suomalainenkin vasemmistolaisuus nojaa yhä enemmän tällaisiin li_anderssoneihin, joiden aatteellinen anti perustuu lähinnä työtä vieroksuvan anarkismin ihannointiin ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus on heidän mielestään sitä, että pikkuhiljaa pienenevän määrän veronmaksajia on elätettävä yhä kasvava määrä vihervasemmistolaisia tyhjäntoimittajia eivätkä he halua olla vastuussa mistään, ei taloudellisesti eikä asenteellisestikaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Oikeistolainen, arvokonservatiivinen suvakki, jolle pahin punainen vaate on vähintään kaksilla korteilla pelaava viherkommarilauma ja Suomen syöpä .
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös