Oletko oikeistolainen vai vasemmistolainen?

  • 19 843
  • 191

Oletko oikeistolainen vai vasemmistolainen?

  • Olen oikeistolainen

    Ääniä: 194 43,1%
  • Olen vasemmistolainen

    Ääniä: 86 19,1%
  • Olen siltä väliltä

    Ääniä: 52 11,6%
  • Oikeisto-vasemmisto-jako ei toimi enää

    Ääniä: 84 18,7%
  • Mitä tarkoittaa oikeisto/vasemmisto?

    Ääniä: 34 7,6%

  • Äänestäjiä
    450

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Lähes kaikissa vaalikoneissa ja sun muissa testeissä minulle tyrkytetään Kokoomusta, Perussuomalaisia ja Keskustaa. Minulle kaukaisimmat puolueet ovat SKP, SDP ja Vasemmistoliitto eli oikeistolaiseksi määrittelen itseni. Keskustalais-oikeistolaisesta joukosta on aika vaikea valita sopivaa puoluetta. Kokkareiden johto Alexin talleineen ei oikein vakuuta ja minulle on jäänyt kysymysmerkiksi, miten puolue tukisi työn ja yrittäjyyden syntymistä.

Persujen linja vastaa monissa kysymyksissä linjaani, mutta puolueeseen mahtuu todella paljon idiootteja, jotka syövät ryhmänsä uskottavuutta. Keskusta olisi ehkä se läheisin puolue, silläkin on omat ongelmansa, etenkin tiettyjen tahojen järkyttävä YYA-henkisyys.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Vaalikoneissa sijoitun hyvin lähelle koordinaatiston origoa, eli olen kai jonkinlainen äärikeskustalainen (en tarkoita puoluetta). Keskiarvohan tuo kuitenkin on ja johtunee siiitä, että joissakin kysymyksissä olen toista laitaa ja joissakin muissa sitten toista. Mielestäni vasemmisto-oikeisto jako on käynyt vanhanaikaiseksi. Duunarin ja kapitalistin edut ovat hyvin yhteneväiset kuten jo Henry Ford osoitti.

Sen sijaan liberaali - koservatiivi akselilla olen aika reilusti konservatiivin puolella. Näiden tietojen avulla yleensä löydän jonkun puolueen mitä äänestää, Keskusta, Persut, KD ja teoriassa Kokoomus sekä demarit ovat kaikki mahdollisia, eli onhan tuossa mistä valita. Usein tulee kannatettua oppositossa olevaa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Miellän itseni vasemmistolaiseksi. Talouspoliittinen idolini ovat Keynes ja Krugman. Pidän myös tasa-arvoa yhtenä kaikista tärkeimmistä arvoista (tämä siis sisältää muunkin tasa-arvon kuin pelkän naismiestasa-arvon). Olen konservatiiviliberaaliakselilla hyvinkin liberaali (paitsi talousmielessä, talousliberaalit eivät useinkaan ole liberaaleja, suurin osa libertaareista on konservatiiveja).
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Miellän itseni vasemmistolaiseksi. Talouspoliittinen idolini ovat Keynes ja Krugman. Pidän myös tasa-arvoa yhtenä kaikista tärkeimmistä arvoista (tämä siis sisältää muunkin tasa-arvon kuin pelkän naismiestasa-arvon). Olen konservatiiviliberaaliakselilla hyvinkin liberaali (paitsi talousmielessä, talousliberaalit eivät useinkaan ole liberaaleja, suurin osa libertaareista on konservatiiveja).

Varisn yksipuoliselta vaikuttaa liberaaliutesi tämän palstan perusteella.

Henkilökohtaisesti olen oikealle kallistunut; ihannemaailmani lähtisi negatiivisista vapauksista ja vastuullisista yksilöistä liikkeelle.
 

nikozwan

Jäsen
Pykälän verran keskeltä vasemmalle, mutta toisaalta miellän itseni ennen kaikkea vihreäksi. Ja kuten persuilla, myöskään vihreillä oikeisto-vasemmisto ajattelu ei oikein toimi. Talouspoliittisesti olen lievästi kallellaan oikealle, mutta muuten enemmän vasenta laitaa mennään.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Varisn yksipuoliselta vaikuttaa liberaaliutesi tämän palstan perusteella.

Henkilökohtaisesti olen oikealle kallistunut; ihannemaailmani lähtisi negatiivisista vapauksista ja vastuullisista yksilöistä liikkeelle.

Missä asioissa muka olen konservatiivi tämän palstan perusteella?
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
HS:n mukaan olen "ääriarvoliberaali" ja napsun verran keskeltä vasemmalle.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Lähimpänä meikäläistä ylivoimaisesti Kokoomus (Talous 89%, Arvot 92%). Seuraavana Persut (T 74%, A 88%) ja Kepu(T 72%, A 90%). Kauimpana ylivoimaisesti SKP ja Vas. Mutta. Testin mukaan arvot on SKP:n kohdalla 98% ja Vasemmistoliiton kohdalla 100%. Talous sitten viisissäkymmenissä. Vasemmisto-Oikeisto -akselilla 29, Vapaamielinen-Vanhoillinen -akseli -35.

Pieni muutos syksyyn, oikeistoon päin siirrytty 8 pykälää, nyt siis 37. Vapaamielisyys kasvanut yhden pykälän, ollen nyt -36. Kokoomus(A: 91%, T: 85%), PerSut(A: 88%, T: 70%), Kepu(A: 90%, T: 68%) ovat edelleen kolmen kärki. Kolme viimeistä SDP( A: 95%, T: 56%), Vas.(A: 100%, T: 50%) ja SKP (A: 97%, T: 46%). En tajua miksen saa näihin ikinä RKP:ta, vaikka se on ihan yliveto puolue.

E: Tää poliittinenkartta.com on kyllä ihan täysi vitsi. Vastailin uudelleen ihan totaalisella natsimoodilla, ja tuli samat puolueet, mutta kaikkien kaikki prosentit laskivat. Ja meni entistä liberaalimmaksi, vaikka yritin vastailla mahdollisimman paljon siten, kuin jos eläisin jossain 1800-luvulla.

Tuplaedit: Toki päädyin tuolla tavalla selkeästi äärioikeistoon (70), mutta noihin arvokysymyksiin vastailulla ei taida olla juuri mitään vaikutusta lopullisiin prosentteihin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
poliittinenkartta.com testin mukaan olen keskivahvasti oikeistolainen ja lievästi vapaamielinen.
Olen joskus tehnyt saman testin, suunnilleen samalla lopputulemalla kuin Veikko. Tosin testi on aika ylimalkainen, jotkut väittämät ovat kiistanalaisia ja toiset latteuksia jopa hölmöyksiin saakka. Kai tuo sillä tavalla kuitenkin toimii, että testi kertoo suuntaa-antavasti sen, mihin päin vastaaja saattaa olla kallellaan. Useimmille se riittääkin.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Poliittisen kartan mukaan olen vasemalle sijoittuva vihreä, eli en siis eroa naapurustostani millään muotoa.

Koitin tässä miettiä omaa kantaani asiaan ja yritin soveltaa itseeni muualta kuuluneita perusteita tähän aihepiiriin, mutta enpä silti päässyt mihinkään konkreettiseen ratkaisuun. Meidän suvusta on puolet vankilassa, osa työttömänä tai pätkätöissä ja itseni lisäksi pari muuta on akateemisesti koulutettuja, mitä sitten? No ei mitään, eipä sillä mitään tekemistä ainakaan politiikan kanssa ole ollut. Saan elantoni kulttuurialalta, mutta voin siitä huolimatta käyttäytyä kuin perusjuntti vailla tarvetta leimaantua kriittiseksi ajattelijaksi, joka tarkastelee yhteiskunnan epäkohtia humaanisen lasin läpi - sitäpaitsi se kovaäänisin jengi noista piireistä on lähes poikkeuksetta omahyväisiä pseudoälykköjä, joiden paskan suoltaminen ei rajoitu pelkästään poliittisiin lausuntoihin.

Olen niin perkeleen liberaali, etten tarvitse vasemmisto- tai oikeistoleimaa mihinkään. Näistä kahdesta vaihtoehdosta oikeisto aiheuttaa vielä enemmän puistatusta, mutta kun samaan aikaan vastapuoli on viettelevä kuin kolera, niin parempi vaan antaa koko jutun olla. Valitettavasti kultaiselle keskitiellekkään ei voi jäädä, koska siellä mellastaa vahvatahtoiset traktorimiehet. Ihan typerää koko siipeily. Onneksi tämä aihepiiri taas kohta häipyy unholaan muutamaksi vuodeksi.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minä en kertakaikkiaan suostu tekemään vaalitenttejä tai noita YLE:n tai Reginan testejä. Noissa määritellään usein täysin väärin mitä liberalismi. Joskus se on luonnonsuojelua tai pakkoruotsin kannattamista

Parempi on koettaa haastaa omaa moraalista psykologiaansa.

Minun on vähän vaikea asemoida itseäni. Olen viimeksi oman poliittisen tunnustukseni antanut tällä palstalla vuonna 2009 jolloin kuvasin omaa aatemaailmaani seuraavasti:

"Jos minun lippalakkini värini tuntuu noin paljon kiinnostavan sanotaan sitten. Omaa aatemaailmaani kuvaisin ehkäpä wrightilaiseksi sosiaaliliberalismiksi. Wikipedian (sieltähän me kaikki maailmankatsomuksemme haemme) mukaan se aate pyörii oikeistodemareiden ja keskustan välimaastossa. Kuitenkaan en allekirjoita läheskään kaikkia tuohon liitettäviä teesejä. Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että I'm a little bit country and I'm a little bit rock 'n rollah."

Näin siis minä kuusi vuotta ja enemmän kuin kuusi kiloa sitten

Olen tuosta kuudessa vuodessa muuttunut ympäröivän maailman ja oman henkisen kasvun myötä muuttunut 2000-luvun alusta tutuksi south part konservatiiviksi. Logiikka ja järki ovat minun maailmankuvani keskiössä. Kannatin homoliittoja, mutta en tajunnut asiaan liittyvää vouhotusta ja pidin joidenkin juhanitammisten ristiinnaulitsemista ylilyöntinä. Nellibaranit ja penttioinoset ovat molemmat kummelihahmoja minulle.

Toisaalta mutta en oikein tunnista itseäni tuosta TED:in psykologi Jonathan Heidtin luennostakaan moraalisesta matrixista. En ymmärrä, että jos olisiin konservatiivi niin minua ei kiinnostaisi uudet asiat tai ympäri maailman matkustelu koska ne ovat minulle niin tärkeitä. En todellakaan ole tradiotionalisti joka pitää tutuista asioista, vaan mieleltäni utelias ihminen jota ajaa aina eteenpäin kyltymätön tiedonjano ja kaipuu uusille kokemuksille. Vai tarkoittaako tämä että olen vain hedonistinen konservatiivi.

Työelämässä olen yksityisellä sektorilla johtavassa asemassa jossa joudun organisoimaan, suunnitelemaan, johtamaan ja miettimään tuotos/panos-suhteita. Tämä heijastuu poliittisesti siihen että ymmärrän jonkin verran lukujen ja lakien päälle.

Kenties Joonas Konstigin kolmen päivän takainen blogipostaus tuo valoa siihen mikä olen ja miksi koen muuttuneeni vuodesta 2009. Ajattelin ostaa miehen uusimman kirjan ja katsoa josko se herättäisi minussa jotain sisäistä dialogia.

Anteeksi tämä itseenikäpertyminen, mutta mitäs kysyitte.
 
Viimeksi muokattu:

A Siente

Jäsen
En oikein kumpaakaan, kai. Rehellisesti sanottuna en osaa sanoa oikeiston ja vasemmiston eroa tai mitä ne tarkoittaa. Varsinkin jos pitäis ajatella miten ne nykyisin vaikuttaa Suomen politiikassa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vastasin, että oikeisto-vasemmisto-jako ei toimi enää. Ei ole toiminut vuosikausiin.
 
Olen joskus tehnyt saman testin, suunnilleen samalla lopputulemalla kuin Veikko. Tosin testi on aika ylimalkainen, jotkut väittämät ovat kiistanalaisia ja toiset latteuksia jopa hölmöyksiin saakka. Kai tuo sillä tavalla kuitenkin toimii, että testi kertoo suuntaa-antavasti sen, mihin päin vastaaja saattaa olla kallellaan. Useimmille se riittääkin.
Strategiset mittani taisivat olla 15 pinnan vapaamielinen, 41 pinnan oikeistolainen.
Testi toki oli ylimalkainen, kuten monet vaalikoneetkin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olen näitä nelikenttätestejä tehnyt joskus ja aina olen ollut lopulta lähes keskipisteessä, ruutu suuntaan tai toiseen vuodesta riippuen - alapuolelle kuitenkin tippuen. Mutta kun se ei ole lopulta minun asiani mitä muut ajattelevat elämästään tai sitä toteuttavat, niin irtisanoudun kaikesta poliittisesta toiminnasta melkolailla kokonaan tai olen ainakin yhtä kaukana kaikista suuntauksista eli ääripäistä, joihin moni taas mielellään asettuu. Ylimalkaista tai ei. Olisin tuon keskipisteeseen asettuvan suuntaa antamattoman tuloksen perusteella karsea äänestäjä, koska ei se poliittinen vauhkoaminen kiinnosta ollenkaan. Politiikka kun ei mielestäni koskaan ole ollut politiikkaa vaan pelkästään oman agendan ajamista.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Vaalien jälkeen tätä mietin, niin sinivihreä liberaali olisi varmaan aika osuva kuvaus minun poliittisesta kannasta. Alavalintakin tähän sopii, kun alkukesästä olisi tarkoitus valmistua ympäristötekniikan insinööriksi.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Poliittinen kartta antoi mulle tuloksen, jossa oli Skp, Sdp ja Vasemmistoliitto. Sijoitun vasemmiston vapaamielisiin. Kauimpana ajatuksistani ovat Kokoomus, Persut ja RKP.Ei mikään yllätys, kokkarit inhottavat ja perusnatsit jytky-huutoineen muistuttavat idiootteja.Ruotsalaisista aika mieto fiilis, vähän sellainen hajuton, mauton ja näkymätön kaasu.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vasemmisto-Oikeisto: -39
Vapaamielinen-Vanhoillinen: -29

Lähimpänä kyselyn mukaan Piraattipuolue, Vihreät ja SDP. Kauimpana ruåttalaiset (talous ok, mutta ihan eri arvot), kokoomus (arvot ok, mutta taloudesta aika eri mieltä) ja kommarit (arvot kyllä natsaa 100%).

Ääneni annoin kuitenkin jo aiemmin vaihtoehdolle "Oikeisto-vasemmisto-jako ei toimi enää"
 
Viimeksi muokattu:
Olen ulkopuolinen ja hyvä niin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki vaalikoneet viimeisten vaalien osalta ovat näyttäneet melko samoilta. Vaalikoneesta riippumatta tulokset jakautuvat jännästi kolmeen kategoriaan (1.sopiva 2.kohtalaisen sopiva 3. epäsopiva), järjestyksen vaihdellessa kategorian sisällä.

1. Piraattipuolue, Kokoomus, RKP
2. Vihreät, Kepu
3. SDP, Persut, KD sekä Vasurit ja muut vastaavat hörhöpuolueet

Vihreillä ja Kepulla ehdokasjakauma on laajin ja ehdokkaita löytyy 1-3 kategorioista. Fiksuimmat persut ja demarit pääsevät kakkosluokkaan, mutta puolue itsessään on mätä.

Poliittinen kantani lienee siis oikeassa oleva liberaali
 

Kerouac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Njaa-a, tällä kysymyspatterilla olen näistä vaihtoehdoista vasemmistolainen. En mä tiedä näistä luokitteluista, mutta kun mun ihanneyhteiskunnassa meitä parempaa palkkaa saavia myös verotetaan rajummin (ja ohjataan niitä rahjoja niille jotka ovat less fortunate), minua ei helvettiäkään kiinnosta mitä Aimo ja Seppo tekevät makuuhuoneessaan, mutta jos haluavat vihille, niin onnea ja tarjoan skumpat, mulle ei ole helvetinkään väliä onko naapurin postiluukuissa nimet Korhonen ja Virtanen vai Mubarak ja Chang, ja siinä mun ideaaliyhteiskunnassa Teodor Tehtailija, Marina Markkinointipäällikkö, Pasi Paperikonemies, Kati Kassantäti ja Tyrgils Työtön voivat olla samassa koulun vanhempainillassa.... niin en mä ole oikein löytänyt poliittista kotiani kuin Vasemmistoliitosta, ja sieltäkin vähän varauksella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sijoitun vasemmiston vapaamielisiin... perusnatsit jytky-huutoineen muistuttavat idiootteja.
Tää oli hauska. Tosin samalla kun tietää, että kyseessä on usein ihan aito vasemmistolaislogiikka, ei pitäisi kai kauheasti nauraa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös