Oletko oikeistolainen vai vasemmistolainen?

  • 19 661
  • 191

Oletko oikeistolainen vai vasemmistolainen?

  • Olen oikeistolainen

    Ääniä: 194 43,1%
  • Olen vasemmistolainen

    Ääniä: 86 19,1%
  • Olen siltä väliltä

    Ääniä: 52 11,6%
  • Oikeisto-vasemmisto-jako ei toimi enää

    Ääniä: 84 18,7%
  • Mitä tarkoittaa oikeisto/vasemmisto?

    Ääniä: 34 7,6%

  • Äänestäjiä
    450
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuolla Presidentti-ketjussa esitettiin olettamus, että jääkiekkoa seuraavat olisivat pääsääntöisesti oikeistolaisia. Jätetään huomioimatta se, että jääkiekkoa seuraavat ja jatkoaikalaiset eivät ole sama ryhmä.

Millainen on poliittinen suuntaus Jatkoajan kirjoittajilla? Itse olen oikeistolaisesti ajatteleva puolueisiin sitoutumaton IFK-fani.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Olen imperialisti, darwinisti ja myös jokseenkin arvokonservatiivi(pl. uskonto), eli oikeistolainen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen liberaali oikeistolainen, jolla on myös joissain asioissa sekä konservatiivisia että vasemmistolaisia mielipiteitä. Kategorisoituna kuitenkin oikeistolainen.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
En ole oikeistolainen enkä vasemmistolainen, pikemminkin päinvastoin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olen vähän vasemmistolainen, vähän pessimisti, silti optimisti ja vähän pianisti.
 

peikko#13

Jäsen
Sistis kirjoitti:
Olen liberaali oikeistolainen, jolla on myös joissain asioissa sekä konservatiivisia että vasemmistolaisia mielipiteitä. Kategorisoituna kuitenkin oikeistolainen.

Täällä on näköjään joku sielunveli.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen keskustalaisoikeistolainen eli vähän oikealle kallellaan (en tosin yhtä paljon kuin Kirvesniemen Harri hiihtäessään). Kokoomusta tai Keskustaa olen äänestänyt aina, enemmän Keskustaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mielestäni jossain määrin, ainakin Suomessa, oikeisto-vasemmisto -jako joutaa romukoppaan, tai en nyt tiedä joutaako se romukoppaan mutta sen olemassa olo on varsin häilyvää.

Jos tarkastellaan puolueita SDP:stä oikealle niin arvomaailmoissa ei enää ole niin suurta eroa kuin jokunen vuosikymmen sitten, todellinen vasemmisto on puoluekentässä hyvin pienenä vähemmistönä ja tästäkin vasemmistosta suurin puolue on jotakuinkin SDP:n apupuolue.

Omaa puoluekantaani on oikeastaan juuri hämärtyneiden raja-aitojen tähden vaikea sijoittaa kartalle, en ole oikeistolainen mutta en vasemmistolainenkaan. Arvomaailmani ovat hyvin vapaat ja suvaitsevaiset, ajatteluni ei myöskään ole missään mielessä sidoksissa koti-uskonto-isänmaa -ajatteluun eli siinä mielessä en ole sidoksissa oikeistolaisiin puolueisiin. Mikäli tätä koti-uskonto-isänmaa -ajattelua pidetään merkityksellisenä ja puoluekenttään sitovana niin tuossa tapauksessa olen kaukana oikeistolaisesta ajattelusta.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Passiivinen anarkisti.
 

#61

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Itse olen oikeistolaisesti ajatteleva puolueisiin sitoutumaton IFK-fani.

Sama.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Puhdasverinen liberaali eli en tunne vasemmistopuolueiden telaketjusiipiä juurikaan omakseni, enkä kieltäisi kaikkea liikkuvaa vain sen takia että Ruotsissakin, mutta kai tämä täällä jonkinlaista vasemmistolaisuutta tarkoittaa. Vasemmisto-oikeisto -akseli on sinänsä vanhanaikainen: kaksiulotteiset määrittelyt, jossa talous- ja elämäntapa -kysymykset erotetaan toisistaan ovat paljon tarkempia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En sitoudu kumpaankaan. Pyrin (henkilökohtaisella tasolla) ajatuksellisesti maailmaan, jossa ei ole oikeistolaisuutta, eikä vasemmistolaisuutta. Eli, että asioille ei olisi tarvetta tehdä pesäeroa ja suhtautua fanaattisesti jompaan kumpaan puoliskoon.

Haluni ja kiinnostukseni vaikuttaa poliittisesti on siis melkoisen pieni ja en äänestäkään ketään, koska en usko Suomessa asioiden muuttuvan juurikaan, oli vallankahvassa kuka tahansa.

En äänestä tässäkään mitään, koska mikään vaihtoehto ei sovi.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
En myönnä enkä kiellä mitään,mutta en ole siltä väliltäkään...

No oikeasti olen vasemmistolainen. Liki kommunisti...
 
Liberaali humanisti. Kaukana Marxista, mutta vähintäänkin yhtä etäällä Bogosta.

Avaaja olisi voinut määritellä käsitteet oikeisto ja vasemmisto. Ne kun voivat tänä päivänä pitää sisällään kovin monenlaisia sisältöjä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Maailmankuvani on yksilöllisyyteen ja yksilön omiin valintoihin kannustavaa ja nojaavaa, mutta sosiaalisen vastuunsa tuntevaa (kulttuuri)liberaalia nuorsuomalaisuutta, jossa on ripaukset isänmaallisuutta ja kansainvälisyyttä. Uskon markkinatalouteen (toisin kuin esimerkiksi monien NHL-joukkueiden omistajat), mutta en halua, että syrjäytyneet hoidetaan yksityisten hyväntekeväisyydellä, vaan valtion toimesta. En silti usko, että valtio on joukko sosiaalidemokraattisia päätöksentekijöitä, vaan valtio olemme me, ja mitä päätämme sen olevan - pidän siis itseäni lähinnä länsimaisen demokratian kannattajana.

Inhoan populismia, esittivät sitä omista lähtökohdistaan sitten "vasemmistolaiset", "keskustalaiset" tai "oikeistolaiset". Minulla on ystäviä ja tuttavia lähes kaikissa poliittisissa ryhmissä, ja pidän heitä kaikkia vilpittöminä ja rehellisinä ihmisinä, vaikka olenkin joistakin asioista heidän kanssaan eri mieltä. Olen tutustunut aatehistoriaan marxilaisuudesta fasismiin, mutta en etsiäkseni selkeitä vastauksia, vaan halussani yrittää ymmärtää ihmistä ja ihmiskunnan historiaa. Olenko siis oikeistolainen vai vasemmistolainen? En tiedä, eikä sillä ole väliäkään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nännimäinen kirjoitti:
Avaaja olisi voinut määritellä käsitteet oikeisto ja vasemmisto. Ne kun voivat tänä päivänä pitää sisällään kovin monenlaisia sisältöjä.

Olisin toki voinut määritellä, mutta en halunnut. Halusin testata avausviestissä mainitsemani olettamuksen. Jos olisin määritellyt käsitteet oikeisto ja vasemmisto, olisi testini epäonnistunut varmasti.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Aikoinaan olin hyvinkin vaikeistolainen, mutta nykyään ihan tavis ajoittaisin opportunismein varustettuna.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Timi kirjoitti:
Oikeistolainen. En ole oikein ikinä tuota vasemman puolen porukkaa ymmärtänyt.

Mikset?
No toisaalta ymmärrän, oikeistolaisena sinä et ole ymmärtänyt meitä vasemmistolaisia ja minä vasemmistolaisena en ymmärrä taas oikeistolaisia...

Eikö sinun mielestäsi sitten työväellä ole oikeutta ajaa omia etujaan? Vai niin vain,että herrat saa tehdä mitä haluaa?
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Ajatusmaailmani on sekoitus kaikkia poliittisia suuntauksia,jotkut ajatukseni ovat jopa kommunistisia tai natsistisia,kaikesta löytyy aina hyvää.
Tärkein periaate on aina ollut oikeudenmukaisuus,tällä hetkellä äänestän keskustaa siitä syystä.Kokoomus ja sdp tuntuneet jotenkin vanhoillisilta,ja tiukan kapea katseisilta.
 

scholl

Jäsen
Hieman kokoomuksesta oikealle. Holkerin ajatuksia voin peesata eli itsekin olen nuoruusvuosistani huomattavasti liberalisoitunut äärikonservatiivistä ja samalla myöskin jonkinlainen fanaattisuus on karissut. Ehkäpä kylmän sodan loppuminen ja kommareiden kyykyttämisen aiheuttama tyytyväisyys on vienyt "nälän" pois.

"suomi on paska maa"
 

Tobias

Jäsen
scholl kirjoitti:
Hieman kokoomuksesta oikealle. Holkerin ajatuksia voin peesata eli itsekin olen nuoruusvuosistani huomattavasti liberalisoitunut äärikonservatiivistä ja samalla myöskin jonkinlainen fanaattisuus on karissut. Ehkäpä kylmän sodan loppuminen ja kommareiden kyykyttämisen aiheuttama tyytyväisyys on vienyt "nälän" pois.

"suomi on paska maa"

Scholl taitaa olla aika lailla sielunveli, näemmä.
Määrittelisin itseni poliittisesti kokoomuksesta aika selvästi oikealle. Omana mielipiteenäni sanon, että on tärkeä muistaa, että lähes aina kaikki ääriaatteet ovat jossain mielessä huonoja. Pitää ollä ymmärrystä myös toisille näkökannoille. Eräänlaista empatiaa vaikka empatia tässä yhteydessä on liian vahva sana.

Mutta kyllähän tämä lämmittä mieltä, kun näkee, kuinka mukavaa vauhtia entiset itäblokin maat liberalisoivat talouttaan ja omaksuvat kapitalismia aimo annoksin. Hyvään suuntaan mennään. Kunpa pohjolan talouksista vielä saataisiin kitkettyä tuulipukukansan demariajattelu niin tästähän voisi tulla eteläisen ja läntisen Saksan, Itävallan ja Sveitsin kaltainen kehto. Vielä siihen on pitkä matka, kiitos demareitten.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
vilperi kirjoitti:
Mikset?
No toisaalta ymmärrän, oikeistolaisena sinä et ole ymmärtänyt meitä vasemmistolaisia ja minä vasemmistolaisena en ymmärrä taas oikeistolaisia...

Eikö sinun mielestäsi sitten työväellä ole oikeutta ajaa omia etujaan? Vai niin vain,että herrat saa tehdä mitä haluaa?

Niin, tästä voisi sitten avata aivan oman ketjunsa, jossa voisi väitellä tarkemmin. Mielestäni vasemmistolaisuuden periaatteen voi tiivistää "kurjuutta kaikille" -sloganiin.

Mutta kuten sanoit, sinä et ymmärrä meitä oikeistolaisia.. minä en teitä vasemmalta tulevia.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Olisin toki voinut määritellä, mutta en halunnut. Halusin testata avausviestissä mainitsemani olettamuksen. Jos olisin määritellyt käsitteet oikeisto ja vasemmisto, olisi testini epäonnistunut varmasti.

Asia lienee niin, että sinä et voi sitä edes toisen puolesta määritelläkään.
Se on itse määriteltävä, ja kun se on tehty, se ikäänkuin muuttaa ihmiseen sisälle asumaan.


Tähän mennessä tulleista vastauksista voi vetää sen johtopäätöksen että kaikki todellakaan eivät ymmärrä politiikkaa.

On salatrendikästä olla/ilmoittaa olevansa oikeistolainen, tässä kirkkaiden jouluvalojen ja neonvalojen loisteessa.

Vasemmistolaisuus ymmärrettynä vaatiikin huomattavasti enemmän. Vasemmistolaisesti ajattelevan on opittava ymmärtämään että nuo kauniit jouluvalot ja velkaantumaan houkuttelevat neonvalot eivät ole kaikkia varten. Ne oikeastaan ovat vain omistajiaan varten, -ja heidän yksilöllisen rikastumisviettinsä -muiden kustannuksella-tarpeita varten.

Nykyajan liikekatu valoineen on kuin siirappi ampiaiselle. Se juuri on valojen sytyttäjän tarkoituskin, houkutella ampiaiset ostoksille. Usein hyvin turhuuksien markkinoille.

Olen vasemmistolainen. Argumentointiköyhälistölle tiedoksi että se ei ole sama kuin kommunismi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös