"Normaaleja" asioita, joita et voi käsittää?

  • 36 137
  • 133

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Jatkoaikalaisethan kaikki ajavat kisakireillä urheiluautoilla, joissa se ns. turha bensamäärä tuo vain lisäpainoa, josta on haittaa.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Pari tuli mieleen:

- Liinavaatteiden silittäminen (tai no oikeastaan kaiken muun paitsi kauluspaitojen).
- Laskujen maksaminen vasta eräpäivänä (en oo kyl varma onko tämä se normaali tapa, äänestyksen paikka).
 

scholl

Jäsen
Yksi asia mikä tuli erikseen mieleen ketjun aiheeseen liittyen, on tämä isänmaallisuus- asia. Minkä takia oletusarvoisesti Minun pitäisi pitää juuri tätä valtiota johon olen syntynyt, jotenkin parempana kuin niitä n.200 muuta joita tellus päällään kantaa? Ja minkä takia suurin osa ihmisistä niin tekee, oli se kotimaa sitten mikä hyvänsä? Minkä takia sodan syttyessä pitää puolustaa juuri sitä maata mikä passissa lukee? Miksi ei saa vapaasti valita kenenkä puolesta sotii tai sotiiko ollenkaan?

Itse ainakin sodin Saksan puolesta, jos jonkun puolesta sodin. Eihän Suomessa ole edes kunnon vehkeitä. Itse sain armeijassa niin huonot kengät, missä oli nauhat rispaantuneet ja se maastopuku oli haalistunut jne. Kaikki muu oli ihan samaa paskaa. Jos ei yksityiskohtiin kiinnitetä huomiota niin kaikki on rempallaan. Mä en ainakaan sellaista paskaa puolustaisi, vaan lähtisin samantien jonnekin Müncheniin.

En tiedä mitä isänmaallisuus tarkoittaa, koska isänmaahan on se maa kai mistä faijasi on kotoisin, eikä se maa, missä olet syntynyt. Eikai se isä muuten tuossa olisi mukana. Esim. Nico Rosbergin isänmaa on silloin Suomi, vaikka onkin Saksassa syntynyt. Äidinmaa on Saksa hänellä. Sinänsä yksi hailee, mikä kenenkin isänmaa on. Varsinkin EU:ssa. Luin jo varmaan 15 vuotta sitten kirjan siitä, että kansallisvaltioiden aika on ohi. Niin se EU:ssa on. Täällä jokainen valitsee sen alueen, missä oleskelee ja mistä pitää. Se voi olla kaupunki, lääni tai osavaltio tai maa tai vaikkapa alue, joka menee valtionrajojen yli. Jos joku on vetänyt joskus jossain Pähkinäsaaren rauhassa jonkun viivan johonkin niin so what. Ei se mene kirjojen mukaan, mitä pitää tärkeänä, mistä pitää tai mihin katsoo kuuluvansa.

Ehkä joku Heimat tai Wahl-Heimat, ovat käsitteitä, jotka edes jonkun verran tarkoittavat tätä, kun eivät ole valtioihin sidonnaisia kuten joku isänmaallisuus. Sitä samaa sanaa ei vain oikein ole muissa kielissä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mä en ainakaan sellaista paskaa puolustaisi, vaan lähtisin samantien jonnekin Müncheniin.

Oletko varma että tuollaisen herrakansan armeija kelpuuttaisi joukkoihinsa tuollaista kurjaa suomalaista, joka on joutunut haalistuneessa maastopuvussa ja rispaantuneissa kengännauhoissa opettelemaan sotimisen jaloa taitoa, vaikka tämä miten toivoisi iltarukouksissaan syntyneensä saksalaiseksi? Olettaen tietenkin että isänmaasi ei ole Saksa, minä kun en tunne taustojasi.
 

J.Petke

Jäsen
Yksi normaali asia mitä en ymmärrä on hautajaiset ja tarkemmin hautaaminen ns. perinteisellä tyylillä. Minkä takia se löysä kroppa pitää laskea johonkin monttuun? Sitten kun itse kuolen niin haluan ehdottomasti polttohautauksen. Tyylikkäämpi tapahtuma mitä tulee protokollaan ja ei ole sitä jumalatonta arkkua raijattavana sinne haudalle.

Muutenkin hautajaiset ovat aivan liian vakavia tilaisuuksia. Miksi niissä ei esim. soiteta kuolleen lempimusiikkia, kirjoiteta hyviä muistoja ja tehdä muuta mistä vainaja on pitänyt? Pitää vaan laulaa surullisia virsiä, käydä vainajan vierellä lausumassa joku runon pätkä pala kurkussa ja ottaa helvetti valokuvia näistä surevista ihmisistä arkun äärellä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Itse ainakin sodin Saksan puolesta, jos jonkun puolesta sodin. Eihän Suomessa ole edes kunnon vehkeitä. Itse sain armeijassa niin huonot kengät, missä oli nauhat rispaantuneet ja se maastopuku oli haalistunut jne.
Käsittääkseni "vanhoina hyvinä aikoina" sakemanneilla oli ainakin ihan paskat vehkeet. Suomessakin meinasivat jäätyä Horstit kuoliaaksi hankeen, itärintamasta puhumattakaan, kun niin heppoisia oli poikain puvut ja kengät. Paska maa se on.

Itse en mitään saatana maata puolustaisi, korkeintaan lähimpiä omaisiani, muut saa painua vittuun. Ja jos tarpeeksi tiukat paikat tulee, niin painutaan itse muualle. Se isänmaallisuudesta.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
- Laskujen maksaminen vasta eräpäivänä (en oo kyl varma onko tämä se normaali tapa, äänestyksen paikka).

Itse maksan laskut yleensä vajaan viikon eräpäivän jälkeen. Miksi ihmeessä antaisin ilmaista lainaa jollekin kasvottomalle yhtiölle maksamalla laskut ennen eräpäivää? Sinänsä merkillistä, että vaikka teen näin lähes kaikkien laskujen kohdalla, ainoastaan Elisa laskuttaa viivästyskorkoa. Yleensä tulee tasan sentti korkoa muutaman päivän viivästyksestä, joten Elisan laskut pyrin maksamaan ajallaan.

Laskujen maksaminen ajallaan taitaa muutenkin olla vain suomalaiskansallinen tapa.
 

tuuriman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Bayern, Berliinin joukkueet , Saksa
Käsittääkseni "vanhoina hyvinä aikoina" sakemanneilla oli ainakin ihan paskat vehkeet. Suomessakin meinasivat jäätyä Horstit kuoliaaksi hankeen, itärintamasta puhumattakaan, kun niin heppoisia oli poikain puvut ja kengät. Paska maa se on.

Itse en mitään saatana maata puolustaisi, korkeintaan lähimpiä omaisiani, muut saa painua vittuun. Ja jos tarpeeksi tiukat paikat tulee, niin painutaan itse muualle. Se isänmaallisuudesta.

Näinhän se oli. Paska maahan se on. En ymmärrä mitä järkeä olisi schweinhundien puolesta taistella, kun joka maailmansodassa tulee turpaan.
Olen kyllä samoilla linjoilla kanssasi muutenkin, järjellä ajattelu>isänmaallisuus.
No, se siitä.

Itse en kyllä käsitä myöskään Suomalaisten miesten asevelvollisuutta. Ketä tämä "pakollinen" palvelusaika oikeasti palvelee? Itse en ainakaan ko. paikasta mitään irti saanut, pidän touhua lähinnä elämäntuhlauksena ja ihmisen aliarvioimisena. Mielestäni asepalveluksen tulisi olla vapaaehtoinen, koska nykyisellä mallilla se ei vain yksinkertaisesti toimi. Jos asepalveluksen suorittaisivat vain ne keitä se oikeasti kiinnostaa, saataisiin hommasta toimivampaa ja pois jäisivät kaikki se lintsaaminen, löysäily, välinpitämättömyys ja turha odotteleminen ja ajantuhlaus. Nykyisellä linjalla suuri osa joko lopettaa kesken, tai muuten vain löysäilee/lintsaa jonka ansiosta kaikkien hommat kusee.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Yksi asia mikä tuli erikseen mieleen ketjun aiheeseen liittyen, on tämä isänmaallisuus- asia. Minkä takia oletusarvoisesti Minun pitäisi pitää juuri tätä valtiota johon olen syntynyt, jotenkin parempana kuin niitä n.200 muuta joita tellus päällään kantaa?

Kansallisvaltio on aika uusi keksintö… Se on astunut oman heimon tilalle ja suomessa se on ajettu kansallispropagandalla suomenkieltä alueella puhuviin heimoihin ihan hiljattain (1800 luvun jälkipuoliskolla). Heimokäyttäytyminen on ihmiselle lajityypillistä samoin kuin vieraiden vieroksuminen ja pelko. Sun oletetaan puolustavan heimosi elinedellytyksiä, metsästys ja sittemin viljelymaita. Kansallisvaltiossa on kehitetty tämmönen kansallistunne ja isänmaakäsite, jotta eri yhteisöistä tulevat ihmiset saadaan isomman yhteisön etujen puolustajiksi. Suomi suomalaisille ja muuta potaskaa on hoettu niin kauan, ettei sitä juuri kyseenalaisteta.




- Laskujen maksaminen vasta eräpäivänä (en oo kyl varma onko tämä se normaali tapa, äänestyksen paikka).

Pitämällä varoja omalla tililläsi mahdollisimman kauan, saat korkohyödyn itsellesi. Nykykäyttelytileillä tosin koron saa kk alimmalle saldolle, mutta miksi luovuttaa korkohyötyä vapaaehtoisesti laskun saajalle? Se on IMO aikas tyhmää?

Muutenkin hautajaiset ovat aivan liian vakavia tilaisuuksia. Miksi niissä ei esim. soiteta kuolleen lempimusiikkia, kirjoiteta hyviä muistoja ja tehdä muuta mistä vainaja on pitänyt? Pitää vaan laulaa surullisia virsiä, käydä vainajan vierellä lausumassa joku runon pätkä pala kurkussa ja ottaa helvetti valokuvia näistä surevista ihmisistä arkun äärellä.

? olet ollut ilmeisen vähän hautajaisissa? Kyllä minä olen olut monissa, missä on soitettu vainajan lempimusaa, jopa livepändillä, sekä vainajan toiveesta muisteltu kaikkea hauskaa vainajaan liittyen. Toki menettämisen tuskaan läheisillä liittyy aina surua ja itkua, se on vaan luonnollista, mutta mikä estää tekemästä omien hautajaisten suunnitelmaa etukäteen ja pyytää että ne sellaisenaan toteutetaan?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itse maksan laskut yleensä vajaan viikon eräpäivän jälkeen. Miksi ihmeessä antaisin ilmaista lainaa jollekin kasvottomalle yhtiölle maksamalla laskut ennen eräpäivää?
Näin itsekin ajattelen.

Jotkut firmat ovat tässä asiassa hyvin tarkkoja, etteivät siis maksa laskujaan päivääkään ennen eräpäivää. Kun maksettavien laskujen yhteenlasketut summat ovat suuria, niin kyllähän tuosta voi muodostua suurehko summa korotonta lainaa ulkopuolisille. Liian aikaisin ulosmaksettu raha on myös liian aikaisin poissa firman kassasta, jolloin sitä ei voi käyttää jollakin tehokkaammalla tavalla. Tietenkin oletuksena on, että kassa on kunnossa. Kyse on vain siitä että reskontra toimii tehokkaasti. Sama tietysti viivästysten suhteen. Turhia maksujen viivästyksiä ja sitä myötä viivästyssakkoja ym. kumulatiivisia seuraamuksia pitää ymmärtää välttää.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Muutenkin hautajaiset ovat aivan liian vakavia tilaisuuksia. Miksi niissä ei esim. soiteta kuolleen lempimusiikkia, kirjoiteta hyviä muistoja ja tehdä muuta mistä vainaja on pitänyt? Pitää vaan laulaa surullisia virsiä, käydä vainajan vierellä lausumassa joku runon pätkä pala kurkussa ja ottaa helvetti valokuvia näistä surevista ihmisistä arkun äärellä.

Monty Python dokumentissa (mikä tuli hetki sitten, vissiin Teemalta, vissiin 5-osainen) oli Graham Chapmanin hautajaisista kuvaa. Ne ainaki vitsaili melko vapautuneesti ja rohkeasti. Kun mä joskus kuolen, sellaset hautajaiset ois kivat.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
En tiedä mitä isänmaallisuus tarkoittaa, koska isänmaahan on se maa kai mistä faijasi on kotoisin, eikä se maa, missä olet syntynyt. Eikai se isä muuten tuossa olisi mukana. Esim. Nico Rosbergin isänmaa on silloin Suomi, vaikka onkin Saksassa syntynyt. Äidinmaa on Saksa hänellä.
Nyt pitää mennä työkalupakille ja kaivaa pilkkuviila esiin. Nico Rosbergin isänmaa olisi tässä tapauksessa Ruotsi, kaikkihan tietää Keken syntyneen Tukholmassa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Veeti.

Tavanomainen lapselle annettu nimi nykyään, suorastaan "normaali". Itse asiassa taitaa olla parina viime vuonna peräti suosituin pojalle annettu nimi.

Mikä kumma lienee tehnyt Veetistä tuollaisen muotioikun? Veeti tuo mieleen lähinnä jonkinlaisen käsirasvan, homojen liukkarin tai alasuojan. Tilastollisen todennäköisyyden mukaan Jatkoajassa täytyy olla ainakin tusinan verran isiä tai äitejä, jotka ovat jatkaneet sukuaan Veetillä. Ei millään pahalla tietenkään heitä/teitä kohtaan, täytyyhän lapsella jokin nimi olla. Jos vanhempien mielikuvitus ei ole riittänyt Veetiä pidemmälle, niin ei se lapsenkaan vika ole.

Tosin huomattavasti dorkempiakin nimiä on monia, niin tytöille kuin pojille tarkoitettujen joukossa. Nämä eivät vaan pysty massojen suosiossa haastamaan Veetiä ollenkaan.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nimiä jos lähdetään miettimään ja etenkin miehen sellaisia, niin Orvokki nimenä on asia jota ei voi käsittää. Ilmeisesti melko normaalikin jopa, koska wikipedian mukaan 35 miestä on saanut Orvokin nimekseen.

Kaikkea sitä aikoinaan on kielemme ihmisille nimeksi antanut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse en mitään saatana maata puolustaisi, korkeintaan lähimpiä omaisiani, muut saa painua vittuun. Ja jos tarpeeksi tiukat paikat tulee, niin painutaan itse muualle. Se isänmaallisuudesta.
Minne painuisit? Ihanko Espanjaan vai uiden Ruotsiin? Jos tiukat paikat tulee joskus, niin veikkaisin, ettei täältä siinä vaiheessa kovin helpolla painuta mihinkään.

Aika moni sanoo, että puolustaisi vain läheisiään. Miksei myös muita yhtä viattomia?
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Normaali tai normaali, mutta en käsitä minkä takia jotkut ihmiset puhuvat suorastaan huutaen. Onko sitten kuulossa vikaa tai jotakin, mutta kyllä nyt sellainen normaali puheääni kuuluu aika reippaasti ja ajaa asian.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt pitää mennä työkalupakille ja kaivaa pilkkuviila esiin. Nico Rosbergin isänmaa olisi tässä tapauksessa Ruotsi, kaikkihan tietää Keken syntyneen Tukholmassa.

Tartunpa tuoho hieman pienempään pilkkuun tuossa vieressä. Alkuperäinen viestihän sanoi "mistä isä on kotoisin", että onko Keke kotoisin Tukholmasta vai vain syntynyt siellä? Itse olen kotoisin itä-helsingistä vaikka käpylässä olenkin syntynyt vai missä se kättäri sijaitsee, olisko kumpulaa.

Itse en voi käsittää kuinka joku menee kauppaan ostamaan 4 rullaa vessapaperia. Mitä järkeä siinä on?
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tartunpa tuoho hieman pienempään pilkkuun tuossa vieressä. Alkuperäinen viestihän sanoi "mistä isä on kotoisin", että onko Keke kotoisin Tukholmasta vai vain syntynyt siellä? Itse olen kotoisin itä-helsingistä vaikka käpylässä olenkin syntynyt vai missä se kättäri sijaitsee, olisko kumpulaa.
Sitäpä en mene aprikoimaan kauanko Pringles-mies Tukholmassa asusteli, asiasta enemmän kiinnostuneet tutkikoot.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mikä kumma lienee tehnyt Veetistä tuollaisen muotioikun?

Veeti-nimen äkillisen yleistymisen alkuajankohta (1990-luku) ei mielestäni voi mitenkään johtua kuin siitä yhdestä ainoasta siihen aikaan tunnetusta Veetistä (Kallio) ja hänen lauluyhtyestään Veeti & The Velvets.

Oli sitten Veetistä tai hänen musiikistaan mitä mieltä hyvänsä, niin onhan hänellä kiistatta tiettyä karismaa ja äijämäisyyttä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Itse en voi käsittää kuinka joku menee kauppaan ostamaan 4 rullaa vessapaperia. Mitä järkeä siinä on?
Jos ovat sinkkunaisia, niin naisethan eivät tarvitse. Jos olisin kassalla myyjänä, niin olisihan se noloa jos nainen tulisi sinne kertomaan, että nyt ja pian pas... kakattaa.

Miehet sen sijaan juovat vessapaperirahansa, joten siksi vain neljä.
nuoret ovat aina kapinoineet perinteitä vastaan. Niin on siis aina tehty. Olet siis itse omaa kapinaasi vastaan.
Ennen kristinuskoa kai hautailtiin eri tavalla. Sitten se tuli Suomeenkin tuossa piirroin suunnilleen vuodesta 1155 lähtien. Minulla on Leonille hyviä uutisia: tämäkin traditio muuttuu, johtuen uusista aivoista, johtuen nuorista ja nuorimielisistä.

Minun raatoni voi heittää Ruskon kaatopaikalle rotille ja lokeille. Te paskantärkeät mulkvistit muka eläessänne vähättelette elämäänne mutta kuolemaanne haluatte kivellä ja piirroilla muistaman. Testamentata ja jättää perintöä virsidesibelien sointujen aaltoina. Helvetin leuhkaa sakkia mutta kehtaatte tunnustaa sen vasta kuoltuanne.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minun pitäisi olla hiljaa...

Minne painuisit? Ihanko Espanjaan vai uiden Ruotsiin? Jos tiukat paikat tulee joskus, niin veikkaisin, ettei täältä siinä vaiheessa kovin helpolla painuta mihinkään.

Aika moni sanoo, että puolustaisi vain läheisiään. Miksei myös muita yhtä viattomia?

Jotenkin voinen veikata, että tämän tiukan paikan tulon voi ennustaa maailmanpoliittisesta tilanteesta ja jos suinkin on varaa, voi tuolloin pakata kimpsut ja kampsut ja lähteä "aurinkorannoille" lepäämään. Toinen asia on tietenkin se jos kriisi (vaikkapa naapurissa) puhkeaa yllättäen ja se eskaloituu suuremmaksi yhteenotoksi, tällöin "pakeneminen" maasta voi olla jo vaikeampaa.

Mitä tulee lainaamani viestin toiseen kohtaan.

En näe suuren suurta perustetta sille, että minun pitäisi puolustaa muita kuin läheisiäni ja sosiaaliseen verkkoon kuuluvia ihmisiä, vaikka olisivat kuinka viattomia tahansa. Rauhan aikana olen (olisin) valmis tekemään työtä minulle tärkeän ihmisryhmän puolesta, esim. mt-ongelmaiset, mutta että vaarantaa oma nahka heidän tähden? Kiperämpi juttu.

Suomen puolesta nahan vaarantaminen? Vieläkin kiperämpi juttu. Miksi tehdä niin? En koe mitään yhteenkuuluvuutta suomalaisuuteen, Suomeen. En ole isänmaallinen, en näe Suomea onnellisten ihmisten paikkana, ennemminkin koen suuren osan suomalaisista ahdasmielisinä ja ahdistavina ihmisinä.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Nyt on niin kylmä, että tankkia ei voi oikeasti tankata täyteen. Siinä seisoskellessa jäätyy pystyyn. Itse en tiedä onko tuollaisella hommalla muuten mitään merkitystä, onko tankissa paljon vai vähän bensaa pakkasella, mutta yksi asia on totta: eli kylmänä käynnistettäessä auto vie sen verran paljon alussa bensaa, että ajotietokoneen näyttämiin km-lukemiin ei voi luottaa eli jos bensaa on vähän niin et pääse välttämättä seuraavalle asemalle, jos niitä on harvakseltaan.

Tärkeämpää on kuitenkin se range. Kun tankkaan tankin täyteen niin toivon, että tietyn välin pystyy ajamaan vaikkapa pari kertaa, jotta ei tarvitse joka päivä tankata.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nico Rosbergin isänmaa olisi tässä tapauksessa Ruotsi, kaikkihan tietää Keken syntyneen Tukholmassa.

Mutta jos Keken isä onkin syntynyt vaikkapa Norjassa niin mikä on silloin Keken isänmaa? Ja Keken isänmaan mukaan sitten Niconkin eli...Norja? Ja jos Nicon pappan isä on syntynyt Italiassa niin...päästää aina Aatamiin saakka.

Eiköhän tuo termi ole ainoastaan henkinen kuten myöskin "äidinkieli". Tulkintoja on kai monia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös