"Neekeri"-sanan käyttö

  • 57 031
  • 384

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Neekeri, ryssä ja mustalainen ovat nimityksiä, joiden kaiku on nykyään negatiivinen vaikkei lähtökohta ole ollut rasistinen. Ei aikuiselle ihmiselle pitäisi olla ongelma käyttää ainakaan julkisesti korrekteja synonyymeja. Maailma muuttuu. Näin valtakulttuurin edustajina meidän on vähän vaikea lähteä määrittelemään, miltä nuo nimitykset ko. kansalaisista tuntuu.

Täsmälleen samaa mieltä. Jos ja kun nuo sanat ovat latautuneet negatiivisilla merkityksillä, niin on aivan epäolennaista alkaa tutkailemaan niiden mahdollisesti neutraalia etymologiaa... Neekeri-sanan historiallinen painolasti on sellainen, että on täysin ymmärrettävää, että harva haluaa tulla luokitelluksi sellaiseksi.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Neekeri (vrt. erittäin kaunis pillu)on foneettisesti kelpo sana, mutta sillä kun on sitä painolastia niin en menisi huutelemaan laajemmin paitsi tietenkin ns. viher-vasemmistolaisten seurassa, jotta hyö oikein taas voivat pahoittaa mielensä ja sanoa "suomalainen mies on sika" (pillusta hyö eivät niin välitä, paitsi naiset, omasta ja toisten). Olen kertonut mielipiteeni.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Haluaisin tietää, että miksi ylimalkaan neekeri sanaa pitää käyttää missään tilanteissa. Mieleeni ei tule yhtään sellaista tilannetta.

Jos on kuvailtava jonkun ulkonäköä, voi aivan hyvin sanoa musta neekerin sijaan. Esim. "Mikäs sen äijän nimi nyt olikaan, tiiätkö, se musta lyhyt jamppa sieltä koulusta.." Onko se neekeri sana nyt tohon väkisin tungettava?

Toisaalta, jos jotain on haukuttava, niin eikö nämä mulkku, idiootti, kusipää jne. aja sen saman asian? Vai onko sitten aivan välttämätöntä tuoda esiin sen haukuttavan ihonväri? Ja jos on niin miksi? Kyllä kusipäitä, mulkkuja ja idiootteja löytyy ihan kaikenvärisistä ihmisistä.

Eli siis, kertokaa yksikin tilanne, missä on pakko päästä sanomaan neekeri? Ehkä sitten voisin ymmärtääkin sanan käytön.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos on kuvailtava jonkun ulkonäköä, voi aivan hyvin sanoa musta neekerin sijaan. Esim. "Mikäs sen äijän nimi nyt olikaan, tiiätkö, se musta lyhyt jamppa sieltä koulusta.." Onko se neekeri sana nyt tohon väkisin tungettava?

Lapsethan ovat tässä kuvailuasiassa myös siinä mielessä hauskoja, että heille ihonväri ei välttämättä ole mitenkään ensimmäisenä mielessä kuvailtavien ominaisuuksien joukossa. Toki lapsissa saattaa tässä asiassa olla eroja vähän ympäristön vaikutuksista riippuen, mutta esimerkiksi oma tyttöni kertoi jotain juttua luokkakaveristaan ja kun en heitä kaikkia tunne enkä heti tajunnut kenestä voisi olla kyse, niin kysymyksiini vastattiin kuvailemalla vaatetusta, asuinpaikkaa, hiustyyliä ja suunnilleen musiikkimakua, ennen kuin sitten jossain vaiheessa selvisi, että kyseessä oli tummaihoinen tyyppi. Ja niinhän se kai on, että ihonväri on monessa mielessä aika triviaali ominaisuus moneen muuhun ihmistä määrittävään ominaisuuteen verrattuna.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toisaalta, jos jotain on haukuttava, niin eikö nämä mulkku, idiootti, kusipää jne. aja sen saman asian? Vai onko sitten aivan välttämätöntä tuoda esiin sen haukuttavan ihonväri? Ja jos on niin miksi? Kyllä kusipäitä, mulkkuja ja idiootteja löytyy ihan kaikenvärisistä ihmisistä.
Hyvä pointti. Jos minua sanotaan kusipääksi, niin se on aika yleinen haukkumasana, jonka olen saattanut jopa omalla käytökselläni ansaita. Sen sijaan jos haukkuminen kohdistetaan johonkin fyysiseen ominaisuuteeni, jolle en mitään mahda, mennään aikaslailla paljon enemmän henkilökohtaisuuksiin.

Noin yleisesti ottaen en ole nipottamassa neekerin tai ryssän käytöstä jonkin kaveripiirin yksittäisen vitsin yhteydessä, mutta pakko myöntää, että toistuva ryssittely jonkun tyypin suusta ei ainakaan paranna mielikuvaani hänestä, olipa kuinka fiksu muuten tahansa.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Itse henkkoht käytän termejä neekeri, ryssä ja hurri jatkuvasti. En tarkoita niillä mitään negatiivista, mutta ne ovat minuun iskostuneet jo pienestä saakka. Tietysti en kokouksissa yms tilanteissa käytä niitä, mutta normitilanteissa kyllä. Varmasti vastapuoli tunnistaa puheen sävystä onko kyseessä rasistinen tölväisy vai normi puheenparsi. Minulla on töissä tällä hetkellä toistakymmentä eri kansallisuutta, joukossa neekereitä ja ryssiä, enkä koskaan ole onnistunut ketään suututtamaan. Päinvastoin minua on pyydelty edellä mainittujen toimesta omille ja lasten syntymäpäiville, soiteltu lomakuulumisia jne. Myönnän olevani valikoiva rasisti, eli lokittavat somput, mannet ja muut voisivat suksia vittuun, mutta töitä tekeville tervetuloa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Itse henkkoht käytän termejä neekeri, ryssä ja hurri jatkuvasti. En tarkoita niillä mitään negatiivista, mutta ne ovat minuun iskostuneet jo pienestä saakka.

Oli tuo neekeri sana itsellenikin iskostunut pienestä saakka. En kuitenkaan huomannut mitään vaikeuksia A)alkaa käyttämään neekeri sanan sijasta musta/ruskea/tummanruskea/vaaleanruskea/ei-valkoinen tai mustaihoinen/ei-valkoihoinen, ja B)ylimalkaan vähentää ihmisen synnynnäisten ominaisuuksien korostamista ellei se ole aivan välttämätöntä. Se on yllättävän helppoa.

Kuten Sampio sanoi, jossain yksittäisessä vitsissä sen sanan käytön nyt vielä ymmärtää mutta noin muuten ei. Ainakaan mun mielestä.
 
Viimeksi muokattu:

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Kun minä olin koulupoika, niin koulukirjoissa luki "Neekeri". Sen mukaan olen elänyt. Neekeri on neekeri ja sillä hyvä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kun minä olin koulupoika, niin koulukirjoissa luki "Neekeri". Sen mukaan olen elänyt. Neekeri on neekeri ja sillä hyvä.

Elätkö muutenkin elämääsi samoilla tiedoilla mitä koulussa aikoinaan opit vai oletko jossain muussa asiassa suostunut päivittämään oppisi vastaamaan tätä päivää? Ainakin tietokoneita ja interwebbiä ilmeisesti olet sitten kouluaikojesi opetellut käyttämään. Sillä niitä tuskin oli käytössä vielä silloin kun koulukirjoissa kerrottiin neekereistä.
 

julle-jr

Jäsen
Oli tuo neekeri sana itsellenikin iskostunut pienestä saakka. En kuitenkaan huomannut mitään vaikeuksia A)alkaa käyttämään neekeri sanan sijasta musta tai mustaihoinen
Harva neekeri on oikeasti musta. Tummanruskea on minusta lähempänä. Neekeri sentään tarkoittaa neekeriä, mutta sinun käyttämäsi ilmaus vääristää totuutta, sikäli kun jokainen neekeri ei ole oikeasti musta. Pienempi paha neekeri-sanan käyttö on kuin väärän tiedon levittäminen lähimmäisestä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Käytän viikottain, asiayhteydessä. Nimittäin kotiosoitteen kanssa.
Aaltopuisto – Wikipedia
Satun asumaan noissa Aallon suunnittelimissa rivareissa ja katukyltissä lukee "Neekerikylä", ihan virallinen katuosoite vieläkin.
Aiheuttaa melkoisia nieleskelyjä ja väkinäisiä naurahduksia kun kotiosoitetta jossain yhteydessä kysytään.

Myös selitys jota Wikipediassa ei ollut, alue oli Strömbergin, nykyisen ABB:n työläisten asuinalue ja miehet, "Rompan neekerit nimellä heitä usein kutsuttiin" eli Romppa=Strömberg katukielessä, tulivat naamat mustina tehtailta kotiin ja tästä myös vahvistui alueen nimi.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Harva neekeri on oikeasti musta. Tummanruskea on minusta lähempänä. Neekeri sentään tarkoittaa neekeriä, mutta sinun käyttämäsi ilmaus vääristää totuutta, sikäli kun jokainen neekeri ei ole oikeasti musta. Pienempi paha neekeri-sanan käyttö on kuin väärän tiedon levittäminen lähimmäisestä.

Anteeksi. Menenkin pikapikaa lisäämään värivivahteet viestiini. Kyllä nyt olen vakuuttunut siitä, että neekeri sanaa tarvitaan sanavarastossa...tai jotain.

Sanot, että neekeri tarkoittaa neekeriä. Miten sitten selittäisit neekeri sanan? Tummanruskea=neekeri? vai mitä? missä menee raja? Kuinka tummanruskea on neekeri ja kuinka tummanruskea ei ole?Täältä Tikkurilan värikartalta voit esittää meille kaikille neekeri sanan rajan.Edelleenkään en tiedä, miksi neekeri sanaa pitäisi käyttää. Muualla kuin tässä ketjussa. Taisin kuitenkin ajaa miinaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harva neekeri on oikeasti musta. Tummanruskea on minusta lähempänä. Neekeri sentään tarkoittaa neekeriä, mutta sinun käyttämäsi ilmaus vääristää totuutta, sikäli kun jokainen neekeri ei ole oikeasti musta. Pienempi paha neekeri-sanan käyttö on kuin väärän tiedon levittäminen lähimmäisestä.
Niin, tai meidän haukkuminen valkoisiksi. Jumankauta minä ainakaan mikään valkoinen ole. Vaan en osaa kyllä sanoa, minkä värinen olen. Aika kirjava itse asiassa.
 

Kihaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Olen samoilla linjoilla stand up -koomikko Louis C.K.:n kanssa siitä, että "n-sana" se vasta ärsyttävä onkin. Ei ole reilua, että pistetään kuulija/lukija sanomaan se sana neekeri päässään samalla, kun itse lymyillään turvallisesti sen n-sanan takana.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Minä en ole enää vuosiin käyttänyt neekeri-sanaa, puhun yleensä tummaihoisista tai mustista. Neekeri menee kai samaan kategoriaan
kun manne tai rättipää, ja onhan sitä itsekin joskus tullut nimitellyksi
hurriksi ja svedupelleksi, joten miksi sitten itse käyttäisi loukkaavaa
ilmaisua muista ?
 

julle-jr

Jäsen
Sanot, että neekeri tarkoittaa neekeriä. Miten sitten selittäisit neekeri sanan? Tummanruskea=neekeri? vai mitä? missä menee raja? Kuinka tummanruskea on neekeri ja kuinka tummanruskea ei ole?Täältä Tikkurilan värikartalta voit esittää meille kaikille neekeri sanan rajan.Edelleenkään en tiedä, miksi neekeri sanaa pitäisi käyttää. Muualla kuin tässä ketjussa. Taisin kuitenkin ajaa miinaan.
Joo, kunhan provoilin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Miten Pekka ja Pätkä Neekereinä -elokuvan nimi pitäisi muuttaa vastaamaan nykyaikaa?
Pekka ja Pätkä afrosuomalaisina.
Pekka ja Pätkä mamuina.
Pekka ja Pätkä työperäisinä maahanmuuttajina.
Pekka ja Pätkä elintasopakolaisina.
Pekka ja Pätkä kulttuuriamme rikastuttavina, eksoottisina uussuomalaisina.
Pekka ja Pätkä ryöstelevinä ja raiskailevina sossun elätteinä.

Nuista voi valita ihan oman maun mukkaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nuista voi valita ihan oman maun mukkaan.
Tarkasteluistamme jää alkuperäiseen asiayhteyteen verrattuna yksi olennainen ulottuvuus. Alkuperäisessä halpakomediassa sanaleikittiin neekeri-sanan senaikaisella toimittajaan viittaavalla kaksoismerkityksellä. Joskus 50-luvulla ja kenties aiemmin puhuttiin esim. sanomalehtineekereistä. Liekö monikaan nykypäivän keski-ikäisistä ja nuorempien sukupolvien edustajista tätä ilmaisua kuullut, tai peräti käyttänyt?

Nykypäivän Pekka ja Pätkä -filmit ohjaisi tietysti Timo Koivusalo. Modernissa asussaan elokuvan täydellinen nimi saattaisi täten olla vaikkapa Pekka ja Pätkä syntymäpigmentoituneina mediakonsernin osapäiväblogisteina.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tarkasteluistamme jää alkuperäiseen asiayhteyteen verrattuna yksi olennainen ulottuvuus.
Hylkäsin sen ihan tarkoituksella, kahdesta syystä. Ensinnäkin nykyaika ei suosi monitulkintaisuutta, ja toisekseen en jaksanut vaivata päätäni. Väsyttää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hylkäsin sen ihan tarkoituksella, kahdesta syystä. Ensinnäkin nykyaika ei suosi monitulkintaisuutta, ja toisekseen en jaksanut vaivata päätäni. Väsyttää.
Tuo on totta, joskin uuden Pekka ja Pätkä -elokuvan markkinointi voitaisiin rohkean ennakkoluulottomasti kohdistaa kotimaiselle älymystölle, joka jaksaa vielä joten kuten miettiä monimerkityksiä ynnä muita päänvaivallisuuksia.

Leffan ensi-iltaan tulisi kutsua Matti Klingen, Esa Saarisen, Sirkka Hämäläisen ja Erkki Tuomiojan tapaisia hahmoja. Samoin kuin julkkisneekereitä, kuten tämä vihreä kansanedustaja.

Koivusalo voisi ohjata myös elokuvan Neekerit Pekkoina ja pätkinä. Nimikin miellyttäisi varmasti. Epäintellektuaaleille kerrottakoon, että eka iso P-kirjain on tarkoituksella iso ja toka vastaavasti tarkoituksella pieni. Matti Klinge olisi toki vanhana Pekko-elokuvien ystävänä tämän varmasti heti oivaltanutkin.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Elätkö muutenkin elämääsi samoilla tiedoilla mitä koulussa aikoinaan opit vai oletko jossain muussa asiassa suostunut päivittämään oppisi vastaamaan tätä päivää? Ainakin tietokoneita ja interwebbiä ilmeisesti olet sitten kouluaikojesi opetellut käyttämään. Sillä niitä tuskin oli käytössä vielä silloin kun koulukirjoissa kerrottiin neekereistä.
Aika lailla samoilla tiedoilla mennään, maantietoa olen joutunut hivenen päivittelemään Neuvostoliiton sekä Euroopan maiden kohdalla. Siivooja on silti siivooja, eikä puhtaanapitohenkilö. Apupoika on apupoika eikä johdon assistentti. Myyjä on myyjä eikä sales manager. Vanhuksia teititellään eikä sanota vitun mummoksi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Siivooja on silti siivooja, eikä puhtaanapitohenkilö. Apupoika on apupoika eikä johdon assistentti. Myyjä on myyjä eikä sales manager. Vanhuksia teititellään eikä sanota vitun mummoksi.
Ja pultsari on pultsari eikä sosiaalisesti toimintarajoitteinen. Ja kaatumatautinen on mulle edelleen kaatumatautinen eikä epileptikko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös