"Neekeri"-sanan käyttö

  • 57 030
  • 384

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Piirejä on monenlaisia. Olen minä kuullut tarinaa sellaisestakin tapauksesta, jossa tummaihoinen kutsuisi itseään kaveriporukassaan neekeriksi, ja käskisi valkoihoisia kavereitaankin käyttämään itsestään tuota termiä. Kuulemma tuntemattomat ihmiset ovat hyvin ihmeissään tuosta.

Mutta yhtä kaikki, ei tuollainen yksittäisen porukan toiminta tee termin yleisestä käytöstä hyväksyttävää, vaikka porukan sisäinen vitsailu ilmeisesti lähtökohdiltaan varsin viatonta onkin. Tarinan todenperäisyyttä en kyllä tiedä mitenkään täydellä varmuudella, vaan kyse on enemmänkin entisen tutun tuttavista. Mutta sen verran kieroutunutta huumoria ihmisillä on, että pidän tätä hyvinkin mahdollisena.

No lähinnä tässä tapauksessa viittasin tuonne US of A suuntaan jossa tuo ei mitenkään kovin erikoista ole. Ei nyt tietenkään kaikissa "piireissä" mutta ymmärtänet mitä tarkoitin tässä kontekstissa. Rhythm and Poetryn kovin jätkä on silti nigga vaikka ei olekaan tummahipiäinen.

Ymmärtääkseni en ole yrittänyt tehdä termistä sen hyväksyttävämpää tuon "mukahauskan" esimerkkini kautta. Se nyt kuitenkin on totta, että mikään ei ole niin helppoa kuin löytää jostain termistä pahastuva suomalainen - itse en tuota termiä juurikaan ole käyttänyt. Joskus olen varmasti sanan "neekeri" sanonut mutta eipä siitä kukaan ainakaan tuolloin pahastunut - eikä maailmakaan kivunnut itseään radaltaan.

Sanoin kyllä kerran noin 20v sitten kaapista tullutta kaveriani vahingossa homoksi - en kyllä muista miksi? Jotain hyväntahtoista kiusoittelua taisi olla puolin ja toisin. Tuossa oli ehkä ~10s hiljaista ja sitten molemmat repesivät nauruun. Nykyään tuosta olisi varmasti joku pahastunut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No lähinnä tässä tapauksessa viittasin tuonne US of A suuntaan jossa tuo ei mitenkään kovin erikoista ole. Ei nyt tietenkään kaikissa "piireissä" mutta ymmärtänet mitä tarkoitin tässä kontekstissa.

Juu, kyllä ymmärsin. Enemmän käytin viestiäsi aasinsiltana tähän tietämääni tapaukseen. Pahoittelut epäselvästä ilmaisustani.

Ja veikkaisin, että suhtaudumme termiin aika lailla samalla tavalla. Termin käytölle on aika hankalaa löytää hyväksyttävää syytä. Ja jos sellainen ihmeen kaupalla löytyisi, siitäkin varmasti joku pahottaisi mielensä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Piirejä on monenlaisia. Olen minä kuullut tarinaa sellaisestakin tapauksesta, jossa tummaihoinen kutsuisi itseään kaveriporukassaan neekeriksi, ja käskisi valkoihoisia kavereitaankin käyttämään itsestään tuota termiä.

Se oli jossain dokumentissa, A-studiossa tai missä ikinä, kun vajaakuntoiset jutteli toisilleen.

- "Mitäs kehari!"
- "Terve kehari!"
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Piirejä on monenlaisia. Olen minä kuullut tarinaa sellaisestakin tapauksesta, jossa tummaihoinen kutsuisi itseään kaveriporukassaan neekeriksi, ja käskisi valkoihoisia kavereitaankin käyttämään itsestään tuota termiä. Kuulemma tuntemattomat ihmiset ovat hyvin ihmeissään tuosta.
Olen itse todistanut tällaista. Serkkuni kaveriporukassa on eräs tummempi kaveri ja miestä kutsutaan neekeriksi tuossa porukassa. Samoin omalla työpaikalla eräs tummempi kaveri kutsui itse itseään "tällaiseksi vitun neekeriksi". Se vähän huvitti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen itse todistanut tällaista. Serkkuni kaveriporukassa on eräs tummempi kaveri ja miestä kutsutaan neekeriksi tuossa porukassa. Samoin omalla työpaikalla eräs tummempi kaveri kutsui itse itseään "tällaiseksi vitun neekeriksi". Se vähän huvitti.

Mielenkiintoinen suku ja työpaikka sinulla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Piirejä on monenlaisia. Olen minä kuullut tarinaa sellaisestakin tapauksesta, jossa tummaihoinen kutsuisi itseään kaveriporukassaan neekeriksi, ja käskisi valkoihoisia kavereitaankin käyttämään itsestään tuota termiä. Kuulemma tuntemattomat ihmiset ovat hyvin ihmeissään tuosta.

Mutta yhtä kaikki, ei tuollainen yksittäisen porukan toiminta tee termin yleisestä käytöstä hyväksyttävää, vaikka porukan sisäinen vitsailu ilmeisesti lähtökohdiltaan varsin viatonta onkin. Tarinan todenperäisyyttä en kyllä tiedä mitenkään täydellä varmuudella, vaan kyse on enemmänkin entisen tutun tuttavista. Mutta sen verran kieroutunutta huumoria ihmisillä on, että pidän tätä hyvinkin mahdollisena.
Minä olen kuullut, että jotkut teinipissikset saattavat toisistaan käyttää ihan kaverien kesken aika monenlaisia termejä kuten lutka tai narttu, mutta samalla tavalla sekään ei tee näiden sanojen käyttämisestä tuntemattomien toimesta hyväksyttyä. Kai tuo on jonkinlainen bondauksen muoto, että kaverien kesken rikotaan sovinnaisuussäädöksiä.

Olen ehkä joskus saattanut itsekin käyttää aavistuksen alatyylisiä ilmaisuja joskus ystävistäni.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
N33k3r1
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kai tuo on jonkinlainen bondauksen, että kaverien kesken rikotaan sovinnaisuussäädöksiä.

Olen ehkä joskus saattanut itsekin käyttää aavistuksen alatyylisiä ilmaisuja joskus ystävistäni.

Näinpä. Näissä on aina monia vaihtoehtoja. Sillloin jos tummaihoinen kutsuu itseään neekeriksi syynä voi olla sekin, että hän kokee sillä vievänsä muilta mahdollisuuden käyttää tuota termiä loukkausmielessä. Tai sitten kyse on vain oudommasta huumorista porukan sisällä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sillloin jos tummaihoinen kutsuu itseään neekeriksi syynä voi olla sekin, että hän kokee sillä vievänsä muilta mahdollisuuden käyttää tuota termiä loukkausmielessä.
Tämä on totta. Standup-komikassa ja vastaavissa tilanteissa tuollainen itseironinen tyyli jossa pilkataan omia ominaisuuksia on osoitus hyvästä itsetunnosta ja kääntyy vahvuudeksi.
 

Miju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kieli muuttuu ja sanojen merkitys muuttuu. Eipä enää kutsuta avioliiton ulkopuolella syntynyttä lastakaan äpäräksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikko Alatalollahan on kaksi kappaletta, joissa tätä neekeri-sanaa käytetään. Näistä ensimmäinen, Kyllä sitä ollaan niin neekeriä, julkaistiin 1980-luvun alussa, jälkimmäinen, Hyvin soittaa neekeripoika, taas 1990-luvulla.

Alatalo on pari vuotta sitten joutunut selittelemään kappaleitaan, ja hänestä tuntuu, että ihmiset kiinnittävät huomiota vain yhteen sanaan, eivätkä kokonaisuuteen. Artikkeli aiheesta löytyy täältä: Mikko Alatalo, mitä ajattelet neekerilauluistasi nyt? - Musiikki - Voice.fi

Olen nuo biisit kuunnellut. Tuon Kyllä sitä ollaan... -kappaleen osalta olen varsin samaa mieltä. Siinä pilkataan enemmän suomalaisia juntteja, ja biisi on aika harmiton. Tuo Hyvin soittaa... -biisi on sitten hankalampi juttu. Ja siinä on yksi sovituksellinen kohta, joka menee täydellisen idiotismin puolelle. Ja meni mielestäni jo 1993, jolloin kappale julkaistiin. Kappaleen loppupuolella (ainakin Spotifysta kuuntelemassa on versiossa) taustakuoro laulaa aivan selvästi yhdessä kohdassa: "Halvan maukasta lakritsaa", mikä tuossa kontekstissa on hyvinkin asiatonta, eikä perusteltavissa millään taiteellisella ratkaisulla.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Neekeri on monien mielestä nykyisin niin ruma sana, ettei sellaiseksi saa enää kutsua edes neekeriä.

Saa nähdä kauanko kestää, että sanasta 'musta' tai 'afrikkalaistaustainen' tulee "loukkaava".

Miten se sananlasku menikään..."ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä"
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eipä tässä pitäisi olla mitään keskusteltavaa. Neekeri on haukkumasana siinä kuin ryssäkin, vaikka jossain kaveriporukassa jotain neekeriksi tai ryssäksi kutsuttaisikiin.
 

teppana

Jäsen
Eipä tässä pitäisi olla mitään keskusteltavaa. Neekeri on haukkumasana siinä kuin ryssäkin, vaikka jossain kaveriporukassa jotain neekeriksi tai ryssäksi kutsuttaisikiin.

Vaikkakin kyseessä on eri asiaa kuvaavat termit, miellän itse neekeri sanan samaan kategoriaan loukkaavuuden suhteen kuin sanan huora naiselle.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Eipä tässä pitäisi olla mitään keskusteltavaa. Neekeri on haukkumasana siinä kuin ryssäkin, vaikka jossain kaveriporukassa jotain neekeriksi tai ryssäksi kutsuttaisikiin.
Miksi muuten Ruotsissa kutsutaan venäläisiä?
 

Fremont

Jäsen
Eiköhän olisi parasta kutsua kaikkia ihmisiä nimellä ystävä tai vaikka "Frank".
Toki tässä tapauksessa äänensävy voisi olla pejoratiivinen, ja vaikka ei olisikaan, kutsuja todennäköisesti saattaisi ainakin ajatella jotain epämiellyttävää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Saa nähdä kauanko kestää, että sanasta 'musta' tai 'afrikkalaistaustainen' tulee "loukkaava".
Yhdyn lainaamaani nimimerkkiin. Toivottavasti "sallittuja" ilmaisuja voidaan viljellä jatkossakin, myös julkisissa yhteyksissä, ilman että someaikakaudelle ominainen mukaliberaali joukkohysteria tekee lopulta tämänkin mahdottomaksi.

Henkilön rodulliseen taustaan viittaaminen voi joissakin tapauksissa olla aivan luontevaa ja jopa tarpeellista, tekemättä tästä kuitenkaan itseisarvoista. Ison ihmisjoukon ainoaan valkoihoiseen (amerikkalaisittain korrektisti "kaukasialaiseen") tai mustaihoiseen (vanhahtavasti "neekeriin") viittaaminen joillakin ei yhtä ilmeisillä ominaisuuksilla voi vaikuttaa todella kömpelöltä ja keinotekoiselta. On ihan järkevää neuvoa vierasta oikean henkilön luokse tyyliin "sä voit kysyä tätä Jorma Virtaselta tuolta hallin puolelta. Siellä on tosin viisi Jorma Virtasta, mutta tunnistat hänet helposti kun kaveri tämä Jorma on paikan ainoa afrikkalaistaustainen". Tietysti jos kyseinen Jorma Virtanen olisi valkoihoisen ja mustaihoisen (vanh. vanhahtavasti "neekerin") jälkeläinen eli vanhahtavasti "mulatti", tai alkuperäisamerikkalaisen (vanhahtavasti "intiaanin") ja mustaihoisen (vanhahtavasti "neekerin") jälkeläinen eli vanhahtavasti "zambo", niin tätä tuskin olisi tarvetta spesifioida, ja toki moinen turhuus koettaisiin herkästi itsetarkoituksellisena ja sitä myötä loukkaavana. Tietysti jos ollaan tarkkoja, niin mikäli mainittu Jorma Virtanen olisikin alkuperäisamerikkalaisen ja afrikkalaistaustaisen jälkeläinen (eli vanhahtavasti "zambo"), niin hän voisi perin juurin loukkaantua moisesta lyttäämisestä, koska yksinomaan "afrikkalaistaustaiseksi" nimittäminen ei huomioisi lainkaan hänen alkuperäisamerikkalaista osaa juuristaan, ja päinvastoin. Toki jos kaikki Jorma Virtaset ovat perimältään eritaustaisia, esimerkiksi "neekeri", "mulatti", "mestitsi", "zambo" ja "kaukasialainen" (nimitykset ovat nyt tässä muodossaan ainoatsaan tekstin lyhentämiseksi, ei yhdenkään Jorman loukkaamiseksi), voi etnisen taustan käyttäminen tunnistamisen tukena olla huono idea, olettaen että esimerkiksi zambo-Jorman ja mulatti-Jorman toisistaan erottaminen pelkästään etnisellä spesifioinnilla ei olisi täysin yksiselitteistä. En nimittäin usko, että osaisin välttämättä erottaa nuo kaksi Jormaa toisistaan pikavilkaisulla, enkä varmastikaan silloin, jos minulle ei olisi annettu riittävän seikkaperäistä pohjustusta siihen, että hallista löytyy mainitun kaltaisia Jormia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tietysti kysymyksessä voi slippery slope ja lopulta kaikki sanat on kielletty. Toinen vaihtoehto on, että neutraalin sanan assosiaatio on muuttunut negatiiviseksi eikä enää kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvaksi, mikä on äärimmäisen tyypillinen ilmiö kaikkien luonnollisten kielten kehityksessä. Kieli vain muuttuu, eikä se useimpien asioiden kohdalla aiheuta mitään lapsellisia itkupotku-kohtauksia ja vuolaita kyynelvirtoja, mutta nyt sitten tämän yhden kohdalla kylläkin. Outoa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihme idiootteja tässä keskustelussa. Ja kun sanon idiootteja tarkoitan luonnollisesti kreikkalaisia vapaita miehiä, jotka eivät osallistu päätöksentekoon ja/tai sotilaita, jotka hekin ovat käsi yhteiskunnan taskuilla eli mitään tarkoitusta ei ollut ketään loukata. On vain tuollainen neutraalista jotkut ammattiloukkaantujat keksineet alkaa loukkaantumaan.
 

Fremont

Jäsen
Teoriassa kyllä, mutta viitisentoista Frankia alkaa olla käytännössä liikaa.
Niinhän se 16. mies Calmarin Unionissakin taisi tosiaan olla Pekka...

Lapsuudessani ja nuoruudessani neekeri assosioitiin ihonväriltään tummanruskeaan tai lähes mustaan Saharan eteläpuoliseen henkilöön, eikä siinä sen kummempaa, tiesi kätevästi mistä on kyse. Harva täysillä valoilla kulkeva enää tuota uskaltaa käyttää, eikä tietysti ole syytäkään merkityksen hieman muututtua ihmisten liikkuvuuden myötä. Usein tarve käyttää neekeri-sanaa vaikuttaa liittyvän juuri negatiiviseen assosiaatioon, siltä osin sen käyttöä voi vähintään paheksua.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Usein tarve käyttää neekeri-sanaa vaikuttaa liittyvän juuri negatiiviseen assosiaatioon, siltä osin sen käyttöä voi vähintään paheksua.

Itse olen pohtinut, että olisiko joillain tuon sanan käyttäjillä kyse itsepäisyydestä? Olen huomannut, että tällaista esiintyy toisinaan erityisesti vanhemmalla ikäluokalla. Sanaa käytetään, koska "sitä sai ennenkin käyttää, ja näistä nykyajan hömpötyksistä ei tarvitse välittää, koska maassamme on isompiakin ongelmia, kuin jonkun sanan käyttö". Varmasti kaikki heistä tosiaan tietävät, että sana ei ole sovelias, mutta omaa egoa on vain toisinaan kiva pönkittää - tai ainakin kuvitella sellaista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös