"Neekeri"-sanan käyttö

  • 57 033
  • 384

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Koivusalo voisi ohjata myös elokuvan Neekerit Pekkoina ja pätkinä. Nimikin miellyttäisi varmasti. Epäintellektuaaleille kerrottakoon, että eka iso P-kirjain on tarkoituksella iso ja toka vastaavasti tarkoituksella pieni. Matti Klinge olisi toki vanhana Pekko-elokuvien ystävänä tämän varmasti heti oivaltanutkin.

Toinen elokuvasarja, joka suorastaan vaatii päivitystä nykyaikaan on Suomisen Olli. Päivitetyt elokuvat voisivat olla nimiltään:

Musta Suomisen perhe
Mustan Suomisen Ollin tempaus
Musta Suomisen Olli rakastuu
Musta Suomisen perhe katoaa Kaukoitään
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Parahin mjr, niin minutkin kasvatettiin kohteliaaksi ja senpä tähden pyrin välttämään sanan "neekeri" käyttöä - oikeastaan en käytä sitä lainkaan.

Näin 31.5.2002 - mutta entäpä nyt?

Olenko minä muuttunut vai onko maailma muuttunut, vai onko molemmat muuttuneet - sanoisin, että jälkimmäinen on lähinnä totuutta tässä asiassa.

Joskus aikoinaan olin siis sitä mieltä, että kohteliaisuussyistä johtuen en käyttänyt "neekeriä" puhekielessä juuri laisinkaan tai laisinkaan, muistelen kuitenkin, että tuolloinkin fiktiivisissä tilanteissa katsoin, että on toisinaan syytä käyttää sanaa, jos se liittyy olennaisella tapaa kertomukseen tai henkilöhahmon elämän asenteeseen tahi filosofiaan.

Entäpä nyt?

Olenko antanut kohteliaisuudelle piut ja paut ja unohtanut lähimmäisen kunnioituksen? Ka, enpä tiedä, mutta nykyään en koe millään muotoa tunnontuskia siitä, jos käytän sanaa neekeri - toisinaan sitä arkikielessä käytän, joskus Suomessa asuvat mustat ovat minulle "afrosuomalaisia" - vaikka joukossa on tietty mustia, jotka eivät ole Afrikkaa nähneet muualla kuin karttapallolla. Toisinaan sitten tarkennan puhumalla "somaleista" tms. mutta toki vain silloin kun olen varma mihin kansallisuuteen kuuluvat. Ja toisinaan käytän sanaa neekeri ihan vaan ärsyttääkseni kanssakuulijoita, olen huomannut itsessäni entistä useammin sen puolen, että haluan käyttää sanoja ja termejä jotka eivät ole hyväksyttäviä oikeastaan senkin tähden, koska voin tuolloin tarkkailla ihmisten reaktioita ja sitä kuinka he tuomitsevat tällaisten sanojen perusteella kanssaihmisiä.

Ja on tietenkin hetkiä jolloin käytän sanaa neekeri - kenties ryyditettynä tavalla tai toisella, kuten neekerimuslimi - halventavassa ja rasistisessa merkityksessä.

Näin siis olen reilussa vuosikymmenessä muuttunut - kaikkien mielestä en kenties positiiviseen suuntaan, mutta eipä tämä minua hetkauta suuntaan tahi toiseen. En muokkaa elämänfilosofiaani minulle toisarvoisten ihmisten tähden, enkä toisaalta oleta toisten kohtelevan minua millään muotoa poikkeuksellisella tapaa - niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

vlad.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Vastaan tänne koska modet antavat pian penaltia jos jatkamme offtopicia heidän palauteketjussaan.

Jos Brunbergin nimenmuutos lasketaan tässä nollapisteeksi, sanan käyttö ei siis ilmeisesti ollut loukkaavaa ennen tuota nimenmuutosta? Miksi se nimi sitten muutettiin?
Wikipedian mukaan virallisissa yhteyksissä 90-luvun alusta asti sanaan alettiin yhdistämään negatiivisia mielleyhtymiä.

"Vuosina 1990–1994 julkaistussa Suomen kielen perussanakirjassa ja vuonna 1997 julkaistussa CD-Perussanakirjassa sanan mainitaan olevan ”joidenkuiden mielestä halventava”. Yhtenä sanakirjojen toimittajista toimineen Eija-Riitta Grönrosin mukaan tuolloin tehty päätös otti huomioon asiaan liittyvät eri osapuolet: vaikka sanaa itse pitäisi neutraalina, on syytä ajatella myös vastaanottajan näkökulmaa niin, ettei tahtomattaan loukkaisi. Toisaalta ”ei pidä leimata tämän kaltaisia ilmauksia aina ja kaikkien käyttäminä pahantahtoisiksi"

Tuo nollapiste oli se hetki jolloin nimen positiivinen brändiarvon muuttui pienemäksi kuin nimen negatiivinen konnotaatio. Sitä ennen oli loukkaava muttei tarpeeksi universaalisti että se olisi estänyt suklaan myyntiä. Koko nimihän on luotu luomaan positiivisia mielleyhtymiä suklaasta ja suudelman pehmeydestä. Joo, tiedän nimen saksalaistaustan, mutta brändinä tuon nimen ja pakkauksen tehtävä oli myydä suklaata, eikä sen markkinasegmentti ollut Pekka Siitoi ja kumppanit. Ajatus että markettibrändi pitäisi yleisesti paheksuttua brändinimeä vuosia nimessään on absurdi.

Väite johon vastasin oli tuo että 80% Jatkoajan palstan kirjoittajista on syntynyt aikana jolloin tuo sana olisi yksiselitteisesti loukkaus ja siksi
minua tämä nyppii. Että nyt pitäisi uudelleenkirjoittaa historia että tämä sana olisi ollut Kekkosen ajoista asti jotenkin rodullisesti latautunut.

Sinänsä positiivista että tässä relitigoimme edelleen tätä sanaa emmekä väännä persoonapronomiineista ja niistä 59 sukupuolesta kuten rapakon takana tehdään.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Fazerin lakritsipötkyjen käärepaperista poistettiin neekerin naama niinkin myöhään kuin 2007.
Sitä ennen joskus 80-90 -luvulla oli lakupötköjen mainoskampanja mustilla naamoilla ja sloganeilla "Musta tuntuu" ja "Niin mustakin". Vasta paljon myöhemmin tajusin, että taisi olla kaksimielinen veto copywriterilta.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Fazerin lakritsipötkyjen käärepaperista poistettiin neekerin naama niinkin myöhään kuin 2007.
Sitä ennen joskus 80-90 -luvulla oli lakupötköjen mainoskampanja mustilla naamoilla ja sloganeilla "Musta tuntuu" ja "Niin mustakin". Vasta paljon myöhemmin tajusin, että taisi olla kaksimielinen veto copywriterilta.
Ja sekin upea kääre oli kyseisen lakupatukan tunnus yli 80 vuotta. Sitten kun yhtäkkiä jengi päätti alkaa pahoittaa mieltänsä kaikesta mahdollisesta ni tämäkin perinne lensi hornantuuttiin (jos tälläinen tuutti on olemassa, en vanno että kyseinen logo löytyy kyljestä).

Ryssä on ryssä ja n*ekeri on n*ekeri. Ei siitä vaan mihinkään pääse, koska se on fakta.

* En halua banneja nyt just kauden alla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nykyaikana mautonta. Jokainen sitä käyttävä tietää mikä tilanne n-sanan käytön kanssa on, ja käyttää sitä vain provosoidakseen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mun mielestäni on yksi aivottomuuden merkki, kun jengi käyttää n-sanaa uhmakkaasti ja perustelee sen sillä, että ennen vanhaan sillä ei ollut rasistista merkitystä (vaikka pohjimmiltaan todellakin oli). No, nykyään sen konnotaatiot ovat varsin negatiivisia. Tokihan tämän tietää jokainen, mutta osan mielestä on jotenkin siistiä hangata vastakarvaan tässä ärsyttäväksi koetussa rasismikeskustelussa. He ovat lähes poikkeuksetta paikalleen junnaamaan jääneitä päläreitä.

Itse pyrin aina näille junteille viestimään, että ajat muuttuu, keep up!
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Aikoinaan suomalaisessa koulukirjassa oli aukeaman toisella sivulla ihminen ja toisella neekeri.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nykyaikana mautonta. Jokainen sitä käyttävä tietää mikä tilanne n-sanan käytön kanssa on, ja käyttää sitä vain provosoidakseen.

Juuri näin. Suhteellisen vaikea ymmärtää, että tästä asiasta pitää vääntää vuonna 2018.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ja sekin upea kääre oli kyseisen lakupatukan tunnus yli 80 vuotta. Sitten kun yhtäkkiä jengi päätti alkaa pahoittaa mieltänsä kaikesta mahdollisesta ni tämäkin perinne lensi hornantuuttiin (jos tälläinen tuutti on olemassa, en vanno että kyseinen logo löytyy kyljestä).

Ryssä on ryssä ja n*ekeri on n*ekeri. Ei siitä vaan mihinkään pääse, koska se on fakta.

* En halua banneja nyt just kauden alla.

Ihan näin juntiilla asenteella ja sivistymättömyydellä ei kannattaisi ylpeillä.
 

SgtMarkov

Jäsen
Onhan tuo terminä jo parhaat päivänsä nähnyt. Samoin kuin myös "african-american". Koska eiväthän kaikki afrikkalaisetkaan enää nykyään ole mustia. Mutta nämä on näitä, eskimoakaan ei saa sanoa eskimoksi eikä läskiä läskiksi. Seuraavaksi varmaan keksitään että tyttöä ei saa sanoa tytöksi eikä poikaa pojaksi, eiku hetkinen....
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Olympiavoittaja Aale Tynni runoili kerran lastenkirjassaan, että "neekeri pesee kasvojaan, muttei niitä puhtaaksi saa". Tiedä sitten, että oliko kasvot esim. pölyyntyneet päivän askareiden johdosta, vai viitattiinko tässä ihonväriin. Kyseisen N-sanan rasismikertoimen mittaamiseen on olemassa yksi varsin helppo testi; sanoo Harlemissa ensimmäiselle vastaantulevalle neekurille, että "Wassup nigga?" ja katsoo mitä tapahtuu. Voi olla toki, että ei mitään.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nigga on kyllä eri sana kuin neekeri, vaikka se suora käännös onkin. Myönnän käyttäneeni hiljattain neekeri-sanaa puhtaasti rasistisessa mielessä. TV-uutisten raporttiin Zimbabwen vaaleista totesin että "saatanan tyhmät neekerit".
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jumala, tuo maan ja taivaan luoja, loi ihmisen omaksi kuvakseen. Joten olkaamme kaikki neekereitä ja pidetään hauskoja kekkereitä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Olympiavoittaja Aale Tynni runoili kerran lastenkirjassaan, että "neekeri pesee kasvojaan, muttei niitä puhtaaksi saa". Tiedä sitten, että oliko kasvot esim. pölyyntyneet päivän askareiden johdosta, vai viitattiinko tässä ihonväriin.
Olen vastaavan nähnyt oman äitini aapisessa, siinä luki "Neekeri hankaa kasvojaan muttei valkene ollenkaan". Äitini on 56-syntynyt joten peruskoulua (vai mikä se silloin olikaan) hän kävi 60-luvulla, joten kai se tuohon aikaan on ollut vielä ihan normaalia. Ja kai sitä 80-luvulla vielä puhuttiin urheiluselostuksissa "Rotevista neekereistä". Tai Mauri Myllymäki taisi puhua vielä 2000-luvullakin.

Luin tuossa lomareisun aikana jalkapallon MM-kisojen historiasta kertovaa Kuin taivasta koskettaisi -kirjaa. Vuoden 1938 kisoissa Italia voitti Brasilian ja La Gazzetta Dello Sport uutisoi että "Italialainen älykkyys voitti neekereiden brutaaliuden". Onhan tuota vettä virrannut jonkun verran 80 vuoden aikana. Kuten esim. siinä että tänä vuonna Italia ei ollut koko MM-kisoissa mukana. Tsihihi.
 
H

Hidas_ja_kankea

Sanan Neekeri käyttö oli 60-luvulla täysin neutraalia, eikä herättänyt mitään huomiota. Huvittavin oma huomio on 70-luvun alusta tanssi-ilmoituksesta "Esiintyjät aitoja neekereitä".

Olen vastaavan nähnyt oman äitini aapisessa, siinä luki "Neekeri hankaa kasvojaan muttei valkene ollenkaan". Äitini on 56-syntynyt joten peruskoulua (vai mikä se silloin olikaan) hän kävi 60-luvulla, joten kai se tuohon aikaan on ollut vielä ihan normaalia.

Joskus sitä tuntee täällä itsensä vanhaksi. Tuo aapinen oli käytössä ja tuo kohta ei tosiaan herättänyt kenenkään huomiota.Eipä siihen aikaan mitään muutakaan oppikirjassa ollutta kyseenalaistettu.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Mietin että jos se neekeri on kerta käyttökelpoinen sana kun ei siinä viitisenkymmentä vuotta sitten vielä ketään loukannut, niin onko sama esimerkiksi mielipuolen ja sodomiitin kanssa? Kyllähän ne suomalaisetkin omasivat tunnetusti mongoloidipiirteitä muiden aasialaisrotujen tapaan vaikka kovasti 30-luvulla pyrittiin tuota mielikuvaa mm. maailmannäyttelyissä muuttamaankin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mietin että jos se neekeri on kerta käyttökelpoinen sana kun ei siinä viitisenkymmentä vuotta sitten vielä ketään loukannut, niin onko sama esimerkiksi mielipuolen ja sodomiitin kanssa? Kyllähän ne suomalaisetkin omasivat tunnetusti mongoloidipiirteitä muiden aasialaisrotujen tapaan vaikka kovasti 30-luvulla pyrittiin tuota mielikuvaa mm. maailmannäyttelyissä muuttamaankin.
Tästähän kirjoitettiin muutama vuos sitten juttujakin, tässä yksi Suomalaiset maahanmuuttajat kohtasivat rankkaa rasismia Amerikassa – pidettiin ali-ihmisinä - Kotimaa - Ilta-Sanomat (linkki iltasanomiin)
Minusta kyse on, kuten muissakin vastaavissa tapauksissa, lähinnä siitä että suojataan omaa yhteiskuntaa ulkopuolisilta.
 
H

Hidas_ja_kankea

Mietin että jos se neekeri on kerta käyttökelpoinen sana kun ei siinä viitisenkymmentä vuotta sitten vielä ketään loukannut, niin onko sama esimerkiksi mielipuolen ja sodomiitin kanssa?

Ei tässä kukaan ole "Neekeri" sanaa hyväksymässä käyttöön perusteella sen olleen 50 vuotta sitten neutraali sana. Kielellinen muutos on ollut vain yllättävän nopeaa. Kulttuurisesta omimisesta on ollut juttua, mutta en ole vielä nähnyt tyhjentävää määritystä siitä ja milloin se hyväksyttävää ja milloin ei.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen vastaavan nähnyt oman äitini aapisessa, siinä luki "Neekeri hankaa kasvojaan muttei valkene ollenkaan".

Minulla oli 1980-luvulla joku "retroaapinen", joka taisi olla joku vanhan kirjan uudelleenjulkaisu. Siellä oli tuo sama runo. Tosin muistaakseni se oli "pesee" eikä "hankaa", mutta tuo loppu meni juuri noin. Niin, tuo ei ollut meillä koulussa käytössä, vaan olin saanut sen lahjaksi jostain. Silloin tuo runo ei herättänyt mitään hämmennystä. Ajat olivat toiset. Tänä päivänä tuollaisen runon ääneen lukeminen voidaan tulkita jo loukkaavaksi, tilanteesta riippuen. Jokainen ymmärtää, että sen sisältö ei ole nykyään korrektia, ja oikeastaan ainoa perusteltu syy tällaisen esittämiseen tai julkaisemiseen voisi olla se, että osoitetaan, kuinka eri tavalla asioihin on suhtauduttu menneinä aikoina.

Mitä tulee itse termiin, niin ei sen käyttö ole enää perusteltua oikeastaan mitenkään. Korkeintaan termiä tosissaan käyttäviä juntteja parodioitaessa termiä voitaisiin teoriassa käyttää, ja silloinkin varovaisesti. Oikeastaan silloinkin se on tarpeetonta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mitä tulee itse termiin, niin ei sen käyttö ole enää perusteltua oikeastaan mitenkään. Korkeintaan termiä tosissaan käyttäviä juntteja parodioitaessa termiä voitaisiin teoriassa käyttää, ja silloinkin varovaisesti. Oikeastaan silloinkin se on tarpeetonta.

On suuri loukkaus mikäli valkoinen kutsuu tummaihoista ihmistä neekeriksi - tietyissä piireissä on kunnianosoitus mikäli tummaihoinen ihminen kutsuu valkoista ihmistä neekeriksi. Yo nigga!
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Olen muuten kummastellut viimeksi muutama viikko sitten kun Mikkelistä päin Kouvolaan mentäessä on hieman ennen Kouvolaa jonkun mainostoimiston tienvarsimainos jossa käytetään sellaista aika karikatyyrimäistä lakupepehahmoa pulleine huulineen. Ei toki ketjun aiheena olevaan sanaan liity sinänsä mutta kuitenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On suuri loukkaus mikäli valkoinen kutsuu tummaihoista ihmistä neekeriksi - tietyissä piireissä on kunnianosoitus mikäli tummaihoinen ihminen kutsuu valkoista ihmistä neekeriksi. Yo nigga!

Piirejä on monenlaisia. Olen minä kuullut tarinaa sellaisestakin tapauksesta, jossa tummaihoinen kutsuisi itseään kaveriporukassaan neekeriksi, ja käskisi valkoihoisia kavereitaankin käyttämään itsestään tuota termiä. Kuulemma tuntemattomat ihmiset ovat hyvin ihmeissään tuosta.

Mutta yhtä kaikki, ei tuollainen yksittäisen porukan toiminta tee termin yleisestä käytöstä hyväksyttävää, vaikka porukan sisäinen vitsailu ilmeisesti lähtökohdiltaan varsin viatonta onkin. Tarinan todenperäisyyttä en kyllä tiedä mitenkään täydellä varmuudella, vaan kyse on enemmänkin entisen tutun tuttavista. Mutta sen verran kieroutunutta huumoria ihmisillä on, että pidän tätä hyvinkin mahdollisena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös