Michael Nylanderin "kirvesisku" Kärpät-Jokerit 13.2.2010

  • 49 276
  • 241

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ensin ei saisi olla turhan tarkka ja nyt käyt puhumaan jostain luistimen kärjestä?

Olkoot, en jaksa tämän enempää.

Ei kyse ole siitä vaan siitä että molemmat rikkoo niitä rajoja jos aletaan kirjaimellisesti katsomaan niitä. Ja editointiisi vastaukseksi niin Nylanderin rike on isompi.

Jännää että NHL:ssä ja nyt kohta alkavissa olympiapeleissä ei tuota aloittajaa jouduta vaihtamaan samalla tavalla kuin täällä kotoisassa SM-liigassa. No ehkä meillä on parempi sarja kun meillä tätä sääntöä tulkitaan kuin piru raamattua ja joka pelissä ehkä joka kymmenes aloitus saadaan tehtyä ilman ylimääräistä häslinkiä.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
EDIT: Ei vaan yksi kysymys vielä. Onko tuo aloitustilanne mielestäsi tasavertainen "rikkeiden" osalta, vai onko Nylanderin asentovirhe isompi?
Onko sillä mitään väliä kumpi rike on "isompi"? Pienempi rike päästetään läpi jos toinen tekee isomman? Ei muuten mutta kun tässä nyt on alettu kaiken maailman viivoja piirtelemään.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä taas on aivan selkeä tahallinen teko. Jos tuosta selviää ilman lisä rangaistuksia niin kyllä ainakin itseäni mietityttäisi lähteä tuonne jäälle, noi dumarien vehkeet kun ei todellakaan ole samaa tasoa kuin pelaajilla, ja sillinhan annettaisiin lupa "vähän huitasta" tuomaria jos siltä tuntuu ja päästä siitä lähes kuin koira veräjästä.

Hei kamoon nyt jo oikeesti! Tahallinen ja tyhmä teko kyllä, mutta onhan tuo ettei tuomarit muka kentälle uskalla mennä niin hirveätä jeesustelua että oksat pois.
Itse pistäisin 3-5 peliä riippuen siitä mihin pojat päätyvät tuossa vahingoittamis jutussa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuo Nylanderin oikea jalka on käytännössä kiinni tuossa linjurin jalassa ennen kuin se linjuri päättää vaihtaa aloittajaa. Tuosta on jo oikeasti vittumainen edes pudottaa tuota kiekkoa, kun kaveri on noin lähellä ja kiinni aloittajassa. Jos tuossa ei ole perusteita vaihtaa aloittajaa, niin ei sitten juuri missään.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tuo Nylanderin oikea jalka on käytännössä kiinni tuossa linjurin jalassa ennen kuin se linjuri päättää vaihtaa aloittajaa. Tuosta on jo oikeasti vittumainen edes pudottaa tuota kiekkoa, kun kaveri on noin lähellä ja kiinni aloittajassa. Jos tuossa ei ole perusteita vaihtaa aloittajaa, niin ei sitten juuri missään.

No oikea vastaus tähän on ettei juuri missään täällä SM-liigassa nähdyssä tilanteessa ole syytä. Ihan hyvin ne näkyy pystyvän NHL:ssäkin pelaamaan jääkiekkoa vaikkei ihan jokaista aloittajaa vaihdeta ja se aloitusasento ei ole ihan niin pilkun tarkka.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Tuo Nylanderin oikea jalka on käytännössä kiinni tuossa linjurin jalassa ennen kuin se linjuri päättää vaihtaa aloittajaa. Tuosta on jo oikeasti vittumainen edes pudottaa tuota kiekkoa, kun kaveri on noin lähellä ja kiinni aloittajassa. Jos tuossa ei ole perusteita vaihtaa aloittajaa, niin ei sitten juuri missään.

Se jalkahan alkaa itse asiassa olla jo siellä linjurin jalan takapuolella ja vielä kontaktissa. Ja aloittajaa ei muka saisi vaihtaa??
 

Linja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit (poislukien entiset liigapelurit!)
Joo Nylanderin jalka on kontaktissa linjurinkanssa joten se ei voi olla "oikein" siinä. Ja hyökkäävän pelaajanhan pitää olla aloituksessa ensin oikein ja vasta sitten puolustavan...

Ja toisekseen se ei taida kuitenkaan olla linjureiden päätös toi aloittajien vaihto vaan tuomareita ohjeistavien henkilöiden. Pitää vaatia aloittajilta paljon suomessa ja jos ei vaatisi loppuisivat noi pelitkin pikapuoliin...

edit: tosta alotuksesta löytyy useampiakin rikkeita jotka vois olla syynä aloittajan vaihtoon mm. MN susijalka ja Lahden sijoittuminen.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ja toisekseen se ei taida kuitenkaan olla linjureiden päätös toi aloittajien vaihto vaan tuomareita ohjeistavien henkilöiden. Pitää vaatia aloittajilta paljon suomessa ja jos ei vaatisi loppuisivat noi pelitkin pikapuoliin...

No kai se päätös sentään on linjurin oma? Vai onko linjamiehet koko ajan yhteydessä näihin ohjeistaviin henkilöihin? Se periaate milloin aloittaja vaihdetaan toki varmaan tulee ylempää ei linjureiden omista haluista tai mieltymyksistä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tyhmä teko Nylanderilta, jossa ei ole mitään epäselvää eikä myöskään puolusteltavaa. 1-3 peliä voi tulla lisäpannaa, kun kyseessä on kuitenkin Jokeripelaaja. Muuten tuossa ei ole aineksia lisäpenaltille. Keskustelulla tuomareiden menettelystä aloituksissa, ei ole mitään tekemistä Nylletin teon kanssa.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
En ole tietääkseni sairastanut (vielä) rabiesta, mutta kiitos tästä hyvin asiallisesta vastauksesta ja siitä, että et mennyt mihinkään henkilökohtaisuuksiin. On se hyvä, että keskustelukulttuuri on viime vuosina mennyt etenpäin täällä Jatkoajassa. Tätä lisää.

Näen kyllä sen vaahdon, mikä suupielistäsi roiskuu, mutta se ei muuta mielipidettäni millään lailla, ei milliäkään.

En katso millään värilaseilla edes tapahtunutta.

Objektiivisuus- subjektiivisuus: sanoo/kirjoittaa Jokereita kannattava kirjoittaja...
 
Onhan siinä aivan selkeä syy vaihtaa aloittajaa kun Nylanderin jalka, kuten mainittu, on linjurin luistimen takana eikä korjaa vaikka aika useaankin kertaan pyydetään. Katsoin Nelosen videon useaan kertaan enkä usko että vaihto johtui Lahden liikkeistä. Omasta mielestäni linjuri ei edes vilkaise Lahteen päin tuossa videossa ennen kuin vaihtaa Nylanderin.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Saluzcin provot ovat kyllä klassista kamaa. Muistan pari kautta sitten kun herra puolusteli Hirson viikatetta Osalan näpeille heppoisena läppäsynä ja mm. taisi jopa syyllistää Osalaa kun kuljetti kiekkoa maaliin, eikä vetänyt jo siniviivalta tyhjiin. Oma moka selkeesti siis. Taitaapa tässäkin tapauksessa vaahto roiskua ihan jonkun muun suupielistä kuin Holocaustin.

Nylanderilta ääliömäinen temppu. Primadonna mikä primadonna. Muutama peli lisähuilia olisi kohdallaan ja se varmaan sopisi Jokereillekin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kovasti taas keskustellaan saako sitä aloittajaa vaihtaa vai ei. Minulle on muutamassa pelissä taas käytyäni tullut se mielikuva, että noita aloittajien vaihtoja kritisoi enemmän muutamat täällä Jatkoajassa keskustelevat kuin itse pelaajat. Harvoinpa nuo pelaajat hirveästi purnaavat noista. Ilmeisesti he ovat itse sisäistäneet tuon viestin, minkä ovat tuomareidenkin suuntaan ennen kauden aloitusta antaneet. (Alla olevan lainauksen lopussa, alla oleva lainaus tuomarointi / säännöt ketjusta.)

Pakko sanoa oma näkemykseni tähän keskusteluun..
Hyvä kaverini toimii linjatuomarina SM-liigassa, kyselin häneltä asiaa, johon tässä keskustelussa on viime aikoina vahvasti ajauduttu, eli aloitukset/ aloittajan vaihdot.

Homma menee seuraavalla tavalla; Linjuri puhaltaa pilliin, joka on merkki kaikille, että kohta kumi tippuu jäähän.
Tämän jälkeen alkaa hyökkäävän pelaajan ohjeistaminen. "Pysähdy" "Laita luistimet oikein" "Laita maila jäähän" ja vielä kerran "Pysähdy".
Kun hyökkääjä on saatu paikoilleen, sama saaga puolustavalle aloittajalle.
Samalla aloitustapahtumaa suorittavan tuomarin tulee tarkkailla, että edessä "viiksillä" olevat pelaajat eivät varasta, eivätkä tule ringin sisään.

*Suurin syy aloittajan vaihtoon on se, että pelaaja ei pysähdy ennen mailan laittamista jäähän, vaan koittaa "kauhaista" kiekon aloituksesta. (Janne Ojanen on kuulemma yksi taitavempia tässä hommassa)

Takapäätuomari ja toinen linjatuomari valvovat, että laidan puolella olevat pelaajat eivät myöskään liiku.

Jos katsoo esim. Urho TV:ltä SM-liigan aloitustapahtumaa, huomaa kuinka paljon linjurit puhuvat pelaajille ennen lätyn lyömistä jäähän. Joten tämän palstaveli Simonin väitteen tuomareiden puhumattomuudesta voidaan saman tien kumota.

Kaverini myöskin totesi, ettei todellakaan ole mitään pätemisen tarvetta.
SM-liigan nykyinen tyyli aloituksissa on mietitty syksyllä yhdessä joukkueiden kanssa.
Viesti jengeiltä oli selkeä: Aloituksista halutaan tasapuolisia, koska päätyaloitukset lisääntyvät huomattavasti uusien sääntötulkintojen myötä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hei kamoon nyt jo oikeesti! Tahallinen ja tyhmä teko kyllä, mutta onhan tuo ettei tuomarit muka kentälle uskalla mennä niin hirveätä jeesustelua että oksat pois.
Itse pistäisin 3-5 peliä riippuen siitä mihin pojat päätyvät tuossa vahingoittamis jutussa.
Minä lainasinkin kyseiseen kommenttiin kaveria, jonka mielestä kyseisestä teosta ei tulisi saada OR:n lisäksi mitään muuta. Oma mielipide on 3-4 peliä, koska teko itsessänsä ei ole paha, mutta on tahallinen. Siis enemmä kuin viimekauden vahingoista ja vähemmän kuin Salakin törttöilystä.

Mutta Muukkosen tietäen sieltä voi tulla mitä vaan vapauttavasta tuomiosta, elinkautiseen.
 

AC/DC MAN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United
Hyvä että täällä on erilaisia mielipiteitä asiasta, mutta varmasti Herra Michael tietää että tuomari on koskematon. Olihan se tietty aika herkkä hipaisu. Siitä näytti olevan vaan hyötyä että Nylander oli loppu pelin pois. Katotaan nyt sitten mitä lisä penaltya tulee, vai tuleeko. Nylander oli itse käynyt kysymässä jatkiksen otteluraportin perusteella, että tuleeko tästä mitään ylimääräistä. Että selvästi Nylander katu tekoaan, ja haluisi varmaan unohtaa koko asian.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Siellä on jalka ja maila täysin väärissä paikoissa, korjauskehotuksen jälkeenkin, joten aika selvä aloittajan vaihto. Turha tässä linjatuomarin toimintaa on alkaa kritisoimaan. Ei varsinkaan hyökkäyspään aloituksessa voida antaa tuollaista etua aloittajalle.
 

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei se tee sinua huonommaksi ihmiseksi vaikka Michael Nylander tekee virheen kaukalossa. Koita ymmärtää.

Kiitos. Koitan jatkossa ymmärtää, että oma mielipide ei saa poiketa kärppäfanin mielipiteestä. Kysyn vielä, että missä olen väittänyt, että Michael Nylander ei tehnyt virhettä? Ymmärräthän mitä kysyin?

Saluzcin provot ovat kyllä klassista kamaa.

Tämähän on tätä klassista kamaa, kun mielipide poikkeaa omasta, onkin mukava sitten käyttää provokorttia, kun ei muuta ole sanottavaa.

Tähän aiheeseen ei minulta muuta.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Näin videoklipistä:
- Nylander ei tee mitään virhettä

Kysyn vielä, että missä olen väittänyt, että Michael Nylander ei tehnyt virhettä?
Saluzci hyvä, ei se, että on väärässä ole niin kauhean vaarallista. Minä olen ollut usein väärässä ja oppinut, että se on hyvä uskaltaa myöntää joskus.
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kovasti taas keskustellaan saako sitä aloittajaa vaihtaa vai ei. Minulle on muutamassa pelissä taas käytyäni tullut se mielikuva, että noita aloittajien vaihtoja kritisoi enemmän muutamat täällä Jatkoajassa keskustelevat kuin itse pelaajat. Harvoinpa nuo pelaajat hirveästi purnaavat noista. Ilmeisesti he ovat itse sisäistäneet tuon viestin, minkä ovat tuomareidenkin suuntaan ennen kauden aloitusta antaneet.
Kiitoksia hyvästä selvityksestä. En sinällään yhtään ihmettele jos katsojat purnaavat asiasta enemmän kuin pelaajat jotka ovat vain mielissään pienestä lepotauosta. Katsomoon se näyttää hölmöltä.

On ihan asiallista jos linjurit puhuvat pelaajille, mutta jos homma on noinkin selkeästi yhteisesti sovittu ja joka kerta ohjeistettu, ei sen pitäisi olla enää vaikeaa. Kyse on siis tahallisesta pelin sabotoinnista pienen edun toivossa. Miksei sitä kertakaikkiaan oteta pois? Jos pelaaja ei huomautuksen jälkeenkään seuraa ohjeita, annetaan jäähy. Jos kaksiminuuttinen tuntuu liian rankalta, annetaan kymppi. Tai hyökkäävän joukkueen tapauksessa, siirretään aloitus keskialueelle.

Tapaus Nylanderiinhan tämä ei mitenkään liity, tuomarin huitominen on ihan eri rike. Olisi mieluummin antanut pusun.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kiitoksia hyvästä selvityksestä. En sinällään yhtään ihmettele jos katsojat purnaavat asiasta enemmän kuin pelaajat jotka ovat vain mielissään pienestä lepotauosta. Katsomoon se näyttää hölmöltä.

On ihan asiallista jos linjurit puhuvat pelaajille, mutta jos homma on noinkin selkeästi yhteisesti sovittu ja joka kerta ohjeistettu, ei sen pitäisi olla enää vaikeaa. Kyse on siis tahallisesta pelin sabotoinnista pienen edun toivossa. Miksei sitä kertakaikkiaan oteta pois? Jos pelaaja ei huomautuksen jälkeenkään seuraa ohjeita, annetaan jäähy. Jos kaksiminuuttinen tuntuu liian rankalta, annetaan kymppi. Tai hyökkäävän joukkueen tapauksessa, siirretään aloitus keskialueelle.

Säännöt ei valitettavasti mahdollista tuota. Jos toinen saman joukkueen pelaaja, jonka aloittaja on kertaalleen vaihdettu aloituksesta pois, hölmöilee aloituksessa, tulee siitä kahden minuutin rangaistus. Ja tuo "prosessi" lähtee joka aloituksessa alusta, joten ei voi ajatella, että edellisessä aloituksessa jo ko. pelaajaa on varoitettu.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Haha, otsikoiden perusteella odotin jotain törkeää temppua, ja olin melkoisen "pettynyt" nyt nähtyäni tilanteen. Ei sen puoleen, aivan oikea tuomiohan tuo oli mutta ei tässä nyt voida mistään totaalisesta pimahtamisesta puhua.

Eniten tuossa videossa nauratti kyllä kärppäläisen reaktio :D
 
Oikeasti täytyy nyt vaan toivoa, että tuomari on kunnossa. Minun mielestä se on tärkeintä tässä vaiheessa. Linjuri on ilmeisesti menossa alkuviikosta magneettikuvauksiin, jossa nähdään sattuiko mitenkään pahemmin.

Kyllä mun mielestä nämä viikateiskut pitäisi kieltää kokonaan.
 

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saluzci hyvä, ei se, että on väärässä ole niin kauhean vaarallista. Minä olen ollut usein väärässä ja oppinut, että se on hyvä uskaltaa myöntää joskus.

On pakko pyörtää sanansa tämän kerran ja palaan vielä kerran aiheeseen. Kun täällä rautalankaa väännetään, niin väännetään nyt sitten. Valitettavasti sanallinen ulkoistaminen ei täysin minulta onnistunut lainaamassasi kohdassa, siitä kun jäi selventävä sana "aloituksessa" pois.

Joskohan nyt sinäkin ymmärtäisit.

Väärässä? Sinäkö oikeassa? Aha, siitäkö kenkä puristi..... ymmärrän.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Hassua että Nylanderilla tulee jo toinen perättäinen huolimaton mailan käyttö perkkäin joista molemmista lentää pihalle. Toki tuo Pettisen telominen oli aivan eri luokkaa seurauksen suhteen, vaikka kait vahinko olikin. Tuomari on kuitenkin koskematon ja aivan oikein että pihalle lensi. Jotenkin turhautuneen pelaajan toimilta nämä nyt vaan vaikuttaa.

Harkitulta kolaukselta tuo vaikutti ja pelin huili paikallaan. Annetaan nyt edelleenkin noiden tuomarin olla vaan täysin koskemattomia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös