Mestaruus tavoitteena hinnalla millä hyvänsä?

  • 42 901
  • 210

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Buccaneer kirjoitti:
Lienemme yhtä mieltä siitä, että Francissa se suurin vika piilee. Kuten jo aiemminkin totesin, Francis saa 3.-4. kenttämme näyttämään huonommilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat.

Järvinen ja Salonen mahtuisivat 3. kenttään lähes kaikissa muissa liigajengeissä (ei välttämättä kär, jok, blu) ja Porthen, Nielikäinen ja miksei Fagukin menisivät samalla tavalla useimpien neloseen. Kunnollisen valmentajan esim. Sheddenin, Aravirran tai J.Jalosen valmennuksessa tehoja irtoaisi paremmin nytkin. Kyllä noihin ketjuihin silti 1-2 jamppaa mahtuisi (kolmossena tyyliin Häppölä ja miksei kokenut nelosketjujyrä tyyliin Kuki). Lostedt ja Laine saisivat tällöin rauhassa keskittyä "roolipelaamiseen" 7.-8. puolustajana tai 13.-14. hyökkääjänä.

Herää kysymys, että millaista roolipeliä Lostedt ja Laine on tällä kaudella viettänyt, koska itse en ainakaan ole kuullut ensimmäisestäkään tappelusta tai mistään vastustajaa järkyttäneestä tilanteesta mitä nämä sankarit olisivat tällä kaudella aikaan saaneet. Vika voi tietenkin olla minussakin, en erityisemmin ole noita kahta seurannut, mutta jotenkin vaikuttaa tämä syksy olleen varsin hiljaiseloa kavereilta.

Todennäköisin vaihtoehto on kuitenkin se, että Bob on kieltänyt kavereita tekemästä mitään.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tuuski kirjoitti:
No kerro nyt miten asia tuon budjetin kanssa on?

Johan se on täällä kerrottu. IFK ilmoittaa budjetikseen riittävän ison (mielellään liigan suurimman) hatusta vedetyn summan rahaa kusettaakseen kaikkia yhteistyökumppaneitaan. Eikös tämä nyt jo tullut selväksi.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
macnevis kirjoitti:
Herää kysymys, että millaista roolipeliä Lostedt ja Laine on tällä kaudella viettänyt, koska itse en ainakaan ole kuullut ensimmäisestäkään tappelusta tai mistään vastustajaa järkyttäneestä tilanteesta mitä nämä sankarit olisivat tällä kaudella aikaan saaneet. Vika voi tietenkin olla minussakin, en erityisemmin ole noita kahta seurannut, mutta jotenkin vaikuttaa tämä syksy olleen varsin hiljaiseloa kavereilta.

Todennäköisin vaihtoehto on kuitenkin se, että Bob on kieltänyt kavereita tekemästä mitään.
Eipä sitä paljon ole näkynyt. Ja syy lienee siinä, ettei Bob osaa/halua käyttää kavereita tähän rooliin. Tietysti aiemmat sakot ovat voineet aiheuttaa myös jonkintasoisen noutokiellon Matikaiselta/Dinoilta Bobille. Oli miten oli, tämä nyt ei ollut tekstini pointti.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Buccaneer kirjoitti:
Järvinen ja Salonen mahtuisivat 3. kenttään lähes kaikissa muissa liigajengeissä (ei välttämättä kär, jok, blu) ja Porthen, Nielikäinen ja miksei Fagukin menisivät samalla tavalla useimpien neloseen. Kunnollisen valmentajan esim. Sheddenin, Aravirran tai J.Jalosen valmennuksessa tehoja irtoaisi paremmin nytkin. Kyllä noihin ketjuihin silti 1-2 jamppaa mahtuisi (kolmossena tyyliin Häppölä ja miksei kokenut nelosketjujyrä tyyliin Kuki). Lostedt ja Laine saisivat tällöin rauhassa keskittyä "roolipelaamiseen" 7.-8. puolustajana tai 13.-14. hyökkääjänä.

Hyvin pitkälle samaa mieltä. Järvinen, Salonen, Fagerstedt ja Nielikäinen ovat aivan hyvää liigatasoa alempiin kenttiin, siihen kun lisättäisiin kaksi rooliin sopivaa sentteriä, niin meillä ei olisi mitään hätää kolmos -ja neloskenttien puolesta. Porthen, Lostedt ja Laine tuuraisivat tarvittaessa. Kuten Buccaneer kertoo, niin yllämainittujen valmentajien opeillä taatsuti homma toimisi. Ei meillä siis materiaalin puolesta ole kuin se kahden sentterin huutava pula ja sitten makuasiana, mutta minun näkemykseni on, että ykkösmaalivahtia meillä ei ole.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Isaksson kirjoitti:
IFK:sta nuorten MM-jengissä 3 pelaajaa + Seppänen. Mutta missä ihmeessä ovat Ramstedt ja Enlund. Vaikka kuinka tavasin, ei löytynyt kummankaan nimeä listasta.

Tavaapa uudestaan! Kyllä Enlund löytyy joukkueesta. :)

Joka tapauksessa hienoa, että HIFKin pakkeja oli U20-joukkueessa 3 kappaletta + Seppänen, joka ainakin toistaiseksi on HIFKin mies. Toivottavasti ensi kaudella pukee myös petopaidan päälleen!


tuuski kirjoitti:
Aika hauskaa, että sinä puhut trollaamisesta. No, kun tuota listaa katsoo, niin kädettömimmät siitä tällä hetkellä edustavat HIFK:ta, syystä tai toisesta. Toki Laakso ja Salonen voivat nousta vaikka mihin, mutta Salosta ainakin tällä hetkellä peluutetaan aivan väärällä paikalla...

Hetkinen nyt... Oletko aivan tosissasi sitä mieltä, että ko. listan parhaat pelaajat pelaavat nyt muualla kuin HIFKissä? Hirso toki on parhaimmasta päästä ja NHL-pelurit ovat luku erikseen, mutta en todellakaan pidä Joonas Vihkoa yhtään parempana kuin Lennua, Salosta, Turrea tai Pikua. Sama koskee Häppölää, jonka tämä kausi on osoittanut, että ehkä se 3. sentterin paikka on sittenkin hänelle oikea. Vai kysytäänkö Ässä-faneilta?

Riksman toki on laadukas veskari, ja parempi kuin meidän nykykaksikkomme, mutta hänen huipulle nousu oli melkoisen hidas prosessi. Eikä tainnut kukaan ollut itkemässä Riksmania HIFKiin 3 vuotta sitten?

Tärkeintä on, ettei parhaita kykyjä hukata pois maakuntiin, mutta täytyy jossain vaiheessa osata luopua, jos tulosta ei paikoista huolimatta tule. Näin ollen mm. Vihkon ja Viitaluoman päästäminen muihin maisemiin oli aivan perusteltua. Häppölää en olisi päästänyt, mutten olisi häntäkään hinnalla millä hyvänsä pitänyt.

Viime kesän menetykset (Aaltonen, Enlund, Ramstedt) eivät (vielä) ole menestyneet liigassa, mutta uskon, että heistä ainakin yhdestä tulee sellainen vähintään 30 pisteen per kausi hyökkääjä liigaan. Pääasia on, että vastaavanlaista joukkopakoa ei koettaisi enää tulevina vuosina, vaan kovimmat lupaukset saisivat näyttöpaikan HIFKissä. Sillehän ei sitten voi mitään, jos joku tarjoaa parempaa diiliä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksköhän ihmeessä täällä hifk-osiossa mun viestit alkavat usein sanoilla "mua kummastuttaa". Mutta siis, nyt kummastuttaa miten paljon viime mestaruuskautta '98 kehutaan juuri Kekäläisen ansioksi. Tietenkään mä en tahdo väheksyä Kekäläisen ansioita, tai varsinkaan hifkin mestaruutta. Mutta jos miettii sitä mestaruuskautta ja vaikkapa parin vuoden takaista "työsulku"kautta, niin niillä on paljon yhtenäistä. Molempiin satsattiin paljon, ensimmäiseen hifkin 100v-synttäreiden takia, ja toiseen kun siihen oli erikoinen mahdollisuus nhl.n työsulun/lakon takia. Sekin kausi oli loppujen lopuksi pienestä kiinni ja olisi voinut päättyä miten vaan. Yksi syy heikkoon lopputulokseen oli varmasti se, että useat nhl-starat sekoittivat joukkueen pakkaa ja rosteria enemmän kuin muilla joukkueilla, ja heillä oli (motivaatio)ongelmia pitkään todella epäselvän tilanteen takia, ja sekin ajatus pääkopassaan että tulivat heikompaan ja pienempään liigaan suuresta ja mahtavasta nhl.stä, kun taas '98 samat huippupelaajat taistelivat motivoituneena vaikkapa nyt pääsystä joku päivä nhl.ään.

Aiempi Kekäläisen kausi meni kokonaan penkin alle, mutta sitä harva muistelee seuraavan kauden mestaruuden ansiosta. Kekäläinen sai tavallaan hyvän mahdollisuuden suureen meriittiin ansioluetteloonsa hifkin sen aikaisten rahallisten satsausten ansiosta.

Toisaalta, sillä edellisellä (96-97) kaudella ja nyt viime kaudella (05-06) on paljon yhteistä. Molemmissa hankittiin Pohjois-Amerikasta (tuntematon) valmentaja ja pari ulkomaalaisvahvistusta, jotka taas sitten floppasivat. Tai noh, viime kaudella menestys tosin oli paljon parempi. Ei näistä lähes tuntemattomista ja nuorista ulkomaalaispelaajista kuitenkaan koskaan voi tietää. Ne sen Eavesin kauden vahvistukset pelasivat muissa joukkueissa sitten huippukausia, eli hyviä pelaajia kuitenkin oli kyseessä. Ja toisaalta viime kaudesta vaikkapa Zion tai Parsons olisi voinut pienemmässä joukkueessa kuten esimerkiksi Saipassa tai Jypissä olla isossa ja tehokkaammassa roolissa. Mitä taas Whiteen tulee, no joo joo se oli floppi, mutta kuitenkin se mitä hifki ehkäpä eniten viime kaudella tarvitsi, tietenkin pisteitä tekevien pelaajien lisäksi joita tietenkin aina joka joukkue tarvitsee, oli kokemusta. Todella moni pelaaja hifkissä oli vähän reilu parikymppisiä tai ilman suurempaa playoff kokemusta, mikä on todella tärkeää menestymisen kannalta. Tälle kaudelle on hankittu kokemusta enemmänkin, esim. Nielikäinen ja Niskanen, sekä kaikki kolme uutta ulkomaalaisvahvistusta ovat melko iäkkäitä. Mä se jaksan kehua Whiteä. Yksin. Turhaan.

Hieman asiasta toiseen. Ehkä yksi osa hifkin "brändiä" on Pohjois-Amerikkalainen tyyli. Hifki on viimeisten kymmenen vuoden aikana hankkinut kolme valmentajaa Porjois-Amerikasta, mikä on mun mielestä hyvä asia. Jos taas vertaa vaikka jokereihin, onhan siellä tosin pari ruotsalaista ollut, mutta nekin tuntee eurooppalaisen kiekon paremmin ja muutenkin Suomen. Ja tässä nykyisessäkään jokereiden koutsissa ei tavallaan ollut niille riskiä kun se oli naapurista tuttu. Hifki on ottanut ison ja samalla hieman tietenkin tietoisenkin riskin monta kertaa, ja välillä se joutuu maksamaan siitä. Musta se on okei, ja mä hyväksyn sen.

Hifki on esimerkiksi nyt viimeisten 15 vuoden aikana ollut monessakin asiassa jollain tapaa suunnannäyttäjänä liigassa, ja toisaalta samalla sellainen perinteinen ja tavallaan jopa vaihtoehto-joukkue liigan kehityksen suunnalle ja trendipelleilylle. Mulle henk.koht hifkin brändi, tai millä nimellä sitä nyt kutsuukaan, menee sen edelle, että pelaa täysin varman päälle ja siten ehkä menestyisi paremmin. Esimerkiksi kyllähän varmaankin pienillä ja nopeilla pelaajilla mahdollisesti menestyisi nyt tänä päivänä ja nykysäännöillä paremmin, mutta siltikin mä haluan nähdä Schnabelin kaltaisia pelaajia hifkissä. Toinen ajatus, jos hifki hommaisi vaikkapa pelipaitaan vielä pari kolme mainosta lisää, niin sillä rahalla saisi varmaankin hankittua parempia pelaajia. Mutta en mä näin halua käyvän. Esimerkiksi tälläisessä asiassa mä arvostan "brändiä". Tai öö, onhan siinä paidassa nytkin kyllä melko monta mainosta.

Liiga taisi muuttua melko paljon tossa noin 15v sitten (pelaajien ja muunkin toiminnan ammattilaistuminen ja yleisesti ottaen kaupallistuminen? tms), ei tosin tietenkään yhdessä kaudessa mutta pikkuhiljaa. Kyllä mun mielestä hifkin taustajoukoissa tehdään nyttenkin monessa asiassa todella hyvää työtä ja se on seurannut kehitystä monessakin asiassa. Kaikilla alueilla hifki ei ole kuitenkaan muuttunut nykypäivän kehityksen tai siis sm-liigassa menestymisen vaatimalle tasolle, ja mun mielestä se on just se itse kiekkotoiminnan "trendipelleily". Hifki antaa muille joukkueille ehkä hieman tasoitusta siinä, että hifkillä luultavasti pitää olla ylivertainen tai selvästi muita parempi joukkue, jotta se voi menestyä nykyisellä tyylillä (esim aiemmin mainitut uudet jenkkikoutsit liigassa, Schnabelin tyyliset kovat pelaajat, pelipaidat ei ihan tilkkutäkkejä jne).

Sori kun tästä viestistä tuli näin sekava.

edit: vuosiluku väärin
 
Viimeksi muokattu:

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiesittekö muuten, että "brändi" on ihan oikea markkinoinnin käsite? Sitä ei kannattaisi hirveästi viljellä, tai ainakaan selittää sillä menestymättömyyttä, niin kauan kuin Helsingin IFK:n toimitusjohtajana on joensuulainen prätkäjätkä. Matikainen on kannuksensa kiekkokentällä ansainnut, suurimpana saavutuksena Calgaryn olympiahopea, mutta jos jostain brändistä oikeasti halutaan kantaa huolta niin sitä hoitamaan pitäisi saada kaveri joka on ns. oman olympiamitalinsa voittanut markkinoinnin alalla. Siihen asti kiekkomiesten pitäisi keskittyä kiekkoon, joka on kilpa- ja tulosurheilua.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Clocks kirjoitti:
Tiesittekö muuten, että "brändi" on ihan oikea markkinoinnin käsite? Sitä ei kannattaisi hirveästi viljellä, tai ainakaan selittää sillä menestymättömyyttä...

jääkiekko on kilpa- ja tulosurheilua...

Täällähän jotkut lukevat ajatuksia aika kirkkaasti. Allekirjoitan täysin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ja tuosta "brändistä" voidaan vielä sen verran jauhaa, että esimerkiksi McDonald's, Fazer ja vaikkapa BMW yms. yms. ovat luoneet pitkässä juoksussa brändin, jolla ne MENESTYVÄT!

IFK on liigan kiinnostavin joukkue jopa ilman punaisia laseja... ja tästä kiinnostavuudesta ja historiasta se voisi hyötyä esimerkiksi niin, että tänne saataisiin niitä kaikkein kovimpia pelimiehiä, jotka meille mestaruuksia toisi... ja fanit kusisivat hunajaa ainaisen tuskailun sijasta.
 
Viimeksi muokattu:

Dunlop

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Savonlinnan Jääkiekon tuki OY
Tiesittekö muuten, että "brändi" on ihan oikea markkinoinnin käsite? Sitä ei kannattaisi hirveästi viljellä, tai ainakaan selittää sillä menestymättömyyttä, niin kauan kuin Helsingin IFK:n toimitusjohtajana on joensuulainen prätkäjätkä. Matikainen on kannuksensa kiekkokentällä ansainnut, suurimpana saavutuksena Calgaryn olympiahopea, mutta jos jostain brändistä oikeasti halutaan kantaa huolta niin sitä hoitamaan pitäisi saada kaveri joka on ns. oman olympiamitalinsa voittanut markkinoinnin alalla. Siihen asti kiekkomiesten pitäisi keskittyä kiekkoon, joka on kilpa- ja tulosurheilua.

Puhut täyttä asiaa. Mielestäni tätä brändi käsitettä ei tunnu nyt aivan IFK:n dinot tajuavan. Tämä "me halutaan vain pelata brändin mukaista kiekkoa" on ollut jo pitkään pelkkä tekosyy olla menestymättä. IFK:n johto siis haluaa välittää tavallaan sellaisen kuvan, että ei tässä ole mitään hätää "...ja vaikka ei menestytäkkään, niin pelataan sentään brändin mukaisesti" joo joo...tuttu kuvio.

Ainoa ongelma vain, että tällä kaudella ei ole menestytty, eikä edes pelattu brändin mukaisesti. Varmaan joku välivuosi menossa...?
Olen pitkän linjan IFK-fani ja itse ainakin haluaisin sitä mestaruutta päästä tuulettamaan edes kerran 10 vuodessa!
 

Jake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pete2004 kirjoitti:
Miksköhän ihmeessä täällä hifk-osiossa mun viestit alkavat usein sanoilla "mua kummastuttaa". Mutta siis, nyt kummastuttaa miten paljon viime mestaruuskautta '98 kehutaan juuri Kekäläisen ansioksi. Tietenkään mä en tahdo väheksyä Kekäläisen ansioita, tai varsinkaan hifkin mestaruutta. Mutta jos miettii sitä mestaruuskautta ja vaikkapa parin vuoden takaista "työsulku"kautta, niin niillä on paljon yhtenäistä.

Sori kun tästä viestistä tuli näin sekava.
Sitä se tosiaan on.

Mutta kenenkäs ansiota se vuoden -98 mestaruus on, jos ei Kekäläisen. Okei, Moberg palkkasi Kekäläisen ja siihen aikaan IFK:n talous oli, kiitos Mobergin, niin hyvässä kunnossa, että juhlavuoden kunniaksi oli varaa rakentaa nimekäs ja kallis joukkue. Mutta Kekäläinenhän sen joukkueen rakensi. Ja se ero näillä kahdella joukkueella (-98 vs. -05) on sen mestaruuden lisäksi, että Kekäläinen hommasi pelaajat scouttaustensa perusteelle kuten mm. Caloun, Davidsson, Halkidis, Thomas sekä kotimaiset Timonen, Jokinen (jo edellisellä kaudella), Nikko, Tuomainen jne. Timonen oli tosin jo TPS:ssä hankkinut kannuksensa, joten ei periaatteessa Kekäläisen "löytö". Matikaisella oli siinä mielessä helpompi tehtävä työsulkukaudella, kun hän palkkasi helvetillisen rahamäärän kanssa IFK:ssa jo pelanneita kavereita, joista monet olivat aikoinaan juuri Kekäläisen palkkaamia (Jokinen, Lydman, Zidlicky).

Kyllä vuoden -98 mestaruus on pitkälti Kekäläisen ansiota. Vaikka joukkue oli kallis, sen kasaamiseen tarvittiin helvetisti myös tieto&taitoa pelaajista. Ehkä tänä vuonna ulkomaalaishankinnat ovat olleet yhtä onnistuneita kuin Kekäläisen aikana. Nyt se heikoin lenkki taitaa olla valmentaja.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Dunlop kirjoitti:
Olen pitkän linjan IFK-fani ja itse ainakin haluaisin sitä mestaruutta päästä tuulettamaan edes kerran 10 vuodessa!

Kyllä. Tietynlaisen perspektiivin tilanteesta saa, kun ajattelee fanien kirjoituksia, jotka alkavat lähes aina epätoivoisilla kysymyksillä:

- Miksi ei voiteta?
- Mitä pitäisi tehdä?
- Miksi ei menestytä?
- Miten voitaisiin menestyä?
- Miksi, miksi ja miksi?

Yhtä mollivoittoista sävyä, kuin ovat olleet IFK:n esitykset jäälläkin. Ei tietysti koko ajan, mutta suurimmaksi osaksi. Täysin aiheellista kritiikkiä "suurseuraamme" kohtaan.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
douppi kirjoitti:
Ja tuosta "brändistä" voidaan vielä sen verran jauhaa, että esimerkiksi McDonald's, Fazer ja vaikkapa BMW yms. yms. ovat luoneet pitkässä juoksussa brändin, jolla ne MENESTYVÄT!

IFK on liigan kiinnostavin joukkue jopa ilman punaisia laseja... ja tästä kiinnostavuudesta ja historiasta se voisi hyötyä esimerkiksi niin, että tänne saataisiin niitä kaikkein kovimpia pelimiehiä, jotka meille mestaruuksia toisi... ja fanit kusisivat hunajaa ainaisen tuskailun sijasta.

BMW ja McD konttaavat nekin välillä taloudellisesti. Ei auto-teollisuus ole aina mikään varma rahantekomasiina vuodesta toiseen, pikaruoan vaihtuvista trendeistä puhumattakaan.

Silja on esimerkki yhtiöstä, jolla oli hieno brändi, vaikka yhtiö ei menestynyt taloudellisesti kovin hyvin ja omistajuus on vaihdellut kädestä toiseen. Ranskassa oli Moulinex-yhtiö, joka ainakin käväisi todellisessa aallonpohjassa. En ole seurannut yhtiön nykytilaa. Ei hyvä brändi ja taloudellinen menestys kulje käsi kädessä yrityselämässäkään. Mistä näistä Googlen ja Yahoon tapaisten yhtiöiden tulevaisuudesta tietää tai jopa Nokia, joka on nyt julistautunut pääjohtaja Kallasvuon sanoin internet-yhtiöksi, kuullostaa pelaavan tällä hetkellä aika korkeilla panoksilla, jossa on mukana iso riski, tulevaisuuden suhteen.

HIFK:lla on hyvä brändi, kauden 04-05 taloudellinen tappio vaikuttaa vieläkin riskinottokykyyn. Meille on kuitenkin kasattu hyvä joukkue, mutta valmennus ei ole kyennyt opettamaan joukkueelle toimivaa pelisysteemiä muuten kuin yv-peliin. Nyt pitää joko hankkia 2-3 uutta pelaajaa, jolla levennetään pelaajamateriaalia tai miettiä valmennus uudestaan, ainakin Francisin ja Coolenin osalta. HIFK-hockey ei voi ottaa niin isoja taloudellisia riskejä, että koko toiminta nykymuodossa vaarantuu ilman uusia isoja sijoituksia omiin pääomiin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Johannes kirjoitti:
Ei hyvä brändi ja (taloudellinen) menestys kulje käsi kädessä...

Ihan hyvä kirjoitus ja onhan se noinkin. Tietysti hieman vaikea verrata tuotetta ja joukkuetta, mutta ymmärsit varmasti pointin.

IFK:han on periaatteessa epäonnistunut markkinoinnissaan vasta, kun katsomot ovat tyhjiä... noin karrikoidusti sanottuna.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
douppi kirjoitti:
Kyllä. Tietynlaisen perspektiivin tilanteesta saa, kun ajattelee fanien kirjoituksia, jotka alkavat lähes aina epätoivoisilla kysymyksillä:

- Miksi ei voiteta?
- Mitä pitäisi tehdä?
- Miksi ei menestytä
- Miten voitaisiin menestyä?
- Miksi, miksi ja miksi?

Yhtä mollivoittoista sävyä, kuin ovat olleet IFK:n esitykset jäälläkin. Ei tietysti koko ajan, mutta suurimmaksi osaksi. Täysin aiheellista kritiikkiä "suurseuraa" kohtaan.

HIFK oli urheilumenestyksen osalta suurseura jääkiekossa vuodet 68-83. Sen jälkeen on ollut aika hiljaista, paitsi 97-99. Meidän kannattaminen on samanalaista kuin Englannin valioliigassa jonkun Newcastlen, Tottenhamin tai Evertonin, jotka ovat hienoja joukkueita kaikki 3, kuten HIFK jääkiekossa ja tietysti muutenkin.

Jos koko kauden ainoa merkittävä peli kannattajalle on 34. ottelu, jossa viime kaudella ratkesi finaalipaikka, niin kyllähän kannataminen on aika raskasta touhua, jota en itse enää sillä asenteella jaksaisi ollenkaan.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pete2004 kirjoitti:
Miksköhän ihmeessä täällä hifk-osiossa mun viestit alkavat usein sanoilla "mua kummastuttaa". Mutta siis, nyt kummastuttaa miten paljon viime mestaruuskautta '98 kehutaan juuri Kekäläisen ansioksi. Tietenkään mä en tahdo väheksyä Kekäläisen ansioita, tai varsinkaan hifkin mestaruutta. Mutta jos miettii sitä mestaruuskautta ja vaikkapa parin vuoden takaista "työsulku"kautta, niin niillä on paljon yhtenäistä.
Yhteisiä piirteitä on joo, mutta kyllä se on aika merkittävä ero, että 1998 tuli se mestaruus ja tappioita "vain" 100-200 k€ (riippuen lähteestä). 2005 tuli noutaja puolivälierissä maakuntajengin toimesta ja turskaa 800 k€.

Lisäksi mestaruuden mukanaan tuoma noste maksoi kyllä "investoinnit" takaisin aika pian (osin jo seuraavalla kaudella), kun yleisömääriin saatiin selkeä buusti menestyksen myötä. Vuoden 2005 satsaukset toivat mukanaan 3v säästökuurin.

Oikeastaan noita kahta kautta vertailemalla näkee eron ammattilaisen ja amatöörien puuhastelussa. Onneksi amatööreillä on aina selitykset ja syntipukit valmiina.
 

Dunlop

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Savonlinnan Jääkiekon tuki OY
Oikeastaan noita kahta kautta vertailemalla näkee eron ammattilaisen ja amatöörien puuhastelussa. Onneksi amatööreillä on aina selitykset ja syntipukit valmiina.

Jep, ja yksi selkeä ero näistä kahdesta kaudesta löytyy. 97-98 mestaruuden voittanut jengi oli koottu alusta lähtien mestaruus mielessä. Ja sitä myös kokosi kaveri joka ihan tasan tarkkaan tuntui tietävän kuinka menestys saavutetaan, ja se saavutettiin. 04-05 joukkue koottiin pikkuhiljaa lopulliseen formiin...tuli Jakke Ruutua, marekkia ja lopulta vielä vokouni ja Päällikkö mukaan. Joukkue ei ehtinyt hitsautua yhteen, toisin kuin koko kauden yhdessä pelannu mestaruuskvartetti. 04-05 meillä oli kuitenkin erittäin hyvä joukkue, sellainen jolla olisi hyvinkin voitu nakkipytty palauttaa stadiin....

Työsulkukaudella tuli hyvin ilmi IFK:n nykyinen heikkous; meillä ei ole enää voittamisen kulttuuria!
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Dunlop kirjoitti:
Jep, ja yksi selkeä ero näistä kahdesta kaudesta löytyy. 97-98 mestaruuden voittanut jengi oli koottu alusta lähtien mestaruus mielessä.

Eikös kyseisellä kaudella IFK:n paidan pukenut päällensä ennätysmäärä pelaajia? Kyseisellä kaudella alusta asti mestaruuteen rakennettu ryhmä oli vielä Naganon olympiatauolle lähdettäessä viidentenä 12 joukkueen sarjassa eli keskikastia. Naganon jälkeen peli sitten napsahti uomiinsa (muistaakseni 16 seuraavasta pelistä HIFK hävisi yhden?) ja loppu onkin historiaa.

Ei, en todellakaan väitä, että tämän pillerihumalaisen kanssa kurssimme kääntyy kohti mestaruustaistoa, valitettavasti. Hävitty kausi. Sitä vaan, että ei se HIFK vuoden 97 puolella miltään ylivoimaiselta mestariehdokkaalta näyttänyt.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Frank kertoo kirjassaan, että Kekäläisen tilalle ei palkattu uutta UTJ:tä taloudellisista syistä. Mestaruuskaudella IFK teki 600 000mk:n tappiot ja Kekäläisen palkasta säästyi puolet tästä, kun vastuu pelaajahankinnoista siirtyi Mobergille. Frank ei väitä, että päätös olisi ollut oikea, mutta niin kuitenkin tehtiin. UTJ:tä Moberg pitää edelleenkin hyvänä asiana.

Tästä päästäänkin tähän päivään. Mobergin mukaan Matikainen on enemmän UTJ kuin TJ ja hänet palkattiin osin siitä syystä, että Pena pystyy rakentamaan voittoisan joukkueen. Taloudellinen tulos on Matikaisen vastuulla, vaikka taloutta ovat hoitaneet esim. Tom Nybondas, ilman että se hänen vastuualueeseensa suoranaisesti kuuluu.

Frank muuten mainitsee kirjassaan mielenkiintoisen seikan, josta voi ehkä vetää jotakin johtopäätöksiä nykytilanteesta (lainaukset: "Frank Mobergin tarina" s.146, WSOY):

Frank sanoo, että valmentajanvaihdos pitää tehdä silloin, kun pelaajien kunnioitus valmentajaa kohtaan loppuu.
-" Valmentajaa ei pidä erottaa tulosten perusteella. Ne voivat olla pitkäänkin huonoja, mutta siitä huolimatta pelaajien ja valmennusjohdon välit voivat olla ihan kohdallaan", Frank myöntää.

Kuulostaako tutulta? Jospa tilanne on nyt juuri em.kaltainen, missä pelaajilla luottamusta vielä löytyy kuin myös hallitukselta, mutta esim. Pentiltä ei. Jos näin on, mitäs nyt tehdään? Auttaako valmentajan vaihto tällaisessa tilanteessa? Onko Pentti avannut sanaisen arkkunsa valmennusjohdolle ja välit tulehtuneet? Onko Matikaisella yhä pelaajien luottamus? Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Johannes kirjoitti:
Jos koko kauden ainoa merkittävä peli kannattajalle on 34. ottelu, jossa viime kaudella ratkesi finaalipaikka, niin kyllähän kannataminen on aika raskasta touhua, jota en itse enää sillä asenteella jaksaisi ollenkaan.

Nyt on Johannes asian ytimessä täydellisesti.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dunlop kirjoitti:
Joukkue ei ehtinyt hitsautua yhteen, toisin kuin koko kauden yhdessä pelannu mestaruuskvartetti.

Voi helvetti mitä tekstiä ja tällä vielä perustellaan joukkueiden eroja. Kannattaisikohan pikkuisen perehtyä asioihin, ennenkuin alkaa tuottamaan tosiasioina täydellistä sontaa.

Mestaruuskaudella taisi kentällä käydä 39 eri pelaajaa, ulkomaispelaajiakin oli lähes 10, että sellainen koko kauden yhdessä ollut "kvartetti".
 
Viimeksi muokattu:

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dunlop kirjoitti:
Jep, ja yksi selkeä ero näistä kahdesta kaudesta löytyy. 97-98 mestaruuden voittanut jengi oli koottu alusta lähtien mestaruus mielessä. Ja sitä myös kokosi kaveri joka ihan tasan tarkkaan tuntui tietävän kuinka menestys saavutetaan, ja se saavutettiin. 04-05 joukkue koottiin pikkuhiljaa lopulliseen formiin...tuli Jakke Ruutua, marekkia ja lopulta vielä vokouni ja Päällikkö mukaan. Joukkue ei ehtinyt hitsautua yhteen, toisin kuin koko kauden yhdessä pelannu mestaruuskvartetti.

Ööö....hyppään näin ihan sivusta kommentoimaan tätä asiaa mutta mestaruusvuonna 98 vitsailtiin kai jopa siitä että suurin voittaja koko hommassa oli Finnair joka toi ja vei pelaajia HIFKiin minkä ehti. Siinä mielessä olet oikeassa että sitä jengiä silloin kasattiin mestaruus mielessä, mutta yhtä suurta osto- ja myyntiliikettä Keklu silloin pyöritti. Mistään hitsautumisesta ei voinut puhua, vaan pikemminkin siitä että oli vain yksinkertaisesti niin kova materiaali ja ennenkaikkea urallaan eteenpäin meneviä pelaajia, ettei moista suomenmaasta ole ennen eikä sen jälkeen löytynyt. Kuinkahan moni niistäkin jätkistä sai sopimuksen änäriin vuoden-parin sisällä mestaruudesta? Aika hemmetin monta. Keklu osasi scoutata ei niinkään vain pelimiehiä, vaan sellaisia pelimiehiä joilla oli myös voitettavaa ja/tai voittamisen nälkää.

Takaisin töihin.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Isaksson kirjoitti:
Mestaruuskaudella taisi kentällä käydä 39 eri pelaajaa, ulkomaispelaajiakin oli lähes 10, että sellainen koko kauden yhdessä ollut "kvartetti".

Kyllä näinkin mutta tärkeimmät palikat olivat koossa kun Halkidis saapui ja kaikki muu oli hienosäätöä.
Työsulkukaudella kaikki ratkesi Vokouniin joka imuroi kaikki sisään.Tätä ei voi laskea Penan syyksi millään muotoa.
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Uusimmassa Arvaajassa Sheddeniä koskevassa jutussa on aika selvästi kerrottu mikä meininki HIFK:ssa on. Joukkueen materiaali liigan kärkeä, jeps jeps mutta minkä liigan. Taitaa olla että urakalla kusetetaan valmentajia huippujoukkueesta. Ja tärkeintä on pitää Jokerit takanaan, siinä kyllä onnistuttiin viime kaudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös