Matkakohteenne

  • 2 446 958
  • 14 519

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pikaruokapaikoissa (Shake Shack on muuten ehdoton ykkönen hampparimestoista) en ainakaan itse tipannut, mutta käytännössä kaikkialla muualla tippiä "joutui" heittämään.
Tämän paikan nimikkoburgeri on kyllä eeppisen hyvä. Siinä on kaikki kohdallaan. Kannattaa testata.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Todella paljon kiitoksia kaikille tähän mennessä vastanneille! Paljon hyviä vinkkejä tullut näin ummikolle. Tuo resort fee kannattaa varmaankin maksaa, jos sillä saa huoneeseensa wi-fin käyttöön ja se on kertaluontoinen ja huonekohtainen maksu. Ei tarvitse sitten pomppia hotellin aulaan lähettämään terveisiä kotiin.

Olisiko kellään vielä heittää ideaa paljonko käteistä kannattaa varata mukaan? Noin viikon reissu siis kyseessä ja tarkoitus olisi käydä päivittäin ulkona syömässä (ei välttämättä joka päivä burgerimestassa). MSG:llä ja Prudential Centerissä luultavasti pärjää hyvin luottokortilla?
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Olisiko kellään vielä heittää ideaa paljonko käteistä kannattaa varata mukaan? Noin viikon reissu siis kyseessä ja tarkoitus olisi käydä päivittäin ulkona syömässä (ei välttämättä joka päivä burgerimestassa). MSG:llä ja Prudential Centerissä luultavasti pärjää hyvin luottokortilla?
Itse varasin reissulleni yhteensä parisensataa dollaria, tosin en nyt mikään himoshoppailija ole joten osa jäi käyttämättä ja säästöön seuraavaa Nykin reissua varten. :D
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
10-15% tippi ei kyllä enää pidä USA:ssa paikkaansa. Ravintolakuittiin on usein merkattu valmiiksi 15, 18 ja 20% tipit, joiden avulla homma helpottuu. Jos annat vähemmän, saatat saada henkilökunnan paikalle kyselemään, mikä meni pieleen. Muistakaa, että se on työntekijöiden palkka, ei vapaaehtoinen juomaraha.

Pähkinänkuoressa vielä
  • ravintolassa aina 15-20% (jos ei ole tuota apulaskua kuitissa, kerro kuitissa oleva veron määrä kahdella)
  • hotellisiivoojalle vitonen tyynyn päälle JOKA PÄIVÄ
  • hotelliaamiaisella on aina tippipurkki, muista tipata
  • baarissa taala per juoma, ihan ok jättää tiskille maksaessa

Tässä melko hyvä ohje.

Mulla ei ollut vaikeuksia kuluttaa/pärjätä 500$ viikon reissussa. Luottokorttilasku tonni, mihin sisältyi heräteostokset ja autonvuokra.

Ja @Andji ota jo lähtiessä iso nippu taalan seteleitä, vitosia unohtamatta.
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Aika tasan vuosi sitten oltiin New Yorkissa. Tässä on aika hyvin useammat kohdat toisteltu, eli metrokortti on todella hyvä ostos. Me mentiin kentältä hotelliin taksilla, oli kyllä "hienompi" musta taksi, mutta kaikki asiaankuuluvat romppeet siellä oli + kuskilla ID kortti. En tosin tuosta kortista osaa sanoa onko väärennetty vai ei. Päästiin perille ja summa oli samoissa mitä keltaisella taksilla joten lienee ollut ihan OK valinta. Paluumatkalla mentiin junalla Jamaica Centerille josta oli lentokentän liikenteeseen oman lipun osto ja shuttlella oikeeseen terminaaliin. Näin kyllä tullaan ensikerrallakin toimimaan molempiin suuntiin kun on asiaa isoon omenaan. Sen verran vaivatonta ja edullista.

Blogiin kirjoitin jonkun verran reissusta, oleellisin lienee tämä artikkeli, jossa on tarinaa NHL pelistä, NHL storesta ja the Flying Buckista. Muut NYC postaukset löytyy matkailu tagin alta.
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Suosittelen ostamaan barcelona cardin jos tulee oltua useampi päivä, paljon metroajelua eri Zoneilla ja museoita käytyä jonne tuolla saa alennusta.
Jos ei tule maksullisia (kaikki museot melkein Barcelonassa) museoita käytyä niin tuo T10 (sisältää siis 10 metromatkaa) on hyvä.
Tuota T10 korttia saa eri Zoneille osteltua.

Vaikka on vanhaan postaukseen lainaus niin sanompa silti mielipiteeni kun Barcelonaan varmasti muutkin ovat matkalla.

Suosittelen ostamaan 10 matkan kertalipun. Hintaa sillä on vajaa 10 euroa, eli euron matka. Tuolla barcelona cardilla pääsee toki museoihin ja sun muualle mutta itse sitä listaa aika tarkasti tutkineena sanoisin että aika harvat oli niitä mielenkiintoisia paikkoja. Niihin mihin itse halusin mennä eivät antaneet alennusta Barcelona cardilla. Kannattaa siis tehdä pieni vertailu ennen ostoa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Mulla ei ollut vaikeuksia kuluttaa/pärjätä 500$ viikon reissussa. Luottokorttilasku tonni, mihin sisältyi heräteostokset ja autonvuokra.

Ja @Andji ota jo lähtiessä iso nippu taalan seteleitä, vitosia unohtamatta.
500 taalaa olin itsekin ajatellut minimiksi. Kyllähän niitä dollareita voi sitten paniikissa viimeisenä päivänä viljellä ympäriinsä, JOS sattuu taskuun jäämään.

Tuo oli uusi tieto, että siivoojaa pitää tipata päivittäin. Aika jännä juttu, kun on tottunut siihen, että yleensä jätetään vasta lähtöpäivänä jokin vähän isompi summa huoneen pöydälle. Hymyilytti tuon tippausohjelinkin takaa löytynyt pätkä "If you think this is a little rich, keep in mind that these people are picking up your dirty towels, so spare change for a cup of coffee is the least you can do", kun ajattelee, että monissa muissa maissa siivoojat saavat ihan palkkaakin siitä, että noita pyyhkeitä käsittelevät. No, maassa maan tavalla tai maasta pois.

Kiitos tuosta taalan (ja vitosen) seteli -vinkistä! Enpä olisi tullut moista ajatelleeksi itse. Kai ensi alkuun riittänee 30-50 $ noina pienempinä seteleinä ja sitten paikan päällä voi rikkoa niitä isompia seteleitä.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä on 39 sivua keskustelua New York Citystä: New York City | Jatkoajan keskustelupalsta

Kävinhän minäkin viime vuoden huhtikuussa New Yorkissa. Rangersin ja Devilsien pelit tuli nähtyä ja turistinähtävyyksiä kierrettyä se koko 10 päivää. Ei ollut ongelmia matkalla. Mutta kannattaa varoa niitä turistinähtävyyksien vieressä pälyileviä "myyjiä", jotka yrittävät myydä lippuja kohteeseen. Vapaudenpatsaalle olisin joutunut maksamaan "lipusta" yli 60 dollaria, mutta todellinen, oikeasta lipunmyyntipisteestä ostettu lippu oli muistaakseni 19 dollaria, sisältäen kuljetuksen Ellis Islandille, Liberty Islandille ja takaisin Battery Parkiin.

Prudential Centeriin menin junalla. Lippu New Yorkin Penn Stationilta Newarkin Penn Stationille maksoi 5 dollaria. Prudential Center on ihan Newarkin Pennstationin vieressä.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuo oli uusi tieto, että siivoojaa pitää tipata päivittäin. Aika jännä juttu, kun on tottunut siihen, että yleensä jätetään vasta lähtöpäivänä jokin vähän isompi summa huoneen pöydälle.
Juu, siivooja vaihtuu ehkä päivittäin, ei voi tietää. Eikä siis kannata rankaista toista ja palkita toista toisen tekemästä työstä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Olen ollut Gdanskissa muutamia kertoja, mutta joka kerta se on ollut minulle kauttakulkupaikka, josta olen jatkanut matkaa joko samana iltana tai viimeistään seuraavana aamuna. Ainoa paikka, josta minulla siis on kokemuksia, on paikallinen yömaja ja päärautatieasema. Nyt tilanne on kuitenkin se, että joulun tienoille tarkoitetut suunnitelmat muuttuivat, joten olisi viimein aikaa lyhyelle reissulle.

Kiinnostaisi tietää, millaisia kokemuksia kaupungista on talvikuukaisina. Ilmeisesti sielläkin on keskieurooppalaiseen tyyliin joulutori, josta saa hehkuviiniä? Entä onko Westerplatteen veneyhteyttä myös talvisin?
 
  • hotellisiivoojalle vitonen tyynyn päälle JOKA PÄIVÄ
No huhhuh. Minä en ainakaan ole tällaista tehnyt, enkä aio tehdä jatkossakaan. Jos kaikki noudattaisivat tuollaista ohjetta, aika helvetin kovat tuntiliksat olisi hotellisiivoojilla.

Ehkä tuo ohje olikin tarkoitettu joihinkin neljän tähden hotelleihin? Mulla ei sellaisissa ole varaa lomailla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä en osta tuota ajatusta, että siivoojaa pitäisi tipata päivittäin sen takia, että siivoojat voi vaihtua päivittäin. Mun mielestä voi tipata kerralla reilummin pois lähtiessään. Pitkässä juoksussa (sori anglismi) ne menee kuitenkin siivoojien kesken tasan, jos ei joku ala varta vasten kärkkymään itselleen siivottavaksi sellaisia huoneita, joissa on vieras vaihtumassa.
 
PATH junalla tuli itse liikahdettua. Eli ensin metrolla tms. WTC:lle, ja siellä vaihto PATHiin jolla sitten Newar-Penn Stationille ja lopuksi pienen pieni kävely.
Prudential Center | Getting Here

Matka-aika Newarkiin on sekä Penn Stationiltä NJ Transitillä että WTC:ltä PATH-junalla suunnilleen sama reilut 20 minsaa. Ero on siinä, että WTC:ltä meno-paluu Newarkiin maksaa $5,50 ja Penn Stationiltä $10,50

JFK:n "AirTrainilla" Jamaica-Stationille, josta sitten metroon vaihto. Helppoa ja halpaa.
Kannattaa tuo MetroCard ostaa jo kentältä, niin on vieläkin halvempaa.

Onko MetroCard kentällä halvempi kuin Jamaican asemalla? AirTrain-liput neljälle maksaa 20 taalaa ja taksi JFK:lta Manhattanille käsittääkseni noin 60-70 taalaa. Se on sitten jokaisen itse päätettävissä, haluaako maksaa reilun kympin per naama siitä, että säästää jonkun parikytä minsaa matka-ajassa, saa ihailla Manhattania taksin ikkunasta eikä tarvitse roudata matkalaukkuja junaan ja metroon. Yksi vaihtoehto (halvempi kuin taksi, kalliimpi kuin metro) on myös LIRR-juna Jamaicalta Penn Stationille.

tosin en nyt mikään himoshoppailija ole joten osa jäi käyttämättä ja säästöön seuraavaa Nykin reissua varten. :D

Ei shoppailuja kannata käteisellä maksaakaan (ainakaan jos siitä käteisestä maksaa Forexin hinnat) vaan kortilla. Tulee halvemmaksi. Käteisellä sitten kaljaa ja muuta pienempää.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä en osta tuota ajatusta, että siivoojaa pitäisi tipata päivittäin sen takia, että siivoojat voi vaihtua päivittäin. Mun mielestä voi tipata kerralla reilummin pois lähtiessään. Pitkässä juoksussa (sori anglismi) ne menee kuitenkin siivoojien kesken tasan, jos ei joku ala varta vasten kärkkymään itselleen siivottavaksi sellaisia huoneita, joissa on vieras vaihtumassa.
Laita pikkuisen vaikka matematiikkaa väitteesi tueksi. Ja paljon on mielestäsi sovelias tippi viimeisenä vierailupäivänä?
 
Matka käy seuraavaksi Rovaniemelle, jota pitäisi näyttää eräälle viehättävälle välimeren neitokaiselle. Vaikka lappia olen paljon kierrellyt, Rollo on suht kokematonta aluetta ja Santa Parkin lisäksi viikonlopuksi pitäisi keksiä jotain muutakin tekemistä. Nähtävyyksien lisäksi olisi hakusessa jokin mukava illanviettopaikka, mistä voisi löytää jonkun synkän nurkan missä siemailla virvoikkeita. Hyviä ruokapaikkoja otetaan myös hyvin mielellään vastaan. Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan.
 
Laita pikkuisen vaikka matematiikkaa väitteesi tueksi. Ja paljon on mielestäsi sovelias tippi viimeisenä vierailupäivänä?

Tuhat kertaa yhdeksän on yhtä kuin kolme tuhatta kertaa kolme. Tietysti joku voi saada 950 ja joku toinen 1050 tippiä, mutta so not. Ei ne kolme tuhatta tippiäkään kaikki saman suuruisia olisi.

Minusta kolmisen taalaa per siivouskerta on ihan riittävä tippi, eli esim. kuuden päivän majoituksen jälkeen joku 8-10 taalaa riittää (kun joka toinen päivä ilmoittaa ettei siivousta tarvita). Tapana on jättää pöydälle kaikki kolikot (jo viikossa ehtii 25-senttisiä kertyä ihan hyvä läjä) ja lisäillä viereen taalan seteleitä sen mukaan, miten isolta pino näyttää.

En ole kyllä ikinä miettinyt sitä, että kuinka monta huonetta yhden työpäivän aikana ehtii siivota. Veikkaisin, että useita kymmeniä.
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Hyviä ruokapaikkoja otetaan myös hyvin mielellään vastaan. Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu vastaamaan.

Parin työreissun perusteella ruoka- ja majoituspaikaksi voin suositella Arctic Light Hotellia. Ei halvin, mutta ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Omaperäiset tyylikkäät huoneet ja erinomainen ravintola. Monien paikallisten mielestä seutukunnan tämän hetken ykkösruokapaikka. Koko paketin kruunaa loistava aamianen, jonka nauttimiseen kannattaa varata aikaa - sen verran kuin siellä kehtaa istua.

http://www.arcticlighthotel.fi/
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En ole kyllä ikinä miettinyt sitä, että kuinka monta huonetta yhden työpäivän aikana ehtii siivota. Veikkaisin, että useita kymmeniä.
Jos lähtee tekemään ennätyksiä optimiolosuhteissa, niin varmaan tuollaisiin määriin päästäisiinkin. Mutta todellisuus on kymmenkunta, ehkä 15 huonetta työpäivän aikana. Jos keskimääräinen tippi on vaikka tuo kolme taalaa, niin tipeistä koostuu 30-40 taalaa per päivä, parhaina 50. Jos kaikki tippaavat. Minimipalkkaan lisättynä tuolla ei kyllä vieläkään pääse ns. tuntipalkoille.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En ole kyllä ikinä miettinyt sitä, että kuinka monta huonetta yhden työpäivän aikana ehtii siivota. Veikkaisin, että useita kymmeniä.

En puutu tähän tippikeskusteluun, vaikka minulla on pitkä ura hotellisiivoojana takana opiskeluajoilta sisältäen myös viisi tähteä. Siksi en, koska se oli eri englantilaisissa hotelleissa missä tippiä tietenkin sai vähemmän. Se oli itse asiassa todella harvinaista.

Mutta mitä luulette kuinka monta huonetta ehtii siivota yhden työpäivän aikana? Ystävämme Kirjoittelija on toki trolli, mutta joku raja trolleihinkin. Se paskan määrä on aivan käsittämätön ja riippuu tietenkin hotellin tasosta kuinka monta työntekijälle määrätään, mutta paljon yli kymmenen se ei mene.

Käytän aina poistuessani 5-10 minuuttia siivoamiseen. Joskus, kun on kaverin kanssa jaettu huone, niin saatetaan ihmetellä mitä ihmettä oikein säädät ja ennen kaikkea miksi. Mehän olemme hotellissa. Ihan siksi, että sitä pientä tippiä enemmän se siivooja arvostaa sitä, jos siellä huoneessa ei ole sikailtu ja tahallaan sotkettu. Saahan sinne normaalit elämisen jäljet jättää, mutta haluaisin nähdä näiden ihmisten omat kodit, jos käsitys normaalista elämästä on tuo.

Jokainen elää miten tykkää, mutta itse laitan myös aina "please do not disturbin" oveen koko majoittumiseni ajaksi. Miksi ihmeessä tarvitsisin jotain välisiivousta, koska osaan elää ihmisiksi? Jos jotain kuitenkin tarvitsee, niin sitä voi sitten käydä pyytämässä respasta tai jos sattuu näkemään siivoojan käytävällä.

(Se on sitten tietenkin aivan eri keskustelu mitä kaikkea siivoojat sikailee. En kuulunut siihen porukkaan vaan koitin jonkun moraalin säilyttää. Tuli sitä kuitenkin joskus oksennettua välisiivouksen aikana viiden tähden hotellissa jonkun asiakkaan huoneessa. Toisaalta mitäpä sillä on väliä, eiköhän niiden seinien sisällä ollut tapahtunut vaikka mitä muutakin.)
 
Jokainen elää miten tykkää, mutta itse laitan myös aina "please do not disturbin" oveen koko majoittumiseni ajaksi. Miksi ihmeessä tarvitsisin jotain välisiivousta, koska osaan elää ihmisiksi? Jos jotain kuitenkin tarvitsee, niin sitä voi sitten käydä pyytämässä respasta tai jos sattuu näkemään siivoojan käytävällä.

Mä alan myös pyrkiä enemmän tähän suuntaan nyt, kun mulle asiaa vähän avattiin. Kyse oli kohdallani ihan tietämättömyydestä siivoojan työn suhteen. Aika usein tilanne on se, että tarvetta olisi vain roskapussin vaihdolle. Ehkäpä tämä keskustelu avasi jonkun muunkin silmiä.

Mulla on tapana kyllä jättää hotellihuoneen pöydälle lähtiessä jokunen punta/euro Euroopassakin matkustaessa. Millaiset hotellisiivoojien palkat ovat USA:han verrattuna esim. Ranskassa, Saksassa ja Englannissa?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aika usein tilanne on se, että tarvetta olisi vain roskapussin vaihdolle. Ehkäpä tämä keskustelu avasi jonkun muunkin silmiä.

Aina on jotain muovisäkkejä millä on alkoholia huoneeseen kantanut. Kerään niihin tyhjät pullot ja korkit ja tölkit. Sitten myös ne sanomalehdet mitä ei yleensä tullut edes luettua. Sen päiväpeiton voi myös nostaa sängylle kunhan sen ensin löytää sieltä jostain nurkasta. Pyyhkeet voi laittaa yhteen kasaan. Television kaukosäädin voi myös olla siinä pöydällä missä se oli alunperinkin. Miksi ihmeessä sen pitäisi löytyä jostain lattialta.

Kannattaa kokeilla joskus miten hyvä fiilis siitä tulee itselle, vaikka lähtee jostain mistä tietää, että ei kuitenkaan koskaan enää tule takaisin. Ja siellä ne miettivät, että olisipahan kaikki asiakkaat aina näin mukavia.
 
Aina on jotain muovisäkkejä millä on alkoholia huoneeseen kantanut. Kerään niihin tyhjät pullot ja korkit ja tölkit.

Tää on muuten ihan totta, ja vaatekaupoista tarttuu myös kasseja mukaan. Niihin on mullakin tapana roskat kerätä, joten ei ollut tuo viestini ihan loppuun asti mietitty. Kovin vähän jää roskia lattialle mun jäljiltäni. Sen sijaan pyyhkeet jää kyllä aika hujan hajan, niin paljon en viitsi panostaa. Ja jotain on saattanut vahvan humalatilan vuoksi hajota, mutta eipä ole vielä laskua tullut perästä.

Sehän tuota siivoamista monesti vähän häiritsee, että krapulassa tekee mieli nukkua pitkään ja hotellista ulostautuminen tapahtuu siksi kiireellä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sehän tuota siivoamista monesti vähän häiritsee, että krapulassa tekee mieli nukkua pitkään ja hotellista ulostautuminen tapahtuu siksi kiireellä.

Eipä tule selvinpäin matkustettua, niin tiedän toki tilanteen. Joskus jää vähän puolitiehen ja toivoo vain, että ei muisteltaisi pahalla. Yhtä lailla on aina myös aina aamumuki olemassa, niin äkkiähän sitä herää sen voimalla ja tekee mitä tarvitsee.

Aina voi myös ystävällisesti ilmoittaa kuinka menee hetki vielä. Se ei ole mitään sikailua, koska on niillä muitakin huoneita hoidettavana. Sitä ei sitten tietenkään saa myöskään käyttää keinona nukkua pidempään, mutta jos nyt oikeasti menee vielä puoli tuntia, niin ei siihen yleensä kenenkään maailma kaadu.
 

Jeffrey

Jäsen
Tästä siivousasiasta tulikin itselläni hauska matkamuisto mieleen. Asuin nyt talven ja kevään Australiassa. Siellä asuin tuollaisessa asuntola tyylisessä kompleksissa, jossa oli melkoinen sekamelska kaikenlaista porukkaa, perinteistä dormia ja sitten myös pienempiä huoneita. Asuin itse yhdenhengen huoneessa, jossa ei paljoa muuta ollut kuin pieni vaatekaappi, sänky, yöpöytä, ikkuna ja propelli katossa. Huone kun oli niin pieni, eikä mitään järkevää säilytystilaa ollut, niin tavarani oli enempi ja vähempi siellä ja täällä. Varmaan sitten ensimmäisen kuukauden jälkeen paikan manageri otti puheeksi, että en ole vielä kertaakaan siivouttanut huonettani, ja että se toki tehdään muutaman kerran viikossa mutta minun pitäisi ns. tilata se. Ukolla molskahti leuka rintaan kun vastasin sille, että olen mä sitä siivousta ajatellut, mutta ensin mun pitää siivota se huone itse. Pienen uskottelun jälkeen herra uskoi sen, että olen ihan tosissani sitä mieltä, että ei kenenkään pitäisi minun sotkujani siivota, vaan mielestäni siivoojan työnkuvaan kuuluu se yleis siisteys, lakanat, imurointi ja pinnat.

Asiallisesti tuolla tuli kaikkineen käyttäydyttyä, ja tämä manageri jossain välissä toivoikin, että hänellä asuisi enemmän suomalaisia. Palkkasipa muuten sitten myös suomalaisen tyttösen respaan töihin, vaikka siellä oli esimerkiksi saksalaista hakijaa aika paljon kovemmalla CV:llä. Nooh, tuolla hyvin käyttäytymällä sain itse myös melkoisia etuja, esimerkiksi edullisemman hinnan ja sain myös epävirallisesti tuoda yövieraita huoneeseeni, vaikka tuo oli siellä ihan lakien kannalta kiellettyä.

Eli kyllä se vain niin on, että aina se on hyvä ajatella toisia ihmisiä, ja käyttäytyä kristillisten oppien mukaan niin kuin toivoisit, että myös toiset käyttäytyy sinun kotonasi/työpaikallasi etc. Sitä saattaakin myös itse hyötyä tästä jollain tavalla, tai esimerkiksi toinen suomalainen. Noh, en minä hänen työllistymisestään voi kredittejä ottaa, mutta tuntuihan se hyvältä, että meistä pidettiin siellä todella paljon.
 
Eli kyllä se vain niin on, että aina se on hyvä ajatella toisia ihmisiä, ja käyttäytyä kristillisten oppien mukaan niin kuin toivoisit, että myös toiset käyttäytyy sinun kotonasi/työpaikallasi etc.

Ainakaan Päivi Räsäsen oppien mukaan minä en kyllä haluaisi ulkomailla käyttäytyä, vaikka maksa siitä varmasti kiittäisikin.

MSG:llä ja Prudential Centerissä luultavasti pärjää hyvin luottokortilla?

Minun mielestäni on järkevämpää maksaa kortilla siellä ruokapaikoissa kuin lätkäpelissä. AInakin minusta peleissä tasaraha käteistä on paljon kätevämpi kuin kortti, koska siellä myyjät tekevät erätauolla työtään melkoisella kiireellä.

Eikä se muuten ole ongelma, vaikka käteinen loppuisi kesken reissun. Sitä saa kyllä pankkiautomaatista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös