Matkakohteenne

  • 2 446 863
  • 14 519

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällä hetkellä kävelymatkaa kertyy tuolle lähimmälle asemalle 700m
Tämä on bullshittia. 700 metriä (muistaakseni tosin 800 metriä) on matkaa terminaalista aseman sisäänkäynnille, mutta kolmien rullaportaiden jälkeen maan alla on vielä käveltävää ainakin 200 - 300 metriä itse asemalaiturille.

Toi lipunmyyntifiasko on kyllä käsittämätön. Asemalla on ilmeisesti vain yksi lipunmyyntiautomaatti, ja se on siellä päässä, jonka sisäänkäyntiä ei vielä ole avattu. Avatun sisäänkäynnin päässä on vain paperi, jossa ohjataan kävelemään toiseen päätyyn ja ostamaan lippu sieltä. Ensin rakennetaan miljoonien/miljardien(?) lentokenttäjuna, mutta sitten ei ole varaa asentaa mahdollisesti Suomen tärkeimmälle juna-asemalle kahta lipunmyyntiautomaattia. Priceless!!
 
Sekin ihmetyttää, että Suomea haukutaan keskinkertaiseksi maaksi mm. sen takia, että joku tekee työtänsä ja yrittää myydä hesaria.

Hesarin tuputtaja oli tässä selkeästi aika toissijainen juttu. Homman pihvi oli tuoda esille, että on sitä kierretty vähän muutakin kuin tahkoa. Olen minä ulkomaillakin nähnyt joskus julkisissa liikennevälineissä päihdeongelmaisia mutta olen ajatellut asian niin, että jos laitapuolenkulkijat ihan kamalasti närästää, silloin kannattaa varmaan käyttää julkisten sijasta taksia.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tämä on bullshittia. 700 metriä (muistaakseni tosin 800 metriä) on matkaa terminaalista aseman sisäänkäynnille, mutta kolmien rullaportaiden jälkeen maan alla on vielä käveltävää ainakin 200 - 300 metriä itse asemalaiturille.

Toi lipunmyyntifiasko on kyllä käsittämätön. Asemalla on ilmeisesti vain yksi lipunmyyntiautomaatti, ja se on siellä päässä, jonka sisäänkäyntiä ei vielä ole avattu. Avatun sisäänkäynnin päässä on vain paperi, jossa ohjataan kävelemään toiseen päätyyn ja ostamaan lippu sieltä. Ensin rakennetaan miljoonien/miljardien(?) lentokenttäjuna, mutta sitten ei ole varaa asentaa mahdollisesti Suomen tärkeimmälle juna-asemalle kahta lipunmyyntiautomaattia. Priceless!!

Kyllä, totta on, että tuosta sisäänkäynniltä menee vielä hetki sinne alas.

Lipunmyynti on mennyt kyllä ihan perseelleen. Nyt tosin sitäkin on parannettu, kun tuloauloihin on vihdoin ja viimein saatu nuo VR:n lipunmyyntiautomaatit toimimaan. Ja tosiaan edelleen ihmetyttää eniten se, miksi Kehäradan avaamisella oli niin jumalaton kiire, että se piti avata keskeneräisenä. Että siinä mielessä ymmärrän, miksi monella on se ajatus, että perseelleenhän se meni.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Avatun sisäänkäynnin päässä on vain paperi, jossa ohjataan kävelemään toiseen päätyyn ja ostamaan lippu sieltä. Ensin rakennetaan miljoonien/miljardien(?) lentokenttäjuna, mutta sitten ei ole varaa asentaa mahdollisesti Suomen tärkeimmälle juna-asemalle kahta lipunmyyntiautomaattia. Priceless!!

Lippuautomaatteja on kaksi siellä toisella puolella pitkää laituria minne ensin saa tosiaan kävellä. Hissilläkin pääsee, mutta jos käyttää liukuportaita, niin melkoinen matka edelleen.

Edistyneessä teknologiamaassa ei myöskään tietenkään raha kelpaa automaatteihin. Ainoastaan sirukortilla. Maailma ilman käteistä on ihan hyvä tulevaisuus, mutta vielä se ei ole todellisuutta ja pitäisi olla mahdollisuus myös muuhun.

Olisi aivan typerää väittää, että tämä on nyt mennyt todella hyvin.

Laukkuhihnojen vieressä oli muuten myös yksi automaatti. Aavistuksen turhassa paikassa. Eiköhän useimmat halua ensin kävellä tullin läpi ja hoitaa sen asian ensin alta pois ja sitten miettiä niitä lippuja. Eikä siinä kohtaa välttämättä ole vielä edes tietoa millä keskustaan pääsee tai missä se edes on.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
. Ja tosiaan edelleen ihmetyttää eniten se, miksi Kehäradan avaamisella oli niin jumalaton kiire, että se piti avata keskeneräisenä. Että siinä mielessä ymmärrän, miksi monella on se ajatus, että perseelleenhän se meni.
Kai siinä oli tarkoituksena ihan se, että kun muut asemat ovat valmiina ja niiden asemien vieressä asuu aika kivasti porukkaa, joiden työmatka helpottui tällä huomattavasti. Rataa ei tehty pelkästään lentokenttää varten. Toki ihmettelen suuresti sitä, miksi lentokentän asemaa ei alettu tekemään suurimpana prioriteettina.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Lentokentän oikea sisääkäyntihän kusi aika monesta eri syystä... En nyt sanoisi että mitenkään maailman ihmeellisin asia.
Ja jos se nyt tammikuussa avataan, niin yhden sisäänkäynnin 6kk myöhästyminen (ok, se pääsisäänkäynti tietenkin, näkyy "parhaiten") näinkin isossa projektissa on mielestäni aika pientä.

Mutta aika hidashan tuo yhteys on, mutta nopeampia junia ei vain radalle "mahdu". Eikä perjästään tämän marja-radan vika, päärata myös rajoittaa jo todella paljon. Ahdasta on sielläkin, eli nopeat junat eivät sinne väliin simppelisti mahdu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lippuautomaatteja on kaksi siellä toisella puolella pitkää laituria minne ensin saa tosiaan kävellä. Hissilläkin pääsee, mutta jos käyttää liukuportaita, niin melkoinen matka edelleen.
Kiitos tarkennuksesta. Ilmeisesti toisesta sisäänkäynnistä tulevat asiakkaat eivät tarvitse lippuja.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ainoa negatiivinen asia mikä itselleni tuli kehäradasta, kun sitä käytin palatessani Thaimaasta takaisin oli kävelymatka siellä asemalla sisällä. Ilmainen bussi lähti samasta paikasta kuin bussit esim. Turkuun ja Helsingin keskustaan ja ajoi suoraan aseman oven eteen jossa oli kaksi tyttöä myymässä lippuja jonka sai käteensä ihan sopivan odottelun jälkeen. Örisiöitä ei ainakaan samassa vaunussa kanssani ollut eikä matka rautatieasemalla kestänyt mitenkään liian kauaa. Ainoa miinus oli tosiaan siellä maanalla käveleminen ja laukun raahaaminen aivan liian pitkän matkan.



Edit: radan nimi muutettu oikeaan.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoa negatiivinen asia mikä itselleni tuli pisararadasta, kun sitä käytin
Niuhotetaan nyt sen verran että Pisararataa ei ole edes aloitettu rakentamaan, kyseinen käyttämäsi rataosuus on nimeltään Kehärata.

Jotta suomalaisten touhu lentokentän aseman kanssa ei näyttäisi täydelliseltä tunaroinnilta, kannattaa muistaa Berliinin uuden lentokentän rakentamisprosessi. Muistan hyvin kuinka kesällä 2011 varailtiin lentoja syksyksi Saksaan ja yksi vaihtoehto oli lentää Berliinin uudelle kentälle, jonka piti olla juuri aukaistuna tuolloin. No ei olisi ollut ja ei ole vielä tänäkään päivänä avattu ko. kenttää. Eikä ilmeisesti olla avaamassa ensi vuonnakaan eli ainakin yli viisi vuotta on jo myöhässä kyseinen projekti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eikä ilmeisesti olla avaamassa ensi vuonnakaan eli ainakin yli viisi vuotta on jo myöhässä kyseinen projekti.

Ei missään tapauksessa ensi vuonna ja myös jopa vuodesta 2019 puhutaan. Joskus Gardenin kanssa varmaan sitten samoihin aikoihin 20-luvulla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja vastahan oli juttua, että se avautuu todennäköisesti suoraan liian pienenä, koska Berliinin lentoliikenne kasvaa niin kovaa vauhtia. Notta ei ne osaa muuallakaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja vastahan oli juttua, että se avautuu todennäköisesti suoraan liian pienenä, koska Berliinin lentoliikenne kasvaa niin kovaa vauhtia. Notta ei ne osaa muuallakaan.

Pjongjangin äskettäin avattua huippumodernia kenttää pidetään aivan liian isona, koska liikenne on aika vähäistä. Parempi se kai noin päin on.
 

Outsider

Jäsen
Onko kenelläkään muuten mitään tietoa mitä kaikkia ongelmia siinä Berliinin kentässä nyt on? Aluksi oli ainakin jotain puutteita paloturvallisuuden kanssa, mutta muistelen kuulleeni jo muutama vuosi sitten paikalliselta tutulta, että koko rakennus olisi vajonnut maahan useita senttejä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Piti mennä vaimoni kanssa täksi viikonlopuksi Pariisiin, mutta matka siirtyi kahden viikon päähän yhden työasiani vuoksi. Olisi kyllä nyt ollut tällä kertaa poikkeuksellisen ikimuistoinen Pariisin matka.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko kenelläkään muuten mitään tietoa mitä kaikkia ongelmia siinä Berliinin kentässä nyt on? Aluksi oli ainakin jotain puutteita paloturvallisuuden kanssa, mutta muistelen kuulleeni jo muutama vuosi sitten paikalliselta tutulta, että koko rakennus olisi vajonnut maahan useita senttejä.

En ole sen tarkemmin seurannut viime aikoina, mutta ikuisuusprojektissa taitaa olla ihan kyse siitä, että kaikki mikä voi mennä vituiksi menee. Paloturvallisuus oli ainakin yksi ja sitten, kun asiaa on ruvettu kunnolla pohtimaan löydetään hämäryyksiä vähän joka puolelta.

Syyllisten etsinnänkin voisi kohta aloittaa, koska tämä on käsittämätöntä ihan millä mittareilla tahansa katsottuna.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Ja tosiaan edelleen ihmetyttää eniten se, miksi Kehäradan avaamisella oli niin jumalaton kiire, että se piti avata keskeneräisenä.
Koska osan hankkeesta rahoittanut Vantaan kaupunki halusi asuntomessuille pääsevän junalla.
 
Pakko vähän huudella tähän väliin sen verran, että puhuminen afrikasta on vähän turhan laajasti käytetty ilmaisu. Afrikka on pinta-alaltaan sellaiset neljä kertaa suurempi kuin koko eurooppa. Vähän sama kuin välttäisi thaimaata koska pohjois-korea sattuu olemaan samalla mantereella.

En mä Afrikkaa mitenkään varsinaisesti vältä. Minä haluan ulkomailla nähdä urheilua, livemusiikkia ja komiikkaa. Afrikkalaista tai thaimaalaista urheilua, musiikkia tai komiikkaa en seuraa ollenkaan, joten ne eivät ole mulle kiinnostavia matkakohteita.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisi lähtö puolaan Gdanskiin 16.1 kolmeksi yöksi. Vinkkejä? Ruokailut, nähtävyydet jne. Esimerkiksi parhaat purilaiset, huippuravintolat ja laajan valikoiman olutravintolat. Vanhasta kaupungista asunto ja mielellään kävellen liikutaan.

Sitten mites noi keskitysleirit? Sattuuko siinä lähellä olemaan ? Kiinnostaisi tosi kovasti käydä mutta ei oikein tietoa noista.

Aika helkkarin hyvä olutvalikoima puolalaisten pienpanimoiden ja muittenkin tuotteita löytyy aiemminkin mainostamastani Pulapka nimisestä olutpaikasta. Osoite on Straganiarska 2. Ihan vanhan kaupungin reunalla, lyhyen matkan päässä esim Scandik hotellsita.

Hyvää kalaruokaa saa paikallisten suosimasta Bar Przystanista. Yllä onkin jo mainittu Stutthofin keskitysleiri ja Malborkin linna, molemmat hyviä kohteita.

Jos saavutte Gdanskiin lentämällä, niin keskustaan pääsee nykyään junalla suoraan terminaalin edestä. Mutta Puolalaiseen tapaan aina jotain uupuu, niin tämäkin juna otettiin käyttöön alkusyksystä (tosin n 3 vuotta myöhässä) vieläkin osin keskeneräisenä. Suuri osa keskustaan menevistä vuoroista ei mene ihan perille asti vaan jäävät Gdansk Wrzezcz:in asemalle. Siellä vaihto kohti Gdansk Glowny:ä (Gdansk päärautatieasema) menevää junaa. Lippu maksaa 3,5 PLN eli reilusti alle euron. Terminaalin edessä olevalla asemalla on automaatti lipun ostoa varten. Junia menee 10-15 min välein.

Itse pidän Gdanskista paljon, siellä tulee oltua töiden puolesta useampia viikkoja joka vuosi. Ai niin, poiketkaa Solidaarisuus museossa. Hieno paikka ja hyvät esittelyt sisällä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Syyskuun lopulla kävin tuolla Gdanskissa ja mä kuljin lentoasemalta bussilla. Noin muuten ratikoilla tuli käytyä parissa lähiössä ja lähijunalla tein päiväretken Sopotiin. Poliisit piti 10 min puhuttelun kun pussikaljaa join, mutta eivät antaneet sakkoa. Ilotyttöjen sijainnit oli kätevästi merkattu netissä olevaan karttaan, mutta ei ne keskustan täplät oikein pitänyt paikkaansa. Jossain remontissa olevassa toimistorakennuksessa hortoilin pitkään ja oikeaa ovinumeroa etsiskelin, mutta tyttö asui aivan muualla. En mä siitä rallienglannista heti tajunnut. Varmaan viis kertaa soiteltiin ja puolin ja toisin jotain sössöteltiin. No lopulta löysin perille, missä yllättäen hinta olikin puolitoistakertainen. Olin mä siinä muka lähdössä, mutta ovella käännyin takaisin. Vitutti niin että jäi reissun ainoaksi panoksi. Kuulemma yleistä toi täpläjuttu kun turistit tulee taksilla ja kyllähän mä sitä vähän ihmettelinkin kun viis tyttöä asuu rivissä jossain moottoritien rampin alla. Noh. Varmaan 10-15 kirkkoa tuli kierrettyä, mutta aika samanlaisia olivat. Jossain sen kävelykadun varrella olevassa museossakin kävin kun kerran viikossa näytti pääsevän ilmaiseksi, mutta eipä siellä mitään erikoista. Ravintoloita olis kyllä pitänyt kierrellä enemmän kun hinnat oli niin halpoja. Nyt ei vaan jaksanut kun oli joko päissään tai krapulassa niin ennemmin otti vaan jonkun pikaruuan. Täytyy joskus mennä uudestaankin. Interrailin myös aloitin joskus tuolta, mutta silloin päätin ottaa junan eteenpäin kun en yötä vasten jaksanut lähteä majapaikkoja etsimään.

Turun lentokentällä oli muuten hassua kun koko asemalla ei ollut pankkiautomaattia eikä siihen aikaan edes mitään myymälää tai kioskia auki, missä olisi voinut särettää lompakossa olleen 50e setelin, mikä oli bussikuskille liian iso. Siis sulla on toisessa kädessä 50e seteli ja toisessa pankkikortti ja kello on viisi päivällä. Sieltä infossa sanottiin että vasta parin tunnin päästä aukeaisi taas kahvila kun on jotain iltalentoja. No pirssillähän tietenkin pääsee ja kyselemällä seuraavilta busseilta. Turussa se joku kännykkälippukin taitaa vaan olla joku vuorokausijuttu.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Helmikuussa kutsuisi New York ensimmäistä kertaa. Olisi kiva tietää muutamia asioita jo ennen reissua, joten jos joku osaisi vastata seuraaviin kysymyksiin, olisin kiitollinen:

1) Mitä käytännössä meinaa hotellin "resort fee"? Onko se huone- vai henkilökohtainen maksu? Hotellissamme on noin 30 dollarin "resort fee", tuleeko se koko yöpymisajalta vai onko tuo per päivä? Taitaa riippua hotellista? Onko kokemuksia mistään Manhattanin hotellista tämän osalta? Maksamme huoneen vasta paikan päällä.

2) Mikä olisi paras keino päästä Manhattanilta lauantaina puolenpäivän aikoihin Prudential Centeriin New Jerseyyn? Junalla pääsee ilmeisesti parin korttelin päähän ja taksilla oven eteen. Miten kalliiksi tulisi ottaa taksi tuolle matkalle? Ja miten kallis on sellainen MetroCard, joka on voimassa viikon?

3) Miten kannattaa siirtyä JFK:lta Manhattanille? Tai mitä mikäkin kulkuneuvo maksaa? Meitä on neljä matkalla, joten taksi ei tule niin kalliiksi kuin yksin tai kaksin matkatessa, mutta miten kallista se suunnilleen on? Ja tuleeko taksin taksamittarin summaan sitten verot erikseen päälle?

4) Onko olemassa MITÄÄN paikkaa, jossa ei tarvitse tipata? Tippauskulttuuri ei nyt aivan täysin vieras ole, mutta olisi kiva tietää vähän lisää tuosta ennen kuin alkaa mäkkärin kassalla tyrkyttää kolikoita kassaneidille.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Helmikuussa kutsuisi New York ensimmäistä kertaa. Olisi kiva tietää muutamia asioita jo ennen reissua, joten jos joku osaisi vastata seuraaviin kysymyksiin, olisin kiitollinen:

1) Mitä käytännössä meinaa hotellin "resort fee"? Onko se huone- vai henkilökohtainen maksu? Hotellissamme on noin 30 dollarin "resort fee", tuleeko se koko yöpymisajalta vai onko tuo per päivä? Taitaa riippua hotellista? Onko kokemuksia mistään Manhattanin hotellista tämän osalta? Maksamme huoneen vasta paikan päällä.

2) Mikä olisi paras keino päästä Manhattanilta lauantaina puolenpäivän aikoihin Prudential Centeriin New Jerseyyn? Junalla pääsee ilmeisesti parin korttelin päähän ja taksilla oven eteen. Miten kalliiksi tulisi ottaa taksi tuolle matkalle? Ja miten kallis on sellainen MetroCard, joka on voimassa viikon?

3) Miten kannattaa siirtyä JFK:lta Manhattanille? Tai mitä mikäkin kulkuneuvo maksaa? Meitä on neljä matkalla, joten taksi ei tule niin kalliiksi kuin yksin tai kaksin matkatessa, mutta miten kallista se suunnilleen on? Ja tuleeko taksin taksamittarin summaan sitten verot erikseen päälle?

4) Onko olemassa MITÄÄN paikkaa, jossa ei tarvitse tipata? Tippauskulttuuri ei nyt aivan täysin vieras ole, mutta olisi kiva tietää vähän lisää tuosta ennen kuin alkaa mäkkärin kassalla tyrkyttää kolikoita kassaneidille.
- Tässä tietoa Metro Cardista: MTA/New York City Transit - Fares and MetroCard
- NYC-NJ etäisyys: New Jersey Transit
- JFK-Manhattan liikenne: New York Subway | NYC Transportation System | New York Metro Card
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Helmikuussa kutsuisi New York ensimmäistä kertaa. Olisi kiva tietää muutamia asioita jo ennen reissua, joten jos joku osaisi vastata seuraaviin kysymyksiin, olisin kiitollinen:

1) Mitä käytännössä meinaa hotellin "resort fee"? Onko se huone- vai henkilökohtainen maksu? Hotellissamme on noin 30 dollarin "resort fee", tuleeko se koko yöpymisajalta vai onko tuo per päivä? Taitaa riippua hotellista? Onko kokemuksia mistään Manhattanin hotellista tämän osalta? Maksamme huoneen vasta paikan päällä.

2) Mikä olisi paras keino päästä Manhattanilta lauantaina puolenpäivän aikoihin Prudential Centeriin New Jerseyyn? Junalla pääsee ilmeisesti parin korttelin päähän ja taksilla oven eteen. Miten kalliiksi tulisi ottaa taksi tuolle matkalle? Ja miten kallis on sellainen MetroCard, joka on voimassa viikon?

3) Miten kannattaa siirtyä JFK:lta Manhattanille? Tai mitä mikäkin kulkuneuvo maksaa? Meitä on neljä matkalla, joten taksi ei tule niin kalliiksi kuin yksin tai kaksin matkatessa, mutta miten kallista se suunnilleen on? Ja tuleeko taksin taksamittarin summaan sitten verot erikseen päälle?

4) Onko olemassa MITÄÄN paikkaa, jossa ei tarvitse tipata? Tippauskulttuuri ei nyt aivan täysin vieras ole, mutta olisi kiva tietää vähän lisää tuosta ennen kuin alkaa mäkkärin kassalla tyrkyttää kolikoita kassaneidille.

Ensinnäkin onnittelut matkakohteesta, Manhattan on ylivoimaisesti paras lomakohde jossa olen itse käynyt!

Resort feetä en muista että olisi erikseen mainittu ainakaan meidän hotellissa (Empire Hotel) kun oltiin Manhattanilla viime heinäkuussa, mutta Vegasissa respamikko kertoi että resort fee on kertaluontoinen maksu jolla saat käyttöösi hotellin eri palveluja (wifin, kuntosalin ym.)

JFK:lta taksilla kiinteä hinta aina muistaakseni 48 dollaria (ei sisällä tippejä) joten 4 hengen matka tulee maksamaan varmaankin sellaiset 70 dollaria. Muistakaa että otatte keltaisen taksin, ette mustaa vaikka niillä hienommat autot ovatkin, erittäin iso todennäköisyys joutua kusetetuksi

Pikaruokapaikoissa (Shake Shack on muuten ehdoton ykkönen hampparimestoista) en ainakaan itse tipannut, mutta käytännössä kaikkialla muualla tippiä "joutui" heittämään.

Metrocard on käytännössä pakollinen Manhattanilla, pääset sillä käytännössä Manhattanilla minne tahansa, ja hintakaan ei muistaakseni ollut paha.

Nyt pikkasen kiire, mutta jos on jotain kysymyksiä niin laita privalla viestiä niin vastailen kun tulen illemmalla koneelle!
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
2) Mikä olisi paras keino päästä Manhattanilta lauantaina puolenpäivän aikoihin Prudential Centeriin New Jerseyyn? Junalla pääsee ilmeisesti parin korttelin päähän ja taksilla oven eteen. Miten kalliiksi tulisi ottaa taksi tuolle matkalle? Ja miten kallis on sellainen MetroCard, joka on voimassa viikon?

PATH junalla tuli itse liikahdettua. Eli ensin metrolla tms. WTC:lle, ja siellä vaihto PATHiin jolla sitten Newar-Penn Stationille ja lopuksi pienen pieni kävely.
Prudential Center | Getting Here

3) Miten kannattaa siirtyä JFK:lta Manhattanille? Tai mitä mikäkin kulkuneuvo maksaa? Meitä on neljä matkalla, joten taksi ei tule niin kalliiksi kuin yksin tai kaksin matkatessa, mutta miten kallista se suunnilleen on? Ja tuleeko taksin taksamittarin summaan sitten verot erikseen päälle?

JFK:n "AirTrainilla" Jamaica-Stationille, josta sitten metroon vaihto. Helppoa ja halpaa.
Kannattaa tuo MetroCard ostaa jo kentältä, niin on vieläkin halvempaa :)

4) Onko olemassa MITÄÄN paikkaa, jossa ei tarvitse tipata? Tippauskulttuuri ei nyt aivan täysin vieras ole, mutta olisi kiva tietää vähän lisää tuosta ennen kuin alkaa mäkkärin kassalla tyrkyttää kolikoita kassaneidille.

Mäkkäreissä tms. pikaruokaloissa en kyllä koskaan ole tipannut. Eikä kyllä ole koskaan kukaan sitä "pyytänytkään".
Mutta sitten aina sellaisissa, jossa on niinkuin oikeasti jotain palvelua. Kuten baarit (joista Nykissä saa safkaa varmaan jokaisesta), niin se perus ~10% pistää päälle niin pärjää.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Ja jos Greenwich Villageen eksyt niin Pinto on yksi kokeilun arvoinen thai-mesta, Christopher Street 118. ;)
 

Rocco

Jäsen
1) Resort Fee on kuten aiemmin sanottu, maksu millä pääsee esim. kuntosalille, saunaan, uima-altaalle, wifi jne. Monet ei näitä tarvitse, mutta silti sen joutuu maksamaan. Kannattaa vaatia maksun poistoa, jos ei näitä käytä. Resort Fee on tosiaan ns. "luksusmaksu."

2) New Jersey on tosiaan eri osavaltiolta, vaikka on "vain" joen toisella puolella. Junalla menee useimmat, osa bussilla. Taksikaan ei ole hullun kallis, mutta pääseepä ainakin oven eteen. Metrocard on sitten ehdoton. Manhattan pelkästään on todella iso. Sitä ei tajuakaan kun on paikan päällä. Saari on muistaakseni yli 20km pitkä, ja 4km leveä, eli kannattaa ehdottomasti mennä metrolla johonkin kohteeseen, ja kävellä siellä se mitä kävelee, ja sitten jatkaa metrolla taas uuteen kohteeseen. Viikon rajaton käyttö metrolla on vain alle 30 taalaa, eli ehdottomasti hintansa väärtti.

3) JFK:ltä on tosiaan kiinteähintainen taksi. Metrollakin pääsee, mutta ensin pitää muistaakseni mennä jollakin konstilla lentokentältä metroasemalle. Bussillakin pääsee, mutta valintoja on niin paljon, että saattaapi helposti mennä sekaisin.

4) Pikaruokaloissa ei tarvitse tippiä antaa. Muualla ravintolakulttuurissa kuuluu noin 10-15% antaa tippiä. Baareissa se käy kätevästi jättämällä dollarin tiskille kun on oluen ottanut. Sitä ei siis tarvitse erikseen antaa kellekään, vaan "rahat tiskiin" on tässä mainio tapa. Jotkut paikat pitää tippikippoa, mutta sen näkee aina paikalla ollessa. Ruokaravintoloissa jos maksaa kortilla, kannattaa olla aina tippien verran käteistä taskussa. Kortilla tipin jättäminen on epäkohteliasta ja hankalaa. Eli pidä dollareita aina taskussa. Maksa kortilla, tippaa käteisellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös