Luetko Harry Pottereita?

  • 6 505
  • 92

Oletko lukenut Harry Potter- kirjoja?

  • Olen lukenut kaikki (toistaiseksi 4kpl)

    Ääniä: 65 20,3%
  • Olen lukenut yhden tai useamman

    Ääniä: 30 9,4%
  • En ole, mutta aion joskus

    Ääniä: 31 9,7%
  • En, enkä lue!

    Ääniä: 194 60,6%

  • Äänestäjiä
    320

Miguel

Jäsen
Uusi Potter ilmestyy lauantaina, joten on aika nostaa ketju taas ylös.

Minulla oli kaksi hyvää syytä tarttua Rowlingin opuksiin toiseen kertaan. Ensinnäkin, syksyllä on edessä englannin yo-koe, ja kielitaito kaipaa muutenkin hiomista. Toiseksi, ajattelin tapahtumien kertaamisen olevan fiksua, ja samalla opin Rowlingin kehittämät termit alkuperäismuodossaan. Eli nyt olen lukenut koko kirjasarjan toiseen kertaan, tällä kertaa englanniksi. Useita termejä ja fraaseja tarkistin (sanakirjan lisäksi) suomenkielisistä versioista. Uuden kirjan kohdalla tätä apua ei ole käytössä, mutta uskon selviäväni urakasta helposti. Aikaa se voi tosin viedä.

Suosittelen muillekin lämpimästi kirjojen kertaamista. On erittäin nautittavaa lukea kirjoja, kun tietää loppuratkaisut etukäteen, jolloin voi tarkkailla pahojen heppujen toimintaa ja ymmärtää mysteerit kirjan hahmojen raapiessa päätään.

Pitää vain toivoa, että saan uuden tuotoksen nopeasti käsiini. Suuri mielenkiinto kohdistuu siihen, millaisen loppuratkaisun Rowling on tällä kertaa väsännyt. Aiemmissa kirjoissa omat arvailuni ovat menneet rankasti metsään, vaikka Liekehtivässä pikarissa ehdinkin jo olla aivan varma syyllisestä - ollen kuitenkin väärässä. Toisaalta loppuratkaisut ovat olleet osin liiankin vaikeita, mutta toisaalta juuri ne ovat osa kirjojen suolaa. Siis loppujen lopuksi tämä ei minua ole juuri häirinnyt, kuten eivät muutkaan piirteet Harry Potter -kirjasarjassa. Tosin, Azkabanin vangista löysin toisella lukukerralla räikeän epäkohdan, jolle en keksinyt selitystä. Muut maanikot voivat halutessaan tiedustella asiasta ja yrittää selittää pointin minulle yksityisviestien kautta, sillä asia on turhan arkaluontoinen julkiseen keskusteluun. Mutta tämä yksi asia himmensi kirjan loistoa vain hitusen, mestariteosta ei helpolla kaadeta.

Missäköhän vaiheessa elokuvan teko on, ja onko näyttelijävalinnoista lisää tietoa? Vaikka leffat ovatkin vain kirjojen korvikkeita ja voivat tuottaa pettymyksen, palan halusta nähdä tulevatkin tuotokset.
 
Viimeksi muokattu:

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Pitkä odotus on päättymässä, kun Order of the Phoenix ilmestyy lauantaina. Itse haen oman kappaleeni Jyväskylän Suomalaisesta kirjakaupasta maanantaina. Uusin opus on kuulemma noin kolmanneksen edellistä, Goblet of Fireä pidempi joten luettavaa piisaa.

Pistähän Miguel viestiä tuosta epäkohdastasi, niin katsotaan.

Pistetään ne keskeisimmät roolit Prisoner of Azkaban - leffaan samantien vielä tähän. Richard Harrisia (RIP) lukuunottamatta vanha kasti jatkaa omissa rooleissaan.

Gary Oldman = Sirius
David Thewlis = Lupin
Timothy Spall = Peter Pettigrew
Michael Gambon = Dumbledore
 

Miguel

Jäsen
Sattuipa tämä silmääni.

Viestin lähetti Demon Allbran

Olenpas muuten kirjoittanut varsinaista kapulakieltä viime keväänä: "Saa nähdä, kestääkö kirjailijan pää odotuksia, joita viidennelle kirjalle on asetettu". Uuh.

Oikeasti, onko tuo sinusta olevinaan pahaa k(r)apulakieltä? Lukaisepa minun viestejä, niin näet jotakin suoraan kapulakielen oppikirjasta.

Tuottaa suuria vaikeuksia muuttaa ajatukset kirjakielisiksi, jolloin syntyy ylimuodollista scheissea.
 

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No se virke oli juuri sellaista wannabe-hienoa kieltä, jota yritän aina välttää. Ehkäpä ei erillisen maininnan arvoista kuitenkaan. :) Tarkoitukseni on yleensä kirjoittaa kirjakieltä jokseenkin puhekielimäisesti.

Onkohan esim. Akateeminen muuten sunnuntaina auki? Ja jos on, onko Potter jo ehtinyt saapua kauppoihin? Neljän päivän vapaani (jota muuten en sentään pyytänyt lukeakseni HP:tä) alkaa vasta maanantaina, mutta tahtoisin silti ostaa kirjan heti kun mahdollista.
 

Miguel

Jäsen
Viestin lähetti Demon Allbran
Onkohan esim. Akateeminen muuten sunnuntaina auki? Ja jos on, onko Potter jo ehtinyt saapua kauppoihin? Neljän päivän vapaani (jota muuten en sentään pyytänyt lukeakseni HP:tä) alkaa vasta maanantaina, mutta tahtoisin silti ostaa kirjan heti kun mahdollista.

Vähän samanlaisia juttuja minäkin olen miettinyt, sillä kirja olisi mukava saada samantien. Tuleekohan HP myyntiin huomenna muualle kuin kirjakauppoihin?

Tosin, ainakaan ensi viikolla en saisi kuitenkaan kirjaa loppuun nopeasti. Minä kun olen kesäisin tottunut lukemaan yömyöhään, jolloin ei varmasti ole muutakaan tekemistä. Mutta kun ensi viikolla olen aamuvuorossa ja joutuu heräämään viiden aikoihin, niin lukeminen jää iltapäiviksi. Silloin lukemista tulee laiminlyötyä pahasti, kun on kaikkea muutakin samaan aikaan. Näillä säillä ei tosin pitäisi olla mitään hätää.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Demon Allbran

Onkohan esim. Akateeminen muuten sunnuntaina auki? Ja jos on, onko Potter jo ehtinyt saapua kauppoihin? Neljän päivän vapaani (jota muuten en sentään pyytänyt lukeakseni HP:tä) alkaa vasta maanantaina, mutta tahtoisin silti ostaa kirjan heti kun mahdollista.

On auki ja uusin englanninkielinen Harry Potter on sunnuntaina saatavilla Akaeteemisesta.
www.akateeminen.com
 

Miguel

Jäsen
Oi ihanuutta!

Nyt se on käsissä. Tuolla tiiliskivellä on kokoa hieman odotettua vähemmän, 'vain' vähän reilut 750 sivua. Itse olin aamupäivän töissä, mutta onneksi äiti meni heti aamulla Suomalaiseen. Eilen täällä Lahdessa ei tietääkseni ollut mikään uutta Potteria myyvä kauppa auki. Mutta ei tehnyt edes tiukkaa saada kirjaa ilman varausta, sillä ainakin vielä puolilta päivin niitä kuulemma oli Sokoksessa. Saas nähdä, menevätkö englanninkieliset painokset sittenkään niin hyvin kaupaksi.

Tänään en vielä tule kovin paljoa etenemään, sillä takana olevat muutaman tunnin mittaiset yöunet tekevät jopa uutukaisen lukemisesta puuduttavaa. Siispä lähden golfkentälle, sillä pystyyn en nukahda; sänkyyn kirja vatsalla sen sijaan hyvinkin mahdollisesti.

Ja minähän en juoniselostetta lue, sillä on paljon mukavampi jännittää heti alusta alkaen jokaista tapahtumaa itse. Viides lukuvuosi Tylypahkassa alkakoon.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
No niin, nyt on sitten viides Harry Potter - kirja luettu. Jotenkin tuntui vain että alussa jaariteltiin liian pitkään ja sitten alkoi tapahtua huippuvauhdilla ja yhtäkkiä kirja olikin jo loppu. Tuomio: ei yllä ehkä ihan neljännen (goblet of fire) tasolle, mutta kaiken kaikkiaan hieno jatko hyvälle sarjalle.
 

Miguel

Jäsen
Huh, johan luit Tj vikkelästi. Meikäinen on sen verran hidas lukemaan, ettei tuo kirja päivässä menisi, vaikka kuinka paljon aikaa käyttäisi. Minulla on vasta reilut sata sivua takana, aamuvuoro töissä ja mukava sää ovat hidastaneet. Hyvältä on tähän asti vaikuttanut.
 

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huh, nyt olen minäkin lukenut kirjan. (Pakko todellakin ihmetellä Tj:n lukuvauhtia, vaikka itse en loppujen lopuksi edes yrittänyt lukea kirjaa mahdollisimman nopeasti.) Oli kai odotettavissakin, etteivät Potterit voi loputtomiin parantua - neljäs kirja on yhä selvästi paras. Silti on pakko ihmetellä Rowlingin taitoa kirjoittaa teoksia, joita lukiessa mielenkiinto ei laannu missään vaiheessa. Joka ilta tämän viikon aikana olen sanonut itselleni monta kertaa "Vielä yksi, ei se mihinkään vaikuta" ja katunut tyhmyyttäni aamulla. Eikä kyse siis ole ollut pulloista, vaan kirjan luvuista.

Juonesta on kai parasta olla puhumatta vielä mitään. Jos siitä jotain mainitsee, olisi varmaan viisasta käyttää varmuuden vuoksi taustan väristä tekstiä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti Sumu

En ole lukenut enkä usko koskaan lukevani...



Samat sanat täsmälleen. Eli ei oikein innosta, vaikka mistä sitä tietää ennen kuin edes kokeilee...
 

Manic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
mm. nyt on uusin kirja luettu englanniksi. sunnuntaina aloittelin ja tämän vuorokauden puolella meni sivulta 250 loppuun asti.Jäin aivan koukkuun tuossa yhdessä vaiheessa, ei voinut lopettaa lukemista. Kirja oli harvinaisen synkkä, tästä on kyllä se ykkösosan lastenkirjameininki harvinaisen kaukana.

Niille, jotka lähtevät asenteella "Harry Potter, en lue" - toki tämä kaupallisuus on vähän riistäytynyt käsistä, mutta se ei syrjäytä sitä tosiasiaa, että nämä kirjat ovat todellakin lukemisen arvoisia.

Samoilla linjoilla kuitenkin tämän viidennen osan suhteen, että ei se aivan neljännen tasolle yllä, mutta ei paljoa häviäkään.
 

D4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, futiksessa Tottenham
Order of the Phoenix

Juu, eilen tuli luettua viimeiset 50 sivua. Jäin myöskin jossain välissä täysin koukkuun ja kirja tuli ahmittua läpi käytännössä n. kolmena iltana. Yhdyn myös mielipiteeseen kirjan synkkyydestä.

Minun mielestäni tämä oli toistaiseksi paras HP-kirja, ja muutenkin sarja on mielestäni ollut selvästi nousujohteinen.

Hyvin pienenä SPOILERIna voisi sanoa, että...









...harvoinpa lastenkirja yhtä synkissä fiiliksissä loppuu...
 

D4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, futiksessa Tottenham
No, millaistas epäpaskaa Salonen sitten lukee... Ilmeisesti lähinnä Nakkea paskalla...
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Salonen #33
Juu en oo lukenu eikä oo ees mielessä käyny et tollasta p...aa lukisin en sit mistään hinnasta...
Oikea asenne. Jatka samaan malliin. En juurikaan lue HP:n tyylisuunnan kirjoja ja asenteeni oli melko negatiivinen kyseistä kirjasarjaa kohtaan. Luettuani neljä ensimmäistä teosta, voin sanoa, että kyllä kannatti.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti D4
No, millaistas epäpaskaa Salonen sitten lukee... Ilmeisesti lähinnä Nakkea paskalla...

Ei Nakessa mitään vikaa ole. Ja Pllä on usein ihan hyödyllistä olla. Mutta enpä ole tullut lukeneeksi Pottereita, menee jo hieman minulta yli tuo niiden hypetys ja "kaupallisuus".

Että silleen...
 

Miguel

Jäsen
Minäkin sain toissapäivänä viimeisteltyä viidennen Potterin lukemisen. Samoilla linjoilla olen monien muidenkin kanssa, eli Liekehtivän pikarin tasoa ei saavuteta, mutta loistava jatko sarjalle. Ja lastenkirjallisuudesta ei kannata puhua, sillä tämä oli vielä edellistäkin synkempi. Iltasaduksi en ainakaan suosittele.

Paljon enempää kirjasta en uskalla julkisessa keskustelussa paljastaa.
 

Miguel

Jäsen
Kolmas leffa nähty

ja aikamoinen pettymys oli. Ykkös- ja kakkososien filmatisoinnit olivat kelvollisia, mutta jotenkin Azkabanin vanki ei sytyttänyt missään vaiheessa. Ohjaajahan oli uusi, ja joidenkin arvostelujen mukaan hän jatkoi tutulla synkällä linjallaan ja menestyksekkäästi. Tästä olen täysin eri mieltä. Esimerkiksi nuorten joutuessa tällipajun riepoteltavaksi ilmapiiri oli minusta melkein kuin lastenleffassa. En tiedä tarkalleen, mikä elokuvassa mätti. Tunnelma vain oli kautta linjan lattea.

On sekin vähän kummallista, että kun kirjan sivumäärä kasvaa edellistä, elokuva lyhenee. Entistä enemmän jäi yksityiskohtia pimentoon.

Half-blooded Princea odotellen.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Re: EVVK

Viestin lähetti Arnold
Ei voisi väheempää kiinnostaa jotkut harrypotterit ja tarusormustenherrasta -systeemit. En tule ikinä lukemaan tuollaista fantasiasoopaa.
 

GameOver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU ja Ducks
En, enkä lue! vastasin, olen kyllä 2 ekaa leffaa nähnyt, mutta lukeminen ei kiinnosta, ei kyllä se leffakaan mikään huippu hyvä ole. Lukea saa tarpeeksi koulussa...
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei sitten vitullakaan!

Vaikka olen suuri kirjallisuuden ystävä ja halveksin suunnattomasti todellisuutta (=viinan puutteen aiheuttama hallusinaatio) niin fantasia kirjallisuus ei oikein iske.
Keskisuomalaisen elokuva/peli-arvostelijaa lainaten: "...jos siinä on peikkoja, noitia tai muita vastaavia, niin heitän sillä vesilintua"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös