Liigapelaajien salitulokset?

  • 204 407
  • 337

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoisin rankkana OT:nä, että Karin lahjakkuudesta johtunut treenaamattomuus on teettänyt NHL:ssä lähinnä tätä...

(selvitys: Kari Lehtosella taas nivusvamma 19.10.2007 KSML)

Lahjattomat treenaa -asennehan aiheutti aika paljon ongelmia myös eräälle Mario Lemieux:lle. Huono lihaskunto ja -tasapaino ei ole hyväksi niin tavalliselle tallaajalle kuin urheilijallekaan.

Ja eikös yhdeksi isoksi syyksi Lasinilkka-Litmasen vaivoihin ole pidetty asiantuntijapiireissä juuri huonoa lihastasapainoa ja lihaskuntoharjoittelun puutteita. Ei niin, että Litti tai Lemieux sinänsä huonokuntoisia olisivat olleet lajinsa edustajina, vaan huipulla ja täysillä vedettäessä joku päivä voi napsahtaa pahastikin, kun jokin lihas tai lihasryhmä ei kykenekään tarpeeksi suurta vastavoimaa tuottamaan.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
...Myös sprinttereillä on todella kovat maksimitulokset varsinkin suhteessa kropan massaan. Esimerkiksi 77-kiloinen Pöyhönen on ottanut penkiltä 160 kiloa ja yhdellä jalalla prässissä 300 kiloa liikkuu kepeästi. Yleisurheilussa räjähtävät liikkeet eli painonnosto-harjoittelu on vielä merkittävämmässä roolissa kuin puhdas voimaharjoittelu. Tempaus ja rinnalleveto ovat yleisimpiä liikkeitä yleisurheilijoiden saliharjoittelussa...

Hyvä kirjoitus, jossa oli paljon asiaa, mutta mutta... Olen nähnyt livenä Markus Pöyhösen hänen ollessaan huipulla. Oletko itse nähnyt hänen ottavan 160kg penkistä? Oliko paikalla muita henkilöitä? Miten arvioisit noston puhtauden? Samat kysymykset tuosta 300kg prässistä yhdellä jalalla.

Todellakin uskon kuulantyöntäjistä (mm. aikanaan Arsi Harju ja Tepa Reinikainen), että penkkasivat yli 200kg. Tepa vielä helposti. Ja voisin uskoa heistä jopa sen 300kg:n yhden jalan prässin, mutta 77-kiloisesta Markus Pöyhösestä en milloinkaan. Ellet sinä nyt tässä ketjussa kerro, että olit itse todistamassa tekoa, ja näkijöitä on ollut muitakin, jotka voivat tuon vahvistaa.
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Hyvä kirjoitus, jossa oli paljon asiaa, mutta mutta... Olen nähnyt livenä Markus Pöyhösen hänen ollessaan huipulla. Oletko itse nähnyt hänen ottavan 160kg penkistä? Oliko paikalla muita henkilöitä? Miten arvioisit noston puhtauden? Samat kysymykset tuosta 300kg prässistä yhdellä jalalla.

Todellakin uskon kuulantyöntäjistä (mm. aikanaan Arsi Harju ja Tepa Reinikainen), että penkkasivat yli 200kg. Tepa vielä helposti. Ja voisin uskoa heistä jopa sen 300kg:n yhden jalan prässin, mutta 77-kiloisesta Markus Pöyhösestä en milloinkaan. Ellet sinä nyt tässä ketjussa kerro, että olit itse todistamassa tekoa, ja näkijöitä on ollut muitakin, jotka voivat tuon vahvistaa.

Noh, se oli joku fitness-makasiini ja "Kauneus ja terveys"-lehti, josta nämä tiedot poimin. Pitää tarkistaa faktat vielä kerran, jos vielä löydän oikean lehden. Kirjoittaja - nainen muistaakseni - olla saattaa hieman värittänyt juttua, mutta suuret raudat olivat kyseessä kaikesta päätellen. 300 kiloa yhden jalan kyykyssä voi tarkoittaa vajaata 300 kilon kyykkyä vapailla painoilla - mutta prässejä on moneen lähtöön ja niin myös suoritustekniikoita, että sikäli vertailu kusee. Jutussa luki, että Pöyhönen ei kyykkää raskailla painoilla lainkaan jonkin polven rasitusvian takia. Siksipä hän tekee maksimit prässillä.

Ja tuosta 160 kilon penkistä olen kuullut niin monen ihmisen suusta tai kirjoittamana, että uskon sen olevan lähellä totuutta. Luultavasti se on kuitenkin pompulla lajinomaisesti tehty. En pidä mahdottomana Pöyhösen penkkienkkaa, koska suunnilleen samankokoinen M. Mononen on ottanut tuon saman 160 kiloa ja siitähän oli pätkää tv:ssä toissa kesänä (dokumentti & urheiluruutu).

Olen myös minä nähnyt Pöyhösen livenä ja aivan lähietäisyydeltä, ja kieltämättä tuntuu uskomattomalta, että hänen kokoisensa on tuollaisia romuja liikutellut. Sikäli on tervettä kyseenalaistaa noita lukuja, jotka useissa tapauksissa sisältävät vielä ”kovan miehen lisää”. Mutta jostakin se räjähtävä voima kumpuaa. Parhaimmillaan Pöyhönen oli Euroopan nopein mies satasen 40 ensimmäisellä metrillä, ja kiihdytysvaiheessahan voima nimenomaan on ratkaisevassa roolissa. Pöyhösen voima-arvot ovat hurjat kokoon nähden joka tapauksessa. Pöyhösen kohtaloksi luultavasti koituikin liika voimaharjoittelu juoksutekniikan ja rentouden kustannuksella. Näin tylysti sanoen: siinä haaskattiin eräs kaikkien aikojen lahjakkain suomalaisurheilija.
 
Hyvä kirjoitus, jossa oli paljon asiaa, mutta mutta... Olen nähnyt livenä Markus Pöyhösen hänen ollessaan huipulla. Oletko itse nähnyt hänen ottavan 160kg penkistä? Oliko paikalla muita henkilöitä?

Uskon tuon tuloksen. Kesällä tuli juteltua erään ex-kymmenottelijan kanssa (kalevankisoista taitaa mitali löytyä uran huipentumana), joka nykykunnossaan sanoi nostavansa n. 135kg ja painoa oli 82kg. Kun kehuin kaverin tulosta varsin kovaksi painoon nähden, niin hän nosti esimerkiksi juurikin Pöyhösen joka oli vielä muutaman kilon kevyempi ja penkkitulos kovempi - en muista tarkkaa kilomäärää mutta tuolla suunnalla sitä liikuttiin mitä kirjoittaja yllä oli maininnut.

Itse on tullut harrastettua kuntoilumielessä punttisalia epäsäännöllisen säännöllisesti jo pidemmän aikaa (186cm / 88kg / 31v) ja penkkipainot ovat korkeimmillaan ollet sielä 80kg tienoolla. Viime kesänä keksimme työkaverin kanssa ottaa aiheesta pienen kisan ja aloitimme 3krt/vko kuntosaliohjelman jossa tiistaisin tehtiin penkkiä sekä sitä tukevia liikkeitä ja saman viikon perjantaina mitattiin sitten ykköset. Noin 5-6 viikon jaksolla pääsimme molemmat 95 kiloon ja työkaveri vielä parin viikon päästä sai 100kg nostettua, joka olikin tavoitteemme (itse olin jo lomalla kiskomassa kaljaa ja makkaraa). Eli noin 10kg tulosparannukset varsin pienillä harjoittelumäärillä ja molemmat olemme vielä "pitkät ja kapeat narut"-mallisia, eli kroppa ei ole alkuunkaan optimaalinen nostajalle.

Ts. 100kg penkkitulos on niin helppo saavutettava terveelle liikuntaa harrastavalle miehelle, että on se nyt kumma jos ei ~20v treenanneet kaverit nosta huomattavasti kovempia määriä. Tunnen erään Mestis-tason pelaajan ja muistaakseni sanoo tuloksekseen 110kg. Joni Lehto taisi aikanaa sanoa että 160kg off-seasonilla, mutta kauden aikana tippuu 140 hujakoille?
 

Lihahopliitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voi olla ihan väärää muistikuvaa, mutta muistelisin jostain lukeneeni, että Jukka Jalonen sai pistettyä salilla melko hyvin kampoihin pelaajille HPK:n vuosina. Oli kuulemma kova treenaamaan ja penkkituloskin oli liigavalmentajalle melko kova. Muistaako kukaan lukeneensa vastaavanlaista juttua?

Riihimäellä kävin aikanaan samalla salilla Jalosen kanssa ja kyllähän Jukka nosteli aikamoisia määriä ainakin penkissä. Yli sadan oli sarjapaino jos en nyt ihan väärin muista.

Edit. Pakko vielä kommentoida tuota noston puhtaudesta lässyttäviä ihmisiä. Luuletteko te että jääkiekkoilijaa tai yleisurheilijaa kiinnostaa joku teknisesti puhdas ja hitaasti suoritettu nosto. Ei siitä ole ko. lajeissa mitään riemua, päinvastoin. On ihan luonnollista että perse on irti penkistä eikä käytetä mitään stoppeja. Ne on sitten varattu niille joiden lajivalinta on penkkipunnerrus. Jokainenhan tosin voi mennä kokeilemaan itse sitä 160kg pomppupenkkiä kun se kerran on niin helppoa.
 

Boris

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiigaEura
Komppaan. Pasi voi olla jääkiekkoilljaksi vahva, mutta on kuitenkin melko hoikka ja hontelo poika, ainakin potentiaaliseksi 170 kg:n nostajaksi. Taitaa olla näitä Nivalan nakkikioskijuttuja taas.

Sen verran on tullut Nielikäisen kanssa salilla oltua, että tuo 175 kiloa on ihan uskottava, vaikka juuri kyseistä rautaa en olekaan nähnyt. Vahva sälli, mutta Pasi penkkailee siten, että hänellä on jalkapohjat penkkiä vasten ja lantio ylhäällä...

Myös nämä mainitut yli 300 kilon jalkaprässit pitävät ihan paikkaansa, ainakin Pöyhösen ja hänen treenikaverinsa Stefan Koivikon kohdalla. Itse asiassa sitä rautaa on liikkunut aika paljon enemmänkin, mutta polvikulmat eivät ole olleet lähelläkään sitä, mitä laitteen suunnittelija on tarkoittanut.

Prässeissä sinällään on valtavia eroja, mutta niin Pöyhönen, Koivikko kuin varmaan myös Aarnio jättivät suoritusta reippaasti auki, mikä mahdollistaa huomattavasti isompien romujen tuuppimisen. Homman nimi kun ei ole tehdä huipputuloksia punttisalilla vaan hankkia voimaa varsinaiseen lajiin, ja syvältä tekeminen on kohtalaisen hidasta puuhaa.

Oma muistikuva olisi, että Markus olisi penkannut 77-kiloisena 150 kiloa juuri noihin aikoihin, kun hän parhaita tuloksia teki. Ei se kuitenkaan mitenkään superihmeellinen suoritus ole, samaa tasoa kuin esimerkiksi Petri Lammassaarella. Onhan joku 120-130 kiloa varmaan aika lailla keskivertoa liigapelaajille.

Suoritusten puhtaudet ovat aina luku sinänsä. Pienellä perseen nostolla tai pienellä pompulla saa helposti paljonkin hyvää...Mutta ei sillä ole lopulta edes mitään merkitystä. Yleisurheilijalla kello tai mittanauha ratkaisevat, jääkiekkoilijalla otteet kaukalossa.
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Edit. Pakko vielä kommentoida tuota noston puhtaudesta lässyttäviä ihmisiä. Luuletteko te että jääkiekkoilijaa tai yleisurheilijaa kiinnostaa joku teknisesti puhdas ja hitaasti suoritettu nosto. Ei siitä ole ko. lajeissa mitään riemua, päinvastoin. On ihan luonnollista että perse on irti penkistä eikä käytetä mitään stoppeja. Ne on sitten varattu niille joiden lajivalinta on penkkipunnerrus. Jokainenhan tosin voi mennä kokeilemaan itse sitä 160kg pomppupenkkiä kun se kerran on niin helppoa.

Joo, ihan hyvä pointti, mutta tarkoitus oli vaan painottaa, että nuo kiekkoilijoiden ja yleisurheilijoiden salilla tehdyt nostot eivät ole lainkaan vertailukelpoisia kisanostojen kanssa. Lajinomaisuutahan siinä haluataan, eikä niiden ole edes tarkoitus olla puhtaita. Esimerkiksi kuulantyöntäjien pomppu- ja runkkupenkillä ylitetään kuormittaa mahdollisimman laajasti koko kroppaa, mikä vastaa parhaiten työnnössä tapahtuvaa kuormitusta. Sama tietysti lätkänpelaajilla, jotka tekevät esimerkiksi vajaita hyppykyykkyä. Niillä haetaan räjähtävyyttä alakroppaan. Perinteinen ja kaavamainen voimaharjoitelu ei sovi sellaisenaan jääkiekkoilijalle, koska se tekee kropasta hitaamman ja kankean.

Tässä muuten maininta siitä Pöyhösen prässistä, joka mitä ilmeisemmin on ollut vain nykäisynomainen ja räjähtävä suoritus:

http://www.kauneusjaterveys.fi/luejutut/kunto/article117274-1.html
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Edit. Pakko vielä kommentoida tuota noston puhtaudesta lässyttäviä ihmisiä. Luuletteko te että jääkiekkoilijaa tai yleisurheilijaa kiinnostaa joku teknisesti puhdas ja hitaasti suoritettu nosto. Ei siitä ole ko. lajeissa mitään riemua, päinvastoin. On ihan luonnollista että perse on irti penkistä eikä käytetä mitään stoppeja. Ne on sitten varattu niille joiden lajivalinta on penkkipunnerrus. Jokainenhan tosin voi mennä kokeilemaan itse sitä 160kg pomppupenkkiä kun se kerran on niin helppoa.
Komppaan tuota. Kuitenkin kun ketjun aloittaja on itse sanojensa mukaan voimannoston harrastaja, on tuo tekniikkakeskustelu sikäli asianmukaista että oikealla tekniikalla nostetut vs. tavallisen pulliaisen penkkitekniikalla nostetut eivät ole ollenkaan vertailukelpoisia keskenään.

Eihän tuossa mitään. Luetelkaa vain niitä tuloksia. Tavalliset perusjampat, joita tämänkin palstan lukijat suurilta osin ovat, voivat verrata noihin kiekkoilijoiden tuloksiin suoraan omia tuloksiaan koska tekniikka lienee melko lailla sama. Nämä Freddit ja muut voimannoston harrastajat voivat sitten suodatella mielensä mukaan noita tuloksia ja vähentää "tekniikkavirheen" verran koska ne eivät ole nostettu oikealla tekniikalla.

by the way. Ennätystehtaassa oli joku aika sitten eräs suomalainen naisvoimannostaja joka teki suomen ennätyksen toistojen määrässä omalla painollaan. Neiti painoi muistaakseni 55 kg ja toistoja taisi olla vain 20. Itselleni oli yllätys että tulos oli noinkin "huono", mutta toisaalta tekniikka oli juuri sellainen perse penkissä ja pysäytys rinnalla ym. viimeisen päälle tarkka. Varmasti tuokin muija olisi pumpannut perustallaajan tekniikalla huomattavasti kovemman tuloksen.
 

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä joitain tuloksia, osa huhuja ja osa lehdistä luettua.
Otakar Janecky otti huhun mukaan 90-luvun puolivälissä 185kg penkistä ja syväkyykystä 180kg.
Alkusyksystä 2001 Ilveksen testeissä Majeskylla oli vahvimmat jalat, Vopatilla voimakkain ylävartalo, mutta Matt Smith oli yhteistuloksissa joukkueen vahvin. Vopatin penkki oli tuolloin 180kg.
Tapparassa pelannut Arto Kulmala nosti kolmekymppisenä penkkituloksensa 75 -> 110kg.
Teemu Laine kertoi aikoinaan Aamulehdessä, että kyykystä nousee 200 ja penkistä 140. Sama 140 penkistä oli IS-veikkaajan mukaan Mäkkärillä.
Martin Lapointen lempinimi Bulldog juontaa juurensa 90-luvulta, jolloin hän Detroitin penkkitestissä nosti 23 kertaa oman painonsa (muistaakseni 99kg tuolloin).
Jere Karalahti vastasi muutama vuosi sitten Jääkiekkolehdessä ottavansa 120 penkistä. Samassa aviisissa Sami Helenius kertoi ennätyksen olevan 155, mutta nykyään (lehti ilmestyi joskus 2004) nousee 135. Ja myöskin JKL:ssä Joni Lehto kertoi ennätyksen olevan 167,5kg.
Muistaakseni Bodaaja-lehdessä Ville Nieminen sanoi ennätyksensä olevan 150 penkistä. Treenasi silloin erilailla kuin nykyään ja tämän hetkinen penkki oli 135.
Ja Tommi Santala otti todellakin 140kg rinnallevedosta HPK:n testeissä. Näin Jukka Jalonen vastasi kysymykseen kuka on ollut vahvin valmennettavasi.
 

TML

Jäsen
Puhuttaessa vaikkapa sm-liigan vahvimmista pelaajista, on pakko ottaa esille vasta 20-vuotias Jarkko Näppilä. Jo 16-vuotiaana poikasena Näppilä nosteli hurjia tuloksia penkistä ja tätä nykyä muistan lukeneeni että yli 130kg nousee penkistä.
Kova kuntoisin äijä koko Ilveksessä kuten jääkiekkolehden eräästä jutusta pystyi lukemaan.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pöyhösen kohtaloksi luultavasti koituikin liika voimaharjoittelu juoksutekniikan ja rentouden kustannuksella. Näin tylysti sanoen: siinä haaskattiin eräs kaikkien aikojen lahjakkain suomalaisurheilija.
Eikös Pöyhösen räjähtävän voiman ja suomalaispikajuoksijaksi poikkeuksellisen lihaksikkaan kehon takana ollut nimenomaan se, että kaveri kärsi jo parikymppisenä todella pahoista selkävaivoista? Tästä johtuen vuosituhannen vaihteen tienoilla juuri läpimurtoansa edeltäneenä aikana hän ei parin kauden aikana tehnyt juoksutreenejä käytännössä lainkaan.

Veti siis todella paljon punttia ja muuta voimaharjoitelua, ja muistaakseni jossain tosiaan totesi ettei kahteen vuoteen käynyt satasen lajitreeneissä pinkomassa kuin yhden käden sormilla laskettavan määrän.
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Eikös Pöyhösen räjähtävän voiman ja suomalaispikajuoksijaksi poikkeuksellisen lihaksikkaan kehon takana ollut nimenomaan se, että kaveri kärsi jo parikymppisenä todella pahoista selkävaivoista? Tästä johtuen vuosituhannen vaihteen tienoilla juuri läpimurtoansa edeltäneenä aikana hän ei parin kauden aikana tehnyt juoksutreenejä käytännössä lainkaan.

Tämmöistä olen myös kuullut jostain. Joka tapauksessa urheilupiireissä hänen harjoitteluaan on kritisoitu ja neuvottu ulkopuolelta runsaasti. Osa kritiikistä on ollut aiheellista osa ei. Suomesta löytyy kyllä runsaasti urheiluihmisiä, jotka tietävät ainakin omasta mielestään treenauksen teoriasta kaiken. Minusta Pöyhönen on "hyvä" esimerkiksi liian raskaasta voimaharjoittelusta - olivat syyt harjoittelun taustalla mitkä tahansa. Ongelmaksi Pöyhösen juoksutekniikassa muodostui etenkin rentous ja kropan tasapainoinen hyödyntäminen. Askelpituutta lyhensi mm. etureiden kireys jne. Näin hän ei kyennyt ylläpitämään maksiminopeutta tarpeeksi loppuun asti. Potentiaalia jäi joka tapauksessa hyödyntämättä. On spekuloitu, että potentiaalia oli jopa 10,1 sekunnin alle.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Edit. Pakko vielä kommentoida tuota noston puhtaudesta lässyttäviä ihmisiä. Luuletteko te että jääkiekkoilijaa tai yleisurheilijaa kiinnostaa joku teknisesti puhdas ja hitaasti suoritettu nosto. Ei siitä ole ko. lajeissa mitään riemua, päinvastoin. On ihan luonnollista että perse on irti penkistä eikä käytetä mitään stoppeja. Ne on sitten varattu niille joiden lajivalinta on penkkipunnerrus. Jokainenhan tosin voi mennä kokeilemaan itse sitä 160kg pomppupenkkiä kun se kerran on niin helppoa.

Niin, siis ainoa syy, miksi mm. minä jaksan lässyttää nostojen puhtaudesta on se, että kaikki ihmiset eivät ihan täysin käsitä, mikä ero (kiloissa) on puhtaalla ja epäpuhtaalla nostolla. Se on ihan helvetillinen. Se, että joku nappaa pompautuksella ja perse irti penkistä esim. 150kg tarkoittaa suurin piirtein 120kg-130kg täysin puhtaana suorituksena. Ja sehän ei ole suurelle yleisölle enää ollenkaan "seksikästä", jos ottaakin penkistä 120kg 150kg:n sijaan. If you know what I mean?

Siinä olet täydellisen oikeassa, että pikajuoksija ja lätkänpelaaja treenaavat sellaisia nostoja, jotka palvelevat heidän lajiaan. Näin sen ehdottomasti pitääkin olla. Luultavasti (jos ovat itse fiksuja) he eivät itse näillä tuloksillaan sen enempää "pullistele", koska tietävät itse, että suoritukset eivät ole puhtaita.

Ja vielä nimimerkille "kanto kaskessa" erityiskiitos asiallisesta ja tyhjentävästä vastauksesta. Sieltähän ne sitten löytyivät, eli epäpuhdas penkki, ja joku muu tiesi, että prässitulos oli myös hieman kyseenalainen. En näe näissä tulosvertailuissa mitään vitun järkeä. Markus Pöyhösen tärkeimmät näytöt ovat takuulla juoksuradalta, ja se riittää ainakin minulle.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Eikös Pitkämäen Terska tuossa männä kesänä kehui tehneensä uuden penkkiennätyksen 175 kg? Ja Eikä Terokaan mikään varsinainen lihaskimppu ole.

Gretzkyn Väinöhän oli ihan legenda penkillä! Muistaakseeni 65 kiloa oli Väiskille ihan tarpeeksi:)

Sitten tuli mieleen yksi juttu Ässien treeneistä. Legenda kertoo, että aikanaan kun Vellu oli koutsina, niin kun voimakausi alko, Vellu oli tullut salille, farkuissa ja kauluspaidassa, mennyt penkille ja painanut kymppisarjan 130 kilolla ja sanonut pojille, että tehkää perässä, niin saatte ylimääräisen vapaa-päivän. Sitten vaan kylmän viileästi Andaluciaan lounaalle:)
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Eikös Pitkämäen Terska tuossa männä kesänä kehui tehneensä uuden penkkiennätyksen 175 kg? Ja Eikä Terokaan mikään varsinainen lihaskimppu ole.

Joo, vai olikos se Terskan valmentaja, joka sillä brassaili. No, niin tai näin, niin vaan Thorkildsen, joka on Terskaakin "ohuempi" nakkasi lähes 5 metriä pidemmälle kauden tärkeimmällä hetkellä, joten ei sillä 175kg:lla ollut sitten mitään lisäarvoa. Sen verran tuosta, että muistelen valmentajan kehuneen, että nosto oli "lähes puhdas". Mitä se sitten tarkoittaa? Mutta suuri yleisö ei siitä välitä, vaan miettii, että kyllä se Terska vaan on kova. Penkistäkin 175kg. Lähes puhtaasti. :) Edelleen, mulle on tärkeintä, että Terska heittää keppiä niin vitun pitkälle kuin ikinä saattaa. Ei se, paljonko se ottaa penkistä (lähes puhtaasti) tai se, onko tukka hyvin.


Sitten tuli mieleen yksi juttu Ässien treeneistä. Legenda kertoo, että aikanaan kun Vellu oli koutsina, niin kun voimakausi alko, Vellu oli tullut salille, farkuissa ja kauluspaidassa, mennyt penkille ja painanut kymppisarjan 130 kilolla ja sanonut pojille, että tehkää perässä, niin saatte ylimääräisen vapaa-päivän. Sitten vaan kylmän viileästi Andaluciaan lounaalle:)

Olen kuullut saman tarinan, ja se on selvää, että Vellu on ollut kovassa kunnossa ja on (ainakin ollut) vahva äijä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvä kirjoitus, jossa oli paljon asiaa, mutta mutta... Olen nähnyt livenä Markus Pöyhösen hänen ollessaan huipulla. Oletko itse nähnyt hänen ottavan 160kg penkistä? Oliko paikalla muita henkilöitä? Miten arvioisit noston puhtauden? Samat kysymykset tuosta 300kg prässistä yhdellä jalalla.

Joillekin on täällä aika vaikea hyväksyä isoja penkkituloksia. Jos on viettänyt aikaa oikeailla saleilla missä liikkuu vapaa rauta esim Helsingissä Töölön Kisahalli. Nähnyt urheilijoita treenaamassa niin ei nämä alle 200kg penkkitulokset ole mitään ihmeellisiä ja nyt puhun sellaisista jotka eivät harrasta vain "penkkipunnerrusta".

Itsekin kävin Kisiksellä vuosikymmenet Pöyhösen kokoisen jätkän kanssa joka harrasti nyrkkeilyä SM-tasolla. Penkki oli vain osa voimaharjoitusta ja aerobinen+lajitreeni on paljon suuremmassa osassa, silti penkistä nousi 150kg jalat ylhäällä +pysäytyksellä.
Itsekin höntsäilin kerran viikossa penkkitreenillä 120kg helposti. Toki olin kuntosaliharjoitteita tehnyt jo vuosia mutta en keskittynyt vain penkkiin, enkä todellakaan syönyt muuta kuin perusläskiä ja samoin frendi. Ei edes lisäproteiiniä. 20-25 vuotiaana riittää monipuolinen ruoka ja kunhan sitä on riittävästi.. ;)

Jo näihin viitaten ja mitä olen nähnyt, sellainen 200kg nousee helposti jos harrastat penkkipunnerrustä vähänkin tosissaan ja teet useamman sellaisen treenin viikossa joka tulee penkkipunnerrusliikettä.



J
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
No, niin tai näin, niin vaan Thorkildsen, joka on Terskaakin "ohuempi" nakkasi lähes 5 metriä pidemmälle kauden tärkeimmällä hetkellä, joten ei sillä 175kg:lla ollut sitten mitään lisäarvoa.
Vaikka itse pääasiasta oletkin oikeassa (penkkitulos vs keihästulos), niin aika huonon esimerkin valitsit. Tuo tikku-Andreas kun penkkaa Teroakin enemmän. Tekniikan puhtauskin lienee verrannollinen.

http://www.youtube.com/watch?v=tJzJjIMna5E
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Eikös Pitkämäen Terska tuossa männä kesänä kehui tehneensä uuden penkkiennätyksen 175 kg? Ja Eikä Terokaan mikään varsinainen lihaskimppu ole.

Pitkämäen penkki tuntuu kovalta huolimatta tuosta runkusta, jonka youtube-videolla näkee. Todistaa sen, että "riukupoika" voi olla myös todella vahva. Pitkämäen treenauksen periaate on treenata joko aivan maksimeja tai sitten aivan kevyttä palauttavaa/valmistavaa/huoltavaa. Välivaiheen treeniä Pitkämäki ei tunne. Lihasmassaa ei haluta hankkia liikkuvuuden kustannuksella eikä niveliä rasittaa tai energiaa tuhlata bodaustyyppisellä treenillä.

Vertailun vuoksi paljon jykevämmän oloisen Tero Järvenpään penkki on 130 kilon tuntumassa. Järvenpää on tosin sanonut, että voisi treenata penkkiä selvästi ylöspäin, jos panostaisi todella siihen. Mutta siinä tapauksessa hänen tekniikkaansa hajoaisi, koska uutta voimaa on hankala saada sovitettua nykyiseen tekniikkaan.

-----------

No whatever. Tämä tarkoittaa edelleen sitä, että voimatreeni pitää tehdä palvelemaan lajia ja lisäksi pitää huomioida oma lajiosaaminen. Voidaanhan esimerkiksi joku hyvin liikkuva jääkiekkoilija pilata raskaalla bodaustyyppisellä treenillä, jolloin liikkuvuuteen perustunut pelillinen identiteetti himmenee. Taitaa Saku Koivun NHL-uran alkuaikojen bodaus- ja voimakuuri olla haitannut uran kehittymistä, kun vammakierre on alkanut liian suuresta lihasmassan ja voimanlisäyksestä. Tällöin nivelet ja raajat joutuvat ennen kokemattomaan rasitukseen, ja vain ajan kysymys milloin hajoavat. Samoin pelillinen identiteetti muuttuu, kun voima kasvaa liikkeen kustannuksella.

Varmaan osa muistaa, että jokunen vuosi sitten Sihvonen käsitteli samaa aihetta Urheilulehdessä:

http://www.urheilulehti.fi/article117886-1.html
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Edmonton
Puhuttaessa vaikkapa sm-liigan vahvimmista pelaajista, on pakko ottaa esille vasta 20-vuotias Jarkko Näppilä. Jo 16-vuotiaana poikasena Näppilä nosteli hurjia tuloksia penkistä ja tätä nykyä muistan lukeneeni että yli 130kg nousee penkistä.
Kova kuntoisin äijä koko Ilveksessä kuten jääkiekkolehden eräästä jutusta pystyi lukemaan.


Ja aika lailla kärjessä myös kaikkien liigapelaajien vertailussa. On muuten Näppilällä todella poikkeukselliset ominaisuudet, kun ottaa huomioon, että 20 vuotta on tullut vasta äskettäin mittariin. Sekä voima- että kestävyysominaisuudet ovat kovalla tasolla tuon ikäiseksi.
Lisäksi, mikä täkeintä, myös peliesitykset ovat olleet ilahduttavan lupaavia tänä syksynä.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
No whatever. Tämä tarkoittaa edelleen sitä, että voimatreeni pitää tehdä palvelemaan lajia ja lisäksi pitää huomioida oma lajiosaaminen. Voidaanhan esimerkiksi joku hyvin liikkuva jääkiekkoilija pilata raskaalla bodaustyyppisellä treenillä, jolloin liikkuvuuteen perustunut pelillinen identiteetti himmenee. Taitaa Saku Koivun NHL-uran alkuaikojen bodaus- ja voimakuuri olla haitannut uran kehittymistä, kun vammakierre on alkanut liian suuresta lihasmassan ja voimanlisäyksestä. Tällöin nivelet ja raajat joutuvat ennen kokemattomaan rasitukseen, ja vain ajan kysymys milloin hajoavat. Samoin pelillinen identiteetti muuttuu, kun voima kasvaa liikkeen kustannuksella.

Täyttä asiaa. Saku Koivu on malliesimerkki siitä, mitä liiallinen tai vääriin vartalonosiin kohdistuva harjoittelu saa aikaan.

Sakun luistelun ja tasapainon painopiste muuttui voimaharjoittelun (muihin voimaharjoittelun metodeihin sen kummemmin puuttumatta) myötä liikaa alavartaloon, jolloin äijän jalat eivät olleet enää se osa miehen peliä, joka tekee eron muihin.

Nuorempana, aina ensimmäiselle NHL-kaudelleen saakka Saku oli vartaloltaan hintelä, joka johti ilmeisestikin siihen johtopäätökseen, että lisää voimaa on saatava alakroppaan. Jo toisella kaudella Habsissa nähtiin Koivu, jonka jalat olivat tuplasti aiempaa tukevammat ja menestystä tulikin, kunnes paikat alkoivat paukkua...
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joku nyt sitten tietysti viisastelee tähän (kuten ex jo ehti viisastelemaan), että niillähän on ne penkkipaidat. Näin on. Mutta pitää niilläkin oppia nostamaan, eikä se paita nosta itekseen mitään. Ja sanoisin näin, että pitää olla hyvä nostaja, jotta oppii paidalla ottamaan hyötyä. Yleisesti ottaen voisi sanoa, että raw-penkki (joka ei ole sama kuin "salipenkki") ja IPF-penkki ovat eri lajeja.

Niin? Viisastelemaan? Sanoin vaan etten halua mainita kyseistä pelleilyä tässä yhteydessä. Eri lajeja, kuten itsekin sanoit, enkä jaksa arvostaa sitä toista. Ryan Kennelly saa puolestani tuuppia juutuupissa 470 kiloa ja yrittää 500 kiloa, eikä mua liikuta paskan vertaa. Mutta sitten kun kaveri käy rikkomassa kaikkien aikojen kovimman raakatuloksen 323 kiloa, minäkin kumarran ja suitsutan hehkutusta.


En ymmärrä sitäkään, että heti, kun joku nostaa vitusti, niin ollaan epäilemässä, että ei ole puhdas. Ja jos sitten kertoo, että on testattu vitun usein, niin sitten joku siihen, että no, mutta oothan sä voinut vetää vuotta ennen mömmöjä.

Kyynisyyteen on vitun hyvät syyt. Kun on vuosia seurannut voimailutouhua läheltä, ja näkee miten niitä myrkkyjä kaupataan ja käytetään, niin idealismi unohtuu äkkiä. Yllättävän vähän niitä 200+ penkkaajia löytyy kuitenkin aineiden yleisyyteen verraten, sikäli helppoa on alkaa epäillä kaikkia 220 ylittäneitä...

Vielä rautalangasta: Maailmassa on ollut kautta aikain ehkä kymmenkunta 300 kilon raakapenkkaajaa! Jokainen näistä on paitsi dropittanut vitusti, ollut myös helvetillinen geneettinen friikki. Eli jos nyt joku tulee pokkana selittämään nostavansa raakana 250+ ilman mitään lääkkeitä, onhan selvää että tällaisesta kaverista tulisi suht helposti maailman kovin penkkaaja kautta aikain. Jos uskoisi jokaisen puheisiin puhtaudesta, niin noita geneettisiä friikkejä olisi tässäkin maassa satoja...

Ja vielä noista aineista: Ne häviävät elimistöstä todella nopeasti. Vain verinäyte todellisena yllätystestinä paljastaisi vilpit, mutta tommoset "tuu viidestoista päivä kuseen purkkiin" ei narauta juuri ketään -- puhumattakaan kisojen testeistä, joihin on tiedetty varautua viikkotolkulla.

En jaksa tarkistaa kuka väitti 200 kilon penan olevan "suht helppo" saavuttaa, mutta ko. heppu puhuu aikamoista paskaa, varsinkin jos puhutaan raakapenasta puhtaana. Kaikki eivät pääse siihen edes dropittamalla, joten se siitä.

Laitetaan näön vuoksi myös hiukan on-topiccia: Kaikki liigapelaajat joita olen livenä nähnyt, ovat olleet aika rimpuloita, joten "lapinlisää" taitaa monissa tuloksissa olla mukana. Esim. kyykyt tuskin vedetään IPF-syvyyteen, koska se ei ole lajin kannalta välttämättä edes järkevää, saatikka tarpeen.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja aika lailla kärjessä myös kaikkien liigapelaajien vertailussa. On muuten Näppilällä todella poikkeukselliset ominaisuudet, kun ottaa huomioon, että 20 vuotta on tullut vasta äskettäin mittariin. Sekä voima- että kestävyysominaisuudet ovat kovalla tasolla tuon ikäiseksi.
Lisäksi, mikä täkeintä, myös peliesitykset ovat olleet ilahduttavan lupaavia tänä syksynä.

Itsekkin ihmettelin nuoren miehen voimia, kun Ilves reenasi samaisella salilla kuin minä toissa kesänä. Penkkiähän hän nosteli melkoisella runkkutyylillä, mutta rinnalleveto ja vauhtipunnerrus vielä suorille käsille sai mun montun auki ihmetyksestä, taisi painoa olla 110kg (en muista oliko ykkönen, vai tekikö useamman toiston).
 
Itsekkin ihmettelin nuoren miehen voimia, kun Ilves reenasi samaisella salilla kuin minä toissa kesänä. Penkkiähän hän nosteli melkoisella runkkutyylillä, mutta rinnalleveto ja vauhtipunnerrus vielä suorille käsille sai mun montun auki ihmetyksestä, taisi painoa olla 110kg (en muista oliko ykkönen, vai tekikö useamman toiston).
Mikähän lie lehti ollut, missä kerrottiin Näsinneulan portaiden kipuamiskisasta, jossa Näppilä taisi tehdä kaikkien aikojen pohja-ajan, ainakin kiekkoilijoiden osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös