Liigapelaajien salitulokset?

  • 203 991
  • 337

Jeffrey

Jäsen
Henk koht olen aika monta jääkiekkoilijan kesää ja harjoitusohjelmaa vienyt läpi, eikä yhdessäkään ole sen kummempaa painopistettä laitettu penkkitulokseen.

Harjoitteet jotka vaikuttivat keskivartalon lihaksiin, motoriikkaan, kimmoisuuteen ja räjähtävyyteen olivat päähuomion kohtena. Penkkiharjoittelua tehtiin lähinnä bonuksena, koska ei siitä tietenkään haittaa ole.

Se on tosiaan sitten ihan toinen juttu, että treenataanko suomalaisia jääkiekkoilijoita oikein? Ilkeästi sanottuna suomalainen jääkiekkoilija harjoitutetaan kestävyys urheilijaksi. Kun muualla maailmassa voima urheilijaksi. Ikävää, mutta totta, jääkiekko on loppujenlopuksi kuitenkin voimailulaji.

Siinä sitten olen täysin samaa mieltä, että penkkituloksen kanssa ei ole jääkiekossa mitään tekemistä. Tulokseen vaikuttaa niin paljon niin moni asia. Tekniikka, käsien pituus, runtavuus yms. Lyhyt kätinen patukka pärjää aina tuloksissa parhaiten.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
mutta penkki kehittää kokonaisvaltaisesti yläkroppaa ja käsiä, joissa ei sinun mielestäsi tarvitse ilmeisesti voimaa ollenkaan..?

Sitä yläkroppaa voi kehittää monella muullakin tavalla kuin penkkipunnerruksella. Tuo penkki tuntuu vaan olevan punttiksen The god.
 

cimoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jokipo, Canucks
Kiinnostaisikin tietää pelaajien maastavetotuloksia. Vetääkö monet yli 200kg?!
 

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Veikkaan, että kiekkoilijat ei maastavetoa tee. Rinnallevetoa ja tempausta sitten senkin edestä.

Penkkituloksista sen verran, että Tapparassa aikoinaan pelanneista tiedän Ville Niemisen penkanneen 150 kg ja Teemu Laineen 140 kg. Laineen takakyykky (monelle salia aktiivisesti harrastavalle "pyllistys") oli 200 kg. Niemisestä vielä, että huhuttu rinnallevetotulos joskus 90-luvulla oli 135 kg.

Aleksander Barkov ei varmaan tehnyt sarjaa kuin jollain 60 kg:lla (ei faktatietoa, mutua), mutta aika vaikeata miestä oli aikanaan kaukalossa horjuttaa..

Kyllähän kiekkoilijalla olisi hyvä olla jonkinlainen perusvoimataso. Esim. vähintään: vauhditonta pituutta 265-270 cm, takakyykyssä sarjaa oma paino + 20kg, penkissä ja rinnallevedossa sarjaa omalla painolla, leukoja myötäotteella 10-15 kpl ja vastaotteella lähemmäs 20 kpl. Ei voimasta haittaa ole. Lihaksista voi jo ollakin.
 

Badgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös Nielikäinenkin penkistä vetäissyt jotain 175kg? Joku hämärä muistikuva siitä on. Vahva äijä kuitenkin ja yläkroppa oli aika kovassa tikissä.
 

Boris

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiigaEura
Eikös Nielikäinenkin penkistä vetäissyt jotain 175kg? Joku hämärä muistikuva siitä on. Vahva äijä kuitenkin ja yläkroppa oli aika kovassa tikissä.

Joo, mutta sillä ei ollut mitään tekemistä penkkipunnerruksen kanssa. Jalkapohjat penkillä, perse ilmassa jne. 175 kg pitää paikkaansa, ainakin herran puheiden mukaan. Pari kertaa Pasin kanssa treenanneena uskon sen myös olevan niin.

Miikka Tuomaiselta olen nähnyt 160 kilon sotilaspenkin, joten jalat maassa luulisi lähtevän jotain 180 kg ainakin. Saarelan Pahi aikanaan omien sanojensa mukaan 155.
 

Lättfil

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo, mutta sillä ei ollut mitään tekemistä penkkipunnerruksen kanssa. Jalkapohjat penkillä, perse ilmassa jne. 175 kg pitää paikkaansa, ainakin herran puheiden mukaan. Pari kertaa Pasin kanssa treenanneena uskon sen myös olevan niin.

Miikka Tuomaiselta olen nähnyt 160 kilon sotilaspenkin, joten jalat maassa luulisi lähtevän jotain 180 kg ainakin. Saarelan Pahi aikanaan omien sanojensa mukaan 155.

Jalat maassa saa kyllä ainakin omasta mielestäni paremman tuen verrattuna jalat penkillä tyyliin. Eiks sotilaspenkki ole monta kertaa jaksaa nostaa oman painon penkistä?
 

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lienee tarkoittanut, että Nielikäisen jalkapohjat ja niska koskivat penkkiin, muu osa kehosta oli ilmassa. Eli todellinen runkkupenkkien runkkupenkki.

Tuomainen siis käsittääkseni nostanut sotilaspenkkimaximinoston. Eli kait siinäkin on kaksi eri tyyliä: omalla painolla ja sitten tämä maximinosto. Tuomainen on vahva jässikkä. Ja isonkokoinen, 191 cm 106 kg. Miehen lempinimikin taitaa olla Conan.
 

Zerotta

Jäsen
Itsekkin olen pelaajana vääntänyt punttia erilaisten ohjelmien kanssa monena kesänä, eikä meillä ole koskaan ollut penkkiä mukana ohjelmassa. Yläkropalle ja käsille on niin monta parempaa liikettä kuin penkki. Itse en ole tehnyt penkkiä osana harjoittelua oikeastaan koskaan, lukuunottamatta muutamia hajasarjoja noin pari-kolme kertaa kaudessa. Silti testeissä sai nousemaan 5*85kg.
Henk.koht olen sitä mieltä, että penkkituloksella ei todellakaan ole mitään väliä liigapelurille, sinne päästään muilla meriiteillä.

Niemisestä vielä, että huhuttu rinnallevetotulos joskus 90-luvulla oli 135 kg.

135 kg ei ole edes loppujenlopuksi kova tulos, riippuu kyllä toki nostotekniikasta. Eli onko suoritus tehty raakana vai kyykyn kautta. Itse olen nostanut raakana 125kg. Ikää tuolloin oli 18 vuotta ja mittoina ~180/95
 

jarne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC #52
Jalat maassa saa kyllä ainakin omasta mielestäni paremman tuen verrattuna jalat penkillä tyyliin. Eiks sotilaspenkki ole monta kertaa jaksaa nostaa oman painon penkistä?

Sotilaspenkki on penkkipunnerus tavoista kaikkein puhtain kun puhutaan pelkästään yläkropan lihaksista. Tietysti maximit tällä tyylillä ovat pienempiä jos verrataan jalat maassa punnerrukseen puhumattakaan tyylistä jossa pelkät jalat ja yläselkä ovat penkissä kiinni, eli perse on about 20-30cm penkistä irti, mutta voiman hankkimiseen sotilaspenkki on kuulemma paras ja jos niitä maximeita haluaa kokeilla niin sitten jalat maassa. Penkki tuloksia jotka suoritetaan perse irti penkistä tuskin arvostaa kukaan joka on vähääkään perehtynyt lajiin.

Omaan tuttavapiiriin kuuluu penkkipunnerruksen maailmanmestari/suomenmestari/euroopanmestari about 10v takaa ja hän taisi olla virallisissa tuloksissa Riku Kirin jälkeen seuraava suomalainen joka virallisissa oloissa teki yli 300kg noston ja voin kertoa ettei tämän tason kaverit arvosta vitun vertaa näitä perse ilmassa pelleiliöitä.
 

NaNi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, KooKoo, Red Wings
Joku tuolla aikaisemmin jo mainitsi maastavedosta niin suurinosa ei sitä harrasta koska jos nostaa vähänkin väärin niin voi tulla todella pahat seuraukset. Maastavedon pystyy korvaamaan monella erillä tavalla turvallisemmin joten jääkiekkoilijat ei hirveästi tätä käytä, poislukien ne jotka ovat kauan tätä jo tehneet ja saaneet kunnon henk.koht opetuksen.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Omaan tuttavapiiriin kuuluu penkkipunnerruksen maailmanmestari/suomenmestari/euroopanmestari about 10v takaa ja hän taisi olla virallisissa tuloksissa Riku Kirin jälkeen seuraava suomalainen joka virallisissa oloissa teki yli 300kg noston ja voin kertoa ettei tämän tason kaverit arvosta vitun vertaa näitä perse ilmassa pelleiliöitä.

Eivät varmaan arvostakaan vitun vertaa kun on munat surkastunu steroideista ja dopingista.

Uusimmassa Ilves Sanomissa Ilveksen voimavalmentaja Jarkko Welling kertoo että kaudella 02-03 Ilveksessä pelannut Lubomir Korhon (kuvassa vasemmalla) nosti 180kg penkistä.

Ja kuitenkin itse Miska Kangasniemi lanasi tämän tshekkihärän levyksi. Kun näitä huhuja heitellään...

Kerrotko miten penkkitulos liittyy siihen millä lailla joku pystytään ajamaan kylmäksi? Tämä on taas jotain tappara-logiikkaa mitä muut ei tajua.

Niin, ja tuo kirjoitukseni ei ollut mikään huhu.
 
Viimeksi muokattu:

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
135 kg ei ole edes loppujenlopuksi kova tulos, riippuu kyllä toki nostotekniikasta. Eli onko suoritus tehty raakana vai kyykyn kautta. Itse olen nostanut raakana 125kg. Ikää tuolloin oli 18 vuotta ja mittoina ~180/95

Niemisen huhuttu veto oli kesältä ennenkuin lähti Pohjois-Amerikkaan, eli -97. Tuolloin ikää ollut 20-vuotta ja suunnilleen samat mitatkin kuin sinulla. Väitän, että noissa painoissa 10 kg lisäys ei ole enää helppoa. Joka tapauksessa 18-vuotiaana 125 kg hyvä suoritus. En spekuloi V. Niemisen Rive-tuloksesta sen enempää, kun en asiasta huhua enempää tiedä.

Lisää huhuja: 1980-luvulla Rauno Korvella oli Tapparan kovin penkkitulos. Jotain noin 140-150 kg luokkaa. Uskoo ken tahtoo.
 

Graves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niemisen huhuttu veto oli kesältä ennenkuin lähti Pohjois-Amerikkaan, eli -97. Tuolloin ikää ollut 20-vuotta ja suunnilleen samat mitatkin kuin sinulla. Väitän, että noissa painoissa 10 kg lisäys ei ole enää helppoa. Joka tapauksessa 18-vuotiaana 125 kg hyvä suoritus. En spekuloi V. Niemisen Rive-tuloksesta sen enempää, kun en asiasta huhua enempää tiedä.
.

Niemisen rv-tulos ilmeisesti pitää paikkansa. 135 kg on jääkiekkoilijalle älyttömän kova lukema, koska edes monet tosissaan kyseistä liikettä treenaavat eivät pääse lähellekään noita lukemia.

Se on jotenkin koomista, kun salituloksista puhuttaessa näyttää tuo keskustelu väkisinkin ajautuvan penkin puolelle. Minkäs teet, se tuntuu ihmisiä kiinnostavan.

Mua kiinnostais tietää pelaajien juoksutulokset esim 100m ja 400m. Samoin kyykky ja rinnallevedot, niistä vähemmän kuitenkin tietoja löytyy...
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Uusimmassa Ilves Sanomissa Ilveksen voimavalmentaja Jarkko Welling kertoo että kaudella 02-03 Ilveksessä pelannut Lubomir Korhon (kuvassa vasemmalla) nosti 180kg penkistä.

Ja kuitenkin itse Miska Kangasniemi lanasi tämän tshekkihärän levyksi. Kun näitä huhuja heitellään, niin mitenkäs se Vellu Ketolan takavuosien farkut jalassa otettu 150kg penkistä? Oli Ässä-pakasta loppunut nurina aika äkkiä :)

Noin muuten ihmettelen kovasti jos vuosia treenanneet urheilijat eivät saisi kylmiltään 80kg penkistä. Kyllä minä väitän, että perusvoimataso on ilman erillistä penkkitreeniäkin ihan helposti tuolla. Varsinkin, kun pelaajat ilmeisen paljon tekevät kyykkyjä ja myös riveä jotka vahvistavat koko kroppaa.

Sen verran olen itse tehnyt huomioita, että pelaajien kehon tyyppi on muuttunut ihan selvästi nollatoleranssin tultua. Aiemmin kyseessä oli varmasti enemmän voimalaji mutta nyt, kun katsoo vaikka näitä meidän omia kiekkolegendoja (Selänne,Peltonen,Lehtinen jne.) niin kaverit ovat enemmän "mailerivartaloisia", todella jänteviä mutta kuitenkin ylimääräinen lihasmassa on jäänyt pois. Eiköhän 2010-luvulla tärkeintä ole juuri maitohappokestävyys ja juuri tasaisen vahva, notkea ja urheilullinen kroppa. Jos joillakin pelaajilla sitten luontaiset ominaisuudet nostavat rautoja niin se taitaa olla enemmän poikkeus. Itse asiassa hämmästyttävän paljon lätkäjätkät alkavat muistuttaa ammattifutareita kropan suhteen, verratkaapa vaikka Ville Peltosta ja valitsemaanne Valioliigapelaajaa niin lähellä ollaan.

Joskus muistan Ranen toisen tulemisen aikoihin, kun Tapparan jannut vetivät lenkkiä Pyynikillä, niin eihän siellä muutama kaveri edes pystynyt kunnolla juoksemaan, kun reidet olivat niin isot. Kausi oli silloin 98-99 ja näkyikin sitten kaukalossa olemattomana liikkeenä ja kestävyytenä. Silloinkin Tappara oli 10 vuotta myöhässä juttujensa kanssa :D

EDIT. Heitetään nyt vielä yksi juttu Tappara-legenda Aleksander Barkovista. Barkov oli kentällä vahva kuin härkä mutta tuossa joku kirjoittikin ettei juuri penkkiin koskenut. Sen sijaan Sasha oli nuorempana vetänyt 400 m aitoja 20kg levy sylissään. Ei varmaan tarvitse ihmetellä mistä se voima on tullut :)
 
Niemisen rv-tulos ilmeisesti pitää paikkansa. 135 kg on jääkiekkoilijalle älyttömän kova lukema, koska edes monet tosissaan kyseistä liikettä treenaavat eivät pääse lähellekään noita lukemia.

Se ei ole mikään ihme, että Nieminen oli hyvässä bulkissa AHL/NHL-uraa varten, sillä valmentajana tai ainakin harjoittelukonsulttina oli sama mies kuin tällä naisella:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Marja_Lehtonen
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Nykyajan huippukiekkoilijat ovat vahvoja nimenomaan ala- ja keskikropastaan, ja yläkroppaa treenataan enemmänkin lihastasapainon vuoksi. Pikaluistelijoiden reisityypistä on huomattavasti hyötyä luistelunvoiman kannalta, ja keskikropan voima parantaa merkittävästi tasapainoa ja suorituskykyä kamppailutilanteissa. (Jos esimerkit otetaan kansainväliseltä tasolta) Crosbyn ja Ovechkinin dominanssi perustuu osaltaan myös fyysiseen voimaan. Kummallakin on valtavasti voimaa ja massaa jaloissa ja vääntövoimaa keskikropassa. Sm-liigassa Jani Rita on joskus parhaimmillaan hyödyntänyt kovaa fysiikkaansa samalla tavalla.

Jääkiekkoilijat eivät ole mitenkään poikkeuksellisia maksimaalisilta voima-arvoiltaan, koska suuri osa fysiikkatreeneihin käytettävästä energiasta menee nopeuskestävyyden, kimmoisuuden ja motoriikan kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Jääkiekko vaati ennen kaikkea nopeuskestävyyttä ja räjähtävyyttä, ja fyysisenä suorituksena se on hieman 400 metrin juoksun kaltainen ponnistus, joka toistetaan minuutin tai parin palautuksilla.

Keskiverto liigajääkiekkoilija nostaa varmaan 110 kiloa penkistä ja 160 kiloa takakyykystä, mikä ei ole paljon jos voima-arvoja vertaillaan vaikkapa joidenkin huippuyleisurheilijoiden (sprintterit, kuulantyöntäjät jne.) vastaaviin tuloksiin. Sen olen minäkin pannut merkille, että Suomessa treenataan aika paljon aerobista kuntoa ja kimmoisuutta lenkkeilemällä ja tekemällä loikkaharjoituksia, kun maailmalla on keskitytty treenaamaan nimenomaan salilla painoilla tai sitten kuntopyörän selässä.

Edit: pari kirjoitusvirhettä ja lapsusta
 
Viimeksi muokattu:

Kulpertto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, St. Louis Blues, Patrik Moisio
Moision penkki 132,5 kg
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Antti Virtanen (175 cm/71 kg) Liigassa: 138 + 206= 344 / Mestiksessä: 154+203=357 / penkkitulos: reilusti alle sata.

Harmi, ettei salitulos korreloi jääkiekkoilijan taidoissa tai peliälyssä, silloinhan Moisiolle (kenestä Moisiosta sitten puhutaankin) voisi olla kovastikin käyttöä.
Hieno esimerkki. Tuskin esim Sakari Salminen, Mikael Granlund, Sami Vatanenkaan saatikka Teuvo Teräväinen satasta ovat penkistä nostaneet. Kyllähän se kyykky tällä rintamalla enemmän merkkaa. Joku Ovetskin taisi pari vuotta sit ottaa sen 260kg. Jännä kun luistin kulkee. Itse tulokseen, ihan ok nosto liigajyrältä
 

Tuima

Jäsen
Antti Virtanen (175 cm/71 kg) Liigassa: 138 + 206= 344 / Mestiksessä: 154+203=357 / penkkitulos: reilusti alle sata.

Harmi, ettei salitulos korreloi jääkiekkoilijan taidoissa tai peliälyssä, silloinhan Moisiolle (kenestä Moisiosta sitten puhutaankin) voisi olla kovastikin käyttöä.

Komppaan tästä edellistä (Noutolokku).

Mitenköhän tuo Moision penkkitulos näkyy kaukalossa? (okei, ehkä on voimaa vääntää)

Kyllähän se jääkiekkoilijan varsi on se tärkein, eli keskikrpopa, lantio/perse, jalat.

Tosta AO8:n kyykystä tulee mieleen pikaluistelija Pekka Koskela. Pekkakin vetää yhden jalan syväkyykkyä kahdentoista toiston sarjoissa, kun tangossa niskan päällä on painoa 175kg .
 

Kulpertto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, St. Louis Blues, Patrik Moisio


Täällä kyseltiin pelaajien salituloksia ja kolme hölmöä linkittelee joidenkin pelaajien tilastoja.
Silloinkun Virtanen oli 23-vuotias (Moision nyk. ikä), hän taputteli paskaa 1. divisioonassa. Enkä siltikään ymmärrä, miksi taitopelaajaa ja voimahyökkääjää pitää verrata keskenään? Kyllähän Tarasenkokin vetäisee 140kg penkistä ja kai hän jotain osaa. Eihän se pelkkä penkkitulos nyt susta maailman parasta jääkiekkoilijaa tee, sehän on ihan idiootin selvä asia. Käsitykseni mukaan tässä ketjussa kuitenkin kyseltiin salituloksia, joten en ymmärrä miksi en Pati Moision penkkitulosta tänne voi ilmoittaa, ilman että joku natisee.

Ei niitä 1,25 kilon kiekkoja kuulu käyttää.
Älä esitä hauskaa, ole hiljaa ni oot hauskempi.

Onpas Kalle kova poika nostamaan painoja!
Yritit itsekkin ilmeisesti olla hauska, vaikka tajusit varmasti kumpaa tarkoitin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös