Liigan kurinpitopäätökset 2015–2016

  • 469 587
  • 3 251

luotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Die Mannschaft, Bayern München
Pari viimmeistä sivua on muuten harvinaisen rasittavaa luettavaa siitä, lyökö Lassila vahingossa vai tahallaan Grattonia. Jos katselen tilannetta ja yritän ajatella tilannetta, niin tuollainen kysymys jälkeenpäin esitettynä on täysin turha. Ei jääkiekossa tehdä yksilöllisiä ratkaisuja, hienoja syöttöjä, coast-to-coast maaleja, kovia taklauksia tai Lassilan huitaisua vahingossa tai tahallaan. Tai tavallaan tehdään, mutta päätökset niihin muodostuu siinä ajassa kun sormia napsauttaa ja et sä voi tehdä mitään yksilösuoritusta etukäteen harkiten, ne tulee hetkessä, selkäytimeksikö sitä puhekielessä kutsutaan - ilman suunnittelua, ilman harkintaa. Mielestäni Lassila voi puhua ihan hyvin totta sanoessaan ettei lyönyt tahalleen, koska harva pelaaja tekee mitään rutiinitasota poikkeavaa suoritusta tahalleen(joka on sanamuotona jo helvetin tyhmä) reagtiopelissä nimeltä jääkiekko.
Asia on juuri näin. Ratkaisut tulevat selkäytimestä, joten on aivan turhaa miettiä, oliko teko tahallinen vai tahaton.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Varsinkin Tapparafanit on täällä kovia huutelemaan " nyyh nyyh Tyrväinen ", ikäänkuin ei omassa porukassa sikailijoita riittäisi.
Niin vastatkaapa yhteen yksinkertaiseen kysymykseen.
Jos seuraavassa paikallisessa esim. Kiviaho vetää Tapparapelaajaa päähän, niin että näkö lähtee, tai on edes vaarassa lähteä.
Oletteko tyytyväisi 7 ottelun pelikieltoon ja Kiviahon puppy-ilmeeseen ?
..itseasiassa ensikertalaisena varmaan 5 riittäisi...

Eikä sitten mitään vänkäämistä, vaan yksinkertainen vastaus, kyllä vai ei !
Emme ole yksinkertaisia. Miten Tyrväisen tapaus liittyy tähän kuvitteelliseen Kiviaho-tapaukseen? Miten Tyrväisen tapaus liittyy Lassilan tapaukseen? Minun ja varmasti monen muunkin Tappara-fanin mielipide Lassilan saamaan tuomioon löytyvät tästä sekä otteluketjufoorumilta löytyvästä tapausta käsittelevästä ketjusta. Helpottamiseksi voisin väittää valtaosan kommentoineen tuomion liian pieneksi ja muutama sopivan mittaiseksi.

Mutulla aika monen tuomiota sopivaksi kuvailleen kirjoittajan mieli on muuttunut viimeisimpien Grattonin paranemisennusteiden jälkeen
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutulla aika monen tuomiota sopivaksi kuvailleen kirjoittajan mieli on muuttunut viimeisimpien Grattonin paranemisennusteiden jälkeen

Tuo ei ainakaan minun kohdallani pidä paikkaansa, koska olin alusta alkaen sitä mieltä, että tämä teko oli huomattavasti tuomittavampaa, kuin Tyrväisen teko (jonka rangaistuksen suuruutta en ole koskaan sanonut liian kovaksi). Perusteluni on siis se, että 180 asteen heilahduslyönti maalivahdin mailalla on minusta selkeä teloitusyritys, vaikka se osuisi oikeastaan mihin vaan. Tuollaisia huitaisuja ei juurikaan edes näe huomattavasti kevyemmillä pelaajan mailoilla.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuo ei ainakaan minun kohdallani pidä paikkaansa, koska olin alusta alkaen sitä mieltä, että tämä teko oli huomattavasti tuomittavampaa, kuin Tyrväisen teko (jonka rangaistuksen suuruutta en ole koskaan sanonut liian kovaksi).
Ollaan siis samaa mieltä. Lassilan olisi kuulunut saada rangaistukseksi pelikieltoa kaksinumeroinen määrä, ensimmäinen luku ykkösellä. Tyrväisen pelikiellon pituuteen olin tyytyväinen.
Jatkoajan malliin kitistään, että rangaistus teon eikä seurauksen mukaan. Nyt täällä jantterit ovat kiukuissaan, että näkö uhkaa lähteä, elinikäinen pelikielto Lassilalle.
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Emme ole yksinkertaisia. Miten Tyrväisen tapaus liittyy tähän kuvitteelliseen Kiviaho-tapaukseen? Miten Tyrväisen tapaus liittyy Lassilan tapaukseen? Minun ja varmasti monen muunkin Tappara-fanin mielipide Lassilan saamaan tuomioon löytyvät tästä sekä otteluketjufoorumilta löytyvästä tapausta käsittelevästä ketjusta. Helpottamiseksi voisin väittää valtaosan kommentoineen tuomion liian pieneksi ja muutama sopivan mittaiseksi.

Mutulla aika monen tuomiota sopivaksi kuvailleen kirjoittajan mieli on muuttunut viimeisimpien Grattonin paranemisennusteiden jälkeen
Vaikeaa on !
Minä voin antaa yksiselitteisen vastauksen.
En olisi tyytyväinen päätökseen, vaikka kyseessä miten olisi Ilveksen maalivahti. Pitäisin kurinpitopäätöstä naurettavana ja epäoikeudenmukaisena.
Yksinkertainen vastaukseni olisi siis EI. Ei tämä sen vaikeampaa ole !
 

HA kontio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Varsinkin Tapparafanit on täällä kovia huutelemaan " nyyh nyyh Tyrväinen ", ikäänkuin ei omassa porukassa sikailijoita riittäisi.
Niin vastatkaapa yhteen yksinkertaiseen kysymykseen.
Jos seuraavassa paikallisessa esim. Kiviaho vetää Tapparapelaajaa päähän, niin että näkö lähtee, tai on edes vaarassa lähteä.
Oletteko tyytyväisi 7 ottelun pelikieltoon ja Kiviahon puppy-ilmeeseen ?
..itseasiassa ensikertalaisena varmaan 5 riittäisi...

Eikä sitten mitään vänkäämistä, vaan yksinkertainen vastaus, kyllä vai ei !
Koita nyt päästä Tapparan yli tässä asiassa. Lassilan teolla ei ole mitään tekemistä tapparan kanssa ja jos nyyh nyyh tyrväistä ajatellaan taitaa suurin enemmistö tulla muualta.
Ota pää pois sieltä minne aurinko ei paista ja katsele avoimin mielin ympärillesi. Kaikki ovat seurasta riippumatta saaneet ansaitsemansa rangaistukset tällä ja viime viikolla. Toiset jatkaa valittamista ja toiset ei. Peiliin katsominen auttaa usein
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Koita nyt päästä Tapparan yli tässä asiassa. Lassilan teolla ei ole mitään tekemistä tapparan kanssa ja jos nyyh nyyh tyrväistä ajatellaan taitaa suurin enemmistö tulla muualta.
Ota pää pois sieltä minne aurinko ei paista ja katsele avoimin mielin ympärillesi. Kaikki ovat seurasta riippumatta saaneet ansaitsemansa rangaistukset tällä ja viime viikolla. Toiset jatkaa valittamista ja toiset ei. Peiliin katsominen auttaa usein
Olen asiasta erimieltä, mutta ota itse pää pois jostakin, jos et yksinkertaiseen kysymykseen pysty vastaamaan. Annoin jopa vastausvaihtoehdot ja niitä oli vain kaksi.
 

HA kontio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen asiasta erimieltä, mutta ota itse pää pois jostakin, jos et yksinkertaiseen kysymykseen pysty vastaamaan. Annoin jopa vastausvaihtoehdot ja niitä oli vain kaksi.
En ole ollut vastaamassakaan, en katso asioota noin mustavalkoisesti tai värilasein kuin ilmeisesti itse teet jo aiemmissakin viestessä. Jokainen kulkee valitsemallaan tiellä.
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
En ole ollut vastaamassakaan, en katso asioota noin mustavalkoisesti tai värilasein kuin ilmeisesti itse teet jo aiemmissakin viestessä. Jokainen kulkee valitsemallaan tiellä.
Aivan..eli siis jos joku esittää kysymyksen, niin vastaat kyllä, mutta et siihen kysymykseen. Ymmärrän.
Suosittelen poliitikon uraa, jos et sellaisessa toiminnassa ole mukana jo ennestään.
 

wloff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan..eli siis jos joku esittää kysymyksen, niin vastaat kyllä, mutta et siihen kysymykseen. Ymmärrän.
Suosittelen poliitikon uraa, jos et sellaisessa toiminnassa ole mukana jo ennestään.
Jos kysymys on älykkyydeltään luokkaa "oletko jo lakannut hakkaamasta vaimoasi", ei siihen ihan välttämättä kannata odottaakaan vastauksia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olenko väärässä, että Lassilan 7 peliä on liigahistorian noin 10. pisin koskaan langetetty pelikielto? Siinä mielessä en puhuisi mistään pienestä pelikiellosta. Ben-Amor, Lähteenmäki ja muutama muu menevät vielä ohi, mutta aika helvetin monta sikailua on jätetty pienemmälle tuomiolle.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olenko väärässä, että Lassilan 7 peliä on liigahistorian noin 10. pisin koskaan langetetty pelikielto?
Olet väärässä. Ylen sivujen mukaan SM-liigahistorian pisimmät pelikiellot on:

1. Ari Lähteenmäki HIFK, 27 ottelua (1986)
2. Jere Karalahti HIFK, 22 ottelua (1997)
3. Semir Ben-Amor Jokerit, 18 ottelua (2012)
4. Oldrich Valek Kiekko-Reipas, 17 ottelua (1991)
5. Juuso Salmi HIFK, 12 ottelua (2012)
6. - 8. Thomas Sjögren JYP (1996), Mika Strömberg Jokerit (1997) ja Toni Sihvonen Jokerit (2003), 10 ottelua
9. - 10. Kai Kantola Ilves (2013) ja Antti Tyrväinen Ilves (2015), 9 ottelua

Kyllä Lassilalle alunperin ois pitänyt lätkästä 10 peliä pelikieltoa minkä mm. Thomas Sjögren sai kuin huitas Tommi Kovasta päähän mailalla. Jos lääkärit toteaa että Grattonilta menee näkö tosta silmästä niin kyllä Lassilalle on lisärangaistusta anettava joku 8 peliä lisää.
 

Ritola#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä Lassilalle alunperin ois pitänyt lätkästä 10 peliä pelikieltoa minkä mm. Thomas Sjögren sai kuin huitas Tommi Kovasta päähän mailalla. Jos lääkärit toteaa että Grattonilta menee näkö tosta silmästä niin kyllä Lassilalle on lisärangaistusta anettava joku 8 peliä lisää.
Jos oikein muistan niin Sjögrenin vs. Kovanen tapauksessa heilui nyrkit eikä maila?
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos oikein muistan niin Sjögrenin vs. Kovanen tapauksessa heilui nyrkit eikä maila?
YLE:n arkiston videoklipin ja artikkelin mukaan veti ekaksi mailalla päähän. Tosin oli kai sen jälkeen myös takonut Kovasta, joten kai me molemmat ollaan oikeassa. Tosin jos tollasesta tempusta saa vaan 10 matsia niin aika linjassa toi Lassilan tuomio on.

Allu Lähteenmäen tuomio on todella kova. Kuitenkin tolla kaudella pelattiin 44 ottelun runkosarjaa, joten vastaavan tuntuinen tuomio ois nyky liigassa 36 peliä. Toivottavasti tota ennätystä ei koskaan rikota.
 
Viimeksi muokattu:

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Jos lääkärit toteaa että Grattonilta menee näkö tosta silmästä niin kyllä Lassilalle on lisärangaistusta anettava joku 8 peliä lisää.
Toisaalta ihan turha mun mielestä enää sitten koventaa jollain 8 matsilla tuomiota, ei se siltikään yllä lähelle sitä rangaistusta mikä pitäisi saada jos toinen menettää näkönsä. Olisi jo aluksi pitänyt ottaa kovemmat otteet käyttöön, tai jos rangaistusta nyt mahdollisen näön menetyksen seurauksena voitaisiin koventaa, ei 18 peliäkään mun mielestä riittäisi alkuunkaan.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan tippumuspelit
Tuossa vähän ylempänä olikin listaus Liiga-pelaajille tuomituista pisimmistä pelikielloista.

Maalivahti Teemu Lassilalle tuomittu pelikielto 7 ott. taitaa olla pisin Liiga-veskarin saama pelikielto. -Vai?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Itse olet väärässä. Minä sanoin "noin 10." ja jos yhdeksällä pelillä ollaan tasan kympissä, niin seiskalla ollaan siis hyvin lähellä sitä.
Paha sanoa, kun pitäs tietää kuinka paljon 8 ottelun pelikieltoja on jaettu vuosien saatossa. Varmaan enemmän kuin 9 pelikieltoja, joten varmaan Lassilan pelikiellon pituus on jossain top 15 - 20 luokassa jaetulla sijalla muiden seiskojen kanssa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toisaalta ihan turha mun mielestä enää sitten koventaa jollain 8 matsilla tuomiota, ei se siltikään yllä lähelle sitä rangaistusta mikä pitäisi saada jos toinen menettää näkönsä. Olisi jo aluksi pitänyt ottaa kovemmat otteet käyttöön, tai jos rangaistusta nyt mahdollisen näön menetyksen seurauksena voitaisiin koventaa, ei 18 peliäkään mun mielestä riittäisi alkuunkaan.
Onpa mukava lukea tämmöistäkin tekstiä välillä. En ole oikein koskaan ymmärtänyt kommentteja, jotta rangaistus pitää antaa teosta, ei seurauksista. Totta kai teon seurauksilla pitää olla vaikuttavuutta rangaistukseen. Tällaiset yltiövaaralliset kiukuspäissään tehdyt teot pitäisi arvioida lähtökohtaisesti aivan eri skaalalla kuin mille seitsemän ottelun pelikielto asettuu. Sen jälkeen, jos seurauksena on oikeasti näön menetys, istutaan vielä uudestaan pohtimaan millekkä aletaan. Tuollaisilla kiukunpurkauksilla on hintansa ja nyt Lassillalle katsottiin hinta alekorista.
 
Viimeksi muokattu:

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Jos kysymys on älykkyydeltään luokkaa "oletko jo lakannut hakkaamasta vaimoasi", ei siihen ihan välttämättä kannata odottaakaan vastauksia.
Olen pahoillani, että minulle ei ole annettu sitä älykkyyden määrä, joka sinulla kirjoituksestasi päätellen on.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tapio Sammalkangas saa kahden matsin pelikiellon. Eli päähän kohdistunut taklaus on liigan mielestä rinnastettavissa show-myllyyn.

Hyvä Liiga, mainio päätös! Tästä on taas hyvä jatkaa.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Jos näitä kurinpitopäätöksiä aletaan seurausten mukaan jakaa, niin Tuppuraiselle saa takautuvasti lisäillä aika monta peliä pannaa. MTV3.fi tuoreesta jutusta käy ilmi, että Tukosen paluu ei ole lähelläkään. Sormet ristissä saa olla, että ylipäätään enää pelaa jääkiekkoa ammatikseen. Loukkaantunut TPS-tähti Tukonen astui julkisuuteen: "Saan ajaa autoa valoisalla" - SM-liiga - Jääkiekko - Sport - MTV.fi

Lassila-keskustelusta sen verran, että TPS-taustasta huolimatta tuomio oli mielestäni liian lievä. Hiukan enemmän olisin odottanut siitäkin huolimatta, että Liigan kurinpitolinja on mielestäni edelleen liian lepsu. Edellä esitettyjä argumenttejakin pystyn ymmärtämään vähän puolin ja toisin. Itse lyönti ei todellakaan ollut vahinko. Osumakohta ja seuraukset eivät varmastikaan olleet sitä mitä Lassila halusi, mutta tämä ei millään muotoa vähennä Lassilan vastuuta, enkä ymmärrä tämän asian mainitsemista tuomiota lieventävänä seikkana. Kokeneen pelaajan pitäisi ymmärtää, että yhdellä kädellä mailan tupesta huonosta tasapainosta huitomalla pahimmassa tapauksessa joltakin lähtee näkö. Toivotaan, että tässä tapauksessa lopullinen seuraus ei ole ihan sitä luokkaa. Äärimmäisen idioottimainen "näpäytys", vaikka olisi käynyt vähän parempi tuuri ja maila olisi tällä kertaa osunut vastustajan käsille/olkavarteen tms.

Hiukan ikävä sivumaku on tämän liigakauden alusta, sen verran paljon on pienempiä ja suurempia hölmöilyjä mahtunut alkukauteen.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Tähän Lassila-keissiin sen verran, että minulle nämä ovat jokseenkin tuttuja jutttuja, mutta tuosta linkistä voi jokainen sitten lueskella tahallisuuden asteita. Aikuisten oikeasti sen Lassilan täytyy tietää, mitä seurauksia hänen mailan näpäytyksellään voi olla. Ei mulla muuta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tahallisuus
Edelleen olen sitä mieltä, että tahallinen teko. Rangatus lähinnä naurettava. Oikeudessa varma tuomio pahoinpitelystä, jos asiaa siellä puitaisiin.
 

sob

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Jazz, ..... Oulu Ermines
Vanha idea mutta nostan silti esiin. Jos pelaaja loukkaantuu sääntöjenvastaisen taklauksen tai muun törkeyden vuoksi, rikkova pelaaja saa lähtökohtaisesti pelikiellon, joka kestää loukkaantuneen pelaajan saikun verran. Lisäksi siihen päälle lisäkakua tyyliin 3 pelia ekasta hölmöilystä, 9 seuraavata jne.

Ongelmaksihan tässä tietysti tulee se, että mikä tulkitaan sääntöjenvastaiseksi/tuomittavaksi taklaukseksi/teoksi? Tyväisen isku selkeästi kyllä, Tupputaisen selkäänajo kyllä. Lassilan näpäytys tottakai. Mutta sitten on esimerkiksi puhtaita ja kovia avojään pommeja, joissa vastustaja saa aivotärähdyksen. Tilanne voi olla hyvinkin tulkinnanvarainen: oliko pelaaja kiekollinen vai tulkitaanko kiekottomaksi eli syöttö oli lähtenyt x sekuntia aiemmin. Miten niihin pitäisi reagoida?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös