Lapsia vai ei?

  • 173 892
  • 1 367

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja edelleen, uskon että omat lapset ja lapsenlapset käyvät todennäköisemmin vierailulla useammin ja uskon myös, että niiden näkeminen on kovempi juttu kuin joidenkin siskon muksujen.

Mutta jos omia lapsia ei ole, voi siskon muksuihin muodostua varsin läheinenkin side. Meikäläisen eno on lapseton, ja varsin läheisissä väleissä siskonsa lapseen, siis meikäläiseen. Toki tuo, että olen hänen ainoa kummilapsensa, vaikuttaa varmasti asiaan osaltaan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kirjoittelija joko tahallaan tai ymmärtämättömyyttään leikkasi virkkeeni katki niin, että launaukseni merkitys muuttui kokonaan. Tai sanotaanko niin, että yhteiskuntakritiikkini lakaistiin maton alle, kun jälkiosa jätettiin pois. Tällä tavalla Kirjoittelija siteerasi ja vastasi:
Nykyään lapsia ei tehdä sen vuoksi, että lapset huolehtisivat vanhemmista, kun vanhemmat ovat vanhoja
Kyllä mä uskon, että siellä vanhainkodissa saattaa olla vähän vähemmän tylsää, jos välillä käy joku sellainen katsomassa, joka saattaa ihan oikeasti välittää.
Tämän verran olisi pitänyt lainata, jotta yhteiskuntakritiikkini "ollaan ikuisesti lapsia" -kritiikkini olisi tullut esiin:
Nykyään lapsia ei tehdä sen vuoksi, että lapset huolehtisivat vanhemmista, kun vanhemmat ovat vanhoja vaan nykyään vanhempia hankitaan, että he pitäisivät lapsistaan loppuelämänsä ajan huolta.
No niin. "Vitsi" selitetty.

Olikohan ensimmäinen kerta, kun yöllisen keskustelun ansiosta opin tämän palstan avulla jotakin olennaista. Elokuvassa Rentun ruusu, Vexi Salmi (tai siis häntä näyttelevä Ilkka Koivula) hyppää jossain kohtaa ikkunasta läpi Irwinin olohuoneeseen. Pian Vexi sammuu. Irwin (Martti Suosalo) alkaa siinä sitten puhua ja selvitellä sylivauvaikäiselle lapselle asioita. Juuri sillä tavalla voi vielä puhua, kaikki "yli" sen, on minun mieleeni liiallista lässyttämistä. Pahintahan siinä on se, että jos ei itse lässytä lapselle, niin jos ottaa lapsen syliin tilanteessa, jossa on seitsemän ihmistä samassa mökissä niin kohta siinä on joku lässyttämässä: "ottiko "Käyttäjänimetön" syliin, voi lölölölölö... niiii..." Argh.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja edelleen, uskon että omat lapset ja lapsenlapset käyvät todennäköisemmin vierailulla useammin ja uskon myös, että niiden näkeminen on kovempi juttu kuin joidenkin siskon muksujen.
No miten sen nyt ottaa. Kyllä luulen, että minulle olisi ihan hieno juttu jos vaikkapa aikamiehiksi jo kasvaneet veljenpojat kävisivät minua setäänsä katsomassa siellä seniililässä. Etenkin jos omia lapsia hyvin mahdollisesti minulla ei ole.

Toisaalta toivon, että en vanhainkotiin koskaan joudu ja mieluummin vaikka kuolen ennen sitä. Kun en muutenkaan vanhaksi elämisen merkittävyyttä ymmärrä.

Jotenkin lisääntymistä puoltavana argumenttina se, että lapset pitävät sinusta huolta kun olet vanha ja raihnainen, on ontuva ja ylioptimistinen. Niin monet vanhukset joutuvat lähinnä olla toisten ikäistensä alleen paskovien seurassa ja erikseen palkatut ammattihoitajat on ne jotka pitää huolta. Se, että joku sukulainen käy silloin tällöin katsomassa kukkien kera, ei välttämättä mieltä lämmitä paljoakaan, jos tunne on se, että olet väkisin raahattu laitokseen valmistautumaan kuolemaan ja pois jaloista maanvaivana.

Tuosta on kaikenlainen läheisyysromantiikka kaukana. Tosiasia on se, että ihmiset on itsekkäitä ja eivät jaksa katsella riutuvaa sukulaistaan lähellään, koska omat menot ja tekemiset painaa vaakakupissa enemmän.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tuosta on kaikenlainen läheisyysromantiikka kaukana. Tosiasia on se, että ihmiset on itsekkäitä ja eivät jaksa katsella riutuvaa sukulaistaan lähellään, koska omat menot ja tekemiset painaa vaakakupissa enemmän.

Eiköhän tässä asiassa ole kysymys siitä millainen perheyhteisö on? Mikäli lapset kasvatetaan välittämään toisistaan ja perhe on tärkeä, en näe sinun väitettä oikeana.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eiköhän tässä asiassa ole kysymys siitä millainen perheyhteisö on? Mikäli lapset kasvatetaan välittämään toisistaan ja perhe on tärkeä, en näe sinun väitettä oikeana.
Tällöin voisi olettaa, että isovanhempi/vanhemmat otettaisiin omaishoitoon. Eikä lykättäisi kunnan hoiviin. Näin ei kuitenkaan useimmissa tapauksissa käy, koska ihmiset yksinkertaisesti todettuna vaan ovat itsekkäitä, haluavat päästä helpolla ja kärsivällisyys on kortilla. Ura ja omat harrasteet sekä ylipäätään oman elämän mukavuus on etusijalla. Näin se menee, vaikka kuinka romanttisesti asiaa haluaisikin tulkita.

Vanhukset jää toiseksi. Onneksi kuitenkin on vanhainkodit.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Eiköhän tässä asiassa ole kysymys siitä millainen perheyhteisö on? Mikäli lapset kasvatetaan välittämään toisistaan ja perhe on tärkeä, en näe sinun väitettä oikeana.

Yleensä hoitaja omaistapauksissa on ikääntyneestä puolisostaan huolehtiva nainen. Sen sijaan harvempi keski-ikäinen jättää työnsä ja ryhtyy hoitamaan vanhempiaan.

Lasten hoitaminen nuorena vielä menee, mutta kun keski-iässä pitäisi uhrata elämänsä vanhempiensa perustarpeiden tyydyttämiseen, on se liikaa. Tässä vaiheessa kotona selviämätön vanhempi laitetaan laitokseen, eikä häntä siellä alvariinsa käydä katsomassa etenkään jos itse asuu toisella paikkakunnalla.
 

julle-jr

Jäsen
Eiköhän tässä asiassa ole kysymys siitä millainen perheyhteisö on? Mikäli lapset kasvatetaan välittämään toisistaan ja perhe on tärkeä, en näe sinun väitettä oikeana.
Minusta tuota kasvatustakin hieman liioitellaan. Ei ajattelevaa nykyihmistä voi ohjelmoida toimimaan jollakin tietyllä tavalla. Voihan lasta toki yrittää kasvattaa, mutta kun ihmiset tuppaavat kuitenkin analysoimaan asioita itse ja tekemään omat päätöksensä.

Esimerkiksi minua on yritetty hyvinkin vahvasti kasvattaa tietyllä tavalla, mutta suurinpiirtein siinä vaiheessa kun menin yläkouluun, aloin kyselemään vanhemmiltani, että millä perusteella esimerkiksi Jumala on olemassa, olisiko tästä joitakin tieteellisisä artikkeleita heittää jne. Olen kyseenalaistanut lähes kaiken sen mitä vanhempani minulle ovat paukuttaneet päähäni, koska en usko mitään väitettä todeksi, ellei sitä pystytä aukottomasti perustelemaan. En siis myöskään usko, että minun pitäisi huolehtia kenestäkään, vaikka niin minulle onkin yritetty toitottaa.

Ei ihminen ole mikään muuttumaton olio, jonka ajatukset ja teot voi lyödä lukkoon silloin kun hän on lapsi. Minusta sinä yksinkertaistat monimutkaisia asioita hieman liikaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän tässä asiassa ole kysymys siitä millainen perheyhteisö on? Mikäli lapset kasvatetaan välittämään toisistaan ja perhe on tärkeä, en näe sinun väitettä oikeana.

Ei tuossa välittämisestäkään ole suoraan kyse, vaan siitä, että yhteiskunta on muuttunut aikojen saatossa. Enää ei eletä agraariyhteisössä, jossa vanhukset hoidetaan kotona. Sen sijaan nyt asutaan melko suurella todennäköisyydellä kaukana paikkakunnalta, jossa omat vanhemmat asuavat. Ihan ymmärrettävää, että ihmiset eivät irtisanoudu töistään, myy asuntojaan ja muuta ikääntyneiden vanhempiensa luo.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lapsiahan ei voi tietoisesti kovin hyvin kasvattaa mihinkään muottiin, vaan perheessä eletään tietynlaista arkea ja lapset sitten omaksuvat siitä joitain asioita omaan arvomaailmaansa.

Joskus meinaa vähän naurattaakin, kun tullaan synnytyslaitokselta kolmen kilon nyytin kanssa ja aletaan puhua hyvistä käytöstavoista. Totta kai tällaisiin asioihin täytyy kiinnittää huomiota, mutta kaikki se, mitä lasten kasvatukseksi sanotaan, on minusta lähinnä normaalia arkea ja normaalia ihmisten välistä vuorovaikutusta.

Mitä lasten hankkimiseen noin muuten tulee, niin saahan niitä hankkia ja saahan niitä olla hankkimattakin. Minä olen hankkinut ja olen tähän asti ainakin ollut varsin tyytyväinen päätökseeni. En myöskään koe, että olisin joutunut erityisen paljon luopumaan mistään. En ainakaan mistään kovin tärkeästä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En nyt oikein ymmärrä mistä tämä omaishoitaja juttu tuli. Yhteiskunta on muuttunut, joten ymmärrän täysin että vanhuksia sijoitetaan laitoksiin viimeisiksi vuosiksi. Kysymys oli mielestäni siitä jätetäänkö heidät yksin sinne vai ei.

Äitini kuoli asuessaan kotonaan, isäni sairaalan pitkäaikaisosastolla. Isä sairasti alzheimerin tautia ja vajosi pimeyteen viimeisinä vuosinaan. Äidin kuoleman jälkeen isä sai paikan hienosta kaupungin yksiköstä, jossa hänestä pidettiin huolta. Meitä oli kolme poikaa, jotka kävimme viikoittain tapaamassa häntä vuoropäivinä. Me pidimme isäämme yhteyttä aktiivisesti, häntä ei jätetty yksin.

Ihan vastaavasti vaimoni äiti viettää meillä aikaansa, yöpyy lähes joka toinen viikonloppu. Kysymys on siitä mihin on tottunut ja tästä syystä uskon omien lapsieni vierailevan vanhaa TosiFania katsomassa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En nyt oikein ymmärrä mistä tämä omaishoitaja juttu tuli. Yhteiskunta on muuttunut, joten ymmärrän täysin että vanhuksia sijoitetaan laitoksiin viimeisiksi vuosiksi. Kysymys oli mielestäni siitä jätetäänkö heidät yksin sinne vai ei.

Alles klar, tulkitsin ehkä viestiäsi väärin. Ehkä tähän vaikuttivat jo muutkin täällä olleet viestit.

Tässähän on kuitenkin viime kädessä kyse siitä, että kuinka kaukana vanhuksen hoitolaitos on lapsiensa asuinpaikasta. Jos matkaa on useampi sata kilometriä, niin valitettavaa on, että vierailut jäävät aika vähiin. Siksi nämä vanhukset joutuvat usein olemaan siellä pitkiäkin aikoja "yksin" tai toistensa seurassa.

Heitä ei kuitenkaan ole välttämättä unohdettu, vaikka yksinäisyys vaivaakin.
 
Jotenkin lisääntymistä puoltavana argumenttina se, että lapset pitävät sinusta huolta kun olet vanha ja raihnainen, on ontuva ja ylioptimistinen.

Älä vääristele. En minä sanonut, että niitä lapsia tarvitaan huolenpitoon. Eiköhän ne hoitsut perustarpeista pidä huolen, mutta ei niistä seuraa ole samalla tavalla kuin omista lapsista ja lapsenlapsista.

Se, että joku sukulainen käy silloin tällöin katsomassa kukkien kera, ei välttämättä mieltä lämmitä paljoakaan, jos tunne on se, että olet väkisin raahattu laitokseen valmistautumaan kuolemaan ja pois jaloista maanvaivana.

Niin no, oma mummoni ainakin oli aivan innoissaan, kun kävin vanhainkodissa.

Tällöin voisi olettaa, että isovanhempi/vanhemmat otettaisiin omaishoitoon.

Voi morjes. Eli ihminen ei välitä edeltävistä sukupolvista, jos se ei jättäydy työelämästä pois pystyäkseen hoitamaan näitä. Aika erikoinen näkemys. Jos ihminen laittaa lapsensa tarhaan, jotta pääisisi itse töihin, onko sekin merkki siitä, että lapsista ei välitetä?

Tässähän on kuitenkin viime kädessä kyse siitä, että kuinka kaukana vanhuksen hoitolaitos on lapsiensa asuinpaikasta. Jos matkaa on useampi sata kilometriä, niin valitettavaa on, että vierailut jäävät aika vähiin. Siksi nämä vanhukset joutuvat usein olemaan siellä pitkiäkin aikoja "yksin" tai toistensa seurassa.

Moni tykännee kuulla jälkipolvien kuulumisista myös puhelimen välityksellä, ja ehkä vanhainkodissa voi ainakin joskus 50 vuoden päästä käyttää jotain Skypen kaltaista palvelua.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos ihminen laittaa lapsensa tarhaan, jotta pääisisi itse töihin, onko sekin merkki siitä, että lapsista ei välitetä?
Joidenkin mielestä on. Mutta ei nyt lähdetä siihen sen enempiä.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos lykkää isänsä tai äitinsä vanhainkotiin. Ymmärrän täysin sen itsekeskeisen elämäntyylin, jota osaltaan tämä meidän nykyinen yhteiskunta velvoittaakin. Kuten täällä on todettu, harvalla on yksinkertaisesti edes varaa jäädä himaan hoivaamaan höperöityvää tai liikuntarajoitteista vanhempaansa.

Minusta on vaan hitusen hassua jauhaa rinta rottingilla kaikesta siitä, miten lapset on vanhuudenturva yms. Mitään takeita ei ole, kuinka tiiviisti lapsesi haluaa olla mukana elämässäsi kun olet vanha ja avuton. Vaikka kuinka olisit mielestäsi jakanut rakkautta ja ymmärrystä, niin silti ei voida olettaa mitään. Seassa on niin paljon muuttujia, että tuo nyt on vaan kömpelö peruste.

Toki ei se ole varmasti ainoa - parempiakin löytyy ja tämä pyörii nyt liikaa tämän yhden asian parissa. Saa toki pyöräyttää mukuloita siksi, että joku käy sitten katsomassa kun olet toinen jalka haudassa jossain laitoksessa. En jaksa itse ajatella niin kauas eteenpäin. Jos olen lapseton läpi elämäni, niin tuskin vaippoihin paskovana papparaisena murehdin, että ai että ku ei tullu tehtyä niitä penskoja. Ne kävisi nyt moikkaamassa ja tuomassa kukkia.

En välitä vaikka kuolisin ennen sellaista avutonta tilaa. Se olisi jopa suotavaa. Helpompaa myös omaisille sekä yhteiskunnalle.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Minusta tuota kasvatustakin hieman liioitellaan. Ei ajattelevaa nykyihmistä voi ohjelmoida toimimaan jollakin tietyllä tavalla. Voihan lasta toki yrittää kasvattaa, mutta kun ihmiset tuppaavat kuitenkin analysoimaan asioita itse ja tekemään omat päätöksensä.
Itse asiassa on olemassa erittäin paljon tutkimustuloksia, että vanhempien koulutustausta ja varallisuus vaikuttavat erittäin paljon lapsian tulevaa menestystä elämässään (jos menestysta mitataan koulutuksella ja varallisuudella). Ihmiset tietysti tekevät omat päätöksensä, mutta sen viitekehyksen sisällä missä ovat kasvaneet. Kysymys ei ole ohjelmoinnista vaan nimenomaan kasvatuksestä. Kyllä meille päin kasvaneet osaavat kiittää, pyytää kauniisti, ja huolehtia vanhemmistaan.
Esimerkiksi minua on yritetty hyvinkin vahvasti kasvattaa tietyllä tavalla, mutta suurinpiirtein siinä vaiheessa kun menin yläkouluun, aloin kyselemään vanhemmiltani, että millä perusteella esimerkiksi Jumala on olemassa, olisiko tästä joitakin tieteellisisä artikkeleita heittää jne. Olen kyseenalaistanut lähes kaiken sen mitä vanhempani minulle ovat paukuttaneet päähäni, koska en usko mitään väitettä todeksi, ellei sitä pystytä aukottomasti perustelemaan. En siis myöskään usko, että minun pitäisi huolehtia kenestäkään, vaikka niin minulle onkin yritetty toitottaa.
Saanko arvata. Vanhempasi ovat duunareita tai alempaa keskiluokkaa? Aika surullista sinun tapauksessasi, että vanhempasi eivät osanneet opettaa empatiaa ja sitä että muista ihmisistä pitäisi huolehtia. Olet varmaankin itsekkin duunari tai alempaa keskiluokkaa?
 
Minusta on vaan hitusen hassua jauhaa rinta rottingilla kaikesta siitä, miten lapset on vanhuudenturva yms. Mitään takeita ei ole, kuinka tiiviisti lapsesi haluaa olla mukana elämässäsi kun olet vanha ja avuton.

Mulla tuskin tulee koskaan olemaan lapsia. Ei toki ole mitään takeita siitä, että lapset haluavat nähdä vanhusta. Ei ole mitään takeita siitäkään, että syömällä terveellisesti ja harrastamalla säännöllisesti liikuntaa pysyisi pidempään terveempänä kuin syömällä pelkkiä hampurilaisia ja ryyppäämällä joka päivä, mutta se parantaa todennäköisyyksiä.

Saa toki pyöräyttää mukuloita siksi, että joku käy sitten katsomassa kun olet toinen jalka haudassa jossain laitoksessa. En jaksa itse ajatella niin kauas eteenpäin. Jos olen lapseton läpi elämäni, niin tuskin vaippoihin paskovana papparaisena murehdin, että ai että ku ei tullu tehtyä niitä penskoja. Ne kävisi nyt moikkaamassa ja tuomassa kukkia.

Jos ei halua ajatella elämää kymmenten vuosien aikajänteellä, ei kannata missään nimessä myöskään hankkia omistuasuntoa, vaan maksella vuokraa vielä eläkeläisenäkin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos ei halua ajatella elämää kymmenten vuosien aikajänteellä, ei kannata missään nimessä myöskään hankkia omistuasuntoa, vaan maksella vuokraa vielä eläkeläisenäkin.
Niin saatan ihan hyvin tehdäkin, koska voi olla, että maisemat muuttuu vielä monta kertaa. Ei se toki estä omistusasunnon hankintaa sinänsä. Tällä haavaa minun elämäntilanteessani ja tuloillani moisesta haaveilu vaan on ihan turhaa. Jos elämäntilanne muuttuu sikäli, että omistusasunnon hankinta on järkevää, niin katsoo sitten asiaa uusiksi.

Omistusasunto ei kuitenkaan ole asia josta jotenkin haaveilen, tai olisi olennainen asia.

No juu, oma elämänasenteeni on ehkä muuttunut hiukan kyynisemmäksi tässä vuosien saatossa erinäisistä syistä. Vaikka tietyt samat periaatteet on edelleenkin olemassa kuin varhaisnuoruudessa. Itse tosin puhun realistisuudesta ennemmin.

Minulle vaan monet perinteiset asiat ei merkkaa oikeastaan mitään, enkä niitä juuri tavoittele.
 

julle-jr

Jäsen
Saanko arvata. Vanhempasi ovat duunareita tai alempaa keskiluokkaa? Aika surullista sinun tapauksessasi, että vanhempasi eivät osanneet opettaa empatiaa ja sitä että muista ihmisistä pitäisi huolehtia. Olet varmaankin itsekkin duunari tai alempaa keskiluokkaa?
Juu, vanhempani ovat duunareita, nyt eläkkeellä tosin. Faijallani ei itse asiassa ole oikein mitään koulutusta niiden siihen aikaan pakollisten lisäksi. Itse olen koulutukseltani DI, en tiedä kyllä yhtään, että mihin luokkaan kuulun. Taloudellisesti menee ihan ok.
Muista ihmisistä huolehdin mielestäni ihan hyvin, tai no, ainakin läheisistäni. Koko ihmiskuntaa ajatellen en ole kyllä kovinkaan empaattinen, se on totta. Kulutan melko paljon, ajan autolla välillä tarpeettomastikin jne. Tuhlaan siis kaikkien yhteisiä resursseja enemmän kuin miljardit muut. Kenties olen muiden länsimaalaisten tavoin ajamassa suurta osaa maailman ihmisistä perikatoon ilman sen suurempia tunnontuskia. Enkä edelleenkään tiedä millä perusteella minun pitäisi huolehtia muista ihmisistä. Siis tarkoitan, että perustelu tälle uupuu.
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
London School of Economicsissa tehty tutkimus osoittaa, että naisen halukkuus saada lapsia vähenee neljänneksellä, kun älykkyysosamäärä nousee 15 pistettä. Tutkimuksen johtaja Satoshi Kanazawan mukaan lapsentekohalu vähenee, mitä älykkäämpi nainen on. Tulotaso tai koulutus eivät vaikuttaneet tutkimustuloksiin.

Linkki juttuun.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
London School of Economicsissa tehty tutkimus osoittaa, että naisen halukkuus saada lapsia vähenee neljänneksellä, kun älykkyysosamäärä nousee 15 pistettä. Tutkimuksen johtaja Satoshi Kanazawan mukaan lapsentekohalu vähenee, mitä älykkäämpi nainen on. Tulotaso tai koulutus eivät vaikuttaneet tutkimustuloksiin.

Linkki juttuun.
Isot pojat hiekkiksellä voisivat päätellä, että siitäkö se maailman väestöräjähdys onkin johtunut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pitääkö tästä nyt automaattisesti päätellä, että nainen on älykäs, jos hän ei halua lapsia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös