Lapsia vai ei?

  • 173 614
  • 1 367

Cube

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Se ei kuitenkaan esiinny minään mielivaltaisena väkivaltaisuutena tai yleisen vihamielisyyden osoittamisena kohderyhmää kohtaan. Sikäli en pidä sitä vahingollisena.
Tästä nyt välittyy vähän sellainen kuva, että myös esim. rasistiset asenteet ovat ok, kunhan ne eivät purkaudu ympäristöön aggressiivisena käytöksenä. Olen eri mieltä asiasta, mutta nyt puhumme kuitenkin taas samaa kieltä (=ymmärrän pointin).

Ted Raikas kirjoitti:
On minulla kyllä jonkin verran kokemusta lasten, tai tässä tapauksessa lapsenkaitsemisesta. Nuorempana jouduin usein vahtimaan sisarentytärtä ja koska tämä oli äärimmäisen hankala hoidettava ja tuhovoimainen tapaus muutenkin, niin sillä voi olla jonkun verran vaikutusta suhtautumiseeni lastenhoidon mielekkyyteen ja lapsiin muutenkin. Mitkään kokemukseni ipanoiden seurassa ei ole oikein tuottaneet miellyttäviä kokemuksia, joten suhtautumiseni on edelleen hieman etäinen ja vaivautunut.
En itsekään kieltämättä erityisemmin välittänyt lapsista ennen kuin sisko sellaisen sai ja pääsin viettämään aikaa tämän kanssa. Silti en vieläkään ole varma siitä haluanko itse lapsia. Hyvin todennäköisesti kuitenkin.

On kuitenkin mielenkiintoista huomata, että on olemassa erinäisiä ihmisryhmiä, joita kohtaan on oikeutettua "hyökätä". Voin ihan hyvin kirjoittaa tähän ketjuun, että "en pidä lapsista" tai jopa, että "vihaan lapsia", eikä kukaan todennäköisesti puutu asiaan sen kummemmin. Sen sijaan, jos kirjoittaisin johonkin toiseen ketjuun, että "en pidä vanhuksista" tai "vihaan vammaisia", saisin otsaani ainakin joltain varmasti natsileiman. Mistä tämä johtuu?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Cube kirjoitti:
Tästä nyt välittyy vähän sellainen kuva, että myös esim. rasistiset asenteet ovat ok, kunhan ne eivät purkaudu ympäristöön aggressiivisena käytöksenä. Olen eri mieltä asiasta, mutta nyt puhumme kuitenkin taas samaa kieltä (=ymmärrän pointin).
No juu, se oli lähinnä siksi, että jotenkin ymmärsin tekstistäsi siten, että miellät minut rasistiksi jollain tapaa, tai ainakin vastaavantyyppiseksi ihmiseksi.

Liekö tuo "vihata" sana, jota toivon mukaan en ole käyttänyt kertaakaan, vähän turhan voimallinen. En oikeastaan vihaa juurikaan mitään, koska viha ei ole kovinkaan rakentava ja vahvistava tunne. Inhoa on, mutta myönnetään, että se on osin joskus tietämättömyyttä ja sitä, etten kykene vain ymmärtämään jotain asiaa.

Eikä mitään luokkaa kohden olisi hyvä hyökätä jatkuvasti ja aggressiivisesti, mutta kun ihmisiä olemme, niin sitä tapahtuu joskus. Tärkeintä olisi tiedostaa oma käytöksensä ja hieman korjata sitä. Pakottaa ei voi edelleenkään tykkäämään, mutta mielestäni voi silti antaa kaikkien kukkien kukkia.
 

Cube

Jäsen
Senkin uhalla, että tämä mielletään jälleen kerran minulta yritykseksi tukahduttaa lasten elämänmakuinen suhtautuminen elämään, haluan laittaa linkin erääseen uutiseen tältä päivältä (vaikka ei nyt sanatarkasti liitykään ilmeisesti ketjun otsikkoon).

Järjestöt: Valtion huomio lapsiin

"Lähes joka kolmas 8 - 13-vuotias tyttö haluaa joskus satuttaa itseään ja lähes puolet samanikäisistä pojista haluaa vahingoittaa jotakuta toista ihmistä. Pahin tilanne tutkimuksen mukaan on 13-vuotiailla tytöillä, joista kolmannes kuuluu masennuksen riskiryhmään.

Henkinen pahoinvointi liittyy ainakin osittain siihen, että lapsilla on liian kiire aikuistua. 13-vuotiaista tytöistä kaksi kolmannesta sanoo lopettaneensa leikkimisen kokonaan ja pojistakin kolmannes. Tytöillä aikainen leikin lopettaminen liittyi usein ulkonäkömurheisiin ja itsetuhoajatuksiin.

Tutkijan mielestä yhteiskunnan olisi taattava sellaiset työolosuhteet, jotta vanhemmat voisivat tukea lapsiaan nykyistä paremmin. Perheiden sosioekonominen asema ei vaikuttanut siihen, oliko lapsilla ongelmia."


Pitäkää huolta lapsista, oli ne omia tai muiden. Muuten on yhteiskunta pian täynnä ihan saatanan sekaisin olevia aikuisia.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Kummallisella tavalla lapsen (v.2004) syntymä ja kasvattaminen on kasvattanut myös itseäni niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Henkisesti sikäli että: Olen oppinut ajattelemaan (pakostakin) eri tavalla asioista ja pienet murheet eivät nykyään tunnu missään. Ennen murehdin ja pähkäilin aivan mitättömienkin asioiden suhteen, mutta en enää. Nykyään täytyy ottaa huomioon myös lapsen tarpeet. Siinä unohtuu kummasti oma nälkä ja kusihätä, kun lapsella on jotain mielessään. Sopiva symbioosi lapsen ja vanhemman kesken on nyt toistaiseksi ja varmastikin aina parasta mitä tiedän. Sitä en ennen lapsen syntymää voinut kuvitellakaan. Lapsen kehittyminen, ilot ja surut pitävät oman mielen virkeänä. Siinä elää pakostakin täysillä mukana. Aina välillä ei jaksaisi oikein (esim. työpäivän jälkeen), mutta sitten lapsen katse suoraan silmiin ja pari toteavaa/pyytävää lausetta murentaa väsymyksen ja mieli piristyy. Tulevia vuosia odotan innolla. Joka päivä tapahtuu jotain uutta. Pieniä askelia kerrallaan, eteenpäin.

Fyysisesti sikäli, että: Olen fyysisesti paremmassa kunnossa kuin pitkään aikaan. En tosiaankaan ole mikään fyysinen ihme, mutta olen saanut takaisin peruskuntoni. Alkoholi on jäänyt paljon vähemmälle ja yritän katsoa, mitä suuhuni tungen. Haluan olla suht´hyvässä kunnossa kun liikun lapseni kanssa kodin ulkopuolella. Kännissä ja läskinä se ei onnistu. Lapsen kanssa pitää olla valppaana koko ajan. Huonokuntoisena se on huomattavasti vaikeampaa. Pienikin lapsi selvästi aistii vanhempansa olotilan. Haluan myös olla esimerkkinä lapselleni siitä, että edes normaalissa kunnossa pysyminen auttaa elämässä eteenpäin.

Lapsen saaminen on jokaisen parin henk.koht. päätös. Siihen ei ole mitään yleispätevää vastausta, jota yhteiskunta kovasti silti tyrkyttää. Silloin kun tunne on oikea ja ollaan asiasta 100% varmoja, niin Go For It! HUOM! suuntaan tai toiseen.
 

scholl

Jäsen
Cube kirjoitti:
Poikkeaako ylläoleva tekstisi mielestäsi hyväksyttävyydeltään esimerkiksi vanhuksiin, naisiin, mustaihoisiin tai vaikkapa hippeihin (ei oikeastaan edes kuulu joukkoon, koska on ideologia) kohdistuvasta samansävyisestä kommentoinnista?

Sekotat nyt huonosti käyttäytyvät ihmiset rotukysymyksiin. Useimmitenhan lasten huono käytös on vanhempien syytä, mutta yleisesti ottaen Ted kiteytti niin hyvin lasten perusjoukon, etten olisi itse paremmin osannut asiaa sanoiksi pukea.

Itse en pitänyt lapsista edes lapsena. Pääasiassa se johtui juuri siitä, että joka paikkaan minne meni niin siellä oli huonosti käyttäytyviä lapsia. Niitä näkyi kesälomamatkoilla ulkomailla, ravintoloissa niitä häiriköi lähipöydissä jne. Täytyy myöntää, että vanhempanikin päivittelivät sitä porukkaa, joten en ollut yksin ongelmissa lasten kanssa. Ja mitä vanhemmaksi tulee niin sitä alemmaksi se sietokynnys on mennyt. En koe, että minulla on minkäänlaista velvollisuutta sietää epäasiallista käytöstä. Olen kyllä monta kertaa mennyt huonostikäyttäytyvän lapsen faijan juttusille ja esittänyt asian kohteliaasti, että nyt loppuu se touhu tai muuten käy niin, että jos joudun huomauttamaan toisen kerran niin silloin se voi sattua. On suorastaan hävytöntä, että ruokaravintoloissa saattaa olla häiriköiviä lapsia, samoin lentokoneissa. Jos ja kun vanhemmat kasvattavat lapsensa hyvin niin silloin ei ongelmia pitäisi tulla. Ainakin meillä oli sääntö, että jos koheltaa, esim. kaataa lasin ruokasalin mahonkipöydälle niin sai mennä jatkamaan ruokailua keittiöön. Siinä oppii olemaan kunnolla, eikä kaada sitä lasia kuin kerran. Samoin jos kiukuttelee tai ei osaa käyttäytyä niin saa jäädä seuraavan kerran kotiin. En ymmärrä, että miksi perheet eivät harjoittele niin kauan erilaisia tilanteita, että julkisilla paikoilla ei häiriökäyttäytymistä tule.

Saksassa on Deutsches Institut für Normung (DIN), joka on luonut hyvin monipuolisesti normeja. Sen ansiosta meidän on helppo esim. laittaa paperit mappeihin, kun paperit ja mapit ovat standardien mukaisia. Aivan samalla tavalla perheen pitää luoda standardit, jonka mukaan käyttäydytään. Silloin ei tule sanomisia puoleen jos toiseen eikä torumista, kun lapsi tietää miten tulee käyttäytyä. Samahan se on koiran kanssa. Kun koira tietää mitä saa ja mitä ei saa tehdä, on kaikki helpompaa kaikkien kannalta ja tulee oikeudenmukaisuuden tunne.

En usko ollenkaan siihen, mitä joku täällä sanoi, että jos tekee jotain väärin niin silloin 14 vuotiaana dokataan tuolla jne. Lapsen arvomaailma, itsekuri ja muut asiat on toki osittain kasvatuksen tulosta, mutta kyllä hyvin paljon tulee ihan geeneistä ja siitä, että onko siinä lapsetta luonnetta vai ei. Jos on lapanen niin silloin menee asiat päinhelvettiä, mutta jos perheessä tai suvussa on ollut tapana tehdä tietyt asiat kunnolla niin ei silloin kyllä hölmöillä. Se löytyy lapsen sisältä jo silloin se tietämys, miten kuuluu toimia. En ota kantaa retaleperheiden tilanteeseen. Heidän ei nyt kannattaisi niitä lapsia hankkia muutenkaan. Mitä järkeä on siinä, että jotkut esim. talkkariperheet tekevät businesstä lapsia tekemällä.

Kyllä itse uskon siihen, että lähes jokaisesta on vanhemmaksi, jos niin haluaa, mutta moni ei halua. Teknisesti se kasvatusprosessi varmasti onnistuisi ja alkuvaikeuksien jälkeen varmasti (10v ->) olisi aika helppoakin. Se on pirullista aikaa vain se alkuvaihe, jos joutuu henkilökohtaisesti tekemisiin pienen lapsen kanssa. Itse en ainakaan halua olla lähietäisyydellä. En halua kuulla mitään epäselvää mongerrusta, itkusta puhumattakaan (tosin schollin perheessä ei itketä edes hautajaisissa, koska on luonnetta), enkä halua leperrellä akuankka tyyliin, vaan haluan keskustella asia-aiheista. En halua, että minua häiritään kesken kiireitäni, enkä halua muutenkaan sellaista arvaamatonta väkivaltaa. Olen pari kertaa joutunut kokemaan epämiellyttäviä hyökkäyksiä. Kerran olin taloudessa, jossa oli kissa, joka tuli ikäänkuin yllättäen kosketteluetäisyydelle ja kerran olin joskus ehkä 15 vuotiaana yhden perhetutun luona vierailulla ja siellä perheen poika yritti roikkua puntissa tai jotain muuta vastaavaa. Se tilanne ei ollut ollenkaan hallinnassa ja jos olisin yksin tilanteessa ollut niin se olisi lentänyt ovesta pihalle kuin leppäkeihäs. Nyt jouduin istumaan aulisgerlanderina vitutuksen noustessa. En kyllä kyseisen otuksen kanssa kommunikoinut, mutta silti.

Ja vaikka onnistuisi opettamaan lapsen hyvinkin nuorena niin toinen ongelma on se, että entä, jos lapsi on dorka. Ongelma on se, että lapset voivat olla aikuisia dorkempaa porukkaa noin keskimäärinkin ja minä en sano asioita kuin kerran. Ne on sisäistettävä silloin ja jos on tilanne, että asun samassa taloudessa, muodostuu se kestämättömäksi, jos joku asia ei mene perille kertasanomalta. En sinänsä ole minkäänlainen opettajatyyppi. Tai siis minua ei kiinnosta, että oppiiko joku vai ei, jos jostain asiasta luennoin, enkä rautalangasta halua vääntää. Keskitän aikani mielummin johonkin produktiivisempaa kuten siihen, että itse tutkin jotain uutta. Niinpä perhetilanteessa voi olla suunnaton riski siinä, että jotkut asiat aiheuttavat soraääniä. Enkä nyt tarkoitan oppimisella koulua, vaan jossain määrin demokraattisesti luodun perhestrategian implementointia. Koulusta ei tarvitse olla huolissaan, sillä jos poika on tehty schollin geeneistä niin silloin ne koulut menevät kunnialla vaikka vasemmalla kädellä sen enempää stressaamatta.

Enemmän olen sillä kannalta, että kehitetään mielummin järjestelmiä, millä jo olemassaolevista lapsista tehdään valiojoukkoa. Yläasteellahan on valtakunnallinen taloustietokilpailu. Vaikka on se on helppo ja siitä on vaikea olla saamatta täysiä pisteitä niin siinä hyvin helposti erottuu jyvät akanoista eli onko henkilössä ainesta. Tuo voidaan katsoa sen perusteella käyttääkö aikansa talouden, politiikan ja ajankohtaisten aiheiden seuraamiseen ja onko se intohimo. Jos tuollainen testi tehtäisiin esim. 13 vuotiaana niin silloin lapsille voitaisiin antaa nykyistä paljon virikkeellisempi nuoruus ja tehdä heistä todellista businessjengiä. Siinä sitä voi silloin itsekukin hoitaa kasvatusvastuutaan pitämällä esitelmiä tai luentoja tai järjestämällä ekskursioita. Tai jos on kirjoittanut kirjoja niin voi määrätä niitä luettavaksi tms. Joka tapauksessa lapset hyötyvät kunnollisesta ohjelmasta ja lisäksi siitä, että saavat olla samanhenkisessä seurassa, eivätkä pitkästy dorkien keskuudessa. Nykyäänhän harrastustoiminta on hyvin pitkälti urheilupainotteista, eikä esim. liike-elämän kykyjä seulota millään tavalla.

Ennenkaikkea lapset pitää ottaa myöskin vakavasti. Scholl kirjoitti peruskoulureformiehdotuksen 10 vuotiaana ja siihen aikaan opettajat olivat sen verran kassallaolevia vallitsevassa yhteiskuntatilanteessa muurahaisen tavoin työskenteleviä tyyppejä, etteivät perehtyneet asioihin. Jossain määrin sen ymmärtää, kun elettiin suomettumisen aikaa ja äänekkäät kapitalistit kuten scholl olivat hankalia tapauksia lähes sosialistisessa maassa.

EDIT: No niin unohdetaan nyt nuo lapset. Tulee muuten päänsärkyä. Scholl ei enää kommentoi lapsiasioita. Nyt 3-4 tunnin unet, Red Bull sängynviereen ja sen jälkeen muutamat muistiot kasaan (toivon mukaan asiat järjestyvät päässä unien aikana) ennen aamupäivän palaveria
 
Viimeksi muokattu:

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Ihan näin irrelevanttina huomiona, mitään sen enempää vihjailematta, jos tutkii Wikipediasta Harvey Cleckleyn kokoamaa psykopaattien kriteerilistaa, niin eikö sieltä aika moni kohta osu toveri-Scholliin?

Olettaen tietysti, että Scholl on oikeasti olemassa tuollaisena kuin kirjoittelee, mikä sinänsä tuntuu ihan helvetin epätodennäköiseltä.

Ketjun aiheesta sen verran, että lapsia aion luultavasti hankkia. Olen erittäin sosiaalinen persoona, ja tulen erinomaisesti toimeen lasten kanssa. Mikä sinänsä ei tietysti takaa, että onnistuisin kasvattamaan lapseni hyvin, mutta antaa ainakin hyvät edellytykset siihen.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Saku #11 kirjoitti:
Ihan näin irrelevanttina huomiona, mitään sen enempää vihjailematta, jos tutkii Wikipediasta Harvey Cleckleyn kokoamaa psykopaattien kriteerilistaa, niin eikö sieltä aika moni kohta osu toveri-Scholliin?
Cleckleyn luettelo psykopatian piirteistä:




  1. Pinnallinen viehätysvoima ja älykkyys
  2. Harhaluulojen ja muiden irrationaalisten ajattelun merkkien puuttuminen
  3. Hermostuneisuuden tai psykoneuroottisten oireiden puuttuminen
  4. Epäluotettavuus
  5. Valheellisuus ja epärehellisyys
  6. Katumuksen ja häpeän puuttuminen
  7. Epäsosiaalinen käyttäytyminen, joka on heikosti motivoitunutta
  8. Huono arvostelukyky ja kyvyttömyys oppia kokemuksista
  9. Patologinen itsekeskeisyys ja kyvyttömyys rakastaa
  10. Yleinen tunneköyhyys
  11. Oivalluskyvyn spesifi puute
  12. Välinpitämättömyys interpersoonallisissa suhteissa
  13. Outo ja luotaantyöntävä käyttäytyminen juopuneena ja joskus muulloinkin
  14. Tekee harvoin itsemurhan
  15. Sukupuolielämä on persoonatonta, triviaalia ja heikosti integroitunutta
  16. Elämän suunnitelmattomuus
Pikaisesti listaan tutustuttuani tummensin ne kohdat, joista voisin vetää yhtäläisyysmerkin nimimerkki schollin luonteenpiirteisiin. Henkilökohtaisesti en ko. nimimerkkiä tunne, joten arvio on tehty täysin JA:n tekstien perusteella. Hakemalla hakien sain puolet (8) tummennettua; täydellisesti arveluina heitettyinä esim. kohdat 10 ja 15. Ovatko esim. kohdat 1, 2, 3 ja 14 sitten negatiivisia luonteenpiirteitä? Mielestäni eivät! Ehkä minussakin sitten on jotain psykopaatin vikaa...

Mitä itse ketjun aiheeseen tulee, niin todella epätodennäköiseltä tuntuu, että Foxy-Foxie jr joskus juoksentelisi ympäriinsä. Siihen liittyvää vastuun määrää pystyisin tuskin koskaan kantamaan, koska omakin elämänkouluni on vielä niin pahasti kesken. Kuitenkin töissä minulla on ihan riittävästi sekä materiaalista että rahallista vastuuta ja vaikka nyt ei suoranaista, mutta jonkinlainen vastuu kuitenkin ihmishengistäkin. Jos kotona olisi jälkikasvua, niin tuskinpa pystyisin lähtemään vuorokauden varoitusajalla viikon ulkomaan keikalle tai kahden vuorokauden varoitusajalla kolmeksi viikoksi. Pitäisikö minun vielä töissä kantamani vastuun lisäksi olla valmis kantamaan se tarvittava vastuu myös kotona?

Toinen esimerkki voisi olla vaikka eläimistä. Olen todella koirarakas ihminen. Täysin tuntemattomatkin koirat aistivat minusta jonkinlaisen läheisyyden ja tulevat todella herkästi hieromaan lähempää tuttavuutta. Systerini koiraa (shetlanninlammaskoira) rakkaampaa luontokappaletta ei tämän planeetan päältä löydy. Vaikka näemme kohtuullisen harvoin, niin sitä molemminpuoleista jälleennäkemisen riemua ei voi sanoin kuvailla. Kaikesta huolimatta kolme päivää on ehdoton maksimi, jonka ajan voin sanoa riittävällä rakkaudella jaksavani tarvittaessa hoitaa ja huolehtia tätä iki-ihanaa karvaturria systerini ollessa vaikkapa matkoilla. Se jokapäiväinen lenkittäminen, ruokkiminen ja hoitaminen... En vain pysty ottamaan täysin toisesta riippuvaisesta elävästä olennosta sellaista vastuuta.

Vastuun lisäksi en pysty käsittämään sitä todella yleistä kommenttia tuoreiden ja ei-niin-tuoreiden vanhempien suusta: "Paljon se vaatii, mutta enemmän se antaa!" (tai jotain sinne päin). Mielestäni vanhemmuus tarkoittaa kyllä luopumista niin monesta arkipäiväisestä asiasta (esim. vapaudesta ja omasta päätöksenteosta), että miten ihmeessä niitä enemmän voi nauttia jostain pikkusormien vääntelystä tai pienestä hymystä. Vertaan jälleen siskoni koiraan. Kyllä ne hännän heilutukset, naaman nuolemiset ja syliintulot merkitsevät minulle todella paljon, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että olisin valmis luopumaan omasta vapaudestani. Jossain kotimaisessa vankilaelokuvassa tai -sarjassahan asia oli tiivistetty sellin seinään todella mahtavasti:
KUN MENETIN RAHANI - MENETIN VÄHÄN
KUN MENETIN SINUT - MENETIN PALJON
KUN MENETIN VAPAUTENI - MENETIN KAIKEN

Tiivistettynä; koiran hankkimista ja siihen liittyvää vastuuta pystyn edes jotenkin harkitsemaan kuitenkin ilman toteutusta, mutta lapsi... Suoraan sanottuna en pysty edes ajattelemaan koko scenaariota. Tänä vuonna kun tuo maaginen 30v tuli täyteen, niin olen täysin vakavissani harkinnut piipahtamista tohtorisedän pakeilla. Alakerran osastosta pari pikku letkua poikki, niin asialla ei tarvitsisi enää edes spekuloida. Viimeistään tämän toimenpiteen jälkeen minutkin olisi varmasti helppo luokitella psykopaattikategoriaan.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
HN kirjoitti:
Hyvä pointti. Lisääntyminen on kuitenkin lajin säilymisen ainoa fundamentaalinen edellytys niin kauan kuin kaikkien yksilöiden kuolema on väistämätön. Tästä päästään taas siihen, että jos ja kun päämääränä on lajin säilyminen, on lisääntyminen ihmisen ensiarvoinen ja tärkein tehtävä.

Kyllä. Ihmisen yleisesti, mutta ei yksittäisen ihmisen.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Todettakoon tähän vain, että kaikkien ihmisten ei tarvitsisi/olisi tarvinnut niitä penskoja edes hankkia.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Black Adder kirjoitti:
Todettakoon tähän vain, että kaikkien ihmisten ei tarvitsisi/olisi tarvinnut niitä penskoja edes hankkia.

Mutta kun täällä(kin) joidenkin mielestä ilmeisesti tarvitsee. Teknisestihän Suomessa ei tarvitsisi kenenkään hankkia lapsia vaan voitisiin helposti roudata jostain Kiinasta ja Intiasta 50k pentua vuodessa tänne.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
avatar kirjoitti:
Teknisestihän Suomessa ei tarvitsisi kenenkään hankkia lapsia vaan voitisiin helposti roudata jostain Kiinasta ja Intiasta 50k pentua vuodessa tänne.
Totta, vaan kun se suomalainen arvokas veri katoaisi vähitellen maasta ja tilalla olisi vain likaisia toisenrotuisia, jotka luonnollisestikin on huonompia ihmisiä kuin me ylhäiset suomalaiset.

Omasta mielestäni adoptio on hieno asia, antaa edes jonkinlaisen mahdollisuuden sellaiselle ihmisalulle, joka on jo tähän maailmaan syntynyt. Suosisinkin adoptoimista ennen kaikkea muuta, jos lasta oikein kovasti hinkuu.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ted Raikas kirjoitti:
Totta, vaan kun se suomalainen arvokas veri katoaisi vähitellen maasta ja tilalla olisi vain likaisia toisenrotuisia, jotka luonnollisestikin on huonompia ihmisiä kuin me ylhäiset suomalaiset.

Sanoin jo aiemmin, että ymmärrän ihmisten argumentoinnin siitä, että oma rotu häviää tällä perusteella, mutta itse perusolettamukseen se ei ole kuitenkaan relevantti argumentti mitenkään.

Sitä paitsi muistan lukeneeni jostain, että WHO:n jonkin sortin simulaation tai ennusteen tai vastaavan mukaan vuonna 2200 maailmassa ei ole enää yhtään geneettisesti täysin vaaleahiuksista ja viimeiset syntyvät jossain pohjoisessa Ruotsissa. Tumma ihonväri ja muut tummat ominaisuudet ovat peittäviä ja riittävän pitkällä aikavälillä valkoinen rotu häviää pallolta vääjäämättä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
HN kirjoitti:

No sain vain aiempien tekstien perusteella vain sellaisen kuvan jossa käsitin sinun niin kovasti olleen sitä mieltä, että jokaisen hyvän ihmisrodun edustajan ehdoton edellytys on multiploitua. No ehkä olin sitten väärässä ja pahoitteluni siitä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Laitetaan tää nyt oikeaan paikkaankin...

Tähän soppaan ei varmaankaan kannattaisi laittaa lusikkaansa, mutta laitan kuitenkin, ihan kiusallanikin.

Itselleni on täysin sama, onko ihmisillä pentuja. Se ei minun silmissäni tee sinusta sen parempaa tai huonompaa ihmistä. Ei myöskään se, haluaako niitä lapsia edes. Ja jos nyt juuri toteaa, ettei lapsia halua, niin maailmalla ja mielipiteillä on tapana muuttua. ”Eilliset typerät mielipiteeni eivät minua kiinnosta”, sanoi muuankin Sorsa (vaikka en demari olekaan, niin joskus niiltäkin tulee ihan fiksuja suustaan).

Se, millä on oleellista merkitystä, on yksinkertaistettuna: jos olette niitä lapsia hankkineet/saaneet, muistakaa siinä tapauksessa vastuunne. Onneksi useimmat myös sen tekevät. En ymmärrä, miksi ihminen arvostellaan sen perusteella onko jälkikasvua vai ei. Tai haluaako lapsia vai ei. Ei siinä ole itsekkyydestä ole kysymys.

Itse en koskaan ole lapsia halunnut. Siinä mielessä onnellinen olotila, koska en lapsia edes voisi saada. Voin vain kuvitella fiilikset, jos lapsia haluaisin ja niitä kun ei ole tulossa. Onneksi on lähipiiriin siunaantunut kaksi aivan mahtavaa kummityttöä, joiden kasvatuksesta olen erittäin mielelläni osaltani vastuussa. Minulle henkilökohtaisesti lapset ovat sopivasti annosteltuna oikein hyvä lisä elämään.

Edit:
BoredOldLady kirjoitti:
Kuinka moni antaisi tehdä itsellensä vasektomian? Siis teistä, jotka 18+ v. olette ilman parisuhdetta ja olette kärkkäästi omaa lapsenhankintaanne vastaan. Veikkaanpa, että monikaan ei oikeasti ole siihen valmis, koska huomisesta ei kukaan tiedä.

Minä olisin valmis - tosin kohdallani sillä ei ole merkitystä, lapsia ei tule kuitenkaan. Vaikka parisuhteessa olenkin. Joten minulle tämä on helppo kysymys. Tosin tiedän olevani poikkeustapaus, tässäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen itse aina ollut monestakin syystä (sekä lääketieteellisestä että päänisisäisestä ) sitä mieltä, etten lapsia halua. Ja jos niitä hankin / saan, teen sen ennenkuin olen kolmenkymmenen. Sen jälkeen sitten katsotaan sitä adoption mahdollisuutta. Enkä itseasiassa näitä ajatuksia ole edelleenkään täysin hukannut.
Sen tiedän, että lapsia en tee ainakaan tulevaan kolmeen vuoteen, sen verran itsekäs voin myöntää olevani.

Silti, kun olen vierestä erittäin läheltä katsonut parhaan ystäväni raskautta ja kaikkea mahdollista siihen liittyvää, olen oppinut katsomaan asioita hieman toiseltakin kantilta. Ehkä on olemassa lieventäviä asianhaaroja jotka saisivat minut hankkimaan biologisestikin omia lapsia,tiedä häntä. Kun niin harvoin kannattaa sanoa ei koskaan : )

Ymmärrän silti sekä heitä jotka lapsia ja heitä jotka eivät niitä halua. Hassua on se, että tämä lapseton malli on ainoita asioita tässä elämässä jossa olemme tähän asti olleet erittäin uskovaisen siskoni kanssa samaa mieltä..
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pistänpä nyt mielipiteeni vielä tähän oikeaankin ketjuun:


Lasten hankkiminen tai vastaus kysymykseen haluaako henkilö lapsia on mielestäni ennen kaikkea ikä- tai elämäntilannekysymys. Teini-ikä tuntuu aika monella nykyään jatkuvan tuonne kolmenkympin korville, ja siksi tätä lapsivastaista mutinaa kuulee nykyään yhä vanhemmilta. Sitten kun ne baarit on kierretty, pössyt polteltu, sängyissä pyöritty riittävästi, vaatteilla koreiltu ja kasvatettu vielä vähän sitä Lumenen liikevoittoa, voidaankin sopivan partnerin kohdalla huokaista ja yrittää asettua aloilleen. Tässä vaiheessa sitten aletaan miettiä, miten pesukonetta käytetään, kuinka nurmikko leikataan/parvekelasit pestään tai miksi sähkölasku on niin suuri. Alkuongelmien jälkeen se mukula tupsahtaa messiin ns. huomaamatta. Perinteinen tarina - kukin vuorollaan.

Ei, ei itsellänikään ole lapsen saamisesta kokemusta. Mutta muutamaa nuorta perhettä läheltä seuranneena uskallan väittää, että itsekkyys ja lapsivastaisuus kyllä karisee viimeistään ensirääkäisyn myötä.

Olen siis sitä mieltä, että suurin osa näistä nyt erittäin lapsivastaisina esiintyvistä tai omasta onnistumisestaan epävarmoista vastuukysymysten aprikoijista ovat sopivan partnerin löydettyään aivan eri mieltä kuin nyt nuorena äijäilypalstalle kirjoittaessaan. Itsekin olin nimittäin hyvin lapsivastainen nuorempana.

Kokonaan eri asia ovat sitten biologisesti lapsen saamiselta estyneet. Heidän lohdutuksekseen on sanottava, että adoptio on hyvä ja kannatettava vaihtoehto, sen kautta on saanut uuden mahdollisuuden monikin tilanteeseensa syytön lapsi. Adoptioon liittyy kuitenkin paljon ennakkoluuloja sekä uskomuksia joiden kumoamisessa riittää työtä.
 

Kyylä

Jäsen
Tulppu kirjoitti:
Teini-ikä tuntuu aika monella nykyään jatkuvan tuonne kolmenkympin korville, ja siksi tätä lapsivastaista mutinaa kuulee nykyään yhä vanhemmilta. Sitten kun ne baarit on kierretty, pössyt polteltu, sängyissä pyöritty riittävästi, vaatteilla koreiltu ja kasvatettu vielä vähän sitä Lumenen liikevoittoa, voidaankin sopivan partnerin kohdalla huokaista ja yrittää asettua aloilleen. Tässä vaiheessa sitten aletaan miettiä, miten pesukonetta käytetään, kuinka nurmikko leikataan/parvekelasit pestään tai miksi sähkölasku on niin suuri. Alkuongelmien jälkeen se mukula tupsahtaa messiin ns. huomaamatta. Perinteinen tarina - kukin vuorollaan.

Hienosti tiivistetty. Vapaus ymmärretään nykyään vapaudeksi vastuusta ja se on sitä oikeaa elämää. Elämä on siis elämää vain ilman sitoumuksia. Tästä on tullut ikäänkuin riitti, joka länsimaisen ihmisen on käytävä läpi valaistuakseen. On ihmisenä jotenkin vajaa, jos ei voi kertoa hurjista nuoruusvuosista ja kuinka sitten rauhotuin kolmenkympin korvilla. Tässä on vain se ristiriita, että nuori ihminen etsii lopulta rakkautta, mutta hän etsii sitä yhteiskunnassa joka korostaa näennäistä vapautta. Monet haluaisivat sitoutua, mutta pelko vapauden menettämisestä on liian suuri.

Tulppu kirjoitti:
Olen siis sitä mieltä, että suurin osa näistä nyt erittäin lapsivastaisina esiintyvistä tai omasta onnistumisestaan epävarmoista vastuukysymysten aprikoijista ovat sopivan partnerin löydettyään aivan eri mieltä kuin nyt nuorena äijäilypalstalle kirjoittaessaan. Itsekin olin nimittäin hyvin lapsivastainen nuorempana.

Totta tämäkin. Lapsiasiassa ei koskaan pidä sanoa ei koskaan. Vanhemmuus ei ole teknisesti vaikeata. Pienen lapsen hoitotoimet oppii kymmenessä minuutissa ja apua on aina saatavilla neuvoloista ja tutuilta. Vaikeampaa on itseasiassa henkinen kasvu ja elämänmuutos, jonka ensimmäinen lapsi tuo tullessaan.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Rinoa kirjoitti:
Silti, kun olen vierestä erittäin läheltä katsonut parhaan ystäväni raskautta ja kaikkea mahdollista siihen liittyvää, olen oppinut katsomaan asioita hieman toiseltakin kantilta. Ehkä on olemassa lieventäviä asianhaaroja jotka saisivat minut hankkimaan biologisestikin omia lapsia,tiedä häntä. Kun niin harvoin kannattaa sanoa ei koskaan : )

Tämä ei ole ko. kappaleen kirjoittajalle kuitti vaan toteamus suhteellisen yleisesti vallitsevasta mielipiteestä. Lapsia hankitaan mm. sellaisilla järkiperusteilla kuin "Kun ne ovat niin söpöjä!" jne. Ensin ihmetellään sitä koliikkiperheen autuutta, kun se meidän pentu ei niin söpö ollutkaan ja sen jälkeen tajutaan, että v*ttumaista urakkaa on vielä edessä n. 18 vuotta eivätkä ne vuodet tule olemaan helppoja missään mielessä. Lapsen kasvatustyö, kun ei jää siihen vauvan hoitoon.

Kaikkein parhaita ovat sitten nämä "Korjataan meidän suhde lapsella" -tapaukset. Helvetti mitä itsekkyyttä ja lyhytnäköisyyttä. Lastataan siinä sitten pikkuihmiselle pikkutaakka ja takuuvarmasti kustaan suhde lopullisesti ja saadaan jälleen yksi avioerolapsi Suomeen lisää.

Kolmas ryhmä, joiden ei tarvitsisi lapsia saada, mutta kumma kyllä jollain luonnon kieroutuneella huumorilla siinä onnistuvat varsin tiheään tahtiin ovat alkoholisti-/nistivanhemmat. Siinä sitten paikkakuntien sosiaaliviranomaiset saavat parinkymmenen vuoden urakkatarjouksen, kun nämä elämäntaiteilijat hoivaavat kainalossaan mieluummin mäyräkoiraa kuin maailmaan saattamaansa kääröä.

Lapsen hankkiminen on normaali jatkumo parisuhteessa, mutta järjenkäyttö on sallittua, ellei jopa suotavaa.

Itse en siis ole lasten vastainen, päinvastoin, mutta hirvittää se millaisiin perheisiin lapsia tehdään.
 
Viimeksi muokattu:

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Black Adder kirjoitti:
Lapsia hankitaan mm. sellaisilla järkiperusteilla kuin "Kun ne ovat niin söpöjä!" jne. Ensin ihmetellään sitä koliikkiperheen autuutta, kun se meidän pentu ei niin söpö ollutkaan ja sen jälkeen tajutaan, että v*ttumaista urakkaa on vielä edessä n. 18 vuotta eivätkä ne vuodet tule olemaan helppoja missään mielessä. Lapsen kasvatustyö, kun ei jää siihen vauvan hoitoon.
.
Nimenomaan! Allekirjoitan täysin. Mikä onkin ollut suurin syy siihen etten ole nähnyt itseäni siinä "äitiyden autuudessa" koskaan.
En sano sitä, etteikö vanhemmuus voisi olla palkitsevaakin ja hienoa, aivan varmasti se sitä onkin. Mutta helppoa siitä tuskin saa, etenkin kun jokainen lapsi on omanlaisensa ja koskaan et tiedä mitä elämä tuo tullessaan. Joka johtaa toisaalta tähän toiseen isompaan kysymykseen, joka liittyy kaikkiin suhteisiin; Menettäminen. Voin rehellisesti myös myöntää olevani niin heikko ihminen, että saatan jättää lapset tekemättä myös sen vuoksi etten ehkä kestäisi sitä että elämässäni olisi todella jotain jonka menettämistä en kestäisi..

Mutta se olenkin vain minä. : )
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Pistetäänpä omakin lusikka tähän soppaan. Meillä on vaimon kanssa sopimus, että emme hanki lapsia. Siihen ei meidän kummankaan elämäntilanne sovi, emmekä kumpikaan ole lapsista pitäviä. Silti emme tee lopullista ratkaisua aiheen estämiseksi, vaikka olemmekin likimain varmoja, ettei mielipiteemme muutu ja tehollista peliaikaa lisääntymisen suorittamiseksi järkevällä tavalla lienee enää muutama vuosi (siis huomioiden mahdollisen jälkikasvun kasvatuksellisen tulevaisuuden).

Pienikin mahdollisuus mielen muuttumisesta estää lopullisen ratkaisun tekemisen. Toisaalta taas, jos emme kumpikaan pidä lapsista, emmekä koe itseämme sopiviksi vanhempina, miksi meidän pitäisi jotain muuta tehdä kuin mitä nyt olemme tehneet. Kuitenkin nykyisin ei-lopulliset ehkäisymenetelmätkin ovat niin helposti toteutettavissa.

Joskus olen jostain suunnasta saanut lausuntoja, että olisimme itsekkäitä, kun ajattelemme edellä mainitulla tavalla. Ihmettelen, miksi? Miksi pitäisi olla noudattaa kaikissa asioissa keskivertoajattelua? Miksi pitäisi olla ainoa oikea vaihtoehto keski-ikäistyvälle parille, että niillä olisi kaksi kersaa, koira ja kartanovolvo?
 

Kyylä

Jäsen
Black Adder kirjoitti:
Lapsen hankkiminen on normaali jatkumo parisuhteessa, mutta järjenkäyttö on sallittua, ellei jopa suotavaa.

Itse en siis ole lasten vastainen, päinvastoin, mutta hirvittää se millaisiin perheisiin lapsia tehdään.

Pieni kuitti tähän keskusteluun. Lapsia saadaan, ei tehdä. Se paneminen on siinä sitä tekemistä ja lopulle emme juuri voi mitään. Ja kun kaikkihan näitä lapsia ei halustaan huolimatta saa.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Kyylä kirjoitti:
Pieni kuitti tähän keskusteluun. Lapsia saadaan, ei tehdä. Se paneminen on siinä sitä tekemistä ja lopulle emme juuri voi mitään. Ja kun kaikkihan näitä lapsia ei halustaan huolimatta saa.

Niin... ja menemättä yhtään, piiruakaan, hiukkaakaan naisen biologiseen toimintaan tätä syvemmälle "ainahan" on mahdollista, että lapsia tulee, kun seksiä (pippeli+pimpi) tehdään. Ja minähän en kuittaile!

Ja kyllä, ikävä kyllä kaikki eivät omia lapsia pysty saamaan vaikka olisivat eläneet kuinka säntillistä elämää. Omasta mielestäni adoptiolapsen hankkiminen ei korvaa sitä, että lapsi olisi omasta puusta veistetty. Hyvä korvike tosin ja auttaahan siinä ainakin kyseistä yksilöä.

Moniko muuten on miettinyt millaisia vahinkoja lapsuutensa ensimmäisen ~vuoden aliravitsemuksessa viettäneiden lasten aivot ovat saaneet?
 

Cube

Jäsen
Black Adder kirjoitti:
Moniko muuten on miettinyt millaisia vahinkoja lapsuutensa ensimmäisen ~vuoden aliravitsemuksessa viettäneiden lasten aivot ovat saaneet?
Käsittääkseni nuo vauriot korjautuvat kyllä ravintotason paranemisen myötä. Tai en vauvaiästä tiedä, mutta lapsuudessa ainakin. Mutta hyvä pointti kyllä sikäli - jälleen kerran esimerkki siitä, miten oma tulevaisuus ei kaikilla ole missään määrin omissa käsissä, eikä heitä siitä tulisi rangaista.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
On aivan normaalia, ettei tunne olevansa valmis vanhemmaksi. Ajattelee sitä kaikkea vastuuta ja muuta. Tuttu juttu. Onhan ensimmäinen lapsi hyppy tuntemattomaan. Ja samalla suuri askel kohti aikuisuutta. Itse otin tuon askelen 28-vuotiaana. Oma epävarmuus häipyi, kun ensimmäinen lapsemme syntyi ja häntä oli ehtinyt muutaman päivän ihmetellä. Lapsen kasvattaminen ei ole rakettitiedettä, tavallisella maalaisjärjellä pärjää paremmin kuin hyvin.

Ennen lapsen syntymää, kun siis olin vielä epävarma, perustelin itselleni lapsen hankkimista sellaisillakin seikoilla kuin että:

- En halunnut että olisin sukuni viimeinen
- Jos lapsia ei synny, kuka pyörittää yhteiskuntaa ja maksaa veroja kun olen vanha?
- Onhan se hyvä että olisi joku joka kärrää minut joskus sitten vanhainkotiin kun en itse sitä kumminkaan ymmärrä tehdä
- Toki lapsen varttumisen seuraaminenkin tuntui kiinnostavalta. Miten lapsi oppii ja kehittyy iän myötä?

Mjoo. Lapsenteon ajoitus ajateltiin niin, että sitten kun vaimon kanssa ollaan viidenkympin villityksessä, lapset ovat jo opiskelemassa jossakin muualla kuin kotona.

Mutta toki: Kaikkien ei kannata eikä pidäkään hankkia lapsia. Ja toisaalta ne, jotka ovat epävarmoja omasta kyvykkyydestään vanhemmaksi, ovat todennäköisesti kuitenkin hyviä isiä ja äitejä. Siitä kertoo harkinta lasten edusta jo ennen uimakisoja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tedille, Mr. Foxille ja muille ihmettelijöille voin sanoa, että oma lapsi on aivan eri asia kuin joku karkkihyllyillä kiukutteleva kolmivuotias. Ei sillä, etteikö jokainen lapsi hankala olisi joskus, mutta nämä tilanteet ovat kuitenkin ohimeneviä. Snakster kuvasi hienosti pieneen ihmiseen tutustumista, sitä kuinka hän on osa itseä, mutta kuitenkin oma yksilönsä. Suhtautuminen omaan lapseen on aivan erilaista kuin vieraaseen, se on paljon kokonaisvaltaisempaa. Tämä ero on sellainen asia, jota useat lapsettomat eivät pysty ymmärtämään*, ja siksi heidän kommentointinsa jossain määrin ärsyttää minua. Hyvä esimerkki oli Mr. Foxin ihmettely siitä, kuinka pienen vauvan eleet voivat olla niin suuri ihme, että oma vapaus kannattaisi sen vuoksi uhrata. Mikä uhraus ja mikä vapauden menetys?

Lapsettomuus on jokaisen oma valinta, eikä siinä ole mielestäni mitään pahaa. Oman vastuuntunnon puute sen sijaan on usein huono selitys, koska samoilta tyypeiltä löytyy sitoutumista ja vastuullisia duuneja (niin täällä kuin kaveripiirissänikin). Mielestäni olisi parempi sanoa vain, että omaan elämään lapset eivät mahdu tällä hetkellä. Näin ainakin itse vastasin kyselijöille kun, kun en heti alkanut monistua; miksi omia päätöksiä tarvitsisi perustella sen kummemmin ulkopuolisille?

*Itsekään en tätä eroa ymmärtänyt aikaisemmin. En ole vieläkään mikään erityisen lapsirakas ihminen, vaikka isyys onkin avannut silmiäni ja karistanut paljon ennakkoluuloja muihin lapsiin suhtautumisessani.

scholl kirjoitti:
On suorastaan hävytöntä, että ruokaravintoloissa saattaa olla häiriköiviä lapsia, samoin lentokoneissa. Jos ja kun vanhemmat kasvattavat lapsensa hyvin niin silloin ei ongelmia pitäisi tulla.... En ymmärrä, että miksi perheet eivät harjoittele niin kauan erilaisia tilanteita, että julkisilla paikoilla ei häiriökäyttäytymistä tule.
Tässä scholl on oikeilla jäljillä. Ei lapsen käytöstä voi täysin hallita, ainakaan leikki-ikäisen, mutta liian usein törmää perheisiin, joilla tuntuu olevan perusasiat aivan hukassa. Minua itseäni ainakin sieppaa toistuva kohtuuttoman huono käytös esim. kyläillessä tai muiden lasten kiusaaminen leikkipaikoilla, joihin vanhemmat eivät älyä puuttua. Vastuu näissä on nimenomaan vanhemmilla, ja siksi käytöstä pitäisi harjoittaa kotona määrätietoisesti. En tarkoita mitään sulkeisia, vaan ihan arkipäiväsiä tilanteita. Ei lapsesta pidä mitään tahdotonta möykkyä muovata, enkä väitä olevani täydellinen kasvattaja itsekään, mutta rajat ja rakkaus pitää olla edes suurin piirtein tasapainossa. Lasten täytyy oppia kunnioittamaan vanhempien sanaa ja vanhempien tulee käyttää valtuuksiaan viisaasti.
scholl kirjoitti:
En usko ollenkaan siihen, mitä joku täällä sanoi, että jos tekee jotain väärin niin silloin 14 vuotiaana dokataan tuolla jne. Lapsen arvomaailma, itsekuri ja muut asiat on toki osittain kasvatuksen tulosta, mutta kyllä hyvin paljon tulee ihan geeneistä ja siitä, että onko siinä lapsetta luonnetta vai ei. Jos on lapanen niin silloin menee asiat päinhelvettiä, mutta jos perheessä tai suvussa on ollut tapana tehdä tietyt asiat kunnolla niin ei silloin kyllä hölmöillä. Se löytyy lapsen sisältä jo silloin se tietämys, miten kuuluu toimia.
Varhaislapsuus määrää hyvin pitkälti ihmisen kehityksen. En aivan päässyt jyvälle, mitä tarkoitit tällä kappaleella, mutta hyvätkin geenit voivat mennä hukkaan, jos scholl lyö laimin kasvatusvelvollisuutensa. Toki tasapainoinen ympäristö voi pitää ihmisen näennäisesti kasassa, mutta jokainen lapsi tarvitsee myös voimakkaan siteen vanhempiinsa, jotta kehitys voisi olla kaikkinensa tasapuolista. Hyvä bisnesvainu ei ole kokonaisvaltaisuuden synonyymi.

scholl kirjoitti:
...tosin schollin perheessä ei itketä edes hautajaisissa, koska on luonnetta...
Millaista luonnetta?
---

Lopuksi tiedoksi kaikille, että pikkulapsille ei tarvitse leperrellä ja lässyttää jatkuvalla syötöllä. Multa se ei edes onnistu luonnostaan, vaan jututan pikkuihmisiä aivan normaalein äänenpainoin, mitä nyt joskus innostun pelleilemään tyttäreni kanssa. Isommat lapset kannattaa ottaa tosissaan. Tekee hyvää lapsen itsetunnolle, kun isä tai äiti haluaa keskustella joskus kunnolla, eikä vain heittää jokapäiväistä läppää.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös