Kokemuksia henkilöstövuokrausyrityksistä?

  • 45 702
  • 112

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Näitä henkilöstöfirmoja tuntuu tulevan kuin tatteja sateella. Itse ollut tekemisissä Varamiespalvelun kanssa, asiallista toimintaa. Ohjasivat haastatteluun ja henkilöstöfirman osalta kaikki meni nappiin. Sitten on toinen tapaus josta ei ole mitään hyvää kerrottavana, tuntuu että kaikenmaailman suharit on siellä töissä. Haastattelussa tässä toisessa henkilöstöfirmassa herrasmies kertoi työstä, tunneista ja palkasta. Mikään ei ole mennyt niinkuin haastattelussa kerrottiin. Nyt ei oikein pääse irti, jos itse sanon itseni irti niin pamahtaa karenssi ja siihen ei ole varaa. Mutta show must "GO ON".
 

12961

Jäsen
jos on halvempaa maksaa vuokra-duunareille tuplapalkaa kuin tuhlata HR osaston aikaa mailin kirjoittamiseen ja lähettämiseen (5 min) ja kahteen palaveriin (yht 60 min)


Noh, itse kun laskimme varastotyöntekijöiden palkan lisäksi kokonaiskustannukset, tulos oli, että vuokrausfirma veloittaa noin 1.9*henkilön mahdollinen suoraan saama palkka ja omat suoraan työllistämiskustannukset ovat tunnetusti noin 1.6-1.7*palkka. Yllättävän pienellä ne elävät. Pelkällä volyymillä.

Ero on melko pieni ja irtisanomissuoja kallisti omassa tapauksessamme vaa'an niin, että puolet varastolla on suoraan meillä hommissa ja puolet vuokralla.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Henkilöstövuokraus-kokemuksia

Tällä hetkellä henkilöstäpalveluyritykset työllistävät kiitettävästi työttömiä ihmisiä.

Onko Sinulla kokemuksia vastaavista firmoista ja millaisia? Kerro kokemuksia ja ajatuksia. Itse toimin erään 1991 perustetun yrityksen palveluksessa koordinaattorina Varsinais-Suomessa, Satakunnassa ja Uudellamaalla.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mielestäni (omien kokemuksieni perusteella), kaunis ajatus, vähän kun kommunismikin aikanaan... mutta todellisuus aivan muuta.

Ei vain, onhan noissa firmoissa eroja, toimintatavoissa ja malleissa. Itsellä kokemuksia muutamasta noin niinkuin heidän asiakkaan roolissa, hyviä, huonoja, todella hyviä, yllättäviä ja aivan karmeitakin.

Aivan laidasta laitaan siis. Taidanpa tarkalleen ottaen joskus työskennelleenikin sellaisessa, lyhyen ajan tosin.


mihin arvon Len haluaa vastauksia??
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei vain, onhan noissa firmoissa eroja, toimintatavoissa ja malleissa. Itsellä kokemuksia muutamasta noin niinkuin heidän asiakkaan roolissa, hyviä, huonoja, todella hyviä, yllättäviä ja aivan karmeitakin.

Aivan laidasta laitaan siis. Taidanpa tarkalleen ottaen joskus työskennelleenikin sellaisessa, lyhyen ajan tosin.


mihin arvon Len haluaa vastauksia??

No tuossahan sä luettelit kokemuksia alalta jo eli annahan arvioita.
 
On kokemusta. Firmamme otti eräästä henkilöstöpalveluyrityksestä muurarin. Taisi kaveri saada 10 tiiltä muurattua kahdessa päivässä. Siihen loppui yhteistyö. Toisella kertaa saatiin periaatteessa ihan ok kaveri, mutta ei hänkään ollut kuin kaksi päivää, joista jälkimmäisen pikku pöhnässä.

Lyhyesti: Saa periaatteessa henkilöitä nopeasti ja edullisesti ja pääsee nopeasti eroon, mutta työn laatu ei sitten ole mitään priimaa. Tosin poikkeuksiakin saataa löytyä.

Tosin näin laskusuhdanteessa saattaa työn laatu olla hivenen parempaa.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Silloin, missä itse työskentelin lyhyen ajan, hommat hoidettiin mallikkaasti. Tämä toimii ilmeisesti silloin, kun yritys on riittävän pieni, ja buukkaa duunareita vain muutamaan mestaan.

nykyisellään, noiden isompien yritysten kanssa, mitä olen asiakkaan ominaisuudessa käyttänyt, ongelma on ainakin näillä leveysasteilla seuraavanlainen:

EI KONTROLLIA. Elikkä, listoille pääsee kunhan menee ja sanoo olevansa pätevä noihin ja noihin tehtäviin. Mitään ei tarkastella, taustoja vielä vähemmän. No, sitten kun asiakkaalta tulee tilaus tt:lle, niin toimisto lähettää jonkun työvoimastaan, mikä on listoilla ja vapaana paikalle, ilman mitään vastuunpalaakaan tt:n ammattitaidosta/tietotaidosta, tai edes pahimmillaan siitä, että saapuuko tt edes ikinä paikalle. Jälkimmäisen tapahtuessa vaan pahoitellaan seuraavana päivänä, ja ihmetellään että mitens nyt näin...

ASIAKKAIDEN määrä, eli haalitaan ja haalitaan asiakkaita, ilman että on valmiuksia toimittaa työvoimaa tarvittaessa. Mitä hyötyä on vuokrayrityksestä, joka ei voi toimittaa tilattua työvoimaa, vaadituilla kriteereillä?

Yllä vain muutamia esimerkkejä mainitakseni, nyt, taloustilanteen ollessa hieman toisenlainen kun nousukaudella, ovat asiat edes hieman paremmin. Ei tule enää tilanteita, missä olisi tilattuna kakkoskentän duunarilaituri, pienellä kokemuksella ja hyvällä laukauksella, ja toimitetaan salibandypelaaja joka on kerran eläissään edes nähnyt jäätä, on vain vuokrausyritykselle onnistunut vakuuttamaan pelitaidot mihin vain....


Ja ne mitä olen käyttänyt, ovat Staffpoint, Opteam, Sentteri, Live Nation
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minä olen ostanut vuokratyövoimaa oman työni tueksi. Olen tarvinnut joihinkin projekteihini lyhytaikaista ulkopuolista apua. Yleensä kyse on ollut jonkin tietyn vieraan kielen osaamisesta ja muutamien tätä kielitaitoa edellyttävien työvaiheiden hoitamisesta. Sopivan kielitaidon lisäksi muuta olen vaatinut yleensä vähintään "keskiasteen koulutustaustan", ihan perusduunarin töistä ei ole ollut kyse. Joskus olen hakenut kielitaidon lisäksi jotain määrättyä toimialaosaamista, ja suht eksoottisiakin osaamisyhdistelmiä on löytynyt.

Pääsääntöisesti kokemukseni asiakkaan puolelta ovat olleet hyviä. Henkilöstövuokrausfirma on näköjään tehnyt osaamiskartoitukset hyvin, sillä melkein joka kerta hommiin tulleet henkilöt ovat olleet ihan sellaisia mitä luvattiin. Jopa työmoraali on ollut yleensä kunnossa. Jopa erittäin hyvässä. Pari henkilöä muistan hyvin jotka selkeästi ylisuorittivat tehtävänsä. Vaikka en ole voinut luvata kenellekään vuokraduunarille lisätöitä, palkkaamisesta puhumattakaan, niin olen kaikille kunnon työtä tehneille järkännyt mahdollisuuksien mukaan pikku bonuksen. Vähintään olen väsännyt ylimääräisen suosituskirjeen ilman eri pyyntöä. Sellaisesta on tuskin haittaakaan myöhemmissä vaiheissa.

Noin 90-prosenttisesti nuo vuokraamani henkilöt eivät ole olleet syntyperäisiä suomalaisia, vaan mm. venäläisiä, baltialaisia ja muita itä-eurooppalaisia. He ovat tavallisesti olleet ensimmäisen tai toisen polven siirtolaisia ikähaarukassa 25-45 vuotta. Heillä on ollut yleensä ulkomailla tai joskus Suomessa hankittu keski- tai korkea-asteen tutkinto. Sen sijaan työllistymisen laita on varsinkin muualla syntyneiden kohdalla ollut vähän heikkoa, kun suomen kielen taito ei välttämättä riitä omaa osaamista vastaaviin tehtäviin. Asenne tällä porukalla on yleensä kohdallaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kerran tuli palaveerattua erään Pk-yrittäjän kanssa näistä lafkoista. Vuokrausfirmojahan on siis Rauman kokoisessakin pikkukaupungissa enemmän kuin yhdessä käsissä on sormia. Jokainen näistä mainostaa että heillä on palkkalistoillaan esim. 300 työnhakijaa listoillaan hakemassa töitä. No näin varmaan onkin.

Mutta kun yrittäjä sitten ryhtyi ottamaan kontaktia näihin firmoihin ja huomasi että samoja tyyppejä olikin monen vuokrausfirman listoilla samanaikaisesti. Joten kokonaistyönhakijamäärä olikin todellisuudessa huomattavasti pienempi kuin hän ensi arvaamalta luuli.

Aikaisemmin hän oli vuokrannut työvoimaa Baltiasta ja se palaute oli painokelvotonta. Välikäsiä oli monta porrasta ja homma oli muutenkin epämääräistä ja hän koki tilanteen lopuksi jo melko.. ahdistavaksi.

Toinen tarina toiselta työnantajalta on se, että systeemi on kallis. esim toimistoapulaisen palkkaaminen tulee kuulema kalliimmaksi kuin suoraan palkkaaminen. Vaivattomuus tietysti maksaa, sehän on selvä.

Monet firmat käyttänevät tätä systeemiä nykyaikaisena koeaikana työntekijälle. Ihan hyvä systeemi kunhan kaikki osapuolet tietävät pelin hengen.

Oikeastaan olen kuullut enemmän kehuja henkilövuokrauksesta työtä tekeviltä, kuin työnantajilta. Poikkeuksiakin varmasti on. Eräs klisee jonka olen kuullut työnantajan suusta, on se että henkilövuokraamossa olevassa työnhakijassa täytyy olla jotain "vikaa" jos ei suoraan töitä saa ja hän ei sellaisiin sekaannu. Tämä kommentti oli nousukauden huumassa lausuttua, ja on tuskin mielipiteenä kovin yleinen. Vastaavasti moni muu työnantaja taas kehuu systeemiä maasta taivaisiin.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oikeastaan olen kuullut enemmän kehuja henkilövuokrauksesta työtä tekeviltä, kuin työnantajilta. Poikkeuksiakin varmasti on. Eräs klisee jonka olen kuullut työnantajan suusta, on se että henkilövuokraamossa olevassa työnhakijassa täytyy olla jotain "vikaa" jos ei suoraan töitä saa ja hän ei sellaisiin sekaannu. Tämä kommentti oli nousukauden huumassa lausuttua, ja on tuskin mielipiteenä kovin yleinen. Vastaavasti moni muu työnantaja taas kehuu systeemiä maasta taivaisiin.

Niinpä, ainakin kovassa nousukauden menossa työntekijäpuoli harrasti juurikin tuota siirtymistä vuokrafirmojen leipiin, osa vain voidakseen vaikuttaa itse omiin työvuoroihin. Tuosta päädyttiin tietyllä tavalla sellaiseen tilanteeseen, että jos oli henkilöstöpulaa, niin vuokraduunari saneli, milloin hänelle työt käyvät, ja eihän se ihan noin mene oikeassa elämässä.

Kyllä hyville aina on duunia, niitä nykyään harvemmin on enää moisilla yrityksillä tarjota, kun taloustilanteen kiristyessä, osaajat tajusivat, melkein kaikki, hakeutua vakavaraisiin yrityksiin. Tosin sinne jäi myöskin sellaisia, jotka toimivat yllämainitulla tavalla, ja ovat nyt sitten ihmeissään kun asiakkaat vähentävät ulkoista työvoimaa kulujen minimoinnin takia, ja kyselevät takaisin duuniin.. sori, eioota pitää valitettavan usein vastata.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ainut mistä on hyviä kokemuksia on Go-On josta on tullut puhelua, tekstaria ja sähköpostia avoimista paikoista, kerran toki tuli Argendasta 10 sähköpostia putkeen ja kaikki oli sama viesti, joten se meni vähän yli, mutta oli varmasti vahinko. Varamiespalvelusta ei ole kyllä mitään hyvää sanottavaa, aikanaan kävin siellä ilmoittautumassa hakijaksi ja täytin paperit ja meni vajaa vuosi ennen kuin tuli ensimmäinen ja ainut puhelu sieltä ja siinäkin kysyttiin vain, että olenko vielä työttömänä.
 

12961

Jäsen
En koskaan ole työllistynyt vuokrausfirman kautta, sen sijaan duuniin ollaan työllistetty useampiakin näin. Varsinkin varastomiehiä saa melko helposti vuokralle ihan hyviäkin tapauksia.

Yritys, jota käytämme, on tarjonnut enemmän tai vähemmän aktiivisesti rekrytointipalvelua kauttaan. Käytännössä homma hoituu niin, että alussa vaihdetaan vuokratyöntekijää kuin sukkaa niin kauan että löytyy hyvä kaveri, sen jälkeen vuokrataan tyyppiä sopimuksen mukaan esim. 6kk jonka jälkeen kaiffari siirretään vuokrafirmasta suoraan meidän listoille. Toki tuon 6kk aikana saadaan taas kerran vaihtaa kaveri uuteen mikäli näyttää ettei homma skulaa.

Vuokraus helpottaa rekrytointia huomattavasti, vuokraaja kun tietää kavereista usein työkkäriä/työhakemusten käsittelijää paremmin, että kuka tehtävään saattaisi sopia, uuden kaverin saa vaikka seuraavaksi päiväksi kokeelle, eikä rekrytointiin tarvitse satsata aikaa ja rahaa perinteiseen malliin.

Vuokrausfirmojen kautta rekrytointi on yleistynyt huomattavasti varsinkin paikoissa, joissa erityistä työhön kouluttamista ei paljoa ole, juuri varastomiesten tmv. paikoissa. Veikkaan, että vakituisenkin varastomiehen paikan saa nykyisin helpommin henkilöstövuokrausfirman kautta kuin työkkäristä.

Työnantajan kannalta vuokrausfirman kautta rekrytoimista puoltaa sen vaivattomuus ja suhteellinen edullisuus (6kk vuokrakulut menevät helposti perinteisen rekrytoinnin vaatimaan panostukseen) sekä täysin eri planeetalta oleva asiakaspalvelu työkkäriin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös