Kielipoliisit

  • 455 889
  • 2 971

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mitä näinkö nopeaa se kuukausi jo meni??! On varmaan syyhynnyt kädet päästä palstalle jakamaan taas "viisauksiaan".

Aika rientää vai mitä @Kirjoittelija . Minusta hän on lähtenyt hyvin kevyesti liikkeelle pitkän loukkaantumisen jälkeen niin kuin asiaan kuuluu. Lemiööö. Pääosumien kanssa on syytä olla erittäin varovainen. Marioesque.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tässäkin ketjussa puhetta herättänyt Helsingin kaupungin väliinpitämättömyyskampanja on saanut vapauttavan päätöksen.

Mielestäni kampanjan viesti on itse asiassa hyvin osuva, ja väliinpitämättömyys todellakin on iso ongelma.
Se on välinpitämättömyys t. Kielipoliisi. Häiritsi liikaa, pakko nillittää.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Useammasta eri lähteestä olen nyt lukenut, miten Patrik Laine tuli kakkoseksi tähdistöottelun lämärikisassa 101,7 mailin tai 164 kilometrin lämärillä. Taisi mennä mittayksikkö vähän pieleen.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Useammasta eri lähteestä olen nyt lukenut, miten Patrik Laine tuli kakkoseksi tähdistöottelun lämärikisassa 101,7 mailin tai 164 kilometrin lämärillä. Taisi mennä mittayksikkö vähän pieleen.
Tai sitten Pate lämää kesällä Tampereelta Turkuun. Melkein saaristoon asti.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pohditaan taas samaa, kun ketju nousi näkyville.

Mistä mahtaa johtua, että niin moni kirjoittaa Halla-Aho ja Lähi-Itä vaikka pitäisi olla Halla-aho ja Lähi-itä? Joskus näkee myös kirjoitettavan ylä-aste.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pohditaan taas samaa, kun ketju nousi näkyville.

Mistä mahtaa johtua, että niin moni kirjoittaa Halla-Aho, ja Lähi-Itä vaikka pitäisi olla Halla-aho ja Lähi-itä? Joskus näkee myös kirjoitettavan ylä-aste.
Halla-Aho johtunee siitä että sukunimen kirjoitusasu voisi hyvin olla myös Halla-Aho, sitä ei voi ns tietämättä tietää. Lähi-Itä on ehkä vain hankala sääntö muistettavaksi, vrt natsi-Saksa, Itä-Lappi. Ylä-aste lähinnä epähuomiossa tehtävä virhe (äa ja ala-aste).
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tosi usein kuulee tv- ja radiotoimittajien kertovan, että N.N. teki kautensa ensimmäisen maalinsa tai koki uransa pahimman vastoinkäymisensä.
Mikä sitten saaneekaan nuoremman polven kielenkäyttäjät viljelemään possessiivisuffikseja paikoissa, mihin ne eivät kuulu.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Etsimässä olleet etsivät onnistuivat etsimään etsimässä olleet etsivät. Menikö oikein?

En tiedä itsekkään. Lauserakenteet menee minun mielestä seuraavasti: partisiippimäärite eli adverbiaali, subjekti, predikaatti, objektin partisiippimäärite eli adverbiaali, objekti.

Suositukset lauseen korrektiivisuudesta ei välttämättä anna puhtaita papereita lauseesta.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Tämä menisi ehkä osin myös TRE-ketjuun, mutta laitetaan nyt tänne. Olen täällä Mansesterissa asunut jo yli 16 vuotta, mutta vaikka puheenparsi on vähän tarttunutkin (olen omaksi hämmästyksekseni joskus vastannut ihan spontaanisti että "jaanyvvai?"), en silti voi sanoa osaavani täysin paikallista kieltä (sikäli kun sitä on edes enää olemassa, sellaista kummelitason murretta kuulee livenä todella harvoin). Mutta nyt tuli paha vääntö vastaan natiivin kanssa, joten kysytäänpä palstalaisten mielipidettä.

Onko se "morjes" vai "morjens"? Puhuttaessa ero on hirveän pieni, kyse siis kirjoitusasusta. Paljasjalkalainen on kovasti sitä mieltä että ilman n:ää, mutta jotenkin omaan silmään n:n kanssa näyttää paremmalta. Tätä tukee myös Google (53100 vs. 157000 hakutulosta) ja Plevnan ulko-oven yläreunassakin tuo on "pidemmässä" muodossa. Mutta mitä sanoo palsta?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko se "morjes" vai "morjens"? Puhuttaessa ero on hirveän pieni, kyse siis kirjoitusasusta. Paljasjalkalainen on kovasti sitä mieltä että ilman n:ää, mutta jotenkin omaan silmään n:n kanssa näyttää paremmalta. Tätä tukee myös Google (53100 vs. 157000 hakutulosta) ja Plevnan ulko-oven yläreunassakin tuo on "pidemmässä" muodossa. Mutta mitä sanoo palsta?
Tampereesta ja sen kielestä en juuri mitään tiedä, mutta wikipediasta löytyvästä luettelosta kummelin sketseistä löytyy "Mortti ja Vertti: ”Morjens” 8/94". Koska kummeli on tamperelaisinta mitä tiedän heti Jutilan jälkeen, niin tolla mennään.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko se "morjes" vai "morjens"? Puhuttaessa ero on hirveän pieni, kyse siis kirjoitusasusta. Paljasjalkalainen on kovasti sitä mieltä että ilman n:ää, mutta jotenkin omaan silmään n:n kanssa näyttää paremmalta. Tätä tukee myös Google (53100 vs. 157000 hakutulosta) ja Plevnan ulko-oven yläreunassakin tuo on "pidemmässä" muodossa. Mutta mitä sanoo palsta?

Kirjoitettuna n:n kanssa, mutta puhekielessä kuulee paljon myös ilman. Porissa kuulee taas jopa muodossa morje.
 
Onko se "morjes" vai "morjens"?
Sommoro. Sillä pärjää kaikissa tilanteissa. Tuon ylläolevan kanssa näkisin painotuksen ratkaisevan. Mikäli on pikaisempi tervehdys tai hyvästely, käytetään enemmän ensimmäistä. Mikäli taas halutaan sanoa vähän painokkaammin, käytetään jälkimmäistä - jopa lisäten puolikkaan i:n r:n jälkeen. Minä käytän kyllä käytännössä aina ensimmäistä, vaikka sitäkin harvoin. "Moro" selkeästi yleisin vaihtoehto.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tässä Ylen tekemässä jutussa on käytetty sanaa "tunnettavuus". Itselle on ainakin useampaan kertaan opetettu, että kyseinen sana on "tunnettuus". Eli onko säännöt muuttuneet ja tunnettavuus on nykyisin myös hyväksyttävä kirjoitusmuoto?
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Mitenkän tuo menee, kun esim kielletään juomasta minun useat teet, eli onko se esim: "älkää juoko minun teitä?"
Kyllä se näin on. Säilytät kaapissa kahvejasi ja teitäsi, lukuisia purkkeja ilmeisesti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä Ylen tekemässä jutussa on käytetty sanaa "tunnettavuus". Itselle on ainakin useampaan kertaan opetettu, että kyseinen sana on "tunnettuus". Eli onko säännöt muuttuneet ja tunnettavuus on nykyisin myös hyväksyttävä kirjoitusmuoto?

Kumpikin on ihan normaalia suomen kieltä, mutta nehän tarkoittavat eri asioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös