Jatkoaikalaisten joulupöytä

  • 26 440
  • 167

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Uskoisin, että kaikki keinot on jo käytetty. Toki jos kohtalotoverilla olisi antaa vinkkejä miten tuosta voisi vielä livahtaa? Toimiviksi todettuja selityksiä kaivataan kipeästi. Pahinta on, ettei lasten takia voi osoittaa mieltään ja murjottaa yksin nurkassa. En kuitenkaan haluaisi heidän joulu-iloaan pilata. Ja viimeistään silloin kun mua ehdotetaan TAAS esiintymään joulupukkina(!) joudun poistumaan paikalta ns. nopeasti. Nyt jo tekee pahaa ajatella koko hommaa.

E: Ei taida kuitenkaan olla tämän ketjun aihe tämä avautuminen, pahoitteluni.

Duuni on tietysti paras tekosyy, mutta jos on oikein leimallisesti lomalla, niin häipyminen "kun toimistolta soitettiin" ei ole oikein uskottavaa. Itse olen kerran tehnyt niin, että kerroin puolitotuutena mahan olevan sekaisin ja meneväni apteekkireissulle hakemaan jotain helpotusta. No se reissu kesti sitten sen pari-kolme tuntia ja lipevin osa joulua kerkesi mennä ohi, kun istuin kaverin kanssa pubissa. Sitten kaikessa hiljaisuudessa takaisin juomaan kahvi ja konjakki sekä hyvästelemään vieraat. Onneksi kukaan ei tajunnut kysyä mitä rohtoja olin muka käynyt hakemassa. Toisaalta ihan hyvä, ettei kukaan erityisemmin ehkä mun seuraa kaivannutkaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei mulla tähän muuta lisättävää ole kuin se, että aina kun joku puhuu "rosollista" haluaisin lyödä kaikkia läsnäolevia - ja muitakin - naamaan. Sallattia se on perkele. Rosolli kuullostaa juuri niin ryssältä kuin onkin.

Rauhaisaa joulun odotusta.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Ei mulla tähän muuta lisättävää ole kuin se, että aina kun joku puhuu "rosollista" haluaisin lyödä kaikkia läsnäolevia - ja muitakin - naamaan. Sallattia se on perkele. Rosolli kuullostaa juuri niin ryssältä kuin onkin.

Rauhaisaa joulun odotusta.

Muista joulupöydässä vedellä turpaan myös kaikkia jotka puhuvat kampelasta, porkkanasta, kiisselistä, riisistä ja simpukoista. Rauhallista joulua siis sinne.

muaddib
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Ei mulla tähän muuta lisättävää ole kuin se, että aina kun joku puhuu "rosollista" haluaisin lyödä kaikkia läsnäolevia - ja muitakin - naamaan. Sallattia se on perkele. Rosolli kuullostaa juuri niin ryssältä kuin onkin.

Ohoh, voi harmi, saattaisit joutua noissa lyömisissä aika nopsaan alakynteen. Olet nimittäin eka suomalainen, jonka tiedän kutsuvan rosollia salaatiksi, joten aika rybyjä taidetaan olla. Ja mitä pahaa siinä edes on, ei nimi annosta pahenna.

Venäläinen keittiöhän on muuten ihan ookoo. Vaikutteita niin pohjolasta, kaukasukselta kuin lännestäkin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ohoh, voi harmi, saattaisit joutua noissa lyömisissä aika nopsaan alakynteen. Olet nimittäin eka suomalainen, jonka tiedän kutsuvan rosollia salaatiksi, joten aika rybyjä taidetaan olla. Ja mitä pahaa siinä edes on, ei nimi annosta pahenna.

En ole kyllä ikinä kutsunut sallattia salaatiksi. Lyömiseni perustuu yllätyshyökkäykseen, varsinkin sitten kun joulurauha on julistettu niin juliaanisinkaan joulun viettäjä ei osaa odottaa oikeamielistä napautusta otsalohkoon.

Sallatin kutsuminen rosolliksi on kuin alatoopin kutsuminen lihahyytelöksi.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Rosollia!

Kinkkua ja laatikoita. Kotikaljaakin. Kotijuustokin kuuluu valikoimiin.
Mainitsinko jo rosollin?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
En tykkää rosollista enkä laatikoista. Kinkunkin vaihtaisin mieluusti johonkin muuhun, esim. savukalkkunaan. Noita nyt meille kuitenkin jonkin verran hommataan kun vaimon mielestä niitä "pitää jouluna olla". En ymmärrä.

Sen sijaan kaikenlaisista kalahässäköistä innostun kyllä. Lohta, siikaa, mätiä, smetanaa, sipulia, valkosipulisuolakurkkuja. Niiden kanssa munia. Nam! Kyytipojaksi pakkasessa jäähdytettyä vodkaa ja valkkaria.

Suklaata tulee myös mässytettyä liian paljon. Ja punkkua lipiteltyä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Venäläinen keittiöhän on muuten ihan ookoo. Vaikutteita niin pohjolasta, kaukasukselta kuin lännestäkin.
Venäläinen keittiö on vähän sama kuin kiinalainenkin, eli sitä ei ole olemassa kuin länkkäreiden mielikuvissa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Venäläinen keittiö on vähän sama kuin kiinalainenkin, eli sitä ei ole olemassa kuin länkkäreiden mielikuvissa.

No jos ravintola Saslikin menuta katsoo niin Venäläinen keittiö on todellakin olemassa:D

Tiedä sitten, mitä tuolla kommentillasi sitten tarkoitit.
 
Hammerin joulupöytä:

-Caesar salaatti
-Savustettu siika
-Sardiineja sinappikastikkeessa
-Tanskalainen uunipaistettu hanhenmaksapatee
-Muijan toivomuksesta peruna- porkkana ja lanttulaatikkoa
-Juustokuorrutettu kalkkunafilee
-suklaavanukas
-juustolautanen
-Juomina tilliakvaviitti, roseeviini, punaviini ja sahti
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se on muuten sallattia,ei rosollia. Mutta se jokatapauksessa se on paskaa ja sitä ei minun joulupäydässäni nähdä. Kaikkea perinteistä on muttei tuota edellämainittua oksennusta,lanttulaatikkoa ja kinkun paistaminen varmaan jää välistä. Kaloista hyväksyn vain lämminsavustetut versiot,minä en mitään raakaa kalaa syö.
 
Sen mitä ketjua lukaisin, niin ei oikein osunut silmiin juomapuolelta sahtia, kaikenlaisia punaviinejä, siidereitä näytti olevan. Mutta siinä missä hyvää olutta, niin oikein kunnon joulusahti, itse tehty ohramaltaista, ei mitää alkon kautta saatavaa kuraa. Hämeessä ja keski-suomessakin oikein perinteinen joulujuoma, hyvät sahtin tekijät vaan kysyttyjä ja kiireisiä. Ja on sitten oikeasti ruokaisaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No jos ravintola Saslikin menuta katsoo niin Venäläinen keittiö on todellakin olemassa:D

Tiedä sitten, mitä tuolla kommentillasi sitten tarkoitit.
No lähinnä sitä, että venäläisestä keittiöstä puhuminen on vähän sama kuin kiinalaisesta. Ei sitä ainakaan millään Saslikilla voi kuitata, vaikka varmasti ihan hyvä ravintola onkin. Laaja maa on miksannut useiden eri kansojen keittiöitä sekä rajojensa sisältä että ulkopuolelta, ja siksi on vähän vaikea puhua venäläisestä keittiöstä itsessään.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tänäkin vuonna menen valmiiseen joulupöytään. Vielä tällä hetkellä en tiedä vietänkö joulua mökillä lähisukulaisten kanssa vai vanhempieni luona kotikaupungissani. Kuitenkin aika perinteinen joulupöytä tiedossa. Mäti-sipuli-creme fraiche on kyllä ykkösherkkua ja sen jälkeen ehkä tulee muut kalaherkut mitä pöydästä löytyy. Myös erilaiset juustot kuuluvat joulupöytäämme. Joulupöytää odotellessa.

-Tinke-80
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Ei kyllä tarvii miettiä että mitä laittaisi joulupöytään kun lähdetään emännän kanssa sukuloimaan joulupyhiksi. Helppoa kun on pöydät valmiiksi täynnä ruokaa, ei tarvii maksaa mitään eikä myöskään tiskata. ;) Näissä joulupöydissä on aina ollut kaikki ne mitä tarvitaan eli kinkkua, lohta, joululaatikoita, karjalanpaistia, karjalanpiirakoita, rosollia, salaattia, leipää, viiniä ja olutta. Menisipä viikko nopeasti!
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tyttären luokse Jouluaatoksi - menu erittäin perinteinen lipeäkalasta leivinuunissa paistettuun kinkkuun ja laatikoihin. Kalapuolella lohta, silliä, yms. eri muodoissaan ja jälkiruoaksi jotain jouluista - itse pidän kovasti luumurahkasta.
Ruokajuomapuolella vesi, olut, valko- ja punaviinit (lapsille tietysti maito) ja snapsina Venäjän ajoista tavaksi jäänyt itse maustettu chilivodka; konjakki ja kahvi sitten aterian jälkeen.

Punaviininä suosittelen chileläistä Castillo de Molinaa ja valkoviini on espanjalainen Viña Esmeralda - eivät ole hinnalla pilattuja, mutta istuvat hyvin joulupöydän antimiin. Varsinkin mainitusta valkkarista on tullut pikkuhiljaa minun suosikkini hieman yleisemminkin.
 

J.Petke

Jäsen
Miltä maistuu lipeäkala?

Perheeni kanssa vietettävään jouluun tuli tänään haettua jouluoluet Alkosta ja sinappi tuli valmistettua viime lauantaina. Perinteinen sinappi runsaalla annoksella savuaromia. Ei voi olla huonoa..

Muuten joulupöytä on aika perinteinen. Veljeni kaverilta saatua kylmäsavustettu lohi kruunaa pöydän.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miltä maistuu lipeäkala?

Ei oikeastaan miltään. Tai siis maku on itsessään aika mieto, vaikkakin erikoinen. Vaikea sitä on kuvailla. Pari kertaa olen maistanut, ei kuulu meitin joulupöytään.

Tänä(kin) jouluna istun valmiiseen pöytään. Kuka laittaa aina parhaat sapuskat? No äiti tietenkin. Varmaan tänäkin vuonna kannan herkkuja sieltä kotiin ja syön jouluruokaa loppuvuoden. Ei valittamista. Vesi herahtaa kielelle, kun miettiikin graavilohta, lanttulaatikkoa, kinkkua... oi voi, vielä viikko odottamista.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Omassa joulupöydässä ei ole kuin jallua, rommia, colaa ja olutta.

Ja ehkä karvakäden väsäämä pizza
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Edit: lisäys

Kinkku, tänä vuonna kävin tilaamassa luomukinkun, katsotaan nyt onko maussa eroa.
Poronpaisti menee palvaamoon parin päivän päästä
Leivinuunissa kinkun paiston ohessa muhii varmaan karjalanpaistikin mutta katsotaan nyt onko joulupöydässä kun paljon muutakin on tarjolla.
Lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikko
graavia kalaa, lohi ja siika
suutarinlohi
keitetyt perunat
salaatit
rosolli
Ennen jälkiruokaa hieman juustoja.

Jälkiruokana taitaa tänä jouluna olla lakkarahkaa, jos siihen keksisi jotain hieman jouluun viittaavaa.

Juomina maito ja punaviini kullekin halunsa mukaan.

Leipävalikoimaan rieskaa, joululimppua ja ruisleipää.

Itse tai sukulaisten tekemänä kaikki. Erittäin perinteisellä linjalla siis mennään meidän perheessä, kolme sukupolvea istuu saman pöydän ääressä niin eikös perinteisyys kuulukin asiaan.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Täytyy myöntää, ettei asiaa ole vielä tullut mietittyä. Siinä on kyllä isoero kelien vuoksi viime vuoteen. Silloin kovatalvi alkoi marraskuun puolivälissä ja lunta oli metritolkulla. Joulufiilis tuli ikäänkuin jossain määrin itsestään. Nyt tuntuu, että olisi lokakuu, kun ensilunta ei ole vielä näkynyt ja koko ajan on rankkasateita. Ei edes ajattele mitään joulua vielä.
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool

Olet scholl 100% oikeassa tässä asiassa. Ei tässä suurempaa joulufiilistä ole kun sään puolesta on yhä lokakuu. Pitää nyt toivoa että pohjoisessa, mihin jouluksi vietetään valkoista joulua.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Joulussa aina on ollut epämiellyttävin asia se ruokapöytä. Mahdollisimman läskitöntä kinkkua, maksalaatikkoa, herneitä, joulupuuroa ja torttuja. Siinäpä on oikeastaan meikäläisen syömiset. Ne kaikenmaailman joululimputkin on aivan karmeaa kuraa.

Mua harmittaa myös lumeton joulu. Jo senkin takia, että ilotulitteiden myyminen heti joulun jälkeen on hivenen haastavampaa.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitoksia kaikille vinkeistä! Joulupöydästä tuli melko perinteinen laatikoineen ja kaloineen, mutta erityisen tyytyväinen täytyy olla kinkkuun, joka onnistui jopa yli odotusten. Toinen spesiaali oli maksapatee, joka suorastaan suli suussa. Täytyy ensi jouluna kyllä kokeilla jotain supertulista systeemiä tuolla seassa, niin tulee vielä parempi!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös