Formula 1 – kausi 2012

  • 322 654
  • 1 753
Vähän ihmetyttää Räikkösen jatkuva häviäminen tallikaverilleen nopealla kierroksella. Eihän Kimi koskaan ole pystynyt Häkkisen saappaita täyttämään raa`assa nopeudessa, mutta jatkuvasti kymmenyksen tai kaksi perässä Grosjeania on yllättänyt.

Grosjean on ehkä parempi yhden kierroksen vedolla, mutta Kimi on taas huomattavasti Grosjeania parempi kisakuski.

Kimi siis ruutuun neljä radan likaiselle puolelle, joka ei mun mielestä heikennä mahdollisuuksia juuri ollenkaan. Kimi kuitenkin on tällä kaudella ottanut hyviä lähtöjä ja tuskinpa asetelmat ainakaan huononevat ensimmäiseen mutkaan tullessa. Kimin takana ei pitäisi olla sellaisia kuskeja, jotka pystyisivät nousemaan rinnalle ensimmäiseen mutkaan.

Jotenkin mulla on sellainen tunne, että Maldonadon pää ei kestä paalupaikkaa ja ekassa mutkassa Alonso tai jompi kumpi Lotus johtaa. Ja jos Lotukset pääsevät Maldonadon ohi Alonson taakse, niin Lotuksen pitäisi olla pitkässä vedossa Ferraria parempi, eli en pitäisi Lotuksen kaksoisvoittoa mitenkään mahdottomana juttuna, vaikka molemmat lähtevät toisesta rivistä. Ja kaksoisvoitto tulee nimenomaan niin, että Kimi tulee ekana maaliin.

Hamilton pisteille nousu on siinä ja siinä, riippuu pitkälti taktiikasta ja siitä, miten pääsee Caterhameista ym. hitaista autoista ohi. Mutta maailmanmestaruuskamppailun kannalta olisi helvetin hienoa, jos Hamilton ei nousisi pisteille. Mites on muuten Karthikeyanin kisapaikan laita?
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Vähän ihmetyttää Räikkösen jatkuva häviäminen tallikaverilleen nopealla kierroksella. Eihän Kimi koskaan ole pystynyt Häkkisen saappaita täyttämään raa`assa nopeudessa, mutta jatkuvasti kymmenyksen tai kaksi perässä Grosjeania on yllättänyt.

Varsinkin kun joutuu samoilla renkailla lähtemään kisaan, niin sillä kymmenyksellä ei välttämättä saavuta mitään, mutta renkaat voi pilata helposti (esim. lukitsemalla pyörää).

Eikä tuo Grosjean oikein tunnu tasaisesti Kimiä nopeampi olevan. Bahrainissa jäi rengastaktiikan kanssa 11. ruutuun, Australiassa ei niinsanotusti mennyt oikein putkeen ja jäi jo ensimmäiseen osioon. Sen sijaan Malesiassa ja Kiinassa Räikkönen on ollut Grosjeania nopeampi aika-ajoissa(kin). Eli aika-ajot 2-2 ja sijoitussarakkeet kun näyttävät Kimillä 7-5-14-2 (=34 pistettä) ja Grosjeanilla kesk.-kesk.-6-3 (=23 pistettä), niin eipä siitä Romainista oikein nopeampaa saa.

Kun tuohon nyt vielä suhteuttaa, että Räikkönen ei ole näillä Pirellin kumeilla oikein kisannut ja jo nyt osaa huikeasti niitä säästää (kun eräät eivät sitä ole missään vaiheessa oppineet), niin kyllä Räikkösellä melkoinen paluu on ollut.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lotuksen etu on siinä, että kovimmat uhkaajat ovat takana ja ruuhkassa. Helposti tulee joku "trullijono", johon sitten jumahtaa yhden stintin ajaksi - kisa ohi. Pitkällä suoralla on helppo mennä DRS:llä ohi, mutta jos esim. joku Sauber on laittanut vähän siipeä niin ohitus on aika hankalaa jopa DRS:llä. Ilman alkukierrosten kolaria ja muita etusiiven rikkomisia Lotukset voi olla vahvoilla. Jännä nähdä myös millaisilla rengastaktiikoilla ajetaan.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vähän ihmetyttää Räikkösen jatkuva häviäminen tallikaverilleen nopealla kierroksella. Eihän Kimi koskaan ole pystynyt Häkkisen saappaita täyttämään raa`assa nopeudessa, mutta jatkuvasti kymmenyksen tai kaksi perässä Grosjeania on yllättänyt.

Grosjean on nopea, mutta ei kai hän jatkuvasti ole nopeampi? 5 aika-ajosta voittanut kolme, yhden eilen puolella kympällä, ja kaksi selkeän tallin/Kimin virheen takia. Kun vielä muistaa ettei Kimi koskaan ole ollut aika-ajomestareita, niin en näe tässä mitään niin ihmeellistä.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Eihän Kimi ole koskaan ollut erikoinen aika-ajo kuljettaja, mutta kisoissa sitäkin kovempi. Tätä tukee mm. tilasto, että Kimillä on enemmän voittoja kuin paalupaikkoja. Tänään on hyvä mahdollisuus kasvattaa voittotiliä, sillä lähtökohtaisesti kärkinelikon paras auto on Lotus ja paras kuski on Räikkönen. Hamiltonin rangaistuksesta onkin kaikki tarpeellinen jo sanottu. Todella paha moka tallilta ja luultavasti aivan oikea ratkaisu (sääntöjä en toki tarkalleen tunne) tuo lähtöruudun raju pudottaminen. Toisaalta viitospaikka radan puhtaalta puolelta olisi voinut olla parempi Kimille ja vaikka Lotus vahva onkin ollut lähdöissä, en usko, että ainakaan tallikaverista Kimi lähdössä ohi pääsee. Tuo Hamiltonin rangaistus oli kuitenkin onnenpotku Lotukselle, sillä Maldonado ja Alonso voivat olla melkoisia tulppia Lotukselle, jolloin Hamilton olisi mahdollisesti jo ensimmäisen kymmenen kierroksen jälkeen ollut omilla teillään. Toivottavasti Kimi kuitenkin pystyy ohittamaan ainakin toisen "hitaamman auton" lähdössä. Mielenkiintoinen kilpailu on tulossa ja hyvin todennäköisesti saadaan jälleen uusi voittaja tälle kaudelle.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täytyy tosiaan toivoa, että Kimi saa hyvä startin ja pääsisi heti alussa Romainin ja Alonson ohi. Maldonadeon uskon kaikesta huolimatta pitävän kärkipaikkansa ensimmäisen kierroksen. En kuitenkaan lähtisi esimerkiksi Buttonia laskemaan ulos voittokamppailustakaan, etenkään jos Maldonado pääsee kärkipaikalle tulppimaan muita useamman kierroksen ajaksi.
 

Metsuri #37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ennustuksia kisaan: Schumi tuplaa tai triplaa kauden pistesaldonsa, Maldonado ajaa ulos kolme kierrosta ennen loppua 2. sijalta, Massa kolaroi Ricciardon kanssa, Webber ei ole neljäs, Räikkönen voittaa.

Joku puhui eilen pienestä sateen riskistä. Katselin n. 15 sääaseman ennusteet ja muutamassa luvattiin sadekuuroja kisan ajaksi, suurin osa taas ennusti sateiden alkavan vasta illalla. Toisaalta eipä sillä sateella ole niin väliä, Kimi voittaa kelissä kuin kelissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olipa kyllä loistava kisa, ja on kyllä jumalauta loistava kausi! Viisi kisaa, viisi eri voittajaa ja kaikki vielä eri tallien autoilla. MM-pisteissä 7 ensimmäistä kuljettajaa on kahdenkymmenen pisteen sisällä ja voimasuhteet heittelee niin paljon kisojen välillä että ei pysty yhtään sanomaan kuka on loppujen lopuksi vahvimmilla. Kimin kannalta on hyvä juttu että Lotus on ollut näistä kärkipään talleista ehkä tasaisin ja pystynyt joka kisassa lähelle kärkivauhtia. Vielä kun se viimeinen pieni parannus saataisiin vauhtiin ja taktiikoihin että alkaisi tulla voittojakin niin Kimi on vielä tiukasti mukana MM-taistelussa.

Maldonadolta oli kyllä upeaa ajoa koko viikonlopun ja en olisi ikinä voinut uskoa että epätasaisena tunnettu venezuelalainen pystyisi ikinä taistelemaan voitoista F1:ssä. Enkä oikein ennen kauden alkua uskonut siihenkään että Williamsin autolla enää noustaisiin voittajiksi. Mutta Williams porukat on tehneet hyvää työtä ja nyt kun myös kuljettaja onnistui niin Frank sai parhaan mahdollisen 70-vuotislahjan. Tämän suo kyllä mielellään miehelle joka on henkeen ja vereen moottoriurheilumiehiä.

Myös Alonso jälleen otti Ferrarista kaiken irti ja kuin ihmeen kaupalla on tuolla autolla MM-kärjessä. Upeasti on kyllä Alonso ajanut tällä kaudella, ei voi muuta sanoa. Aika totaalisesti loppui Alonson renkaat viimeisillä kierroksilla mutta ikävä kyllä Kimi ei ihan ehtinyt ohittamaan vaikka ehtikin jo ajaa Alonson kiinni. Massalta sen sijaan taas umpisurkea suoritus hyvän startin jälkeen, ja ei voi kuin ihmetellä jos Ferrari ei tosissaan ala harkita toista vaihtoehtoa.

Kuten sanottua niin Lotuksen vauhti on ollut alkukaudesta tasaista, ja taktiikka oli tällä kertaa loppujen lopuksi lähes onnistunut. Pienestä se jäi kiinni ettei Kimi olisi ehtinyt saamaan sekä Alonsoa että Maldonadoa kiinni mutta hitusen liian hidasta oli Kimin vauhti ennen tätä viimeistä stinttiä. Grosjean oli nyt selvästi hitaampi mutta niin nopea kuitenkin että otti helposti nelossijan. Hyvä suoritus tallilta ja molemmilta kuljettajilta, ja jos jatkavat tätä tahtia niin niitä voittojakin alkaa vielä tulemaan. Kaksi uutta GP-voittajaa on jo tällä kaudella nähty enkä ihmettelisi jos Grosjeankin vielä tällä kaudella nousee tähän kastiin.

Schmilta oli taas ihan käsittämätöntä töhöilyä. Siinä on Massan ohella kaveri jonka kohdalla voisi jo miettiä että olisiko aika siirtyä syrjään. Paljon on ollut Schumilla epäonneakin alkukaudesta mutta liikaa tulee kyllä tällaisiakin virheitä. Senna myönsi että hänen renkaansa oli niin lopussa että joutui jarruttamaan aikaisin, mutta näissä tilanteissa vika on kyllä aina peräänajajan.

Seuraava kisa sitten Monacossa jossa voi aina tapahtua mitä tahansa. Ja kun alkukausi on ollut tällainen niin ennakointi on vielä normaaliakin vaikeampaa. Voittaja voi olla melkein kuka tahansa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olikohan Massan viimeinen kisa vai vieläkö Ferrarilla pähkäilään kenet saadaan korvaajaksi? Eihän se badoerikään kohta tunnu niin huonolta vaihtoehdolta kun eihän hänkään paria sekunttia enenpää tainut tallikaverille hävitä ilman sen suurempia testaamisia ym..

Tosiaan todella jännittävä kausi on meneillään ja voimasuhteet on kokoajan muuttunut joka kisan aikana. Tällähetkellä ei voi kyllä sanoa kuka on tulevan kauden mestari. Tosin Lotus tuossa tasaisemmin ajanut joka radalla ja kisavauhti varsinkin on hyvää ollut. Kunhan aika-ajoissa parempia ruuttuja saisi niin lotus voisi olla ihan voittaja-auto.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli kyllä aika hyvää tuuria ettei tuossa isompia henkilövahinkoja tullut, sen verran täyttää oli varikkopiltuussa voitonjuhlien aikaan. Olisikin ollut melkoinen sensaatiokisa jos tuossa olisi kuolonuhreja tullut tai jopa kuskit menehtynyt. Aineksia olisi isompiinkin tuhoihin varmaan ollut ihan jo kun ihmiset rynnii ahtaista tiloista pois ja tuo savukin on aika sakeaa.

Schumille sitten lähtöruuturangaistus. Oli kyllä syylinen mutta kyllähän siinä vähän peittelyäkin/hidastelua edessä oli, että tiedä sitten pitäisikö näistä rangaistuksia antaa. ylipäätänsä näistä "kilpailuautoilu" tilanteissa pitäisikö antaa mitään jos ei nyt ihan tahallaan perään ajeta tyhmässä paikassa. Takasiivelläkö kohta saa vain ohittaa ja muut yritykset pitää jättää pois?
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voittajat 2012:
Australia - Jenson Button, McLaren
Malesia - Fernando Alonso, Ferrari
Kiina - Nico Rosberg, Mercedes
Bahrain - Sebastien Vettel, Red Bull
Espanja - Pastor Maldonado, Williams

Viisi kisaa, viisi eri voittajaa ja viisi eri voittaja-autoa!

On kyllä upea kausi menossa. Ei osaa yhtään sanoa kuka on vahvimmilla mestaruustaistossa ja ketkä siitä voisi kauden lopuksi taistella. Joka radalla tuntuu olevan eri autot kärjessä, tosin Räikkönen ja Grosjean on tasaisesti siinä kärjen tuntumassa, kuten myös tuntuu olevan Fernando Alonso. Toivottavasti kausi jatkuu samaan malliin loppuun asti ja saadaan loppukaudesta kaikkien aikojen huipennus F1-sarjassa.

Mitä tulee tuohon Lotuksen ja Kimin menoon, niin mä vähän epäilen että noi lämpötilat vaikutti taas vähän Lotuksen suorituskykyyn. Tänään oli huomattavasti viileämpää kuin aikaisemmin ja näin ollen vauhtikin oli heikompaa. Ja ton Grosjeanin on kyllä pakko petrattava noita kisan alkuja. Taas otti pari sijaa dunkkuun lähdössä. Kisavauhtia pitäis kanssa löytää aavistuksen enemmän. Nythän Kimi paukuttaa sitä ihan tasasesti turpaan melkein joka kisassa.

Lähes joka vuosi on puhuttu siitä, että Barcelona näyttää oikeasti mitkä autot ovat parhaita, mutta ei taida olla tänä vuonna asioiden laita niin. Rengaspelleily on sitä luokkaa, että oksat pois.

+ Maldonado
+ Alonso
+ Kimi
+ Lewis

- Grosjean (Tästä voi olla jokunen eri mieltä)
- Red Bull
- Button
- Senna
- Caterham, Virgin, HRT (pitäis saada oikeasti radalta pois vaarantamasta muiden kisoja)

Niin ja case Schumi: Voisiko tämä Kerppenin rehtori nyt vetäytyä jo radoilta? Kohtaisi vaan kylmästi ne tosiasiat, että hänen vauhti ei enää riitä. Se ei riitä voittoon, vaikka alla olisi voittaja-auto. Ikävä fakta, mutta totta. Jos Mercedes voittaa, niin silloin voittaa Nico, eikä Michael. Schumi on pilaamassa totaallisesti upean uransa tällä räpiköinnillä. Lopettamisen jälkeen kaikki pitivät lähes poikkeuksetta häntä maailmanparhaana kuskina, mutta se alkaa olemaan jo vain vanha muisto, vaikka ne seitsemän mestaruutta löytyykin. Jatkossa sitä muistellaan aina kuinka floppasi totaallisesti paluussaan.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Räikkönen on kyllä saavuttanut tasaisesti hyviä sijoja joka kisassa lukuunottamatta renkaiden sulamista Kiinassa. Tilanne MM-taulukossa on varsin hyvä: 4. sija ja 12 pistettä kärkeen (61 vs 49). Toki siinä on tasaista ja takanakin kärkkyy pari kuskia ihan muutaman pisteen päässä. Mutta jos otteet jatkuvat tasaisina ja podium-paikkoja tulee läpi kauden, ei ole mitenkään poissuljettua, että Räikkönen taistelisi vielä mestaruudesta.

Kiinnostus formuloita kohtaan on kyllä noussut huimasti Räikkösen paluun myötä. Nico ei ole ikinä sytyttänyt meikäläistä ja Kovalainenkin on körötellyt muutaman vuoden letkan perällä, joten hienoa että saa taas tosissaan jännätä kisoja.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sinällään ironista, että Lotuksella on ollut useassa kisassa auto niin nopea, että ajetaan kärjessä, silti voittoa ei ole vielä tullut. Ja etenkin kun huomioi, että joka kisa on voitettu eri autolla. Toisaalta se luo tiettyä varmuutta Lotuksen kauteen kun on ollut kilpailukykyinen kaikilla radoilla ja erilaisissa olosuhteissa sekä molemmat kuljettajat ovat saaneet hyviä tuloksia. Esim. Ferrarin, McLarenin ja jopa Red Bullin vauhti on heitellyt todella paljon kisasta toiseen ja usein toinen kuljettajaa ajaa täysin nollakisan.

Jännä miten erot repeävät kisassa aina noin isoksi, vaikka voimasuhteet ovat hyvin tasaväkisiä aika-ajoissa ja vaihtelevat kisasta toiseen. Ruuhkassa ajaminen varmaan luo tietynlaisen lumipalloefektin renkaille kun ennestäänkin kova rengaskulutus kasvaa sijoituksista taisteltaessa ja toisten turbulenssissa ajaessa. Kärki pääsee paahtamaan puhtaassa ilmassa omaa kisaa.

Monacossa taas sitten aika-ajo on tärkeä ja mukava nähdä kisa, jossa kaikki panostaa siihen täysillä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Viisi kisaa, viisi eri voittajaa ja viisi eri voittaja-autoa!

Tämä paljastaa senkin, kuinka pieniä kuljettajien väliset erot ovat. Kun auto saadaan toimimaan kuskille, niin tulostakin syntyy. Joinain vuosina joku kuljettaja vaikuttaa lyömättömältä, mutta kun auto muuttuu, niin kuskinkin terästä katoaa paljon pois.

Kertakaikkiaan hieno ajo Pastorilta. Kylmänviileä suoritus. Myös Williamsille tämän mieluusti soi.

Osa sarjaan tehdyistä muutoksista on eittämättä keinotekoisia, mutta tällaista kilpailua on joka tapauksessa mukavampi katsoa kuin peräkkäin ajelua.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miksei tuota rengastaktikointia aika-ajoissa jo lopeteta sääntömuutoksilla? Nythän oli jo lähellä tilanne jossa suuri osa Q3:een selvinneistä ei lähde edes ajamaan aikaa, sen takia Vettel oli jonottamassa radalle ensimmäisenä jo ennen viimeisen osion alkamista (koska tilanteessa jossa on monta kuljettajaa jotka eivät aja aikaa, ensimmäisenä radalle lähtenyt sijoittuu parhaiten). Kun kisa on suurelta osin jo renkaiden säästämistä ja niiden kanssa taktikointia, niin pidettäisiin nyt edes aika-ajo tapahtumana jossa kaikki haluavat olla mahdollisimman korkealla ja tekevät kaikkensa sen eteen.

Kisa oli loppua lukuunottamatta jopa yllättävän tylsä. Kimi osoitti olevansa selkeästi Grosjeania edellä kun ajetaan kilpaa, huojentavaa koska yhdellä kierroksella Grosjean on ollut kova. Mahtava kausi käynnissä ja paljon kisoja vielä edessä, mutta tuohon aika-ajosysteemiin uskon ja toivon vielä tulevan muutoksia.
 

Mike Bossy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valtra & Massey Ferguson
No niin, ensimäinen kisa tälläkaudella jonka näin kokonaan, joten tehdään jotain yhteenvetoa.

Mitähän Williams on autolleen tehnyt sitten Bahrainin, sillä empä ennen ole nähnyt tuollaista suorituskyvynnousua kisojen välillä. Maldonado pystyi hyvin hoitamaan homman kotiin, vaikka hävisi startisssa yhden sijan El Banco:lle. Ilmeisesti nyt on sitten yksi talli lisää taistelemassa seuraavissa kisoissa voitoista, ainakin yhden kuskin voimin.

Ferrarikin on näköjään mennyt mennyt autonkehittäjävelhon avulla eteenpäin ja kuivalla vauhti riitti lähes voittoon, onneksi ei ihan sentään:). Ihan hyvän kisa Alonsolta, vaikka ne kädet heiluivat taas kesken ajon mallikkaasti. Itseasissa ne tuntuvat heiluvan joka kisassa siihen malliin, että ei välillä tiedä ovatko ne muiden toimista johtuvia mielenilmauksia, vai vilkutuksia yleisölle. Anyway, punaiset ovat jälleen voittotaistelussa mukana, ainakin toinen heistä.

Lotuksen kauden aloitus on ollut odotuksiakin parempi ja auton vauhti riittää jopa voittoihin asti. Eilen kuitenkin oli turhauttaavaa seurata kuinka talli yritti ajattaa ja ajattaa kuljettajiaan pidenpään radalla kuin muut ennen varikkopysähdyksiä, vaikka autot olisivat kolme sekuntia hitaampia kuin sillä hetkellä nopeimmin menevät. Ei tuo taktiikka toimi enää olenkaan niin, kuin silloin välitankauksien aikakaudella ja yhtä pysähdystä vähemmällä on näillä renkailla todella vaikeaa tehdä tulosta. Kimiltä ihan hyvä kisa ja melkein pääsi lopussa ajamaan kilpaa voitosta, mutta kun ollaan noin 10 kierrosta ennen ruutulippua sen 16 sekuntia takana johtavaa autoa, niin vaikeaahan sen saavuttaminen on. Grosjeanilta alkuvaiheessa hieman sähläämistä, mutta lopussa vauhti oli jo kohdallaan. Taktiikkapuolta voisi Lotus hioa paremmaksi seuraavia kisoja silmällä pitäen.

McLarenilla oli sitten jälleen vähän heikompi viikonloppu, tosin siitä saavat syyttää ihan itseään. Button ei ilmeisesti saanut autoaan haluamaansa kuntoon ja oli sen takia hitaamman puoleinen, mutta Hamilton oli sentään paalulla. Talli päätti kuitenkin kokeilla kepillä jäätä, että uskaltavatko tuomarit tyrmätä heidän selitykset auton jäämisestä radan varteen aika-ajon jälkeen ja kyllähän he uskalsivat ja nyt on siitäkin tilanteesta jonkunlainen ennakkotapaus. Selvittämättä jäi nyt ainoastaan se, mihin Hamiltonin vauhti olisi riittänyt?

Toinen epäonnistuja oli Red Bull, joka ei ihan päässyt samaan vauhtiin kuin edellisessä kilpailussa. Erikoista, miten tällä talilla suorituskyky tuntuun vaihtelevan aikalailla. Sekään asia ei ole muuttunut viimekaudesta, että Webber ei juurikaan pysty haastamaan Vetteliä, joka on tuollaisellakin alkukaudella sarjan kärjessä. Eilen tosin ihmettelin Vettelin kohdalla sitä varikkokäyntiä, missä hänelle vaihdettiin etusiipi. Hajosiko se ajossa hieman, vai eikö vaan toiminut? Joka tapauksessa Reb Bullilta on lupa odottaa parempaa.

Monacossa sitten parin viikon päästä jatketaan.
 

trap

Jäsen
Autosportin keskustelussa on useampia ketjuja erilaisista salaliittoteorioista. Kovin turhautunutta F1-kansaahan siellä on muutenkin (renkaat, DRS ym.), mutta ihan mielenkiintoista luettavaa noikin jutut ja show-bisneksestä kun on kysymys niin kyllähän nämä pistää aina mietityttämään. Hyvä sattuma oli Williamsin ensimmäinen voitto 8 vuoteen Frankin 70-vuotispäivänä.

Ja ei, en väitä mitään. En ole niin naiivi että uskoisin sokeasti mitään salaliittoteorioista, mutta en myöskään niin naiivi ettenkö pitäisi kaikennäköistä peukalointia mahdollisena F1:ssä. Viimeksi - huomattavasti pienemmässä mittakaavassa - tätä samaa spekulaatiotahan oli Spassa 2009. Silloinkin oli epäilyjä että jollain erikoisrenkailla nostettiin tiettyjen autojen suorituskykyä, kun Toyota, Force India ja BMW oli yhtäkkiä ihan kärkivauhdissa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Lotuksen kauden aloitus on ollut odotuksiakin parempi ja auton vauhti riittää jopa voittoihin asti. Eilen kuitenkin oli turhauttaavaa seurata kuinka talli yritti ajattaa ja ajattaa kuljettajiaan pidenpään radalla kuin muut ennen varikkopysähdyksiä, vaikka autot olisivat kolme sekuntia hitaampia kuin sillä hetkellä nopeimmin menevät. Ei tuo taktiikka toimi enää olenkaan niin, kuin silloin välitankauksien aikakaudella ja yhtä pysähdystä vähemmällä on näillä renkailla todella vaikeaa tehdä tulosta. Kimiltä ihan hyvä kisa ja melkein pääsi lopussa ajamaan kilpaa voitosta, mutta kun ollaan noin 10 kierrosta ennen ruutulippua sen 16 sekuntia takana johtavaa autoa, niin vaikeaahan sen saavuttaminen on. Grosjeanilta alkuvaiheessa hieman sähläämistä, mutta lopussa vauhti oli jo kohdallaan. Taktiikkapuolta voisi Lotus hioa paremmaksi seuraavia kisoja silmällä pitäen.

Oliko se Lotuksen taktiikka sittenkään niin huono? Vai onko joku tuota perannut kunnolla läpi, eli kuinka paljon Räikkönen putosi ajallisesti tuon myöhäisemmän käyntinsä takia ja kuinka paljon sai kiinni viimeisen renkaanvaihdon jälkeen?
 

Sambody

Jäsen
Oliko se Lotuksen taktiikka sittenkään niin huono? Vai onko joku tuota perannut kunnolla läpi, eli kuinka paljon Räikkönen putosi ajallisesti tuon myöhäisemmän käyntinsä takia ja kuinka paljon sai kiinni viimeisen renkaanvaihdon jälkeen?

Vaikeahan tuota on sanoa, mutta mielestäni Räikkönen olisi pitänyt ottaa viimeiselle pysähdykselle kierroksen tai kaksi aikaisemmin. Tosin ei sitä tiedä olisiko tuokaan riittänyt sillä niin vaikea kisaa on lukea noiden renkaiden takia. Vertailun vuoksi jokainen näki kuinka kovaa Räikkönen tuli kärkikaksikkoon verrattuna 7 kierrosta tuoreemmilla nakeilla kuin Maldonado, mutta toisaalta taas Grosjean oli viimeisen 15 kierroksen aikana noin 6 sekunttia vielä Kimiäkin nopeampi 3 kierrosta Kimiäkin tuoreemmilla renkailla. Toinen spekuloinnin kohde on, että olisiko kummatkin Lotukset pitäneet ajattaa kolmella setillä kovia renkaita, kuten kärkikaksikkoa vietiin. Kuitenkin turpaan tuli aika rankasti tuolla toisella stintillä jolla Lotukset paahtoivat uusilla pehmeillä kärkikaksikon painaessa kovilla(Alonso käytetyillä ja Maldonado uusilla).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika mielenkiintoinen huhu tuosta Massan tilanteesta on että häntä oltaisiin korvaamassa toisella kuljettajalla mutta se ei olisi Adrian Sutil, kuten jossakin vaiheessa huhuttiin, vaan Paul Di Resta jonka tilalle Sutil sitten tulisi Force Indialle. Mutta joka tapauksessa Massan päivät Ferrarilla alkavat kyllä todennäköisesti käymään aika vähiin. Kun Alonso on viidessä kilpailussa kerännyt 61 pistettä Massan 2 pistettä vastaan niin Massan on aika vaikea enää selitellä itseään tuosta tilanteesta kuiville. Varsinkin kun kyse ei ole ollut mistään epäonnesta tms. vaan Massa on vaan yksinkertaisesti ollut niin järkyttävän paljon hitaampi niin aika-ajoissa kuin kilpailuissakin.

Näinköhän kävisi että Monaco jää Massan viimeiseksi kilpailuksi Ferrarin ratissa (ja ehkä koko F1-sarjassa), ja Kanadassa on jo uusi mies puikoissa?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sopivaa vaihdosta olisi, jos aivan turhake Massa joutuisi luopumaan ajopaikastaan. Se on sitten eri asia kuinka ison kukkaron päällä Massa istuu ja sitä kautta pystyy paikkansa pitämään. Tosin oletettavasti ei ole mikään ison rahan tuoja, joten muutoksia lienee luvassa. Ja olisihan se Ferrarin kannalta parempi, ettei taistele vain yhden kuljettajan voimin merkkimestaruudesta.

Samaan hengenvetoon voisi Williams heittää Sennan pois ja päästää Bottaksen ajamaan itse kisoissa. Varsinkin nyt kun autossakin on potentiaalia, tulisi näin suomalaisittain ajatellen mielenkiintoa huomattavasti lisää.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, miksi Ferrari katselisi vielä Monacon kisan Massan kanssa? Eiköhän tuo ole jo surkeutensa todistanut riittävän hyvin ja usein, miksi se tuosta muuttuisi. Uusi kuljettaja kehiin jo seuraavaan kisaan ja voivat Ferrarilla alkaa tappelemaan merkkimestaruudesta nykyistä paremmin. Massalle goodbye ainakin Ferrarilta, jonnekin Marussialle tai HRT:lle voisi mennä, jos vie mukanaan riittävästi sponsorirahaa. Sikäli kun huolivat noin hidasta kuskia minnekään. Tuskinpa Massaa nähdään enää kärkitalleissa. Jään odottelemaan potkuja, vaikka ne tietysti naamioidaan karkikiksi, mukava (mutta hidas) mies kun on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös